Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 539696
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts postdoctorals en àrees científiques i tecnològiques alineades amb les prioritats definides per la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP) - contractes postdoctorals STEP 2026
Versió PDF
Fets
1. L'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que, en matèria de recerca, innovació i desenvolupament científic i tècnic, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva.
2. La Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació (BOIB núm. 105, de 9 d'agost), té per objecte el foment de l'activitat d'investigació, de desenvolupament tecnològic i d'innovació, entesa com a bé comú en l'àmbit de les Illes Balears, i la coordinació i la planificació de l'ecosistema de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears (ECTIB). Es pretén, a més, impulsar la transparència, la difusió i la transferència de coneixement en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, l'article 12 d'aquesta Llei defineix el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears com l'instrument per aconseguir els objectius establerts per aquesta Llei en matèria de recerca, desenvolupament i innovació.
3. El Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears 2018-2022, aprovat el 29 de març de 2019 i vigent en l'actualitat, té com a fi última la contribució i l'impuls del lideratge científic i tecnològic de la regió i les capacitats d'innovació com a elements essencials per a la creació d'ocupació de qualitat, la millora de la productivitat i la competitivitat empresarial, la millora en la prestació dels serveis públics i, finalment, el desenvolupament i el benestar de la ciutadania.
4. Els recursos humans són el factor limitador més important per a la creació, l'absorció i la transformació del coneixement. Per aquest motiu, una de les línies d'actuació que articula el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears és la del capital humà, que inclou el Programa d'incorporació de personal d'R+D+I, amb mesures com els promotors tecnològics, la incorporació de personal tècnic de suport a la recerca i la incorporació de personal investigador doctor (contractes postdoctorals).
5. Tan important és promoure la formació de nou personal investigador, un procés llarg i complex, com facilitar la incorporació als diversos elements de l'ECTIB de personal ja format en diferents àmbits. La incorporació de personal investigador qualificat, objecte d'aquesta convocatòria, és una mesura de foment de la recerca científica i tecnològica per enfortir la capacitat de recerca dels grups d'R+D i permetre que assoleixin o reforcin la condició de grups de recerca competitius.
6. D'acord amb el Reglament (UE) 2024/795 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableix la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP), la Unió Europea promou el reforç de la sobirania tecnològica i de la competitivitat europea en àmbits estratègics. Així mateix, la Comunicació de la Comissió Europea C/2024/3209, per la qual es donen orientacions a determinades disposicions del Reglament, facilita la identificació de tecnologies i inversions elegibles per rebre el finançament en el marc de STEP. En aquest marc, aquesta convocatòria s'adreça exclusivament a actuacions que s'emmarquin en les àrees prioritàries STEP, en particular les tecnologies digitals i d'innovació profunda (deep tech), les tecnologies netes i eficients en l'ús dels recursos —incloses les tecnologies de neutralitat climàtica— i les biotecnologies, amb la finalitat de contribuir al posicionament estratègic de les Illes Balears en aquests sectors.
7. El Programa del Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2021-2027 de les Illes Balears inclou, com a prioritat núm. 9, el desenvolupament de capacitats i qualificacions relacionades amb la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP). En conseqüència, aquesta convocatòria es finança amb càrrec a l'FSE+.
8. D'acord amb el que es disposa a l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió Europea referent al marc sobre ajuts estatals de recerca i desenvolupament i innovació (2022/C 414/01), no s'aplicarà el que es disposa en l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) sobre ajudes d'Estat a aquelles ajudes concedides a organismes públics de recerca per a activitats no econòmiques, incloses les de formació de personal i l'R+D independent dels organismes de recerca. Cal, això sí, que es pugui distingir amb claredat entre les activitats de caràcter econòmic i no econòmic de l'organisme.
A més a més, si l'organisme de recerca du a terme gairebé exclusivament activitats no econòmiques, també està exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa d'ajudes d'Estat, sempre que les seves activitats econòmiques siguin purament accessòries; és a dir, que corresponguin a una activitat que estigui relacionada directament amb el seu funcionament o sigui necessària per al funcionament de l'organisme de recerca o estigui estretament vinculada al seu principal ús no econòmic, i tengui un abast limitat. Es considerarà que això es produeix quan les activitats econòmiques consumeixen exactament les mateixes entrades (inputs), com material, equipament, mà d'obra i capital fix, que les activitats no econòmiques i la capacitat assignada cada any a aquestes activitats econòmiques no supera el 20 % de la capacitat anual total de l'entitat de què es tracti.
Les ajudes que figuren en aquesta Resolució per als programes Margalida Comas i Vicenç Mut STEP no tendran la consideració d'ajudes d'Estat.
9. La convocatòria s'emmarca en la planificació de les polítiques actives d'ocupació i correspon al programa AP00008 «Formació de Personal Investigador», inclòs en el Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna (PAFED) 2025. Així mateix, aquest programa es manté en la planificació prevista per a l'exercici 2026.
10. Aquesta convocatòria es tramita pel procediment de tramitació anticipada d'expedients de despesa, de conformitat amb l'article 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la qual cosa queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts per al 2027 i per a les anualitats següents.
11. El 19 d'abril de 2024 es va publicar l'Acord del Consell de Govern pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026. Entre les subvencions previstes en el Pla, es troba aquesta convocatòria d'ajuts per a contractes postdoctorals, que preveu el finançament amb el FSE+ i inclou tant les convocatòries genèriques com les temàtiques dirigides a àrees STEP.
Fonaments de dret
1. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 91, de 14 de juliol).
2. El Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
5. L'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, del 13 de febrer de 2010).
6. El Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013.
7. El Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.
8. El Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
9. La Comunicació de la Comissió (2022/C 414/01) sobre el marc d'ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació, (DOUE C 414/1, de 28 d'octubre de 2022).
10. L'Ordre TES/106/2024 de 8 de febrer per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu Plus durant el període de programació 2021-2027.
11. El Reglament (UE, Euratom) 2024/2509 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2024, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.
12. El Reglament (UE) 2024/795 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 de febrer de 2024, pel qual s'estableix la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de quatre ajuts, en règim de concurrència competitiva, per incorporar o consolidar personal investigador a l'ecosistema de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears (ECTIB) en àrees científiques i tecnològiques alineades amb les prioritats definides per la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP), amb les especificacions i els requisits que estableixen els annexos d'aquesta Resolució i per un import màxim de 565.058,32 €.
2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 que consten als annexos següents:
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que es consideri oportú.
(Signat electrònicament: 17 de juliol de 2026)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX 1 Disposicions comunes
Primer Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria, en règim de concurrència competitiva, és finançar la contractació de personal investigador postdoctoral per part dels agents d'execució de l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears (ECTIB), amb la finalitat de facilitar la incorporació o la consolidació de la seva carrera investigadora en àrees científiques i tecnològiques alineades amb les prioritats definides per la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP).
2. S'ofereixen quatre ajuts per contractar personal investigador en centres i unitats de recerca de naturalesa pública, ubicats a les Illes Balears, que desenvolupin activitats d'R+D com a funció principal i de caràcter no econòmic.
Els ajuts es distribueixen de la manera següent:
Segon Àrees tecnològiques estratègiques STEP
1. Els ajuts d'aquesta convocatòria estan restringits a la contractació de personal investigador postdoctoral per desenvolupar activitats de recerca que s'emmarquin en alguna de les àrees tecnològiques estratègiques definides en el marc de la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP), establerta pel Reglament (UE) 2024/795 del Parlament Europeu i del Consell.
2. A aquests efectes, les àrees principals STEP són les següents:
a) Tecnologies digitals i innovació tecnologia profunda.
b) Tecnologies netes i eficients en l'ús dels recursos.
c) Biotecnologia, incloses les tecnologies mèdiques.
3. Les àrees i subàrees específiques STEP que concreten aquests àmbits es detallen en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.
Tercer Entitats beneficiàries
1. Poden ser sol·licitants i beneficiaris dels ajuts els centres d'R+D que estiguin vàlidament constituïts i que tenguin capacitat de contractació laboral, als quals es refereix el punt següent.
2. Als efectes d'aquesta convocatòria poden ser beneficiaris:
3. No poden ser beneficiaris de les subvencions les persones, entitats o agrupacions en què concorri alguna causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.
4. Les entitats beneficiàries hauran d'estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. La comprovació del compliment de les obligacions tributàries estatals requerirà l'autorització del sol·licitant, mentre que la comprovació relativa a les obligacions tributàries autonòmiques i amb la Seguretat Social es durà a terme sempre que el sol·licitant no s'hi oposi expressament. Tant l'autorització com la manifestació d'oposició es podran formalitzar durant el procés de sol·licitud telemàtica, marcant les caselles habilitades. En cas d'oposició, els sol·licitants hauran d'aportar els certificats acreditatius corresponents.
Quart Requisits dels investigadors candidats i dels investigadors responsables
1. Cada proposta ha d'incloure la designació d'un investigador responsable del seguiment científic de l'actuació, que ha d'estar en possessió del títol de doctor i mantenir una vinculació vigent de caràcter estatutari, funcionarial (de carrera o interina) o laboral amb l'entitat sol·licitant en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si la vinculació de l'investigador responsable no és de caràcter permanent, el nomenament o contracte temporal ha de tenir una durada mínima igual o superior a la del contracte postdoctoral objecte de l'ajut. Aquesta vinculació ha d'estar formalitzada abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de mantenir, com a mínim, fins a la finalització del contracte postdoctoral.
