Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 942029
Acord del Consell Executiu relatiu a l'aprovació de la modificació del Pla de Mesures Antifrau del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, reunit en sessió de 26 de novembre de 2025, va adoptar l'Acord següent:

Primer.- Aprovar la modificació dels punts i apartats concertats del Pla de Mesures Antifrau del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental de data 16 de febrer de 2022, modificat el 16 de març de 2022; segons l'annex únic del present acord.

Segon.- Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la Seu Electrònica de la Corporació.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (17 de desembre de 2025)

El conseller executiu d'Hisenda, Innovació i Funció Pública Rafael Ángel Bosch Sans

 

ANNEX ÚNIC MODIFICACIÓ DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU PER A LA GESTIÓ DELS FONS NEXT GENERATION UE DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA I EL SEU SECTOR PÚBLIC INSTRUMENTAL

El Pla de Mesures Antifrau per a la gestió dels Fons Next Generation del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental queda modificat com segueix:

1. Dintre de l'índex, el punt 5.1 contenia 4 subapartats. Ara s'incorpora un cinquè apartat, quedant redactat de la següent forma:

<<5 ESTRUCTURACIÓ I DEFINICIÓ DE LES MESURES ANTIFRAU

5.1 MESURES DE PREVENCIÓ

5.1.1 Desenvolupament d'una cultura ètica

5.1.2 Formació i conscienciació per a tota l`organització i implicació per les autoritats de l'organització

5.1.3 Divisió de funcions en els processos de gestió, control i pagament

5.1.4 Sistema de control intern

5.1.5 Anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener - procediment Minerva).>>

2. Dintre de l'índex, el llistat d'annexos del Pla es modifica perquè s'afegeixen nous documents. En concret, s'afegeixen els annexos IX, X i XI; i l'índex queda redactat de la manera següent:

<<ANNEX I: RESULTAT DE L'AVALUACIÓ DE RISC

ANNEX II: DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)

ANNEX III DECLARACIÓ DE COMPROMÍS EN RELACIÓ AMB L'EXECUCIÓ D'ACTUACIONS DEL PRTR

ANNEX IV. COMPORTAMENTS ESTABLERTS EN EL CODI ÈTIC DE BON GOVERN I TRANSPARÈNCIA DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA

ANNEX V. DECLARACIÓ D'ADHESIÓ AL CODI ÈTIC DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA

ANNEX VI: BANDERES VERMELLES A LA LLUITA CONTRA EL FRAU

ANNEX VII Comunicació de la Comissió Europea. Orientacions sobre com evitar i gestionar les situacions de conflicte d'interessos d'acord amb el Reglament Financer

ANNEX VIII MARC NORMATIU

 

ANNEX IX CONTINGUT MÍNIM DE LA DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERÈS (ORDRE HFP/55/2023, DE 24 DE GENER, RELATIVA A L'ANÀLISI SISTEMÀTICA DEL RISC DE CONFLICTE D'INTERÈS EN ELS PROCEDIMENTS QUE EXECUTEN EL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA).

ANNEX X MODEL DE CONFIRMACIÓ DE L'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERÈS (ORDRE HFP/55/2023, DE 24 DE GENER, RELATIVA A L'ANÀLISI SISTEMÀTICA DEL RISC DE CONFLICTE D'INTERÈS EN ELS PROCEDIMENTS QUE EXECUTEN EL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA).

ANNEX XI MODEL DE DECLARACIÓ DE CESSIÓ I TRACTAMENT DE DADES EN RELACIÓ AMB L'EXECUCIÓ D'ACTUACIONS DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA (PRTR)>>

3. Es modifica el segon paràgraf de l'apartat 2 <<DECLARACIÓ DE COMPROMÍS DE LLUITA CONTRA EL FRAU>>, suprimint la menció a l'article 3 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, donada la derogació de la citada norma.

Per tant, el text d'aquest apartat queda redactat del següent mode:

<<El Consell Insular de Mallorca es compromet al compliment de les normes jurídiques i ètiques, adherint-se als principis d'integritat, objectivitat, retiment de comptes i honradesa en l'exercici de les seves funcions, i d'acord amb el Codi Ètic de Bon Govern i Transparència del Consell Insular de Mallorca, de sessió del Ple de 12 de gener de 2017 modificat el 27 de juliol de 2017.

En aquest sentit, el personal al seu servei haurà de: “vetllar pels interessos generals -amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic- i actuar d'acord amb els principis d'objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes” de conformitat amb l'article 52 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

El Consell Insular de Mallorca posarà en marxa mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau -basades en la seva experiència anterior i en l'avaluació del risc de frau- i denunciarà aquelles irregularitats o sospites de frau que es puguin detectar, a través dels canals de notificació establerts, en col·laboració amb el Servei Nacional de Coordinació Antifrau, i respecte al principi de confidencialitat.

