Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 951541
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per prestació del servei de clavegueram

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se aprovat definitivament l'expedient de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per prestació del servei de clavegueram amb resolució expressa de les reclamacions presentades, mitjançant Acord del Ple de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, en sessió ordinària de data 19 de desembre de 2025, i que en compliment de l'article 17 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, el text íntegre del qual es fa públic:

“Ordenança fiscal reguladora de la taxa per prestació del servei de clavegueram

ARTICLE 1. Fonament i naturalesa.

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposa l'article 20.4 r) del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix la taxa de clavegueram, que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que preveu l'article 57 de l'esmentada llei.

ARTICLE 2. Àmbit d'aplicació

La present ordenança serà d'aplicació en tot el terme municipal de Santa Eulària des Riu.

ARTICLE 3. Fet imposable.

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei d'evacuació d'aigües residuals a través de la xarxa pública municipal de clavegueram, així com la instal·lació, manteniment i conservació de les infraestructures de sanejament tals com bombejos, col·lectors generals, pous de registre, escomeses, canonades, arquetes, etc.

De conformitat amb l'article 34 del Reglament de serveis de les corporacions locals de 17 de juny de 1955, aquesta activitat és de recepció obligatòria, a fi de garantir la salubritat ciutadana, per la qual cosa és procedent la imposició de la taxa de clavegueram per tractar-se d'un servei públic que compta amb la reserva a favor de les entitats locals, segons estableix l'article 86 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

2. No estaran subjectes a la present taxa les finques derruïdes, declarades ruïnoses o que tenguin la condició de solar o terreny.

ARTICLE 4. Subjecte passiu.

1. Són subjectes passius en concepte de contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre:

a) Els ocupants o usuaris de les finques del terme municipal beneficiàries d'aquests serveis, qualsevol que sigui el seu títol: propietari, usufructuari, habitacionistes o arrendataris, o fins i tot en precari.

b) En tot cas, tendran la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent (ocupant o usuari dels habitatges o locals), el propietari d'aquests immobles, els quals podran repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els respectius beneficiaris del servei.

ARTICLE 5. Responsables.

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu, les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la referida Llei general tributària.

 

ARTICLE 6. Quota tributària.

1. La quota per l'ús i manteniment de la xarxa pública municipal de clavegueram es determinarà la imposició d'una quota fixa i d'una quota variable en funció del consum d'aigua potable, mesurat pel comptador instal·lat a tal efecte; així mateix, es determinarà una quota fixa anual per a aquells subjectes

passius que disposen del servei de clavegueram però no el de subministrament d'aigua potable, com a continuació s'indiquen:

Quota de servei

Per comptador Ø 13 mm 0,85 €/abonat/mes

Per comptador Ø 15 mm 0,85 €/abonat/mes

Per comptador Ø 20 mm 2,12 €/abonat/mes

Per comptador Ø 25 mm 4,23 €/abonat/mes

Per comptador Ø 30 mm 4,23 €/abonat/mes

Per comptador Ø 40 mm 8,48 €/abonat/mes

Per comptador Ø 50 mm 16,95 €/abonat/mes

Per comptador Ø 60 mm 16,95 €/abonat/mes

Per comptador Ø 65 mm 29,66 €/abonat/mes

Per comptador Ø 80 mm 43,76 €/abonat/mes

Parcial sanejament  anual (Usuaris) 3,36 €.

Parcial sanejament trimestral (Usuaris) 3,36 €.

Quota consum

Bloc Únic (tots els m³)  0,2557 €/m³

ARTICLE 7. Exempcions i bonificacions.

1.- No es concedirà cap exempció en l'exacció de la present Taxa, excepte en els casos expressament determinats en les normes amb rang de Llei, els derivats de l'aplicació dels tractats internacionals i els establerts en la present Ordenança.

2.- Jubilats i pensionistes.

S'estableix una bonificació d'un 50% en la quota de consum del primer bloc (fins a 30 m³/trimestre) per a aquells abonats que tenguin la condició de jubilats o pensionistes que reuneixin els requisits següents:

• Que els ingressos anuals de la unitat familiar no excedeixin en 3 vegades l'últim valor publicat de manera oficial de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), vigent per a cada exercici econòmic.

• Que no convisqui amb altres persones que percebin rendes contributives.

