Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ARIANY
Núm. 896625
Reglament municipal regulador del servei públic d'auto taxi del municipi d'Ariany
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament d'Ariany, a la sessió ordinària de 17 de juliol de 2025, va aprovar inicialment la implantació del Reglament municipal regulador del servei públic d'auto taxi del municipi d'Ariany, i es va publicar en el BOIB 99 de 26 de juliol de 2025.
Finalitzat el termini d'exposició pública, havent-se donat audiència als possibles interessats, i tenint en compte que no s'ha presentat cap suggeriment, al·legació o reclamació, s'entén definitivament aprovat en els termes de l'art 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es procedeix a la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de la seva entrada en vigor:
“REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT DE VIATGERS O VIATGERES EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR O CONDUCTORA SOTA LA MODALITAT D'ACTE TAXI DE L'AJUNTAMENT D'ARIANY.
ÍNDEX
TÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1. Àmbit objectiu i territorial.
Article 2. Definició.
Article 3. Règim Jurídic.
Article 4. Àmbit subjectiu.
TÍTOL II.-. DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D'ACTE TAXI
Article 5. Llicència municipal d'acte taxi.
Article 6. Noves llicències municipals.
Article 7. Sol·licitants de llicències.
Article 8. Atorgament de llicències.
Article 9. Atorgament per concurs.
Article 10. Transmissibilitat de les llicències.
Article 11. Durada.
Article 12. Caducitat i Revocació.
Article 13. Llicències vacants.
Article 14.- Registri Municipal de llicències.
TÍTOL III.- DEL PERSONAL AFECTE Al SERVEI D'ACTE TAXI
Article 15. Requisits dels conductors o conductores.
Article 16. Permís Municipal de conductor o conductora.
Article 17.- Renovació i pèrdua d'eficàcia.
TÍTOL IV.- DELS VEHICLES I DE LA SEVA PROPIETAT
Article 18. Titularitat del vehicle.
Article 19. Substitució del vehicle.
Article 20 Transmissió del vehicle.
Article 21. Requisits dels vehicles.
Article 22. Conservació i neteja. Destí.
Article 23. Capacitat.
Article 24. Colors i distintius.
Article 25. Publicitat interior i exterior.
Article 26. Taxímetres.
Article 27. Dispositius de seguretat.
Article 28. Revisió municipal.
TÍTOL V.- DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'ACTE TAXI.
Article 29. Explotació de la llicència.
Article 30. Inici de la prestació del servei.
Article 31.- Documentació en el vehicle.
Article 32. Contractació del servei.
Article 33. Parades.
Article 34. Contractació mitjançant anomenada.
Article 35.- Senyalitzacions.
Article 36. Negativa a prestar el servei.
Article 37.- Maletes i equipatge.
Article 38.- Itinerari.
Article 39.- Comprovació.
Article 40.- Altres obligacions.
Article 41.- Vestimenta.
Article 42.- Horaris, calendaris i descansos.
Article 43.- Impossibilitat de prestar el servei.
Article 44.- Llengua.
Article 45.- Transport de persones malaltes
TÍTOL VI- RÈGIM TARIFARI
Article 46. Establiment i revisió de tarifes.
Article 47. Visibilitat.
Article 48. Incorporació del taxímetre.
Article 49. Abono tarifes.
TÍTOL VII.- PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.
Article 50. Procediment Sancionador. Legitimació.
Article 51. Òrgans competents.
Article 52.- Resolució.
Article 53.- Responsables.
Article 54.- Prescripció.
Article 55.- Classificació de les infraccions.
Article 56. Infraccions lleus.
Article 57.- Infraccions greus.
Article 58.- Infraccions molt greus.
Article 59.- Sancions.
Article 60. Reparació dels danys i reposició.
Article 61. Anotació i cancel·lació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA.
DISPOSICIÓ FINAL.
REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT DE VIATGERS O VIATGERES EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR O CONDUCTORA SOTA LA MODALITAT D'ACTE TAXI
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1. Àmbit objectiu i territorial.
El present Reglament té per objecte regular el servei de transport públic de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d'acte taxi que es presti en el terme municipal d'Ariany.
Article 2. Definició.
S'entén per servei públic d'acte taxi el servei prestat per vehicles mesurat per comptador taxímetre, ordinàriament en sòl rústic o urbanitzat segons la Llei de Règim del Sòl o, si escau, en l'àrea unificada de servei, si fos més àmplia que el sòl referit, una vegada establerta la delimitació segons el que disposa la normativa d'ordenació de transport terrestre.
Article 3. Règim Jurídic.
Per a la prestació del servei regulat en el present Reglament, a més de les normes en ell contingudes, s'hauran de respectar les previstes en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'Ordenació dels Transports Terrestres, el Reial decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers i altres normes complementaries d'àmbit estatal o autonòmic.
Article 4. Àmbit subjectiu.
El present Reglament és aplicable a totes les persones que prestin i utilitzin el servei de transport públic de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d'acte taxi en el terme d'Ariany.
TÍTOL II DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D'ACTE TAXI
Article 5. Llicència municipal d'acte taxi.
Per a la prestació del servei objecte del present Reglament serà requisit previ estar en possessió de la corresponent llicència municipal.
La llicència municipal d'acte taxi habilitarà per a la prestació del servei amb un únic vehicle, la identificació del qual constarà a aquesta.
Article 6. Noves llicències municipals.
1. S'estableix 1 llicència d'acte taxi per a aquest Municipi. No obstant això, mitjançant acord plenari, es poden crear noves llicències d'acte taxi, prèvia justificació expressa de la seva necessitat i conveniència.
2. Per a acreditar la necessitat i conveniència, que justificarà la creació de noves llicències, es tindrà en compte qualsevol factor que pugui influir en l'oferta i la demanda del transport urbà, com per exemple l'augment de la població censada en el terme i/o dels serveis prestats en aquest. Concretament, s'analitzaran les següents qüestions:
a. La situació del servei en qualitat i extensió abans de l'atorgament de noves llicències.
b. El tipus, extensió i creixement dels nuclis de població (residencial, turística, industrial, etc.)
c. Les necessitats reals d'un millor i més extens servei.
d. La repercussió de les noves llicències a atorgar en el conjunt del transport i la circulació.
3. En el marc de l'expedient administratiu de creació de noves llicències que es tramiti a aquest efecte, es recaptarà informe de la Direcció General de Transports o de l'òrgan de la *CAIB competent en matèria de transport i es donarà audiència a les associacions professionals d'empresaris i treballadors representatives del sector i a les associacions dels consumidors i usuaris per termini de quinze dies hàbils.
4. L'acord de creació de noves llicències serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exposat al públic per un termini de 30 dies hàbils durant el qual es podran formular al·legacions i suggeriments.
5. En qualsevol cas, el nombre de llicències d'acte taxi de vehicles adaptats que cobreixin les necessitats de desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda, es fixarà d'acord amb les proporcions indicades en l'article 27 del Decret 20/2003, de 28 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques.
Article 7. Sol·licitants de llicències.
Poden sol·licitar llicències d'acte taxi:
a. Els conductors o conductores assalariats dels o les titulars d'una llicència d'acte taxi, que prestin el servei amb total i exclusiva dedicació a la professió, acreditada mitjançant la possessió i vigència del permís de conductor o conductora expedit per l'entitat local creadora de la llicència, i la inscripció i cotització en aquest concepte a la Seguretat Social.
b. Qualsevol persona física o jurídica, que estigui en possessió del permís de conduir corresponent i el permís municipal de conduir. En el cas de societats mercantils, la possessió dels permisos s'exigirà a la persona física que ostenti l'administració de l'entitat; i en els supòsits en què la persona jurídica estigui constituïda per una societat anònima laboral o cooperativa de treball associat, s'exigirà de les persones físiques integrants d'aquestes.
