Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, AUTÒNOMS I ENERGIA

Núm. 713647
Ordre 31/2026, de 25 de setembre, del conseller d’Empresa, Autònoms i Energia per la qual es convoquen les eleccions per a la constitució del Ple de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears estableix, a l'article 20, que el règim electoral de les cambres s'ha de regir pel que preveuen la Llei 4/2014, d'1 d'abril, bàsica de cambres de comerç, indústria, serveis i navegació, aquesta Llei i la normativa reglamentària de desplegament. Amb caràcter supletori i en allò que hi resulti aplicable, s'ha d'ajustar a allò que disposa el règim electoral general.

L'article 2.6 d'aquesta Llei estableix que correspon al Govern de les Illes Balears, en els termes de la Llei 4/2014, d'1 d'abril, bàsica de cambres de comerç, indústria, serveis i navegació, exercir la tutela sobre les cambres de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències i en el marc de la legislació bàsica.

D'acord amb la disposició addicional primera, quan aquesta Llei atribueix competències a la conselleria competent en matèria de cambres, o al Govern de les Illes Balears, sense especificar l'òrgan concret d'aquesta encarregat d'exercir-les, o genèricament a l'administració autonòmica, s'ha d'entendre que les mencions es refereixen a la direcció general que exerceix les competències en matèria de comerç o a l'òrgan administratiu al qual les futures reestructuracions orgàniques atribueixin amb caràcter general la tutela sobre les cambres. En aquest sentit, el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 2.5.a) que les competències en matèria de comerç interior i de cambres de comerç corresponen a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de la Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia del Govern de les Illes Balears.

L'Ordre del ministre d'Economia, Comerç i Empresa, de 28 de novembre de 2025 (ECM/1382/2025), per la qual es declara obert el procés electoral per a la renovació dels plens de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació, disposa que el procés roman obert des de dia 1 de desembre de 2025 fins a dia 31 de desembre de 2027, i s'assenyala, de conformitat amb la Llei 4/2014, d'1 d'abril, i el Reial decret 669/2015, de 17 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 4/2014, que correspon als òrgans competents de les administracions tutelants convocar les eleccions en els seus àmbits territorials.

Per tot això, dict aquesta

Ordre

Article 1 Convocatòria i nombre de vocals del ple

Es convoquen les eleccions generals per designar la totalitat dels vocals components del Ple de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menorca.

D'acord amb l'article 8 de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 13 de maig de 2019, per la qual s'aprova definitivament el Reglament de règim interior de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menorca, el nombre de vocals del Ple és de 15, que seran designats de la manera següent:

  • 10 vocals seran les persones representants de totes les empreses pertanyents a la Cambra, atenent la representativitat dels diferents sectors econòmics a què pertanyin, d'acord amb la classificació en els grups i, en el seu cas, en les categories, establerts en el Reglament. Aquests vocals seran elegits mitjançant sufragi lliure, igual, directe i secret, entre totes les persones físiques o jurídiques que exerceixin una activitat comercial, industrial i de serveis a la demarcació de la Cambra i que figurin al cens electoral.
  • 2 vocals correspondran a persones representants d'empreses i a persones de reconegut prestigi de la vida econòmica dins la circumscripció de la Cambra. Aquests vocals es designaran en la forma que determini l'Administració tutelant, a proposta de les organitzacions empresarials intersectorials i territorials més representatives, per la qual cosa presentaran la llista de persones candidates proposades en número que correspongui a les vocalies a cobrir. Per a això es tindrà en compte el que disposi la Llei de participació institucional.
  •  
    3 vocals correspondran a persones representants de les empreses de més aportació voluntària indicades a l'article 4 del Reglament, que seran designades en funció de l'import de l'aportació i en funció dels patrocinis realitzats per les empreses esmentades a la Cambra. A aquests efectes, es tindran en compte les aportacions que aquestes empreses facin a la Cambra d'Espanya. Es designaran com a vocals, en representació de les empreses de més aportació voluntària o patrocini realitzat. El càlcul s'ha de fer mitjançant la fórmula establerta a l'article 8.2. c) del Reglament.

Article 2 Constitució i seu de la Junta Electoral

Per garantir l'objectivitat i la transparència de les eleccions, s'ha de constituir la Junta Electoral de Menorca, amb la composició i les competències que s'estableixen en els articles 24 i 25 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, en el termini dels cinc dies següents a la publicació de la convocatòria, d'acord amb l'article 26 del Reial decret 669/2015, de 17 de juliol.

La seu es fixa a la Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia, plaça de Son Castelló, 1, 07009 Palma.

Article 3 Elecció dels membres del Ple de la Cambra

Els membres del Ple de la Cambra que s'han d'elegir, de conformitat amb el sistema electoral cameral vigent, són els que s'indiquen en l'annex d'aquesta convocatòria, en el qual es detallen els grups que componen el cens d'electors i el nombre de vocals que s'han de cobrir a cada un.

