Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 751632
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de minimis per a inversions en bioseguretat animal per al 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La inversió en bioseguretat es considera una millora necessària que contribueix a l'enfortiment de tot el sector ramader, ja que augmenta la confiança dels socis comercials, permet una millor producció i una millora de la qualitat sanitària de les produccions, disminueix el risc d'entrada de malalties a les explotacions i redueix la capacitat de difusió d'aquestes malalties. En aquest sentit, el Pla Estratègic de Ramaderia de les Illes Balears identifica la sanitat animal, la sostenibilitat de les explotacions i l'adequació als objectius normatius com a eixos fonamentals per garantir la viabilitat i la competitivitat del sector ramader balear. Així mateix, entre les actuacions previstes, preveu l'anàlisi de les necessitats de centres de neteja i desinfecció a les Illes Balears, atesa la seva importància estratègica dins les mesures de prevenció i control sanitari. 

La neteja i desinfecció es consideren un pilar fonamental dins de les mesures de bioseguretat, per la qual cosa resulta imprescindible disposar de centres de neteja i desinfecció accessibles, moderns i adequadament equipats. El Reial decret 638/2019, de 8 de novembre, estableix les condicions bàsiques que han de complir aquests centres per garantir una correcta neteja i desinfecció dels vehicles dedicats al transport per carretera d'animals vius, productes destinats a l'alimentació animal i subproductes d'origen animal no destinats al consum humà, amb l'objectiu de prevenir la transmissió de malalties i reforçar la seguretat sanitària de la cadena ramadera.

En el cas de les Illes Balears, la insularitat i la fragmentació territorial fan especialment necessari reforçar la xarxa d'aquestes infraestructures, garantint-ne una distribució adequada i l'adaptació als requeriments tècnics i sanitaris que exigeix la normativa vigent. La disponibilitat de centres de neteja i desinfecció suficients i operatius contribueix directament a reduir el risc d'introducció i propagació de malalties animals entre explotacions, alhora que afavoreix el compliment de les obligacions legals dels operadors i millora la resiliència del sector davant possibles crisis sanitàries. 

Per tot això, és convenient impulsar una convocatòria d'ajudes destinada a fomentar les inversions necessàries per a la construcció, ampliació, modernització i adequació dels centres de neteja i desinfecció de les Illes Balears, amb la finalitat de millorar els nivells de bioseguretat, afavorir el compliment del Reial decret 638/2019 i contribuir a l'assoliment dels objectius que estableix el Pla Estratègic de Ramaderia de les Illes Balears en matèria de sanitat animal, sostenibilitat i competitivitat del sector.

El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis, fixa les condicions que han de reunir les ajudes perquè no estiguin subjectes a l'obligació de notificació que exigeix l'article 108, apartat 3, esmentat. 

El 17 de març de 2005 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que inclouen entre les activitats objecte d'ajuda, a l'article 1.2.j), sanitat i producció ramadera.

D'altra banda, de conformitat amb la disposició addicional tretzena de la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, el FOGAIBA pot establir l'obligació de relacionar-se electrònicament en els procediments de subvencions quan quedi acreditat que les persones interessades disposen dels mitjans electrònics necessaris. Atès que els possibles beneficiaris d'aquesta convocatòria desenvolupen una activitat professional que comporta una relació habitual amb l'Administració i l'ús ordinari de mitjans electrònics, es considera acreditada la seva disponibilitat i capacitat per tramitar electrònicament les actuacions derivades d'aquesta convocatòria. Per això, s'estableix l'obligació de tramitar per via telemàtica totes les actuacions del procediment.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que estableix la normativa de la Unió Europea.

 

Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, concretament a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis per a inversions en bioseguretat animal a les Illes Balears per al 2026, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE núm. 2831, de 15 de desembre de 2023).

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Finançament de la convocatòria

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc-cents mil euros (500.000,00 €), a càrrec dels pressuposts de l'any 2026 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, amb la possibilitat d'ampliar els crèdits assignats.

