Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 546765
Aprovació de la convocatòria de subvencions dirigida a ajuntaments, mancomunitats i entitats locals menors de Mallorca per actuacions d’administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell Insular de Mallorca dia 21 juliol de 2026, ha dictat la següent resolució: 

BDNS: 920726

“Antecedents:

1. La Memòria justificativa que signa el director insular d'Informàtica Municipal en data 22 de juny de 2026, per a dur a terme aquest procediment de concessió de subvencions dirigida a ajuntaments, mancomunitats i entitats locals menors de Mallorca per dur a terme actuacions d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat.

2. La Resolució d'inici del procediment de concessió de subvencions dirigida a ajuntaments, mancomunitats i entitats locals menors de Mallorca per dur a terme actuacions d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat, que firma la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, en data 22 de juny de 2026.

3. Aquesta convocatòria està contemplada al Pla Estratègic de Subvencions del Consell de Mallorca per a l'exercici 2026, en el programa de Suport i Coordinació Municipal (49175) amb un import de 1.241.000,00€.

4. El crèdit que s'hi destinarà serà d'un total de 680.000,00€ per a despeses corrents i de 561.000,00€ per a despeses d'inversió, de les aplicacions pressupostàries següents:

Despeses corrents:

65 49175 46200 convocatòria subvenció ajuntaments per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 610.000 euros.

65 49175 46300 convocatòria subvenció mancomunitats per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 55.000 EUROS.

65 49175 46800 convocatòria subvenció entitat local menor per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 15.000 EUROS.

Despeses d'inversió:

65 49175 76200 convocatòria subvenció ajuntaments per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 501.000 EUROS

65 49175 76300 convocatòria subvenció mancomunitats per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 45.000 EUROS.

65 49175 76800 convocatòria subvenció entitat local menor per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 15.000 EUROS.

5. Consten en l'expedient electrònic les corresponents operacions comptables. Així mateix, en aplicació de la Base 35 de les d'execució del Pressupost de 2026, referent a expedients de despesa condicionats a una modificació pressupostària, consta en l'expedient electrònic la Proposta d'aprovació de l'expedient núm. 20 de modificació de crèdits en el pressupost propi de la corporació de l'exercici de 2026, per suplement de crèdit (SUP06/2026), firmada pel director insular d'Hisenda i Pressuposts de data 27 de maig de 2026, així com la certificació de l'aprovació de la mateixa pel Ple de la Corporació en data 11 de juny de 2026.

6. L'informe jurídic sobre la proposta de resolució d'aprovació de la present convocatòria, que ha emès la TAG Cap de la Secció de Cooperació Local de la secretaria tècnica del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, en data 22 de juny de 2026, que és favorable sobre l'adequació a la normativa que li és aplicable, sempre que es sotmeti dit expedient a l'autorització prèvia del Consell Executiu.

7. L'acord d'autorització prèvia del Consell Executiu del Consell de Mallorca a la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, aprovat en data 1 de juliol de 2026.

8. La intervenció delegada de la Misericòrdia ha emès informe de fiscalització prèvia favorable en data 20 de juliol de 2026.

Fonaments de dret:

1. L'article 70.2 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears que estableix la competència del Consell de Mallorca en règim local.

2. L'article 36.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, sobre les competències pròpies dels consells insulars en matèria d'assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis (apartat b) i en matèria de prestació de serveis d'administració electrònica en municipis amb població inferior a 20.000 habitants (apartat g).

3. El Decret de la presidència del Consell de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 (BOIB núm. 106, de 29 de juliol de 2023; BOIB núm. 136, de 5 d'octubre de 2023), estructura internament les funcions de l'activitat administrativa que corresponen als diferents departaments que integren el Consell Insular de Mallorca, de manera que al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local se li atribueix, entre d'altres, gestionar la prestació dels serveis d'administració electrònica i de contractació centralitzada als municipis de menys de 20.000 habitants, així com assistir els ajuntaments en la transformació digital i la implantació de l'administració electrònica.

4. L'òrgan competent per aprovar aquesta convocatòria, és la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca per delegació del Consell Executiu, amb l'autorització prèvia dit òrgan col·legiat per a l'aprovació de la despesa. 

 L'anterior, en base a l'apartat quart de l'Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca de delegació d'atribucions de dit òrgan en els consellers executius i conselleres executives (BOIB núm. 169, de 31 de maig de 2025), que disposa: “Delegar en els consellers executius i les conselleres executives, competents per raó de la matèria, l'aprovació de les convocatòries d'ajudes i subvencions i aportacions. En tot cas, requeriran d'autorització prèvia del Consell Executiu per l'aprovació de la despesa de les convocatòries de quantia superior a cinc-cents mil euros”.

