Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 884799
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, ajudes corresponents a l’any 2026 per al foment de les races autòctones de les Illes Balears
Versió PDF
El Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions destinades al foment de races autòctones espanyoles (BOE núm. 295, de 8 de desembre de 2011), pretén fomentar i preservar el gran patrimoni genètic que suposen aquestes races mitjançant unes ajudes adreçades a les organitzacions o a les associacions de ramaders reconegudes per les comunitats autònomes per promocionar i defensar les races autòctones espanyoles que preveu l'annex I del Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu, s'actualitza el Programa Nacional de Conservació, Millora i Foment de les Races Ramaderes i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig; 1316/1992, de 30 d'octubre; 1438/1992, de 27 de novembre; i 1625/2011, de 14 de novembre.
A l'efecte d'aplicar el Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, en aquesta Comunitat Autònoma s'ha d'adaptar a les particularitats organitzatives i procedimentals que s'hi estableixen, de conformitat amb el que preveu l'article 3.2 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'altra banda, atesa la singularitat de les Illes Balears, es considera d'interès públic finançar totes les associacions que compleixin els requisits perquè, d'aquesta manera, puguin continuar fent les gestions administratives i de camp necessàries per tenir tots els exemplars de cada raça en els registres genealògics corresponents i complir l'objectiu final d'aquestes ajudes, que és preservar els recursos zoogenètics de les Illes Balears. Per això, es considera adient aplicar el punt 2 de l'article 6 del Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre.
El Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat esmentat.
En concret, a l'article 27 del Reglament esmentat s'estableixen les condicions per acollir-se a l'exempció que han de reunir determinades ajudes adreçades al sector ramader.
En compliment del que preveu l'article 11 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació va trametre a la Comissió Europea la informació resumida d'aquesta ajuda, a la qual s'ha assignat el número d'identificació d'ajuda SA.108727, la qual és vigent fins al 31 de desembre de 2026.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes de l'any 2026 per a les organitzacions o les associacions de ramaders reconegudes oficialment per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al foment de les races autòctones de les Illes Balears que preveu l'annex I del Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu, s'actualitza el Programa Nacional de Conservació, Millora i Foment de les Races Ramaderes i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig; 1316/1992, de 30 d'octubre; 1438/1992, de 27 de novembre, i 1625/2011, de 14 de novembre (BOE núm. 52, d'1 de març de 2019).
2. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (DOUE núm. 327, de 21 de desembre de 2022), i d'acord amb el Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions destinades al foment de races autòctones espanyoles (BOE núm. 295, de 8 de desembre de 2011).
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Finançament de la convocatòria
1. A aquesta convocatòria, s'hi destina un import màxim de cent trenta-vuit mil noranta-cinc euros amb vint-i-quatre cèntims (138.095,24 €), amb la possibilitat d'ampliar-lo, amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.
2. El Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació ha de finançar les actuacions que preveu aquesta Resolució de conformitat amb el que estableix l'article 8 del Reial decret 1625/2011, amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat.
3. De conformitat amb el que disposa l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que preveu el punt 1 anterior es pot incrementar amb la quantia addicional màxima de dos-cents mil euros (200.000,00 €). L'efectivitat de la quantia addicional esmentada queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit com a conseqüència de les circumstàncies que assenyala el punt 2.a) de l'article 58 esmentat i a l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.
4. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts generals de l'Estat de l'any 2026.
Tercer Persones beneficiàries
1. Es poden beneficiar de les ajudes que preveu aquesta Resolució les organitzacions o les associacions de ramaders de les Illes Balears que, abans de dictar-se la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:
a. Que estiguin oficialment reconegudes per a la gestió del llibre o els llibres genealògics de la raça o les races autòctones per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o pel consell insular corresponent.
b. Que compleixin els requisits que exigeixen els articles 13.2, 13.3 i 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
c. Que compleixin el que disposen el Reglament (UE) 2016/1012 del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny de 2016, relatiu a les condicions zootècniques i genealògiques per a la cria, el comerç i l'entrada a la Unió d'animals reproductors de raça pura, de porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu, i pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 652/2014 i les directives 89/608/CEE i 90/425/CEE del Consell i es deroguen determinats actes en l'àmbit de la cria animal (Reglament sobre cria animal), i el Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, als porcins reproductors híbrids i al seu material reproductiu; s'actualitza el Programa Nacional de Conservació, Millora i Foment de les Races Ramaderes, i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig; 1316/1992, de 30 d'octubre; 1438/1992, de 27 de novembre, i 1625/2011, de 14 de novembre.