En cap cas s'admetran compromisos futurs de contractació, manifestacions d'intenció, preacords, compromisos d'estabilització condicionats o qualsevol altra expectativa de vinculació no formalitzada jurídicament en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
Només es considerarà vàlida la vinculació efectiva i vigent degudament acreditada.
2. En el cas d'actuacions que s'hagin de desenvolupar en instituts mixtos de recerca de les Illes Balears participats per diverses entitats, i sense personalitat jurídica pròpia, s'haurà d'acreditar de manera fefaent que l'investigador responsable està adscrit a l'institut mixt corresponent.
3. En tot cas, un mateix investigador responsable només pot figurar com a tal en una única sol·licitud en el conjunt de la convocatòria, amb independència del programa al qual es presenti. En cas que figuri com a responsable en més d'una sol·licitud, només s'ha d'acceptar la darrera sol·licitud registrada i s'han de desestimar totes les altres sol·licituds anteriors en què aparegui repetit.
4. És incompatible figurar com a investigador responsable en una sol·licitud i com a candidat en una altra dins la mateixa convocatòria, encara que sigui en programes diferents.
5. No poden actuar com a investigadors responsables aquelles persones que, en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds, siguin beneficiàries d'un ajut postdoctoral vigent, independentment de l'entitat finançadora o l'origen dels fons (UE, Estat, CAIB o altres).
6. Un mateix investigador només es pot incloure com a candidat en una sol·licitud d'aquesta convocatòria. En cas que s'inclogui en més d'una sol·licitud, es tendrà en compte la sol·licitud presentada en darrera instància i quedaran automàticament excloses totes les anteriors.
7. En els annexos 3 i 4 es troben els requisits particulars que han de complir els investigadors candidats en funció del programa al qual es volen presentar.
8. Aquells investigadors candidats a la present convocatòria que també haguessin presentat la seva candidatura a la convocatòria de 2025 de contractes postdoctorals (Resolució del conseller d'Educació i Universitats per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per incorporar personal investigador a l'ecosistema de ciència, tecnologia i innovació de les Illes Balears, BOIB núm. 147, de 6 de novembre de 2025), i siguin proposats per a rebre un ajut quan aquesta convocatòria anterior es resolgui, quedaran automàticament exclosos d'aquesta convocatòria STEP, amb independència que el programa sol·licitat coincideixi o no entre ambdues convocatòries, i independentment de si accepten o no l'ajut proposat. També quedaran automàticament exclosos els investigadors candidats als quals es proposi una ajuda de la convocatòria d'ajudes postdoctorals Talent Junior 2026 (Resolució del conseller d'Educació i Universitats per la qual s'aprova la convocatòria d'ajudes per incorporar investigadors júniors de prestigi reconegut, BOIB núm. 69, de 2 de juny de 2026), independentment que l'acceptin o no.
Cinquè Grups de recerca
1. Les sol·licituds s'han de formular per a la incorporació del candidat a un grup de recerca concret de l'entitat beneficiària, el qual haurà d'identificar-se en la sol·licitud i actuarà com a estructura científica d'acollida.
2. Als efectes d'aquesta convocatòria, s'entén per grup de recerca el conjunt de personal investigador que, sota la coordinació científica d'un investigador responsable i en el si d'una entitat d'execució, desenvolupa de manera coordinada una o diverses línies de recerca comunes. El grup ha d'estar integrat per un mínim de quatre investigadors, dels quals almenys tres han de tenir el títol de doctor.
3. Cada grup de recerca només pot avalar una única sol·licitud en el marc d'aquesta convocatòria. A aquests efectes, es considerarà que dues o més sol·licituds corresponen al mateix grup de recerca quan estiguin vinculades a la mateixa línia o estructura de recerca dins l'entitat sol·licitant i comparteixin el mateix investigador responsable o presentin una composició substancialment coincident de membres. Així mateix, també es consideraran corresponents al mateix grup les sol·licituds vinculades a un grup de recerca formalment reconegut per l'entitat sol·licitant.
4. En el cas que es consideri que un mateix grup de recerca ha avalat més d'una sol·licitud, només s'admetrà a tràmit la sol·licitud presentada en darrer lloc, d'acord amb l'ordre de registre, quedant excloses la resta de les sol·licituds afectades.
Sisè Finançament dels ajuts
1. L'import global màxim dels ajuts, de caràcter pluriennal, és de 565.058,32 €, amb la següent distribució anual i per partides:
- Any 2028: 183.764,86 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2028, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
- Any 2029: 183.764,86 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2029, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
- Any 2030: 13.763,74 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2030, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
2. Atès que les subvencions s'imputen a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida. Aquesta vinculació està condicionada per les limitacions pressupostàries del crèdit disponible i per les pròpies dels expedients de modificació de crèdit que estableixen les normes pressupostàries que hi són aplicables. S'hi poden afegir noves partides i adequar les existents, sempre que no es modifiqui l'import total de la convocatòria.
3. Aquesta convocatòria està sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de comptabilitzar-la per finançar el compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici següent a aquell en què es tramiti l'expedient.
4. Les despeses de la convocatòria que hagin abonat els beneficiaris fins el 31 de desembre de 2030, i siguin elegibles, poden finançar-se amb el Fons Social Europeu (FSE+) a través del Programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027.
Setè Naturalesa, quantia i durada dels ajuts
1. La durada dels ajuts és de tres anys i comença a comptar des del moment en què l'investigador s'incorpora al seu lloc de feina. La quantia anual de l'ajut, així com el salari brut mínim a percebre pels investigadors, depèn del programa (vegeu els annexos 2 i 3).
2. L'ajut atorgat s'ha de destinar a cofinançar el salari brut (salari més la quota de la Seguretat Social a càrrec del treballador), la quota empresarial de la Seguretat Social dels investigadors contractats i, si escau, la indemnització per finalització de contracte exclusivament en els supòsits de contractació temporal postdoctoral formalitzada d'acord amb la legislació vigent i amb les modalitats contractuals específiques previstes per la normativa aplicable en matèria de ciència i innovació. En cap cas no serà subvencionable la indemnització derivada de l'extinció o l'acomiadament de contractes de caràcter indefinit, inclosos els contractes d'activitats cientificotècniques de l'article 23 bis de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació.
3. Les entitats beneficiàries han d'assumir el cost de contractació del investigadors que excedeixi l'import de l'ajut concedit, ja que els ajuts són compatibles amb retribucions salarials superiors a les mínimes establertes en aquesta convocatòria, així com amb complements retributius addicionals a càrrec de l'entitat beneficiària.
4. L'import de l'ajuda i la quantitat del contracte s'han de concedir, així com justificar, a través del règim de mòduls, d'acord amb el que estableixen els articles del 76 al 79 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com els articles del 18 al 21 de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (BOIB núm. 25, del 13 de febrer de 2010). Els mòduls establerts per a la concessió i justificació dels ajuts són diferents segons el programa postdoctoral (vegeu els annexos 2 i 3).
5. En l'establiment de les condicions per accedir als ajuts es tenen en compte principis horitzontals prevists pel FSE+ en el període de programació 2021-2027, els quals han de contribuir, de manera general, a les accions cofinançades. Aquests principis es concreten en la igualtat de gènere, igualtat d'oportunitats i no discriminació, l'accessibilitat i el canvi climàtic.
Vuitè Règim de compatibilitats
1. Els contractes finançats amb càrrec als ajuts objecte d'aquesta Resolució són incompatibles amb la vigència de qualsevol altre contracte laboral del personal contractat que pugui restar exclusivitat a la dedicació al projecte de recerca a desenvolupar.
2. Els ajuts concedits són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que conjuntament no superin el cost total de la contractació de l'investigador, siguin compatibles amb el finançament amb FSE+, i no provinguin del Govern de les Illes Balears, excepte els dirigits a l'assistència a congressos, reunions o jornades científiques o per estades de recerca curtes a altres centres.
3. Els investigadors que es contractin a l'empara d'aquesta convocatòria poden dur a terme, a petició pròpia, col·laboracions complementàries en tasques docents fins a un màxim de 100 hores anuals (s'entén anual com a curs acadèmic), amb l'acord previ, si escau, del departament implicat, amb l'aprovació del centre d'R+D i d'acord amb la normativa vigent d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
4. Els sol·licitants han de declarar els ajuts que hagin obtingut o sol·licitat amb relació als contractes per als quals se sol·licita finançament, tant en el moment de presentar la sol·licitud, com en qualsevol altre moment posterior en què aquesta circumstància es produeixi.
Novè Òrgans competents per a la instrucció i la resolució del procediment
1. El director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors és l'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria.
2. El conseller d'Educació i Universitats és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de les sol·licituds. També és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
3. Amb caràcter general, i d'acord amb les normes establertes per a la prevenció del frau, totes les persones que intervinguin en el procediment de selecció de beneficiaris i verificació del compliment de condicions han de reforçar la seva implicació en aquest objectiu a través d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos, i s'han de comprometre a actualitzar la informació en el cas que es modifiqui la situació respecte a la declaració original, motiu que els impediria participar en el procediment.
