Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 900628
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la recollida i tractament dels residus domèstics
Versió PDF
Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la recollida i tractament dels residus domèstics
Es publica el text íntegre de la mateixa per la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER A LA RECOLLIDA I TRACTAMENT DELS RESIDUS DOMÈSTICS
Article 1. Naturalesa, objecte i fonament.
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 a 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la Taxa per a la recollida i tractament dels residus domèstics, que s'ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual acompleixen el que preveu l'article 57 del Reial decret legislatiu 2/2004 esmentat.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable la prestació del servei de recollida, el transport, l'emmagatzemament, la valorització o la disposició i tractament dels residus domèstics i els residus comercials o industrials assimilables a domèstics.
2. A aquest efecte es consideren residus domèstics els residus perillosos i no perillosos generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques incloent també els residus que es generen a les llars provinents d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i enderrocs procedents d'obres menors de la construcció i la reparació domiciliària. S'exclouen d'aquest concepte els residus de tipus industrial, les runes d'obres, els detritus humans, les matèries i materials contaminants, corrosius o perillosos, o la recollida o l'abocament dels quals exigeixi adoptar mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat especials.
3. No està subjecte a la taxa la prestació voluntària o a instància de part dels serveis següents:
a) La recollida de residus no qualificats de domèstics d'indústries, hospitals i laboratoris
b) La recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.
c) La recollida de runes d'obres.
4. Els serveis que són competència municipal i que tenen caràcter obligatori, en base als preceptes generals o per disposició dels reglaments, bans o ordenances de policia d'aquest Ajuntament, meriten la taxa, encara que les persones interessades no els facin servir. L'existència d'aquest tipus de serveis permet a l'Ajuntament percebre'n la taxa, independentment de la utilització, ja que és obligatòria.
5. La liquidació i el pagament de la taxa no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i els locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què el servei es realitzi, ja sigui com a persona propietària o usufructuària, com rellogada, arrendatària o, fins i tot, en precari.
2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels habitatges o locals, qui pot repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre les persones usuàries del servei.
Article 4. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43 de la Llei General Tributària.
2. Són responsables subsidiàries les persones administradores de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.
3. Han d'actuar com a obligades tributàries, atès que són les deutores principals, les persones usuàries del servei.
Article 5 . Exempcions
a) Estaran exempts de pagament d'aquesta taxa les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfic-docents.
b) Gaudiran d'exempció subjectiva els contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal, i que estiguin inscrits en el Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat.
Article 6 Beneficis fiscals:
1. Bonificacions per condicions sòcio-econòmiques
a) Tindran una reducció del 50 % de la taxa els subjectes passius següents:
- L'habitatge amb una sola persona resident, els ingressos de la qual siguin iguals o inferiors al SMI.
- L'habitatge amb més d'una persona resident, els ingressos conjunts e les quals siguin iguals o inferiors a l'1,5 del SMI.
b) L'habitatge amb una sola persona resident, la qual acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i els seus ingressos siguin iguals o inferiors al SMI, tindrà una reducció del 70%.
c) Tindran una reducció del 30 % de la taxa els subjectes passius següents:
- L'habitatge amb una sola persona resident, els ingressos de la qual siguin iguals o inferiors a 1,5 SMI.
- L'habitatge amb més d'una persona resident, els ingressos conjunts de les quals siguin iguals o inferiors a 2 SMI.
d) L'habitatge amb una sola persona resident, la qual acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i els seus ingressos siguin iguals o inferiors a 1,5 SMI, tindrà una bonificació del 60%.
Per gaudir d'aquestes bonificacions, la persona resident a l'habitatge ho pot ser en condició de propietària, usufructuària o llogatera.
No gaudiran de les bonificacions assenyalades quan:
- Quan la persona beneficiària sigui propietària o usufructuària de més d'un immoble, en el cas de llogaters quan sigui propietària d'un o més immobles.
- Quan, qualsevol dels membres de la unitat familiar, siguin propietaris o usufructuaris de més immobles del que resideixen.