5. Quant a la tramitació del procediment, és d'aplicació:

  • La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  • L'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca aprovada per Acord del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18.02.2017) modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 04.08.2018) serà la normativa de referència d'aquesta convocatòria de subvencions en espècie.

Per tant,

Resolc

1. Aprovar la convocatòria de subvencions dirigida a ajuntaments, mancomunitats i entitat local menor de Mallorca per dur a terme actuacions d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat, annexada a aquesta Resolució.

2. Autoritzar una despesa per un import de 680.000,00€ per a despeses corrents i per un import de 561.000,00€ per a despeses d'inversió, de les aplicacions pressupostàries següents:

Despeses corrents:

  • 65 49175 46200 convocatòria subvenció ajuntaments per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 610.000 euros.
  • 65 49175 46300 convocatòria subvenció mancomunitats per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 55.000 EUROS.
  • 65 49175 46800 convocatòria subvenció entitat local menor per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 15.000 EUROS.

Despeses d'inversió:

  • 65 49175 76200 convocatòria subvenció ajuntaments per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 501.000 EUROS
  • 65 49175 76300 convocatòria subvenció mancomunitats per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 45.000 EUROS.
  • 65 49175 76800 convocatòria subvenció entitat local menor per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 15.000 EUROS

3. Fer constar expressament que l'aprovació de l'expedient queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient, una vegada entri en vigor la modificació pressupostària indicada en el punt 5 dels Antecedents, en aplicació de la Base 35 de les d'execució del Pressupost de 2026 referent a expedients de despesa condicionats a una modificació pressupostària.

4. Publicar aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i traslladar aquesta informació a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Palma, a la data de la signatura electrònica

Convocatòria de subvencions dirigida a ajuntaments, mancomunitats i entitats locals menors de Mallorca per actuacions d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat

1. Objecte i finalitat de la convocatòria.

  • L'objecte d'aquesta convocatòria és donar suport econòmic a ajuntaments, mancomunitats i entitat local menor de l'illa de Mallorca per a les despeses, tant corrents com d'inversió, en matèria d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat.
  • La finalitat, dins l'àmbit de la competència del Consell de Mallorca per gestionar la prestació de serveis d'administració electrònica, és assolir una administració local de qualitat que pugui donar una atenció adequada als seus habitants mitjançant unes estructures digitals fortes, encaminades al compliment de l'Esquema Nacional de Seguretat, que estiguin el més preparades possibles per poder fer front a eventuals ciber-atacs i que puguin adaptar-se a la incorporació d'elements d'intel·ligència artificial.

2. Normativa.

Constitueixen les bases generals d'aquesta convocatòria l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada per l'Acord del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18.02.2017), modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 04.08.2018), en endavant OGS. Per tant, els interessats han de complir amb el contingut tant dites bases generals com d'aquesta convocatòria.

En tot allò no previst a la present convocatòria ni en la OGS, serà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003); el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;  el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005); la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm.236, de 2 d'octubre de 2015), el Decret de Presidència del Consell de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 pel qual es determina l'organització del Consell de Mallorca i les Bases d'execució del pressupost del Consell de Mallorca de 2026

3. Beneficiaris.

Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions:

Els ajuntaments de Mallorca la població dels quals és inferior a 20.000 habitants, que són un total de 46, d'acord amb les darreres xifres de població publicades al Registre d'Entitats Locals del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica, amb data de referència 1 de gener de 2025 (https://registroentidadeslocales.mpt.es/REL/frontend/inicio/municipios/4/13397).

Les mancomunitats de Mallorca, que són 5 d'acord amb les dades publicades al CEDOMU –Centre de Documentació Municipal- del Govern de les Illes Balears. Són les mancomunitats següents: des Raiguer, del Migjorn, Nord, Pla de Mallorca i Tramuntana.

L'entitat local menor de Palmanyola.