d. Que tenguin la condició de pimes d'acord amb el que estableixen l'article 2.52 i l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.
e. Que no tenguin la consideració d'empreses en crisi d'acord amb l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, i segons la definició d'empresa en crisi que s'inclou en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi, d'acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C 249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).
f. Que no estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat un ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior.
g. En el cas que hi hagi diverses associacions reconegudes per a una mateixa raça, tant si és a la mateixa comunitat autònoma com en diferents comunitats autònomes, han d'estar integrades en una única associació de segon grau, segons el que disposa l'article 10 del Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, per poder accedir a aquestes ajudes; aquesta associació de segon grau ha de ser la que sol·liciti les ajudes.
Les explotacions ramaderes en les quals es duguin a terme les activitats subvencionables també han de complir els requisits que preveuen les lletres b), d), e) i f).
2. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment i en el moment del pagament.
L'acreditació que es compleix aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici que es compleix el requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no està obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
3. La comprovació dels requisits que preveuen els punts 1.a) i 1.c), així com de les dades referides a les activitats que preveu l'article 4 i l'annex I del Reglament (UE) 2016/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny de 2016, la fa d'ofici l'òrgan instructor del procediment, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, s'ha de presentar un certificat de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o del consell insular corresponent.
4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'article 13 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació serà la que preveu l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per una resolució administrativa o una sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
6. De conformitat amb el que preveu l'article 1 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, no es concediran ajudes en els casos que s'indiquen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Quart Activitats subvencionables
1. Es poden subvencionar les actuacions següents:
a. Creació o manteniment de llibres genealògics.
Els conceptes subvencionables són les despeses derivades d'aquesta activitat, incloses les despeses de local o oficines, d'ordinadors i material informàtic i el seu manteniment o actualització, de l'adquisició de material d'oficina no inventariable i la contractació, i les despeses de personal tècnic i administratiu.
b. Les que es derivin del desenvolupament del programa de millora oficialment reconegut per a la raça, en el qual s'han de recollir les activitats destinades a la seva conservació in situ, així com la creació i el manteniment de bancs de germoplasma en centres autoritzats oficialment i les proves destinades a determinar la qualitat genètica o el rendiment del ramat. Les ajudes van encaminades a sufragar les despeses relatives a la implantació i al desenvolupament dels programes de millora aprovats oficialment i els controls de rendiments per fer les avaluacions genètiques dels animals i els programes de difusió de millora.
El Servei de Ramaderia de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha d'incloure i aprovar en el programa de millora les activitats del paràgraf b).
2. Quant a les despeses subvencionables, s'aplica el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de quinze mil euros (15.000,00 €), en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin.
La tria entre les ofertes que es presentin, que s'han d'aportar juntament amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de la subvenció, es fa d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
4. Únicament són subvencionables les despeses que el beneficiari hagi fet entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de desembre de 2026 i hagi pagat abans de la presentació de la justificació.
5. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no és subvencionable, excepte quan la persona beneficiària no el pugui recuperar.
Cinquè Quantia de les ajudes
1. La quantia màxima de les ajudes és, en funció del tipus d'actuació que se sol·liciti, la següent:
a. Costs administratius corresponents a la creació o manteniment del llibre genealògic: fins al 100,00 % de la despesa subvencionable.
b. Despeses relatives a la implantació i al desenvolupament dels programes de millora oficialment aprovats i els controls de rendiments per fer les avaluacions genètiques dels animals i els programes de difusió de millora: fins al 70,00 % de la despesa subvencionable.
2. La quantia màxima de la subvenció que pot rebre l'organització o l'associació és de seixanta mil euros (60.000,00 €) per raça.
