Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 940687
Aprovació definitiva del Reglament del Consell Local d’Infància del municipi d’Algaida
Versió PDF
Aprovat inicialment el Reglament del Consell Local d'Infància del municipi d'Algaida, en sessió de dia 2 d'octubre de 2025, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant esdevé aprovat definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos
Contra l'aprovació definitiva d'aquest reglament es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el que es disposa en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Algaida, a data de la signatura electrònica (16 de desembre de 2025)
La batlessa Margarita Fullana Arrom
REGLAMENT DEL CONSELL LOCAL D'INFÀNCIA DEL MUNICIPI D'ALGAIDA
1. INTRODUCCIÓ
1.1 PREÀMBUL
El present document configura el marc legal en el qual es fonamenta el Consell Local d'Infància del municipi d'Algaida que inclou els pobles d'Algaida, Pina i Randa.
Es tracta d'una normativa que recull les principals consideracions a tenir en compte per al correcte funcionament d'aquest òrgan de participació, que vol apropar l'Ajuntament al conjunt d'infants del poble, i fer-los i fer-les partícips de les decisions que s'hi prenen.
El contingut d'aquesta normativa s'ha elaborat de manera col·laborativa durant el curs 2024-2025 sobre la base del treball coordinat de les i els diversos agents que formen la comunitat educativa del municipi, inclosos els i les infants, i amb el suport de l'Àrea de Joventut, Educació i Serveis Socials del municipi d'Algaida.
1.2 MARC LEGAL
L'article 39 de la Constitució espanyola assenyala que els poders públics han d'assegurar la protecció social, econòmica i jurídica de la família, i estableix que els infants han de gaudir de la protecció prevista en els acords internacionals que vetllen pels seus drets.
La Convenció sobre els drets de l'infant, ratificada per Espanya el 30 de novembre de 1990, és, sens dubte, la norma més important, en els àmbits social i jurídic, pel que fa a infància i adolescència, i va suposar que les legislacions internes dels estats s'hi adeqüessin incorporant-ne els principis i garantint-ne el desenvolupament i el seguiment.
La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil (d'ara endavant, Llei orgànica de protecció jurídica del menor), constitueix, juntament amb les previsions del Codi Civil en aquesta matèria, el principal marc regulador dels drets de les persones menors d'edat, i els garanteix una protecció uniforme en tot el territori de l'Estat. Aquesta llei ha estat el referent de la legislació que les comunitats autònomes han anat aprovant posteriorment, d'acord amb les competències respectives en aquesta matèria.
En virtut de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears; de l'article 5.1.a de la Llei orgànica 9/1992, de 23 de desembre, de transferència de competències a les comunitats autònomes que varen accedir a l'autonomia per la via de l'article 143 de la Constitució, i del Reial decret 2170 /1993, de 10 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de protecció de menors, es dictaren la Llei 6/1995, de 21 de març, d'aplicació de les mesures judicials sobre menors infractors, i la Llei 7/1995, de 21 de març, de guarda i protecció de menors desemparats.
Posteriorment, es dictà la Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, per la qual els consells de Mallorca, Menorca i Eivissa i Formentera assumeixen la funció executiva i la gestió de les competències atribuïdes al Govern de la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de protecció de menors, excepte les potestats genèriques i específiques que es reserven al Govern. Així mateix, es dictà la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, que regula els drets i les obligacions de les persones menors d'edat, la distribució de competències entre les diferents administracions públiques competents i els mecanismes d'actuació dels poders públics.
Efectivament, són molts els acords internacionals que, des de llavors, han conformat l'ordenament jurídic, entre els quals destaquen la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat, de 13 de desembre de 2006, ratificada per Espanya el 23 de novembre de 2007; el Conveni relatiu a la competència, la llei aplicable, el reconeixement, l'execució i la cooperació en matèria de responsabilitat parental i de mesures de protecció dels infants, de 28 de maig de 2010, ratificat el 6 de setembre de 2010, i el Conveni europeu sobre l'exercici dels drets dels infants, de 25 de gener de 1996, ratificat per Espanya el 18 de desembre de 2014.
El legislador estatal va considerar adient adaptar la normativa als acords i als compromisos internacionals adquirits i als canvis que la societat ha anat manifestant, la qual cosa es recull en la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència, i en la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència, que modifiquen substancialment les diferents normes que emparen el desenvolupament i la protecció de la infància i l'adolescència en el territori de l'Estat espanyol.
L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en l'article 12, disposa que la comunitat autònoma fonamenta el dret a l'autogovern en els valors del respecte a la dignitat humana, la llibertat, la igualtat, la justícia, la pau i els drets humans. Així, l'article 16 de l'Estatut inclou la protecció específica i la tutela social de la persona menor d'edat.
