Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 941021
Ordre 37/2025, de 17 de desembre, del conseller d’Educació i Universitats, per la qual es regula la prova lliure per a l’obtenció directa del títol de batxiller dirigida a les persones més grans de vint anys a l’àmbit territorial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

La societat actual exigeix dels seus ciutadans un compromís formatiu permanent. L'educació d'adults constitueix una part molt important de la xarxa d'accions formatives que promouen i faciliten l'aprenentatge durant tota la vida. La seva finalitat és l'adquisició, l'actualització i l'ampliació de les capacitats per tal de promoure l'accés a diversos nivells del sistema educatiu i del món laboral, així com afavorir també la participació en la vida social, cultural i econòmica. Una acció més vers l'objectiu d'una formació permanent és la possibilitat per a les persones més grans de vint anys d'obtenir el títol de batxiller mitjançant la superació d'una prova lliure.

L'article 69.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix que correspon a les administracions educatives, en l'àmbit de les seves competències, organitzar periòdicament proves per tal que les persones majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller.

El Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del Batxillerat, estableix en el punt 6 de la disposició addicional tercera, que correspon a les administracions educatives organitzar de forma periòdica proves per tal que les persones majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller, sempre que demostrin que han assolit els objectius i les competències del batxillerat.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'article 35 la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears té com a objectiu principal la millora de la qualitat de l'educació a les Illes Balears i estableix com a un dels seus eixos fonamentals l'educació permanent d'adults, per tal de garantir el dret a l'educació al llarg de tota la vida. La prova lliure per a l'obtenció directa del títol de batxiller dirigida a persones més grans de vint anys es presenta com un dels instruments per assegurar aquest dret a l'educació al llarg de la vida i permetre l'accés o el retorn al sistema educatiu.

La disposició addicional cinquena del Decret 43/2025, d'1 d'agost, pel qual s'estableixen l'ordenació i el currículum del batxillerat a les Illes Balears estableix que correspon a la Conselleria d'Educació i Universitats, mitjançant la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, organitzar periòdicament proves per tal que els majors de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller, sempre que hagin assolit els objectius i competències del batxillerat. Així mateix disposa que la Conselleria d'Educació i Universitats ha d'establir mesures de suport educatiu per als alumnes amb trastorns del desenvolupament del llenguatge i de la comunicació, d'atenció o d'aprenentatge. En particular, s'han d'establir per a aquests alumnes mesures de flexibilització i alternatives metodològiques en l'avaluació de les llengües oficials de la les Illes Balears i també de la llengua estrangera.

Per la seva part, la normativa europea també incideix en la importància de l'educació al llarg de la vida. En aquesta context, s'ha de tenir en compte el Projecte de Resolució del Consell i els Representats dels Governs dels Estats membres, reunits en Consell, de 21 de novembre de 2008, titulada “Incloure millor l'orientació permanent en les estratègies permanents d'educació i formació permanent”, la Recomanació del Consell, de 22 de maig de 2018, relativa a la promoció dels valors comuns, l'educació inclusiva i la dimensió europea de l'ensenyament, particularment pel que fa a l'educació inclusiva i la educació de qualitat (DOUE C195/1, 7 de juny de 2018) i el document de la UNESCO: «Declaració de Incheon»: Educació 2030. Marc d'Acció per a la realització de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4: Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tothom. Aquest document està elaborat pel Fòrum Mundial sobre l'Educació 2015, de 19 a 22 de maig de 2015 i incorpora la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb l'horitzó de l'any 2030.

L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 8 de març de 2018, modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional, de 9 de juliol de 2021, per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana estableix els casos en què es pot demanar l'exempció de l'avaluació de Llengua Catalana i Literatura II.

Aquesta Ordre consta de dotze articles, una disposició addicional única, una disposició derogatòria única, dues disposicions finals i un annex.

