Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, AUTÒNOMS I ENERGIA

Núm. 551718
Resolució de 23 de juliol de 2026 de modificació de la Resolució de 13 de juliol de 2026 del conseller d’Empresa, Autònoms i Energia per la qual s’estableixen els serveis mínims amb motiu de la vaga plantejada per les organitzacions sindicals CCOO Industria Balears, UGT Industria Balears i USO Industria Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 29 de juny de 2026, la federació UGT INDUSTRIA Balears –en endavant UGT-  ha presentant  un escrit (GOIBE477909/2026) mitjançant el qual les organitzacions sindicals CCOO, UGT i USO notifiquen la convocatòria d'una vaga legal a totes les empreses afectades pel Conveni Col·lectiu del Metall de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. I sol·licita que es tingui per presentat el preavís de vaga.

2. D'acord amb la documentació tramesa per UGT la vaga a totes les empreses afectades pel Conveni Col·lectiu del Metall de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears tindrà lloc en les dates i horaris que, tot seguit, s'especifiquen:

  • Els dies 27, 28, 29 i 30 de juliol de 2026 de les  00:00 hores a les 24:00 hores

3. En la documentació tramesa per UGT no hi consta cap proposta de serveis mínims.

4. La Resolució de 13 de juliol de 2026 del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia per la qual s'estableixen els serveis mínims amb motiu de la vaga plantejada per les organitzacions sindicals CCOO Industria Balears, UGT Industria Balears i USO Industria Balears, s'han detectat uns errors que es corregeixen en la present resolució.

5. Diligència de 23 de juliol de 2026 de la Directora General de Treball i Salut Laboral relativa a la reunió mantinguda entre el comitè de vaga i les patronals ASEMA i FEBAME.

Fonaments de dret

1. L'article 28.2 de la Constitució Espanyola reconeix el dret de vaga, el qual no és absolut i il·limitat, sinó que s'ha de comptabilitzar amb les garanties necessàries per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat, sense que això suposi deixar sense contingut l'exercici del dret.

2. En aquest sentit, el Tribunal Constitucional ha determinat en sentència de 8 d'abril de 1981 i altres posteriors, entre d'altres les sentències números 26 i 33/1981, 51 i 53/1986, 27/1989 i 43/1990, que en la mesura en què la destinatària i creditora dels serveis afectats per la vaga és la comunitat sencera i que al mateix temps els serveis li resulten essencials, no es poden sacrificar els interessos dels destinataris dels serveis. De manera que s'entén que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga, sense que, d'altra banda, la consideració d'un servei com a essencial signifiqui la supressió d'aquest dret per als treballadors ocupats en el servei, sinó només l'adopció de les garanties necessàries per al manteniment del mateix. Finalment, l'alt Tribunal indica que si la vaga ha de mantenir una capacitat de pressió suficient per aconseguir els seus objectius enfront de l'empresa, en principi destinatària del conflicte, no s'hi ha d'afegir la pressió addicional del dany innecessari que sofreix la comunitat com a usuària dels serveis públics.

3. La competència per determinar els serveis que es consideren essencials i l'adopció de mesures per protegir els drets fonamentals dels ciutadans estan atribuïdes a l'autoritat governativa en virtut d'allò que disposa l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball —BOE de 9 de març. En el present cas, aquesta competència correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en atenció a les competències assumides conforme a l'article 30.34 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i en atenció al sector d'activitat a què afecta la vaga.

4. D'acord amb l'article 2.5 del Decret 10/2025, de 1 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia l'exercici, a través de la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials, de les competències en matèria d'instal·lacions elèctriques i industrials, sectors industrials i seguretat industrial, entre d'altres.

Així doncs, en la fixació dels serveis mínims s'ha tingut en compte que el dret de vaga no pot suposar en cap cas un risc per a la seguretat i la salut de les persones afectades per la mateixa. En aquest sentit, consultat el Conveni col·lectiu del metall de les Illes Balears 2021-2022, en especial el seu Annex I, relatiu a les activitats econòmiques afectades, s'observa l'existència d'un gran nombre d'activitats de caire industrial que poden afectar a bens i serveis essencials com l'energia elèctrica, l'abastament d'aigua, el tractament d'aigua i residus, les instal·lacions elèctriques, gas i combustibles, ascensors, infraestructures de telecomunicacions i transmissions per cable, hospitals públics i privats, centres penitenciaris, enllumenat públic, per a garantir la mobilitat els semàfors, entre d'altres.

Respecte a la infraestructura elèctrica (generació, distribució i transport) en l'època de major demanda i incidència en la xarxa, en data d'avui s'han produït fins a tres incidents de gran importància en menys d'un mes, que va precisar de la mobilització dels equips de manteniment relacionats amb aquestes infraestructures. Quant al sector del gas i del combustible han d'estar inclosos per la seva relació amb el subministrament com a serveis essencials a la generació elèctrica. En aquests casos es precisarà del 100% dels efectius relacionats en la necessitat de garantir els equips de treball per al manteniment de tota la infraestructura elèctrica. Recalcar que el sector elèctric és en si una infraestructura crítica que precisa de vigilància tot l'any i 24 h perquè tot funcioni adequadament per la seva implicació en la societat balear.