D'altra banda, l'article 30 de l'Estatut d'Autonomia atorga a la comunitat autònoma la competència exclusiva en diferents matèries: acció i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials; polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; protecció social de la família, conciliació de la vida familiar i laboral; protecció de menors.
L'article 70 de l'Estatut determina que són competències pròpies dels consells insulars l'assistència social, polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, protecció social de la família, conciliació de la vida familiar i laboral, tutela, acolliment i adopció de menors, entre d'altres.
Així, es va dictar la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència a les Illes Balears respon a la necessitat d'actualitzar el sistema de protecció de la infància i l'adolescència de les Illes Balears arran dels canvis introduïts en el sistema en l'àmbit estatal, i aprofitar l'oportunitat que proporciona el nou escenari legislatiu per incorporar els canvis socials i l'evolució de la societat mateixa, així com les circumstàncies i les realitats que les administracions públiques competents s'han anat trobant al llarg dels darrers anys.
2. NORMATIVA
2.1. DEFINICIÓ I OBJECTIUS
Article 1. Definició
El Consell Local d'Infància és un òrgan de participació municipal que permet donar veu als i a les infants, participant activament en la millora del municipi d'Algaida.
Article 2. Objectius generals
a) Implicar els i les infants a la vida urbana, formant part d'un espai de debat del municipi, en representació del col·lectiu.
b) Reconèixer als i a les infants com a ciutadans i ciutadanes del present, actius i amb capacitat transformadora.
c) Empoderar els i les infants, fent-los conscients del seu paper a la comunitat i del valor de les seves aportacions.
d) Desenvolupar en els i les infants la seva capacitat crítica, comunicativa, deliberativa, creativa, representativa i de treball en equip.
e) Escoltar, comprendre i acceptar la perspectiva dels i de les infants.
f) Detectar, a partir de la mirada i l'alçada dels i de les infants, aquells aspectes i temes millorables del municipi que passen desapercebuts per a la ciutadania adulta.
g) Sensibilitzar la ciutadania sobre la importància d'incorporar la mirada dels i de les infants en la construcció de la seva ciutat.
h) Desenvolupar pràctiques de formació en el joc democràtic.
i) Posar en relleu la figura de les persones representants i construir un discurs que pugui ser traslladat als i les infants representats.
j) Consensuar conclusions periòdicament, que consolidin l'aprenentatge de les persones participants i puguin ser difoses a altres col·lectius.
k) Incloure diferents agents de gestió del municipi a la iniciativa per tal de posar en pràctica la transversalitat, i assolir objectius més amplis.
l) Enfortir el vincle entre les escoles i l'Ajuntament per tal de potenciar la col·laboració entre les i els diversos agents que formen la comunitat educativa.
2.2. ESTRUCTURA
Article 3. Definició de l'estructura
L'estructura del Consell Local d'Infància està composta per dos òrgans complementaris, el Plenari i la Comissió.
a) El Plenari és el format pel batle o batlessa com a president o presidenta, els regidors i regidores, les persones representants dels i de les infants, i el personal tècnic dinamitzador (amb veu, però sense vot).
b) La Comissió està formada per les persones representants dels i de les infants i el personal tècnic dinamitzador.
Article 4. El Plenari. Composició i funcions
Composició
1. El president o presidenta (batle o batlessa).
2. La regidora o regidor que té delegada la matèria d'infància.
3. Una o dues persones representants de l'equip de Govern, entre els quals hi ha d'haver com a mínim qui tingui la delegació en la gestió de les àrees d'Educació, Participació, Joventut i/o Urbanisme.
4. Els consellers i conselleres, representants dels i de les infants del municipi.
5. Un regidor o regidora de cada grup municipal del Ple de la corporació.
6. Un tècnic o tècnica municipal amb funció de secretaria del Consell, amb veu però sense vot.
Les funcions del Plenari són:
a) Definir l'encàrrec, o temàtica anual a treballar pel Consell d'Infants, a proposta de la presidència o per part de la pròpia Comissió.
b) Fer el seguiment del treball que es fa des de la Comissió.
c) Recollir les idees i propostes de la Comissió i traslladar-les a l'equip tècnic-polític municipal per tal que siguin escoltades, i en la mesura del possible, dutes a terme.
Les funcions de la Comissió són:
a) Reflexionar sobre l'encàrrec anual i treballar-lo per tal de poder plantejar millores que beneficiïn al conjunt de la ciutadania del municipi d'Algaida.
b) Recollir les aportacions del grup classe a qui representa cada membre, i traslladar-les a la Comissió.
c) Traslladar al Plenari les decisions preses durant les sessions de treball.
