Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 951542
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de subministrament d’aigua a traves de xarxa domiciliària
Versió PDF
Havent-se aprovat definitivament l'expedient de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de subministrament d'aigua a traves de xarxa domiciliària amb resolució expressa de les reclamacions presentades, mitjançant Acord del Ple de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, en sessió ordinària de data 19 de desembre de 2025, i que en compliment de l'article 17 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, el text íntegre del qual es fa públic:
“Ordenança reguladora de la taxa per la prestació del servei de subministrament d'aigua a traves de xarxa domiciliària
ARTICLE 1. Objecte, fonament i naturalesa.
Exercitant la facultat reconeguda en l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, RBRL, i a l'empara dels articles 20 i 57 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s'estableix en aquest terme municipal, la taxa per la prestació
del servei de subministrament d'aigua a través de xarxa domiciliària.
El servei de subministrament domiciliari d'aigua potable podrà ser prestat o bé directament per compte de l'Ajuntament o bé de forma indirecta, a través de l'empresa concessionària que tengui contractat el servei.
ARTICLE 2. Fet imposable.
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei públic de titularitat municipal de subministrament d'aigua a través de xarxa domiciliària.
ARTICLE 3. Subjecte passiu.
1. Són subjectes passius de la taxa en concepte de contribuent, les persones físiques o jurídiques, així como les entitats a què es refereix l'article 36 de la Llei general tributària, que sol·licitin o resultin beneficiades o afectades pel servei que constitueix el fet imposable de la taxa.
2. Tendran la condició de substituts del contribuent, en cas de separació del domini directe i útil, els propietaris dels immobles als quals es presti el servei, els quals podran repercutir, si escau, les quotes sobre els beneficiaris respectius.
ARTICLE 4. Responsables.
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen l'article 42 de la Llei general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.
ARTICLE 5. Beneficis fiscals.
No serà d'aplicació cap exempció en l'exacció d'aquesta taxa.
ARTICLE 6. Quota tributària.
La quantia de la Taxa serà la resultant de l'aplicació de les Tarifes aprovades pel Ple de l'Ajuntament, quedant aquelles incorporades com a Annex a la present Ordenança
ARTICLE 7. Meritació i terminis d'ingrés.
1.- La meritació de la taxa es produirà quan s'iniciï la prestació del servei, i l'obligació de pagament de periodicitat trimestral.
2.- El termini d'ingrés en període voluntari serà el mes següent al del período trimestral facturat, d'acord amb el calendari determinat en el preceptiu edicte de cobrança, que anualment serà objecte de publicació en el BOIB i en el tauler del Servei Municipal d'Aigües.
3.- Transcorregut l'esmentat termini sense que s'hagi pagat la quota tributària, s'iniciarà el període executiu i el procediment administratiu de constrenyiment de constrenyiment per a la seu cobrança, amb el recàrrec de constrenyiment i meritació d'interessos de demora inherents a l'esmentat procediment.
ARTICLE 8. Infraccions i sancions.
En tot el referent a infraccions tributàries, les seues distintes qualificacions, així com sancions que hi puguin correspondre i procediment sancionador, regirà el que disposen els articles 181 i següents de la Llei general tributària i a l'ordenança municipal reguladora de la prestació del servei de subministrament d'aigua a través de xarxa domiciliària, tot això sens perjudici de totes les altres responsabilitats civil o penals en què puguin incórrer els infractors.
ARTICLE 9. Bonificacions:
1.- Jubilats i pensionistes.
S'estableix una bonificació d'un 50% en la quota de consum del primer bloc (fins a 30 m³/trimestre) per a aquells abonats que tenguin la condició de jubilats o pensionistes que reuneixin els requisits següents:
• Que els ingressos anuals de la unitat familiar no excedeixin en 3 vegades l'últim valor publicat de manera oficial de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), vigent per a cada exercici econòmic.
• Que no convisqui amb altres persones que percebin rendes contributives.
• Que el domicili objecte del subministrament sigui el seu domicili habitual.