Article 8. Atorgament de llicències.
1. Les llicències d'acte taxi, ja siguin de nova creació o no, es poden atorgar per concurs, amb convocatòria pública prèvia que garanteixi la lliure concurrència entre els interessats en l'atorgament, o per transmissió de llicències.
2. Expressament es prohibeix la possibilitat que una llicència pugui ser atorgada a més d'un titular o vehicle afectat a aquesta.
Article 9. Atorgament per concurs.
1. La competència per a iniciar el procediment d'atorgament de llicències municipals per concurs correspon al Ple de l'Ajuntament d'Ariany.
2. Simultàniament a l'aprovació de la convocatòria del concurs, s'aprovaran unes bases conforme a les quals s'adjudicaran les llicències municipals d'acte taxi, i que necessàriament tindran el següent contingut:
Requisits per a formular la sol·licitud i manera d'acreditar-los.
Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment. Termini, lloc i forma o mitjans de presentació de les sol·licituds.
Termini de resolució i notificació.
Documents i informacions que s'han d'acompanyar a la petició. Criteris d'adjudicació de les sol·licituds.
Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb el qual preveu l'article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
3. Per a adjudicar les llicències d'acte taxi, l'Ajuntament se sotmetrà a la següent prelació:
a. A favor dels sol·licitants de l'apartat a) de l'article 7 per rigorosa i continuada antiguitat acreditada en el terme municipal d'Ariany. Aquesta continuïtat quedarà interrompuda quan voluntàriament s'abandoni la professió de conductor o conductora assalariat per termini igual o superior a sis mesos.
b. A favor de les persones físiques o jurídiques, aquelles llicències que no s'adjudiquin d'acord amb l'apartat anterior.
Article 10. Transmissibilitat de les llicències.
1. Les llicències municipals d'acte taxi només es poden transmetre en els supòsits següents:
a. Per la mort del o la titular, a favor del seu cònjuge viudo o hereus legítims.
b. Quan el cònjuge viudo o els hereus legítims i el jubilat no puguin explotar les llicències com a activitat única i exclusiva, i amb autorització prèvia de l'Ajuntament, en favor dels sol·licitants assenyalats en l'article 12 del Reial decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de Transports en Automòbils Lleugers, tenint en tot cas dret de tanteig qualsevol un altre hereu forçós en possessió del permís local de conductor o conductora. L'adquisició de llicències per via hereditària no faculta per si mateixa per a la prestació del servei sense la concurrència de la resta de requisits exigits per a l'exercici de l'activitat.
c. Quan s'impossibiliti per a l'exercici professional al o la titular de la llicència per motiu de malaltia, accident o altres que puguin qualificar-se de força major (entre ells la retirada definitiva del permís de conduir necessari), a tenir en compte en el seu expedient, en favor dels sol·licitants de l'apartat anterior.
d. Quan la llicència tingui una antiguitat superior a cinc anys, el o la titular la pot transmetre, amb autorització prèvia de l'Ajuntament, al conductor o conductora assalariat amb permís de conduir i exercici en la professió durant un any; el primer no podrà obtenir una nova llicència en aquest Ajuntament en el termini de deu anys, ni l'adquirent transmetre-la novament si no es donen els supòsits anteriors.
A més dels requisits anteriors relatius als possibles adquirents, en el supòsit de transmissió de llicències titularitat de persones jurídiques serà necessari que tinguin una antiguitat de 5 anys i que s'alienin la totalitat dels seus títols.
2. La transmissibilitat de les llicències d'acte taxi quedarà, en tot cas, condicionada al pagament dels tributs i sancions pecuniàries que recaiguin sobre el o la titular transmitent per a l'exercici de l'activitat.
3. Per a transmetre les llicències en tots els casos d'excepció admesos, s'haurà de formular la petició per escrit a la Corporació acreditant de manera suficient la causa que motiva la transmissió.
4. Per a la validesa de les transmissions de llicència, es requerirà:
a. Justificar davant la Corporació el pagament de l'Impost sobre Transmissions o la sol·licitud o declaració per a la seva liquidació. La citada justificació s'haurà de presentar abans que transcorrin deu dies a partir del venciment del termini legalment assenyalat per a declarar la transmissió o sol·licitar la liquidació per al pagament de l'impost.
b. Haver pagat la taxa corresponent.
c. Haver estat designat per a ostentar la titularitat amb poder dispositiu de llicència, en el cas que siguin diversos els afavorits per ella en la transmissió mortis causa.
d. En el cas que l'hereu o l'hereva sigui menor d'edat, haurà de constar en la llicència, a efectes administratius, el seu representant legal fins que l'hereu o l'hereva arribi a la majoria d'edat.
5. Expressament es prohibeix la possibilitat que les llicències siguin arrendades, cedides o traspassades, excepte en els supòsits, requisits i condicions establerts en aquest article.
6. Les transmissions de llicència que contravinguin el que disposen els articles anteriors seran causa de revocació de la llicència per part de la Corporació, prèvia tramitació del corresponent expedient que es podrà iniciar d'ofici, a instàncies de les centrals sindicals i associacions professionals de la localitat o de qualsevol interessat.
Article 11. Durada.
Les llicències tindran una durada indefinida sense perjudici de les causes de caducitat, revocació i anul·lació establertes en aquest reglament i a la legislació general que resulti d'aplicació.
Article 12. Caducitat i Revocació.
1. La llicència caducarà per renúncia expressa del seu titular.
Aquesta renúncia, per a tenir efecte, haurà de ser acceptada per la Corporació. S'entendrà acceptada la renúncia si transcorregut un mes des de la seva formulació l'Ajuntament no ha dictat resolució expressa.
2. Constitueixen causes per les quals l'Ajuntament d'Ariany declararà revocada i retirarà les llicències al seu titular les següents:
a. Utilitzar el vehicle d'una classe determinada a una altra diferent d'aquella per la qual està autoritzat.
b. Deixar de prestar servei al públic durant trenta dies consecutius o setanta dies alterns durant el període d'un any, tret que s'acreditin raons justificades i per escrit davant la Corporació. El descans anual que s'estableixi en el Decret a què fa referència l'article 42 del present Reglament estarà comprès entre les raons abans esmentades, no podent trobar-se al mateix temps de vacances més del 10% dels titulars de les llicències.
c. No tenir el o la titular de la llicència la pòlissa d'assegurança en vigor.
d. Incomplir reiteradament les disposicions sobre revisió periòdica a què fa referència el present Reglament.
e. L'arrendament, lloguer o apoderament de les llicències que suposi una explotació no autoritzada per aquest reglament i les transferències de llicències que no estan previstes, encara que el fet sigui denunciat pel o la titular.
f. Incomplir les funcions inherents a la llicència i altres disposicions que facin referència a la propietat del vehicle.
g. Contractar personal assalariat sense el permís municipal de conduir o sense l'alta i cotització a la Seguretat Social.
3. La caducitat, revocació i retirada de la llicència s'acordarà per l'òrgan municipal competent, prèvia tramitació de l'expedient sancionador, el qual podrà iniciar-se d'ofici o a instàncies de les Centrals Sindicals, Agrupacions Professionals i Associacions de Consumidors i Usuari o usuàries.
4. La declaració de caducitat, revocació i retirada de la llicència, amb independència de la causa, no generarà cap dret indemnitzatori a favor del titular d'aquesta.
Article 13. Llicències vacants.