Article 5. La Presidència del Consell
La presidenta o president del Consell Local d'Infància és el batle o batlessa del municipi d'Algaida, i té les següents funcions:
1. Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions plenàries i moderar els debats.
2. Fixar l'ordre del dia dels plenaris.
3. Representar el Consell, conjuntament amb els i les infants, davant dels ciutadans i ciutadanes o entitats.
4. En tant que representant del consistori municipal, també realitzarà l'encàrrec i serà la persona referent d'aquest per a possibles interlocucions i informacions que els i les infants vulguin transmetre a l'Ajuntament.
5. Garantirà la coordinació de les propostes i actuacions entre els òrgans de govern de l'Ajuntament i el Consell d'Infants, i empara la seva continuïtat.
6. Autoritzar l'assistència, en les sessions del Plenari, de les persones que pels seus coneixements específics puguin participar del debat i tractament quan un tema concret ho faci aconsellable.
Les funcions de presidència, poden ser delegades a una regidora o regidor.
2.3. COMPOSICIÓ
Article 6. Nombre d'infants
El Consell Local d'Infància estarà format per un mínim de dues persones representants per cada grup de 5è i de 6è de primària de totes les escoles del municipi (assegurar la paritat), la representació dels i de les infants que viuen al poble de Pina ha de suposar, en la mesura que sigui possible, un 25% de la representació dels i de les infants al Consell, i si hi ha algun/a infant de Randa als cursos representats també donar-li l'oportunitat de formar part del Consell.
També podran formar part del Consell els i les infants no matriculats a cap de les escoles del municipi, tenint representació d'1 a 4 consellers o conselleres.
Es designaran un conseller o una consellera suplent per cada curs per si hi ha una necessitat de suplència.
El càrrec de persona representant té una durada màxima de dos anys. Cada any es renovarà, com a mínim, el 50% de les persones membres que formen el Consell per tal de garantir la continuïtat del procés.
Article 7. Procedència
Les persones membres del Consell han d'estar empadronades al municipi i cursar 5è i 6è d'educació primària.
Les altres entitats i/o col·lectius municipals que vulguin formar-ne part cal que acreditin la seva tasca educativa pels infants, i que habilitin un espai de debat dins la seva activitat habitual, de manera que el conjunt de membres de l'entitat i/o col·lectiu pugui ser partícip dels temes que es tracten durant les sessions de treball. Aquí es vol fer especial menció als i les infants amb necessitats especials. Totes les accions proposades seran consultades per les entitats o associacions del municipi que treballin amb la inclusió, per tal que es tinguin en compte tots els aspectes amb l'objectiu de què no hi hagi discriminació per cap infant.
Article 8. Representativitat
Les persones encarregades de coordinar el procés electoral per a triar els i les membres del Consell hauran d'afavorir la màxima representativitat del Consell i fomentar la participació de totes i tots els infants que hi tenen dret.
A cadascun dels grups dels i de les infants escolaritzats al municipi i que participin de les eleccions, es garantirà la paritat i la representació de tots els pobles del municipi. La representació dels i de les infants que viuen al poble de Pina ha de suposar, en la mesura que sigui possible, un 25% de la representació dels i de les infants al Consell, i si hi ha algun/a infant de Randa matriculat als cursos representats també donar-li l'oportunitat de formar part del Consell.
Article 9. Aportacions externes
Aquells infants exmembres del Consell, o d'altres persones que ho desitgin, i sempre que el Consell hi estigui d'acord, podran col·laborar en les diferents activitats relacionades amb el Consell.
2.4. PROCÉS ELECTORAL
Article 10. Temporalitat
El procés electoral per a escollir els i les membres del Consell es realitzarà un com a mínim, un cop l'any amb l'alumnat de 5è. D'aquesta manera es garantirà la renovació de, com a mínim, el 50% de les persones membres.
Article 11. Participants
Tindran dret a presentar-se com a candidats i candidates tots aquells infants empadronats al municipi d'Algaida que cursin 5è i 6è.
Article 12. Funcionament
Prèviament a l'inici del procés electoral, s'informarà a totes i tots els infants i a les seves respectives famílies dels objectius i el funcionament del Consell d'Infants.
El procés d'elecció de les persones membres del Consell serà el següent:
1. Presentació de candidatures.
2. En cas de més candidatures que consellers i conselleres es farà un sorteig aleatori.
3. Es prioritzaran els valors i els criteris descrits en aquest reglament.
Un cop realitzat el procés electoral, s'informarà les famílies dels i de les infants seleccionats.
2.5. FUNCIONAMENT
Article 13. Sessions del Plenari
De forma ordinària el Plenari es reunirà dos cops l'any, corresponents a una sessió de constitució a l'inici i una de clausura al final del curs.