• Que es trobi al corrent dels pagaments del subministrament i no tengui deutes contrets amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
• Que el contracte de subministrament proveeixi un sol habitatge.
Per a poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud entre l'1 de gener i el 31 de març; acompanyant la documentació següent:
a) Justificant d'ingressos del subjecte passiu i de la unitat familiar (còpia de l'última declaració de l'IRPF anterior a la sol·licitud), excepte en els supòsits en els quals el subjecte no estigui obligat a presentar tal declaració, o autorització expressa per part del subjecte passiu i de tots els membres de la unitat familiar perquè l'Ajuntament pugui sol·licitar la declaració a l'AEAT).
b) Certificació de l'habilitat, caixer o pagador a través de qui percebi la seua pensió, acreditativa de l'import total de les retribucions reportades en l'exercici immediat anterior al qual es refereixi la quota, amb exclusió d'aquells que es concretin al plus o ajuda familiar. Aquest requisit es farà extensiu als ingressos que percebin els altres membres que formin la unitat familiar.
c) Certificat de convivència del Padró Municipal del subjecte passiu i/o autorització expressa perquè pugui ser consultat.
d) Còpia del contracte de subministrament.
e) Referència cadastral de l'habitatge habitual.
Aquesta bonificació tendrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en el qual fos concedida.
2.- Famílies nombroses o monoparentals.
S'estableix bonificació d'un 50% en la quota de consum del primer bloc (fins a 30 m³/trimestre) i segon bloc (de 30 a 60 m³/trimestre) per a aquells abonats que tenguin la condició de família nombrosa o monoparental que reuneixin els següents requisits:
• Estar en possessió del títol de família nombrosa o monoparental en vigor expedit per l'administració competent.
• Que els ingressos de la unitat familiar no superin en 3 vegades quan es tracti de famílies monoparentals, o en 3,5 vegades quan es tracti famílies nombroses, l'últim valor publicat de manera oficial de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM).
• Que el valor cadastral de l'immoble objecte del contracte de subministrament sigui inferior a 200.000,00€.
• Que el domicili objecte del subministrament sigui el domicili habitual.
• Que es trobi al corrent dels pagaments del subministrament i no tengui deutes contrets amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
• Que el contracte de subministrament proveeixi un sol habitatge.
Per a poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud entre l'1 de gener i el 31 de març; acompanyant la documentació següent:
a) Títol de família nombrosa o monoparental en vigor expedit per l'Administració competent.
b) Referència cadastral de l'habitatge habitual.
c) Certificat de convivència del Padró Municipal del subjecte passiu i/o autorització expressa perquè pugui ser consultat.
d) Justificant d'ingressos del subjecte passiu i de la unitat familiar (còpia de la declaració de l'IRPF anterior a la sol·licitud), excepte en els supòsits en els quals el subjecte no estigui obligat a presentar tal declaració, o autorització expressa per part del subjecte passiu i de tots els membres de la unitat familiar perquè l'Ajuntament pugui sol·licitar la declaració a l'AEAT).
e) Còpia del contracte de subministrament.
Aquesta bonificació tendrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en el qual fos concedida.
3.- Associacions de caràcter social.
S'estableix una bonificació del 50% en la quota de consum del primer bloc (fins a 30 m³/trimestre) per a aquelles associacions de caràcter social que, havent estat declarades d'utilitat pública, es trobin inscrites en el Registre Municipal d'Associacions i que compleixin amb els requisits següents:
• Tenir la seua seu social en el municipi.
• Estar inscrites en el Registre Municipal d'Associacions com a associació de caràcter social.
• Acreditar la titularitat dels locals i els programes que es duen a terme a les seus el consum d'aigua de les quals es pretengui bonificar.
• Que es trobi al corrent dels pagaments del subministrament i no tenir deutes contrets amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
• L'associació ha de ser la titular del contracte de subministrament.