4. El termini màxim per resoldre els procediments i notificar-ne la resolució és de sis mesos comptadors des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
5. El termini per resoldre es pot interrompre, d'acord amb l'article 22.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, durant el període d'avaluació, així com durant el temps necessari per a l'esmena de deficiències i l'aportació de documents.
Desè Termini i mètodes de presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a les 00.00.00 hores del 30 de juliol i finalitza a les 12.00.00 hores del 18 de setembre de 2026 segons l'hora peninsular espanyola i de les Illes Balears del Reial Institut i Observatori de l'Armada.
2. La sol·licitud s'ha d'emplenar i registrar electrònicament per part de l'entitat sol·licitant a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a l'espai específic habilitat per a aquesta convocatòria i els seus tràmits.
3. La sol·licitud ha de ser signada electrònicament pel representant legal de l'entitat sol·licitant en què s'ha de contractar l'investigador candidat, o per la persona degudament acreditada a tal efecte.
4. En el cas d'actuacions que s'hagin de desenvolupar en instituts mixtos de recerca participats per diverses entitats, i sense personalitat jurídica pròpia, la sol·licitud podrà ser presentada per qualsevol de les entitats que en formen part, amb independència de l'entitat de vinculació de l'investigador responsable. En aquests supòsits, s'haurà d'acreditar de manera fefaent que l'investigador responsable està adscrit a l'institut mixt corresponent, tal com estableix l'apartat 4.2 de la convocatòria, en la forma establerta en el punt 8.a.1) d'aquest apartat.
5. No s'admetran, en cap cas, sol·licituds presentades directament per investigadors candidats ni per investigadors responsables dels projectes que no ostentin la representació legal de l'entitat, atès que la condició d'entitat beneficiària correspon exclusivament a les entitats que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria.
6. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les bases i la convocatòria per part dels interessats.
7. El tràmit de sol·licitud inclou la declaració del representant legal de l'entitat, mitjançant la qual confirma que l'entitat:
1r. No incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.
2n. Compleix tots els requisits per obtenir la condició d'entitat beneficiària de l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, i també els que estableix aquesta convocatòria.
3r. Es troba al corrent del pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb les agències tributàries estatal i autonòmica.
4t. Adquireix el compromís de comunicar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors qualsevol circumstància que afecti qualcun dels requisits exigits i considerats per a la concessió de la subvenció.
5è. Aporta dades vertaderes tant en el formulari de sol·licitud com en els documents que l'acompanyen, assumeix les responsabilitats que poguessin derivar-se de les inexactituds que constin en aquests documents, i és coneixedor i responsable de tota la informació de la sol·licitud.
6è. Adquireix el compromís de complir amb totes les obligacions establertes en l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, així com amb les establertes en aquesta convocatòria.
7è. Ha informat a les persones de les quals s'aporten dades en la sol·licitud de: la comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seves competències i d'acord amb els fins del procediment; la possibilitat que l'Administració realitzi consultes relacionades amb les seves dades per a comprovar-ne, entre altres extrems, la veracitat; del dret d'oposició que li assisteix al fet que l'Administració tracti les seves dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.
8. Juntament amb la sol·licitud, s'ha de presentar obligatòriament la documentació que s'enumera a continuació (a través de l'aplicació i en format PDF):
a) Documentació relativa al projecte i al grup de recerca:
b) Documentació relativa a l'investigador candidat que s'ha de contractar:
Onzè Llista d'admesos i exclosos, i esmena de les sol·licituds
1. Un cop revisades les sol·licituds per part de l'òrgan instructor, es publicarà a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la llista de sol·licituds admeses i excloses, i els motius, i s'obrirà un període de deu dies hàbils per presentar al·legacions.
2. En el cas de sol·licituds que no compleixin els requisits legals o aquells que exigeix l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, o no compleixin els requisits que exigeix aquesta convocatòria, l'entitat sol·licitant podrà esmenar el defecte i aportar la documentació preceptiva dins el termini esmentat de deu dies. Si, transcorregut aquest termini, no s'ha esmenat el defecte o no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha de considerar que desisteixen de la sol·licitud i s'ha d'arxivar l'expedient sense fer més tràmits, després de dictar la resolució corresponent, d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
Dotzè Avaluació i selecció de les propostes
1. Les subvencions regulades en aquesta Resolució es concedeixen amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència.
2. Per garantir la imparcialitat en el procediment de selecció, totes les persones que participin en aquest procés han de signar una declaració d'absència de conflicte d'interessos, i s'han de comprometre a actualitzar-la en el cas que es modifiqui la situació respecte de la declaració original.
3. D'acord amb la naturalesa dels ajuts, les sol·licituds se sotmeten a una avaluació cientificotècnica externa a càrrec de l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB) com a organisme avaluador independent.
4. L'avaluació cientificotècnica externa s'ha de basar en els criteris i puntuacions màximes següents, que s'han de valorar de la manera que s'indica a l'annex 5:
| Criteris d'avaluació | Puntuacions màximes per criteri / programa |
|
| Margalida Comas STEP | Vicenç Mut STEP | |
| 1. Trajectòria i contribució cientificotècnica del candidat al seu camp de recerca | 45 | 45 |
| 2. Historial cientificotècnic de l'equip de recerca en el qual s'ha d'integrar el candidat | 30 | 20 |
| 3. Recerca a desenvolupar per part de l'investigador candidat | 25 | 35 |
5. Només seran elegibles per a finançament les propostes que l'avaluació externa confirmi que s'emmarquen en alguna de les àrees STEP incloses en l'annex 2 d'aquesta convocatòria i que obtinguin un mínim de 60 punts a l'avaluació.
6. Una vegada rebuts els informes de l'avaluació externa, s'han de remetre a les entitats sol·licitants. Així mateix, s'ha de publicar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la llista de prelació de les propostes, a fi de garantir el tràmit d'audiència als interessats. Les entitats sol·licitants disposaran d'un termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la publicació per formular les al·legacions que considerin oportunes mitjançant el tràmit habilitat a la Seu Electrònica.
7. Rebuts els informes de l'AQUIB amb el resultat de l'avaluació de les al·legacions, la Comissió de Selecció ha de revisar-los i validar-los per tal d'elaborar la llista definitiva de prelació i seleccionar les propostes que siguin susceptibles de ser finançades basant-se en els resultats de l'avaluació externa i seguint la metodologia exposada en el punt 9 d'aquest apartat de la convocatòria.
8. La Comissió de Selecció està integrada pels membres següents:
a) El director general amb competències en recerca, qui hi actua com a president.
Suplent: la cap de servei de Recerca i Desenvolupament.
b) La cap del Servei de Recerca i Desenvolupament, que hi actua de secretària.
Suplent: un cap de secció del Servei de Recerca i Desenvolupament.
c) Tres persones de la direcció general amb competències en recerca, que actuen de vocals.
9. La metodologia que ha de seguir la Comissió per seleccionar les propostes és la següent:
a) S'ha d'establir un ordre de prelació per a cada programa (Programa Margalida Comas STEP i Programa Vicenç Mut STEP) amb les sol·licituds presentades i valorades a l'avaluació externa.
b) S'han de proposar per al finançament els expedients que hagin obtingut una major puntuació, per ordre decreixent, fins a esgotar el nombre d'ajuts assignats a cada programa.
En el supòsit que les places previstes per al programa Vicenç Mut STEP no es cobreixin, les places vacants es podran acumular i assignar al programa Margalida Comas STEP. Aquesta possibilitat no opera en sentit invers, atesa la limitació de crèdit disponible.
c) Les sol·licituds no seleccionades formaran part d'una llista de reserva, diferenciada per a cada programa.
En cas d'empat, s'han de tenir en compte les puntuacions de cada candidat en cadascun dels apartats de l'informe d'avaluació externa. En tots els casos, el candidat amb més puntuació ha d'ocupar el primer lloc en la llista de prelació, d'acord amb l'ordre següent:
| Criteris d'avaluació | Prioritat com a criteri de desempat per programa | |
| Margalida Comas STEP | Vicenç Mut STEP | |
| 1. Trajectòria i contribució cientificotècnica del candidat en el seu camp de recerca | 1 | 1 |
| 2. Historial cientificotècnic del grup de recerca en el qual s'ha d'integrar el candidat | 2 | 3 |
| 3. Recerca a desenvolupar per part de l'investigador candidat | 3 | 2 |
| 4. Data de presentació de la sol·licitud (registre) | 4 | 4 |
10. La Comissió de Selecció ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. La llista de prelació revisada i la selecció definitiva es publicaran a la Seu Electrònica. Aquesta publicació serà notificada a efectes informatius a les entitats sol·licitants.
Tretzè Proposta de resolució
1. Una vegada finalitzats els processos d'avaluació i selecció de les sol·licituds, el director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, com a òrgan instructor, ha de formular les propostes de resolució de concessió a les sol·licituds seleccionades per a cada programa. Aquestes propostes s'han de notificar a les entitats sol·licitants proposades com a beneficiàries, les quals disposen d'un termini de cinc dies hàbils per a acceptar la subvenció a través del tràmit habilitat a la Seu Electrònica.