2. Les subvencions esmentades les finança la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 100,00 %.

Tercer Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o les agrupacions sense personalitat jurídica de les Illes Balears que, abans de dictar-se la proposta de resolució, siguin titulars d'un centre de neteja i desinfecció per a vehicles dedicats al transport per carretera d'animals vius, productes per a l'alimentació d'animals de producció i subproductes d'origen animal no destinats al consum humà, autoritzat i inscrit en el Registre nacional de centres de neteja i desinfecció (RECELIDE), i es comprometin a millorar-lo; o bé que es comprometin a executar un projecte de rehabilitació o construcció d'un nou centre de neteja i desinfecció que compleixi els requisits del Reial decret 638/2019, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen les condicions bàsiques que han de complir els centres de neteja i desinfecció de vehicles dedicats al transport per carretera d'animals vius, productes destinats a l'alimentació d'animals de producció i subproductes d'origen animal no destinats al consum humà, i es crea el Registre nacional de centres de neteja i desinfecció, amb l'obligació d'obtenir la corresponent autorització i inscripció en el RECELIDE abans de l'inici de l'activitat.

2. Quan es tracti d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que ha de ser el coordinador del grup amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

 

4. El requisit general del punt 1 anterior, corresponent a la titularitat del centre de neteja i desinfecció, s'ha de mantenir durant un termini d'un any, comptat des de la data de la sol·licitud de l'ajuda.

5. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, els sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació serà la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per comprovar d'ofici que es compleix el requisit d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents. En el cas de l'obligació d'estar al corrent amb la Seguretat Social, la comprovació la fa d'ofici el FOGAIBA, tret d'oposició en contra de la persona interessada. En cas d'oposar-s'hi, cal justificar-ne el motiu i s'ha d'aportar la documentació acreditativa corresponent.

Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart ​​​​​​​Actuacions subvencionables

1. Poden ser objecte de subvenció les inversions per a la construcció, rehabilitació, ampliació, modernització i adequació dels centres de neteja i desinfecció de vehicles que preveu el Reial decret 638/2019, amb la finalitat de millorar la bioseguretat animal a les Illes Balears acomplertes i pagades després de la presentació de la sol·licitud de la subvenció i una vegada aixecada l'acta d'inspecció prèvia, que acrediti que les actuacions no s'han iniciat, i fins a un any després de la data de notificació de la resolució de concessió.

Les actuacions subvencionades s'han d'ajustar als requisits que estableix el Reial decret 638/2019, de 8 de novembre, esmentat, i han de ser susceptibles d'obtenir l'autorització i la inscripció corresponent per part de l'autoritat competent.

En el cas dels centres ja existents, aquests han de continuar en funcionament en el moment de presentar la sol·licitud de pagament de l'ajuda.

En el cas dels centres de nova creació o rehabilitació, la inscripció en el RECELIDE s'haurà d'acreditar en el moment de presentar la sol·licitud de pagament de l'ajuda. En qualsevol cas, el centre ha d'estar degudament autoritzat i inscrit abans de l'inici de la seva activitat.

2. Són subvencionables les inversions següents:

2.1. Modernització o millora dels equips i instal·lacions existents de cara a aconseguir més eficiència en els sistemes de neteja i desinfecció de vehicles inclosos dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 638/2019, de 8 de novembre:

a) Millora de la infraestructura del tancament exterior.

b) Millora de la superfície del sòl del recinte, amb especial incidència de la superfície on es fan les tasques de neteja i desinfecció, així com la superfície de l'accés i sortida dels vehicles.

c) Millora de les infraestructures de l'àrea on es faran les operacions de neteja i desinfecció dels vehicles, separant clarament les operacions «brutes» i «netes» i procurant-se un flux de materials i serveis en línia recta.

d) Millora de l'àrea d'emmagatzematge dels residus orgànics sòlids i del sistema de gestió dels residus sòlids que es generin durant la neteja dels vehicles.

