Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 893872
Pla de disposició de fons de l'Ajuntament de Son Servera (Expedient 5029/2025)
Versió PDF
En base a l'article 187 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i a l'article 65.1 del Reial Decret 500/1990, de 20 d'abril, per Decret de Batlia núm. 2025-1444 de data 27 de novembre de 2025 es va aprovar el Pla de disposició de fons de l'Ajuntament de Son Servera que es transcriu a continuació:
PLA DE DISPOSICIÓ DE FONS DE L'AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Principis generals
Article 1
El Pla de Disposició de Fons s'emet com a eina de planificació financera de la Tresoreria Local per tal d'establir les normes que afecten les ordres de pagament que s'emeten a l'Ajuntament de Son Servera.
La gestió dels fons que formen part de la Tresoreria s'ha de dur a terme amb subjecció al principi d'unitat de caixa, de manera que s'han de centralitzar en la Tresoreria tots els fons obtinguts per operacions pressupostàries i no pressupostàries, els quals s'han de destinar conjuntament al pagament de les obligacions igualment pressupostàries i no pressupostàries.
En el supòsit que, per imperatiu legal, convencional o per acord d'òrgan competent, un ingrés resulti afectat a una despesa, aquest es podrà considerar com a tresoreria separada, sempre que les disponibilitats de liquiditat siguin insuficients per atendre les obligacions derivades de la despesa afectada.
Article 2
Amb independència de l'ordre de prelació establert, les ordres de pagament s'han d'expedir d'acord amb els termes establerts en l'article 4 de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen les mesures contra la morositat, segons la redacció prevista per la Llei 15/2010, de 5 de juliol.
Article 3
En la programació d'ordres de pagament, quan les disponibilitats de fons estimades raonablement no permetin atendre el conjunt de les obligacions reconegudes de naturalesa pressupostària i els pagaments exigibles de naturalesa no pressupostària, s'ha de preveure el següent:
Ordre de prelació
Nivell 1. Despeses financeres. En aquest nivell se situen les despeses derivades tant d'operacions de préstec com d'operacions de tresoreria, així com el pagament de les seves corresponents quotes d'amortització de capital.
Aquestes despeses estan incloses en els capítols 3 i 9 de la Classificació econòmica del pressupost de despeses compreses en l'Ordre per la qual s'aprova l'estructura dels pressuposts de les entitats locals (Ordre EHA 3565/2008, de 3 de desembre).
Nivell 2. Despeses de personal. En aquest nivell se situen les despeses classificades en el capítol 1 de la Classificació econòmica.
S'entenen incloses en aquest subnivell les retribucions líquides, una vegada restada la part corresponent a les retencions que mensualment s'han d'aplicar en les nòmines del personal funcionari, laboral, eventual i dels membres electes de la corporació que tenguin reconeguda la dedicació exclusiva.
L'ordenació de pagaments corresponents a la resta de pagaments de personal s'ha de tramitar de forma immediata tan aviat com estiguin signats electrònicament els documents comptables de reconeixement de l'obligació o de proposta de manament de pagament.
S'inclouen en aquest subnivell el pagament de les retencions efectuades al personal en concepte d'IRPF i de Seguretat Social.
Nivell 3. Pagament derivat de liquidacions tributàries corresponents a l'impost sobre el valor afegit de conformitat amb el calendari fiscal aprovat per l'organisme públic competent.
Nivell 4. Resolucions judicials. Amb subordinació a les prioritats dels nivells anteriors, s'han d'atendre, amb caràcter preferent, les obligacions derivades de resolucions judicials així com les franquícies de les assegurances contractades en els expedients de responsabilitat patrimonial.
Nivell 5. Obligacions contretes en exercicis tancats.
Nivell 6. Les obligacions de l'exercici corrent per ordre d'antiguitat, essent aquesta la data d'aprovació dels reconeixements d'obligació i, en segon terme, la data de la factura.
Nivell 7. Altres pagaments pressupostaris i no pressupostaris no inclosos en els nivells anteriors, que s'han de pagar per ordre d'antiguitat.
Principis específics d'aplicació de l'ordre de prelació
Article 1
Dins cada nivell de prioritat, les obligacions s'han de pagar per ordre d'antiguitat, essent aquesta la data d'aprovació dels reconeixements d'obligació i, en segon terme, la data de la factura.
Article 2
Si de la programació de les disponibilitats líquides que ha de realitzar la Tresoreria se'n desprèn, quant al compliment de l'ordre de prelació que s'estableix en aquest Pla, que en algun dels períodes mensuals és dubtosa la cobertura dels venciments periòdics d'amortització i/o d'interessos dels crèdits subscrits per l'Ajuntament o una vegada satisfets aquests, de despeses de personal, s'haurà d'ajustar la programació d'ordres de pagament de qualssevol altres obligacions de pagament a fi de dotar de cobertura oportuna a aquestes despeses prioritàries almenys en un període trimestral.
Article 3
Les obligacions derivades del reconeixement d'interessos de demora tenen la mateixa prioritat atorgada a la despesa de la qual deriven.
Article 4
Queden exclosos de la prelació establerta els tipus de pagaments següents:
1. Pagaments en formalització, perquè no hi ha maneig de fons d'efectiu.
2. Pagaments a justificar i bestretes de caixa fixa, perquè són d'escàs import i necessiten del pagament immediat fins i tot abans de la tramitació de la despesa corresponent.
3. Pagaments en què s'hagi convingut per òrgan competent un determinat calendari de pagament, de manera que s'atendran en els seus corresponents venciments.
Article 5
Es considera que no alteren l'ordre de prelació establert els impagaments que siguin deguts a causa imputable a terceres persones interessats.
Article 6
Excepcionalment es pot alterar l'ordre de prelació de pagaments amb una resolució motivada per part de l'ordenador de pagaments, quan el compliment estricte de l'ordre de prelació suposi la paralització de serveis bàsics de prestació municipal o que les mateixes condicions del contracte exigeixin el pagament previ a la prestació del servei.
Article 7
Aquest Pla de Disposició de Fons és un acte administratiu i, per tant, ha de ser publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la qual cosa entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació.
(Signat electrònicament: 1 de desembre de 2025
El batle Jaume Servera Lliteras)