En l'elaboració d'aquesta norma, s'han observat els principis de bona regulació establerts en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta Ordre és l'instrument que es requereix per garantir que es compleixin els principis de necessitat i eficàcia. La norma anterior que regulava el desenvolupament d'aquesta prova era l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 27 de febrer de 2018, de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats, de 29 de novembre de 2012, per la qual es regula la prova lliure per obtenir el títol de batxiller dirigida a les persones majors de vint anys a l'àmbit territorial de les Illes Balears. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació va abordar una renovació del sistema educatiu que va implicar la introducció de canvis importants en l'ordenació i el currículum de batxillerat, per la qual cosa es fa necessari ajustar la prova lliure per obtenir directament el títol de batxiller al nou marc normatiu i, per tant, és preceptiu derogar l'Ordre esmentada mitjançant una norma amb, com a mínim, el mateix rang.

Així mateix, aquesta Ordre s'ajusta al principi de proporcionalitat i limita la regulació al mínim imprescindible per reduir la intensitat normativa. En aquest sentit, la norma es circumscriu a adaptar la regulació de la prova lliure per a l'obtenció directa del títol de batxiller al marc establert per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, i a establir únicament les mesures necessàries per garantir el compliment de la normativa i els drets dels participants. D'aquesta manera, es defineix el marc indispensable perquè el procés s'administri amb garanties sense imposar obligacions ni càrregues innecessàries.

En relació amb el principi de seguretat jurídica, la iniciativa respecta el marc normatiu establert per la normativa bàsica estatal i la normativa autonòmica de rang superior i s'exerceix de manera coherent i d'acord amb l'ordenament jurídic vigent. L'Ordre estableix un règim normatiu clar, de manera que els participants, els tribunals i els responsables dels centres coneguin de forma exacta la finalitat, els efectes, les convocatòries i la inscripció, i l'estructura i realització de la prova, els requisits dels participants, les exempcions i el reconeixement de matèries superades anteriorment, les llistes d'admesos i exclosos, els procediments d'avaluació, qualificació i reclamació, el nomenament i funcions dels tribunals, la documentació, certificacions i títols que es deriven de la prova i la protecció de dades de caràcter personal, aspectes que en la seva totalitat són concretats per l'Ordre.

Així mateix, en l'aplicació del principi de transparència, i d'acord amb el que s'estableix en l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, s'ha dut a terme una consulta prèvia a l'elaboració del projecte, el qual, a més, s'ha sotmès als tràmits d'audiència i informació públiques prevists en els articles 55 i 58 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. També s'ha posat a disposició de tots els ciutadans tota la documentació relativa a l'elaboració en els termes de l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de l'article 129.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. En aquest sentit, s'ha ofert la corresponent publicitat als documents que han estat emesos en cadascuna de les fases del procediment d'elaboració de la normativa.

Quant al principi d'eficiència, aquesta iniciativa normativa no imposa càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en la seva aplicació, els recursos públics. Així, totes i cadascuna de les tasques administratives que es desprenen de l'aplicació d'aquesta Ordre són imprescindibles per al correcte desenvolupament de la prova. Així, es limita al tràmit d'inscripció, aportació de documents només en cas que no es puguin consultar d'ofici o que l'interessat s'hi oposi i, si escau, als tràmits de presentació d'al·legacions, de reclamacions i de recursos d'alçada.

Pel que fa als principis de qualitat i simplificació, aquesta Ordre presenta una regulació clara, coherent i sistemàtica, que facilita la seva interpretació i aplicació per part de tots els implicats. El text incorpora definicions precises, evita ambigüitats i redundàncies, i garanteix una estructura normativa ordenada que permet una aplicació efectiva i predictible, per complir, així mateix, amb les exigències de qualitat que han d'orientar tota actuació reglamentària, sense procediments complexos per tal de facilitar la comprensió per part dels ciutadans, la qual cosa, juntament amb la reducció de càrregues administratives al mínim imprescindible, garanteix que s'ha observat el principi de simplificació. Alhora, el procediment d'elaboració d'aquesta Ordre s'ha ajustat al procediment establert en la Llei 1/2019, de 31 de gener, atès que s'ha donat resposta a la necessitat de desenvolupar la prova d'acord amb la normativa estatal vigent i s'ha garantit la participació de tots els sectors implicats.

De conformitat amb el que disposa el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la direcció general competent en matèria de proves lliures de batxiller és la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa i fent ús de les facultats que m'atribueix la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en virtut del Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari dict la següent

ORDRE

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre té per objecte la regulació de la prova lliure per tal que les persones més grans de vint anys puguin obtenir directament el títol de batxiller a les Illes Balears.