3. En cap cas aquest import per explotació ramadera no pot superar els tres mil euros (3.000,00 €).
4. L'import de la subvenció que regula aquesta convocatòria no pot superar en cap cas, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, destinades a la mateixa finalitat, el cost de l'activitat subvencionada ni els límits que estableixen en cada cas les lletres a) i c) de l'apartat cinquè de l'article 27 del Reglament (UE) 2022/2472, de 14 de desembre de 2022. Aquests ajuts no s'acumulen a cap ajuda de minimis corresponent als mateixos costs subvencionables si aquesta acumulació dona lloc a una intensitat o un import de l'ajuda superior al límit esmentat.
Sisè Sol·licituds
1. El període per presentar les sol·licituds comença el dia 1 de gener de 2026 i acaba el 3 d'abril de 2026.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds de manera electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud.
Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:
a. Còpia del NIF de la persona sol·licitant.
b. Acreditació de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud.
c. Relació, signada pel secretari, dels ramaders que integren l'organització o l'associació. En aquesta relació hi han de constar, com a mínim, el nom i els cognoms i el NIF de cada associat.
d. Declaració responsable de cada associat d'acord amb el model, que figura al web del FOGAIBA, emplenada degudament. Si la declaració presentada no conté totes les dades d'aquest formulari, o bé presenta ratllades o esmenes, es considera no presentada. El beneficiari ha de presentar aquestes declaracions de manera ordenada i numerada d'acord amb la relació de ramaders presentada.
e. Programa que s'ha de desenvolupar durant el període que s'ha establert, en el qual s'especifiqui la descripció de les actuacions que s'han de desenvolupar, d'acord amb l'apartat quart d'aquesta Resolució.
f. Pressupost detallat i desglossat per activitats, d'acord amb l'apartat quart d'aquesta Resolució, en què s'indiqui la base imposable i l'import de l'IVA corresponent. Si l'associació sol·licita altres ajudes per a la mateixa finalitat, en el pressupost detallat s'han de separar les despeses que són subvencionables per a cada entitat.
g. Certificat tributari de la condició del subjecte passiu de l'IVA actualitzat o document de l'Agència Tributària equivalent que demostri que la persona beneficiària no pot recuperar l'IVA, en cas de sol·licitar la subvencionabilitat de l'IVA.
h. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
La comprovació del DNI del representant de l'agrupació, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, prèvia autorització expressa, com també el compliment dels requisits que preveuen els punts 1.a) i 1.c) de l'apartat tercer o el grau de compliment del programa, així com de les dades referides a les activitats que preveu l'article 4 i l'annex I del Reglament (UE) 2016/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny de 2016, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir aquestes dades, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans electrònics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució del procediment.
4. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'ha esmentat en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a l'organització sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
5. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix el Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, i de la resta de la normativa d'aplicació.
Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta Resolució s'ha de tramitar d'acord amb el que disposa l'article 6.2 del Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, que estableix les bases reguladores de les subvencions destinades al foment de les races autòctones espanyoles.
En conseqüència, les subvencions es concedeixen en condicions d'igualtat a totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'exigeixen en aquesta Resolució i que aportin la documentació corresponent.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, s'ha de reduir a cada persona beneficiària la quantia revocada, per incompliment de la persona beneficiària, en la darrera convocatòria, resolta i pagada, d'ajudes al foment de les races autòctones de les Illes Balears i, si no n'hi ha prou, s'han de reduir els imports resultants en el mateix percentatge unitari corresponent a l'ajustament pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la Resolució.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora, en el qual s'acrediten, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada hagi passat aquest temps, si no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
4. Les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es faran a través dels mitjans electrònics establerts.
5. Contra la Resolució esmentada abans es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El règim jurídic aplicable per incomplir les obligacions esmentades és el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
3. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, la persona beneficiària està obligada a desenvolupar el programa i el pressupost aprovats.
Desè Justificació i pagament de les ajudes
1. El període per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 31de març de 2027 i són elegibles les actuacions subvencionables que la persona beneficiària hagi efectuat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de desembre de 2026, i pagat entre la sol·licitud de l'ajuda i el 31 de març de 2027 o el dia de la sol·licitud de pagament, en el cas que aquesta presentació s'efectuï amb anterioritat a la data màxima.
2. Quant a la manera de justificar la despesa que s'hagi fet i els justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
4. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud de pagament de manera electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.