• Que el domicili objecte del subministrament sigui el seu domicili habitual.

• Que es trobi al corrent dels pagaments del subministrament i no tenir deutes contrets amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

• Que el contracte de subministrament proveeixi un sol habitatge.

Per a poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud entre l'1 de gener i el 31 de març; acompanyant la documentació següent:

a) Justificant d'ingressos del subjecte passiu i de la unitat familiar (còpia de l'última declaració de l'IRPF anterior a la sol·licitud), excepte en els supòsits en els quals el subjecte no estigui obligat a presentar tal declaració, o autorització expressa per part del subjecte passiu i de tots els membres de la unitat familiar perquè l'Ajuntament pugui sol·licitar la declaració a l'AEAT).

b) Certificació de l'habilitat, caixer o pagador a través de qui percebi la seua pensió, acreditativa de l'import total de les retribucions reportades en l'exercici immediat anterior al qual es refereixi la quota, a exclusió d'aquells que es concretin al plus o ajuda familiar. Aquest requisit es farà extensiu als ingressos que percebin els altres membres que formin la unitat familiar.

c) Certificat de convivència del Padró Municipal del subjecte passiu i/o autorització expressa perquè pugui ser consultat.

d) Còpia del contracte de subministrament.

e) Referència cadastral de l'habitatge habitual.

Aquesta bonificació tendrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en el qual fos concedida.

 

3.- Famílies nombroses o monoparentals.

S'estableix bonificació d'un 50% en la quota de consum del primer bloc (fins a 30 m³/trimestre) i segon bloc (de 30 a 60 m³/trimestre) per a aquells abonats que tenguin la condició de família nombrosa o monoparental que reuneixin els requisits següents:

• Estar en possessió del títol de família nombrosa o monoparental en vigor expedit per l'administració competent.

• Que els ingressos de la unitat familiar no superin en 3 vegades quan es tracti de famílies monoparentals, o en 3,5 vegades quan es tracti famílies nombroses, l'últim valor publicat de manera oficial de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM).

• Que el valor cadastral de l'immoble objecte del contracte de subministrament sigui inferior a 200.000,00€.

• Que el domicili objecte del subministrament sigui el domicili habitual.

• Que es trobi al corrent dels pagaments del subministrament i no tengui deutes contrets amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

• Que el contracte de subministrament proveeixi un sol habitatge.

Per a poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud entre l'1 de gener i el 31 de març; acompanyant la documentació següent:

a) Títol de família nombrosa o monoparental en vigor expedit per l'administració competent.

b) Referència cadastral de l'habitatge habitual.

c) Certificat de convivència del Padró Municipal del subjecte passiu i/o autorització expressa perquè pugui ser consultat.

d) Justificant d'ingressos del subjecte passiu i de la unitat familiar (còpia de la declaració de l'IRPF anterior a la sol·licitud), excepte en els supòsits en els quals el subjecte no estigui obligat a presentar tal declaració, o autorització expressa per part del subjecte passiu i de tots els membres de la unitat familiar perquè l'Ajuntament pugui sol·licitar la declaració a l'AEAT).

e) Còpia del contracte de subministrament.

Aquesta bonificació tendrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en el qual fos concedida.

4.- Associacions de caràcter social.

S'estableix una bonificació del 50% en la quota de consum del primer bloc (fins a 30 m³/trimestre) per a aquelles associacions de caràcter social que, havent estat declarades d'utilitat pública, es trobin inscrites en el Registre Municipal d'Associacions i que compleixin amb els requisits següents:

• Tenir la seua seu social al municipi.

• Estar inscrites en el Registre Municipal d'Associacions com a associació de caràcter social.

• Acreditar la titularitat dels locals i els programes que es duen a terme a les seus el consum d'aigua de les quals es pretengui bonificar.

• Que es trobi al corrent dels pagaments del subministrament i no tengui deutes contrets amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

• L'associació ha de ser la titular del contracte de subministrament.

Per a poder gaudir d'aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud entre l'1 de gener i el 31 de març; acompanyant la documentació següent:

a) Acta fundacional i estatuts.

b) Certificació d'inscripció registral.

c) Targeta d'identificació fiscal.

d) Certificació d'òrgans de govern.

e) Memòria d'activitats i ultims comptes anuals declarats.

f) Referència cadastral de l'immoble objecte de la sol·licitud.

g) Còpia del contracte de subministrament.

Aquesta bonificació eindrà vigència des de la data de concessió fins al final de l'any natural en el qual fos concedida.

5.- Les sol·licituds de bonificació hauran de formular-se mitjançant escrit presentat en el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament, o per qualsevol dels mitjans admesos en la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Haurà de fer-ho a través de la seu electrònica quan el sol·licitant o el seu representant estiguin obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques conforme a l'article 14.2 de la llei esmentada.

6.- Quan concorrin les circumstàncies per a poder gaudir de més d'una de les bonificacions previstes en aquest article, el subjecte passiu només podrà optar per gaudir d'una d'elles, incompatible amb les altres.

ARTICLE 8. Meritació.

Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'iniciï l'activitat municipal que constitueixi el seu fet imposable, i s'entendrà iniciada des que tengui lloc l'efectiva escomesa a la xarxa de clavegueram municipal.

La meritació per aquesta modalitat de la taxa es produirà amb independencia que s'hagi obtingut o no la llicència d'escomesa i sens perjudici de la iniciació de l'expedient administratiu que pugui instruir-se per a la seua autorització.

1. Els serveis d'evacuació d'aigües negres i residuals tenen caràcter obligatori per a totes les finques del municipi que tenguin façana a carrers, places o vies públiques en què hi hagi xarxa municipal de clavegueram, encara que els abocaments hi arribin a través de canalitzacions privades, i es meritaran les taxes encara que les persones interessades no efectuïn l'escomesa a la xarxa, sempre que la distància entre la xarxa i la finca no excedeixi de cent metres.

2. La desconnexió de la xarxa de clavegueram o la impossibilitat de conectar per tractar-se d'abocaments no permesos, no eximirà el subjecte passiu de l'obligació de pagar les taxes de clavegueram. 3. Una vegada inclosos d'ofici en el padró, la meritació serà periòdica, conforme al que estableix la present ordenança fiscal.

ARTICLE 9. Declaració, liquidació i ingrés.

1. Els subjectes passius formularan les declaracions d'alta i baixa en el cens de subjectes passius de la taxa, en el termini que hi ha entre la data en què es produeixi la variació en la titularitat de la finca i l'últim dia del mes natural següent. Aquestes últimes declaracions tendran efecte a partir de la primera liquidació que es practiqui una vegada finalitat el termini de presentació de les esmentades declaracions d'alta i baixa.

2. Les quotes exigibles per aquesta taxa es liquidaran i recaptaran, mitjançant la seua inclusió en el rebut de proveïment per al seu cobrament en els mateixos períodes i terminis, conforme al que estableix l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de subministrament d'aigua a través de la xarxa domiciliària.

3. En el supòsit de llicència d'escomesa, el contribuent formularà l'oportuna sol·licitud i els serveis tributaris d'aquest Ajuntament, una vegada concedida la llicència, practicaran la liquidació que sigui procedent, que serà notificada per al seu ingrés en la forma, condicions i termini que s'estableixin.

4. Les obres d'execució de l'escomesa de connexió a la xarxa de clavegueram municipal i, previ informe favorable dels serveis tècnics de l'Ajuntament, podran ser realitzades pel servei municipal d'aigües, o per empresa privada, conforme als pressupostos aprovats pel peticionari, que una vegada executada, revertiran al domini públic de propietat municipal. En qualsevol cas s'haurà d'obtenir, si és procedent, la corresponent llicència municipal d'obres.

La inclusió inicial en el cens es farà d'ofici una vegada concedida la llicència d'escomesa a la xarxa.

ARTICLE 10. Infraccions i sancions tributàries

En tot el referent a infraccions i sancions, serà d'aplicació la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributaria, en concret els articles 181 i següents, i les disposicions que la desenvolupin.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal, va ser aprovada pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió ordinària celebrada el 19 de desembre de 2025 i publicada en el BOIB número __ de data __ de ___________ de 20__, i romandrà en vigor des del ___ de ___ de 20__ fins a la seua modificació o derogació expressa.”

Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Signat digitalment en Santa Eulària des Riu, (19 de desembre de 2025)

L'alcaldessa (Maria del Carmen Ferrer Torres)