2. Juntament amb l'acceptació, les entitats han de presentar:
a) Un certificat o l'acreditació de l'existència d'un compte bancari del qual és titular el beneficiari de la subvenció. Si aquesta informació ja consta a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors n'hi ha prou amb indicar-ho.
b) Una declaració del representant legal de l'entitat manifestant que la subvenció es destinarà a activitats no econòmiques de l'entitat, o si es dedica a activitats econòmiques, que aquest tipus d'activitat és purament accessori d'acord amb el que es disposa a l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre ajuts estatals de recerca i desenvolupament i innovació (2022/C 414/01).
c) Una declaració de l'investigador a contractar en la qual autoritzi la consulta per la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, així com l'organisme intermedi competent de l'FSE+ en el marc del Programa FSE+ 2021-2027 de les Illes Balears, del seu informe de vida laboral de la Tresoreria General de la Seguretat Social. En cas d'oposició a aquesta consulta, s'haurà d'aportar l'informe corresponent.
3. En cas que l'entitat no presenti l'acceptació de l'ajut o si existeix un desistiment exprés en el termini esmentat, s'entén que es desisteix de la sol·licitud i de l'ajut proposat.
4. En aquests casos de desistiment prevists en el punt anterior, l'òrgan instructor podrà proposar que els ajuts objecte de desistiment siguin proposats a la següent sol·licitud que correspongui, d'acord amb l'ordre de prelació establert a les llistes de reserva de cada programa.
5. Les propostes de resolució no creen cap dret a favor dels beneficiaris davant l'Administració mentre no s'hagi dictat i notificat la resolució de concessió.
Catorzè Resolució del conseller d'Educació i Universitats
1. En base a les propostes de concessió i acceptacions, l'òrgan instructor ha d'elevar la proposta de resolució al conseller d'Educació i Universitats, que ha de resoldre motivadament el procediment en un termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini per presentar sol·licituds.
Les resolucions de concessió de l'ajut han de fixar amb caràcter definitiu les persones candidates i les entitats a les quals s'atorguen les subvencions, així com el període d'execució i justificació, i l'import concedit.
2. Les resolucions de concessió s'han de notificar a les entitats subvencionades.
3. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria poden quedar total o parcialment vacants.
4. La concessió dels ajuts implica la inclusió dels beneficiaris en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.
5. En el cas que la convocatòria no es resolgui en el termini de sis mesos fixat en aquest apartat, totes les sol·licituds s'han d'entendre desestimades.
Quinzè Mètode de pagament
1. De conformitat amb l'article 37.2 del text refós de la Llei de subvencions, per acord del Consell de Govern de 10 de juliol de 2026, a proposta del conseller d'Educació i Universitats, s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat, amb exempció de garanties, de fins al 100 % de l'import dels ajuts.
S'eximeix els beneficiaris de presentar garanties en virtut del que disposa l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El pagament anticipat en concepte de despeses de contractació de la primera anualitat es durà a terme una vegada s'hagi acreditat documentalment la contractació de la persona investigadora en els termes establerts en l'apartat 18.1 d'aquest annex de la convocatòria.
3. El pagament de les anualitats posteriors es durà a terme una vegada que l'òrgan gestor hagi donat la conformitat a la justificació de l'anualitat anterior. Les quantitats romanents es justificaran en la darrera anualitat.
4. En tot cas, el pagament del mòdul corresponent a la indemnització per expiració dels contractes temporals no es farà de manera anticipada, sinó que es farà una vegada que s'acrediti l'expiració del contracte en la forma i termes definits en l'apartat 20.6 de la convocatòria.
5. Les condicions específiques, la forma i el calendari indicatiu de pagament dels ajuts es determinen en funció del programa concret (vegeu els annexos 2 i 3).
Setzè Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que s'estableixen a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i a l'article 15 de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (BOIB núm. 25, de 13 de febrer de 2010), així com amb les disposicions d'aquesta convocatòria i de la resolució de concessió.
2. En tot cas, l'entitat beneficiària ha de dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i el termini que s'estableixen en la convocatòria i en la resolució de concessió. Així mateix, ha de destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i per a la qual es concedeix l'ajut.
3. Les entitats beneficiàries dels ajuts també estan obligades a comunicar a l'òrgan concedent qualsevol eventualitat que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció o que n'afecti el compliment segons els termes de la concessió de l'ajut. L'entitat beneficiària disposa de quinze dies naturals comptadors des del moment en què tengui coneixement del fet per comunicar-ho.
4. Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades pel Govern de les Illes Balears i per l'FSE+ i han de complir les normes sobre informació i comunicació sobre l'ajut de l'FSE+, així com les instruccions provinents de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors; han d'informar els destinataris finals que l'activitat està cofinançada per la Unió Europea (FSE+), en el marc del Programa d'Illes Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, i han d'emprar la imatge corporativa de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i de la Unió Europea per a aquests propòsits.
5. A més, les entitats beneficiàries han de complir les obligacions següents:
a) Formalitzar un contracte de feina amb l'investigador candidat, la durada del qual ha de ser com a mínim de tres anys, el període per al qual es concedeix l'ajut establert en la resolució de concessió. La modalitat contractual s'ha d'ajustar a la legislació vigent en el moment en què se subscrigui el contracte.
b) Justificar la despesa d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.
c) Conservar tots els justificants de pagament i col·laborar amb les institucions de control.
d) Fer constar a totes les publicacions, els informes o les memòries que es puguin derivar del treball fet que ha estat possible gràcies a la concessió d'un ajut de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears i al cofinançament del FSE+, mitjançant la col·locació dels logotips corresponents, disponibles al lloc web del Govern de les Illes Balears.
e) Atendre els requeriments del personal de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i de la intervenció adjunta d'auditories.
6. El manteniment dels ajuts està condicionat al compliment de tots els requisits que exigeix aquesta convocatòria.
Dissetè Seguiment i obligacions dels investigadors contractats
1. El seguiment de la feina feta pels investigadors contractats amb els ajuts correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, que ha d'establir els procediments adequats i que pot designar els òrgans, les comissions o els experts que consideri necessaris per dur a terme les actuacions de seguiment i la comprovació de l'aplicació dels ajuts.
2. A l'efecte de dur a terme un seguiment adequat de les actuacions finançades, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors pot requerir la presentació d'informació complementària que consideri pertinent, així com de la informació necessària per a l'elaboració d'indicadors de seguiment i avaluació, inclosos els requerits en el marc del finançament del FSE+.
3. Els investigadors contractats en el marc d'aquesta convocatòria, així com les entitats beneficiàries, han de col·laborar, quan siguin requerits, en les activitats de difusió, comunicació i promoció de la recerca que pugui organitzar o impulsar la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors. Aquesta col·laboració pot incloure, entre altres actuacions, la participació en jornades, actes institucionals, publicacions, materials divulgatius, activitats de comunicació científica o qualsevol altra iniciativa destinada a donar visibilitat als ajuts, així com als resultats i a l'impacte de les actuacions finançades.
Divuitè Contractació i incorporació dels investigadors
1. Els investigadors poden incorporar-se a les entitats beneficiàries fins al 15 d'abril de 2027. Les entitats han de transmetre els contractes formalitzats amb els investigadors a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en el termini de dos mesos comptadors des de la incorporació. Els contractes han de ser a temps complet i han de tenir una durada mínima de tres anys a partir de la data d'incorporació de l'investigador al seu lloc de feina. En casos excepcionals degudament acreditats, es pot sol·licitar una ampliació del termini d'incorporació per un període màxim de dos mesos, la qual haurà de ser aprovada per l'òrgan concedent.
2. En el cas que la notificació de la resolució de concessió de les ajudes sigui posterior al 15 de març de 2027, el termini per a la incorporació serà d'un mes natural, comptador des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió.
3. En el contracte s'ha d'indicar la durada, la retribució que rebrà l'investigador i la data d'incorporació efectiva al lloc de feina, i fer referència expressa al finançament amb càrrec a aquesta convocatòria. La referència ha de ser la següent:
«Contracte finançat amb càrrec a la convocatòria de contractes postdoctorals STEP del Govern de les Illes Balears i al FSE+».
Dinovè Afiliació de l'investigador contractat
En tota la documentació que generi l'investigador contractat (articles, pòsters, etc.) hi ha de figurar l'afiliació i una referència expressa de l'ajut per part de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors del Govern de les Illes Balears i del cofinançament amb FSE+, incloent-hi també, sempre que sigui possible, els logos respectius.
Vintè Període d'execució i justificació de les ajudes
1. Les despeses subvencionables s'han d'haver executat dins el període comprès entre la data d'inici del contracte de l'investigador i la data de finalització del termini de justificació establert en la resolució de concessió.
2. En cap cas, el contracte objecte de finançament no podrà iniciar-se amb anterioritat a la data establerta en la resolució de concessió de l'ajut.
3. La justificació dels ajuts s'ha de fer anualment, amb una justificació final. Les dates de justificació màximes de cada període i la final, així com les quantitats assignades, s'han de detallar en la resolució de concessió de l'ajut.
4. Per certificar les despeses de la primera i segona anualitats (quant als conceptes de sou i quota patronal de la seguretat social), les entitats beneficiàries han de presentar —en els terminis que indiqui la resolució de concessió— la documentació següent:
a) La memòria cientificotècnica, firmada electrònicament per l'investigador contractat i l'investigador responsable on es demostri el compliment de les condicions imposades en la concessió de l'ajut, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts. S'haurà d'incloure en la memòria una descripció detallada de les mesures de publicitat emprades per visibilitzar el finançament públic rebut, i en particular, les relatives al cofinançament del FSE+.
b) Un informe econòmic justificatiu del cost de les activitats firmat per la persona responsable de l'entitat, el qual ha de contenir:
c) Un informe de vida laboral de la persona contractada, emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social, únicament en cas que l'investigador contractat s'hagi oposat en el moment de l'acceptació de l'ajut a la consulta d'ofici per part de l'Administració.