En definitiva, s'adopta una política de tolerància zero amb el frau, establint un sistema dissenyat per prevenir i detectar, en la mesura del possible, qualsevol actuació fraudulenta i, si escau, esmenar-ne les conseqüències, assumint per això els principis d'integritat, imparcialitat i honestedat en l'exercici de les seves funcions.>>

4. Es modifica part de l'apartat 4 <<AVALUACIÓ DE RISC DE FRAU>> del Pla, el qual queda redactat de la següent forma:

<<4 AVALUACIÓ DE RISC DE FRAU

Per poder dissenyar mesures antifrau proporcionades i eficaces, ha calgut avaluar el risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR que serà objecte de revisió periòdica d'acord amb el que estableix l'apartat setè d'aquest pla.

Aquesta actuació, que està orientada a la detecció de condicions que poden indicar l'existència d'incentius, pressions o possibilitats que les persones es vegin implicades en frau o altres irregularitats, es configura com una actuació obligatòria per a aquest òrgan a l'article 6.4 i 6.5.c ) de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.

Per fer aquesta avaluació, s'han utilitzat els instruments i les eines posats a disposició per la Unió Europea i per l'Estat.

En primer lloc, en compliment del que preveu l'article 6.2 segon paràgraf de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, el Consell Insular de Mallorca ha implementat els següents instruments de control:

  • El Test de Conflicte d'interès, prevenció del frau i la corrupció relatiu a l'estàndard mínim (Annex II.B.5 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre) que ha servit com a referència per a la incorporació dels diferents aspectes essencials de les quatre àrees del cicle antifrau que es contemplen en aquest pla.
  • La "Referència mesures de prevenció, detecció i correcció del frau, corrupció i conflicte d'interessos" (Annex III.C de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre) com a guia per revisar les actuacions previstes en aquest pla per tractar tant les situacions de conflictes d'interès (apartat 1d) com altres riscos de corrupció i frau (apartat 2b), i que en aquest pla seran abordades al punt 5, relatiu a les mesures de prevenció, detecció, persecució i correcció del frau i conflicte d'interessos.

En segon lloc, resulta necessari utilitzar una matriu de riscos, com eina on es materialitza el control del risc de frau, servint com a mesura de prevenció i mitjà per detectar possibles amenaces i debilitats. A la matriu es contenen els possibles riscos com a escenaris potencials de frau, sent valorats en funció del seu impacte i probabilitat i categoritzant-los en funció del seu nivell (baix, moderat o elevat); a més de definir les accions a implementar, respecte a cada un dels riscos de frau identificats.

Atès que el Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE) va elaborar un model de matriu de riscos específic per la gestió i execució de fons Next Generation, resulta convenient i òptim que el Consell Insular de Mallorca utilitzi el citat instrument per avaluar el risc de frau de l'entitat.

Per tant, s'estableix aquesta eina (matriu de riscos del SNCA) com a model oficial a emplenar pel Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental.

A l'Annex I es disposa l'enllaç a la pàgina web oficial de l'IGAE, per poder accedir a l'esmentada matriu.

5.  Dintre de l'apartat 5.1, i més concretament dintre del punt <<5.1.1 Desenvolupament d'una cultura ètica.>> es suprimeix tot el contingut relatiu a la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears. La nova redacció és la següent:

<<5.1 MESURES DE PREVENCIÓ

5.1.1 Desenvolupament d'una cultura ètica.

Desenvolupar una cultura contra el frau és fonamental per dissuadir els defraudadors i aconseguir el màxim compromís possible del personal per combatre el frau, a través del foment dels valors d'integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa. Per això resulta indispensable el coneixement de tot el personal de les obligacions que s'estableixen a la normativa d'aplicació.

En la creació d'aquesta cultura, s'han establert obligacions de comunicació i informació al personal que hi estigui relacionat amb el Consell Insular de Mallorca per conscienciar-lo i informar-lo sobre les diferents modalitats de conflictes d'interès i les maneres d'evitar-lo, així com el concepte de frau i les seves possibilitats, per tal que sigui més fàcil detectar-lo i prevenir-lo.

Així mateix, en compliment de la normativa disposada a la meritada Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, relativa a l'obligació de prendre les mesures oportunes per prevenir, detectar, corregir i perseguir el frau i els conflictes d'interessos, i en aplicació estricta de la normativa estatal i autonòmica relatives a la cultura ètica, la transparència i el bon govern (especialment l'article 53 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic relatiu als principis ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a l'Abstenció i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern), aquest organisme imposarà un rígid compliment i seguiment de la cultura ètica i de bon govern imposat per la normativa autonòmica així com pels organismes de l'administració dedicats a la seva cura i control.

Aquest marc normatiu és reforçat per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/ UE, de 26 de febrer de 2014, l'objecte de la qual, segons disposa l'article 1, és el següent:

“Aquesta Llei té per objecte regular la contractació del sector públic, a fi de garantir que aquesta s'ajusta als principis de llibertat d'accés a les licitacions, publicitat i transparència dels procediments, i no discriminació i igualtat de tracte entre els licitadors; i d'assegurar, en connexió amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària i control de la despesa, i el principi d'integritat, una utilització eficient dels fons destinats a la realització d'obres, l'adquisició de béns i la contractació de serveis mitjançant l'exigència de la definició prèvia de les necessitats que cal satisfer, la salvaguarda de la lliure competència i la selecció de l'oferta econòmicament més avantatjosa”.