e) Millora de la instal·lació d'aigua corrent i electricitat. Es preveu com a millora d'instal·lació elèctrica tota instal·lació situada dins o fora del recinte que millori la potència dels equips de neteja i desinfecció.

f) Renovació o millora dels equips, inclosos els portàtils, de desinfecció o neteja.

g) Millora de plataforma amb desnivell suficient que permeti la recollida dels líquids procedents de la neteja i desinfecció dels vehicles.

h) Millora de la fossa de recollida d'efluents generats en les operacions de neteja i desinfecció que n'impossibiliti la difusió i en garanteixi l'eliminació adequada.

i) Renovació del sistema de precintat i segellat de portes o elements d'accés del bestiar a l'estructura de càrrega del vehicle una vegada concloses les operacions de neteja i desinfecció.

j) Construcció o millora de magatzems per a llit net.

k) Millora de les infraestructures reservades per al material, eines, maquinària, vestuari del personal i emmagatzematge de productes químics.

l) Instal·lació de noves línies de desinfecció o neteja.

m) Adquisició de contenidors mòbils per a retirada de fems, aigües residuals, abocaments, etc.

n) Sistemes per a l'automatització de les operacions de neteja i desinfecció, com ara la robotització.

o) Instal·lació de nous sistemes per a la neteja i desinfecció, com la instal·lació d'equips per a tractament tèrmic que garanteixin la inactivació dels agents patògens.

p) Instal·lació de sistemes per a la verificació de la neteja i desinfecció.

q) Sistemes de lectura automàtica de matrícules, o altres sistemes per facilitar la recollida de dades de vehicles que són sotmesos a processos de neteja i desinfecció.

r) Adequació o millora de les instal·lacions administratives i dels equips informàtics necessaris per a la gestió del centre i la integració amb la base de dades oficial del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (RECELIDE).

s) Qualsevol altra millora de les capacitats dels centres de neteja i desinfecció que demostri que reduirà els temps de neteja i desinfecció, estalviarà costs o augmentarà la capacitat del centre mantenint l'eficàcia de les operacions de neteja i desinfecció, sempre que l'informe previ de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural acrediti expressament la seva vinculació amb els objectius de bioseguretat del Reial decret 638/2019, de 8 de novembre.

2.2. Construcció de nous centres de neteja i desinfecció de vehicles inclosos dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 638/2019, de 8 de novembre. En aquest cas, seran subvencionables els elements enumerats en el punt 2.1 anterior que siguin de nova construcció i/o instal·lació, incloses les actuacions de rehabilitació d'edificis o estructures preexistents destinades a convertir-los en centres de neteja i desinfecció.

3. Únicament són subvencionables les actuacions directament relacionades exclusivament amb el centre de neteja i desinfecció, i no són subvencionables les llicències, taxes, imposts o tributs.

4. Quant a les despeses subvencionables, s'aplica el que estableixen els articles 40 a 42 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, així com el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin.

La tria entre les ofertes que es presentin, que s'han d'aportar juntament amb la justificació es fa d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. En el supòsit de construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha de fer constar a l'escriptura que la persona beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests extrems han de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent. 

 

​​​​​​​A aquest efecte és preceptiu acreditar, en el moment de presentar la sol·licitud de pagament, el compliment d'aquests extrems amb l'aportació de la documentació que s'esmenta a l'apartat desè d'aquesta Resolució.

En el cas d'adquisició de béns immobles, s'ha d'obtenir un certificat de taxador o taxadora independent, degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, acreditatiu que el preu de compra no excedeix el valor de mercat.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. La quantia màxima de les ajudes és la següent:

1.1. Per a les actuacions que assenyala el punt 2.1 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és del 70,00 % de la inversió subvencionable, i una inversió màxima subvencionable de 100.000,00 euros.

1.2. Per a les actuacions que assenyala el punt 2.2 de l'apartat quart, la quantia de les ajudes és del 70,00 % de la inversió subvencionable, i una inversió màxima subvencionable de 200.000,00 euros.