En tot cas, les circumstàncies que s'al·leguin s'hauran d'acreditar amb la següent documentació:
- Atur amb o sense prestació.
- Subsidi d'atur.
- Declaració de renda o certificat negatiu si no i ha obligació de presentar-les.
- Certificació de béns mobles o immobles si s'escau.
- Certificat o justificants de la Seguretat social sobre les pensions.
- Certificat de discapacitat.
- Contracte de lloguer.
Les sol·licituds, que tenen caràcter anual, es podran presentar durant els tres primers mesos de l'any i una vegada informades per la comissió de Serveis Socials, la Junta de Govern resoldrà.
e) Metodologia pel càlcul dels ingressos:
o Se suma la base imposable general (casella 435) amb la base imposable de l'estalvi (casella 460).
o D'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació.
f) El gaudi dels beneficis fiscals d'índole sòcio-econòmica regulats en aquest article no exclou el dret d'adherir-se al Programa d'Inspecció Tècnica de Residus regulat a l'article 7 d'aquesta ordenança fiscal.
2. Bonificació de caràcter mediambiental
a. Gaudiran d'una bonificació del 15% de la taxa per a la recollida i tractament dels residus domèstics totes aquelles activitats comercials, industrials i de serveis que mostrin un bon comportament ambiental realitzant una correcta separació dels residus en les fraccions d'orgànica, de paper-cartró, d'envasos lleugers i d'envasos de vidre, i sense que hi hagi presència d'impropis.
b. Per gaudir d'aquesta bonificació, que té caràcter anual, caldrà adreçar una sol·licitud dins dels tres primers mesos de l'any de meritació de la taxa, a la regidoria de Medi Ambient, qui emetrà un informe verificant si es compleixen les condicions per obtenir-la.
c. No es podrà disposar d'aquesta bonificació mediambiental quan els serveis municipals acreditin que no es realitzen sistemàticament i de forma continuada les condicions establertes; a aquest efecte, l'Ajuntament inspeccionarà periòdicament el grau de compliment per part de les entitats beneficiàries, fins a un màxim de tres inspeccions, emetent el corresponent informe. En el cas que es detectin deficiències en dues de les tres inspeccions s'entendrà que la gestió dels residus és incorrecte i, per tant, no es pot acollir a la bonificació.
Article 7.- Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR)
1. Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge de les diferents fraccions de residus per part de la ciutadania, s'estableix una taxa diferenciada amb dos preus per als habitatges en sòl urbà. Així, la taxa reduïda serà pels habitatges que s'adhereixin al programa ITR i que, a més de fer una correcta separació dels residus en les diferents fraccions, compleixin les seves condicions, i la taxa ordinària serà per als que no les compleixin o bé no s'hi adhereixin.
2. L'adhesió al programa ITR és automàtica amb la presentació de la sol·licitud d'adhesió, que inclou l'imprès de compromís corresponent, i la seva adhesió es mantindrà mentre estigui en vigor aquesta ordenança fiscal o bé fins que es perdi el dret al seu gaudi per l'incompliment de les condicions establertes al punt quart d'aquest article. L'adhesió al programa ITR es perd en el cas de canvi de la persona titular del bé immoble.
3. Quan la sol·licitud es presenti dins dels tres primers mesos de l'any, l'adhesió serà efectiva pel mateix any; si es presenta amb posterioritat, es gaudirà de la taxa diferenciada a partir del següent, excepte quan es tracti de contribuents que realitzin una alta nova o un canvi de titular.
4.Tots els habitatges en sòl urbà adherits a la ITR hauran d'acceptar les següents condicions:
a. Compromís per part de la persona interessada de complir amb la separació dels residus en el seu domicili i aportar aquests residus correctament a la deixalleria o al servei de recollida porta a porta.
b. Consentir l'accés al seu habitatge amb la persona propietària, de membres de l'Ajuntament de Felanitx o persones que aquest designi, per controlar que es separin efectivament les cinc fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig) i no presentin impropis. Si la persona usuària no es troba en el domicili en el moment de la visita, tindrà l'obligació de posar-se en contacte amb el personal tècnic corresponent de l'Ajuntament per tal de poder realitzar la inspecció.
c. Consentir el control dels residus que es dipositen a les deixalleries i al carrer en la recollida porta a porta.