A això s'afegeix la pretensió d'establir i garantir el compliment d'uns estàndards ètics per part de totes les empleades i empleats que siguin acords amb la dimensió pública de l'organització, per tal de promoure l'exemplaritat a través de la integritat, salvaguardar la imatge de la institució, reforçar la seva eficiència i garantir que la confiança de la ciutadania en les institucions no pateixi cap menyscapte, per a la qual cosa són necessàries les mesures següents:

a) Aprovar el Codi ètic de Bon Govern i Transparència del Consell Insular de Mallorca.

En aquest punt, l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, al seu Annex III.C, punt 2.b), disposa l'obligació d'establir un codi de conducta davant del frau que pugui incloure aspectes com ara el conflicte d'interès, obsequis, confidencialitat, vies de denúncia, etc.

Els titulars dels òrgans directius del Consell de Mallorca queden sotmesos al règim d'incompatibilitats establert a la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, i a la resta de normes estatals i autonòmiques que resultin de l'aplicació, d'acord amb la DA 15 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Específicament, els membres del Consell Insular de Mallorca estan sotmesos al règim d'incompatibilitats marcat a l'article 10 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars; i els membres del consell executiu de la citada corporació a les incompatibilitats de l'article 27 d'aquesta llei.

El personal directiu i els funcionaris de les Corporacions Locals amb habilitació estatal que ocupin llocs que hagin estat prevists mitjançant lliure designació en atenció al caràcter directiu de les seves funcions o l'especial responsabilitat que assumeixin, formularan declaracions sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics. Així mateix formularan declaració de béns patrimonials i de la participació en societats de tot tipus, amb informació de les societats per elles participades i de les liquidacions dels imposts sobre la Renda, Patrimoni i en el seu cas Societats, que seran inscrites en els Registres d'interessos amb caràcter públic, d'acord amb l'article 75 i DA 15 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

D'acord amb el Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, els empleats públics, per la seva banda, estan subjectes al codi de conducta, principis ètics i principis de conducta assenyalats als articles 52 i següents del Capítol VI.

En aplicació del règim d'incompatibilitats previst a la Llei 53/1984, de 26 de desembre, abans esmentada, correspon la tramitació de les sol·licituds d'autorització o reconeixement de compatibilitat a la Direcció Insular de Funció Pública, adscrita al Departament d'Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca, i la seva resolució al President del Consell de Mallorca, essent objecte de publicació al Portal de Transparència del Consell Insular de Mallorca.

El Consell Insular de Mallorca, va aprovar per acord del Ple de dia 12 de gener de 2017, modificat per acord de dia 27 de juliol de 2017, la revisió del Codi Ètic de Bon Govern i Transparència, adreçat a establir les normes ètiques i les pautes de conducta que han de respectar els membres de la corporació insular, electes i no electes i resta de membres del punt tercer de l'acord, document pel qual ens regirem per complir amb l'obligació imposta per l'Ordre HFP/1030/2021.

Hi trobem definits els principals valors i principis que informen l'actuació dels titulars dels esmentats càrrecs, així com pautes de conductes acords al Codi Ètic, els comportaments dels quals venen descrits en el seu article cinquè i aquí els exposem en la seva totalitat a l'Annex IV.

Així mateix, els titulars dels càrrecs afectats per aquest acord han d'acatar i manifestar la seva promesa de complir el que estableix el Codi mitjançant la Declaració d'Adhesió al Codi Ètic que disposa l'Annex V d'aquest document.

Ambdós Annexos es publicaran al Portal de Transparència del Consell Insular de Mallorca i en el Portal web del Consell Insular de Mallorca, perquè en prengueu coneixement i seran objecte de difusió a l'entorn de treball, així com cap a les persones beneficiàries d'ajudes o que interactuïn amb el Consell Insular de Mallorca.

La Comissió de Transparència és un òrgan col·legiat del Consell Insular de Mallorca al qual correspon fer el seguiment del compliment del Codi de Bon Govern. Exerceix les funcions que li assigna l'article 60 del Reglament Orgànic del Consell Insular de Mallorca:

  • Fer el seguiment del compliment del Codi Ètic de Bon Govern per part de la Corporació.
  • Tenir cura que els principis i les especificacions del Codi s'incorporin en la normativa aplicable del Consell de Mallorca.
  • Requerir perquè compareguin davant aquesta Comissió els consellers executius o les conselleres executives, o els altres càrrecs que incompleixin el Codi ètic, amb l'objectiu que donin les explicacions oportunes sobre aquest incompliment.

Finalment, com a obligació a emplenar, totes les persones beneficiàries d'ajudes públiques, contractistes i subcontractistes hauran de signar la declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del PRTR que s'incorpora, a l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, d'acord amb l'Annex III d'aquest Pla. Aquesta obligació s'incorporarà a les diferents convocatòries d'ajudes i licitacions de contractació corresponents.>>

6. Dintre de l'apartat 5.1 (MESURES DE PREVENCIÓ), a continuació del subapartat 5.1.4, s'introdueix el punt 5.1.5, amb aquesta redacció:

<<5.1.5 Anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener - procediment Minerva).