5. Per a la justificació de la darrera anualitat s'ha de presentar l'informe final, que ha d'incloure la mateixa documentació detallada en l'apartat anterior (amb les particularitats d'un informe final recopilatori), a més d'un informe econòmic resum per a cada ajut, en el qual s'ha de traslladar tota la informació requerida en els informes econòmics anuals a manera de resum.
6. Per poder optar al pagament del mòdul corresponent a la indemnització per fi de contracte, en els supòsits d'extinció per expiració del temps convingut en contractes de durada determinada, s'haurà d'aportar, amb la darrera justificació, la documentació acreditativa d'aquesta circumstància, amb indicació expressa de la data efectiva de finalització del contracte. En cap cas no serà subvencionable la indemnització derivada de l'extinció de contractes de caràcter indefinit.
7. Els logotips de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i de l'FSE+ han de constar en tots els documents presentats a l'expedient i les justificacions.
8. En el cas que l'òrgan gestor consideri que la justificació presentada és insuficient o inadequada, s'ha d'obrir un termini de deu dies hàbils per esmenar-la, d'acord amb l'article 14.1.h) de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia, de 26 de gener de 2010.
9. La justificació s'ha de presentar, en suport informàtic, a través del tràmit disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'espai dedicat a la convocatòria, i d'acord amb els models disponibles.
Vint-i-unè Conservació de documents
Les entitats beneficiàries han de conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060.
Vint-i-dosè Revocació i reintegrament dels ajuts
1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tengudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total i parcial de les obligacions o dels compromisos per part dels beneficiaris i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèvia o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
2. La concessió de l'ajut implica que l'entitat beneficiària ha de complir les normes que fixa aquesta convocatòria, i també qualsevol altra norma que s'estableixi per fer el seguiment científic del treball i per justificar els fons públics rebuts. Concretament, s'ha de sotmetre al règim d'obligacions i sancionador dels articles 11, 50 i següents del Text refós de la Llei de subvencions.
3. El fet de no complir les normes d'aquesta convocatòria, d'ocultar dades o presentar-ne de falses o inexactes, de no formalitzar el contracte en els termes establerts en aquesta convocatòria o de no justificar l'acció, pot comportar que es revoqui la concessió de l'ajut i que s'hagin de reintegrar les quantitats rebudes, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, sens perjudici de l'aplicació del règim sancionador establert en el títol cinquè d'aquesta norma.
Vint-i-tresè Fiscalització i control
1. Les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de control que dugui a terme la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Administrativa com a organisme intermedi del Programa Operatiu FSE+ 2021-2027.
2. Als efectes de poder dur a terme aquestes actuacions de control, l'organisme intermedi podrà consultar, si no es presenta manifestació d'oposició expressa durant l'acceptació i justificacions del ajuts, els informes de la vida laboral dels investigadors contractats. En cas contrari, els informes s'hauran de presentar durant l'acceptació i en les justificacions dels ajuts.
3. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l'Administració General de l'Estat.
4. Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, via el canal d'aquest Servei habilitat a l'efecte en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/Paginas/denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei.
Vint-i-quatrè Modificacions
1. El beneficiari pot sol·licitar, d'acord amb l'article 23 de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (BOIB núm. 25, de 13 de febrer de 2010), amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució o justificació de l'activitat, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.
2. La modificació de les condicions inicials de concessió dels ajuts i dels terminis per l'execució o justificació ha de ser autoritzada per l'òrgan concedent.
Vint-i-cinquè Interrupció dels ajuts
1. Les entitats beneficiàries podran sol·licitar la interrupció i la pròrroga del termini d'execució de l'ajut per les següents causes sobrevingudes durant el gaudi de l'ajut que afectin les persones contractades: situacions d'incapacitat temporal, períodes de temps dedicats al gaudi de permisos a temps complet per gestació, embaràs, risc durant la gestació, l'embaràs i la lactància, naixement, maternitat, paternitat, adopció per guarda amb finalitats d'adopció o acolliment familiar, o lactància acumulada a jornades completes, o situacions anàlogues relacionades amb les anteriors, així com el gaudi de permisos a temps complet per raons de conciliació o cura de menors, familiars o persones dependents, i el temps dedicat al gaudi d'excedències per cura de fill, de familiar o per violència de gènere. En el cas d'incapacitat temporal durant l'embaràs per causes vinculades a aquest, es podrà sol·licitar la interrupció i la pròrroga del termini d'execució de l'ajut pel temps que duri aquesta incapacitat temporal. En la resta dels casos, es podrà demanar aquesta interrupció i la pròrroga del termini d'execució de l'ajut quan aquesta incapacitat temporal sigui per un període d'almenys dos mesos consecutius.
2. La sol·licitud d'interrupció i pròrroga del termini de l'ajut l'haurà de fer l'entitat beneficiària en el termini màxim de dos mesos comptadors des de la data en què es produeixi el fet causant de la interrupció, i sempre abans de l'acabament de l'ajut. Les sol·licituds s'han de formular a través del tràmit habilitat a l'espai de la convocatòria de la Seu Electrònica. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació acreditativa.
3. Les interrupcions per causes diferents a les mencionades en aquest apartat, o les sol·licituds comunicades fora del període establert en aquest apartat, no donaran lloc a la pròrroga del termini d'execució de l'ajut.
4. La interrupció i la pròrroga de l'ajut han de ser autoritzades en tot cas per l'òrgan concedent i donaran lloc a la modificació dels termes de la resolució de concessió.
5. Amb caràcter general, la pròrroga de l'ajut ha de ser per un període equivalent al de la interrupció. No obstant això, quan els permisos puguin legalment gaudir-se en règim de temps parcial o mitjançant reducció de la jornada laboral, la durada de l'ajut es veurà ampliada per un període equivalent a la jornada que s'ha reduït.
6. L'autorització de l'ampliació del termini d'execució de l'ajut en cap cas podrà suposar un augment en la quantia de l'ajut atorgat inicialment. Quan s'autoritzi la interrupció i la pròrroga, no es consideraran subvencionables les despeses derivades de la contractació o dels permisos en què pugui incórrer l'entitat beneficiària (retribució i quotes a la Seguretat Social) durant el període d'interrupció, atès que l'ajut es prorroga per un període equivalent.
Vint-i-sisè Renúncies i desistiments
1. En cas de renúncia a l'ajut atorgat després de l'acceptació, la renuncia s'ha de presentar per escrit de l'entitat beneficiària a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors mitjançant el tràmit habilitat a l'espai de la convocatòria a la Seu Electrònica i en el termini màxim de deu dies hàbils des que tengui coneixement de la circumstància que motiva la renúncia.
2. Si la renúncia és total, és a dir, en cas que es produeixi abans del termini màxim d'incorporació de l'investigador candidat fixat en la resolució de concessió, o bé si es produeix dins el primer any de gaudi de l'ajut, l'òrgan instructor podrà proposar que l'ajut objecte de renúncia sigui adjudicat a un altre candidat, seguint l'ordre de prelació establert a les llistes de reserva de cada programa. En aquest cas, la nova concessió s'ha de formalitzar únicament per a les anualitats completes no iniciades en el moment de la renúncia i per l'import corresponent a aquestes anualitats no gaudides.
3. Si la renúncia es produeix després del primer any de gaudi de l'ajut, l'ajut no s'ha de reassignar a cap altre candidat.
4. En cas de renúncia parcial durant el període de gaudi de l'ajut, l'entitat beneficiària haurà d'indicar, en l'escrit de comunicació, la data efectiva de finalització del contracte de l'investigador. A més, haurà de presentar, en un termini màxim d'un mes des d'aquesta data, la documentació justificativa del període efectivament gaudit, d'acord amb el que disposa l'apartat vintè de la convocatòria.
5. La renúncia implica la pèrdua de tots els drets adquirits per l'entitat beneficiària en relació amb la persona que renuncia, inclòs el dret de cobrament dels imports pendents de pagament, a partir de la data en què aquesta sigui efectiva, així com el reintegrament de les quantitats rebudes no justificades. L'import final de l'ajut s'haurà de determinar reduint la part proporcional corresponent del mòdul aplicable segons el programa, en funció del període efectivament gaudit.
6. En qualsevol cas, les renúncies poden donar lloc a l'obligació de reintegrar totalment o parcialment els ajuts percebuts, així com, si escau, a l'aplicació del règim sancionador previst en la legislació subvencional.
Vint-i-setè Exempció de responsabilitats
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les actuacions del personal investigador beneficiari de les ajudes, ni dels danys i perjudicis que puguin sobrevenir a conseqüència de l'execució de les accions subvencionades en aquesta convocatòria.
Vint-i-vuitè Protecció de dades
1. Les dades de caràcter personal recollides en la sol·licitud seran tractades per la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, amb la finalitat de gestionar la participació en aquesta convocatòria de subvencions, d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD).
