Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, COORDINACIÓ DE L'ACCIÓ DE GOVERN I COOPERACIÓ LOCAL
Núm. 127523
Resolució de la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, a proposta de la cap del Servei d’Entitats Jurídiques, relativa a la inscripció dels Estatuts de l’Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears
Versió PDF
La cap del Servei d'Entitats Jurídiques ha formulat la proposta de resolució següent:
Fets
1. El 14 de juny de 2025 es va publicar el Decret 23/2025, de 13 de juny, pel qual es crea l'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears (BOIB núm. 75).
2. La disposició addicional del Decret 23/2025, de 13 de juny, indica, en relació amb l'aprovació i la inscripció dels estatuts, que, un cop nomenades les persones acadèmiques promotores fundadores numeràries, s'ha de convocar una reunió extraordinària de l'Assemblea, en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Decret, per tal d'aprovar els estatuts pels quals s'ha de regir la corporació, i s'han d'elegir les persones que seran membres de la Junta Rectora. Un cop aprovats els estatuts, s'han de trametre, juntament amb el certificat de l'acta de la reunió extraordinària de l'Assemblea, a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament perquè se'n qualifiqui l'adequació a la legalitat, s'inscriguin en el Registre d'acadèmies de les Illes Balears i, finalment, es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. El 21 de novembre de 2025 va tenir entrada en el Registre de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local la sol·licitud d'inscripció dels Estatuts de l'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears, d'acord amb la disposició addicional del Decret 23/2025, de 13 de juny.
4. El 3 de desembre de 2025 la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament va sol·licitar un informe al Servei d'Assessoria Jurídica de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local; a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports; a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, i a l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears, atès que aquestes entitats tenen competències relacionades amb les finalitats de l'Acadèmia.
5. El 17 de desembre de 2025 va tenir entrada al Servei d'Entitats Jurídiques l'informe favorable de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local.
6. El 19 de desembre de 2025 va tenir entrada al Servei d'Entitats Jurídiques l'informe favorable de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports.
7. El 14 de gener de 2026 va tenir entrada al Servei d'Entitats Jurídiques l'informe favorable de l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears.
8. El 16 de febrer de 2026 va tenir entrada al Servei d'Entitats Jurídiques l'informe favorable de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
Fonaments de dret
1. Els articles 30.26 i 34 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueixen a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de cultura i en matèria de protecció i foment de la cultura.
2. L'article 1 del Decret 63/1994, de 13 de maig de 1994, d'assumpció de competències en matèria de corporacions de dret públic, indica que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix la competència exclusiva en matèria d'acadèmies que tenguin la seu central en el territori de les Illes Balears. L'article 5 del mateix Decret indica que la Conselleria de Presidència assumeix la gestió del Registre d'acadèmies.
3. L'article 10.b) de l'Ordre de 13 de juny de 1994 que regula el Registre administratiu d'acadèmies indica que els estatuts de les acadèmies s'han d'inscriure en el Registre d'acord amb el procediment que preveu l'article 12 de la mateixa Ordre.
4. L'article 10.d) de l'Ordre de 13 de juny de 1994 que regula el Registre administratiu d'acadèmies indica que els òrgans de govern i les successives renovacions o modificacions dels seus components s'han d'inscriure en el Registre d'acord amb el procediment que preveu l'article 16 de la mateixa Ordre.
5. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga les competències en matèria d'acadèmies a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local.
Proposta de resolució
Propòs a la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament que dicti una resolució en els termes següents:
1. Qualificar positivament els Estatuts de l'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears, el text dels quals s'adjunta com a annex d'aquesta Resolució.
2. Ordenar la inscripció dels Estatuts de l'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears en el full registral corresponent del Registre d'acadèmies de les Illes Balears.