Es consideraran actuacions de rehabilitació les que impliquin l'adequació integral d'un edifici o infraestructura per a la seva posada en funcionament com a centre de neteja i desinfecció, mentre que les actuacions sobre centres ja autoritzats i en funcionament tindran la consideració de modernització o millora.

2. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 300.000,00 euros per persona beneficiària durant qualsevol període de tres anys o, si escau, la quantia que estableixi el reglament que el modifiqui o substitueixi sempre que sigui superior a aquesta i es compleixin les condicions per aplicar-lo, sempre que no hi hagi disposició aplicable en contra. 

En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveuen els articles 3 i 5 del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre, esmentats anteriorment.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB fins al 18 de desembre de 2026. 

Només s'admetrà una sol·licitud per cada centre de neteja i desinfecció. En cas que es presenti més d'una sol·licitud referida a un mateix centre presentada per diferents persones interessades, únicament serà subvencionable la primera registrada.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud d'ajuda per mitjans electrònics, mitjançant el tràmit telemàtic establert per a aquest procediment i disponible en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En aquest cas, la no presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic específic establert donarà lloc a la inadmissió d'aquesta.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud.

Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a) NIF del sol·licitant, en cas de les persones jurídiques.

b) Si escau, acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud.

c) Projecte de les actuacions que s'han de dur a terme, on s'informi del tipus d'actuació subvencionable, corresponent al punt 2.1 o 2.2 del punt 2 de l'apartat quart d'aquesta Resolució, amb la documentació que acrediti el pressupost d'execució de la inversió en el qual apareguin de manera desglossada les actuacions que es volen subvencionar.

d) Informe de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural amb el vistiplau del projecte referent a l'acompliment dels requisits que estableix el Reial decret 638/2019, de 8 de novembre, pel que fa a l'emplaçament del centre de neteja i desinfecció, la idoneïtat de cada una de les inversions i la capacitat d'iniciar l'activitat una vegada finalitzat el projecte.

e) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

  • NIF de l'agrupació.
  • Document en què es reflecteixin les normes o el reglament de funcionament que han subscrit tots els membres.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascú.
  • En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització al FOGAIBA perquè comprovi els NIF dels membres de l'agrupació.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Nomenament d'un representant o d'un apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

f) En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

  • Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. 
  • Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica, de l'obtenció del certificat d'estar al corrent amb les obligacions amb la Seguretat Social, i de l'informe de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, la farà d'ofici el FOGAIBA, tret que la persona interessada s'oposi expressament, i en aquest cas haurà d'aportar aquesta documentació.

En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans electrònics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució del procediment.

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'ha esmentat en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa aplicable.

 

​​​​​​​Setè Selecció de les persones beneficiàries

1. La selecció de les persones beneficiàries es fa mitjançant el procediment individual de selecció de persones beneficiàries i, en aquest cas, les sol·licituds es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, a través del tràmit telemàtic establert per a aquest procediment i disponible en la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, encara que no hagi finalitzat el termini per presentar sol·licituds de subvenció, sempre que s'hagi presentat tota la documentació requerida, d'acord amb aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució del president del FOGAIBA, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la Resolució.​​​​​​​

2. La resolució dels expedients la dicta la vicepresidenta en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora, en el qual s'acrediten, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar a partir de la presentació de la sol·licitud, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada hagi passat aquest temps, si no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud. En la resolució de concessió de l'ajuda es fa constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda, d'acord amb el que preveu el punt 4 de l'article 7 del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023.

4. La pràctica de les comunicacions i de les notificacions a les persones interessades en aquest procediment es farà a través dels mitjans electrònics establerts.

5. Contra la Resolució abans esmentada, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

3. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, la persona beneficiària està obligada a desenvolupar el projecte i el pressupost que s'aprovin.

4. Així mateix, la persona beneficiària està obligada a mantenir l'activitat de neteja i desinfecció per a vehicles dedicats al transport per carretera d'animals vius, productes per a l'alimentació d'animals de producció i subproductes d'origen animal no destinats al consum humà, autoritzat i inscrit en el RECELIDE durant un període de cinc anys a partir de la seva realització.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba quinze mesos després de la data de notificació de la resolució de concessió.