Amb data 25 de gener de 2023 es va publicar en el BOE l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Es complia, així, amb el mandat ordenat per la disposició addicional centèsima desena segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023, que establia que, de conformitat amb la normativa europea reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència així com les normes financeres aplicables al pressupost de la Unió, l'anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència està basat en una eina informàtica de «data mining», amb seu en l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'Espanya.

El procés d'anàlisi establert per les esmentades normes (Llei 31/2022 i Ordre HFP/55/2023) fa necessària l'adequació del Pla de Mesures Antifrau al contingut d'aquestes, raó per la qual s'incorpora al text el present apartat, relatiu a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès.

En aplicació del que s'estableix en l'article 1 de l'Ordre HFP/55/2023, s'ha de dur a terme l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el PRTR, basant-se en una eina informàtica de «data mining», anomenada Minerva, amb seu en l'AEAT; complint així amb els requeriments en l'àmbit de la prevenció, detecció i correcció del conflicte d'interès que la Comissió Europea exigeix als estats membres beneficiaris del MRR sobre la base de l'article 22 del Reglament 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i de les normes financeres aplicables al pressupost de la Unió Europea.

Dintre dels expedients que gestioni i executi el Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental finançats amb càrrec al PRTR (Fons Next Generation), l'anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc de conflicte d'interès es realitzarà obligatòriament en tots els procediments d'adjudicació dels contractes i procediments de concessió de subvencions (excepte aquelles de concurrència massiva, entenent-se per tal les que tinguin més de cent sol·licituds. En aquests casos de concurrència massiva es durà a terme l'anàlisi sobre una mostra).

La comprovació es farà a les persones decisores de l'operació (contractes i subvencions) que realitzin les funcions establertes en l'article 3 de l'Ordre HFP/55/2023, amb la finalitat de dur a terme l'anàlisi de possibles conflictes d'interessos, per poder verificar l'absència de conflicte d'interès entre els membres dels òrgans de contractació i de concessió de subvencions i els participants en els citats processos.

L'anàlisi del conflicte d'interès es realitzarà sobre els empleats que participin en els procediments d'adjudicació de contractes o de concessió de subvencions, en el marc de qualsevol actuació del PRTR, formin part o no aquests empleats de l'entitat executora o d'una entitat instrumental.

Respecte al procediment concret de com dur a terme l'anàlisi, el present document es remet a l'articulat de l'Ordre HFP/55/2023, explicatiu de:

  • Com es fa el procediment de consulta a l'eina Minerva.
  • Les persones facultades per fer aquesta consulta, la seva identificació i les actuacions que han de realitzar.
  • La informació que ha d'arribar a Minerva per a fer l'anàlisi de risc de conflicte d'interès.
  • El procediment a seguir en funció dels resultats de la consulta en Minerva, establint les actuacions a realitzar en el cas que es detecti un risc de conflicte d'interès amb l'aparició d'una bandera vermella, així com els modes d'actuar en el cas de falta d'informació sobre algun participant en el procediment que s'analitza, assenyalat amb bandera negra.>>

Contingut mínim de la declaració d'absència de conflicte d'interès (DACI).

L'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència estableix, així mateix, el contingut mínim que obligatòriament hauran de tenir les Declaracions d'Absència de Conflicte d'Interès (DACI).

Per tant, l'adaptació del Pla de Mesures Antifrau del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental a la citada norma es completa amb la inclusió en el Pla de la DACI continguda a l'Annex I (<<Contingut mínim de la Declaració d'Absència de Conflicte d'Interès>>) de l'esmentada Ordre.

Aquesta DACI haurà de ser signada electrònicament pels decisors de l'operació. En concret, hauran de signar les persones mencionades en els apartats a) i b) de l'article 3.1 de l'Ordre HFP/55/2023, respecte dels participants en els procediments de contractació o de concessió de subvencions. L'emplenament i firma de la DACI es realitzarà una vegada coneguts aquests participants.

La DACI de l'Ordre HFP/55/2023 passa a ser l'ANNEX IX del Pla de Mesures Antifrau per a la gestió dels Fons Next Generation UE del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental; mentre que l'Annex II de l'Ordre HFP/55/2023 (<<Model de confirmació de l'absència de conflicte d'interès>>) passa a ser l'ANNEX X del Pla.

7. Dintre de l'apartat 5.2 <<MESURES DE DETECCIÓ>>, el punt 5.2.2 es dedica a la <<Definició d'indicadors de frau o senyals d'alerta (banderes vermelles)>>, que queda redactat de la manera següent:

<<5.2.2 Definició d'indicadors de frau o senyals d'alerta (banderes vermelles)

Cal assegurar que els procediments de control focalitzin l'atenció sobre els punts principals de risc de frau i, per això, cal la definició d'indicadors de frau o senyals d'alerta (banderes vermelles) que serveixen com a signes d'alarma, pistes o indicis de possible frau.

L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.