3. Ordenar la inscripció de la Junta Rectora de l'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears, d'acord amb el certificat del secretari de l'entitat, amb el vistiplau del seu president, de 17 de novembre de 2025:
- President: Gabriel Morell Solivellas
- Vicepresident: José Luis Roses Ferrer
- Secretari: Antoni Darder Alorda
- Tresorer: Pedro Gual de Torrella Guasp
- Vocals:
4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. Notificar aquesta Resolució a la corporació sol·licitant.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de sis mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 16 de febrer de 2026)
La directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament Francisca Ramis Pons
La cap del Servei proposant Paula Gost Amengual
ANNEX ESTATUTS DE L' ACADÈMIA DE LA CUINA, DEL VI I DE LA GASTRONOMIA DE LES ILLES BALEARS
CAPÍTOL I DENOMINACIÓ, FINALITATS, DOMICILI, OBJECTE I ÀMBIT
Article 1
Amb la denominació d'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears es constitueix una corporació de dret públic amb personalitat jurídica pròpia i independent dels seus membres, amb plena capacitat d'obrar, sense ànim de lucre i d'acord amb allò que estableixen el seu títol constitutiu, els presents Estatuts i les disposicions legals d'aplicació.
L'Acadèmia, en compliment de les seves finalitats, podrà disposar de patrimoni propi, adquirint, posseint, gravant i alienant béns mobles i immobles o títols valors.
Article 2
El domicili de l'Acadèmia queda establert a Binissalem (Mallorca), carrer Conquistador, 103.
El trasllat de domicili serà competència de la Junta Rectora.
Article 3
L'àmbit territorial d'actuació de l'Acadèmia serà el de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'Acadèmia tendrà una durada indefinida i només es podrà extingir per les causes regulades en aquests Estatuts.
Article 4
L'objecte de l'Acadèmia és la recerca, defensa, estudi, elaboració, codificació, preservació i difusió de la cuina tradicional de les Balears i dels seus vins i, en conseqüència, de tot allò relacionat amb la seva gastronomia, i ha de constituir un fòrum de recepció i emissió dels coneixements de la seva matèria. Tals finalitats es podran desenvolupar en qualsevol forma idònia i, de manera enunciativa i no limitativa, mitjançant:
a. La conscienciació a tots els nivells, amb especial incidència en la infància i la joventut, de la necessitat de conservar el patrimoni gastronòmic balear com a senya d'identitat pròpia.
b. La divulgació científica i pedagògica de la gastronomia i dels usos i costums associats a la mateixa a través de tots els mitjans disponibles.
c. La definició, promoció, desenvolupament, assessoria i defensa dels vins i de la cuina de les Balears i dels seus aspectes culturals, nutricionals, mediambientals, humans, socials i empresarials, posant-los al servei de la societat i preservant-ne les formulacions, característiques, variants i altres aspectes culturalment rellevants per al coneixement i gaudiment de les generacions futures.
d. La promoció de productes alimentaris balears tant d'origen agrícola, com pesquer o ramader.
e. L'organització d'actes de divulgació i el manteniment i promoció de relacions institucionals relacionades amb la cuina i el vi, tant en l'àmbit privat com en el sector públic, i tot això en qualsevol àmbit local, provincial, autonòmic, estatal o internacional.
f. La publicació de llibres, articles, columnes i qualsevol tipus de col·laboracions escrites o orals en mitjans generalistes o especialitzats.
g. L'assessoria i la consulta de tota mena d'institucions públiques o privades relacionades amb la gastronomia tradicional balear i els vins del seu territori, promovent iniciatives divulgatives i participatives.
h. El manteniment de relacions institucionals fluïdes amb entitats, organismes, empreses i particulars que redundin en benefici de l'objecte de l'Acadèmia, participant en tota mena de fòrums, conferències, simposis i actes de naturalesa similar.
i. La integració en altres agrupacions o federacions d'objecte similar.
CAPÍTOL II ACADÈMICS
Article 5
Amb la denominació i categoria d'Acadèmic, podrà ser membre de l'Acadèmia qualsevol persona física major d'edat, amb plena capacitat d'obrar i interès acreditat en les activitats pròpies de la institució, amb voluntat de col·laborar activament en les mateixes i enriquir així el patrimoni cultural que desenvolupa.
Dins l'Acadèmia existiran tres classes d'acadèmics: Acadèmics de número (fins a un màxim de 30 persones), Acadèmics d'honor i Acadèmics assessors.
En la composició de l'Acadèmia es tendirà a una representació equilibrada entre dones i homes i es garantirà la representació equilibrada i participada de cadascuna de les illes que integren la Comunitat Autònoma.
1. Acadèmics de número: Són les persones que en el seu moment sol·licitaren la creació de l'Acadèmia, promotores-fundadores, excepte alguns cas de baixa per defunció o causes justificades. La resta d'acadèmics de número, fins a completar el màxim de 30, inicialment seran nomenats a proposta dels acadèmics promotors-fundadors, per majoria absoluta d'aquests. Les renovacions successives dels acadèmics de número es faran d'acord amb el que estableixen els presents estatuts.