2. El responsable d'aquest tractament és el director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, tal com estableix el Decret 48/2004, de 22 de novembre, pel qual s'aprova la política de protecció de dades personals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La finalitat del tractament és la tramitació del corresponent procediment administratiu d'acord amb aquesta resolució, amb el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.
3. En aquest sentit, d'acord amb l'article 6.1.e) del RGPD, aquest tractament és necessari per al compliment d'una missió feta en interès públic o en l'exercici de poders públics conferits al responsable del tractament.
4. Les dades personals recollides podran ser comunicades a tercers a fi de dur a terme el procés d'avaluació de les sol·licituds d'ajuts.
5. Les dades personals es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat per a la qual s'han recaptat i per determinar les possibles responsabilitats que es poguessin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades.
6. Els afectats pel tractament de dades personals poden exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si és el cas, en els termes que estableix el RGPD) davant el responsable del tractament esmentat abans, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la seu electrònica de la CAIB. Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD). La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la CAIB té la seu a la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma). Adreça electrònica de contacte: protecciodades@dpd.caib.es.
ANNEX 2 Àrees prioritàries de la Plataforma de Tecnologies Estratègiques per a Europa (STEP)
1. Tecnologies digitals i innovació de tecnologia profunda
1.1. Tecnologies digitals
| Àmbits de la tecnologia digital | Tecnologies |
|---|---|
| Tecnologies avançades de semiconductors | Microelectrònica, inclosos els processadors; tecnologies fotòniques, inclosos els làsers d'alta energia; xips d'alta freqüència; equips de fabricació de semiconductors amb mides de node molt avançades; tecnologies de semiconductors qualificades per a ús espacial |
| Tecnologies d'intel·ligència artificial | Algoritmes d'intel·ligència artificial; computació d'altes prestacions; computació en núvol i informàtica a la perifèria (edge computing); tecnologies d'anàlisi de dades; visió per computador; processament del llenguatge natural; reconeixement d'objectes; tecnologies de protecció de la privacitat, com ara l'aprenentatge federat |
| Tecnologies quàntiques | Computació quàntica; criptografia quàntica; comunicacions quàntiques; distribució de claus quàntiques (QKD); detecció quàntica, inclosa la gravimetria quàntica; radar quàntic; simulació quàntica; imatge quàntica; rellotges quàntics; metrologia; tecnologies quàntiques aptes per a l'espai |
| Tecnologies avançades de connectivitat, navegació i sistemes digitals | Comunicacions digitals segures i connectivitat (RAN oberta, 5G i 6G); tecnologies de ciberseguretat; internet de les coses; realitat virtual; tecnologies de registres distribuïts i identitat digital; tecnologies d'orientació, navegació i control (aviació i navegació marítima); sistemes espacials de posicionament, navegació i temporització (PNT); connectivitat segura per satèl·lit |
| Tecnologies avançades de detecció | Detecció electroòptica, per radar, química, biològica, radiològica i distribuïda; magnetòmetres i gradiòmetres magnètics; sensors de camps elèctrics subaquàtics; gravímetres i gradiòmetres de gravetat |
| Robòtica i sistemes autònoms | Vehicles autònoms tripulats i no tripulats (espai, aire, terra, superfície i medi subaquàtic), inclosa la natació; robots i sistemes de precisió controlats per robots; exoesquelets; sistemes basats en intel·ligència artificial |
1.2. Innovació de tecnologia profunda (deep tech)
La innovació de tecnologia profunda s'entén com la innovació amb potencial per oferir solucions transformadores, basada en la ciència, la tecnologia i l'enginyeria de frontera, inclosa la innovació que combina avanços en els àmbits físic, biològic i digital. Pot ser transversal i situar-se en la intersecció entre les tecnologies digitals, les tecnologies netes i eficients en l'ús dels recursos i les biotecnologies.
2. Tecnologies netes i eficients en l'ús dels recursos
2.1. Tecnologies de zero emissions netes (article 4 de la Llei sobre la indústria de zero emissions netes)
| Àmbits tecnològics nets i eficients en l'ús dels recursos | Tecnologies |
|---|---|
| Tecnologies solars | Tecnologies solars fotovoltaiques; tecnologies solars tèrmiques elèctriques; tecnologies solars tèrmiques; altres tecnologies solars |
| Tecnologies d'energia eòlica terrestre i d'energies renovables marines | Tecnologies eòliques terrestres; tecnologies per a energia renovable marina |
| Tecnologies de bateries i d'emmagatzematge d'energia | Tecnologies de bateries; tecnologies d'emmagatzematge d'energia |
| Bombes de calor i tecnologies d'energia geotèrmica | Tecnologies de bombes de calor; tecnologies d'energia geotèrmica |
| Tecnologia basada en l'hidrogen | Electrolitzadors; piles d'hidrogen; altres tecnologies de l'hidrogen |
| Tecnologies de biogàs i biometà sostenibles | Tecnologies de biogàs sostenibles; tecnologies de biometà sostenibles |
| Tecnologies de captura i emmagatzematge de carboni | Tecnologies de captura de carboni; tecnologies d'emmagatzematge |
| Tecnologies de la xarxa elèctrica | Tecnologies de la xarxa elèctrica; tecnologies de càrrega elèctrica per al transport; tecnologies per a la digitalització de la xarxa; altres tecnologies de xarxa elèctrica |
| Tecnologies de fissió nuclear | Tecnologies d'energia de fissió nuclear; tecnologies del cicle del combustible nuclear |
| Tecnologies de combustibles alternatius sostenibles | Tecnologies de combustibles alternatius sostenibles |
| Tecnologies hidroelèctriques | Tecnologies hidroelèctriques |
| Altres tecnologies d'energies renovables | Tecnologies d'energia osmòtica; tecnologies d'energia ambient, diferents de les bombes de calor; tecnologies de biomassa; tecnologies de gasos d'abocador; tecnologies de gasos per a depuradores d'aigües residuals; altres tecnologies d'energies renovables |
| Tecnologies d'eficiència energètica relacionades amb el sistema energètic | Tecnologies d'eficiència energètica relacionades amb el sistema energètic; tecnologies de la xarxa de calor; altres tecnologies d'eficiència energètica relacionades amb el sistema energètic |
| Tecnologies de combustibles renovables d'origen no biològic | Tecnologies de combustibles renovables d'origen no biològic |
| Solucions biotecnològiques per al clima i l'energia | Solucions biotecnològiques per al clima i l'energia |
| Tecnologies industrials transformadores per a la descarbonització | Tecnologies industrials transformadores per a la descarbonització |
| Tecnologies de transport i ús de CO₂ | Tecnologies de transport de CO₂; tecnologies d'ús de CO₂ |
| Tecnologies de propulsió eòlica i elèctrica per al transport | Tecnologies de propulsió eòlica; tecnologies de propulsió elèctrica |
| Altres tecnologies nuclears | Altres tecnologies nuclears |
2.2. Altres tecnologies netes i eficients en l'ús dels recursos
| Altres àrees tecnològiques netes i eficients en l'ús dels recursos | Tecnologies |
|---|---|
| Tecnologies avançades de materials, fabricació i reciclatge | Tecnologies per a nanomaterials; materials intel·ligents; materials ceràmics avançats; materials segurs i sostenibles des del disseny; fabricació additiva; fabricació de microprecisió controlada digitalment; tecnologies d'extracció, processament i reciclatge de matèries primeres fonamentals i altres components |
| Tecnologies vitals per a la sostenibilitat | Tecnologies de purificació i dessalinització de l'aigua |
| Tecnologies de l'economia circular | Tecnologies per a la reutilització i el reciclatge de residus electrònics; tecnologies de bioeconomia circular |
3. Biotecnologies
| Àmbits biotecnològics | Tecnologies |
|---|---|
| ADN/ARN | Genòmica; farmacogenòmica; sondes gèniques; enginyeria genètica; seqüenciació, síntesi i amplificació d'ADN/ARN; perfilatge d'expressió gènica; síntesi d'ADN a gran escala; noves tècniques genòmiques; genètica dirigida |
| Proteïnes i altres molècules | Seqüenciació, síntesi, enginyeria i fabricació de proteïnes i pèptids; millora dels mètodes d'administració de medicaments de molècules grans; proteòmica; purificació de proteïnes; senyalització; identificació de receptors cel·lulars; productes policlonals |
| Cultiu i enginyeria cel·lular i tissular | Cultiu cel·lular i tissular; enginyeria tissular; fusió cel·lular; enginyeria metabòlica; teràpies cel·lulars; bioimpressió de cèl·lules i òrgans |
| Tècniques de biotecnologia de processos | Fermentació amb bioreactors; biorefinatge; bioprocessament; biolixiviació; biocatàlisi; biodetecció; biofiltració; fitoremediació; aqüicultura molecular; millora de processos i subministrament de biofarmacèutics i medicaments de teràpia avançada |
| Vectors gènics i ARN | Teràpia gènica; vectors virals |
| Bioinformàtica | Construcció de bases de dades genòmiques i proteiques; modelització de processos biològics complexos; biologia de sistemes; genòmica personalitzada |
| Nanobiotecnologia | Aplicació d'eines i processos de nano i microfabricació per construir dispositius per a l'estudi de biosistemes i aplicacions en el diagnòstic, l'administració i la fabricació de medicaments |
Font: Comunicació de la Comissió sobre determinades disposicions del Reglament (UE) 2024/795, pel qual es crea la Plataforma de Tecnologies per a Europa (STEP).
