Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 920407
Acord del Ple de data 20/10/2025 de l'Entitat de Santa Margalida pel qual s'aprova definitivament la la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional de la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles (BOIB núm. 180 de 30/12 /2003; núm. 176 de 21/12/2013, núm. 122 de 17/09/2022 i núm. 170 de 28/12/2024), el text íntegre del qual es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març:

“PRIMER.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre béns Immobles, amb la redacció que a continuació es recull:

«EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, estableix que, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques actuaran d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. A l'exposició de motius o al preàmbul, segons es tracti, respectivament, d'avantprojectes de llei o de projectes de reglament quedarà suficientment justificada la seva adequació a aquests principis.

D'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions Públiques, incloses les entitats locals, actuaran d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, havent de justificar l'adequació d'aquesta norma a aquests principis.

En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, la modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de l' Impost sobre Béns Immobles respon a raons d'interès general i de gestió responsable dels recursos municipals. L'entrada en vigor dels nous valors cadastrals, derivats de la nova Ponència de Valors aprovada per la Gerència Regional del Cadastre, ha provocat un increment substancial de les bases liquidables dels béns urbans. Aquest increment genera una pujada progressiva i acumulada de la càrrega fiscal sobre els contribuents si no s'adopten mesures correctores. Per això, es considera necessari adequar el tipus de gravamen aplicable als immobles urbans per moderar-ne l'impacte i mantenir l'equilibri tributari entre ciutadania i administració.

D'acord amb el principi de proporcionalitat, aquesta modificació estableix únicament l'ajust imprescindible per assolir l'objectiu indicat, sense introduir noves càrregues ni restriccions innecessàries per als contribuents, limitant-se a regular els aspectes estrictament essencials per a l' eficàcia de la norma.

En aplicació del principi de seguretat jurídica, la modificació s'integra de manera coherent amb l' ordenament jurídic vigent, especialment amb el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març), respectant els límits legals establerts i garantint la continuïtat i estabilitat de la normativa fiscal municipal.

Pel que fa al principi de transparència, l'Ajuntament de Santa Margalida posarà a disposició de la ciutadania tota la informació relativa a aquesta modificació, en els termes previstos a l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, facilitant la participació dels potencials destinataris durant el procés d'elaboració.

Finalment, en aplicació del principi d'eficiència, la modificació cerca racionalitzar la gestió dels recursos públics i evitar increments de recaptació automàtics no vinculats a decisions municipals, mantenint un equilibri sostenible i previsible.

En definitiva, aquesta actuació normativa és necessària per adaptar la fiscalitat municipal a la nova realitat cadastral, garantir la suficiència financera de l'Ajuntament i, al mateix temps, actuar amb responsabilitat i sensibilitat envers la situació econòmica de les famílies i empreses del municipi i garantir un sistema tributari just.

Article Únic. Modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de l'impost sobre Béns Immobles (BOIB núm. 180 de 30/12/2003; núm. 176 de 21/12/2013, núm. 122 de 17/09/2022 i núm. 170 de 28 de desembre de 2024)

PRIMER. Es modifica l'article 14 «Quota tributària i tipus de gravamen» que passarà a tenir la següent redacció:

«Article 14 «Quota tributària i tipus de gravamen» 

1.- La quota íntegra d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen.

2.- La quota líquida s'obtindrà minorant la quota íntegra en l'import de les bonificacions previstes legalment.

3.- El tipus de gravàmens incrementats dins els límits prevists a la llei reguladora, són els següents:

  • Tipus de gravamen per als béns urbans: 0,63% 
  • Tipus de gravamen per als béns rústics: 0,67%
  • Tipus de gravamen per als béns de característiques especials: 1,3%.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

La present Ordenança fiscal, aprovada pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió celebrada el ____ de _____________ de 20__, entrarà en vigor en el moment de la seva publicació íntegra en el butlletí oficial de les Illes Balears i serà d'aplicació a partir de dia següent a la seva entrada en vigor, romanent en vigor fins que s'acordi la seva modificació o la seva derogació expressa.»

SEGON.- Donar a l'expedient la tramitació i publicitat preceptives, mitjançant l'exposició del mateix en el tauler d'anuncis de la seu electrònica i en el Portal de Transparència de l'Ajuntament, així com la publicació de l'anunci corresponent al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en un dels diaris de major difusió de la comunitat autònoma, per un termini de trenta (30) dies, dins dels quals els interessats podran examinar l'expedient i presentar les reclamacions que estimin oportunes, de conformitat amb el que disposa l'article 17 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

TERCER.- Considerar, en el supòsit que no es presentessin reclamacions a l'expedient, en el termini anteriorment indicat, que l'Acord és definitiu, tenint en compte l'article 17.3 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, del 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.”

Contra el present , conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Baleras amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Santa Margalida, a data de la signatura electrònica (9 de desembre de 2025)

El batle (Martí Àngel Torres Valls)