2. Acadèmics d'honor: Seran nomenats per l'Assemblea General, d'acord amb els estatuts, entre persones rellevants que s'hagin distingit socialment en l'àmbit de la cultura i la gastronomia de les Balears. Podran participar en totes les activitats de l'Acadèmia sense contribuir al sosteniment econòmic, si fos el cas, i podran intervenir en els òrgans de decisió amb veu però sense vot. La designació d'un Acadèmic d'Honor podrà ser temporal o vitalícia o estar condicionada en algun aspecte, segons el que estableixi l'acord de nomenament adoptat per l'Assemblea General, a proposta de la Junta Rectora.
3. Acadèmics assessors: Seran nomenats per l'Assemblea General, d'acord amb els estatuts, entre les persones que es considerin mereixedores d'aquesta distinció pel mèrit i la importància dels seus treballs relacionats amb les finalitats de l'Acadèmia. Podran participar en totes les activitats sense contribuir al sosteniment econòmic, si fos el cas, i podran intervenir en els òrgans de decisió amb veu però sense vot. La seva designació podrà ser temporal o vitalícia o estar condicionada en funció de la seva especialitat, tot segons acord de l'Assemblea General a proposta de la Junta Rectora.
4. En el nomenament dels acadèmics es garantirà la representació i participació de cadascuna de les illes que integren la Comunitat Autònoma.
Article 6
La condició d'Acadèmic s'adquirirà per acord de l'Assemblea General, a proposta de la Junta Rectora, que sotmetrà cada candidatura —presentada per particulars i/o institucions— a votació. Aquestes candidatures hauran d'anar avalades pels mèrits contrets pel candidat en matèria de gastronomia i enologia. La Junta Rectora, en cas de vacant d'acadèmic de número, obrirà el procediment per a la seva substitució.
També podran ser membres de l'Acadèmia les persones jurídiques que n'assumeixin els compromisos; en aquest cas hauran de designar una persona física que les representi de manera permanent i continuada, procurant que tengui un perfil adequat a les finalitats de l'Acadèmia.
Article 7
Són drets dels Acadèmics:
1. Participar en totes les activitats organitzades per l'Acadèmia en compliment de les seves finalitats.
2. Assistir i participar amb veu i vot en les Assemblees Generals, excepte els acadèmics d'honor i els assessors, que hi tendran veu però no vot.
3. Gaudir de totes les avantatges i beneficis inherents a la condició d'Acadèmic.
4. Triar i ser triat per ocupar càrrecs dins els òrgans de decisió de l'Acadèmia, especialment la Junta Rectora i les comissions o grups de feina.
5. Exigir el compliment dels objectius de l'Acadèmia i denunciar qualsevol desviació en la seva consecució.
6. Rebre i exhibir els distintius que acreditin la seva condició d'Acadèmic.
7. Fiscalitzar la gestió patrimonial, econòmica i comptable de l'Acadèmia, exercint aquesta facultat de manera raonable i sense interferir en les activitats ordinàries ni en la feina dels càrrecs responsables.
8. Rebre informació puntual de les activitats i actes programats.
9. Fer ús dels recursos de l'Acadèmia (llibres, fons documental, bases de dades, etc., independentment del suport, amb el pagament previ de les tarifes que es puguin establir.
10. Formular peticions i suggeriments a la Junta Rectora per millorar l'activitat de l'Acadèmia.
11. Impugnar acords dels òrgans de representació quan siguin contraris a la llei o als estatuts.
Article 8
Són obligacions dels Acadèmics:
a. Complir aquests Estatuts i els acords vàlidament adoptats per l'Assemblea General i la Junta Rectora, mentre no siguin revocats judicialment.
b. Satisfer puntualment les quotes establertes, excepte dispensa per causes justificades acordada per l'Assemblea General a proposta de la Junta Rectora.
c. Acceptar i exercir, llevat causa justificada, els càrrecs per als quals siguin designats.
d. Assistir i participar activament en les Assemblees convocades.
e. Organitzar o col·laborar en els actes periòdics establerts com a activitats ordinàries.