D'acord amb l'anterior, les entitats locals que poden ser beneficiàries en aquesta convocatòria de subvencions són les següents:

ENTITAT

CIF

AJUNTAMENT D'ALARÓ

P-0700100-A

AJUNTAMENT D'ALGAIDA

P-0700400-E

AJUNTAMENT D'ANDRATX

P-0700500-B

AJUNTAMENT D'ARIANY

P-0706600-D

AJUNTAMENT D'ARTÀ

P-0700600-J

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

P-0700700-H

AJUNTAMENT DE BINISSALEM

P-0700800-F

AJUNTAMENT DE BÚGER

P-0700900-D

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

P-0701000-B

AJUNTAMENT DE CAMPANET

P-0701200-H

AJUNTAMENT DE CAMPOS

P-0701300-F

AJUNTAMENT DE CAPDEPERA

P-0701400-D

AJUNTAMENT DE CONSELL

P-0701600-I

AJUNTAMENT DE COSTITX

P-0701700-G

AJUNTAMENT DE DEIÀ

P-0701800-E

AJUNTAMENT D'ESCORCA

P-0701900-C

AJUNTAMENT D'ESPORLES

P-0702000-A

AJUNTAMENT D'ESTELLENCS

P-0702100-I

AJUNTAMENT DE FELANITX

P-0702200-G

AJUNTAMENT DE FORNALUTX

P-0702500-J

AJUNTAMENT DE SANT JOAN

P-0704900-J

AJUNTAMENT DE LLORET DE VISTALEGRE

P-0702800-D

AJUNTAMENT DE LLOSETA

P-0702900-B

AJUNTAMENT DE LLUBÍ

P-0703000-J

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

P-0703400-B

AJUNTAMENT DE MARIA DE LA SALUT

P-0703500-I

AJUNTAMENT DE MONTUÏRI

P-0703800-C

AJUNTAMENT DE MURO

P-0703900-A

AJUNTAMENT DE PETRA

P-0704100-G

AJUNTAMENT DE POLLENÇA

P-0704200-E

AJUNTAMENT DE PORRERES

P-0704300-C

AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT

P-0704500-H

AJUNTAMENT DE SA POBLA

P-0704400-A

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ

P-0705100-F

AJUNTAMENT DE SANTA EUGÈNIA

P-0705300-B

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

P-0705500-G

AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ

P-0705600-E

AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

P-0705700-C

AJUNTAMENT DE SELVA

P-0705800-A

AJUNTAMENT DE SENCELLES

P-0704700-D

AJUNTAMENT DE SES SALINES

P-0705900-I

AJUNTAMENT DE SINEU

P-0706000-G

AJUNTAMENT DE SÓLLER

P-0706100-E

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

P-0706200-C

AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

P-0706300-A

AJUNTAMENT DE VILAFRANCA

P-0706500-F

MANCOMUNITAT DES RAIGUER

P-0700005-B

MANCOMUNITAT DES MIGJORN

P-0700003-G

MANCOMUNITAT NORD

P-5703902-F

MANCOMUNITAT PLA DE MALLORCA

P-5704101-D

MANCOMUNITAT TRAMUNTANA

V-07220809

ENTITAT LOCAL MENOR PALMANYOLA

P-0700002-I

4. Pressupost de la convocatòria

El crèdit de la convocatòria és 680.000,00€ per a despeses corrents i de 561.000,00€ per a despeses d'inversió, previst al pressupost del Consell de Mallorca per al 2026 en les aplicacions pressupostàries següents:

Despeses corrents:

  • 65 49175 46200 convocatòria subvenció ajuntaments per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 610.000 euros.
  • 65 49175 46300 convocatòria subvenció mancomunitats per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 55.000 EUROS.
  • 65 49175 46800 convocatòria subvenció entitat local menor per despeses informàtiques suport i coordinació municipal: 15.000 EUROS.

Despeses d'inversió:

  • 65 49175 76200 convocatòria subvenció ajuntaments per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 501.000 EUROS
  • 65 49175 76300 convocatòria subvenció mancomunitats per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 45.000 EUROS.
  • 65 49175 76800 convocatòria subvenció entitat local menor per inversions informàtiques suport i coordinació municipal: 15.000 EUROS.

5. Despeses subvencionables 

En aquesta convocatòria es subvencionaran actuacions tant despesa corrent com de despesa d'inversió, en matèria d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat. 

Com a despesa corrent, es consideraran actuacions subvencionables les següents:

La reparació, millora i/o condicionament del cablejat de dades i del “rack” o armari de comunicacions (aquesta actuació engloba: renovació de cablejat, eliminació de “switchos” per duplicar tomes, certificació de punts de xarxa, etiquetat de punts de xarxa, sanejament del rack o “pentinat” del rack, entre d'altres).