Article 2 Finalitats i efectes de la prova

1. La prova per a l'obtenció del títol de batxiller per a persones més grans de vint anys té com a finalitat permetre als inscrits demostrar que han adquirit les competències i assolit els objectius de l'etapa, d'acord amb el Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat i el Decret 43/2025, d'1 d'agost, pel qual s'estableixen l'ordenació i el currículum de batxiller.

2. La superació de la prova comporta l'obtenció directa del títol de batxiller.

Article 3 Requisits dels participants

1. Poden participar en aquesta prova les persones que acreditin els requisits següents:

  1. Tenir com a mínim vint anys o complir-los durant l'any natural en què tengui lloc la prova.
  2. Ser resident a les Illes Balears.
  3. No estar en possessió del títol de batxillerat regulat a l'article 37 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació o de qualsevol altre títol declarat equivalent a tots els efectes o de l'homologació d'aquest títol.
  4. No estar matriculat en els ensenyaments de batxillerat en cap de les modalitats o règims.

2. L'incompliment de qualsevol d'aquests requisits implica l'anul·lació de la inscripció a la corresponent convocatòria i dels resultats acadèmics que se n'hagin pogut obtenir.

Article 4 Convocatòries

1. El titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa ha de dictar, anualment, una resolució per convocar la prova per a l'obtenció del títol de batxiller per a persones més grans de vint anys. Si l'Administració educativa ho considera pertinent, es poden fer altres convocatòries, en el mateix any, amb caràcter extraordinari.

2. La resolució ha de fixar el termini i el procediment d'inscripció, el termini de publicació de les llistes provisionals d'admesos i exclosos amb el motiu d'exclusió, el termini i procediment per presentar al·legacions, el termini de publicació de les llistes definitives d'admesos i exclosos, els dies de realització de la prova lliure, els centres educatius on s'ha de realitzar, l'horari i la durada dels exàmens i qualsevol altra qüestió que es consideri necessària per dur a terme la prova.

3. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web de la Conselleria d'Educació i Universitats.

Article 5 Estructura i realització de la prova

1. La prova s'organitzarà de forma diferenciada segons les modalitats de batxillerat.

2. La prova per obtenir el títol de batxiller per a les persones més grans de vint anys ha de ser única per a tots els inscrits a cada convocatòria i s'ha de fer de forma simultània. La prova s'ha de dur a terme en jornades consecutives.

3. La prova ha de constar d'un examen per a cadascuna de les matèries que figuren a l'annex d'aquesta Ordre. Cada participant ha de fer els exàmens que corresponguin a les matèries per a les quals hagi formalitzat la inscripció.

4. La prova estarà superada si se superen els exàmens de totes i cadascuna de les matèries de la prova.

5. L'estructura de la prova és la que figura a l'annex d'aquesta Ordre.

6. Els continguts de la prova han de tenir com a referent el Reial decret 243/2022, de 5 d'abril i el Decret 43/2025, d'1 d'agost.

7. L'elaboració de la prova és competència dels tribunals a què fa referència l'article 8 d'aquesta Ordre. Els tribunals, en cas d'haver-n'hi més d'un, s'han de coordinar per elaborar la prova, la qual ha de ser única d'acord amb l'article 5.2 d'aquesta Ordre.

8. Els aspirants que tenguin un títol de Tècnic en Formació Professional poden obtenir el títol de batxiller en la modalitat General si superen només les matèries definides com a comunes pel Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, de la primera part de la prova.

9. Els aspirants que tenguin el títol de Tècnic en Arts Plàstiques i Disseny o que hagin superat els Ensenyaments Professionals de Música o Dansa poden obtenir el títol de batxiller en la modalitat d'Arts si superen només les matèries definides com a comunes pel Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, de la primera part de la prova.

Article 6 Inscripció per fer la prova, exempcions i matèries superades anteriorment

1. La inscripció per fer la prova lliure s'ha de fer segons allò que es determini en la resolució anual de convocatòria de la prova.

2. Les persones que es trobin en algun dels supòsits prevists en l'article 8 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 8 de març de 2018, per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, i vulguin demanar l'exempció de l'examen de Llengua Catalana i Literatura II han de presentar la resolució d'atorgament de l'exempció.