5. En el cas de no complir les condicions establertes en el punt anterior, es produirà la pèrdua automàtica i definitiva del dret a la tarifa diferenciada per l'any en curs i el següent, havent de fer de nou la sol·licitud per gaudir-ne en el futur.
Si la pèrdua del dret a la taxa diferenciada ve provocat per un incompliment de l'ordenança per a la recollida de residus municipals de Felanitx que es trobi vigent que derivi en una sanció, aquesta pèrdua del dret a gaudir de la tarifa diferenciada es produirà quan l'expedient sancionador sigui ferm.
6. Els habitatges en sòl urbà que es destinin a estades turístiques vacacionals no es poden adherir al Programa d'Inspecció Tècnica de Residus.
Article 8. Quota tributària
1. El cost real o presumible del servei, considerat en la seva globalitat constituirà, com a màxim, la base imposable.
2. La quota tributària consistirà en una quantitat fixa, que es determinarà individualment en funció de la naturalesa i del destí dels immobles.
3. A aquest efecte, s'aplicaran les següents tarifes:
|
Epígrafs |
Paràmetre |
Tarifa recollida |
Tarifa tractament |
TAXA 2026 |
|---|---|---|---|---|
|
Activitat industrial extracció graves (ep. 243 i 231) |
Unitats |
544,27 € |
88,31 € |
632,58 € |
|
Activitats professionals |
Unitats |
174,70 € |
38,59 € |
213,30 € |
|
Altres centres de salut |
Unitats |
509,74 € |
66,52 € |
576,26 € |
|
Altres locals no tipificats |
Unitats |
153,53 € |
68,98 € |
222,51 € |
|
Articles per a la llar i la construcció |
Unitats |
183,66 € |
37,23 € |
220,89 € |
|
Bars < 50 m2 |
Unitats |
323,28 € |
153,32 € |
476,60 € |
|
Bars <100 m2 |
Unitats |
307,79 € |
156,28 € |
464,07 € |
|
Bars >100 < 150 m2 |
Unitats |
432,06 € |
197,43 € |
629,49 € |
|
Bars >150 < 175 m2 |
Unitats |
538,45 € |
252,85 € |
791,30 € |
|
Bars >175 m2 |
Unitats |
733,84 € |
143,71 € |
877,55 € |
|
Cafeteríes < 50 m2 |
Unitats |
458,49 € |
202,16 € |
660,65 € |
|
Cafeteríes < 100 m2 |
Unitats |
498,29 € |
225,04 € |
723,33 € |
|
Cafeteríes >100 <150 m2 |
Unitats |
626,18 € |
279,09 € |
905,27 € |
|
Cafeteríes >150 <200 m2 |
Unitats |
763,89 € |
361,38 € |
1.125,27 € |
|
Cafeteríes >200 m2 |
Unitats |
808,44 € |
382,19 € |
1.190,63 € |
|
Carnisseries, peixateries i fruiteries |
Unitats |
312,48 € |
146,67 € |
459,15 € |
|
Centres educatius |
Unitats |
166,21 € |
70,41 € |
236,62 € |
|
Centres ensenyança reglada |
Unitats |
238,49 € |
91,69 € |
330,18 € |
|
Comerç mixt en grans superfícies |
m2 |
5,90 € |
2,19 € |
8,09 € |
|
Comerç mixt o al detall |
Unitats |
540,64 € |
292,54 € |
833,18 € |
|
Comerç no alimentari |
Unitats |
134,57 € |
68,98 € |
203,55 € |
|
Consultes clíniques i veterinaris |
Unitats |
153,53 € |
68,98 € |
222,51 € |
|
Estacions de servei amb tenda |
Unitats |
282,10 € |
105,22 € |
387,32 € |
|
Estacions de servei sense tenda |
Unitats |
181,98 € |
68,98 € |
250,96 € |
|
Farmàcies |
Unitats |
520,38 € |
214,04 € |
734,42 € |
|
Habitatges turístic vacacionals |
Places |
9,93 € Per plaça + 101,78 € |
10,16 € per plaça + 118,96 € |
20,09 € per plaça + 220,74 € |
|