De manera extraordinària se'n podran convocar d'altres a petició de qualsevol de les persones membres que en formen part, i d'acord amb la disponibilitat de cada moment.
Aquestes sessions se celebraran en dependències municipals.
Article 14. Sessió de constitució
La primera de les sessions serà la de constitució, i estarà presidida pel batle o batlessa. L'objectiu serà el de nomenar les noves persones membres del Consell d'Infants, i definir l'encàrrec a treballar per la Comissió.
Article 15. Sessió de clausura
L'última de les sessions serà la de clausura, i estarà presidida pel batle o batlessa. L'objectiu serà fer balanç de la feina feta durant el curs, valorar possibles línies de seguiment de l'encàrrec i acomiadar a les persones membres que es desvinculen del Consell d'Infants.
Article 16. Sessions de la Comissió
Un cop constituït el Consell se celebraran les sessions de la Comissió, amb una periodicitat mínima quadrimestral a un espai facilitat per l'Ajuntament.
L'horari i el dia de trobada de les sessions es decidirà conjuntament per les persones membres, un cop escollides, procurant que el màxim d'infants puguin assistir-hi regularment.
Les persones protagonistes de les sessions de treball han de ser els i les infants, la persona dinamitzadora ho facilitarà.
La dinàmica de les sessions afavorirà de manera habitual l'acord i el consens entre les persones membres, reservant les votacions per a circumstàncies puntuals.
Tant les persones membres del Consell d'Infants com el personal tècnic d'acompanyament hauran de garantir que la informació arriba al conjunt d'infants del municipi a través de les persones representants i dels medis que es considerin adients segons el tema a difondre.
Article 17. Convocatòria i sessions
Les persones encarregades de la coordinació del Consell seran les responsables de fer arribar a les persones interessades, amb un mínim d'una setmana d'antelació, la convocatòria de cadascuna de les sessions de treball.
Article 18. Responsabilitat del càrrec
Ser conseller o consellera implica compromís. En qualsevol dels següents casos que ara es detallaran, el conseller o consellera podrà ser donat de baixa del càrrec:
a) La manca de responsabilitat envers la feina del Consell. No comprometre's amb la feina a fer de manera reiterada constitueix una manca de respecte cap a la resta de consellers i conselleres i cap al Consell en si.
b) La mala actitud tant en les sessions del Consell com al centre educatiu en horari escolar. Les persones dinamitzadores i els equips directius dels centres participants podran demanar la baixa d'un conseller o d'una consellera a la regidoria corresponent.
2.6. COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ
Article 19. Relació amb les famílies de les persones representants del Consell
a) Les famílies hauran d'autoritzar la participació de les seves filles i fills com a representants en el Consell d'Infants.
b) Les famílies rebran informació detallada sobre el que implica la participació del seu fill o filla en aquest projecte.
c) Durant el curs es mantindrà informades les famílies a través de les convocatòries i l'ordre del dia de les reunions que s'enviaran a cada infant.
Article 20. Relació amb agents socioeducatius vinculats al Consell
A través dels canals habituals els diversos agents socioeducatius del municipi rebran informació de les tasques que es realitzin des del Consell d'Infants, i podran col·laborar-hi sempre que ambdues parts hi estiguin d'acord.
Article 21. Relació amb la ciutadania en general
L'Ajuntament vetllarà per garantir el màxim de difusió i transparència del treball que es realitza des del Consell d'Infants, utilitzant els canals de comunicació habituals i habilitant-ne d'altres amb l'objectiu aquí descrit.
2.7. FINANÇAMENT
Article 22. Partida pressupostària
Els pressupostos municipals anuals contemplaran una partida dedicada al Consell d'Infants, per tal que les despeses que es deriven d'aquest òrgan estiguin cobertes, sota la gestió de la regidoria que tingui delegada la matèria d'infància.
2.8. DISPOSICIONS FINALS
Primera.
S'assignaran les tasques de coordinació del Consell Local d'Infància a la Secció Municipal d'Educació/Participació/Joventut. L'Ajuntament garantirà, a través de la seva organització de recursos humans i mitjançant una assignació pressupostària anual, els recursos econòmics, tècnics i d'espais que assegurin el correcte funcionament del Consell.
Segona.
S'articularan els mecanismes de coordinació interna i transversalitat necessaris per tal que les diferents àrees i departaments de l'Ajuntament col·laborin en el projecte.
Tercera.
Aquest reglament entrarà en vigor de conformitat amb el que estableixen els articles 70.2 de la Llei reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, una vegada es publiqui l'acord i hagi transcorregut el termini establert en els articles 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.