3. Les persones que vulguin demanar l'adaptació de les condicions en què s'ha de desenvolupar la prova han de presentar, juntament amb la sol·licitud d'inscripció, la documentació que acrediti que tenen necessitats específiques de suport educatiu. La documentació acreditativa ha d'haver estat expedida o revisada en els dotze mesos anteriors a la data de publicació de la convocatòria de la prova.

4. D'acord amb l'article 69.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, l'Administració educativa ha de vetllar perquè s'adoptin les mesures necessàries per assegurar la igualtat d'oportunitats. Així mateix, el punt 6 de la disposició addicional tercera del Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, disposa que correspon a les administracions educatives garantir que la prova lliure per obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria compti amb les mesures d'accessibilitat universal i les adaptacions que necessitin els alumnes amb necessitats educatives especials.

5. Les persones que hagin superat alguna matèria mitjançant la prova lliure en convocatòries anteriors o que acreditin estudis superats amb anterioritat i que puguin resultar equivalents a alguna de les matèries de la prova poden sol·licitar-ne el reconeixement o la convalidació en el moment de la inscripció i, si escau, presentar la documentació acreditativa corresponent.

6. La superació de matèries mitjançant aquesta prova no n'implica la convalidació en cap dels règims oficials ordinari, nocturn o a distància.

Article 7 Llistes d'admesos i exclosos i termini per presentar al·legacions

1. La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de publicació de la llista provisional d'admesos i exclosos amb els motius de l'exclusió, el termini i procediment per presentar al·legacions i el termini de publicació de la llista definitiva d'admesos i exclosos.

2. A les llistes provisionals i definitives d'admesos, hi han de constar la matèria o matèries de les quals els participants hagin d'examinar-se, les matèries ja superades i, si és el cas, l'exempció de l'avaluació de la matèria de Llengua Catalana i Literatura II.

Article 8 Constitució, composició i nomenament dels tribunals

1. El titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa ha de dictar una resolució per nomenar els membres dels tribunals una vegada tancat el període d'inscripció. S'han de constituir tants de tribunals com siguin necessaris, seguint el criteri que cada tribunal examini 75 persones com a màxim.

2. Els tribunals han d'estar integrats per una persona que n'exerceix la presidència i una altra que en desenvolupa les funcions de secretari. A més, també han de formar part del tribunal vocals especialistes de les distintes matèries. Com a màxim hi ha d'haver tants de vocals com matèries diferents que formin part de la prova. Els membres del tribunal han de pertànyer al cos de catedràtics o al de professors d'ensenyament secundari.

3. S'ha de garantir que hi hagi una representació equilibrada d'homes i dones en els tribunals, excepte per raons fonamentades i objectives degudament motivades.

4. Es poden designar els assessors que es consideri necessaris per al bon funcionament de la prova.

5. Els tribunals tenen les funcions següents:

  1. Elaborar  els exàmens que formen part de la prova, d'acord amb l'article 5 d'aquesta Ordre.
  2. Avaluar i qualificar els exàmens.
  3. Emplenar i signar les actes d'avaluació.
  4. Atendre i resoldre les reclamacions presentades.
  5. Altres funcions que els siguin encomanades per l'Administració educativa en l'àmbit de les seves competències.

6. El president del tribunal ha de dirigir i coordinar les actuacions del tribunal i ha de garantir el secret de la prova fins que aquesta s'iniciï.

7. Els tribunals han de vetlar perquè es duguin a terme les adaptacions necessàries de temps i mitjans, previstes a la normativa vigent, per facilitar que les persones que s'hi poden acollir facin la prova.

Article 9 Avaluació, qualificació de la prova i certificacions

1. La prova ha d'avaluar l'assoliment de les competències i dels objectius de l'etapa d'acord amb el Reial decret 243/2022, de 5 d'abril i el Decret 43/2025, d'1 d'agost.

2. D'acord amb l'article 29 del Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, els documents oficials d'avaluació són les actes d'avaluació, l'expedient acadèmic, l'historial acadèmic i, si escau, l'informe personal per trasllat.