Per a poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud entre l'1 de gener i el 31 de març; acompanyant la documentació següent:
a) Acta fundacional i estatuts.
b) Certificació d'inscripció registral.
c) Targeta d'identificació fiscal.
d) Certificació d'òrgans de govern.
e) Memòria d'activitats i ultims comptes anuals declarats.
f) Referència cadastral de l'immoble objecte de la sol·licitud.
g) Còpia del contracte de subministrament.
Aquesta bonificació tendrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en el qual fos concedida.
4.- Les sol·licituds de bonificació hauran de formular-se mitjançant escrit presentat en el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament, o per qualsevol dels mitjans admesos en la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Haurà de fer-ho a través de la seu electrònica quan el sol·licitant o el seu representant estiguin obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques conforme a l'article 14.2 de la llei esmentada.
5.- Quan concorrin les circumstàncies per a poder gaudir de més d'una bonificació previstes en aquest article, el subjecte passiu només podrà optar per gaudir d'una d'elles, incompatible amb les altres.
DISPOSICIÓ FINAL
La present ordenança fiscal, va ser aprovada pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió ordinària celebrada el 19 de desembre de 2025 i publicada en el BOIB número __ de data __ de ____________ de 20__, i romandrà en vigor des del ___ de ___ de 20__ fins a la seua modificació o derogació expressa.
ANNEX TAXA PER SUBMINISTRAMENT D'AGUA
QUADRE DE XIFRES
|
QUOTA DE SERVEI |
|
|
CALIBRE COMPTADOR (mm) |
Usuaris (*)/€ / trimestre |
|
13 |
30,53 € |
|
15 |
|
|
20 |
|
|
25 |
|
|
30 |
|
|
40 |
|
|
50 |
|
|
60 |
|
|
65 |
|
|
QUOTA DE CONSUM |
|
|---|---|
|
BLOCS DE CONSUM |
€ / m3 |
|
Fins a 30 m3 / trimestre |
1,2190 € |
|
De 31 a 60 m3 / trimestre |
1,8569 € |
|
De 61 a 90 m3 / trimestre |
2,2945 € |
|
Més de 90 m3 / trimestre |
2,4766 € |
(*) - La tarifa actual del cànon de sanejament Govern Balear exigeix que la facturació d'aquest cànon es realitzi en funció dels usuaris del punt de subministrament. Des de la concessionària, en facturar el cànon Govern Balear tenen identificat, en tots els contractes, el nombre d'usuaris que existeix en cada punt de subministrament, i aquests s'estableixen de conformitat en l'article 8 del Decret legislatiu 1/2016, de 6 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei 9/1991, de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, i s'ha aplicat idèntic criteri a la definició del nombre d'usuaris actuals:
- Usuari domèstic: Per cada habitatge. Això significa per cada unitat individualitzada d'habitatge o similar que cadastralment disposi d'una referència única i distintiva per a aquest habitatge.
- Usuari turístic (hotels): Per les places en establiment hoteler. La concessionària té identificades el total de places hoteleres de què disposa cada hotel amb la seua llicència d'activitat, i de manera recurrent sol·licita al Govern, Consell, ajuntaments o als propis hotels l'actualització d'aquestes places.
La transformació de places hoteleres a usuaris és de ¼ del total de places hoteleres. Cada 4 places hoteleres, un usuari.
- Restaurants, cafeteries i bars: Per cada restaurant, cafeteria o bar amb llicència d'activitat corresponent, un usuari.
Quan hi ha més d'un usuari per calibre de comptador/contracte es defineix com:
- Comunitats de propietaris sense individualitzar: Altes de punt de subministrament d'una comunitat que no han individualitzat; per tant, en aquest cas la concessionària té identificats, per mitjà dels usuaris, cadascun dels habitatges individuals reflectits en “usuaris”, ja que únicament disposen d'un contracte.
- Habitatges/bloc d'habitatges que no individualitzen: Habitatges que estan cadastralment separats però que no han arribat a contractar la individualització per no sol·licitar la cèdula de carència i regularitzar la situació.”
Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Signat digitalment en Santa Eulària des Riu (19 de desembre de 2025)
L'alcaldessa (Maria del Carmen Ferrer Torres)