Les llicències que quedin vacants seran objecte de transmissió per concurs d'acord amb les regles establertes en el present Reglament.
Article 14.- Registre Municipal de llicències.
Es crearà un registre o fitxer de les llicències municipals d'acte taxi existents on es faran constar les diferents incidències relatives als seus titulars, conductor o conductora i vehicles adscrits.
A aquest efecte, els titulars de les llicències d'acte taxi i la Policia Local estan obligats a comunicar qualsevol vicissitud o incidència que afecti el servei en el termini màxim de dos dies des de la seva producció.
El servei municipal encarregat d'aquest registre serà la Policia Local.
TITULO III DEL PERSONAL AFECTE Al SERVEI D'ACTE TAXI
Article 15. Requisits dels conductors o conductores.
1. Els vehicles adscrits a les llicències d'acte taxi només podran ser conduïts per conductor o conductora que reuneixin les condicions legal i reglamentàriament exigides.
En aquest sentit, el o la titular de la llicència, en qualsevol moment, i a requeriment de l'Ajuntament, haurà d'acreditar dins del termini que se li atorgui a aquest efecte, que compleix els requisits exigits.
2. El vehicle adscrit a la llicència podrà ser conduït pel o la titular de la llicència o per un conductor o conductora assalariat que tingui el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i estigui afiliat a la Seguretat Social, en règim de total i exclusiva dedicació i d'incompatibilitat amb una altra professió. Només es podran autoritzar un màxim de dos conductors o conductores, inclòs el o la titular, per llicència. No obstant això, i quan concorrin causes degudament justificades, es podrà autoritzar un màxim de tres conductors o conductores per llicència, inclòs el o la titular.
El o la titular de la llicència comunicarà a l'Ajuntament, mitjançant escrit presentat en el Registre General, les altes i les baixes, incloses les seves, dels conductors o conductores del vehicle adscrit a la llicència de la seva titularitat i qualsevol incidència establerta en aquest article en el termini de dos dies des que es produeixin.
L'Ajuntament no reconeixerà cap conductor o conductora si no s'han produït la comunicació anterior.
3. Sobre la base de les comunicacions anteriors es farà el còmput de l'antiguitat a l'efecte de la concessió de noves llicències o traspàs de les actuals.
Article 16. Permís Municipal de Conductor o Conductora.
1. Per a conduir vehicles adscrits a una llicència municipal d'acte taxi es necessari, a més dels requisits legal i reglamentàriament exigits, disposar del permís municipal d'acte taxi que a aquest efecte expedirà l'Ajuntament.
2. Per a obtenir el permís municipal de conductor o conductora l'interessat o interessada haurà de reunir els següents requisits:
a. Tenir nacionalitat espanyola o d'un estat membre de la Unió Europea o d'un altre país estranger amb el qual, en virtut de l'establert en Tractats o Convenis internacionals subscrits per Espanya, no sigui exigible aquest requisit.
b. Tenir permís de conductor o conductora d'automòbils de la classe B o superior, d'acord amb la legislació vigent.
c. Certificat mèdic acreditatiu de no sofrir malaltia infecto contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti el normal exercici de la professió.
d. Conèixer les principals vies públiques i llocs d'interès turístic, ubicació de locals públics d'esbarjo, oficines municipals, hotels principals i itineraris més directes per a arribar al lloc de destinació.
e. Conèixer la normativa de circulació en vigor, la normativa de la Corporació relativa al servei i les tarifes aplicables.
Les circumstàncies expressades als apartats d) i e) del paràgraf anterior, s'acreditaran mitjançant la prova d'aptitud a la qual es refereix el número 3 d'aquest article.
3. La prova d'aptitud i l'examen per a obtenir el carnet serà competència de la Corporació. Com a mínim es realitzarà un a l'any.
Per Decret d'Alcaldia es fixarà el termini, el lloc i la data màxima per a apuntar-se, així com també les dates de celebració de la prova i l'examen. Aquesta Resolució serà publicada en el BOIB amb una antelació mínima de 15 dies a la data prevista per a la realització de la prova.
Article 17.- Renovació i pèrdua d'eficàcia.
1. Els permisos de conduir dels vehicles a què es refereix l'article anterior hauran de ser presentats cada cinc anys per a la seva revisió que consistirà en la comprovació del manteniment dels requisits exigits per a la seva obtenció.
La revisió del permís serà sol·licitada per l'interessat abans que expiri la seva vigència i implicarà el pagament de les exaccions municipals establertes a les Ordenances Fiscals.
2. El permís municipal caducarà en els següents casos:
a. Quan es jubili el o la titular.
b. Quan el permís de conducció d'automòbils sigui retirat o no se sol·liciti o superi la revisió.
c. Per no haver exercit habitualment la professió de conductor o conductora d'acte taxi. A aquest efecte s'entendrà que concorre habitualitat quan exerceixi la professió durant un període continu de dotze mesos o bé durant la suma de vint-i-quatre mesos discontinus durant el període de cinc anys, excepte que concorrin causes de força major degudament acreditada.
d. En els casos previstos a la Llei de Seguretat Viària i reglaments de circulació, de conductor o conductora o de vehicles i altres disposicions en vigor.
3.- Podran ser suspesos o retirats temporalment en els casos de sanció prevists en el present reglament o quan sigui suspès o retirat temporalment el permís de conducció a què es refereix l'apartat b) del paràgraf 2 de l'article anterior.
TÍTOL IV DELS VEHICLES I DE LA SEVA PROPIETAT
Article 18. Titularitat del vehicle.
El vehicle adscrit a la llicència local que autoritza la prestació del servei públic regulat en el present Reglament, figurarà en el Registre de la Direcció general de Trànsit a nom del o la titular d'aquesta llicència.
Article 19. Substitució del vehicle.
1. Els titulars de la llicència municipal podran substituir el vehicle adscrit a la mateixa per un altre, prèvia autorització de l'Ajuntament, que l'atorgarà una vegada comprovades les condicions tècniques de seguretat i de conservació del vehicle.
2. La persona titular que pretengui la substitució del vehicle adscrit a la llicència el comunicarà formalment a l'Ajuntament i s'entendrà denegada l'autorització si l'Ajuntament en el termini de de un mes no ha dictat resolució expressa.
3. Obligatòriament, s'haurà de procedir a la substitució del vehicle adscrit a la llicència quan aquest tingui una antiguitat de 10 anys des de la data de matriculació.
Article 20. Transmissió del vehicle.
La transmissió inter vivos del vehicle, amb independència de la llicència municipal a la qual estigui adscrit, portarà implícita l'anul·lació d'aquesta, excepte que en el termini de tres mesos des de la transmissió, el transmitent adscrigui a la llicència un altre vehicle de la seva propietat.
Article 21. Requisits dels vehicles.
Només es podran adscriure a la llicència municipal d'acte taxi els turismes que, amb una antiguitat inferior a dos anys a comptar des de la primera matriculació obtinguin l'autorització de l'Ajuntament, prèvia comprovació de les condicions tècniques de seguretat i conservació.
A més, hauran de complir els següents requisits:
Article 22. Conservació i neteja. Destí.
1. El o la titular haurà de mantenir el vehicle en perfecte estat de conservació i neteja, de tal manera que en tot moment compleixi els requisits establerts en el present Reglament, així com en la resta de normes, bàndols i instruccions.
2. El vehicle destinat a la prestació del servei d'acte taxi en cap cas es podrà utilitzar per a cap mena d'activitat comercial o industrial.