3. Cada tribunal ha de realitzar la sessió d'avaluació en la qual ha de complimentar l'acta d'avaluació. A l'acta, s'hi han de relacionar tots els inscrits a la prova amb les qualificacions obtingudes i, si n'és el cas, les exempcions i, si escau, les adaptacions de la prova.

4. Si un aspirant no es presenta a l'examen d'alguna de les matèries de la prova, s'ha de fer constar com a no presentat (NP). Si no es presenta a cap dels exàmens de la prova, s'ha de fer constar aquesta indicació a cadascuna de les matèries.

5. La qualificació global obtinguda a cada una de les matèries de la prova és numèrica i s'expressa en nombres enters, de 0 a 10.

6. Es considera que una matèria està superada quan l'aspirant ha obtengut una qualificació de cinc (5) o superior. Per obtenir el títol de batxiller cal tenir superades totes les matèries que conformen la prova. La nota mitjana del títol de batxiller s'obté calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries de la prova, arrodonides a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior.

7. D'acord amb l'article 37 del Decret 43/2025, d'1 d'agost, els centres on es realitzi la prova han d'obrir un expedient acadèmic als alumnes, el qual ha de recollir les dades identificatives del centre, les dades identificatives de l'alumne, els resultats de l'avaluació dels àmbits, les exempcions, si escau, les mesures d'adaptació de la prova, si escau, i la decisió sobre la titulació. Així mateix, l'historial acadèmic, que ha de comptar amb el vistiplau del director del centre, ha de recollir les dades identificatives de l'alumne, les matèries o àmbits cursats en cada un dels anys d'escolarització, les mesures curriculars i organitzatives aplicades, si escau, els resultats de l'avaluació final en cada un dels anys d'escolarització, les decisions sobre promoció, la informació relativa als canvis de centre, la indicació de les matèries o àmbits que s'han cursat amb adaptació curricular significativa, si escau, i les dates corresponents.

8. En el cas d'exempció de l'avaluació de la matèria de Llengua Catalana i Literatura II, aquesta matèria no s'ha de tenir en compte per calcular la nota mitjana.

9. En el cas d'aspirants que hagin superat anteriorment matèries equivalents a alguna de les matèries de la prova, i a efecte de calcular la nota mitjana de batxillerat, s'ha de tenir en compte la qualificació que consti en el seu historial acadèmic.

10. En el cas d'aspirants que s'acullin al que es disposa en els punts 8 i 9 de l'article 5 d'aquesta Ordre, la nota mitjana del títol de batxiller, s'ha d'obtenir d'acord amb la següent ponderació i s'ha d'arrodonir a la centèsima més pròxima o, en cas d'equidistància, a la superior:

a. El 60% de la mitjana de les qualificacions de les matèries comunes de la part 1 d'aquesta prova.

b. El 40% de la nota mitjana obtenguda en els ensenyaments mitjançant els quals s'accedeix al títol.

Article 10 Reclamacions

1. Els aspirants poden presentar una reclamació si consideren incorrecta l'aplicació dels criteris d'avaluació i qualificació. La reclamació, dirigida al president del tribunal, s'ha de realitzar per escrit, en el termini dels tres dies hàbils posteriors a la publicació de les qualificacions, i s'han d'argumentar les raons que motiven la reclamació.

2. El tribunal, en els cinc dies hàbils següents a l'acabament del termini per presentar les reclamacions, ha de realitzar una sessió d'avaluació extraordinària per resoldre les reclamacions presentades i ha d'emetre l'informe corresponent, que ha de recollir, de forma raonada, la decisió de ratificació o modificació de la qualificació i ha de ser lliurat a l'interessat. L'informe lliurat és un acte administratiu que té la condició de resolució i s'hi ha de fer constar que, en cas de desacord, existeix la possibilitat de presentar un recurs d'alçada davant el president del tribunal o davant el titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació o comunicació, d'acord amb el que s'estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En cas necessari, es podrà comptar amb assessors especialistes que no formin part del tribunal.