 

El Pla de Mesures Antifrau adopta com a propi el catàleg de banderes vermelles configurat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) de la Intervenció General de l'Administració l'Estat (IGAE), classificades per tipologia d'instrument jurídic: subvencions, contractes, convenis i mitjans propis.

Es trasllada als membres i personal del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental que treballin en expedients finançant amb Fons Next Generation el deure de conèixer els indicadors de frau o senyals d'alerta per a poder detectar patrons, comportaments i/o situacions sospitoses; i actuar en conseqüència i amb la responsabilitat deguda.

A l'Annex VI d'aquest Pla es reprodueix la relació de banderes vermelles elaborada per la IGAE.

8. Dintre del bloc 5.2 <<MESURES DE DETECCIÓ>>; concretament a l'apartat 5.2.3. s'afegeix un nou canal, el propi/intern del Consell Insular de Mallorca. La nova redacció d'aquest epígraf és la següent:

<<5.2.3. Mecanisme per informar de les possibles sospites de frau

Els mecanismes externs (a i b) i intern (c) de denúncia són:

a. Canal del SNCA

b. Canal del OLAF

c. Sistema intern d'informació (SII) del Consell Insular de Mallorca

a. Canal SNCA. Si es vol posar en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats amb càrrec als Fons Europeus, pot utilitzar el canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat, i al qual es pot accedir a través del següent enllaç:

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx

b. A més de tot això, qualsevol persona pot informar a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF) de sospites de frau o corrupció que afectin els interessos financers de la Unió Europea.

És possible adreçar-se a l'OLAF per mitjà dels canals següents:

  • Per carta a: Comissió Europea, Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), Investigacions i Operacions B-1049 Brussel·les, Bèlgica
  • Per correu electrònic a: OLAF-COURRIER@ec.europa.eu
  • Per mitjà de les línies de telèfon gratuït:

https://ec.europa.eu/anti-fraud/contacts/general-contact-details_es

Es donarà prou difusió a aquests canals de denúncia, tant internament com externament, a través del Portal d'Internet del Govern de les Illes Balears i de la Intranet corporativa.

Així mateix, la possibilitat d'utilització d'aquests canals s'inclourà a les licitacions de contractació corresponents i a les convocatòries de subvencions.

c. Sistema intern d'informació (SII) del Consell Insular de Mallorca.

El dia 21 de febrer de 2023 es va publicar al BOE la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció; en compliment de la qual es feia precisa la creació d'un canal intern d'informació propi del Consell Insular de Mallorca.

Satisfent aquest deure legal, el Consell Insular de Mallorca ha establert un sistema intern d'informació (SII), aprovat per <<Acord del Consell Executiu de dia 11 de setembre de 2024, pel qual s'implanta el sistema intern d'informació previst en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, de creació de l'òrgan col·legiat responsable i d'aprovació del procediment i dels principis d'actuació>> (BOIB núm. 124, 21 de setembre de 2024): Acord d'implantació del Sistema Intern d'Informació.

Aquest canal d'informació es troba allotjat en la web institucional del Consell i també és accessible des de la intranet de la Corporació (Sistema intern d'informació - Consell de Mallorca (SEU)); i es configura com una eina essencial per detectar possibles comportaments fraudulents / corruptius que han aconseguit sortejar les mesures de prevenció contra el frau, la corrupció i el conflicte d'interès.

Es tracta, doncs, d'una mesura de detecció del frau -un cop produït-, per posar en coneixement fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb operacions, activitats o projectes finançats amb càrrec als Fons Europeus; i així poder enfrontar i lluitar contra aquestes infraccions.

La posada en marxa d'un canal d'informació propi, el qual ha de tenir caràcter preferent, no anul·la l'operativitat i possibilitat d'ús dels canals de denúncies externs mencionats prèviament: OLAF (Oficina Europea de Lluita contra el Frau) i SNCA (bústia antifrau del Servei Nacional de Coordinació Antifrau).>>

9.  A l'apartat 5.3 <<MESURES DE CORRECCIÓ>>, comprensiu d'un únic subapartat: <<5.3.1 Procediment a seguir en detectar-se un possible frau>> es menciona a la Inspecció General de Serveis; si bé el Consell Insular de Mallorca no té aquest departament, per la qual cosa es suprimeix la menció i l'epígraf queda redactat com segueix a continuació:

<<5.3 MESURES DE CORRECCIÓ

5.3.1 Procediment a seguir en detectar-se un possible frau

L'article 6.6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, preveu el procediment de comunicació i correctiu a aplicar en cas que es detecti un possible frau o la seva sospita fundada(3).

Quant a això, quan la Secretaria Tècnica(3bis) del departament implicat en la realització de les actuacions tingui coneixement d'una sospita de frau presentada a través del canal propi, a través del seu servei competent en matèria de règim jurídic, demanarà tota la informació necessària i evidències de què es disposi amb l'objectiu de facilitar la posterior anàlisi del cas. L'aparició de diversos dels indicadors anomenats “banderes vermelles” serà un dels principals criteris per determinar l'existència de frau.

La detecció de possible frau, o la seva sospita fundada, comportarà la immediata suspensió del procediment concret en què detecti per l'òrgan competent i, la constitució d'un comitè/grup de treball coordinat per la persona titular de la Secretaria Tècnica33bis del departament i format per la persona titular de la prefectura de servei competent en matèria de gestió econòmica, la persona titular de la prefectura de servei competent en matèria de règim jurídic i la persona designada de la Intervenció delegada competent, per a l'adopció de les mesures següents:

- La notificació de tal circumstància en el termini més breu possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions.

- L'avaluació de la incidència del frau i la seva qualificació com a sistèmic o puntual. Es considerarà frau sistèmic quan es trobin evidències que el frau ha pogut ser realitzat de manera recurrent i en procediments similars. Es considerarà frau puntual quan s'observi que es tracta d'un fet aïllat, que no s'ha repetit altres vegades.

- La revisió de tots aquells projectes que hi hagin pogut estar exposats.

- Si escau, instar la retirada del finançament comunitari de tots aquells expedients en què s'identifiqui la incidència detectada.

- Comunicar a les unitats executores les mesures necessàries a adoptar per solucionar la debilitat detectada, de manera que les incidències trobades no es tornin a repetir.

(3)Vid. Article 131 del Reglament (UE Euratom) 2018/1046, del Parlament i del Consell, de 18 de juliol del 2018.

(3bis) sense perjudici de la creació d'un únic comitè que analitzi les denuncies, conflictes d'interès... i garantís un únic criteri, que sol·licités al (3bis) Departament afectat l'expedient, actuacions i aclariments necessaris i cités als responsables/tramitadors per tal de donar les explicacions oportunes>>.

10. Tenint en compte la derogació de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, es dona nova redacció a l'apartat 6.2 <<MESURES PER ABORDAR EL CONFLICTE D'INTERESSOS>>, ometent la menció a la citada norma. La nova redacció queda així:

<<Les persones afectades per una situació que pogués implicar l'existència d'un conflicte d'interès comunicaran per escrit aquesta circumstància al superior jeràrquic que durà a terme els controls i les investigacions necessaris per aclarir la situació i, en cas que consideri que existeix aquest conflicte, ho confirmarà, per escrit.

Si escau, es podran dur a terme les actuacions següents:

  • Adoptar les mesures administratives i, si escau, les sancions disciplinàries que siguin procedents contra la persona empleada presumpta infractora en l'actuació de conflicte d'interessos que no ha complert la seva obligació de comunicació.  
  • Cessar tota l'activitat en l'assumpte i/o declarar nul·la l'actuació afectada pel conflicte d'interessos.

Així mateix, quan l'actuació o conducta sigui de naturalesa penal, s'hauran de comunicar els fets al Ministeri Fiscal a fi que aquest adopti les mesures pertinents.>>

11. Tal com s'ha anticipat al punt 4 del present document, es modifica l'Annex I del Pla de Mesures Antifrau del Consell Insular de Mallorca.

En primer lloc, a la redacció original, l'Annex I recollia una sèrie d'enllaços relatius a les autoavaluacions i matrius de riscos, així com recomanacions i guies sobre aquestes; si bé, els enllaços reflectits resultaven inoperatius perquè el format de document no permet accedir correctament a les pàgines citades. És per aquesta raó que la present modificació deixa sense efecte i utilitat els enllaços continguts a l'Annex I del Pla.

En tot cas, l'Annex I queda redactat de la manera següent:

<<ANNEX I: AVALUACIÓ DE RISC DE FRAU

En virtut de l'article 6.4 i 6.5.c) de l'Ordre HFP/1030/2021, resulta obligatori realitzar per part de l'entitat una avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i la seva revisió periòdica, biennal o anual segons el risc de frau i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

En compliment d'aquest mandat, el Consell Insular de Mallorca durà a terme aquesta avaluació fent servir la matriu de riscos dissenyada pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau, òrgan integrat en la Intervenció General de l'Administració de l'Estat específicament encarregat de coordinar les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea contra el frau:

  • IGAE: Normativa y otra documentación / Apartat: Otra documentación / Guía para la aplicación de medidas antifraude (pdf) en la ejecución del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, elaborada por el Servicio Nacional de Coordinación Antifraude (SNCA) / Anexo I (xls) >>.

12. Tal com s'ha explicat anteriorment, es canvia el catàleg de banderes vermelles del Pla de Mesures Antifrau del Consell Insular de Mallorca.

Revisat el corresponent annex (VI), i amb l'objectiu tant de millorar l'estratègia contra el frau, corrupció i conflictes d'interessos, com de facilitar al personal gestor de Fons Next Generation l'anàlisi i detecció de possibles fraus, es substitueix el catàleg original pel llistat de banderes vermelles dissenyat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau; per la qual cosa, l'Annex VI del Pla queda redactat de la manera que segueix:

<<ANNEX VI: LLISTAT DE BANDERES VERMELLES I CONTROLS PROPOSATS

Com a catàleg de banderes vermelles a tenir en compte en els procediments de gestió i execució de Fons Next Generation, s'adopta com a propi el llistat elaborat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, el qual conté una relació profunda i exhaustiva d'indicadors de frau i senyals d'alerta, classificades per instrument jurídic i per tipologia de pràctiques potencialment fraudulentes:

  • IGAE: Normativa y otra documentación / Apartat: Otra documentación / Guía para la aplicación de medidas antifraude (pdf) en la ejecución del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, elaborada por el Servicio Nacional de Coordinación Antifraude (SNCA) / Anexo II (pdf) >>.