Queda prohibit el seu ús per al transport de mercaderies o animals, excepte els paquets i equipatge que porti l'usuari o usuària, com també els animals domèstics que acompanyin el passatger, que en aquest últim supòsit seran admesos a criteri del conductor o conductora.
No obstant això, durant els dies de vacances, permisos o qualsevol un altre supòsit justificat, el vehicle podrà ser utilitzat per fins a familiars o particulars.
Article 23. Capacitat.
En qualsevol cas, la capacitat dels vehicles que prestin el servei d'acte taxi no excedirà de cinc places, inclosa la del conductor o conductora o que es tracti de vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, que podran tenir una capacitat màxima de set places, dues de les quals hauran d'estar reservades als mecanismes d'ancoratge per a cadira de rodes, si bé no es poden transportar més de cinc persones, inclòs el conductor o conductora. Tot això, excepte que una disposició de rang superior estableixi una altra cosa.
La capacitat màxima haurà de figurar tant en el permís de circulació com la fitxa tècnica del vehicle.
Article 24. Colors i distintius.
1. Els vehicles que prestin el servei de taxi dins de l'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament han de ser de color blanc.
Portaran un distintiu de color groc amb quatre barres negres, de 10 centímetres d'amplària, que travessarà les portes davanteres del vehicle amb una franja vertical. Integrat a aquest distintiu es col·locarà l'escut municipal oficial i en la part inferior de l'escut municipal el número de llicència utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d'altura i amplària proporcionada de color negre.
El número de llicència municipal corresponent també es col·locarà en la part posterior dreta del vehicle, utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d'altura i amplària proporcionada de color negre.
2. A l'interior del vehicle portaran, de manera visible, una placa distintiva on consti el número de llicència, matrícula i capacitat.
Article 25. Publicitat interior i exterior.
1. Amb l'autorització de l'Ajuntament d'Ariany i compliment dels altres requisits legals que procedeixin, els titulars de les llicències podran contractar i col·locar anuncis publicitaris a l'interior del vehicle, sempre que es conservi l'estètica d'aquest i no impedeixi la visibilitat.
2. La publicitat exterior quedarà condicionada a l'autorització municipal conforme al que disposa el Codi de la circulació i una altra normativa aplicable. La permesa s'haurà de situar, en qualsevol cas, a les portes de darrere del vehicle amb unes dimensions màximes de 75 x 50 cm.
Article 26. Taxímetres.
Els acte taxis hauran d'anar proveïts d'un aparell taxímetre que permeti l'aplicació de les tarifes vigents a cada moment, degudament precintat i comprovat, situat en la part davantera de l'interior de la carrosseria, de manera que en tot moment resulti completament visible per al viatger o viatgera i li sigui possible llegir la tarifa i el preu, per a això haurà d'estar il·luminat a partir de la posada fins a la sortida del sol.
El taxímetre entrarà en funcionament a la baixada de la bandera o element mecànic que la substitueixi. La posició de punt mort interromp la continuïtat del comptador definitivament quan finalitzi el servei o provisionalment durant el temps d'accident, avaria, reposició de carburant o altres motius no imputables a l'usuari o usuària, podent aquest aparell, després de resolt l'incident, tornar a funcionar sense necessitat de procedir a baixar novament la bandera.
La implantació de l'esmentat taxímetre tindrà caràcter obligatori des de l'aprovació definitiva del present Reglament.
Article 27. Dispositius de seguretat.
L'Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació en els vehicles que presten el servei d'acte taxi de dispositius de seguretat que estimi adequats i necessaris, com puguin ser les mampares de separació entre el conductor o conductora i els usuaris o usuàries.
Només es permetrà la col·locació d'aquells dispositius de seguretat que comptin amb la deguda homologació i que no suposin l'alteració substancial de la resta de característiques i condicions exigides als vehicles en el present Reglament.
L'òrgan municipal determinarà les condicions i forma de col·locació dels indicats dispositius, que en tot cas han de permetre el pagament de les tarifes des de l'interior del vehicle i la comunicació verbal amb el conductor o conductora.
A més, l'Ajuntament d'Ariany està facultat per a exigir, per justificades raons de seguretat, la instal·lació en els vehicles d'acte taxi d'un sistema de connexió amb la Policia Local.
Article 28. Revisió municipal.
1. No s'autoritzarà la posada en servei dels vehicles sense que prèviament els serveis municipals competents no hagin revisat si compleixen les condicions exigides en el present Reglament, especialment en matèria de seguretat, tècniques, de comoditat, conservació i documentació.
2. Independentment de la revisió prevista en el paràgraf anterior, els vehicles adscrits al servei d'acte taxi hauran de passar una revisió anual davant els serveis municipals competents, amb la finalitat de comprovar l'estat del vehicle i constatar les dades de la documentació del vehicle, de l'o la titular i dels conductors o conductores i comprovar si coincideixen amb les que figuren en el Registre Municipal.
3. No obstant l'anterior, en qualsevol moment es podran realitzar revisions extraordinàries i acordar inspeccions periòdiques que no suposaran cap liquidació ni cobrament de cap taxa, a pesar que sí que poden motivar l'inici d'un expedient sancionador i la imposició de la corresponent sanció.
4. A l'acte de revisió hauran de comparèixer personalment els titulars de les llicències o els seus conductor o conductora assalariats que figurin inscrits amb la següent documentació:
a. Permís de circulació expedit per la Prefectura provincial de trànsit.
b. Fitxa tècnica del vehicle expedida pel Servei Territorial d'Indústria al vigent.
c. Targeta de transport (VT) vigent.
d. Llicència municipal.
e. Permís de conducció exigit per la legislació vigent expedit per la Prefectura provincial de trànsit i vigent.
f. Permís municipal de conductor o conductora de vehicles d'acte taxi.
g. Documentació en vigor de l'aparell taxímetre.
h. Pòlissa d'assegurança en vigor que cobreixi els riscos exigits per la legislació vigent, acompanyat del justificant de pagament.
i. Butlletí de cotització o certificació suficient per a acreditar que el personal assalariat està d'alta a la Seguretat Social de manera permanent i ininterrompuda.
j. Si escau, declaració responsable de no tenir conductor o conductora assalariats al seu servei, signada personalment pel o la titular de la llicència sense perjudici, si escau, de l'inici d'un expedient sancionador.
TÍTOL V DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'ACTE TAXI.
Article 29. Explotació de la llicència.
Els titulars d'una llicència d'acte taxi ho han d'explotar personalment o conjuntament mitjançant la contractació de conductor o conductora assalariats, que tinguin el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament, i afiliats a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d'incompatibilitat amb una altra professió.
Quan no es pugui complir aquesta obligació, procedeix la transmissibilitat de la llicència de conformitat amb allò que preveu aquest Reglament.
En el cas que la no prestació del servei sigui per causa major, el o la titular de la llicència pot sol·licitar una autorització, prèviament justificada, perquè el servei d'acte taxi el pugui prestar un altre titular; aquesta autorització tindrà una durada màxima de 2 mesos.
Article 30. Inici de la prestació del servei.
1. Els titulars d'una llicència municipal d'acte taxi començaran a prestar el servei en el termini de seixanta dies naturals, a comptar des de la data de la concessió, i amb el vehicle vinculat a aquesta.
2. En el cas de no poder complir aquesta obligació, el o la titular justificarà davant l'Ajuntament els motius i sol·licitarà una pròrroga per escrit per a la concessió d'un segon termini que no podrà ser superior a seixanta dies més.
3. La finalització del termini indicat en el primer paràgraf sense haver sol·licitat pròrroga i la finalització de la pròrroga atorgada sense que s'hagi iniciat la prestació del servei, determinarà la transmissibilitat de la llicència.