3. Si les decisions modifiquen les qualificacions, aquestes modificacions s'han de traslladar a l'acta definitiva.

4. Contra les resolucions dels tribunals es pot interposar un recurs d'alçada davant de l'òrgan que l'ha dictat o davant del titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació o comunicació, d'acord amb el que s'estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 11 Documentació i proposta de títol

1. El president de cada tribunal ha de lliurar l'acta de la sessió d'avaluació als directors dels centres on s'ha realitzat la prova.

2. Els secretaris dels centres on es faci la prova són els encarregats de transmetre les propostes de titulació a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa a través del programa de gestió educativa de la Conselleria d'Educació i Universitats, i són també els encarregats de lliurar el títol de batxiller als aspirants que l'hagin obtengut.

Article 12 Protecció de dades de caràcter personal

La protecció de les dades facilitades pels aspirants s'ha de dur a terme per part de la Conselleria d'Educació i Universitats, de conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i el Decret 48/2024, de 22 de novembre, pel qual s'aprova la política de protecció de dades personals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició addicional única Cursos de preparació

Els Centres d'Educació de Persones Adultes poden organitzar cursos destinats a la preparació de la prova lliure de batxillerat per a més grans de vint anys.

Disposició derogatòria única Derogació normativa

Es deroguen l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats, de 29 de novembre de 2012, per la qual es regula la prova lliure per obtenir el títol de batxiller dirigida a les persones majors de vint anys a l'àmbit territorial de les Illes Balears, l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 27 de febrer de 2018, de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats, de 29 de novembre de 2012, per la qual es regula la prova lliure per obtenir el títol de batxiller dirigida a les persones majors de vint anys a l'àmbit territorial de les Illes Balears i la resta de normativa de rang igual o inferior el contingut de la qual s'oposi al que s'estableix en aquesta Ordre.

Disposició final primera Autorització

S'autoritza la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa per dictar les resolucions i realitzar els actes administratius necessaris per a l'aplicació d'aquesta Ordre.

 

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (16 de desembre de 2025)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX Estructura de la prova lliure per obtenir el títol de batxiller adreçada a les persones més grans de vint anys

Modalitats

Matèries obligatòries (1a part)

Matèries d'opció (2a part)

ARTS

Via d'Arts Plàstiques, Imatge i Disseny

Història d'Espanya

Història de la Filosofia

Llengua Castellana i Literatura II

Llengua Catalana i Literatura II

Llengua Estrangera II

Dibuix Artístic II

Se n'han de triar dues:

Dibuix Tècnic Aplicat a les Arts Plàstiques i al Disseny II

Disseny

Fonaments Artístics

Tècniques d'Expressió Graficoplàstiques

ARTS

Via de Música i Arts Escèniques

Història d'Espanya

Història de la Filosofia

Llengua Castellana i Literatura II

Llengua Catalana i Literatura II

Llengua Estrangera II

Anàlisi Musical II o Arts Escèniques II

Se n'han de triar dues (diferents a l'específica de modalitat triada a l'apartat de matèries obligatòries)

Anàlisi Musical II

Arts Escèniques II

Cor i Tècnica Vocal II

Història de la Música i de la Dansa

Literatura Dramàtica

CIÈNCIES I TECNOLOGIA

Història d'Espanya

Història de la Filosofia

Llengua Castellana i Literatura II

Llengua Catalana i Literatura II

Llengua Estrangera II

Matemàtiques II o Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials II

Se n'han de triar dues:

Biologia

Dibuix Tècnic II

Física

Geologia i Ciències Ambientals

Química

Tecnologia i Enginyeria II

GENERAL

Història d'Espanya

Història de la Filosofia

Llengua Castellana i Literatura II

Llengua Catalana i Literatura II

Llengua Estrangera II

Ciències Generals

Moviments Culturals i Artístics i qualsevol matèria de modalitat  de segon curs de qualsevol modalitat de batxillerat

Dues matèries específiques de modalitat de segon curs de qualsevol modalitat de batxillerat

HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALS

Història d'Espanya

Història de la Filosofia

Llengua Castellana i Literatura II

Llengua Catalana i Literatura II

Llengua Estrangera II

Llatí II o Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials II

Se n'han de triar dues (diferents a l'específica de modalitat triada a l'apartat de matèries obligatòries)

Empresa i Disseny de Models de Negoci

Geografia

Grec II

Història de l'Art

Llatí II

Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials II