Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 898420
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en relació amb el Conveni específic de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per facilitar l’accés a l’Habitatge, previst en el Pla insular de cooperació de l’illa d’Eivissa per a l’any 2025
Versió PDF
El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió extraordinària i urgent de data 19 de novembre de 2025, va aprovar per unanimitat, l'acord següent:
(...)
«PROPOSTA
PRIMER. APROVAR i DISPOSAR la despesa màxima de 534.268,32 € en favor de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany amb NIF P0704600F, per finançar les obligacions derivades de la formalització del conveni específic entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per facilitar l'accés a l'habitatge, previst en el pla insular de cooperació de l'illa d'Eivissa per l'any 2025, amb el següent desglossament per anualitats i per partides pressupostàries:
- 2025: partida 9420.76200, per import de 464.268,32 euros.
- 2026: partida 9420.46200, per import de 70.000,00 euros.
SEGON. APROVAR i SUBSCRIURE el Conveni específic i els seus annexos entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, amb NIF núm. P0704600F, que consta a l'expedient núm. 2025/00011584B, amb CSV núm. 15706073331333224476.
TERCER. DESIGNAR com a representants del Consell Insular d'Eivissa en la Comissió de Seguiment del Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per facilitar l'accés a l'habitatge, previst en el pla insular de cooperació de l'illa d'Eivissa per l'any 2025, les persones següents:
- Maria Fajarnés Costa, consellera executiva de Departament de Promoció Econòmica, Cooperació municipal i Recursos Humans,que exercirà les funcions de presidenta de la Comissió.
- Rebeca Miguel Climent, tècnica d'administració general del Departament de Presidència, Hisenda, Gestió Econòmica i Esports, que actuarà com a vocal.
- Miquel Ribot Gili, tècnic d'administració general del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans, que actuarà com a vocal suplent.
- Concepción Rebollo Laserna, assessora jurídica i cap de Servei del Departament de Presidència, Hisenda, Gestió Econòmica i Esports, que actuarà com a secretària.
- Marta Díaz Pascual, cap de Servei d'Indústria, que actuarà com a secretària suplent.
QUART. PUBLICAR el Conveni referit en el Portal de Transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparencia.conselldeivissa.es), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS), una vegada s'hagi aprovat, de conformitat amb allò establert a l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. I donar compliment a allò establert a l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a la remissió del conveni signat a la Sindicatura de Comptes, com a òrgan de fiscalització externa competent de la Comunitat Autònoma.
CINQUÈ. Donar trasllat de la resolució que es dicti a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.»
Eivissa, 3 de desembre de 2025
La cap de servei de Presidència Concepción Rebollo Laserna
CONVENI ESPECÍFIC DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL CONSELL INSULAR D'EIVISSA I L'AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY PER FACILITAR L'ACCÉS A L'HABITATGE, PREVIST EN EL PLA INSULAR DE COOPERACIÓ DE L'ILLA D'EIVISSA PER A L'ANY 2025
PARTS
Vicent Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa per nomenament del Ple reunit en sessió extraordinària de 25 de juny de 2023, en nom i representació d'aquesta entitat, i en virtut de les atribucions que li confereixen l'article 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars; els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, i l'art. 52 del Reglament orgànic d'aquesta corporació.
Marcos Serra Colomar, alcalde de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per nomenament del Ple de 17 de juny de 2023, en nom i representació d'aquesta entitat, actuant en virtut de les facultats previstes a l'article 21.1.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
Les parts es reconeixen mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest Conveni de conformitat amb els següents:
ANTECEDENTS
1. La Constitució espanyola reconeix, a l'article 47, el dret a gaudir d'un habitatge digne i adequat i imposa seguidament als poders públics el deure de promoure les condicions necessàries que garanteixin la igualtat en l'exercici dels drets i el compliment dels deures constitucionals, així com establir les normes pertinents per fer efectiu aquest dret.
2. La llei 12/2023, de 24 de maig, pel dret a l'habitatge (BOE núm.124, de 25/05/2023) estableix al seu article 2, referit a Finalitats de les polítiques públiques d'habitatge entre altres:
« a) L'efectivitat dels drets d'accés en condicions assequibles a un habitatge digne i adequat d'acord amb la Constitució espanyola i les recomanacions dels instruments internacionals ratificats per Espanya.