13.  Considerant les modificacions jurídiques i legals esdevingudes des de la publicació i entrada en vigor del Pla de Mesures Antifrau, cal modificar el seu annex VIII, relatiu al marc normatiu d'aplicació, que queda redactat de la següent forma:  

<<ANNEX VIII MARC NORMATIU

- Normativa comunitària i nacional d'aplicació

  • Orientacions de la Comissió Europea de data 9 d'abril del 2021 (Orientacions de com evitar i gestionar les situacions de conflicte d'interès d'acord amb el Reglament Financer).
  • Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió i pel qual es deroga el Reglament (UE, Euratom) nº966/2012 (1) Reglament Financer.
  • Reglament (UE, Euratom) nº966/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2012, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió i pel qual es deroga el Reglament (CE, Euratom) nº1605/2002 del Consell (2) Reglament Financer.
  • Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència
  • Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE (3) (4) Directiva sobre contractació pública.
  • Llei 53/1984, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
  • Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la seva normativa en desplegament.
  • Llei 19/2013, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
  • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
  • Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
  • Reial Decret Legislatiu 5/2015, del 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.
  • Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i la normativa en desenvolupament.
  • Reial Decret Llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les Entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

- Normativa autonòmica d'aplicació

  • Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.
  • Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.
  • Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa a l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
  • Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que cal finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • Llei 3/2021, de 10 de novembre, per impulsar i agilitzar la tramitació d'ajuts i altres actuacions en matèria d'habitatge.
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
  • Llei 2/2024, d'11 d'abril, de creació del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears.
  • Decret llei 4/2021, de 3 de maig, per impulsar i agilitzar la tramitació d'ajuts i altres actuacions en matèria d'habitatge.
  • Acord del Ple, de dia 12 d'abril de 2018, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic del Consell de Mallorca. (BOIB núm. 89, de 19 de juliol de 2018).
  • Decret de Presidència de 26 de gener de 2021, pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 12 de 28 de gener de 2021).
  • Ordenança general de subvencions, aprovada per Acord del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2016), modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018, (BOIB núm. 96 de 04.08.2018).
  • Mallorca-Circular-Next-Generation 26ee0478-9037-05fc-79ea-3248eb8f5ca2 >>.

ANNEX IX. CONTINGUT MÍNIM DE LA DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERÈS (ORDRE HFP/55/2023, DE 24 DE GENER, RELATIVA A L'ANÀLISI SISTEMÀTICA DEL RISC DE CONFLICTE D'INTERÈS EN ELS PROCEDIMENTS QUE EXECUTEN EL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA).

Contingut mínim de la Declaració d'Absència de Conflicte d'Interès

El contingut mínim de la Declaració d'Absència de Conflicte d'Interès, és el següent:

Expedient:

Contracte/subvenció.

A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de contractació/subvenció a dalt referenciat, el/els sotasignat/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara/declaren:

Primer.

Estar informat/s del següent:

1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal».

2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, defineix el conflicte d'interès com «qualsevol situació en la qual el personal al servei de l'òrgan de contractació, que a més participi en el desenvolupament del procediment de licitació o pugui influir en el resultat d'aquest, tingui directament o indirectament un interès financer, econòmic o personal que pogués semblar que compromet la seva imparcialitat i independència en el context del procediment de licitació».

3. Que l'apartat 3 de la Disposició Addicional centèsima desena segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a 2023, estableix que «L'anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc de conflicte d'interès resulta d'aplicació als empleats públics i resta de personal al servei d'entitats decisores, executores i instrumentals que participin, de manera individual o mitjançant la seva pertinença a òrgans col·legiats, en els procediments descrits d'adjudicació de contractes o de concessió de subvencions».

4. Que l'apartat 4 de la citada disposició addicional centèsima desena segona estableix que:

– «A través de l'eina informàtica s'analitzaran les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals es pugui donar un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interès, entre les persones a les quals es refereix l'apartat anterior i els participants en cada procediment».

– «Per a la identificació de les relacions o vinculacions l'eina contindrà, entre altres, les dades de titularitat real de les persones jurídiques a les quals es refereix l'article 22.2.d).iii) del Reglament (UE) 241/2021, de 12 febrer, obrants en les bases de dades de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i els obtinguts a través dels convenis subscrits amb els Col·legis de Notaris i Registradors».

Segon.

Que, en el moment de la signatura d'aquesta declaració i a la llum de la informació obrant en el seu poder, no es troba/n culpable/s en cap situació que pugui qualificar-se de conflicte d'interès, en els termes previstos en l'apartat quatre de la disposició addicional centèsima desena segona, que pugui afectar el procediment de licitació/concessió de subvencions.

Tercer.