  • La subscripció a programes de gestió d'expedients electrònics.
  • La subscripció a altres mòduls o aplicacions necessaris pel bon funcionament de l'administració local (programes de nòmines, gestió de RRHH, gestió econòmica, gestió tributària, gestió de padró municipal, o qualsevol altre semblant, sempre que s'acrediti la seva utilitat).
  • Les despeses destinades a llicències de productes informàtics, a la contractació d'empreses que donin suport informàtic així com despeses en programes per protegir-se de virus, atacs i malwares, aquestes darreres compreses en el Catàleg de Productes i Serveis de Seguretat de les TIC del Centre Criptològic Nacional ( https://cpstic.ccn.cni.es/es/ ).
  • Les despeses de contractació d'espai al núvol i/o la seva migració, sempre i quan compleixin amb les regulacions de dades del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD).
  • Les despeses de reparació de hardware informàtic d'elements que no hagin arribat al seu fi de vida útil.
  • Com a despesa d'inversió, es consideraran actuacions subvencionables les següents:
  • La instal·lació de nous punts de xarxa, racks o armaris de comunicació, elements de xarxa (enrackables i no enrackables) sempre i quan els nous punts de xarxa estiguin certificats i els elements de xarxa tinguin una velocitat mínima de 1.000 Mb/s  (1Gb/s).
  • L'adquisició de servidors (físics o virtuals i enrackables i no enrackables), ordinadors (portàtils o de sobretaula), dispositius de còpies de seguretat (cabines de discs SAN, NAS, DAS), impressores (de xarxa o individuals), telèfons mòbils així com qualsevol element complementari d'aquests com pantalles, teclats, ratolins, altaveus, micròfons, sempre que compleixin les condicions següents:

Quant a tots els elements subvencionables esmentats, que s'acrediti que estan destinats a ser utilitzats per personal de l'ajuntament pel compliment de les seves tasques professionals.

Quant als sistemes operatius, que estiguin enfocats a l'entorn professional (no seran subvencionables sistemes operatius no professionals o enfocats a l'entorn domèstic, com ara Microsoft Windows Home o similars).

Quant als telèfons mòbils, no es subvencionaran els que tinguin un cost d'adquisició superior als 500,00€, IVA inclòs.

  • L'adquisició de programes de video-actes així com l'adquisició de càmeres i micròfons per fer efectiu aquest sistema de certificació de les sessions plenàries de les entitats.
  • L'adquisició de càmeres de videovigilància i seguretat, sempre que s'instal·lin en espais públics i responguin a una finalitat de seguretat pública. No es considerarà com a despesa subvencionable la instal·lació de radars pedagògics o similars.
  • L'adquisició de sistemes d'alimentació ininterrompuda per evitar fluctuacions de corrent i desperfectes als equips informàtics (enrackables o no enrackables).
  • Les despeses destinades a la renovació o millora de la capacitat de conservació d'arxius informàtics en servidors físics, discs durs extraïbles, cabines de discs o similars.

No es consideraran despeses subvencionables, a efectes d'aquesta convocatòria:

  • Les despeses corrents de consums telefònics.
  • Les despeses, tant corrents com d'inversió, relacionades a planes webs.
  • Despeses de papereria, tòners i consumibles assimilables.
  • Taxes o preus públics abonats al Consell de Mallorca per aquests conceptes.

En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

Les entitats beneficiàries, en l'adquisició o contractació de béns o serveis que es consideren despeses subvencionables en aquesta convocatòria, han de tenir cura del compliment de les obligacions establertes en la legislació de contractes, així com d'observar el compliment, quan s'escaigui, de l'Esquema Nacional de Seguretat i l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat.

6. Afectació

En relació amb les despeses d'inversió, béns inventariables que s'han adquirit, s'han de destinar a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un termini de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic i de dos anys en els altres casos  (article 44.6 OGS).  

L'incompliment de l'obligació de destí serà causa de reintegrament de la subvenció.

7. Import màxim per beneficiari.

A cada un dels ajuntaments indicats en la taula del punt 3 anterior, així com a l'entitat local menor, li correspon 13.400,00 euros per a despeses corrents i 11.000,00 euros per despeses d'inversió.

D'altra banda, per a cada una de les cinc mancomunitats li correspon 10.040,00 euros per a despeses corrents i 8.800,00 euros per despeses d'inversió.

En el supòsit que alguns destinataris no acreditessin despeses suficients com per cobrir l'import assignat, l'excedent es repartirà proporcionalment a la despesa acreditada entre tota la resta de beneficiaris que hagin sobrepassat l'import inicialment assignat a la convocatòria, si bé respectant la separació de l'import per a despeses corrents i per a despeses d'inversió.