(...)
d) Fomentar la col·laboració interadministrativa, afavorint la coherència i la transparència en les actuacions públiques de política d'habitatge, així com la coordinació amb la resta de polítiques sectorials, i garantir la participació de la ciutadania i de les entitats representatives de la societat civil en l'àmbit de l'habitatge i assegurant la deguda coordinació amb mesures complementàries d'atenció social, formació, ocupació i altres accions d'acompanyament.
(...)
h) Impulsar i fomentar l'existència d'una oferta suficient i adequada d'habitatge en lloguer a preus assequibles, amb especial atenció a les persones joves i les llars en situació o risc de vulnerabilitat, habilitant mecanismes efectius de regulació i ús del sòl, i desenvolupant mesures i instruments de programació i planificació que permetin atendre les necessitats reals dels demandants i afavoreixin la cohesió social i territorial».
Així mateix, l'article 20 de la mateixa llei, sobre la col·laboració entre les administracions públiques en matèria d'habitatge, estableix:
«1. Amb l'objectiu de cooperar en els fins de la política d'habitatge, i especialment en els serveis d'interès general que recull l'article 4 d'aquesta Llei o els que recullin les normatives de les administracions competents, les administracions públiques, els seus organismes públics i les entitats vinculades o dependents han de desenvolupar els principis de col·laboració i cooperació en matèria d'habitatge, rehabilitació, regeneració i renovació urbana, entre d'altres, en els àmbits següents:
(...)
b) Mitjançant els protocols generals d'actuació o convenis que se subscriguin entre les parts per acordar àmbits i compromisos específics d'actuació, ja sigui en desplegament dels plans estatals, els que es refereixin a zones declarades com de mercat residencial tensat, o d'altres que s'acordin entre les administracions implicades.
c) Mitjançant els acords aprovats en el si dels òrgans de cooperació en aquest àmbit».
3. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (en endavant LRBRL), assenyala que són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent, les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i en tot cas, entre d'altres, les funcions de coordinació dels serveis municipals, d'assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment els de menor capacitat econòmica i de gestió, podent atorgar subvencions i ajudes en càrrec als seus recursos propis per a la realització d'obres i serveis municipals, mitjançant els adients plans, així com funcions de cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori corresponent, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit.
La mateixa llei, en el seu article 36, estableix que és competència de les diputacions o entitats equivalents, com és el cas dels consells Insulars d'acord amb l'article 41 de la dita llei, l'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, així com la cooperació en el foment del seu desenvolupament econòmic i social.
Així, en aquest mateix sentit, la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars (en endavant LCI), en el seu article 102 atribueix als consells insulars com a competències pròpies en relació amb els municipis i altres entitats locals de l'illa respectiva, i entre d'altres, les de coordinació dels serveis municipals, assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica.
Per la seua banda, l'article 117, la LCI, sobre «Relacions Interadministratives», estableix que, els consells insulars es relacionen amb la resta d'administracions públiques d'acord amb els principis establerts en la legislació bàsica de l'Estat, i especialment els de lleialtat institucional, respecte a l'autonomia, col·laboració, cooperació i coordinació.
4. Per altra banda, l'article 25.2 de LRBRL, atribueix als municipis, com a competència pròpia, entre d'altres, la promoció i gestió de l'habitatge de protecció pública amb criteris de sostenibilitat financera.
5. La LRBRL també preveu la competència d'assegurar la prestació integral i adequada en tot el territori insular dels serveis de competència municipal i, en aquest sentit, el Consell Insular d'Eivissa pot atorgar subvencions i ajudes amb càrrec als seus fons propis per a la realització i el manteniment d'obres i inversions de competència municipal, les quals es podran instrumentar mitjançant plans específics o altres tipus d'instruments.
6. L'Ajuntament gaudeix de la naturalesa d'ens local i té plena capacitat i personalitat jurídica independent per al compliment de les seues finalitats pròpies i es regeix pel principi de cooperació i col·laboració, i en la seua actuació pels criteris d'eficiència i servei a la ciutadania.
7. Altrament, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (en endavant LRJSP), en el marc dels principis generals que han de regir les relacions entre les diferents administracions públiques disposa a l'article 3 que les administracions públiques, en les seues relacions, es regeixen pels principis de cooperació, col·laboració i coordinació, i en la seva actuació pels criteris d'eficàcia i servei efectiu als ciutadans.
Aquesta mateixa norma, estableix al seu article 47.1 que són convenis els acords amb efectes jurídics adoptats per les administracions públiques, els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents o les universitats públiques entre si o amb subjectes de dret privat per a una finalitat comuna.
