Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA
Núm. 955005
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) – Expedient núm. 2047/2025
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió ordinària celebrada en data 22 d'octubre de 2025, va acordar aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) (BOIB Núm. 141, de 25 d'octubre de 2025).
En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE), de conformitat amb l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.
Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text Refós de la citada Ordenança perquè en prengueu coneixement general.
Sant Joan de Labritja, 10 de desembre de 2025
L'alcaldessa María Tania Marí Marí
ANNEX ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES
Article 1.
L'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb l'article 15.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), fa ús de la facultat que li confereix la mateixa, amb vista a la fixació dels elements necessaris per a la determinació de les quotes tributàries de l'Impost sobre Activitats Econòmiques, previst en l'article 59.1.b) d'aquesta Llei, l'exacció de la qual s'efectuarà amb subjecció al que es disposa en aquesta Ordenança Fiscal.
Article 2.
La naturalesa del tribut, la configuració del fet imposable, la determinació dels subjectes passius i de la base de tributació, l'aplicació de beneficis tributaris, la concreció del període impositiu i el naixement de l'obligació de contribuir o meritació, així com el règim d'administració o gestió, es regula conforme als preceptes continguts en el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i per les altres disposicions legals i reglamentàries que la complementin i siguin aplicable al present imposat, així com amb aquest escrit la present Ordenança Fiscal.
Article 3. Naturalesa i fet imposable
1. L'Impost sobre Activitats Econòmiques és un tribut directe de caràcter real, el fet imposable del qual està constituït pel mer exercici, en territori nacional, d'activitats empresarials, professionals o artístiques, s'exerceixin o no en local determinat i es trobin o no especificades en les tarifes de l'impost.
2. Es consideren, a l'efecte d'aquest impost, activitats empresarials les ramaderes, quan tinguin caràcter independent, les mineres, industrials, comercials i de serveis. No tenen, per consegüent, tal consideració les activitats agrícoles, les ramaderes dependents, les forestals i les pesqueres, no constituint fet imposable per l'impost cap d'elles.
A l'efecte del que es preveu en el paràgraf anterior, tindrà la consideració de ramaderia independent el conjunt de caps de bestiar que es trobi comprès en algun dels casos següents:
a) Que pasturi o s'alimenti fonamentalment en terres que no siguin explotades agrícola o forestalment per l'amo del bestiar.
b) L'estabulat fora de les finques rústiques.
c) El transhumant o trasterminante.
d) Aquell que s'alimenti fonamentalment amb pinsos no produïts en la finca en què es criï.
Article 4. Suposats de no subjecció
No constitueix fet imposable en aquest impost l'exercici de les següents activitats:
1. L'alienació de béns integrats en l'actiu fix de les empreses que haguessin figurat degudament inventariats com a tal immobilitzat amb més de dos anys d'antelació a la data de transmetre's, i la venda de béns d'ús particular i privat del venedor sempre que els hagués utilitzat durant igual període de temps.
2. La venda dels productes que es reben en paga de treballs personals o serveis professionals.
3. L'exposició d'articles amb la fi exclusiva de decoració o adorn de l'establiment. Per contra, estarà subjecta a l'impost l'exposició d'articles per a regal als clients.
4. Quan es tracti de venda al detall la realització d'un sol acte o operació aïllada.
Article 5. Subjectes passius
Són subjectes passius d'aquest impost les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària sempre que realitzin en territori nacional qualsevol de les activitats que originen el fet imposable.
Article 6. Exempcions
1. Estan exempts de l'impost:
a) L'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic d'anàleg caràcter de les comunitats autònomes i de les entitats locals.
b) Els subjectes passius que iniciïn l'exercici de la seva activitat en territori espanyol, durant els dos primers períodes impositius d'aquest impost en què es desenvolupi aquella.
A aquest efecte, no es considerarà que s'ha produït l'inici de l'exercici d'una activitat quan aquesta s'hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat, circumstància que s'entendrà que concorre, entre altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d'activitat.
c) Els següents subjectes passius:
Les persones físiques, siguin o no residents en territori espanyol.
Els subjectes passius de l'Impost de societats, les societats civils i les entitats de l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros.