L'aportació pública és per import cert i sense referència a un percentatge o fracció del cost total, de manera que s'entén que és de compte del beneficiari la diferència de finançament necessari per a la total execució de l'activitat subvencionada.

En el cas de que l'entitat beneficiària recuperi o compensi IVA la despesa subvencionable comprendrà exclusivament l'import equivalent a la base imposable quedant exclòs l'import equivalent al IVA.

8. Àmbit temporal.

Perquè les actuacions siguin subvencionables han de realitzar-se des de el 25 d'octubre de 2025, inclusivament fins a la data en la qual finalitzi el termini per presentar la sol·licitud.

El termini de presentació de les sol·licituds de subvenció, juntament amb les factures i llurs justificants de pagament, s'iniciarà l'endemà de la publicació de la convocatòria al BOIB i finalitzarà dia 30 de setembre de 2026.

Per tant, en el moment en què es presenti la sol·licitud, les factures que l'acompanyin han d'estar pagades als creditors corresponents. Ara bé, d'acord amb el segon paràgraf de l'article 48.1 de l'OGS, es podrà considerar com a despesa feta la certificació de les obligacions reconegudes dins el termini subvencionable, emesa pel secretari de l'entitat local (o funcionari que el substitueixi en aquestes funcions).

9. Naturalesa de la subvenció i règim de compatibilitat amb altres ajuts o subvencions.

a) Aquestes subvencions són de caràcter voluntari, eventuals, anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes en la llei, en l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca o en aquesta convocatòria. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.

b) Les subvencions regulades a aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts d'altres administracions que tinguin la mateixa finalitat, però aquesta compatibilitat en cap cas podrà implicar que l'import subvencionat sigui d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb les altres subvencions, superi el cost de la despesa que la persona beneficiària ha dut a terme i sense perjudici del que estableixi la normativa per la qual es regulen aquestes altres subvencions concurrents.

10. Procediment de concessió.

a. Règim

El procediment de concessió es durà a terme mitjançant concurrència no competitiva, en els termes que preveu l'article 17.2 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, quan no és necessària la comparació de sol·licituds i la prelació per a resoldre la convocatòria.

b. Aprovació i concessió:

L'òrgan competent per aprovar aquesta convocatòria, és la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca per delegació del Consell Executiu, amb l'autorització prèvia dit òrgan col·legiat per a l'aprovació de la despesa.

L'anterior, en base a l'apartat quart de l'Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca de delegació d'atribucions de dit òrgan en els consellers executius i conselleres executives (BOIB núm. 169, de 31 de maig de 2025), que disposa: “Delegar en els consellers executius i les conselleres executives, competents per raó de la matèria, l'aprovació de les convocatòries d'ajudes i subvencions i aportacions. En tot cas, requeriran d'autorització prèvia del Consell Executiu per l'aprovació de la despesa de les convocatòries de quantia superior a cinc-cents mil euros”.

L'òrgan competent per concedir aquestes subvencions és, així mateix, la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, en virtut de l'atribució que es fa en l'article 33.2.k) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de Consells Insulars.

b. Instrucció:

L'òrgan instructor és la persona que ocupa la Secretaria Tècnica del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local i desenvoluparà les actuacions establertes a l'article 18 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, inclosa la formulació de la proposta de concessió.

L'òrgan instructor ha d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa a l'establert a aquesta convocatòria. Ha de comprovar específicament que l'entitat sol·licitant compleix els requisits i que s'aporta la documentació que preveu aquesta convocatòria.

En cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquestes bases reguladores específiques i convocatòria, es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de dita Llei.

En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor advertirà que transcorregut el termini d'un mes se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitants no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor proposarà a l'òrgan competent per resoldre, l'arxiu de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho notificarà a la persona beneficiària.

L'òrgan instructor formularà la proposta de concessió.

c) Reconeixement de l'obligació:

L'art. 39.2 h) del reglament orgànic estableix la competència de la Consellera pel reconeixement i liquidació d'obligacions.

11. Sol·licitud de subvenció i justificació.

A)Termini, forma i lloc de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds de subvenció s'han de presentar en el termini a dalt establert (punt 8) mitjançant el Registre electrònic del Consell de Mallorca https://cim.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12082

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant les instàncies i els annexos a aquesta convocatòria que facilita el Consell Insular de Mallorca, que poden descarregar-se des de la Seu electrònica del Consell de Mallorca, a través de l'adreça d'internet https://seu.conselldemallorca.net  i han d'estar degudament firmats per qui correspongui en cada cas i contenir les dades necessàries per identificar correctament l'entitat i a la persona que la presenta.