En aquest mateix sentit, l'article 122 de la LCI, preveu que la subscripció de convenis i la constitució de consorcis ha de millorar l'eficiència de la gestió pública, eliminar duplicitats administratives i complir amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
8. Per altra banda, la LCI regula a l'article 107 el Pla insular de cooperació, en establir:
«Pla insular de cooperació
1. Els consells insulars aproven un pla insular de cooperació d'obres i serveis de competència municipal, com a instrument per contribuir al finançament de les inversions de caràcter prioritari que proposin les entitats locals de l'àmbit territorial respectiu.
2. El pla té caràcter anual o pluriennal.
3. El Govern de la comunitat autònoma pot col·laborar en la dotació econòmica dels plans en els termes que acordi amb cada consell insular.
(...)».
En aquest marc, en la sessió del Consell d'alcaldes de data 21 de febrer de 2025 va acordar, per unanimitat, establir nova una línia de cooperació econòmica que servirà per reforçar les polítiques municipals de suport a la ciutadania en matèria d'habitatge, dotant de més recursos els programes existents i creant noves línies d'ajuda com per exemple al lloguer, a la compra, a la rehabilitació o a l'emancipació.
Aquesta nova línia es va incorporar al Pla de Cooperació Municipal per a l'anualitat 2025, aprovat definitivament (BOIB nº 56 del dia 3 de maig del 2025 ) i que inclou el següent desglossament d'inversions en el concepte referit, on consta:
«En els darrers cinc anys, el Consell Insular d'Eivissa, convençut de que el municipalisme és la manera més àgil de servir als vesins de cada ciutat, cada poble i cada parròquia de la nostra illa, ha impulsat un històric Pla5 de Cooperació Municipal anual que ha permès executar obres de millores urbanes com mai s'havien vist, posant al dia moltes infraestructures en tot el territori insular.
La situació actual de problema d'accés a l'habitatge obliga a que, dins el compromís assolit amb tots els ajuntaments i els vesins i vesines de l'illa, tot mantenint l'esperit de màxima col·laboració i participació en els projectes de transformació dels municipis, han de ser ara les polítiques d'habitatge l'eix fonamental de la col·laboració del Consell amb els consistoris, a fi de poder sumar esforços en les múltiples mesures que han de servir per pal·liar el que a hores d'ara és el principal problema que ens trasllada la ciutadania: les dificultats per accedir a un habitatge.
Per tot això, el Departament de Cooperació Municipal preveu, per primera vegada una línia pionera, dotada de 3 milions d'euros, que servirà per reforçar les polítiques municipals de suport a la ciutadania en matèria d'habitatge, dotant de més recursos els programes existents i creant noves línies d'ajuda com per exemple al lloguer, a la compra, a la rehabilitació o a l'emancipació.
Determinant que la distribució de l'aportació econòmica entre els municipis es faci d'acord amb criteris de població de cada municipi:
|
Habitatge |
Total |
Percentatge |
Repartiment |
|---|---|---|---|
|
Repartiment segons població |
Població (*) |
Sobre Total |
3.000.000,00 |
|
Eivissa |
53.717 |
33,44% |
1.003.156,05 |
|
Santa Eulària des Riu |
41.706 |
25,96% |
778.852,62 |
|
Sant Josep de sa Talaia |
29.664 |
18,47% |
553.970,27 |
|
Sant Antoni de Portmany |
28.609 |
17,81% |
534.268,32 |
|
Sant Joan de Labritja (CIE) |
6.948 |
4,33% |
129.752,74 |
|
Totals |
160.644 |
100,00% |
3.000.000,00 |
Per tot això, el Consell Insular d'Eivissa amb aquest Pla de Cooperació expressa la seua ferma voluntat de mantenir el seu caràcter municipalista i de suport als ajuntaments com a eix vertebrador de la territorialitat de l'illa d'Eivissa. El compromís amb el suport constant als ajuntaments és una de les banderes de l'actual equip de govern que mostra anualment en els pressupostos ordinaris de la institució, així com en les posteriors incorporacions extraordinàries que, en bona part, serveixen per complimentar la capacitat inversora dels consistoris de la nostra illa.