Quant als contribuents per l'Impost sobre la Renda de no Residents, l'exempció només aconseguirà als que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d'euros.
A l'efecte de l'aplicació de l'exempció prevista en aquesta lletra, es tindran en compte les següents regles:
1a. L'import net de la xifra de negocis es determinarà d'acord amb el que es preveu en l'apartat 2 de l'article 35 del Codi de Comerç.
2a. L'import net de la xifra de negocis serà, en el cas dels subjectes passius de l'Impost de societats o dels contribuents per l'Impost sobre la Renda de no Residents, el del període impositiu el termini de presentació del qual de declaracions per aquests tributs hagués finalitzat l'any anterior al de la meritació d'aquest impost. En el cas de les societats civils i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, l'import net de la xifra de negocis serà el que correspongui al penúltim any anterior al de meritació d'aquest impost. Si aquest període impositiu hagués tingut una durada inferior a l'any natural, l'import net de la xifra de negocis s'elevarà a l'any.
3a. Per al càlcul de l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu, es tindrà en compte el conjunt de les activitats econòmiques exercides per ell.
No obstant això, quan l'entitat formi part d'un grup de societats per concórrer alguna de les circumstàncies considerades en l'apartat 1 de l'article 42 del Codi de Comerç com a determinants de l'existència de control, amb independència de l'obligació de consolidació comptable, l'import net de la xifra de negocis es referirà al conjunt d'entitats pertanyents a aquest grup.
A l'efecte del que es disposa en el paràgraf anterior, s'entendrà que els casos de l'article 42 del Codi de Comerç són els recollits en la secció 1a del Capítol I de les normes per a la formulació dels comptes anuals consolidats, aprovades per Reial decret 1159/2010, de 17 de setembre.
4a. En el supòsit de contribuents per l'Impost sobre la Renda de no Residents, s'atendrà l'import net de la xifra de negocis imputable al conjunt dels establiments permanents situats en territori espanyol.
d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les mutualitats de previsió social regulades en la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.
e) Els organismes públics de recerca, els establiments d'ensenyament en tots els seus graus costejats íntegrament amb fons de l'Estat, de les comunitats autònomes o de les entitats locals, o per fundacions declarades benèfiques o d'utilitat pública, i els establiments d'ensenyament en tots els seus graus que, mancant d'ànim de lucre, estiguessin en règim de concert educatiu, fins i tot si facilitessin als seus alumnes llibres o articles d'escriptori o els prestessin els serveis de mitja pensió o internat i encara que per excepció embenen en el mateix establiment els productes dels tallers dedicats a aquest ensenyament, sempre que l'import d'aquesta venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini, exclusivament, a l'adquisició de matèries primeres o al sosteniment de l'establiment.
f) Les associacions i fundacions de disminuïts físics, psíquics i sensorials, sense ànim de lucre, per les activitats de caràcter pedagògic, científic, assistencials i d'ocupació que per a l'ensenyament, educació, rehabilitació i tutela de minusvàlids realitzin, encara que embenen els productes dels tallers dedicats a aquests fins, sempre que l'import d'aquesta venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini exclusivament a l'adquisició de matèries primeres o al sosteniment de l'establiment.
g) La Creu Roja Espanyola.
h) Els subjectes passius als quals els sigui aplicable l'exempció en virtut de tractats o convenis internacionals.
2. Els subjectes passius a què es refereixen els paràgrafs a), d), g) i h) de l'apartat anterior no estaran obligats a presentar declaració d'alta en la matrícula de l'impost.
3. El Ministre d'Hisenda establirà en quins supòsits l'aplicació de l'exempció prevista en el paràgraf c) de l'apartat 1 anterior exigirà la presentació d'una comunicació dirigida a l'Agència Estatal d'Administració Tributària en la qual es faci constar que es compleixen els requisits establerts en aquest paràgraf per a l'aplicació de l'exempció. Aquesta obligació no s'exigirà, en cap cas, quan es tracti de contribuents per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
Els subjectes passius que hagin aplicat l'exempció prevista en el paràgraf b) de l'apartat 1 anterior presentaran la comunicació, si és el cas, l'any següent al posterior al d'inici de la seva activitat.