A aquestes sol·licituds, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Memòria de les activitats que s'han fet i dels resultats que s'han obtingut. La memòria ha d'incloure la llista de les explotacions amb animals inscrits en el llibre genealògic.
b. Documentació justificativa de les despeses que s'han fet. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:
Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament que s'hagi fet. Ha d'incloure el concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Els pagaments amb efectiu han de complir el que indica l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau, exclusivament. No fa falta verificar que la factura pagada amb efectiu per davall o igual a 1.000,00 euros estigui signada si compleix el que s'ha esmentat abans. En el cas d'una factura, aquesta ha d'incloure l'acreditació que està pagada amb efectiu i la data de pagament.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament que s'hagi fet. Ha d'incloure l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti que s'ha fet efectiu el pagament.
Aquesta documentació ha d'estar a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
No s'admeten pagaments en efectiu d'import superior a 1.000,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
c. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
d. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, com també la memòria justificativa de l'elecció.
e. Declaració expressa, si escau, d'altres ajudes que s'hagin rebut per a la mateixa finalitat i aportació de la documentació justificativa de les ajudes que s'hagin rebut, per tal de comprovar els límits que preveu l'apartat onzè d'aquesta convocatòria.
f. Compte justificatiu, que ha d'incloure la relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
5. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats corresponents.
6. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que s'estableixen suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.
7. D'acord amb el que preveu l'article 5 del Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, els beneficiaris poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament de l'ajuda fins al 50,00 % de la subvenció concedida. Aquestes sol·licituds s'han de formular d'acord amb el model que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, i s'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en aquest formulari.
La concessió de la bestreta no eximeix la persona beneficiària de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció ni d'aplicar els fons que s'hagin percebut en el termini i els termes que preveuen els punts anteriors. La falta de justificació implica el reintegrament de les quantitats que s'hagin percebut més els interessos legals, a comptar del moment del pagament de la bestreta.
Onzè Compatibilitat de les ajudes
1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les de qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superin els límits a què es refereix l'apartat cinquè.
2. Aquestes ajudes estatals no són acumulables amb:
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic que s'aplica a aquesta convocatòria és el que estableix el Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions destinades al foment de races autòctones espanyoles, així com el que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i la resta de la normativa d'aplicació vigent.
Tretzè Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en el dia de la signatura electrònica (25 de novembre de 2025)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons
ANNEX 1 Exclusions previstes a l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 2022/2472
1. A les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, concretament les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i funcionament d'una xarxa de distribució o a altres costs corrents vinculats a l'activitat exportadora.
2. A les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.
3. Els règims d'ajudes que no excloguin explícitament el pagament d'ajudes individuals a empreses que estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda concedida pel mateix estat membre il·legal i incompatible amb el mercat interior;
4. A les ajudes ad hoc a les empreses que preveu el punt 3 anterior.
5. A les empreses en crisi, d'acord amb la definició de l'article 2, punt 59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 esmentat, amb excepció de les ajudes concedides per cobrir els costs de retirada i destrucció de ramat mort d'acord amb el seu article 27, apartat 2, lletres c), d) i e).
6. A les ajudes que comportin, per si mateixes, per les condicions inherents a elles o pel seu mètode de finançament, una infracció indissociable del Dret de la Unió, en particular:
a) Les ajudes la concessió de les quals estigui supeditada a l'obligació que la persona beneficiària utilitzi béns de producció nacional o serveis nacionals.
b) Les ajudes que restringeixin la possibilitat que les persones beneficiàries explotin els resultats de la recerca, el desenvolupament i la innovació en altres estats membres.
7. A les ajudes en favor de productes agrícoles en el sentit de l'annex 1 de l'Acord sobre l'Agricultura de l'Organització Mundial del Comerç (OMC), que constitueixen una subvenció a l'exportació tal com es defineix en aquest Acord. Tampoc s'aplicarà a les ajudes en favor de tals productes, que constitueixen suport financer a l'exportació proporcionat per un govern o qualsevol organisme públic en el marc de la Decisió ministerial de l'OMC sobre la competència de les exportacions, de 19 de desembre de 2015 , si no compleixen els requisits pertinents de l'apartat 15 d'aquesta Decisió sobre el termini màxim de reemborsament i l'autofinançament.