El Consell Insular d'Eivissa ha de fomentar que els ajuntaments puguin donar resposta a les necessitats immediates, urgents i importants, dels vesins de cada un dels municipis, i és per això que els consistoris han de poder comptar amb mitjans suficients com per poder ser ens útils en la millora de les nostres ciutats, pobles i àmbits rurals i dispersos que caracteritzen la nostra illa.»
9. Així mateix, el Pla estratègic de subvencions del Consell Insular d'Eivissa per les anualitats 2023–2025 ha estat modificat, per Decret de presidència núm.2025000503, per preveure aquesta línia de subvencions (BOIB núm. 77, de 19 de juny de 2025).
10. En data 9 de juliol de 2025, mitjançant RGE núm. 2025021807, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va presentar una proposta d'actuacions i memòria sobre les actuacions que durà a terme amb motiu de l'ajuda econòmica del Consell Insular d'Eivissa prevista en el Pla de Cooperació Insular del 2025.
Atenent a l'exposat, les parts subscriurien el present conveni que es regirà per les següents
CLÀUSULES
PRIMERA. OBJECTE DEL CONVENI
L'objecte del conveni és establir la cooperació econòmica per part del Consell Insular d'Eivissa amb l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany (d'ara endavant l'Ajuntament), amb motiu de la realització d'actuacions i inversions per facilitar l'accés a l'habitatge i pal·liar les dificultats existents en aquesta matèria al municipi, en el marc de les seves competències. En concret, segons les actuacions previstes en la memòria presentada per l'Ajuntament en data 09/07/25 amb RGE 2025021807, es preveu la realització de les següents actuacions:
a) Ajudes al lloguer a joves del municipi:
b) Ajudes al lloguer a residents del municipi:
c) Adquisició d'un terreny urbà per a construir habitatge protegit
Es concedirà una ajuda econòmica màxima de 534.268,32 euros a l'Ajuntament, a càrrec de fons propis del Consell Insular d'Eivissa prevista en el Pla Insular de Cooperació Municipal per a l'anualitat 2025.
SEGONA. ACTUACIONS I INVERSIONS SUBVENCIONABLES
Les actuacions i inversions subvencionables, a efectes del compliment de l'objecte del Conveni consten a l'Annex I i es concreten en la memòria d'actuacions aportada per l'Ajuntament en data 09/07/25.
No serà objecte de finançament o subvenció l'import de l'IVA que sigui deduïble. Als efectes d'acreditació de l'import de l'IVA com a despesa subvencionable, l'Ajuntament haurà de presentar juntament amb la resta de documentació justificativa, un certificat que acrediti que aquest no és deduïble per l'Ajuntament.
Només tendran la consideració de subvencionables aquelles actuacions finalitzades en la seua totalitat, que se subvencionaran amb un import màxim de 534.268,32 euros.
TERCERA. OBLIGACIONS DE L'AJUNTAMENT
L'Ajuntament es compromet a:
- Dur a terme totes les activitats previstes en les clàusules primera i segona, que constitueixen l'objecte i la finalitat de la concessió de la subvenció.
- La tramitació i resolució de tots els expedients, ja siguin d'atorgament de subvencions com de rehabilitacions d'immobles.
- La concessió i el pagament de les ajudes de subvencions programades per part de l'Ajuntament, en les diferents modalitats d'actuacions.
- Acreditar el compliment de les condicions exigides per poder sol·licitar la subvenció davant el Consell Insular d'Eivissa i no incórrer en cap de les circumstàncies de prohibicions que preveuen a l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'art. 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per ser-ne beneficiari/ària, així com el compromís de mantenir el compliment de les anteriors condicions durant el període de temps inherent al reconeixement esmentat o vigència, i en cas que hi hagi alguna variació, a comunicar-ho a aquesta administració en el termini no superior a tres dies.
- Comunicar amb la major brevetat possible al Consell qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament de les activitats subvencionades, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar al cost total i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell per fer qualsevol modificació substancial de les activitats objecte d'ajuda econòmica. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades i han de formular-se amb la major brevetat possible, després de l'aparició de circumstàncies que la justifiquen especificant-se les repercussions pressupostàries que impliquin.
- Realitzar les actuacions incloses en el present conveni d'acord amb la normativa vigent en matèria de contractació i amb la resta de normativa que li sigui d'aplicació.
- Fer-se càrrec de la totalitat de la despesa que superi l'import de la subvenció concedida.