A aquest efecte, el Ministre d'Hisenda establirà el contingut, el termini i la forma de presentació d'aquesta comunicació, així com els supòsits en què haurà de presentar-se per via telemàtica.
Quant a les variacions que puguin afectar l'exempció prevista en el paràgraf c) de l'apartat 1 davant rior, s'estarà al que es preveu en el paràgraf tercer de l'apartat 2 de l'article 90 d'aquesta llei.
4. Les exempcions previstes en els paràgrafs e) i f) de l'apartat 1 d'aquest article tindran caràcter pregat i es concediran, quan escaigui, a instàncies de part.
La sol·licitud de les exempcions a què es refereix el paràgraf anterior s'ha de presentar juntament amb la declaració d'alta en l'Impost en l'Entitat que dugui a terme la gestió censal, i haurà d'estar acompanyada de la documentació acreditativa. L'Acord pel qual s'accedeix a la petició fixarà l'exercici des del qual el benefici fiscal s'entén concedit.
Article 7. Quota tributària
La quota tributària serà la resultant d'aplicar les tarifes de l'impost, d'acord amb els preceptes continguts en la Llei reguladora de les Hisendes Locals i en les disposicions que la complementin i desenvolupin, i els coeficients i les bonificacions prevists per la llei i, si és el cas, acordats per aquest Ajuntament i regulats en la present ordenança fiscal.
Article 8. Coeficient de ponderació
D'acord amb el que preveu l'article 86 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, sobre les quotes municipals de tarifa s'aplicarà, en tot cas, un coeficient de ponderació, determinat en funció de l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu, d'acord amb el següent quadre:
|
Import net de la xifra de negocis (€) |
Coeficient |
|
Des d'1.000.000,00 fins a 5.000.000,00 |
1,29 |
|
Des de 5.000.000,01 fins a 10.000.000,00 |
1,30 |
|
Des de 10.000.000,01 fins a 50.000.000,00 |
1,32 |
|
Des de 50.000.000,01 fins a 100.000.000,00 |
1,33 |
|
Més de 100.000.000,00 |
1,35 |
|
Sense xifra neta de negoci |
1,31 |
A l'efecte de l'aplicació del coeficient a què es refereix aquest article, l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu serà el corresponent al conjunt d'activitats econòmiques exercides per ell i es determinarà d'acord amb el que es preveu en l'article 82.1.c) del TRLRHL i l'article 6.1.c) de la present ordenança.
Article 9. Coeficient de situació
Sobre les quotes municipals de tarifa incrementades per aplicació del coeficient de ponderació regulat en l'article 8 de la present Ordenança fiscal, s'aplicaran els següents índexs
|
Zona |
Coeficiente situación |
|
Zona 1: Zones turístiques |
1,51 |
|
Zona 2: Resta del municipi |
1,26 |
Article 10. Bonificacions
Sense perjudici dels beneficis fiscals d'aplicació obligatòria, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja estableix les següents bonificacions:
1r. Gaudiran d'una bonificació del 50% de la quota tributària els subjectes passius que utilitzin o produeixin energia a partir d'instal·lacions per a l'aprofitament d'energies renovables o sistemes de cogeneració.
A aquest efecte, es consideraran instal·lacions per a l'aprofitament de les energies renovables les contemplades i definides com a tals en el Pla de Foment de les Energies Renovables. Es consideraran sistemes de cogeneració els equips i instal·lacions que permetin la producció conjunta d'electricitat i energia tèrmica útil.
Únicament podran gaudir d'aquesta bonificació aquelles activitats econòmiques la potencial producció de les quals d'energies renovables o cogenerades equivalgui, almenys, al 50% de la potència total instal·lada.
L'aplicació d'aquesta bonificació haurà de sol·licitar-se pel subjecte passiu, mitjançant instància presentada en el registre general d'entrada de l'Ajuntament, a la qual s'acompanyarà la següent documentació:
• Certificat emès per tècnic competent i visat pel corresponent col·legi professional, en el qual s'acrediti el correcte funcionament de les instal·lacions, així com el seu rendiment actual.
• Còpia del Projecte tècnic en el qual figuri la potència energètica instal·lada en el local en el qual es desenvolupi l'activitat econòmica subjecta a gravamen.