Atès que els beneficiaris són persones jurídiques obligades a relacionar-se electrònicament amb l'administració, les sol·licituds se presentaran exclusivament per via telemàtica i s'han de dirigir al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local a través del registre electrònic del Consell de Mallorca, accessible des de la seu electrònica (https://seu.conselldemallorca.net).

 

Per tal d'obtenir informació per a la tramitació de les subvencions es pot contactar amb la Secretaria Tècnica del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament al telèfon 971 00 77 39 o per correu electrònic: cooperaciolocal@conselldemallorca.net.

B) Quant a la presentació electrònica de les sol·lituds cal tenir en compte:

Tant la sol·licitud (instància) com els annexos s'han de signar electrònicament mitjançant el certificat de representant de persona jurídica corresponent, és a dir, tots els annexos i les declaracions responsables s'han de signar.

En el procés de presentació electrònica de la sol·licitud (instància), en l'apartat corresponent a l'acceptació de condicions, la conformitat amb la clàusula d'oposició a l'autorització de consulta de dades tributàries a l'AEAT i Seguretat Social per part del Consell de Mallorca, implicarà que el beneficiari s'haurà de fer càrrec de l'aportació d'aquests certificats.

La sol·licitud és pot presentar a través del registre electrònic general del Consell de Mallorca de la seu electrònica o bé a través del Sistema d'Interconnexió de Registres (SIR).

En el cas de que la sol·licitud l'enviï l'entitat local a través de la Direcció Electrònica Habilitada Única (en davant DEHu), s'ha de tenir en compte que la recepció de la notificació a la DEHu no equival a la presentació en el Registre electrònic general del Consell Insular de Mallorca sinó la data de compareixença en la DEHu, que serà la data de registre vàlida.

Si s'empra el “Sistema de Interconexión de Registros” (SIR), la data de registre vàlida de la sol·licitud serà la data de sortida de la entitat local.

C) Documentació a adjuntar amb la sol·licitud

Cada entitat beneficiària presentarà una única sol·licitud de subvenció en la qual es recullin totes les despeses subvencionables segons aquesta convocatòria, tant de despesa corrent com de despesa d'inversió, que s'indicaran de manera separada. 

S'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Model de sol·licitud de subvenció (Annex I).

b) Declaració responsable (Annex II)

c) Certificat de l'interventor/secretari de l'entitat local amb vistiplau del batle o president, segons s'escaigui, sobre la realització de l'activitat subvencionada i dels seus ingressos i despeses (Annex III)

d) Certificat que l'entitat sol·licitant està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, així com de les obligacions tributàries davant el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, imposades per les disposicions vigents,  i no és deutora per resolució de procedència de reintegrament (Annex IV)

e) Justificació de la subvenció:

- Termini de justificació: Per la pròpia dinàmica de la subvenció, la justificació s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud de subvenció, la qual cosa implica que el termini de justificació s'iniciarà l'endemà de la publicació de la convocatòria al BOIB i finalitzarà dia 30 de setembre de 2026, coincidint amb el termini per a sol·licitar la subvenció.

Modalitat de justificació: Les entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció, haver realitzat les despeses subvencionables mitjançant la modalitat de compte justificatiu de la despesa feta amb aportació de justificants.

La documentació a presentar per a la justificació de la subvenció mitjançant l'aportació del compte justificatiu, ha de estar integrada per la Memòria explicativa i per la Memòria econòmica dels costs de l'activitat subvencionada:

Memòria explicativa. Ha d'anar signada pel representant de l'entitat beneficiària i ha d'acreditar, justificar i explicar les activitats realitzades i la seva temporalitat (data d'inici i acabament). Hi ha de constar un resum explicatiu del tipus de despesa a que respon cadascuna de les factures presentades. La memòria també ha d'incloure una avaluació de les necessitats de les despeses en relació amb el compliment dels objectius de la subvenció.

Memòria econòmica. La memòria econòmica justifica el cost de les activitats fetes i ha de contenir la documentació següent:

Les Factures emeses per tercers a la persona beneficiària de la subvenció o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa i la documentació acreditativa del seu pagament.

Les factures o  els documents justificatius de les despeses de l'activitat  objecte de la subvenció  han d'estar expedides a nom de l'entitat beneficiària i, a més, compliran amb tots els requisits que s'exigeixen en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació. Hi han de constar obligatòriament, com a mínim:

  • Dades fiscals identificatives del proveïdor i destinatari.
  • Data i número de la factura
  • Concepte de la despesa.
  • IRPF i/o IVA (si correspon). 