Que es compromet/n a posar en coneixement de l'òrgan de contractació/comissió d'avaluació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interès que pogués conèixer i produir-se en qualsevol moment del procediment en curs.

Quart.

Que coneix que una declaració d'absència de conflicte d'interès que es demostri que sigui falsa, implicarà les conseqüències disciplinàries/administratives/judicials que estableixi la normativa d'aplicació.

ANNEX X.MODEL DE CONFIRMACIÓ DE L'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERÈS (ORDRE HFP/55/2023, DE 24 DE GENER, RELATIVA A L'ANÀLISI SISTEMÀTICA DEL RISC DE CONFLICTE D'INTERÈS EN ELS PROCEDIMENTS QUE EXECUTEN EL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA).

Model de confirmació de l'absència de conflicte d'interès

Expedient:

Contracte/subvenció.

Una vegada fet l'anàlisi de risc d'existència de conflicte d'interès a través de l'eina informàtica MINERVA, en els termes establerts en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, dictada en aplicació de la disposició addicional centèsima desena segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023, i havent estat detectada una bandera vermella consistent en (descripció de la bandera vermella, amb la relació de sol·licitants respecte dels quals s'ha detectat la mateixa) em reiter en què no existeix cap situació que pugui suposar un conflicte d'interès que comprometi la meva actuació objectiva en el procediment.

ANNEX XI.MODEL DE DECLARACIÓ DE CESSIÓ I TRACTAMENT DE DADES EN RELACIÓ AMB L'EXECUCIÓ D'ACTUACIONS DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA (PRTR)

Mitjançant aquesta declaració responsable, el beneficiari d'ajudes finançades amb recursos/diners provinents del PRTR fa constar el seu coneixement sobre la normativa que li és aplicable, en relació amb l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el MRR.

El contingut d'aquest model de declaració es troba a l'Annex IV.B de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; i és l'article 8 -apartats 1.d) i 2.d)- de l'Ordre el que preveu la seva signatura per part dels beneficiaris de les ajudes (siguin persones físiques o jurídiques), contractistes i subcontractistes.

Per tant, el Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental, quan tinguin condició d'entitat executora, recaptaran la declaració -acceptació- de cessió i tractament de dades, sent un requisit previ obligatori el seu emplenament i firma per part del subjecte (possible beneficiari/adjudicatari) que es vulgui presentar a la convocatòria/licitació.

El model de declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) de l'Ordre HFP/1030/2021 passa a ser l'ANNEX XI del Pla de Mesures Antifrau per a la gestió dels Fons Next Generation UE del Consell Insular de Mallorca i el seu sector públic instrumental, i té el següent contingut:

Model de declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR)

Senyor/a ……......…..........................………………................……………………………, DNI ........................................., com a Conseller Delegat/Gerent/ de l'entitat .....................……........…….......………………………………………….., amb NIF  …….…………..., i domicili fiscal en …………………………………………………………………………………….………………………………………….……… beneficiària d'ajudes finançades amb recursos provinents del PRTR/ que participa com a contractista/subcontractista en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits en el Component XX «.....................................................», declara conèixer la normativa que és aplicable, en particular els següents apartats de l'article 22, del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència:

1. La lletra d) de l'apartat 2: «recaptar, a l'efecte d'auditoria i control de l'ús de fons en relació amb les mesures destinades a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència, en un format electrònic que permeti realitzar cerques i en una base de dades única, les categories harmonitzades de dades següents:

i. El nom del perceptor final dels fons;

ii. el nom del contractista i del subcontractista, quan el perceptor final dels fons sigui un poder adjudicador de conformitat amb el Dret de la Unió o nacional en matèria de contractació pública;

iii. els noms, cognoms i dates de naixement dels titulars reals del perceptor dels fons o del contractista, segons es defineix en l'article 3, punt 6, de la Directiva (UE) 2015/849 del Parlament Europeu i del Consell (26); iv. una llista de mesures per a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència, juntament amb l'import total del finançament públic d'aquestes mesures i que indiqui la quantia dels fons desemborsats en el marc del Mecanisme i d'altres fons de la Unió».

2. Apartat 3: «Les dades personals esmentades en l'apartat 2, lletra d), del present article només seran tractades pels Estats membres i per la Comissió als efectes i durada de la corresponent auditoria de l'aprovació de la gestió pressupostària i dels procediments de control relacionats amb la utilització dels fons relacionats amb l'aplicació dels acords a què es refereixen els articles 15, apartat 2, i 23, apartat 1. En el marc del procediment d'aprovació de la gestió de la Comissió, de conformitat amb l'article 319 del TFUE, el Mecanisme estarà subjecte a la presentació d'informes en el marc de la informació financera i de rendició de comptes integrada a què es refereix l'article 247 del Reglament Financer i, en particular, per separat, en l'informe anual de gestió i rendiment».

Conforme al marc jurídic exposat, manifesta accedir a la cessió i tractament de les dades amb els fins expressament relacionats en els articles citats.

……………………………..., XX de …………… de 202X

Signat …………………………………………….

Càrrec: …………………………………………….