Article 9
La condició d'Acadèmic serà vitalícia, excepte el previst a l'article 5, apartats 2 i 3, i només es perdrà:
1. Per renúncia voluntària.
2. Per expulsió acordada per la Junta Rectora i ratificada per l'Assemblea General, per incompliments greus, deliberats i reiterats dels deures assignats per aquests Estatuts o pels acords dels òrgans de representació i administració de l'Acadèmia.
3. Per manca de contribució al sosteniment de les despeses de l'Acadèmia en la forma acordada pels seus òrgans representatius, excepte dispensa acordada d'acord amb l'article 8b anterior.
4. Per desenvolupar activitats contràries als objectius de l'Acadèmia o a les seves línies d'actuació.
Article 10
L'Acadèmia podrà establir vincles de correspondència amb altres institucions, associacions, agrupacions o col·lectius amb objectes similars o complementaris als propis, acollint els membres d'aquells quan estiguin de visita en els termes de reciprocitat que en cada cas s'estableixin i s'aprovin.
CAPÍTOL III GOVERN DE L'ACADÈMIA
L'Acadèmia de la Cuina, del Vi i de la Gastronomia de les Illes Balears s'organitza en l'Assemblea General i la Junta Rectora, d'acord amb allò establert en els presents estatuts.
En l'organització i estructura de l'Acadèmia es garantirà la representació i participació de cadascuna de les Illes que integren la Comunitat Autònoma.
Secció 1a L'Assemblea General
Article 11
L'Assemblea General inclourà la totalitat dels Acadèmics amb dret a veu i vot i constitueix l'òrgan suprem de govern de l'Acadèmia.
Els acords vàlidament adoptats per l'Assemblea seran executius i obligaran tots els Acadèmics, incloent-hi absents, abstencionistes i discrepants.
Article 12
Les Assemblees podran ser Ordinàries o Extraordinàries. Les primeres se celebraran, obligatòriament, una vegada a l'any dins els primers quatre mesos, per analitzar les activitats de l'exercici anterior, estudiar i aprovar, si escau, la liquidació de comptes, formular i aprovar el pressupost de l'any en curs, definir els objectius i censurar la gestió de la Junta Rectora.
Qualsevol Assemblea diferent de l'anterior serà considerada Extraordinària i se celebrarà sempre que el President ho consideri oportú, la convoqui la majoria de membres de la Junta Rectora o ho exigeixi una quarta part dels Acadèmics amb dret de veu i vot.
En aquest darrer cas, la convocatòria s'haurà d'efectuar dins els vint (20) dies naturals següents a la formulació de la petició.
En qualsevol cas, el promotor o promotors d'una Assemblea Extraordinària hauran d'incloure la relació d'assumptes a tractar.
Article 13
L'Assemblea es convocarà mitjançant correu electrònic, carta o qualsevol altre sistema que deixi constància de la seva recepció, amb una antelació mínima de deu (10) dies naturals a la data de celebració. S'exceptua en quan a aquest termini, el cas previst en el tercer paràgraf de l'article anterior.
La convocatòria preveurà la celebració de l'Assemblea en primera o segona convocatòria, depenent de si s'assoleix el quòrum mínim requerit conforme a l'article següent. Entre la primera i la segona convocatòria hi haurà d'haver, almenys, mitja hora de diferència.
Actuaran de President i de Secretari aquells que ho siguin de la Junta Rectora i, en defecte seu, els qui siguin triats a la mateixa Assemblea.
Article 14
L'Assemblea quedarà vàlidament constituïda, en primera convocatòria, si hi assisteixen, presents o representats, almenys un cinquanta per cent (50%) dels Acadèmics. Si no fos així, se celebrarà en segona convocatòria, amb independència del nombre d'assistents.
No computaran a efectes de quòrum els Acadèmics que no tenguin dret de vot perquè així s'estableix en els estatuts, per no estar al corrent de pagament de les quotes periòdiques o per estar en situació de morositat per qualsevol altre motiu. Aquest fet s'haurà de posar de manifest a l'inici de la celebració de l'Assemblea.
Article 15
Els Acadèmics podran fer-se representar a les Assemblees per un altre Acadèmic, excloent-se la presència de tercers. La delegació haurà de ser expressa per a cada Assemblea i s'atorgarà mitjançant escrit signat pel representat.
Article 16
Fins a tres (3) dies abans de la celebració de l'Assemblea, els Acadèmics de número podran sol·licitar l'enviament per correu electrònic de qualsevol documentació que hagi de ser sotmesa a aprovació per al seu examen i coneixement previs.
