Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 624443
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es desestima la sol·licitud de modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada atorgada a TIRME, SA, per al COTIR de Son Reus, consistent en l’emmagatzematge d’envasos
Versió PDF
Antecedents
1. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 88, de 14 de juny de 2007, es va publicar la Resolució del conseller de Medi Ambient de 23 de maig de 2007 per la qual s'atorga l'autorització ambiental integrada (d'ara endavant, AAI) a TIRME, SA, per al Complex de Tractament Integral de Residus (COTIR) de Son Reus (expedient núm. IPPC 07/2006), que constava de les instal·lacions següents:
— Planta incineradora amb recuperació d'energia.
— Ampliació de la planta incineradora amb recuperació d'energia.
— Abocador de coa.
— Dipòsit de seguretat.
— Planta de tractament d'escòries.
2. En el BOIB núm. 129, de 16 de setembre de 2008, es va publicar la Resolució del conseller de Medi Ambient de 16 de juny de 2008 per la qual s'acorda el fraccionament de l'AAI (IPPC 07/2006) atorgada el 23 de maig de 2007 a TIRME, SA, en dues autoritzacions diferenciades:
a) D'una banda, una AAI a TIRME, SA, per al COTIR de Son Reus sense incloure l'abocador de coa entre les seves instal·lacions (IPPC 07/2006);
b) De l'altra, una AAI a EMAYA, Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, SA (en endavant, EMAYA), per a l'abocador de coa (IPPC 01/2008).
3. En data 16 de juny de 2026, va tenir entrada en el Departament d'Avaluacions i Autoritzacions Ambientals (DAAA), amb registre núm. GOIBE443228/2026, la sol·licitud de modificació no substancial de l'AAI del COTIR de Son Reus presentada per TIRME, SA, consistent en l'emmagatzematge d'envasos (expedient núm. IPPC M09/2026).
Pel que fa a la tramitació de l'expedient esmentat:
a) En data 19 de juny de 2026, es varen sol·licitar els informes de condicionants als organismes següents:
― Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (VALIB núm. 487784).
― Secció d'Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (VALIB núm. 487801).
― Direcció Insular de Residus del Consell de Mallorca (GOIBS587048/2026 i GOIBS 587068/2026).
― Direcció General d'Emergències i Interior (VALIB núm. 487808).
b) Durant el mes de juliol de 2026 es varen rebre els informes que s'indiquen a continuació:
― Informe 102/26-CA emès el dia 29 de juny de 2026 per la Secció d'Atmosfera (VALIB núm. 490124, de 2 de juliol de 2026).
― Informe emès el dia 6 de juliol de 2026 pel Servei de Residus del Consell de Mallorca (GOIB502146/2026, de 8 de juliol de 2026).
― Informe R-068/26-RSC emès el dia 29 de juliol de 2026 pel Servei de Residus i Sòls Contaminats (VALIB 496185, de 30 de juliol de 2026).
4. En data 5 d'agost de 2026, es va emetre l'informe proposta sobre la modificació no substancial de l'AAI del COTIR de Son Reus. D'acord amb aquuest informe:
«[...] Descripció de la sol·licitud
El titular sol·licita incorporar els residus d'envasos (codi LER 15 01 06) al llistat de residus admissibles a la nau del COTIR actualment destinada a l'emmagatzematge del rebuig de plantes de tractament residus de construcció.
Aquests residus ocuparien el 50 % de la superfície de la nau.
Consideracions tècniques
1. D'acord amb els criteris establerts a l'article 14 del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desplegament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, la modificació té caràcter no substancial.
2. L'informe de la Secció d'Atmosfera és favorable, considera la modificació sol·licitada com a no substancial i no proposa canvis en els condicionants d'atmosfera de l'AAI.
3. El Servei de Residus del Consell de Mallorca informa favorablement sobre la modificació sol·licitada condicionant l'ús de la nau al compliment de les següents obligacions que s'estableixen a les conclusions del seu informe.
«Conclusions
La modificació sol·licitada és tècnicament raonable, proporcionada i coherent amb l'explotació d'una instal·lació insular complexa, i dota al sistema d'una capacitat limitada de regulació operativa per a situacions excepcionals que ja s'han produït i previsiblement tornaran a produir-se en el futur
Per tot l'exposat s'informa favorablement la modificació no substancial del COTIR de TIRME SA, aplicant a l'AAI els canvis sol·licitats pel promotor, condicionada al compliment de les següents obligacions:
L'ús d'aquesta nau tindrà un caràcter estrictament excepcional i exclusiu per a situacions d'emergència, contingència logística o força major degudament justificades, i pel temps mínim imprescindible.
L'operador haurà de comunicar a la Direcció General competent l'activació d'emergència de la nau (en un termini màxim de 24 hores des de l'inici de la descàrrega) acreditant la causa de força major o avaria, la previsió de tones a emmagatzemar i la previsió de la data en que els residus puguin tornar a la Planta d'envasos per al seu tractament. Així mateix, es comunicarà, en un termini màxim de 24 hores, la data en què la nau torni al seu estat original.»
4. L'informe R-068/26-RSC emès pel Servei de Residus i Sòls Contaminats és desfavorable. Atès l'exposat a les seves consideracions tècniques i conclusions es considera que l'emmagatzematge de residus d'envasos presenta greus inconvenients pel que fa a la gestió dels mateixos i no contribueix a resoldre la falta de capacitat de tractament de la Planta de Selecció d'Envasos. [...]»
Fonaments de dret
1. El capítol III del títol II de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada.
2. L'article 10 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació.
3. L'article 14 del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació.
4. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 91, de 14 de juliol de 2025; correcció d'errades BOIB núm. 102, de 2 d'agost de 2025), atribueix a la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental la competència per atorgar, revisar i modificar les autoritzacions ambientals integrades.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Desestimar la sol·licitud de modificació no substancial de l'AAI del COTIR de Son Reus promoguda per TIRME, SA, consistent en l'emmagatzematge d'envasos.
2. Notificar la Resolució a la persona titular, al Servei de Residus i Sòls Contaminats, a la Secció d'Atmosfera, al Consell de Mallorca i a la Direcció General d'Emergències i Interior.
3. Ordenar la publicació de la Resolució al BOIB.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se notificat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (12 d'agost de 2026)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá