Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 941497
Acord de la Comissió Insular d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Historicoartístic del Consell Insular d’Eivissa, de 15 de desembre de 2025, de suspensió parcial de la vigència de les Normes subsidiàries de Sant Josep de sa Talaia en base a l’article 62 LUIB i d’aprovació inicial de les Normes Provisionals de Planejament de Sant Josep de sa Talaia per suplir el pla objecte de suspensió

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Historicoartístic (CIOTUPHA) del Consell Insular d'Eivissa, en sessió del dia 15 de desembre de 2025, adoptà l'acord que seguidament es transcriu:

ACORD

PRIMER.- Acceptar en la seua integritat l'informe tècnic i jurídic i considerar acreditades les raons d'interès públic que fonamenten la possibilitat establerta a l'article 62 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (LUIB) per poder suspendre parcialment la vigència de les Normes subsidiàries de Sant Josep de sa Talaia a instància de l'ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, d'acord amb l'article 62.4 de la LUIB. I en conseqüència, suspendre parcialment la vigència de les Normes Subsidiàries de Sant Josep de sa Talaia pel que fa a la totalitat del seu sòl urbà i del seu sòl apte per a urbanitzar, així com als àmbits que es qualifiquen com a sistemes general d'equipaments en sòl rústic a les Normes Provisionals de Planejament, i acordar la seva revisió.

SEGON.- Simultàniament a la suspensió del punt anterior, aprovar inicialment les Normes Provisionals de Planejament de Sant Josep de sa Talaia, que supliran el pla objecte de suspensió, fins que no se n'aprovi la seua revisió, conformement amb el que s'estableix a l'article 62 de la LUIB, amb les següents prescripcions:

1. Respecte de determinacions de contengut normatiu i de les normes urbanístiques:

- Es constata que l'article 1.2 de les normes urbanístiques, relatiu a l'àmbit de les NPP, només fa referència al sòl urbà i urbanitzable i que hi falta la referència als sistemes generals en sòl rústic que preveuen les pròpies NPP. Així mateix, cal fer referència a l'òrgan del Consell que pren l'acord i no al Consell Insular d'Eivissa de forma genèrica. En conseqüència, cal modificar-ne la redacció de la següent manera:

«Article 1 Naturalesa i àmbit

(...)

2 Les NPP ordenen provisionalment els àmbits de la totalitat de terrenys classificats com a sòl urbà i urbanitzable i els qualificats com a sistemes generals en sòl rústic en el terme municipal de Sant Josep de sa Talaia, en els quals la vigència de les Normes subsidiàries de planejament de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, d'ara endavant les NS, i del seu planejament de desenvolupament va resultar suspesa mitjançant acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Historicoartístic d'Eivissa de data 15 de desembre de 2025.»

- S'ha constatat que a l'àmbit de la zona de es Torrent (prop de can Debaix), no està justificat el canvi de classificació del sòl que inclouen les NPP, per la qual cosa s'ha de corregir la cartografia eliminant el nou sòl urbà incorporat, de manera que al full 8 s'hi haurà d'usar la delimitació vigent del sòl urbà. Igualment, s'ha l'eliminar la referència que consta a la pàgina 42 de la Memòria respecte del canvi de classificació.

- S'ha de suprimir, de la Memòria i de la cartografia (fulls 20, 21 i 25), la reserva viària que consta a la zona de Platja d'en Bossa.

- Per alinear determinades disposicions de les normes urbanístiques de les NPP amb la disposició transitòria primera de la LUIB, cal modificar-ne la redacció de la següent manera:

  • Es modifica la lletra a de l'apartat 1.5 de l'article 8, la qual quedarà redactada com segueix:

«a. El manteniment i la prevalença, en els terrenys classificats com a sòl urbà, de les condicions d'ordenació definides pels instruments de desenvolupament de les NS definitivament aprovats, així com de l'exigibilitat de les obligacions que es derivin d'aquestes determinacions, sense perjudici del que estableix la disposició transitòria primera de la LUIB.»

  • Es modifica la lletra b de l'apartat 1 de l'article 13, la qual quedarà redactada de la següent manera:

«b. Incorporant com a pròpia, excepte en els casos expressament assenyalats, l'actualment definida pel planejament parcial en els àmbits a què es refereixen els apartats 1.2 i 1.5 de l'article 8. Aquesta incorporació comprèn íntegrament la normativa actualment aplicable en aquests, inclosa la de les NS que aquestes NPP substitueixen, la qual continuarà resultant aplicable en aquests àmbits, llevat que sigui contrària a la Disposició transitòria primera de la LUIB.»

  • Es modifica la Disposició addicional sisena, la qual tendrà la següent redacció literal:

«Disposició addicional sisena

Es mantindran vigents les determinacions dels instruments de planejament formulats en desenvolupament de les NS i no alterades directament per les NPP, i que no resultin contràries al que disposa la disposició transitòria primera de la LUIB, i continuarà essent exigible el compliment de les obligacions relatives a l'execució i a les cessions de sòl derivades dels processos d'urbanització efectuats en desenvolupament dels instruments urbanístics aprovats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquestes NPP, a l'efecte dels quals es podran delimitar àmbits d'equidistribució de beneficis i càrregues alternatius als inicialment definits.»

- Al SUDO 01 li és aplicable l'article 20.2 de la llei 10/2019 de canvi climàtic i transició energètica, segons el qual “s'ha de reservar, al municipi, una àrea de sòl destinada a la generació d'energia renovable amb una superfície suficient per produir l'energia que determinin dues hores d'ús diari de la potència mínima de disseny prevista, segons el que estableix el Reglament electrotècnic per a baixa tensió, aprovat pel Reial decret 842/2002, de 2 d'agost.

- L'ordenació prevista per als terrenys de sòl rústic que s'incorporen com a sistema general d'equipament municipal divers en sòl rústic amb la intenció de què no sigui necessària la seua declaració d'interès general, no compleix els requisits jurisprudencials. Per corregir aquesta situació i que la Disposició addicional vuitena de les normes urbanístiques pugui ser aplicable, caldrà que per a cada equipament es defineixi detalladament la seva ubicació concreta, l'ús assignat i les condicions d'implantació (incloent-hi volumetria, paràmetres urbanístics i altres determinacions essencials).

- L'article 9.5.b de les normes urbanístiques que regula la reserva d'edificabilitat residencial subjecta a algun règim de protecció pública ha de fer referència a la localització de les zones de reserva. Per la qual cosa cal completar la redacció d'aquesta lletra b) de l'article 9.5 de les normes urbanístiques, la qual quedarà amb la següent redacció:

«b. La reserva del 30 % de l'edificabilitat residencial prevista per a la construcció d'habitatges sotmesos a algun règim de protecció pública, i a aquests efectes, s'entén que la localització del sòl que hi està destinat és uniforme al municipi i es resoldrà dins cada àmbit de gestió urbà o urbanitzable en què sigui aplicable.»

- La Disposició transitòria primera de les NPP regula les actuacions autoritzables a edificacions existents als àmbits dels plans especials. Per tal de clarificar el seu sentit i alinear-lo amb el de l'article 10.2.2 de les mateixes NPP, es modifica la seua redacció per fer-hi constar l'objecte de l'informe de la Direcció General de Recursos Hídrics. Per tant, a l'apartat 1 i a l'apartat 2 d'aquesta Disposició transitòria primera, se substituirà el text “RRHH” pel text «la Direcció General de Recursos Hídrics sobre la suficiència de l'aigua necessària per a l'àmbit,».

- Respecte a la mateixa Disposició transitòria primera de les NPP, s'hi afegeix un nou apartat 4, per tal que entre les actuacions autoritzables en edificacions existents situades dins els àmbits dels plans especials previstos a les NPP, s'hi inclogui la possibilitat de dur a terme determinades intervencions impulsades per les administracions públiques amb l'objectiu d'implantar-hi equipaments o infraestructures que donin servei a un àmbit superior al del pla especial, tot i que aquest encara no estigui aprovat:

«Disposició transitòria primera. Actuacions autoritzables a les edificacions existents situades a l'àmbit d'un Pla especial

(…)

4. No obstant el que disposen els apartats anteriors, a les edificacions existents de titularitat pública que es vulgin destinar a equipaments o infraestructures que donin servei a un àmbit superior al del pla especial en què se situïn, es podran realitzar tot tipus d'obres encara que impliquin una alteració dels paràmetres urbanístics o un increment de superfície, i es podran dur a terme en qualsevol moment, sempre que es justifiqui el seu interès públic i no contravinguin les normatives sectorials aplicables.

A aquest efecte, aquestes actuacions es podran autoritzar amb independència del grau de tramitació del corresponent Pla especial, sense perjudici que, en la seva autorització, s'imposin les condicions necessàries per garantir la integració adequada de l'actuació en l'ordenació detallada futura de l'àmbit i la compatibilitat amb les determinacions del planejament general.»

- Les definicions tècniques de l'annex 1 de les normes urbanístiques de les NPP reprodueixen les de l'annex II (instruccions tècniques números 1 a 4) del Pla territorial insular d'Eivissa (PTIE), per la qual cosa, per mantenir la coherència, han d'incorporar-s'hi les modificacions derivades de l'aprovació definitiva de la seua Modificació número 2.

- A l'article 28 sobre condicions mediambientals de les edificacions, cal afegir-hi que és d'aplicació la Disposició addicional 21 del PTIE introduïda per la Modificació 2, atès que ja s'ha aprovat definitivament.

- L'article 82, sobre aparcaments en solars no edificats haurà de complir amb l'establert a l'article 53 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

- Per tal d'adaptar la terminologia de l'article 3.2 de les normes urbanístiques a allò establert a l'article 67 de la LUIB respecte dels efectes dels plans, s'hi substitueix l'expressió “d'interès general” per «d'utilitat pública».

- A l'article 87 de les normes urbanístiques, els articles del reglament d'habitabilitat s'han de citar com segueix: articles “VII.c de l'Annex I” i “VI.c de l'Annex II”.

2. Respecte de la Memòria:

- Als apartats 18, 36 i altres relacionats referents a la capacitat de població, cal deixar constància a la Memòria que les NPP no suposen una reducció de la capacitat de població de les NS. Així mateix, la capacitat de població ha de comptabilitzar la capacitat potencial dels sectors urbanitzables que estan suspesos pel PTIE atenent al fet que depenent del que es decideixi a la revisió del planejament municipal a través del futur PGOU, existeix la possibilitat de què els sectors suspesos es desenvolupin en el futur.

- A l'apartat 28 s'hi ha de fer constar que la suspensió de planejament sol·licitada afecta els àmbits en què s'hi preveuen sistemes generals d'equipaments en sòl rústic.

- A l'apartat 32.2 cal descriure la regulació de la qualificació d'equipaments (EQ) per als terrenys destinats a equipaments de titularitat privada, conforme consta a les normes urbanístiques.

- A l'apartat 32.3.1 s'ha de corregir el nombre de qualificacions previstes i el nombre de plantes de la qualificació ET PB1000.030.3.

- A l'apartat 32.3.2, respecte de la qualificació industrial ha de constar-hi el 60% d'ocupació.

3. Respecte de la cartografia, cal esmenar els següents aspectes:

- En relació al conjunt de la cartografia:

  • El títol dels 47 fulls que integren la cartografia hauria de ser “Ordenació” o un altre títol que faci referència a tot el sòl objecte de regulació per les NPP.
  • S'ha de corregir la data que figura als plànols.
  • El full 47 ha d'aparèixer a l'esquema de localització dels fulls.
  • La cartografia ha d'incorporar la delimitació de l'Àrea de protecció territorial de costa (APT de costa) corresponent als àmbits on restava pendent delimitar-la (Platja d'en Bossa, Cala Tarida i Port des Torrent) atès que ja s'ha aprovat definitivament la Modificació 2 del Pla territorial insular d'Eivissa.

- La llegenda ha d'incorporar els elements gràfics que actualment no hi apareixen o, si n'és el cas, unificar-ne la representació o corregir-la:

  • Alguns elements grafiats no apareixen a la llegenda:
    • Àmbits de sòl urbà que es regeixen pels seus plans parcials,
    • Franja de color salmó amb el text “CI” (apareix al menys als plànols 1 i 39).
  • Línia blava discontínua amb verd de fons (en els fulls 2 i 4 a 10).
  • El pla especial de la badia de Portmany apareix amb dos grafies (plànol 4: línia vermella contínua; plànols 3, 5 i 6: línia vermella discontínua). En tots aquests plànols sembla que el límit del pla especial a la costa es dibuixa amb línia vermella contínua i el seu límit cap a l'interior amb línia vermella discontínua. S'hauria d'unificar.
  • Al full 18, al nord de l'àmbit SUBLE AOD 13, hi ha una línia vermella que segons la llegenda correspondria a una alineació obligatòria però que pel seu traçat no sembla correcta.
  • Al full 18, a l'àmbit del SUDO 02, cal eliminar la inscripció “IN.1000.100.2” que apareix davall de la inscripció “EP HPP”, ja que és errònia.
  • Al full 23, hi apareix un àmbit que sembla d'alineació obligatòria, però amb un color diferent del que consta a la llegenda.

4. A la Memòria-anàlisi ambiental, cal corregir la referència a l'àrea d'actuació AA 4.5 com a àmbit desclassificat, atès que no ho està.

5. La documentació de les NPP, redactada originalment en castellà, presenta errors i omissions en la versió en català que cal corregir.

6. A tots els documents en els quals es fa referència a la data de l'acord de suspensió del planejament caldrà introduir-hi la data de la sessió de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Historicoartístic en la qual s'acordi la suspensió.

TERCER.- Suspendre, simultàniament a l'aprovació inicial de les presents Normes Provisionals de Planejament, la tramitació i l'aprovació de plans de desenvolupament, d'instruments de gestió, així com l'atorgament de tota classe d'autoritzacions i llicències urbanístiques, així com els efectes de les comunicacions prèvies o declaracions responsables que no s'ajustin o contradiguin les determinacions contingudes a les Normes Subsidiàries de planejament municipal o a les Normes Provisionals de Planejament inicialment aprovades.

En qualsevol cas, d'acord amb l'article 51.3 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, poden concedir-se aquelles llicències i/o autoritzacions que a més de complir les determinacions de les Normes Subsidiàries de planejament municipal, compleixin també amb les determinacions establertes a les Normes Provisionals de Planejament inicialment aprovades.

Les determinacions suspensives contingudes en aquest apartat produiran els seus efectes des del dia de la publicació al BOIB de l'acord d'aprovació inicial de les Normes Provisionals de Planejament i es mantendran fins a la seua aprovació definitiva.

Es fa constar que les zones del territori objecte del planejament afectades per la suspensió consisteixen en la totalitat del sòl urbà i del sòl apte per a urbanitzar, així com els àmbits dels sistemes generals d'equipaments en sòl rústic de les Normes Provisionals de Planejament.

QUART.- Suspendre termini màxim per resoldre el procediment des del moment en què se sol·licitin els informes preceptius a altres òrgans administratius, pel temps que transcorri entre la sol·licitud i la recepció de l'informe (o el termini màxim per emetre'l), en aplicació de l'article 22.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

A aquests efectes, els informes preceptius en la tramitació del procediment són els següents:

  • Informe de la Direcció General d'Aviació Civil, segons la disposició addicional segona del Reial decret 2591/1998, de 4 de desembre, sobre l'ordenació dels aeroports d'interès general i la seua zona de servei.
  • Informe de la Direcció General de Telecomunicacions i Administració Digital, segons l'article 50.2 de la Llei 11/2022, de 28 de juny, general de telecomunicacions.
  • Informe del Ministeri de defensa, segons la disposició addicional 2a del Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana.
  • Informe previst a l'article 189.1 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.
  • Informe de l'Institut Balear de la Dona, segons l'article 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • Informe de la Direcció General d'Innovació i Transformació Digital de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, segons l'article 11.2 del Decret 22/2006, de 10 de març, pel qual s'aprova el Pla director sectorial de telecomunicacions de les Illes Balears.
  • Informes sol·licitats en el tràmit de consulta a les Administracions públiques afectades en aplicació de l'article 20 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
  • Informe de l'administració hidràulica sobre la disponibilitat d'aigua potable, en quantitat, qualitat i suficiència, i sobre la capacitat de la xarxa de sanejament i depuració, en relació amb la capacitat de població que prevegin les actuacions d'urbanització que s'hi proposin, així com sobre la protecció del domini públic hidràulic i sobre les zones protegides pel Pla Hidrològic de les Illes Balears.
  • Informe de les administracions competents en matèria de carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, residus, energia i altres infraestructures afectades, pel que fa a aquesta afecció i a l'impacte del pla o programa sobre la capacitat de servei d'aquestes infraestructures.
  • Informe de l'òrgan competent en matèria d'ordenació del territori del consell insular respecte de la incidència paisatgística del pla o programa.
  • Informe de la Comissió d'emergències de les Illes Balears, segons l'article 18 de la Llei 3/2006 de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears.
  • Informe, previ a l'aprovació definitiva, de la Demarcació de Costes a les Illes Balears, segons l'article 117.2 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes.
  • Informe abans de l'aprovació definitiva de la Direcció General d'Aviació Civil, si encara no es compta amb informe favorable.
  • Formulació de la declaració ambiental estratègica.

Dita suspensió, que no podrà excedir de tres mesos, es comunicarà a través de la publicació al BOIB i a l'adreça electrònica del Consell d'Eivissa, en aplicació de l'article 22.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el moment en què s'hagin demanat els informes preceptius informant d'aquesta circumstància, per tal que els interessats tenguin coneixement del moment en què s'ha produït la sol·licitud d'informe. Igualment, en el moment oportú es comunicarà per la mateixa via la recepció dels informes preceptius sol·licitats per tal de donar a conèixer quan es posa fi a la suspensió.

 

CINQUÈ.- Disposar l'obertura d'un termini d'informació pública de 20 dies hàbils, d'acord amb l'article 62 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i la consulta, pel mateix termini, a les administracions públiques afectades conforme a l'article 20 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, així com sol·licitar informe a les administracions que correspongui en aplicació de la legislació sectorial vigent.

SISÈ.- Facultar als serveis tècnics del Consell a esmenar en la mesura que sigui compatible amb la seua immediata publicació, la documentació de les Normes Provisionals de Planejament que ha de ser sotmesa a aprovació inicial per tal de corregir-hi els errors i omissions que s'hi detectin i a introduir-hi les prescripcions acordades.

SETÈ.- Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), d'acord amb l'article 62 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, el present acord i la documentació íntegra de les Normes Provisionals de Planejament: Memòria (incloent-hi els seus annexos, entre els quals hi consten la Memòria de Sostenibilitat Econòmica i la Memòria de Viabilitat Econòmica), Normes urbanístiques (també incloent-hi els seus annexos), Cartografia i Memòria-anàlisi ambiental. Aquesta publicació haurà de fer-se efectiva en llengües catalana i castellana, al BOIB i a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (seu.conselldeivissa.es).

VUITÈ.- Una vegada efectuada l'anterior publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, comunicar l'aprovació inicial de les Normes Provisionals de Planejament de Sant Josep de sa Talaia i l'obertura del termini d'informació pública de 20 dies hàbils, mitjançant anunci en dos dels diaris de major circulació de l'illa d'Eivissa, indicant, així mateix, que el seu contengut íntegre es troba a la disposició del públic a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (seu.conselldeivissa.es) i al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

NOVÈ.- Comunicar aquest acord a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.

En compliment de l'acord anteriorment expressat, se sotmeten les Normes Provisionals de Planejament de Sant Josep de sa Talaia a un període d'informació pública de vint (20) dies hàbils des de l'endemà de la publicació del present anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, per tal que es puguin formular les al·legacions que s'estimin oportunes davant aquest Consell Insular.

La documentació completa de les Normes podrà ser consultada a través d'internet, accedint a la següent pàgina web: http://www.conselldeivissa.es/ i també al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es).

Així mateix, podrà ser consultada en horari d'oficina de dilluns a divendres (de 09:00 hores fins a les 14:00 hores), al Servei de Territori del Consell Insular d'Eivissa, ubicat a la seu del Consell Insular d'Eivissa, avinguda d'Espanya, núm. 49, quarta planta (Eivissa).

 

Eivissa, 17 de desembre de 2025

La cap de servei de Territori Maite Torres Torres

 

Documentació que es publica conforme l'acord de la CIOTUPHA:

I.- Memòria (amb els seus annexos)

II.- Normes urbanístiques (amb els seus annexos)

III.- Cartografia

IV.- Memòria anàlisi ambiental

Documents adjunts