Habitatges turístic vacacionals (rústic) |
Places |
9,93 € Per plaça + 3,05 € |
10,16 € Per plaça + 79,30 € |
20,09 € Per plaça + 82,36 € |
|
Institucions financeres |
Unitats |
580,82 € |
228,84 € |
809,66 € |
|
Forns i pastisseries |
Unitats |
313,96 € |
134,89 € |
448,85 € |
|
Ports esportius |
Amarraments |
15,22 € |
5,85 € |
21,08 € |
|
Preparació i conserves de carn |
m2 |
2,65 € |
1,30 € |
3,95 € |
|
Rent a Cars i autocars |
Unitats |
331,49 € |
56,26 € |
387,75 € |
|
Restaurants <100 m2 |
Unitats |
739,06 € |
343,14 € |
1.082,20 € |
|
Restaurants >100 <150 m2 |
Unitats |
908,55 € |
446,21 € |
1.354,76 € |
|
Restaurants >150 < 200 m2 |
Unitats |
1.196,62 € |
517,99 € |
1.714,61 € |
|
Restaurants >200 < 300 m2 |
Unitats |
1.260,89 € |
554,62 € |
1.815,51 € |
|
Restaurants >300 m2 |
Unitats |
1.862,98 € |
286,89 € |
2.149,87 € |
|
Servei d'hospedatge |
Places |
56,51 € |
19,00 € |
75,52 € |
|
Serveis recreatius, discoteques, sales de ball |
Unitats |
921,94 € |
355,39 € |
1.277,33 € |
|
Tallers mecànics |
Unitats |
163,50 € |
68,98 € |
232,48 € |
|
Habitatges activitats agropecuàries |
Unitats |
39,69 € |
11,70 € |
51,39 € |
|
Habitatges fora nucli urbà |
Unitats |
3,05 € |
79,30 € |
82,35 € |
|
Habitatges sol urbà sense ITR |
Unitats |
101,78 € |
118,96 € |
220,74 € |
|
Habitatges sol urbà amb ITR |
Unitats |
81,42 € |
62,32 € |
143,74 € |
En el cas que el domicili particular coincideixi amb el domicili on s'exerceixen activitats professionals o mercantils, només ha de ser objecte de pagament la quota professional o mercantil. I en el cas que en un mateix local coincideixin diverses activitats econòmiques, només s'ha de tributar per la quota més elevada.
Les quotes indicades anteriorment tenen caràcter irreductible i corresponen a un any, a excepció dels casos de declaració d'alta.
Les qüestions que es puguin plantejar en quant a l'aplicació d'una tarifa a un determinat local, que no estiguin clarament tipificat en aquestes, es resoldran, previ Informe d'Intervenció, mitjançant resolució de la Batlia.
4. La tarifa de l'epígraf Habitatges vacacionals turístics està conformada per una part fixa, que es correspon amb la tarifa dels habitatges en sòl urbà sense ITR, més una quantitat variable depenent de les places autoritzades.
5. La tarifa de l'epígraf Habitatges vacacionals turístics (rústic) està conformada per una part fixa, que es correspon amb la tarifa dels habitatges fora nucli urbà, més una quantitat variable depenent de les places autoritzades.
Article 9. Meritació
1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'inicia la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris, transport i tractament, en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats per les persones contribuents subjectes a la taxa.
2. Una vegada que el servei esmentat s'hagi establert i posat en funcionament, les quotes s'acrediten el primer dia de cada any, excepte que l'acreditació de la taxa es produeixi amb posterioritat a la data esmentada. En aquest cas, la primera quota s'acredita el primer dia del trimestre natural següent.