Article 4 Celebració de les eleccions

Les eleccions de la Cambra s'han de fer el 5 de novembre de 2026. L'horari de les votacions ha de ser des de les 9.00 fins a les 20.00 hores, en els col·legis electorals que s'esmenten a continuació:

  • Col·legi electoral número 1, situat a la seu de la Cambra de Menorca en el carrer Miquel de Verí, 3 A, 07702, Maó, que comprèn els electors domiciliats a tots el municipis de Menorca.
  • Mesa número 1, situada a la seu de la Cambra de Menorca en el carrer Miquel de Verí, 3 A, 07702, Maó.

Article 5 Dret electoral actiu i passiu

1. Tenen dret electoral actiu i passiu les persones físiques i jurídiques que compleixin els requisits de l'article 17 de la Llei 4/2014, d'1 d'abril.

Són electors les persones físiques i jurídiques inscrites en el darrer cens exposat, segons l'Ordre del ministre d'Economia, Comerç i Empresa, de 28 de novembre de 2025 (ECM/1382/2025), aprovat per cada corporació d'acord amb el seu reglament de règim interior, sempre que no estiguin inhabilitades per algun dels casos que determini incapacitat, d'acord amb el que estableix la normativa vigent.

2. Les persones físiques han d'exercir el dret electoral actiu personalment i han d'aportar algun dels documents que indica l'Ordre 6/2026 del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, de 22 d'abril, per la qual s'aproven els models normalitzats i la documentació complementària que s'ha d'aportar en els processos electorals per a la renovació dels òrgans de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, segons els requisits i en la forma prevista en l'article 20 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, de Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de les Illes Balears i en el Reial Decret 669/2015.

3. Les persones jurídiques han d'exercir el dret electoral actiu a través d'un representant amb poder suficient, de caràcter general o específic per a la votació, i ho han de fer segons els requisits i en la forma prevista en l'article 20 de la Llei 1/2017 i en el Reial decret 669/2015. El representant ha de tenir una relació directa amb la persona jurídica representada. S'entén per relació directa la condició d'administrador o administradora, soci o sòcia, o bé empleat o empleada de la representada.

Article 6 Requisits de les persones candidates

Les persones candidates a formar part dels òrgans de govern de les cambres han de complir els requisits que s'estableixen en els apartats 4, 5, 6 i 7 de l'article 20 de la Llei 1/2017 i, subsidiàriament, en l'article 23 del Reial decret 669/2015.

Article 7 Presentació de candidatures

1. Les candidatures s'han de presentar en la Secretaria de la Cambra, en horari d'oficina durant els deu dies hàbils següents a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, segons el model normalitzat que figura en l'annex de l'Ordre 6/2026 del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, de 22 d'abril de 2026, i han d'anar acompanyades dels documents que s'hi ressenyen.

Les candidatures han d'estar avalades per la signatura, com a mínim, del 5 % dels electors del grup o, si s'escau, de la categoria corresponent. Si el nombre d'electors del grup o categoria és superior a dos-cents, és suficient amb la signatura de deu electors per a la presentació del candidat.

Aquest aval es pot fer segons el model que figura en l'annex de l'Ordre 6/2026 del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, de 22 d'abril de 2026, i ha d'anar acompanyat necessàriament de tots els documents que s'hi indiquen.

Tot això complint els requisits prevists de l'article 26 de la Llei 1/2017 i de l'article 27 del Reial decret 669/2015.

2. En el termini dels deu dies hàbils següents a la data de publicació d'aquesta convocatòria, les organitzacions empresarials intersectorials i territorials més representatives han de presentar en la Secretaria de la Cambra la designació dels seus candidats, en el nombre que correspongui a les vocalies que s'han de cobrir, d'acord amb el que s'estableix en l'article 8.2 b) del Reglament de règim interior.

3. La Cambra s'ha d'adreçar a les empreses de més aportació voluntària, amb antelació suficient a la constitució del Ple, per sol·licitar-les l'acceptació de les vocalies que s'han de cobrir i la designació dels representants corresponents, d'acord amb el que s'estableix en l'article 8.2.c) del Reglament de règim interior.

Article 8 Vot per correu

Els electors que vulguin emetre el vot per correu ho han de sol·licitar a la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menorca, segons el model normalitzat aprovat per l'Ordre 6/2026 del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, de 22 d'abril de 2026.

Aquesta sol·licitud, en el model normalitzat aprovat per l'Ordre esmentada i que facilitarà la Secretaria de la Cambra, s'ha de fer per escrit dins els deu dies hàbils següents al de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la convocatòria d'eleccions, i s'ha de presentar o s'ha de trametre per correu certificat i urgent a la Secretaria de la Cambra.

L'emissió del vot per correu s'ha d'efectuar d'acord amb el procediment de l'article 28 del Reial decret 669/2015, de 17 de juliol.

Només s'admetran els vots rebuts a la seu de la Junta Electoral —el domicili de la qual és el que s'indica en l'article 2 d'aquesta Ordre— abans de les 20.00 hores del dia anterior al qual se celebren les eleccions.

Article 9 Consultes

Els electors poden consultar a la Secretaria de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menorca qualsevol dubte que sorgeixi amb relació a aquesta convocatòria i tenen dret a ser informats dels altres extrems del procediment electoral establert per la Llei 1/2017, de 12 de maig, i pel Reial decret 669/2015.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (25 de setembre de 2026)

El conseller d'Empresa, Autònoms i EnergiaAlejandro Sáenz de San Pedro García

Documents adjunts