Article 17
Són competències de l'Assemblea General:
1. Examinar i aprovar els comptes anuals.
2. Aprovar o censurar la gestió de la Junta Rectora.
3. Aprovar la memòria anual d'activitats que elabori i li sotmeti la Junta Rectora.
4. Aprovar els pressupostos anuals i els programes d'actuació a desenvolupar al llarg de cada exercici.
5. Fixar les quotes ordinàries i, si escau, les extraordinàries a càrrec dels Acadèmics, tant en la seva quantia com periodicitat.
6. Elegir els membres de la Junta Rectora i cessar-los si escau, així com ratificar aquells que hagin estat designats per cooptació.
7. Donar pautes d'actuació o assenyalar objectius a la Junta Rectora.
8. Decidir sobre l'adquisició, venda o cessió de béns de l'Acadèmia i, en general, tot allò que incideixi sobre el seu règim patrimonial.
9. Admetre nous Acadèmics a proposta de la Junta Rectora.
10. Resoldre sobre qualsevol assumpte que li sigui sotmès per part de la Junta Rectora.
11. Modificar aquests Estatuts. Aprovar, si s'escau, un Reglament de Règim Interior que reguli el funcionament de l'Acadèmia.
12. Adoptar acords d'unió, federació o correspondència.
13. Dissoldre l'Acadèmia.
14. Expulsió o exclusió d'Acadèmics per qualsevol dels motius previstos als apartats 2, 3 i 4 de l'article 9.
Els acords s'adoptaran per majoria simple, a excepció d'aquells que legalment o estatutàriament requereixin una majoria reforçada. S'entendrà per majoria simple l'opció que obtingui més vots favorables de les sotmeses a votació, no computant-se els vots nuls, en blanc, ni abstencions.
No obstant això, els acords relacionats amb els apartats 8, 11, 12 i 13 només podran adoptar-se quan es disposi del quòrum requerit per a la celebració de l'Assemblea en primera convocatòria i mitjançant el vot favorable, almenys, de dues terceres parts (2/3) dels assistents amb dret a vot.
Secció 2a La Junta Rectora
Article 18
L'òrgan de gestió, administració i representació de l'Acadèmia serà la Junta Rectora, que tendrà totes les facultats executives de les decisions adoptades per l'Assemblea.
Estarà integrada per un nombre de membres no inferior a cinc (5) ni superior a nou (9), elegits democràticament i d'entre els quals es designaran, per part de la pròpia Junta Rectora i necessàriament, un President, un Vicepresident, un Tresorer i un Secretari; la resta, si n'hi hagués, tendran la categoria de Vocals.
Article 19
Els membres de la Junta Rectora seran designats per un termini de cinc (5) anys, podent ser indefinidament reelegits, i exerciran el càrrec gratuïtament. Romandran en el càrrec fins que se celebri l'Assemblea en què hagin de ser reelegits o substituïts per compliment del termini.
Article 20
Si es produïssin vacants en el si de la Junta Rectora per qualsevol causa, aquesta podrà designar substituts que hauran de ser ratificats o revocats en la primera Assemblea General que se celebri.
Causaran baixa els membres de la Junta Rectora:
a. Pel transcurs del termini pel qual foren elegits.
b. Per renúncia voluntària.
c. Per malaltia que impedeixi l'exercici del càrrec.
d. Per incompliment de les obligacions encomanades, previ acord de l'Assemblea General.
Article 21
La Junta Rectora serà elegida en llistes tancades, encapçalades per qui la promogui i que aspiri a la Presidència. Les candidatures s'hauran de presentar a la Junta Rectora amb, almenys, cinc (5) dies d'antelació a la celebració de l'Assemblea convocada a l'efecte.
Article 22
Els membres de la Junta Rectora hauran de tenir necessàriament la condició d'Acadèmics de número i no tenir els drets limitats o suspesos. L'assistència a les sessions de la Junta Rectora serà obligatòria, llevat causa justificada. La Junta Rectora serà convocada pel President o, en la seva absència o impossibilitat, pel Vicepresident, amb almenys tres (3) dies d'antelació. La Junta Rectora quedarà vàlidament constituïda quan concorrin presents o representats, almenys, la meitat més un dels seus membres.