ANNEX 3 Disposicions específiques del Programa Margalida Comas STEP per a joves investigadors
Primer Mòduls i quantia dels ajuts
1. La retribució mínima que han de rebre els investigadors és de 33.051,08 € bruts anuals, la qual cosa s'ha d'indicar a cada contracte.
2. Els imports de la subvenció a concedir es destinaran al finançament dels costs laborals (salari brut dels investigadors, quota patronal a la Seguretat Social i indemnització per finalització de contracte, si escau) segons els següents mòduls:
3. El mòdul d'indemnització per finalització de contracte s'aplicarà exclusivament quan es justifiqui la finalització d'un contracte temporal per expiració del termini que s'hi estipuli, i no per altres causes.
Segon Requisits dels investigadors
1. Per optar a aquests ajuts, els investigadors candidats han de complir els requisits addicionals següents:
a) Han d'haver obtingut el títol de doctor entre l'1 de gener de 2024 i la data de tancament del període de sol·licituds d'aquesta convocatòria (ambdues dates incloses).
S'entén per data d'obtenció del doctorat la data de lectura i aprovació de la tesi doctoral.
b) Han d'haver obtingut el títol de doctor en una institució ubicada fora de les Illes Balears o, en el cas d'haver-lo obtingut en una institució de les Illes Balears o en una universitat a distància, han d'haver desenvolupat activitats de recerca durant un període mínim de tres mesos en centres o entitats ubicats fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant estades, contractes o altres vinculacions que impliquin l'acompliment d'activitats de recerca pròpies del personal investigador. No es tendran en compte, a aquests efectes, les activitats que no impliquin la consecució efectiva de tasques de recerca.
Per acreditar-ho, es valoraran les activitats de recerca desenvolupades fora de les Illes Balears tant durant el període de formació doctoral (etapa predoctoral) com durant l'etapa postdoctoral.
Aquest requisit es valorarà únicament en base a les estades predoctorals i postdoctorals declarades a l'imprès 4 de la sol·licitud i als documents acreditatius de les estades que s'hi declarin.
c) No han d'haver estat concessionaris ni haver gaudit de cap ajut postdoctoral convocat per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte els ajuts per a la mobilitat investigadora.
2. En el cas d'investigadors candidats que tenguin més d'un títol de doctor, els requisits anteriors es refereixen al primer dels títols obtinguts.
3. Ampliació del requisit relatiu al límit inferior en la data d'obtenció del grau de doctor:
La data per al límit inferior establert en l'annex 3 apartat segon punt 1.a), 1 de gener de 2024, podrà ampliar-se quan entre la data d'obtenció del grau de doctor i la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds concorri alguna de les situacions següents:
a) Naixement de fills, o cura de fills en els casos d'adopció o en els supòsits de guarda amb finalitat d'adopció o acolliment permanent, sempre i quan la data de naixement o, en el seu cas, de la resolució judicial o administrativa s'hagi produït entre la data d'obtenció del grau de doctor i la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds. S'aplicarà una ampliació d'1 any.
b) Incapacitat temporal durant l'embaràs per causes que hi estiguin vinculades, suspensió del contracte per risc durant l'embaràs o per risc durant la lactància natural d'un menor de nou mesos. S'aplicarà una ampliació igual al període justificat.
c) Incapacitat temporal per causes diferents de les del punt anterior per un període de tres mesos consecutius, com a mínim. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
d) Excedències per cura de fills, per cura de familiar, per raó de violència de gènere i per raó de violència terrorista, per un període mínim de tres mesos. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
e) Reducció de jornada per guarda legal, per cura directa de familiar, o per cura de menor afectat de malaltia greu, per un període mínim de tres mesos, calculat en jornades completes. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
f) Atenció a persones en situació de dependència, d'acord amb el que diu la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, per un període mínim de tres mesos. S'aplicarà una ampliació igual al període justificat.
Aquests períodes s'indicaran i acreditaran degudament en el moment de presentar la sol·licitud. Serà compatible l'aplicació de més d'una de les situacions previstes en aquest apartat, i es podran acumular diferents períodes, sempre que els períodes justificats no concorrin en idèntic període de temps. El còmput de l'ampliació a aplicar es farà arrodonint a l'alça a mesos complets el període justificat o, si resulten d'aplicació diferents situacions de les esmentades, la suma dels períodes justificats.
En el cas del Programa Margalida Comas STEP, l'ampliació màxima de termini serà d'un any, és a dir, fins a l'1 de gener de 2023.
Tercer Pagament dels ajuts
1. En els casos en què sigui legalment exigible i existeixi una oposició expressa a la consulta d'ofici per part de l'Administració, en els termes previstos en l'apartat 3.4 de la convocatòria, les persones beneficiàries hauran d'acreditar que es troben al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social mitjançant la presentació dels certificats corresponents.
2. El pagament del mòdul de despeses de contractació de la primera anualitat es durà a terme anticipadament, una vegada exhaurit el termini de dos mesos, des de la incorporació dels investigadors, per a la presentació del contracte de treball d'acord amb l'apartat 15.2 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
3. El pagament dels mòduls de despeses de contractació de les anualitats posteriors es durà a terme de manera anticipada d'acord amb l'apartat 15.3 de l'annex 1, una vegada que l'òrgan gestor hagi donat la conformitat a la justificació de l'anualitat anterior.
4. El pagament del mòdul referent a la indemnització per finalització del contracte es farà una vegada acreditada l'expiració del termini de contractació acordat, en els termes establerts en l'apartat 15.4 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
5. El pagament de cadascun dels ajuts concedits a les entitats beneficiàries es tramitarà d'acord amb les anualitats indicades en el quadre següent:
| Pagament Margalida Comas STEP | Any de pagament | Període orientatiu de tramitació del pagament | Quantia mòdul (€) |
|---|---|---|---|
| Primer pagament | 2027 | Segon trimestre | 43.523,26 |
| Segon pagamen | 2028 | Segon trimestre | 43.523,26 |
| Tercer pagament | 2029 | Segon trimestre | 43.523,26 |
| Pagament indemnització | 2030 | Segon trimestre | 3.259,83 |
En tot cas, el període concret de tramitació dels pagaments dependrà de la data d'incorporació dels investigadors establerta en la resolució de concessió d'acord amb l'apartat 18 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, atès que les justificacions han de cobrir sempre un període d'un any.
6. Les quantitats romanents es justificaran en la darrera anualitat.
Quart Justificació dels ajuts
Les dates de justificació dels ajuts del Programa Margalida Comas STEP per a joves investigadors s'establiran en la resolució definitiva de concessió, en funció de la data màxima de contractació.
Els períodes a justificar en les diferents justificacions seran sempre d'una anualitat sencera (dotze mesos), comptadors des de la data d'inici del contracte amb l'investigador.
ANNEX 4 Disposicions específiques del Programa Vicenç Mut STEP per a investigadors sèniors
Primer Mòduls i quantia dels ajuts
1. La retribució mínima que han de rebre els investigadors és de 36.723,42 € bruts anuals, la qual cosa s'ha d'indicar a cada contracte.
2. Els imports de la subvenció a concedir es destinaran al finançament dels costs laborals (salari brut dels investigadors, quota patronal a la Seguretat Social i indemnització per finalització de contracte, si escau) segons els mòduls següents:
3. El mòdul d'indemnització per finalització de contracte s'aplicarà exclusivament quan es justifiqui la finalització d'un contracte temporal per expiració del termini que s'hi estipuli, i no per altres causes.
Segon Requisits dels investigadors
1. Per optar a aquests ajuts, els investigadors candidats han de complir els requisits addicionals següents:
a) Han d'haver obtingut el grau de doctor entre l'1 de gener de 2014 i el 31 de desembre de 2023, ambdós inclosos.
S'entén per data d'obtenció del doctorat la data de lectura i aprovació de la tesi doctoral.
b) Han d'haver desenvolupat activitats de recerca durant un període mínim de tres mesos en centres o entitats ubicats fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant estades, contractes o altres vinculacions que impliquin l'acompliment d'activitats de recerca pròpies del personal investigador. No es tendran en compte, a aquests efectes, les activitats que no impliquin la consecució efectiva de tasques de recerca.
Per acreditar aquest requisit, es valoraran únicament les activitats de recerca desenvolupades fora de les Illes Balears durant l'etapa postdoctoral.
Aquest requisit es valorarà únicament en base a les estades postdoctorals declarades a l'imprès 4 de la sol·licitud i els documents acreditatius de les estades que s'hi declarin.
c) No han d'haver estat beneficiaris o gaudit de cap ajut postdoctoral convocat per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, excepte els ajuts dedicats a estades curtes de recerca. No obstant això, sí podran optar els investigadors del programa Margalida Comas de la convocatòria d'ajuts postdoctorals 2023 (BOIB núm. 6, d'11 de gener de 2024) i anteriorsc.
d) No podran ser candidats, en cap cas, els investigadors als quals s'hagi concedit un ajut del programa Vicenç Mut en convocatòries anteriors, independentment de si aquest es troba en execució, ha estat finalitzat o ha estat objecte de renúncia després de la concessió.
2. En el cas d'investigadors candidats que tenguin més d'un títol de doctor, els requisits anteriors es refereixen al primer dels títols obtinguts.