Article 31.- Documentació en el vehicle.
1. Els vehicles adscrits al servei hauran de disposar durant la prestació del servei de la documentació següent:
a. Relatius al vehicle:
b. Relatius al conductor o conductora:
c. Relatius al servei:
Els documents abans esmentats hauran de ser exhibits pel conductor o conductora als agents de l'autoritat o inspectors del Servei de Taxi, quan siguin requerits.
2. Els titulars dels serveis i activitats regulats en aquest reglament estaran obligats a facilitar als agents de l'autoritat que estiguin estadístics que estiguin obligats a portar, en la mesura en què aquesta inspecció sigui necessària per a verificar el compliment de les obligacions contingudes en aquest text.
A aquest efecte, els serveis d'inspecció podran obtenir la documentació que considerin necessària per al millor compliment de la seva funció a la pròpia empresa o bé requerir la seva presentació a les oficines municipals o de la Policia Local.
3. L'incompliment per part dels titulars de les llicències de les obligacions establertes en el present article es considerarà negativa o obstrucció a l'actuació inspectora, sancionable com a infracció molt greu.
4. La falsedat i la constància en aquests documents de dades inexactes o incompletes se sancionarà d'acord amb el que preveu el present reglament, sense perjudici que si s'observa l'existència de delicte o falta, es posi en coneixement dels tribunals de justícia.
Article 32. Contractació del servei.
La contractació del servei d'auto taxi es pot realitzar:
Mitjançant la realització d'un senyal que el conductor o conductora del vehicle el pugi percebre, moment en què s'entendrà contractat el servei.
Mitjançant la realització d'una anomenada a la centraleta corresponent. En aquest cas, s'entendrà contractat el servei quan el conductor o conductora accepti prestar-lo. El taxímetre s'activarà al moment que el passatger o passatgera pugi al vehicle.
Cap acte taxi es pot contractar una distància inferior a 50 metres d'una parada on existeixin vehicles lliures, excepte el cas de persones discapacitades o amb paquets.
Article 33. Parades.
1. La parada d'autotaxi es podrà establir en el lloc que s'habiliti a aquest efecte previ acord amb el titular de la llicència.
Article 34. Contractació mitjançant crida.
1. En el moment en què els usuaris o usuàries sol·licitin un vehicle acte taxi en una parada dotada de telèfon, hauran d'indicar el seu nom, adreça i número de telèfon perquè es pugui efectuar l'oportuna comprovació.
2.- Per aquest servei s'haurà d'abonar el que marqui el taxímetre des que el viatger o viatgera pugi al vehicle.
3.- A més dels sistemes tradicionals de contractació d'acte taxi, l'Alcalde-President de la Corporació podrà autoritzar la contractació mitjançant qualsevol altra forma, com a telèfon, ràdio, radiotransmissor, expressat a l'apartat anterior.
4.- La contractació a través de sistemes de telèfon, ràdio, etc. que precisin l'existència de persones o estructures intermèdies, a més de l'autorització expressada en el paràgraf anterior, requerirà l'autorització de la instal·lació i posada en funcionament per part de l'Ajuntament d'Ariany, tot això independentment de les corresponents autoritzacions d'altres organismes.
Article 35.- Senyalitzacions.
1. Quan els vehicles acte-taxis no estiguin ocupats, ja sigui a les parades o en circulació, indicaran la seva situació mitjançant una torreta d'il·luminació i portaran una llum verda o vermella encesa segons la situació de “Lliure” o “Ocupat” del vehicle.
2. Els conductors o conductores d'acte-taxis hauran de portar un cartell que prohibeixi fumar als usuaris o usuàries, i aquesta prohibició afectarà també el conductor o conductora.
Article 36. Negativa a prestar el servei.
1. El conductor o conductora de vehicles d'acte taxi que sigui sol·licitat personalment o per telèfon per a prestar un servei, no es podrà negar sense una causa justa.
2. A aquest efecte, es considerarà justa causa:
a. Ser requerit per individus perseguits per la Policia.
b. Ser sol·licitat per a transportar un nombre de persones superior al de les places autoritzades per al vehicle.
c. Ser requerit per a prestar el servei per vies intransitables que ofereixin perill per a la seguretat i integritat tant dels ocupants com del mateix conductor o conductora.
d. Quan qualsevol dels viatgers o viatgeres es trobi en estat de manifesta embriaguesa, excepte els casos de perill greu o imminent per a la seva vida o integritat física.
e. Quan les maletes, equipatges o paquets que portin els passatgers no càpiguen en la baca o en el porta equipatges.
f. Quan els viatgers vagin bruts de sorra i/o mullats.
g. Quan els viatgers manifestin que no disposen de diners suficients per a abonar el servei.
h. Quan la vestimenta dels viatgers, o la naturalesa i caràcter de les maletes, equipatges o animals que portin, puguin deteriorar o causar mals a l'interior del vehicle.
3. En qualsevol cas, els conductors o conductores observaran amb el públic un comportament correcte i, a requeriment de l'usuari o usuària, hauran de justificar la negativa davant un o una agent de l'autoritat.
Així mateix, els conductors o conductores podran sol·licitar la identificació de l'usuari o usuària davant l'agent de l'autoritat, quan tinguin sospites fonamentades per a fer-ho.
4. El conductor o conductora de l'auto-taxi que sigui requerit per a prestar un servei a invidents o minusvàlids, no es podrà negar pel fet que vagin acompanyats de cans guia o de cadira de rodes. Aquest apartat, atès que es considera una infracció molt greu, suposa la retirada de la llicència municipal.
Article 37.- Maletes i equipatge.
Els conductors o conductores no podran impedir que els clients portin en el cotxe maletes o altres embalums d'equipatge normal, sempre que càpiguen en la baca del vehicle, no el deteriorin i no infringeixin amb això cap una altra normativa en vigor.
Article 38.- Itinerari.
1. Els conductors o conductores hauran de seguir l'itinerari indicat pel passatger o passatgera, sempre que es pugui fer sense incomplir les normes de circulació i, a falta d'indicació expressa, pel camí més curt en distància i temps.
Article 39.- Comprovació.
1. Després de cada recorregut o en el transcurs del trajecte, si cal, els conductors o conductores del vehicle els examinaran abans que els viatgers o viatgeres que els abandonin s'hagin allunyat, per a comprovar si han oblidat o deixat res endins.
2. Si posteriorment el conductor o conductora troba algun objecte, el portarà a les dependències de la Policia Local d'Ariany de manera immediata.
Article 40.- Altres obligacions.
1. Quan els conductors o conductores prestin un servei:
a. Ajudaran als nens, persones majors, minusvàlides o malaltes a pujar o baixar del vehicle.
b. Recolliran o col·locaran adequadament les maletes, equipatge o altres paquets.
c. Encendran la llum interior durant la nit per a facilitar la pujada, baixada i pagament del servei.
d. Baixaran el volum de l'aparell receptor de ràdio a petició del passatger, i també, si disposa, de l'aparell emissor-receptor de l'emissora de taxi, perquè pugui ser sentida només pel conductor o conductora i no pel passatge.
2. Durant la prestació del servei, en cap ocasió i en cap concepte els conductors o conductores proferiran ofenses verbals o mantindran discussions que alterin l'ordre, ja sigui entre ells, amb els passatgers o amb el públic en general.
Article 41.- Vestimenta.
Els conductors o conductores hauran de vestir adequadament i pulcrament durant les hores de servei, hauran de cuidar de la seva higiene personal, no utilitzar pantalons curts, camisa o samarreta sense mangues, ni indumentària poc adequada per a donar una bona imatge del servei.