Els membres de la Junta Rectora podran fer-se representar per un altre membre de la mateixa, mitjançant representació atorgada per escrit i per a cada sessió.
Article 23
La Junta Rectora es reunirà de forma ordinària amb periodicitat bimestral, a excepció del mes d'agost.
De forma extraordinària, es reunirà tantes vegades com ho consideri oportú el President, el Vicepresident com a substitut seu o una tercera (1/3) part dels membres.
També quedarà vàlidament constituïda en qualsevol moment i lloc en què es trobin reunits la totalitat dels membres i acordin celebrar sessió.
Article 24
Són atribucions i competències de la Junta Rectora:
1. Convocar l'Assemblea General, assenyalant dia i hora per a la seva celebració en primera i segona convocatòria, així com el lloc quan no sigui al domicili de l'Acadèmia. A més, decidirà l'Ordre del Dia.
2. Formular i presentar per a la seva aprovació a l'Assemblea General el programa d'activitats a desenvolupar anualment i, una vegada obtinguda l'aprovació, encarregar-se de la seva organització, desenvolupament i execució.
3. Regular, vigilar i controlar l'economia de l'Acadèmia, adoptant les decisions que pertoquin per mantenir una raonable estabilitat pressupostària, donant compte a l'Assemblea dels desviaments produïts i proposant mesures correctores, si escau.
4. Recaptar els fons que pertoquin, especialment els procedents de les quotes ordinàries a satisfer per part dels Acadèmics.
5. Designar comissions de feina i assignar-li les tasques que pertoquin, coordinant les seves activitats.
6. Atorgar poders que excedeixin els que pugui atorgar de forma individual el President.
7. Complir i fer complir aquests Estatuts i, si fos necessari, interpretar-los a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol Acadèmic o promoure'n la modificació davant l'Assemblea.
8. Mantenir informats puntualment i amb suficient antelació els Acadèmics sobre les activitats que s'hagin de desenvolupar, de manera que puguin participar-hi.
9. Tractar i decidir sobre els assumptes que li sotmetin els Acadèmics.
10. Qualsevol altra no expressament reservada a l'Assemblea General.
Article 25
La Junta Rectora assumirà la representació de l'Acadèmia corporativament i, per delegació, l'ostentaran el President o, en el seu cas, el Vicepresident.
Els acords de la Junta Rectora seran d'obligat compliment a partir del moment en què siguin comunicats.
Article 26
El President tendrà les atribucions següents:
a. Convocar la Junta Rectora, a iniciativa pròpia o en la via prevista a l'article 23.
b. Establir l'Ordre del Dia de cada sessió i, en cas de ser promoguda a instància dels membres, incloure els assumptes que exigeixin els promotors.
c. Presidir i dirigir els debats de la Junta Rectora, dirimint qualsevol empat en les votacions mitjançant el seu vot de qualitat.
d. Ostentar la representació institucional de l'Acadèmia davant tota mena de persones, organismes, autoritats, tribunals, administracions, corporacions i entitats, tant públiques com privades, sigui quin sigui el seu àmbit de competències, tant territorial com material.
e. Atorgar poders per a plets a favor d'Advocats i Procuradors dels Tribunals amb el contingut i l'extensió habituals d'aquests mandats.
f. Intervenir en l'operativa bancària conforme al que preveuen aquests Estatuts.
g. Adoptar totes les mesures que consideri necessàries o convenients per a l'òptim desenvolupament de les activitats de l'Acadèmia i la consecució de les seves finalitats, informant-ne la Junta Rectora de manera sistemàtica.
h. Presidir les comissions de feina que es promoguin en el si de la Junta Rectora.
Article 27
El Vicepresident substituirà el President en totes les seves competències quan, per raons d'impossibilitat accidental, malaltia o absència, no les pugui exercir personalment i directament.
Article 28
Són atribucions del Secretari:
a. Intervenir com a tal en tots els òrgans de l'Acadèmia, subscrivint amb el vistiplau del President els documents administratius que generin les seves activitats ordinàries.
b. Redactar i signar les actes de les sessions dels òrgans de l'Acadèmia, expedint les certificacions que es precisin a qualsevol efecte.
c. Signar la correspondència de tràmit amb el coneixement i aprovació del President.
d. Custodiar tota la documentació oficial de l'Acadèmia, a excepció de l'econòmica i pressupostària, mantenint-la ordenada i classificada, de manera que se'n faciliti l'accés per part de la Junta Rectora i dels seus càrrecs directius.
e. Mantenir actualitzat el registre d'Acadèmics, donant compliment a la legislació vigent en matèria de protecció de dades personals.
f. Gestionar la inscripció d'aquells actes i decisions que requereixin l'accés a qualsevol registre públic o que s'hagin de fer públics per qualsevol sistema de publicitat.