- Donar difusió de les activitats subvencionades, posant de manifest el finançament del Consell Insular, per a la qual cosa, en totes les actuacions relatives al desenvolupament de l'activitat subvencionada (actuacions de promoció i publicitat, actes públics, edicions, pàgines web i qualsevol altre acte de difusió relacionat amb les activitats subvencionades), durant la totalitat de la duració de les activitats esmentades i sempre dins el període de vigència del present conveni, s'haurà de fer constar l'escut oficial del Consell en un indret destacat i privilegiat.
- D'acord amb el que disposa l'art. 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Ajuntament està obligat a:
a) Complir l'objectiu, executar les actuacions o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.
b) Justificar davant el Consell Insular d'Eivissa, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determina la concessió o el gaudi de la subvenció.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan atorgant si s'escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que puguin dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.
d) Comunicar a l'òrgan atorgant o l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades.
Aquesta comunicació s'ha d'efectuar dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o de l'obtenció de l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
e) Acreditar que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries, amb les hisendes Estatal i autonòmica i davant la Seguretat Social, en la forma que es determini per reglament.
f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
g) Adoptar les mesures de difusió que conté l'apartat 4 de l'article 18 de la LGS, en els termes establerts en el present conveni.
h) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els casos que preveu l'article 37 de la LGS.
- Així mateix, l'Ajuntament queda també sotmès a totes aquelles obligacions que es derivin del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot allò que hi sigui d'aplicació.
Les actuacions finançables s'han de portar a terme i justificar abans del termini establert en la clàusula setena del present Conveni.
QUARTA. OBLIGACIONS DEL CONSELL INSULAR D'EIVISSA
El Consell Insular d'Eivissa es compromet a realitzar l'aportació econòmica màxima de 534.268,32 €, en favor de l'Ajuntament, d'acord amb el Pla de Cooperació Municipal per a l'anualitat 2025, aprovat definitivament (BOIB nº 56 del dia 3 de maig del 2025), i amb càrrec a les partides pressupostàries 9420.46200 i 9420.76200. Per finançar les actuacions previstes en el present Conveni, amb el següent desglossament:
a) Ajudes al lloguer a joves del municipi (50.000 €), amb càrrec a la partida 9420.46200.
b) Ajudes al lloguer a residents del municipi (20.000 €), amb càrrec a la partida 9420.46200.
c) Adquisició d'un terreny urbà per a construir habitatge protegit (464.268,32 €), amb càrrec a la partida 9420.76200.
A efectes d'allò disposat en l'article 32 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, es fa constar expressament que la mencionada aportació pública del Consell Insular d'Eivissa és com import cert i sense referència a cap percentatge o fracció del cost de l'activitat
L'ajuda econòmica del Consell Insular d'Eivissa no podrà ser superior a la quantia degudament justificada per l'Ajuntament.
CINQUENA. COMPATIBILITAT DE LES AJUDES
Aquesta aportació és compatible amb qualsevol altra ajuda pel mateix concepte que es concedeixi o s'hagi concedit, per part del Consell Insular d'Eivissa o per part d'altres entitats públiques o privades, sense perjudici de l'obligació de l'Ajuntament de comunicar aquest fet al Consell Insular d'Eivissa.
En cap cas l'import de les aportacions i les ajudes rebudes pel mateix concepte, aïlladament o en concurrència, no pot superar el cost total de les activitats o inversió, de conformitat amb el que disposa l'article 19 de la LGS.
SISENA. PAGAMENT
El Consell Insular d'Eivissa abonarà la quantitat total de cinc-cents trenta-quatre mil dos-cents seixanta-vuit euros amb trenta-dos cèntims (534.268,32 €) a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, per les subvencions atorgades al foment del lloguer d'habitatge i a la inversió municipal en matèria d'habitatge, d'acord amb els següents criteris i modalitats de pagament, en funció de la naturalesa pressupostària de les actuacions subvencionades:
L'import corresponent a les actuacions incloses en el Capítol VII es transferirà mitjançant un pagament avançat, amb la finalitat de permetre la correcta execució de les actuacions en un termini raonable. Aquest pagament inclourà la següent línia d'actuació:
c) Adquisició d'un terreny urbà per a construir habitatge protegit
Les subvencions corresponents a les ajudes al lloguer, imputables al Capítol IV, es pagaran posteriorment a la seva justificació, que haurà de presentar-se en el termini màxim d'un any a comptar des de la data de signatura del present conveni.
Aquesta aportació del Consell Insular es realitzara a càrrec de les partides pressupostàries 9420.46200 ( Capítol IV ) i 9420.76200 (Capítol VII).