Article 42.- Horaris, calendaris i descansos.
1. L'Alcalde, mitjançant Decret, podrà establir les mesures d'organització i d'ordenació del servei en matèria d'horaris, calendaris i descansos que consideri convenients, després d'haver mantingut audiència amb les centrals sindicals, associacions professionals del sector i representants dels usuaris o usuàries.
2. Per a l'aplicació de l'article anterior es requerirà prèviament l'acord majoritari dels titulars de les llicències d'acte taxis expressades en votació individual. En tot cas, el servei haurà de quedar degudament garantit, especialment durant l'època hivernal en què es requerirà la presentació d'un calendari de guàrdies. Si no es presenta aquest calendari, l'Alcalde podrà fixar-lo.
Article 43.- Impossibilitat de prestar el servei.
La impossibilitat de prestar el servei per períodes superiors a un mes a causa de força major haurà de ser comunicada immediatament pels conductors o conductores o pels titulars de les llicències a la Corporació.
Article 44.- Llengua.
Els conductors o conductores hauran de respectar i admetre el dret de l'ús de les llengües catalana i castellana que facin els usuaris o usuàries. És indispensable conèixer-les les dues a un nivell suficient per a atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.
Article 45.- Transport de persones malaltes
1. Les persones que es trobin afectades per una malaltia infecciosa hauran de ser transportades en ambulància. Quan el conductor o conductora d'un vehicle de turisme dedicat al transport públic de viatgers o viatgeres sigui requerit per a traslladar una persona que sofreixi una malaltia d'aquell tipus, s'haurà de negar educadament a prestar el servei i haurà d'aconsellar l'ús del transport sanitari.
2. Si, una vegada efectuat el servei, l'o la titular de la llicència s'adona que la persona que transportava sofria una malaltia infecciosa contagiosa, estarà obligat a comunicar-ho a l'autoritat sanitària, la qual ordenarà la immediata desinfecció del vehicle que no podrà ser utilitzat fins que hagi acabat la desinfecció.
TÍTOL VI RÈGIM TARIFARI.
Article 46. Establiment i revisió de tarifes.
1. El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament serà fixat pel Ple de l'Ajuntament d'Ariany, prèvia audiència de les associacions professionals del sector.
Aquestes tarifes, que entraran en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran vinculants per als titulars de llicències, els seus conductor o conductora i els usuari o usuàries.
En la fixació de tarifes, l'Ajuntament podrà establir els suplements i/o complements (nocturnitat, festius, etc.) que consideri.
2. Per a la revisió de tarifes se seguirà el mateix procediment que per al seu establiment.
3. Quant a les tarifes aplicables al transport interurbà s'estarà a allò que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 47. Visibilitat.
Les tarifes aplicables a cada moment seran públiques i els hi donarà la difusió adequada; aquestes hauran de ser visibles des de l'interior dels vehicles per informació els usuari o usuàries, i també en un panell exterior a cadascuna de les parades que s'estableixin reglamentàriament, a les quals hi haurà també els suplements i les tarifes especials que sigui procedent aplicar per determinats serveis.
Article 48. Incorporació al taxímetre.
Les tarifes màximes autoritzades s'han d'incorporar obligatòriament al taxímetre.
Article 49. Abono tarifes.
1. L'usuari o usuària efectuarà el pagament de l'import del servei en el moment en què finalitzi el servei.
Els conductors o conductores dels vehicles estaran obligats a proporcionar al client o la clienta canvio de moneda de curs legal fins a 100 euros. Si no disposen del canvi necessari per a aquesta quantitat, abandonaran el vehicle per a aconseguir i mentre posaran el taxímetre, si és necessari, en punt mort.
Els conductors o conductores de vehicles estaran obligats a estendre un rebut per l'import del servei quan els usuari o usuàries el sol·licitin. Aquest rebut s'haurà d'ajustar al model oficial homologat per la Corporació.
2. Quan els viatger o viatgeres abandonin transitòriament el vehicle que han llogat i els conductors o conductores hagin d'esperar el seu retorn, aquests podran recaptar dels viatgers o viatgeres, a títol de garantia i amb el rebut ajustat al model aprovat per la Corporació, l'import del recorregut efectuat més mitja hora o equivalent d'espera en zona urbana i d'una hora o equivalent si és en un descampat, transcorreguda la qual es podran considerar desvinculats del servei.
3. Quan el conductor o conductora sigui requerit per a esperar els viatgers o viatgeres en llocs en els quals l'estacionament sigui de durada limitada, els podrà reclamar l'import del servei efectuat, sense cap obligació per la seva part de continuar la prestació del servei.
4. En cas d'avaria o accident que impossibiliti la continuació del servei, el viatger o viatgera, que podrà demanar la seva comprovació als agents de l'autoritat, haurà d'abonar, la quantitat que marqui el taxímetre fins al moment de l'avaria o de l'accident, descomptant l'import de baixada de bandera.
5.- Es prohibeix als conductors o conductores exigir o demanar directament o indirectament, sota cap pretext, major remuneració d'aquella que correspongui segons la tarifa vigent.
TÍTOL VII PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.
Article 50. Procediment Sancionador. Legitimació.
1. L'exercici de la potestat sancionadora i la imposició de sancions en matèria del servei regulat en el present Reglament correspon als òrgans de l'Ajuntament d'Ariany i es desenvoluparà d'acord amb el procediment que estableix el Decret llei 14/1994 de 10 febrer, Reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora, el Reial decret 1398/1993, de 4 d'agost, que aprova el Reglament del Procediment per a l'Exercici de la Potestat Sancionadora i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Qualsevol persona, particular, central sindical, agrupació professional o associació de consumidors i usuari o usuàries podrà denunciar la comissió d'uns fets que puguin ser constitutius d'una infracció dels preceptes d'aquest Reglament.
Els agents de l'autoritat estan obligats a formular la denúncia quan tinguin coneixement de la comissió d'un fet que pugui constituir una infracció del present Reglament.
Article 51. Òrgans competents.
1. El procediment s'iniciarà mitjançant Decret d'Alcaldia, d'ofici o a conseqüència d'ordre superior, comunicació altres òrgans o presentació de denúncia per qualsevol persona o entitat legitimada.
El Decret d'inici es pronunciarà, si escau, sobre l'adopció, suspensió o pròrroga de la vigència de mesures provisionals, donant trasllat de les mateixes a l'afectat, que disposarà d'un termini de 2 dies per a al·legar allò que estimi convenient al respecte.
2. La competència per a la resolució del procediment sancionador correspon a l'Alcalde.
Article 52.- Resolució.
La resolució que es dicti posarà fi a la via administrativa i serà immediatament executiva.
Article 53.- Responsables.
La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses contra aquest Reglament correspondrà:
a. A les persones titulars de la llicència municipal d'acte taxi.
b. En les infraccions comeses en relació a l'activitat regulada en aquest reglament sense tenir la llicència corresponent, a la persona titular del vehicle amb el qual s'hagi efectuat el transport o al titular de l'establiment en el qual s'hagi efectuat la mediació no autoritzada.
c. En les infraccions comeses per conductor o conductora de vehicles que no siguin els titulars de la llicència, a la persona a la qual vagi dirigit el precepte infringit.
La responsabilitat s'exigirà, en cada cas, a les citades persones, sense perjudici del dret d'aquestes a al·legar, en descàrrec seu, qui és la persona materialment imputable i traslladar-li, si escau, aquesta responsabilitat.
Article 54.- Prescripció.
1. Les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos a comptar des del dia de la seva comissió.
2. Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l'any. El termini començarà a comptar des de l'endemà d'aquell en què sigui ferm la resolució que imposa la sanció.