Article 29
Són competències del Tresorer:
a. La custòdia i la deguda comptabilització dels fons de l'Acadèmia, els seus ingressos i despeses.
b. Estendre rebuts i exigir-los, així com realitzar pagaments en les condicions previstes estatutàriament.
c. Portar i custodiar els llibres de comptabilitat, així com tota la documentació econòmica i bancària de l'Acadèmia.
d. Informar la Junta Rectora de l'estat de comptes i dels casos de morositat per a l'adopció dels acords que pertoquin.
e. Redactar els projectes de pressupostos de l'Acadèmia per al seu sotmetiment a la Junta Rectora i la seva ulterior elevació a l'Assemblea General.
f. En general, ocupar-se eficaçment de tot l'àmbit econòmic, financer i fiscal de l'Acadèmia.
Article 30
La Junta Rectora cessarà, i s'obrirà el període electoral corresponent, per les causes següents:
1. Transcurs del temps per al qual fou elegida.
2. Dimissió irrevocable del President, cas que no sigui substituït pel Vicepresident.
3. Dimissió de la meitat més un dels seus membres.
CAPÍTOL IV RÈGIM ECONÒMIC
Article 31
El patrimoni fundacional de l'Acadèmia estarà integrat i, a més, finançarà les seves activitats amb els recursos següents:
1. Les quotes dels Acadèmics, tant les ordinàries com les extraordinàries que es puguin establir.
2. Els ingressos procedents de rendes i fruits del patrimoni que pogués arribar a reunir.
3. Les subvencions, ajudes o qualsevol altre gènere d'aportació que puguin arribar a concedir o realitzar les administracions públiques, organismes i institucions públiques o privades o particulars.
4. Les donacions, llegats, herències i altres entregues que els òrgans de l'Acadèmia acceptin expressament.
5. Qualsevol altre ingrés que legalment pugui rebre.
Tots els ingressos s'aplicaran a les finalitats que constitueixen l'objecte de l'Acadèmia. El seu patrimoni serà independent del dels Acadèmics. No es podran emetre accions, participacions ni obligacions, ni es podran repartir beneficis. Tanmateix, es podran constituir reserves de previsió amb finalitats determinades.
Article 32
Els fons de l'Acadèmia es dipositaran a les entitats de crèdit que decideixi la Junta Rectora. L'obertura, disposició, cancel·lació i operativa general dels comptes corrents es farà mitjançant la signatura conjunta de dos membres de la Junta, havent de ser una la del President o Vicepresident i l'altra la del Tresorer o del Secretari.
Eventualment, la Junta Rectora podrà disposar de mantenir una quantitat en metàl·lic per afrontar despeses menors.
Article 33
L'exercici econòmic coincidirà amb l'any natural i es tancarà el 31 de desembre.
Anualment la Junta Rectora presentarà a l'Assemblea General, per a la seva aprovació, el pressupost d'ingressos i despeses confeccionat pel Tresorer.
CAPÍTOL V DISSOLUCIÓ DE L'ACADÈMIA
Article 34
L'Acadèmia només podrà ser dissolta en els casos següents:
1. Per imperatiu legal.
2. Per sentència ferma.
3. Per acord de dues terceres parts (2/3) dels Acadèmics adoptat en Assemblea General Extraordinària convocada a l'efecte.
Article 35
En cas de dissolució, actuarà com a Comissió Liquidadora la Junta Rectora, llevat que l'Assemblea que adoptà l'acord disposàs una altra cosa.
La Comissió Liquidadora adoptarà els seus acords per majoria i haurà de finalitzar les seves tasques en el termini màxim d'un (1) any.
Una vegada satisfets tots els crèdits contra l'Acadèmia o consignats els seus imports conforme a Dret, l'actiu restant es destinarà a qualsevol finalitat de caràcter social en l'àmbit de l'illa de Mallorca que decideixi la Comissió Liquidadora, preferentment connectada amb la promoció de la gastronomia i el vi locals.