SETENA. JUSTIFICACIÓ
La justificació de les actuacions/inversions, objecte del present conveni de col·laboració s'hauran de constatar mitjançant l'aportació d'informe de l'Interventor/a, certificat pel Secretari/ària de l'Ajuntament, en el qual s'assenyali que les actuacions realitzades es troben dins l'objecte del conveni i han donat compliment a la finalitat de la subvenció. Així com la justificació de que les despeses realitzades i efectivament pagades s'ajusten a les actuacions objecte d'aquest conveni, i s'acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció.
Així mateix, l'Ajuntament haurà de justificar, segons siguin obres i/o actuacions mitjançant:
-ANNEX II Relació ordenada de documentació aportada en el marc de la justificació (ANNEX II).
-ANNEX III Memòria tècnica de l'òrgan gestor de la subvenció amb una breu descripció de les actuacions executades i/o imatges dels mateixos, que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per la qual rep l'aportació econòmica (text redacció lliure).
-ANNEX IV Certificat/Informe de la Intervenció de l'Ajuntament que acrediti de manera detallada les despeses realitzades en relació amb cada actuació subvencionable i la data de pagament, així com la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa aportada, segons model annex (ANNEX IV).
-ANNEX V Certificat/Informe del Secretari/a de l'Ajuntament que acrediti la recepció de les obres, o les ajudes atorgades, segons la tipologia d'actuacions i segons model annex (ANNEX V).
La justificació de les actuacions finançades mitjançant pagaments anticipats s'haurà de presentar en un termini màxim de tres anys a comptar des de la data de la recepció efectiva del pagament de la subvenció, extrem que s'haurà d'acreditar documentalment per part de l'ajuntament. En la justificació s'haurà d'acreditar l'execució completa de les actuacions objecte de finançament.
En el cas de les subvencions subjectes a pagament posterior a la justificació, el Consell procedirà al seu abonament un cop presentada i verificada la justificació corresponent, que s'haurà de formalitzar en un termini màxim d'un any des de la data de signatura del present Conveni.
L'Ajuntament presentarà la justificació corresponent de les actuacions i inversions municipals una vegada aquestes hagin estat totalment executades.
VUITENA. PUBLICITAT DE LES ACTUACIONS SUBVENCIONADES
És voluntat d'aquest Consell donar a conèixer a la societat eivissenca la cohesió i cooperació entre tots els municipis de l'illa amb aquesta entitat, per a això es vol fomentar l'ús i l'aplicació del logo i l'eslògan «ACCÉS A L'HABITATGE» com a element distintiu per a la identificació immediata dels objectius d'aquest conveni.
L'Ajuntament es compromet a incloure l'escut de Consell Insular d'Eivissa i la imatge d' «ACCÉS A L'HABITATGE» adjuntes a l'ANNEX VI, en els cartells informatius, plaques, anuncis, fullets i qualsevol altre suport publicitari i/o informatiu o de comunicació, sobre l'actuació o inversió inclosa en aquest conveni, figurant expressament la col·laboració del Consell Insular d'Eivissa tant en el material i suports abans esmentats com a les memòries o informes que es puguin derivar del projecte.
En els supòsits en què les actuacions es desenvolupin en un espai físic, s'haurà de col·locar un cartell informatiu amb la imatge i les dimensions establertes, d'acord amb les especificacions annexades com a ANNEX VI.
En qualsevol cas, l'Ajuntament haurà de fer menció de la subvenció rebuda del Consell Insular d'Eivissa en notes de premsa, entrevistes, presentacions i accions informatives i de comunicació que es realitzin sobre l'actuació executada, en compliment de la seua obligació com a beneficiari d'una subvenció d'acord amb la normativa vigent.
Correspon a l'Ajuntament, en qualitat de beneficiari de l'ajuda, complir amb el deure de donar la deguda difusió i publicitat al finançament rebut per part del Consell Insular d'Eivissa en relació amb les actuacions incloses en el present conveni. L'incompliment d'aquesta obligació donarà lloc a la penalització corresponent, establerta en una reducció del 3% de l'ajuda, calculat sobre el finançament de cada obra sobre la qual no s'ha donat publicitat, d'acord amb la clàusula tretzena del present conveni.
