Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES, BENESTAR SOCIAL I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA
Núm. 902557
Primera proposta de resolució provisional de la directora general de Benestar Social d’exclusió, desistiment i concessió de les sol·licituds presentades a la convocatòria de subvencions per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats, corresponents a l’any 2025, per a accions a realitzar durant l’any 2026
Versió PDF
Antecedents
1. En data 11 de novembre de 2025, es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de 7 de novembre de 2025, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponents a l'any 2025, per a accions a realitzar durant l'any 2026.
2. Dins el termini previst en el punt 7.1 de la convocatòria, les entitats que s'indiquen en els annexes d'aquesta proposta de resolució han presentat una sol·licitud de subvenció per finançar projectes i actuacions d'entitats sense ànim de lucre destinades a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica a fi de reduir les situacions de vulnerabilitat o exclusió social.
3. En data 2 de desembre de 2025, es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de 28 de novembre de 2025, per la qual s'amplia el crèdit de la convocatòria de subvencions per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponents a l'any 2025, per a accions a realitzar durant l'any 2026.
Per tant, el pressupost total d'aquesta convocatòria és de 1.504.685,91 euros, amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici de 2025:
|
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
|
2025 |
841.394,23 € |
17401.313E01.48000.00. FF 25073 |
|
2025 |
663.291,68 € |
17401.313E01.48000.00 |
La distribució del crèdit es farà atenent les modalitats i els criteris següents:
— Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments: 350.000,00 €.
— Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis: 904.685,91 €.
— Modalitat 3. Projectes de menjadors socials: 250.000,00 €.
La distribució per modalitats és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les tres modalitats estan vinculades. L'ordre de prelació en l'assignació del crèdit no exhaurit és el de les modalitats 2, 1 i 3, successivament.
4. El personal del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Benestar Social ha revisat la documentació de les sol·licituds presentades i ha comprovat si s'adapten a l'objecte que disposa el punt 1 de la convocatòria i si les entitats compleixen els requisits que estableix el punt 3.
5. D'acord amb el punt 8.3 de la convocatòria, en data 26 de novembre de 2025 el servei de Serveis Socials ha notificat un requeriment a l'entitat IGLESIA EVANGELICA DE PALMA DE MALLORCA perquè, en el termini de cinc dies hàbils des de l'endemà de la notificació, aporti la documentació requerida al punt 7.3.i) de la convocatòria.
Atès que l'entitat esmentada no ha presentat la documentació requerida en el termini indicat, es considera que desisteix de la seva petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de dictar una resolució per declarar el desistiment.
6. En data 4 de desembre de 2025 s'ha aprovat l'informe tècnic que fonamenta la proposta provisional d'exclusió, desistiment i concessió de subvencions. Aquest informe inclou les sol·licituds excloses, amb el motiu d'exclusió, les sol·licituds desistides i les sol·licituds aprovades.
7. El punt 9.4 de la convocatòria estableix que l'import de la subvenció per concedir a cada entitat s'ha d'ajustar al que estableix l'article 7 de les bases reguladores, d'acord amb els límits següents:
— Modalitat 1. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 350.000,00 €.
— Modalitat 2. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 300.000,00 €.
— Modalitat 3. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 200.000,00 €.
8. D'acord amb el punt 9.5 de la convocatòria, si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que compleixin els requisits establerts en el punt 3 no supera l'import màxim previst en el punt 2, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat sempre tenint en compte el pressupost disponible en cada una de les modalitats.
9. Els punts 9.6 i 9.7 de la convocatòria estableixen que, en el cas que la suma dels imports dels ajuts sol·licitats per les entitats que compleixin els requisits establerts en el punt 3 superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit previst en el punt 2 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'import sol·licitat inicialment. El prorrateig es farà atenent les sol·licituds i el pressupost disponible en cada una de les modalitats, sens perjudici de la vinculació establerta en el punt 2.2 de la convocatòria.
10. Atès que l'import sol·licitat en la modalitat 1 no supera l'import màxim previst en aquesta modalitat, s'ha d'atorgar a l'entitat el 100 % de l'import sol·licitat.
11. En el cas de les modalitats 2 i 3, la suma dels imports dels ajuts sol·licitats supera l'import total del pressupost assignat. Per tant, s'ha de prorratejar l'import adjudicat entre les entitats beneficiàries de cada una de les modalitats tenint en compte l'import sol·licitat inicialment.
12. El punt 10.3 de la convocatòria estableix que, en el cas que es proposi la desestimació de la sol·licitud o la concessió d'un import inferior al sol·licitat per l'entitat, la directora general de Benestar Social, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la primera proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades hi puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es pot prescindir d'aquest tràmit.
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
2. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que en l'article 3 estableix que els objectius de les polítiques socials són, entre d'altres, prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social. Així mateix, l'article 4 disposa, entre els principis rectors, el d'universalitat i igualtat, pel qual els serveis públics han de garantir a tothom el dret d'accés als serveis socials i l'ús efectiu en condicions d'igualtat, equitat i justícia distributiva.
6. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de la qual depèn la Direcció General de Benestar Social.
7. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Benestar Social les competències, entre d'altres, de gestió de programes de serveis socials i de foment dels programes d'inclusió social.
8. L'Ordre de la consellera de Benestar Social i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021).
9. La Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de 7 de novembre de 2025, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponents a l'any 2025, per a accions a realitzar durant l'any 2026 (BOIB núm. 149, d'11 novembre de 2025).
10. La Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de 28 de novembre de 2025, per la qual s'amplia el crèdit de la convocatòria de subvencions per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponents a l'any 2025, per a accions a realitzar durant l'any 2026 (BOIB núm. 159, de 2 de desembre de 2025).
Proposta de resolució provisional
Propòs a la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència que dicti una resolució en els termes següents:
1. Excloure la sol·licitud corresponent al projecte que consta en l'annex 1 d'aquesta proposta de resolució amb especificació del motiu d'exclusió.
2. Declarar el desistiment de la sol·licitud corresponent al projecte següent:
|
Exp. |
Entitat |
NIF |
Projecte |
|
GAR_ALI/11/2025 |
IGLESIA EVANGELICA DE PALMA DE MALLORCA |
R0700051F |
Adquisició d'aliments i articles de primera necessitat per al banc d'aliments de l'Esglèsia Cristiana Evangèlica de Palma de Mallorca |
3. Concedir les subvencions sol·licitades a favor de les entitats i pels imports que consten en l'annex 2 d'aquesta proposta de resolució.
4. Atorgar a les entitats interessades un termini de cinc dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta proposta de resolució, per presentar-hi al·legacions. Les al·legacions s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic d'al·legacions disponible a la Seu electrònica: www.caib.es/seucaib/ca/201/empresas/tramites/tramite/6407448/
5. Publicar aquesta proposta de resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (4 de desembre de 2025)
La directora general de Benestar Social Marina Fiscaletti Marqués
ANNEX 1 Projectes exclosos amb el motiu d'exclusió
|
Exp. |
Entitat |
NIF |
Motiu d'exclusió |
|
GAR_ALI/13/2025 |
ASOCIACIÓN CALÈ MARRATXI |
G01775162 |
L'entitat no compleix els requisits dels punts 3.3.a), b) i d) de la convocatòria. |
ANNEX 2 Projectes aprovats i estimació provisional d'adjudicació de subvenció
Modalitat 1
|
Exp. |
Entitat |
NIF |
Projecte |
Cost projecte |
Import sol·licitat |
Import adjudicat |
|
GAR_ALI/1/2025 |
FUNDACION BANCO DE ALIMENTOS |
G57152639 |
Red de alimentos 2026 |
350.000,00 |
350.000,00 |
350.000,00 |
Modalitat 2
|
Exp. |
Entitat |
NIF |
Projecte |
Cost projecte |
Import sol·licitat |
Import adjudicat |
|
GAR_ALI/2/2025 |
CRUZ ROJA ESPAÑOLA |
Q2866001G |
Garantia Alimentària |
230.000,00 |
230.000,00 |
152.153,68 |
|
GAR_ALI/3/2025 |
ASSOCIACIÓ MALLORCA SENSE FAM |
G57632234 |
Ajuda solidària amb aliments a persones necessitades |
250.000,00 |
200.000,00 |
132.307,54 |
|
GAR_ALI/4/2025 |
FUNDACIÓ D'AJUDA INTEGRAL A LES PERSONES - MONTISION |
G57999963 |
Aliments bàsics per a tots |
300.000,00 |
300.000,00 |
198.461,32 |
|
GAR_ALI/6/2025 |
CARITAS DIOCESANA DE IBIZA |
R0700071D |
Garantia Alimentària |
131.100,00 |
131.000,00 |
86.661,44 |
|
GAR_ALI/7/2025 |
S.O.S MAMAS BALEARES |
G57819179 |
Repartiment d'aliments a famílies vulnerables |
200.000,00 |
200.000,00 |
132.307,54 |
|
GAR_ALI/8/2025 |
CARITAS DIOCESANA DE MENORCA |
R0700070F |
Servei d'aliments de Caritas Menorca |
126.000,00 |
126.000,00 |
83.353,75 |
|
GAR_ALI/9/2025 |
CARITAS DIOCESANA DE MALLORCA |
R0700067B |
Repartiment d'aliments amb targeta moneder per la cobertura d'aliments i productes de primera necessitat |
180.550,00 |
180.550,00 |
119.440,64 |
Modalitat 3
|
Exp. |
Entitat |
NIF |
Projecte |
Cost projecte |
Import sol·licitat |
Import adjudicat |
|
GAR_ALI/5/2025 |
ASOCIACION ZAQUEO |
G07929672 |
Comedor Social |
40.000,00 |
40.000,00 |
37.735,86 |
|
GAR_ALI/10/2025 |
ASSOCIACIO TARDOR |
G57837981 |
Comedor Social |
200.000,00 |
200.000,00 |
188.679,22 |
|
GAR_ALI/12/2025 |
EBENEZER MARANATA |
G57742165 |
Ebenezer Maranata |
25.000,00 |
25.000,00 |
23.584,92 |