3. Ampliació del requisit relatiu al límit inferior en la data d'obtenció del grau de doctor:
La data per al límit inferior establert a l'annex 4, apartat segon, punt 1.a), d'1 de gener de 2013, podrà ampliar-se quan entre la data d'obtenció del grau de doctor i la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds concorri alguna de les situacions següents:
a) Naixement de fills, o cura de fills en els casos d'adopció o en els supòsits de guarda amb finalitat d'adopció o acolliment permanent, sempre que la data de naixement o, en el seu cas, de la resolució judicial o administrativa, s'hagi produït entre la data d'obtenció del grau de doctor i la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds. S'aplicarà una ampliació d'un any per a cada fill.
b) Incapacitat temporal durant l'embaràs per causes que hi estiguin vinculades, suspensió del contracte per risc durant l'embaràs o per risc durant la lactància natural d'un menor de nou mesos. S'aplicarà una ampliació igual al període justificat.
c) Incapacitat temporal per causes distintes a les del punt anterior per un període de tres mesos consecutius, com a mínim. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
d) Excedències per cura de fills, per cura de familiar, per raó de violència de gènere i per raó de violència terrorista, per un període mínim de tres mesos. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
e) Reducció de jornada per guarda legal, per cura directa de familiar, o per cura de menor afectat de malaltia greu, per un període mínim de tres mesos, calculat en jornades completes. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
f) Atenció a persones en situació de dependència, d'acord amb el que diu la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, per un període mínim de tres mesos. S'aplicarà una ampliació equivalent al període justificat.
Aquests períodes s'indicaran i acreditaran degudament en el moment de presentar la sol·licitud. Serà compatible l'aplicació de més d'una de les situacions previstes en aquest apartat, i es podran acumular diferents períodes, sempre que els períodes justificats no concorrin en idèntic període de temps. El còmput de l'ampliació a aplicar es farà arrodonint a l'alça a mesos complets el període justificat o, si resulten d'aplicació diferents situacions de les esmentades, la suma dels períodes justificats.
Tercer Pagament dels ajuts
1. En els casos en què sigui legalment exigible i existeixi una oposició expressa a la consulta d'ofici per part de l'Administració, en els termes previstos en l'apartat 3.4 de la convocatòria, les persones beneficiàries hauran d'acreditar que es troben al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social mitjançant la presentació dels certificats corresponents.
2. El pagament del mòdul de despeses de contractació de la primera anualitat es durà a terme anticipadament, una vegada exhaurit el termini de dos mesos, des de la incorporació dels investigadors, per presentar el contracte de treball d'acord amb l'apartat 15.2 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
3. El pagament dels mòduls de despeses de contractació de les anualitats posteriors es durà a terme de manera anticipada d'acord amb l'apartat 15.3, una vegada que l'òrgan gestor hagi donat la conformitat a la justificació de l'anualitat anterior.
4. El pagament del mòdul referent a la indemnització per finalització del contracte es farà una vegada acreditada l'expiració del termini de contractació acordat, en els termes establerts en l'apartat 15.4 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
5. El pagament de cadascun dels ajuts concedits a les entitats beneficiàries es tramitarà d'acord amb les anualitats indicades en el quadre següent:
| Pagament Vicenç Mut STEP | Any de pagament | Període orientatiu de tramitació del pagament | Quantia mòdul (€) |
|---|---|---|---|
| Primer pagament | 2027 | Segon trimestre | 48.359,17 |
| Segon pagament | 2028 | Segon trimestre | 48.359,17 |
| Tercer pagament | 2029 | Segon trimestre | 48.359,17 |
| Pagament indemnització | 2030 | Segon trimestre | 3.622,04 |
En tot cas, el període concret de tramitació dels pagaments dependrà de la data d'incorporació dels investigadors establerta en la resolució de concessió d'acord amb l'apartat 18 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, atès que les justificacions han de cobrir sempre un període d'un any. 6. Les quantitats romanents es justificaran en la darrera anualitat.
Quart Justificació dels ajuts
Les dates de justificació dels ajuts del Programa Vicenç Mut STEP per a investigadors sèniors s'establiran en la resolució definitiva de concessió, en funció de la data màxima de contractació.
Els períodes a justificar en les diferents justificacions seran sempre d'una anualitat sencera (dotze mesos), comptadors des de la data d'inici del contracte amb l'investigador.
ANNEX 5 Criteris d'avaluació
| Criteris d'avaluació | Puntuació Margalida Comas STEP | Puntuació Vicenç Mut STEP |
|---|---|---|
| Trajectòria i contribució cientificotècnica del candidat | 0-45 | 0-45 |
| Historial cientificotècnic de l'equip de recerca | 0-30 | 0-20 |
| Recerca a desenvolupar | 0-25 | 0-35 |
Descripció dels criteris
1. Trajectòria i contribució cientificotècnica del candidat en el seu camp de recerca
Aquest criteri s'avaluarà en base al CV normalitzat de l'investigador candidat d'obligada presentació d'acord amb el punt 10.8.b.1) de la convocatòria.
1.1. Aportacions cientificotècniques
Es valorarà l'expedient acadèmic i altres mèrits curriculars del candidat. Es valoraran les aportacions científiques del candidat, la seva rellevància i contribució a la generació de coneixement, la generació d'idees i hipòtesis i els resultats obtinguts. Es valorarà la rellevància de les contribucions del candidat en articles publicats en revistes científiques, llibres o capítols de llibres científics i tècnics, incloent-hi les publicacions en accés obert, patents concedides o llicenciades, treballs presentats en congressos, obtenció de premis, esments i distincions; igualment, es valoraran, les aportacions del candidat a l'avenç de la societat, com ara les activitats de desenvolupament tecnològic i d'innovació, desenvolupament d'eines de programari, aportació de dades en accés obert, activitats de divulgació, col·laboració amb la indústria, entitats públiques o privades i altres usuaris finals de la recerca, així com qualsevol altra aportació que permeti valorar la rellevància dels diferents aspectes de l'activitat investigadora desenvolupada.
1.2. Mobilitat i internacionalització
Es valorarà la rellevància de les estades, contractes o estades, contractes o altres vinculacions del candidat en centres nacionals i internacionals i/o en el sector industrial, atès el prestigi de l'entitat de recepció, les aportacions del candidat a les línies de treball del centre i grups amb els quals ha treballat i, si és el cas, els resultats de l'activitat i/o indicadors de rendiment durant el Període d'Orientació Postdoctoral (POP). També es valoraran els resultats de recerca publicats, patentats i en explotació com a resultat de la col·laboració internacional i la participació en accions relacionades amb programes i projectes internacionals, tenint en compte la implicació directa de les persones candidates. Un altre mèrit que es considerarà serà la participació en activitats de docència i de formació de personal investigador en universitats o centres de recerca estrangers dutes a terme durant les estades.
2. Historial cientificotècnic de l'equip de recerca en el qual s'ha d'integrar el candidat
Aquest criteri s'avaluarà en base al CV abreujat de l'investigador responsable i l'historial del grup de recerca dels darrers cinc anys, ambdós d'obligada presentació d'acord amb el punt 10.8.a.2) i 10.8.a.4) de la convocatòria.
2.1. Aportacions cientificotècniques
Es valorarà la qualitat de les contribucions cientificotècniques i altres resultats obtinguts al llarg de la trajectòria investigadora de l'investigador responsable de l'equip de recerca que actua com a tutor. Es valoraran les col·laboracions prèvies entre els membres de l'equip en contribucions cientificotècniques; aportacions científiques de l'equip de recerca en el qual s'integri el candidat, la seva rellevància i contribució a la generació de coneixement; la generació d'idees i hipòtesis i resultats, així com les aportacions a la societat com ara activitats de desenvolupament tecnològic i d'innovació, activitats de divulgació, col·laboració amb la indústria i amb entitats públiques i privades, així com amb altres usuaris finals de la recerca.
2.2. Participació en projectes competitius d'R+D
Es valorarà la participació de l'equip en projectes competitius d'R+D, tenint en compte el grau de competitivitat i rellevància dels programes de finançament, així com els contractes amb entitats públiques i/o privades.
2.3. Internacionalització
Es valorarà el grau d'internacionalització de l'investigador responsable i de l'equip de recerca en el seu conjunt a través de la capacitat de l'equip per a l'atracció de personal investigador i visitants estrangers; les estades internacionals dels membres de l'equip; les col·laboracions amb altres centres i equips de recerca internacionals, i la producció científica en col·laboració internacional; la participació en projectes, contractes i altres activitats de caràcter internacional, inclòs el finançament de l'equip a través de la participació en accions relacionades amb programes i projectes internacionals.
3. Recerca a desenvolupar per part de l'investigador
Aquest criteri s'avaluarà en base a la memòria de recerca d'obligada presentació d'acord amb el punt 10.8.a.5) de la convocatòria. Per a l'adequació de l'investigador també es prendrà com referència el seu CV presentat d'acord amb el punt 10.8.b.1) de la convocatòria.
Es valorarà la recerca que ha de dur a terme el candidat, així com l'adequació del candidat al programa, projecte, o activitats de recerca a desenvolupar en funció de la seva formació i experiència prèvies. Per a això, es tendrà en compte el valor afegit que l'acompliment del projecte representarà en la seva carrera investigadora, així com el valor aportat a l'entitat i a l'equip receptor.