NOVENA. COMISSIÓ DE SEGUIMENT
A partir de la signatura del Conveni, per donar compliment a l'assenyalat a l'article 49.f de la LRJSP i amb la finalitat de fer el seguiment de les actuacions concretes i de dur a terme la coordinació entre les parts, s'ha de constituir la Comissió de Seguiment del Conveni, que estarà integrada per:
- El president del Consell Insular d'Eivissa o conseller/a executiu/va en qui delegui, que exercirà les funcions de president de la comissió.
- L'alcalde de l'Ajuntament signant del conveni o regidor/a en qui delegui, que exercirà les funcions de vicepresident de la comissió.
- Un/a tècnic/a de l'Ajuntament signant del conveni, que actuarà com a vocal.
- Un/a tècnic/a del Consell Insular d'Eivissa, que actuarà com a vocal.
- Un/a funcionari/ària del Consell Insular d'Eivissa, assessor/a jurídic/a, que actuarà com a secretari/ària de la comissió.
La comissió podrà convocar a les seues reunions els assessors que consideri oportuns, d'acord amb els assumptes que hagin d'avaluar en cada sessió.
Són funcions d'aquesta Comissió:
a) El seguiment, la vigilància i el control de l'execució del Conveni i dels compromisos adquirits per les parts.
b) Resoldre els problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se respecte del Conveni.
c) Valorar i consensuar qualsevol modificació dels termes del present Conveni.
La comissió es reunirà, com a mínim, amb una periodicitat anual per donar compte de l'evolució de les actuacions objecte de subvenció, de la qual es donarà trasllat a la Intervenció del Consell Insular d'Eivissa, als efectes escaients.
Correspon a la Comissió el seguiment la valoració de les accions derivades del conveni, així com la resolució dels problemes d'interpretació i de compliment que poguessin plantejar-se, sense perjudici de les competències que corresponguin al Consell com a entitat que concedeix la subvenció. Així mateix, correspon en el seu cas, a la Comissió de seguiment, determinar el possible grau d'incompliment del beneficiari.
El funcionament d'aquesta Comissió es regirà pel que es disposa en aquest conveni i per les normes aplicables als òrgans col·legiats de les administracions públiques previstes en la LRJSP.
DESENA. REVISIÓ I MODIFICACIÓ DEL CONVENI
Els termes d'aquest conveni podran ser revisats sempre que no alterin l'import de l'ajuda total concedida.
Qualsevol altre tipus de modificació dels termes del present conveni, haurà de ser aprovada per les parts.
La substitució de les actuacions i inversions, incloses en l'Annex I del present conveni per unes altres serà motiu de modificació del mateix. La modificació serà inclosa a aquest Conveni en forma d'addenda.
ONZENA. ÒRGAN COMPETENT PER INSTRUIR I RESOLDRE EL PROCEDIMENT
El Departament de Promoció Econòmica, Cooperació municipal i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment d'aquest conveni, d'acord amb el Decret de Presidència, núm. 2023000467, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments (BOIB núm. 88 de 29 de juny de 2023), que li atribueix, "L'activitat competencial pròpia del Consell Insular en matèria de cooperació i assistència local als municipis de l'illa, recollides tant a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local com a la llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars».
Dins d'aquest Departament correspon al conseller executiu/la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut de l'article 33 de la LCI.
Pel que fa a la competència per aprovar aquest Conveni, de conformitat amb l'establert a l'article 28 de la LCI, correspon al Consell Executiu "Aprovar els convenis i els acords de col·laboració i cooperació amb altres administracions públiques o subjectes privats, quan no correspongui expressament a altres òrgans".
D'altra banda, pel que fa a la resolució de reconeixement de l'obligació de pagament, correspon a la consellera executiva del Departament esmentat, atès l'article 33.k) de la LCI, que atribueix als consellers executius, la resolució de les convocatòries d'ajudes i subvencions, així com l'informe jurídic emès pel cap de Servei dels Serveis Jurídics del dia 29 de juliol de 2024 sobre les atribucions competencials dels diferents òrgans dels Consells Insulars, en relació a les subvencions.
DOTZENA. RESOLUCIÓ I EXTINCIÓ DEL CONVENI
Seran causes de resolució i extinció del conveni, a més de la determinada per la seua vigència:
- Pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte, havent realitzat la justificació i el pagament de l'ajuda en la seua totalitat.
- Denúncia del conveni per qualsevol de les parts feta amb un mínim de tres mesos d'anticipació a la data prevista d'extinció.
- Per acord de les parts.