3. La prescripció s'apreciarà d'ofici, sense perjudici que pugui ser al·legada la seva declaració per l'interessat.
4. La prescripció de les infraccions o sancions no afecta a l'obligació de restaurar la realitat física afectada i d'indemnitzar els danys i perjudicis causats.
Article 55.- Classificació de les infraccions.
Les infraccions de les normes contingudes en aquest Reglament es classificaran de lleus, greus i molt greus.
Article 56. Infraccions lleus.
Tindran la consideració d'infraccions lleus, les següents accions:
a. Falta de cura en la higiene personal del conductor o conductora i/o vestir de manera inadequada.
b. Manca de diligència en la neteja interior i exterior del vehicle.
c. Discutir amb companys de treball.
d. No portar la documentació i dotació exigida en aquest reglament, independentment de la causa que hagi motivat aquesta manca.
e. Deterioració d'algun dels distintius indicats en aquest reglament.
f. Abandonar el vehicle en la parada i estar el conductor o conductora absent.
g. No situar-se el més a prop possible de la vorera per a recollir o deixar els viatgers o viatgeres.
h. Baixar el volum o desconnectar el receptor de l'aparell de radi quan sigui requerit per l'usuari o usuària.
i. No exhibir les tarifes a l'interior del vehicle en un lloc visible per a l'usuari o usuària, o que la seva mesura o deterioració dificultin la seva lectura.
j. No portar moneda fraccionària suficient per al canvi de 100€ o negar-se a baixar del vehicle per a obtenir canvi.
k. Portar una il·luminació insuficient a l'interior del vehicle.
l. Negar-se a obrir o tancar els cristalls, a petició de l'usuari o usuària.
m. No ajudar a pujar o baixar del vehicle a les persones majors, malaltes, minusvàlides o nens.
n. No recollir o lliurar maletes, equipatge o altres paquets que porti l'usuari o usuària.
o. Col·locar o estibar l'equipatge inadequadament de manera que es pugui deteriorar.
p. No respectar l'ordre de preferència a les parades i als usuaris o usuàries.
q. Qualsevol de les infraccions previstes en l'apartat següent, que per la seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de greu.
Article 57.- Infraccions greus.
Tindran la consideració d'infraccions greus, les següents:
a. No complir les ordres concretes de l'itinerari marcat pel viatger o viatgera i recórrer innecessàriament majors distàncies per a prestar el servei.
b. No presentar el vehicle en ordre de servei quan s'està exercint l'activitat de transport públic de viatger o viatgeres.
c. Usar paraules o gestos grollers i d'amenaça en el seu tracte amb els usuari o usuàries o dirigides als vianants o conductor o conductora altres vehicles.
d. Cometre tres faltes lleus en el període d'un any.
e. No assistir a la parada durant una setmana sense causa justificada.
f. Agafar passatgers fora del terme municipal, tret que hi hagi acords amb altres municipis.
g. Contractar el servei, per ràdio telèfon, en l'àmbit superior al municipi de Santa Margalida.
h. Incomplir, tant en excés com per defecte, l'horari de treball, el descans setmanal o les vacances (quan aquests s'estipulin i acordin).
i. Cobrar per seient.
j. No responsabilitzar-se de la prestació del servei la persona que hagi atès una trucada telefònica després de sol·licitar-lo sense causa justificada.
k. Cobrar, l'entitat mediadora en la contractació del servei de ràdio telèfon, tarifes superiors a les autoritzades.
l. No tenir llibre de reclamacions o negar o obstaculitzar l'ús als usuaris o usuàries.
m. Efectuar un transport públic amb reiteració d'itinerari i horari.
n. Exigir un nou import quan l'usuari o usuària rectifiqui el lloc de final de la carrera o si, abans que aquesta finalitzi, baixés un acompanyant.
o. No admetre el nombre de viatgers o viatgeres legalment autoritzat o admetre un número superior.
p. No presentar el vehicle a inspecció a requeriment de l'autoritat o dels seus agents.
q. No respectar el torn de parada.
r. No tenir porta equipatges o no tenir-ho disponible per a l'usuari o usuària.
s. Efectuar transports de mercaderies, paquets o altres objectes, tret que els porti passatger.
t. No acceptar que l'usuari o usuària usi indistintament les llengües catalana i castellana, o no prestar el servei correctament a al·legant no conèixer l'idioma del passatger.
o. No informar les autoritats, en cas d'haver transportat a una persona que sofreixi una malaltia infecto contagiosa, per a procedir a la desinfecció del vehicle.
v. No haver comunicat el o la titular de la llicència l'alta o la baixa a l'Ajuntament després d'haver transcorregut quaranta-vuit hores des que es va iniciar o va extingir la relació laboral del treballador assalariat o de l'autònom col·laborador de la llicència.
w. Desacatament de fet o de paraula als agents de l'autoritat encarregats de la vigilància de les normes contingudes en aquest reglament i de les normes de circulació.
x. Abandonar el vehicle en la parada impedint el normal desenvolupament del servei.
i. Presentar deficiències en l'estat de conservació de la carrosseria o tancament de les portes sempre que abans s'hagi complert el procediment que estableix el present reglament.
z. Negar-se a deixar de fumar.
aa. Dipositar burilles, papers, envasos i altres en les parades en llocs distints als habilitats a aquest efecte.
ab. Col·locar qualsevol element o distintiu a l'interior o exterior del vehicle no autoritzat per l'Ajuntament, particularment publicitat i antenes que no siguin del propi aparell de ràdio o de l'emissora de ràdio taxi autoritzada per l'Ajuntament.
ac. Qualsevol de les infraccions previstes a l'apartat següent, que per la seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de molt greu.
Article 58.- Infraccions molt greus.
Tindran la consideració d'infraccions molt greus:
a. Abandonar el viatger o viatgera sense rendir el servei pel qual va ser requerit, sense causa justificada.
b. Cometre tres faltes greus en el període d'un any.
c. Conduir en estat d'embriaguesa o sota la influència de begudes alcohòliques o d'estupefaents. L'estat d'embriaguesa es determinarà, en cada cas, segons les normes administratives que regulin el grau màxim d'alcohol permès a la sang o en aire expirat.
d. Retenir qualsevol objecte abandonat en el vehicle sense donar compte a l'autoritat competent dins de les setanta-dues hores següents al moment en què va ser trobat.
e. Cometre delictes qualificats pel Codi Penal com a dolosos, amb ocasió o motiu de l'exercici de la professió a què es refereix el present Reglament.
f. Cobrar de manera abusiva als usuari o usuàries, per sobre de les tarifes marcades i fixades per la Corporació, o contractar el servei, per ràdio telèfon, en l'àmbit superior al municipi de Santa Margalida.
g. Cobrar tarifes inferiors a les autoritzades.
h. Falsejar les dades o els documents acreditats per a obtenir la llicència municipal.
i. Efectuar el transport públic de persones en automòbils de turisme o realitzar activitats de mediació en aquest transport sense la corresponent llicència municipal.
j. Falsejar els documents que estiguin obligats a posseir en l'exercici de les seves activitats o fer constar dades inexactes o incorrectes en els llibres que estiguin obligats a portar.
k. Prestar servei en un vehicle que
l. Prestar els serveis sense reunir els requisits i les circumstàncies següents:
m. Proferir insults als usuaris o usuàries o agredir-los, originant un escàndol públic.