Respecte als hospitals públics i privats i centres sanitaris/assistencials :

- Garantia del 100% de l'operativitat dels sistemes vitals per a pacients i professionals, com ara subministraments d'oxígens, gasos medicinals, electricitat, aigua, gas, calderes, climatització, equips electromèdics, grups electrògens, etc.

- Àrees crítiques (UCIs , REA, quiròfans, urgències, etc.) i de mig risc (inclou hospitalització de pacients, laboratoris, etc): cobertura similar a un dia festiu per a reparacions urgents que pugui comprometre la seguretat de pacients i professionals.

- Avaries generals: cobertura a incidències urgents que impedeixin l'activitat assistencial bàsica, quedant les labors preventives no urgents sota mínims. Garantia dels serveis complementaris de caràcters general: cobertura d'avaries urgents de cara a garantir els serveis d'alimentació a pacients, gestió de residus sanitaris, bugaderies i llenceries, neteja, etc. 

En conseqüència, el desproveïment de béns essencials i la possibilitat d'avaries podria causar un greu perjudici a la seguretat i salut de les persones, per la qual cosa s'ha de disposar d'un contingent de treballadors suficients per garantir el proveïment dels béns essencials afectats, així com per solucionar les emergències i els rescats de persones derivats de les avaries. I, per tant, s'ha d'adoptar les mesures imprescindibles per assegurar el funcionament dels serveis esmentats i comptabilitzar l'interès general, garantint el dret a la vida, a la salut, a la protecció social i econòmica, a  previstos en els articles 15, 39 i 43 de la Constitució, amb el dret de vaga dels treballadors establert en l'article 28.2 de la norma fonamental.

5. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears del Conveni col·lectiu del sector del metall de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 0700075 5011981).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Als efectes previstos en article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, i disposicions concordants, es determinen les mesures necessàries per a assegurar els Serveis Essencials Mínims que hauran de prestar-se pel personal afectat mentre duri la situació de vaga, en els termes que a continuació s'especifiquen:

—  Pel que fa al subministrament d'energia elèctrica, de gas i de combustibles el 100% de la plantilla.

— Pel que fa a l'abastament d'aigua potable, d'evacuació, de separació de residus, del tractament d'aigües residuals, infraestructures de telecomunicacions i transmissions per cable, hospitals públics i privats, centres penitenciaris, enllumenat públic i per a garantir la mobilitat els semàfors es prestaran els serveis previstos habitualment per a un diumenge o dia festiu, tot garantint el funcionament de les instal·lacions i la reparació de les avaries urgents que no es puguin ajornar més enllà del període de durada de la vaga i que puguin afectar la salut, la seguretat o la salubritat públiques.

— La possibilitat d'avaria dels aparells elevadors no es pot desatendre pel greu perjudici que podria causar a la seguretat i salut de les persones, ha de garantir-se l'enviament del personal conservador d'ascensors necessari de manera immediata quan siguin requerits per motiu de parada d'ascensor amb persones atrapades en la cabina o accidents o urgència similar, per la qual cosa el personal mínim haurà de ser el que tingui establert cada empresa conservadora per a un dia festiu / caps de setmana.

—  Pel que fa als hospitals públics i privats i centres sanitaris/assistencials :

- Garantia del 100% de l'operativitat dels sistemes vitals per a pacients i professionals, com ara subministraments d'oxígens, gasos medicinals, electricitat, aigua, gas, calderes, climatització, equips electromèdics, grups electrògens, etc.

 

- Àrees crítiques (UCIs , REA, quiròfans, urgències, etc.) i de mig risc (inclou hospitalització de pacients, laboratoris, etc): cobertura similar a un dia festiu per a reparacions urgents que pugui comprometre la seguretat de pacients i professionals.

- Avaries generals: cobertura a incidències urgents que impedeixin l'activitat assistencial bàsica, quedant les labors preventives no urgents sota mínims.

- Garantia dels serveis complementaris de caràcters general: cobertura d'avaries urgents de cara a garantir els serveis d'alimentació a pacients, gestió de residus sanitaris, bugaderies i llenceries, neteja, etc.

2.  Els serveis essencials que recull aquesta Resolució s'han de prestar pel personal designat per realitzar-los en les empreses afectades. Es considera il·legal la transgressió o alteració dels mateixos i incorren en responsabilitat qui els infringeixin.

3. Les disposicions establertes en els apartats anteriors d'aquesta Resolució, no suposarà cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconegui al personal en aquesta situació no emprat en la cobertura dels serveis mínims establerts, ni tampoc afectarà la tramitació o efectes de les peticions que motiven la vaga.

4.  Notificar aquesta la Resolució a les persones interessades per al seu compliment.

5.  Aquesta Resolució tindrà efectes immediats des de la data de la seva notificació a les parts interessades.

6.  Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Autònoms i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 23 de juliol de 2026)

El director general d'Indústria i Polígons Industrials Alfons Gómez Rosselló Per delegació del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia (BOIB núm. 97 de 24 de juliol de 2025)