Quan l'operació documentada en la factura estigui exempta o  no subjecte a l'impost (IVA) s'hi ha de fer constar i s'ha d'incloure una referència a les disposicions corresponents de la Directiva 2006/112/CE, de 28 de novembre, o als preceptes corresponents de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit o indicació de quina és la operació exempta.

En el cas que la factura estigui subjecte a retenció d'IRPF s'ha de presentar la documentació corresponent: declaració 111 trimestral  o 216 per no residents, i/o 115, els corresponents justificants de pagament, la declaració informativa 190 anual  o 296 per no residents i/ o 180 anual i, en el seu defecte, s'ha de presentar la relació general de bases i descomptes. Així mateix, es presentaran les declaracions trimestrals/mensuals, segons escaigui, de retencions i ingressos a compte d'IRPF (MOD. 110/111) i resum anual (MOD. 190).

Així mateix, en els casos en que les factures incloguin conceptes subvencionables i no subvencionables o no s'imputi la totalitat de la despesa, s'hauran d'especificar els criteris d'imputació i els conceptes que s'imputen a la subvenció. 

  • Els Justificants de pagament de la despesa feta que s'han de presentar juntament amb les factures de forma numerada i ordenada, i s'han d'agrupar en el mateix ordre que apareix en la relació de despeses (Annex III).
  • La documentació acreditativa del pagament es justificarà segons l'article 48 de l'Ordenança general de Subvencions. Així mateix, d'acord amb el segon paràgraf de l'article 48.1 de l'OGS, també es podrà considerar com a despesa feta la certificació de les obligacions reconegudes dins el termini subvencionable, emesa pel secretari de l'entitat local (o funcionari que el substitueixi en aquestes funcions).
  • Declaració responsable de la realització del projecte subvencionat i dels seus ingressos i despeses (Annex III)
  • La relació de despeses inclosa a l'Annex III, en format Excel/full de càlcul s'ha d' adjuntar a l'expedient electrònic en el moment de la presentació de la justificació de la subvenció.
  • Quan les activitats hagin estat finançades, a més de la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha d'acreditar, en la justificació, l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons a les activitats subvencionades i, en cap cas, l'import de la subvenció concedida pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, superi el cost total de l'activitat que ha de dur a terme l'entitat beneficiària (Annex III).
  • Qualsevol altra documentació que es derivi d'aquesta convocatòria o li sigui requerida als efectes de comprovar la justificació econòmica de l'activitat.

12. Resolució de concessió, pagament de la subvenció, notificació i publicació.

El termini màxim per a resoldre el procediment i notificar-lo finalitza el 31 de desembre de 2026.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima les persones interessades per entendre desestimada, per silenci administratiu, la sol·licitud de concessió de la subvenció.

La resolució de concessió o denegació de les ajudes, que no posa fi a la via administrativa, es notificarà a les entitats interessades, sense perjudici poder procedir-ne a la publicació. Així mateix, es publicarà a la Base Nacional de Dades de Subvencions.

Quant al pagament de la subvenció, es procedirà a dur-lo a terme un cop dictada la Resolució indicada en el paràgraf anterior, atès que les entitats beneficiàries hauran d'haver presentat la justificació de la despesa feta juntament amb la presentació de la sol·licitud.

Quant a l'import, es tindrà en compte en un primer moment l'import d'assignació inicial, si bé es podrà fer el repartiment proporcional de l'excedent que hi pogués haver, una vegada valorades pel centre gestor totes les justificacions presentades pels beneficiaris, que podrà implicar un augment de dita assignació inicial. Si bé, per al repartiment de l'excedent, s'ha de respectar la deguda separació entre els imports de despesa corrent i d'inversió.  

Així, el Consell de Mallorca tramitarà el pagament de l'import de la subvenció a les entitats beneficiàries una vegada revisada la documentació presentada  i comprovada la  realització de l'activitat i els objectius pels quals es concedeix la subvenció, i una vegada fet el repartiment proporcional d'acord s'explica al paràgraf anterior.

En cap cas l'import de la subvenció, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, pot superar el cost de l'activitat subvencionada.

El crèdit pressupostari per als reconeixements d'obligació que s'hagin de resoldre a l'exercici 2027 quedarà supeditat a la consignació pressupostària de l'exercici d'aquest.