n. Captar viatgers o viatgeres mitjançant la formulació personal d'ofertes de viatge, ofertes de comissions o descomptes en establiments públics, hotels, hostals, habitatges vacacionals, agències de viatges, restaurants, bars, cafeteries i llocs d'entreteniment en general o de restauració, en voreres, vestíbuls d'estacions d'autobús, parades de bus o llocs similars, distints de les parades de vehicles afectes al servei.
o. Agafar passatgers en el municipi de Santa Margalida amb vehicles emparats per llicències altres municipis.
p. Triar passatge i oferir o buscar passatgers fora de les normes prescrites en aquest reglament.
q. Negar-se sense justificació a la prestació dels serveis normals, extraordinaris, especials o d'urgència o a complir el calendari de guàrdies establertes.
r. Manipular o falsejar les tarifes amb el resultat de no obtenir el rebut o falsejar les dades amb el resultat d'alterar la tarifa aplicable.
s. Negar-se a estendre el rebut de l'import de la carrera quan el sol·liciti l'usuari o usuària, o alterar les dades.
t. No esperar a l'usuari o usuària que l'havia sol·licitat després d'haver cobrat el temps d'espera.
o. Utilitzar, si escau, les instal·lacions de radiotelèfon per a una activitat il·lícita, immoral o contrària a l'ordre públic.
v. Negar-se o obstruir l'actuació inspectora que impedeixi o retardi l'exercici de les funcions que els han estat atribuïdes en aquest reglament.
w. Circular a una velocitat inadequada que excedeixi la permesa en cada zona en un percentatge o quantia que permeti que la infracció sigui qualificada de molt greu segons la normativa general reguladora de la circulació.
x. Prestar el servei en els supòsits de suspensió, intervenció o revocació de la llicència o autorització del conductor o conductora.
i. Utilitzar, sota qualsevol un altre concepte, la llicència expedida a nom d'una altra persona, sense l'oportuna habilitació legal.
z. La responsabilitat d'aquesta infracció correspondrà tant als qui utilitzin llicències alienes com les persones a qui van ser atorgades.
aa. Transferir el vehicle adscrit a la llicència o procedir al seu desballestament sense haver estat prèviament autoritzat per l'Ajuntament.
ab. Negar-se a atendre els requeriments de l'Ajuntament o del Govern quan s'hagin decretat amb motiu de defensa nacional, ordre públic o altres greus d'utilitat pública o interès social.
Article 59.- Sancions.
1. Les sancions amb què es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:
a. Per a les faltes lleus:
b. Per a les faltes greus:
c. Per a les faltes molt greus:
2. Els valors de les sancions establerts en el present article han estat fixats d'acord amb la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les illes Balears, i la seva actualització serà automàtica conforme s'aprovin noves disposicions legals que modifiquin o deroguin les esmentades quanties.
3. Es tindran en consideració com a circumstàncies modificatives de la responsabilitat a l'efecte de graduació de les sancions, les següents:
a. La quantia del benefici il·lícit obtingut com a conseqüència directa de la infracció.
b. Les conseqüències socials que hagin produït o siguin susceptibles de produir en el sector la conducta infractora.
c. El volum de les operacions en què intervingui l'infractor i la seva eventual situació de predomini en el mercat.
d. En atenció a l'especial caràcter de les persones transportades.
e. La major o menor tendència infractora en l'últim any.
f. El dol o la culpa; la bona o mala fe.
g. La reparació voluntària per part de l'infractor dels perjudicis ocasionats i la seva col·laboració amb l'Administració municipal.
A la proposta de resolució de l'expedient sancionador s'haurà de justificar expressament la concurrència i l'aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.
4. En cap cas la imposició d'una sanció pot ser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides d'acord amb l'establert a l'article 131.2 de la Llei 30/92, de 26 de novembre.
5. Les infraccions que per la seva naturalesa, repercussió o efectes estiguin regulades i tipificades en altres normes de transport, consum o altra normativa sectorial, seran sancionades per l'autoritat conforme la normativa que correspongui atès al rang, la major gravetat de la infracció i de la sanció i la major importància del ben protegit.
6. Quan s'imposi la sanció de suspensió de la llicència o de la suspensió del permís de conductor o conductora, per a assegurar el seu compliment s'exigirà que es lliuri la documentació corresponent en les oficines de l'Ajuntament de durant el temps que duri la suspensió, i es podrà imposar que s'esborrin les calques que porti el vehicle.
Quan s'hagin comès infraccions de la Llei d'Ordenació de transports terrestres, sancionades per la Direcció general de Transports, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponent targeta, es procedirà de la mateixa manera amb la llicència atorgada per l'Ajuntament d'Ariany, es retiraran totes dues i es precintarà el vehicle.
Article 60. Reparació dels danys i reposició.
A més de la sanció econòmica derivada de les infraccions comeses, l'òrgan competent, pot imposar la reparació dels danys i els perjudicis causats i la restauració de la situació a l'estat anterior a la comissió de la infracció. En aquest cas, si l'infractor no reposa la situació a l'estat anterior voluntàriament, s'iniciarà la via de l'execució subsidiària.
Article 61 . Anotació i Cancel·lació.
1. Totes les sancions seran anotades en els expedients personals dels titulars de llicència i dels conductors o conductores. 2. Els titulars de llicències i conductor o conductora podran sol·licitar que es cancel·li la nota desfavorable que figuri en el registre corresponent, sempre que s'observi bona conducta i s'hagi complert la sanció, una vegada transcorregut un any des de la seva imposició si es tracta d'una falta lleu, de dos anys si es tracta de falta greu i de quatre si es tracta d'una falta molt greu.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.
En tot el que no estigui previst en el present reglament, se seguirà el que disposen la Llei d'Ordenació de Transports Terrestres, RD 1211/1990 de 28 de setembre, el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de Transport en Automòbils Lleugers, Normes del Règim Local i altres disposicions aplicables que, amb caràcter general, regeixin a cada moment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.
Per al seguiment i desenvolupament de les normes contingudes en aquest reglament es podrà constituir una comissió que, presidida per l'Alcalde o pel regidor en qui delegui i integrada per representants de la pròpia Corporació Municipal, de les centrals sindicals, agrupacions empresarials i representants directes dels titulars de les llicències d'acte-taxis i els seus conductor o conductora. El nombre de membres d'aquesta comissió no podrà ser superior a onze, descomptant el president. La citada comissió tindrà, entre altres, la missió d'estudiar totes les qüestions que puguin servir per a millorar la prestació del servei, denunciar les anomalies que s'observin i proposar tot el que redundi en benefici del sector i dels seus usuaris o usuàries.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA.
Els titulars de les llicències de la Classe B (acte-turismes) actualment vigents disposaran d'un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor del present Reglament per a adaptar-se a les exigències previstes per a les llicències de la Classe A (auto-taxi), transcorregut el qual quedaran automàticament revocades.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA.
Els titulars de les llicències de la Classe A (auto-taxi), actualment vigents disposaran d'un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor del present Reglament per a adaptar-se a les exigències previstes en el present Reglament, transcorregut el qual quedaran automàticament revocades.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA.
El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament, mentre no sigui aprovat pel Ple de l'Ajuntament, serà el previst per als serveis interurbans fixat pel Govern de la CAIB.
DISPOSICIÓ FINAL.
La present ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les illes Balears, i una vegada transcorregut el termini de 15 dies hàbils a comptar des de la comunicació de l'acord al Govern de les illes Balears, al Consell i a la Delegació de Govern. “
Contra el present acord, en aplicació de l'article 107.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i atès que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les illes Balears en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que pugui interposar qualsevol un altre recurs que pogués estimar més convenient al seu dret.
Ariany, 1 de desembre de 2025
El batle Joan Ribot Mayol