 

​​​​​​​2. Són elegibles les inversions que la persona beneficiària hagi efectuat i pagat entre la data d'aixecament de l'acta d'inspecció prèvia que acrediti que les actuacions no s'han iniciat, prevista en el punt 1 de l'apartat quart d'aquesta Resolució, i fins a un any després de la data de notificació de la resolució de concessió.

3. Quant a la forma de justificació de la despesa efectuada i els justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el capítol III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

5. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament de l'ajuda per mitjans electrònics, mitjançant el tràmit telemàtic establert per a aquest procediment i disponible en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En aquest cas, la no presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic específic establert donarà lloc a la inadmissió d'aquesta.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud.

Les sol·licituds de pagament de l'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a) Memòria de les activitats executades. 

b) Documentació justificativa de les despeses que s'han fet. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Els pagaments en efectiu han de complir el que disposa l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau, exclusivament. No és necessari que la factura pagada en efectiu, amb un import igual o inferior a 1.000,00 euros, estigui signada si compleix el que s'ha esmentat anteriorment. En el cas d'una factura, aquesta ha d'incloure l'acreditació que s'ha pagat en efectiu i la data de pagament.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació ha d'estar a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per fer qualsevol control que es consideri oportú.

c) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

d) Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat la persona beneficiària, com també la memòria justificativa de l'elecció.

e) Compte justificatiu, que ha d'incloure la relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura dins del tràmit telemàtic corresponent.

f) Informe del Servei de Sanitat i Benestar Animal, sobre l'estat d'alta al Registre nacional de centres de neteja i desinfecció (RECELIDE) de la instal·lació, especificant, entre d'altres, el codi RECELIDE i la data d'alta en el Registre i l'estat d'activitat en el moment d'emetre l'informe.

g) En el cas de realització d'obra civil, s'ha d'aportar, si escau, a més de la llicència d'obres, el certificat de final d'obra del tècnic facultatiu director del projecte, si n'hi ha, visat pel col·legi professional o l'escriptura de declaració d'obra nova o la llicència de primera ocupació.

h) En el cas d'adquisició de béns immobles, s'ha d'aportar còpia de l'escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no cal aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.

 

​​​​​​​Les escriptures públiques que preveuen els epígrafs g) i h) anteriors han de fer constar que la persona beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests extrems han de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent.

i) Si escau, certificat de taxador o taxadora independent, degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, acreditatiu que el preu de compra no excedeix el valor de mercat. 

6. L'informe del Servei de Sanitat i Benestar Animal del punt 4.f) anterior el sol·licitarà d'ofici el FOGAIBA, tret que la persona interessada s'hi oposi expressament i, en aquest cas, haurà d'aportar l'informe esmentat.

7. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

8. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que s'estableixen suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.

En cas que la persona interessada no dugui a terme el 100,00 % de l'activitat objecte de l'ajuda, només percebrà la part proporcional corresponent a l'activitat realitzada, sempre que, almenys, hagi efectuat el 50,00 % de la inversió sol·licitada i concedida i aquesta sigui suficient per al desenvolupament de l'activitat subvencionada.

Onzè Compatibilitat de les ajudes

Aquestes ajudes són compatibles amb altres de finalitat idèntica concedides al mateix beneficiari, amb qualssevol altres procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacionals, incloses les de minimis, sempre que es tenguin en compte les limitacions que estableix l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria.

En cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Dotzè Control de les ajudes

El FOGAIBA farà els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda. 

Així mateix, es farà servir el pla de controls de l'autoritat competent i la base de dades del RECELIDE per a comprovar ex post el funcionament dels projectes subvencionats.

Tretzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, així com els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.

Catorzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.​​​​​​​

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (9 d'octubre de 2026)

El president del FOGAIBA

Joan Simonet Pons