 

13. Requisits i obligacions de les entitats beneficiàries.

Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que s'especifiquen a l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, a aquesta convocatòria i, en particular, les següents:

  1. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'art. 13.2 de la Llei 38/2003. General de subvencions i de l'art. 8 de l'Ordenança general de subvencions.
  2. Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i els seus organismes dependents, i de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.
  3. La resta que recull la normativa en matèria de subvencions.
  4. Dur a terme l'activitat subvencionada que fonamenta la concessió de la subvenció.
  5. Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i de les condicions que determinin la concessió de la subvenció.
  6. Sotmetre's en qualsevol moment del desenvolupament de l'activitat a les actuacions de seguiment i avaluació tècnica que efectuï el personal de la Secció/Servei de Promoció Econòmica del Consell de Mallorca, a les de control financer que corresponen a la Intervenció General i a les previstes en la legislació de al Sindicatura de Comptes, i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
  7. Comunicar al Consell de Mallorca la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions pel mateix projecte de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
  8. Acreditar, abans de dictar la proposta la resolució definitiva, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda del Consell de Mallorca.
  9. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
  10. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists legalment.
  11. Dur a terme les mesures de difusió, d'acord amb l'article 15 de l'OGS.

14. Difusió de la subvenció concedida per part de la persona beneficiària.

La persona beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament del programa, activi-tat, inversió o actuació objecte de subvenció. Les mesures de difusió han de consistir en la inclusió de la imatge institucional (logotip) de l'entitat que concedeix la subvenció en mitjans electrònics o audiovisuals, o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent.

També, en aquest cas que la sol·licitud de l'ajuda i la justificació de la mateixa es presenten una vegada finalitzada l'activitat i abans de conèixer l'obtenció de la condició de beneficiari de l'ajuda que es sol·licita, s'entendrà complerta l'obligació de difusió amb la presentació per part de l'entitat sol·licitant de la menció en mitjans de difusió (com ara xarxes socials, web corporativa, etc.) que l'ajuntament s'ha acollit a la convocatòria de subvencions de l'any 2026 per dur a terme actuacions d'administració electrònica, digitalització i ciber-seguretat, promoguda pel Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, juntament amb el logotip oficial del Consell de Mallorca.

15. Subcontractació de les activitats subvencionades.

S'entén que una persona beneficiària subcontracta quan concerta amb terceres persones l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació en què ha d'incórrer el beneficiari per a dur a terme ell mateix l'activitat subvencionada.

Atès que fer l'activitat és obligació personal del beneficiari, només es permet subcontractar parcialment el projecte o les activitats que integren els programes subvencionats. El règim de subcontractació de la present convocatòria se regeix per l'establert a l'article 32, 33 i 34 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

16. Publicitat de la convocatòria.

En compliment del que es preveu en els articles 14 i 19.2 de l'Ordenança general de subvencions, el Consell de Mallorca trametrà informació sobre aquesta convocatòria i sobre les resolucions de concessió que se'n derivin a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

La convocatòria de subvencions es publicarà en el BOIB i es penjarà a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/cat.

 

17. Seguiment i control de la concessió.

Les entitats beneficiàries de les subvencions atorgades pel Consell de Mallorca, queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i per l'OGS quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

18. Règim d'infraccions i sancions.

L'incompliment dels requisits que preveu aquesta convocatòria dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

19. Protecció de dades de caràcter personal.

Sense perjudici de les obligacions en matèria de publicitat activa i dret d'accés a la informació pública previstes a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, les parts es comprometen a respectar la confidencialitat de la informació que es subministra.

Així mateix, les parts estan obligades a complir les previsions del reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de dades de les persones físiques en quant al tractament de dades personals i lliure circulació de aquestes dades i per el qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i les específiques de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals, respecte a les dades personals que, com a conseqüència d'aquest procediment, es tracten i es comuniquen entre aquestes.

20. Recursos.

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra l'acord d'aprovació de la convocatòria de subvencions no es podrà interposar recurs en la via administrativa, si bé es podrà formular potestativament requeriment per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà al de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des de l'endemà en aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta. Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà en el de la publicació de l'acord d'aprovació de la convocatòria en el BOIB.

Malgrat l'anterior, es pot interposar, si és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

(Signat electrònicament: 22 de juliol de 2026)

El secretari tècnic de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local  (Art. 35.2 g) Llei 4/2022, 28 de juny de Consells Insulars.  BOIB núm. 88, de 7 de juliol de 2022)   Diego de la Fuente Rama 

Documents adjunts