Article 10. Declaració i ingrés
1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant a l'efecte, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota resultant.
2. Quan es conegui, d'ofici o per comunicació de les persones interessades, qualsevol variació de les dades figurades a la matrícula, es duran a terme en aquesta les modificacions corresponents, les quals tindran efecte a partir del trimestre següent al de la data en la qual s'hagi efectuat la declaració.
3. Anualment, es formarà un Padró en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present ordenança. Aquest Padró s'exposarà al públic per un termini de quinze dies, a efectes de reclamacions, amb anunci en el Butlletí Oficial d'aquesta Comunitat Autònoma i en el Tauler d'Anuncis Municipal.
4. Finalitzat el termini d'exposició pública, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobratoris corresponents. El cobrament de les quotes es farà anualment mitjançant el rebut derivat de la matrícula, llevat de les corresponents a l'apartat 2, que es farà trimestralment.
Article 11 Sistema especial de pagament
Amb l'objectiu de facilitar el compliment de les corresponents obligacions tributàries, s'estableix un sistema de pagament fraccionat que es regirà pel que estableix aquest article, i el qual no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributaria, que se seguirà regint per la seva normativa específica.
Els requisits que han de concórrer en la persona sol·licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:
a) Formular l'oportuna sol·licitud, abans del 31 de gener de l'any que es tracti.
b) No mantenir cap tipus de deutes en període executiu.
c) Efectuar pagaments mitjançant domiciliació bancària.
d) Efectuar els pagaments en qualsevol de les següents modalitats.
1er) Modalitat de nou pagaments: En vuit mensualitats (de març a octubre), la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l'Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per nou l'import dels rebuts liquidats per les persones sol·licitants en l'exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del Padró a nom de la persona sol·licitant, les quantitats ja pagades. En el supòsit que el deute de la persona sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució.
2ón) Modalitat de quatre pagaments. En tres pagaments trimestrals (març, maig, setembre) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l'Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l'import del conjunt de rebuts de la taxa per recollida i eliminació de fems domiciliari liquidats a la persona sol·licitant en l'exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del Padró a nom de la persona sol·licitant, les quantitats ja pagades. En el supòsit que el deute de la persona sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució.
3er.) En un sòl pagament únic (de març a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l'Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del Padró a nom de la persona sol·licitant, la quantitat ja pagada. En el supòsit que el deute de la persona sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució.
e) L'acolliment als sistema especial de pagament es prorrogarà automàticament per a l'exercici següent sempre que la persona interessada no manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu.
f) Si la persona sol·licitant incorregués en l'impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte i s'haurà de pagar el deute total segons les normes del sistema normal de pagament. Els pagaments que ja s'hagin efectuat, si s'escau, tendran la consideració d'ingressos a compte.
Article 12. Baixes del Padró
1. Per donar-se de baixa del corresponent Padró, serà necessari sol·licitar-la mitjançant l'oportuna declaració a dits efectes, dins dels 30 dies següents a la data en què es produeixi aquest fet.
2. Les baixes en el padró de fems, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d'inhabilitat manifesta de l'immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d'obres de reforma de l'habitatge, i pel termini de realització d'aquelles.
3. Les baixes que es produeixin per cessament de l'activitat en el local, tindran efecte a partir del primer dia del mes següent a la data de la notificació a l'Administració Municipal. La duració de la baixa no podrà ésser inferior a sis mesos naturals; no s'entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol comerç o indústria, per el termini abans assenyalat.
Article 13. Infraccions i sancions
En tot allò que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, s'ajustarà segons l'establert a la Llei general tributària.
Disposició Final
La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i començarà a aplicar-se a partir de l'1 de gener de 2026. El seu període de vigència es mantindrà fins que s'esdevingui la seva modificació o derogació expresses.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tot això sens perjudici de l'exercici de qualsevol altre recurs que hom trobi pertinent.
Felanitx, document signat electrònicament (3 de desembre de 2025)
La batlessa Catalina Soler Torres