- Per les causes generals establertes per la legislació vigent.
L'incompliment de qualsevol de les parts de les obligacions establertes en aquest conveni podrà ser causa de resolució del mateix.
En cas de divergència sobre la interpretació i/o l'execució de les clàusules d'aquest Conveni, les parts, renunciant al seu fur propi, si en tinguessin, se sotmeten a la competència dels Jutjats i Tribunals de les Illes Balears, en la forma determinada per la llei.
TRETZENA. REINTEGRAMENT I REVOCACIÓ DE L'AJUDA
L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de rebre ajudes del Consell Insular d'Eivissa mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
El reintegrament es realitzarà pel procediment regulat per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les especialitats que s'estableixen en la Llei general de subvencions i en el RLGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.
De conformitat amb l'article 17.3.n de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, i amb l'article 13 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s'estableixen els següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que l'entitat beneficiària acrediti una actuació inequívoca tendent a la satisfacció del seus compromisos:
|
Grau de compliment material |
Percentatge a reintegrar |
|---|---|
|
70%-74% |
15 % |
|
75%-79% |
12 % |
|
80%-84% |
9 % |
|
85%-89% |
6 % |
|
90%-94% |
3 % |
|
95%-99% |
1% |
La comissió de seguiment aplicarà aquests criteris per determinar, si n'és el cas, el grau d'incompliment, per tal de determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat beneficiària.
Per sota del 70% de compliment, es considerarà que no queda acreditada una actuació inequívoca de l'entitat beneficiària per a la realització de l'activitat subvencionada, i l'òrgan competent acordarà la revocació de la subvenció, i es procedirà, si es el cas, al reintegrament total de les quantitats percebudes i a l'abonament dels interessos de demora corresponents.
En els casos en què el compliment parcial de la subvenció sigui per causa de força major, no seran d'aplicació els criteris establerts anteriorment, i l'entitat beneficiària solament haurà de reintegrar la quantitat percebuda que excedeixi de l'efectivament aplicada en la realització de l'activitat subvencionada, sense que siguin exigibles els interessos de demora.
En qualsevol cas, pertocarà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'interès de demora, si escau, des del moment del pagament de la subvenció en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i també previstos a l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
CATORZENA. RÈGIM JURÍDIC
El present conveni no té caràcter contractual sinó que articula una subvenció, i s'ha de regir per les seues clàusules, i en tot allò no previst en el present Conveni, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
QUINZENA. PUBLICITAT DEL CONVENI
El present Conveni es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions en els termes expressats a l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 novembre, general de subvencions (LGS), al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Portal de Transparència del Consell (http://transparencia.conselldeivissa.es), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
A més, la documentació sobre els convenis s'ha de remetre a la Sindicatura de Comptes de conformitat amb l'establert a l'article 1.2 de la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 161, de 24-12-16), en relació amb l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
SETZENA. VIGÈNCIA
Aquest Conveni té una vigència inicial de quatre anys a comptar des de l'endemà de la seva signatura.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni.
Vicent Marí Torres Marcos Serra Colomar
President Alcalde
Consell Insular d'Eivissa Ajuntament de Sant Antoni de Portmany
ANNEX I
|
ACTUACIONS I/O INVERSIONS AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY |
|
|
1 |
Ajudes al lloguer a joves del municipi |
|
2 |
Ajudes al lloguer a residents del municipi |
|
3 |
Adquisició d'un terreny urbà per a construir habitatge protegit |
ANNEX II Relació ordenada de documentació aportada que s'inclou al compte justificatiu
|
NOM DOCUMENTACIÓ |
|
|---|---|
|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
ANNEX III Memòria tècnica de l'òrgan gestor de la subvenció amb una breu descripció dels projectes executats i imatges dels mateixos, que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per la qual ha rebut l'aportació econòmica (text redacció lliure).
ANNEX IV Certificat Intervenció
|
NOM PROJECTE |
FINANÇAMENT PROJECTE |
Número de factura |
Import (IVA inclòs) |
ADO/O |
P |
Justificant P |
Acta de Recepció Data |
Observacions |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANNEX V Certificat Secretaria
|
NOM PROJECTE |
Procediment de Contractació |
Data Adjudicació |
Import Adjudicació |
Despesa Total Executada |
Compliment Publicitat (Adjunta imatge a l'expedient) |
Existència d'altres Ajudes (Entitat+import) |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANNEX VI