• Còpia de la llicència municipal d'obertura i instal·lació.
El beneficiari de la bonificació estarà obligat a aportar el certificat tècnic a què fa referència l'apartat anterior amb una periodicitat bianual. Aquesta aportació es realitzarà entre el dia 1 de gener i el dia 31 de març de l'exercici econòmic corresponent, sense la qual no s'aplicarà la present bonificació.
2n. Podran gaudir d'una bonificació del 50% de la quota tributària, bonificada o no, els subjectes passius que tinguin una renda o rendiment net de l'activitat econòmica negatiu.
L'aplicació d'aquesta bonificació haurà de sol·licitar-se pel subjecte passiu per a cada exercici econòmic, entre el dia 1 de gener i el dia 31 de març, mitjançant instància presentada en el registre general d'entrada de l'Ajuntament, a la qual s'acompanyarà la següent documentació:
• Liquidació de l'Impost de Societats o de l'Impost de la Renda de les Persones Físiques, segons correspongui.
• Còpia autoritzada del balanç dels comptes anuals.
3r. Les bonificacions establertes en la present ordenança i aquelles altres imposades per normes amb rang de Llei són compatibles entre si, en els termes establerts en els últims paràgrafs de l'article 88.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Article 11. Període impositiu i meritació
1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, excepte quan es tracti de declaracions d'alta, i en aquest cas abastarà des de la data de començament de l'activitat fins al final de l'any natural.
2. L'impost s'esdevingui el primer dia del període impositiu i les quotes seran irreductibles, excepte quan, en els casos de declaració d'alta, el dia de començament de l'activitat no coincideixi amb l'any natural, en el supòsit del qual les quotes es calcularan proporcionalment al nombre de trimestres naturals que resten per a finalitzar l'any, inclòs el del començament de l'exercici de l'activitat.
Així mateix, i en el cas de baixa per cessament en l'exercici de l'activitat, les quotes seran prorrateables per trimestres naturals, exclòs aquell en el qual es produeixi aquest cessament. A tal fi els subjectes passius podran sol·licitar la devolució de la part de la quota corresponent als trimestres naturals en els quals no s'hagués exercit l'activitat.
3. Tractant-se d'espectacles, quan les quotes estiguin establertes per actuacions aïllades, la meritació es produeix per la realització de cadascuna d'elles, havent-se de presentar les corresponents declaracions en la forma que s'estableixi reglamentàriament.
Article 12. Gestió tributària de l'impost
La gestió de les quotes municipals de l'Impost es durà a terme per l'òrgan de l'Administració que resulti competent, bé en virtut de competència pròpia, bé en virtut de Conveni o Acord de delegació de competències; tot això conforme al preceptuat en els articles 7, 8 i 91 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, així com en les altres disposicions que resultin d'aplicació.
La gestió, liquidació, recaptació i inspecció de les quotes municipals de l'Impost es durà a terme conforme al preceptuat en els articles 2.2, 10, 11, 12, 13, 90 i 91 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, així com les altres disposicions que resultin d'aplicació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Les modificacions que s'introdueixin en la regulació de l'Impost, per les Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat o per qualssevol altres Lleis o disposicions, i que resultin d'aplicació directa, produiran, si és el cas, la corresponent modificació tàcita de la present Ordenança fiscal.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada l'ordenança fiscal reguladora de l'Impost d'activitats Econòmiques de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, aprovada definitivament en la data de 6 d'octubre de 2003 (BOIB núm. 148, de data 25 d'octubre de 2003), així com les successives modificacions d'aquesta.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança, va ser aprovada inicialment pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió extraordinària, celebrada el dia 22 d'octubre de 2025, exposada al públic en el BOIB número 141, de data 25 d'octubre de 2025, sense que durant el termini d'exposició al públic s'haguessin formulat reclamacions contra aquesta, quedant per tant aprovada definitivament, tal com disposa l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i serà aplicable a partir de l'1 de gener següent, i continuarà vigent en tant no s'acordi la seva modificació o derogació. En cas de modificació parcial d'aquesta Ordenança Fiscal, els articles no modificats continuaran vigents.