Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 889423
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa d'aprovació de les bases i la convocatòria d'ajudes urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per l’ex huracà “GABRIELLE” i de la DANA de gran impacte anomenada "ALICE"
Versió PDF
El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en sessió extraordinària de data 28 de novembre de 2025, va aprovar l'acord següent:
"PRIMER.- APROVAR la convocatòria d'ajudes urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per l'ex huracà “GABRIELLE” (entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025) i de la DANA de gran impacte anomenada “ALICE” (entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025) al territori dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa, les seues bases (CSV15702551113305277142, que consten a l'expedient núm. 2025/00026383K.
SEGON.- APROVAR la dotació econòmica de la convocatòria per un import total màxim de CINC MILIONS D'EUROS (5.000.000 €), que aniran a càrrec de l'aplicació pressupostària el vigent pressupost (RC 2/2025000006549, de 27 de novembre de 2025, per import de 5.000.000 €).
TERCER.- PUBLICAR les bases:
- Al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i, posteriorment, remetre la convocatòria i l'extracte de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions que en donarà trasllat al Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'extracte per a la seua publicació, tal com estableix la normativa vigent de subvencions. L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada la publicació de l'extracte en el BOIB.
- I al Portal de transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparència.conselldeivissa.info), de conformitat amb allò establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern."
Eivissa, 1 de desembre de 2025
La cap de servei d'Indústria del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans Marta Díaz Pascual
Bases reguladores i procediment de concessió d'ajudes urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per l'exhuracà “GABRIELLE” (entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025) i de la DANA de gran impacte anomenada “ALICE” (entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025) al territori dels municipis d'Eivissa, Sant Josep de sa Talaia, Sant Antoni de Portmany, Santa Eulària des Riu i Sant Joan de Labritja (d'ara endavant, territori dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa)
1.- Entre els dies 29 de setembre i el 15 d'octubre de 2025 es varen produir una sèrie d'episodis meteorològics adversos que es varen derivar de l'exhuracà “GABRIELE” i de la DANA anomenada “ALICE”, amb pluges i tempestes, que afectà el territori de les Illes Balears i, en particular, el territori dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa. En aquest sentit, s'ha d'assenyalar que aquest episodi implicà l'activació del pla especial autonòmic de Protecció Civil enfront Fenòmens Meteorològics Adversos (METEOBAL), en el seu índex IG2 així com l'activació del pla especial autonòmic de Protecció Civil enfront del risc d'inundació (INUNBAL) en Situació Operativa 2 (SO-2).
Les condicions extremes d'aquest fenomen meteorològic, donada la magnitud de les pluges torrencials, les greus riades i les inundacions, varen ocasionar multitud d'efectes devastadors com desbordaments de torrents, inundacions d'habitatges, establiments comercials, infraestructures, talls a les carreteres, amb 212 incidències, deixant moltes persones temporalment aïllades en situació d'emergència.
2.- Atesa la situació descrita, els ajuntaments dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa varen sol·licitar, mitjançant els corresponents Acords dels seus Plens, al Consell de Ministres que declarés el territori dels seus municipis, zona afectada greument per una emergència de protecció civil, d'acord amb el procediment que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, per raó dels danys materials causats per l'episodi de meteorologia adversa derivada de l'exhuracà “GABRIELE” i de la DANA anomenada “ALICE”.
Així mateix, el Consell de Govern de les Illes Balears adoptà, en data 24 d'octubre de 2025, l'Acord pel qual se sol·licita al Consell de Ministres que declari el territori dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa, el territori de l'illa de Formentera i el territori dels municipis del Sud i Llevant de l'illa de Mallorca, zona afectada greument per una emergència de protecció civil, d'acord amb el procediment que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del sistema nacional de protecció civil, per raó dels danys materials causats pels fenòmens meteorològics adversos derivats de l'exhuracà «GABRIELLE», entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025, i de la DANA de gran impacte denominada «ALICE», entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025. Igualment, s'acordà sol·licitar que la declaració inclogués totes les ajudes i les mesures econòmiques que preveuen els articles 21, 22 i 24 de la Llei 17/2015, en relació amb la disposició addicional quarta d'aquesta mateixa Llei, i el Reial decret 307/2005, de 18 de març, pel qual es regulen les subvencions en atenció a determinades necessitats derivades d'emergència o de naturalesa catastròfica, i s'estableix el procediment per a la seva concessió.
3.- En relació amb les catàstrofes com l'assenyalada, l'article 20 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que els poders públics han de vetllar pels drets i les necessitats de les persones que hagin patit danys causats per catàstrofes.
En aquest sentit, en el marc competencial previst en l'article 31.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears —en virtut del qual, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l'execució en matèria de protecció civil i emergències—, l'article 4 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, disposa que l'actuació de les administracions públiques a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió d'emergències ha de tenir com a objectius fonamentals, entre d'altres, les actuacions per anul·lar les causes i pal·liar, corregir i minimitzar els efectes de les emergències prestant socors als afectats. Totes les administracions han de participar activament en la consecució d'aquests objectius en la mesura de les seves competències i possibilitats.
4.- El Consell de Govern va autoritzar el 7 de novembre de 2025 la redacció del Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a través de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local, i el Consell Insular d'Eivissa, per establir les mesures necessàries per reparar les pèrdues i els danys ocasionats per l'antic huracà “GABRIELLE” —registrat entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025— i per la DANA de gran impacte anomenada “ALICE”, que va tenir lloc entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025.
5.- El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, reunit en sessió de caràcter ordinari de dia 7 de novembre de 2025, va acordar aprovar el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per establir les mesures necessàries per reparar les pèrdues i els danys ocasionats per l'antic huracà “GABRIELLE” —registrat entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025— i per la DANA de gran impacte anomenada “ALICE”, que va tenir lloc entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025.
El Conveni preveu una aportació del Govern de les Illes Balears de cinc milions d'euros (5.000.000 €), amb càrrec als pressuposts autonòmics de 2025. Aquesta quantitat permetrà al Consell Insular d'Eivissa gestionar línies de subvencions adreçades a persones físiques i jurídiques afectades pels fenòmens meteorològics, que incloguin habitatges, establiments comercials i turístics, explotacions agrícoles o ramaderes, vehicles i estris domèstics de primera necessitat.
Aquestes ajudes tenen caràcter d'immediatesa, atès que han de servir per pal·liar les primeres necessitats derivades dels danys materials ocasionats pels episodis meteorològics, mentre no s'aprovi per part del Consell de Ministres la declaració de “zona afectada greument per una emergència de protecció civil”, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil. En absència d'aquesta declaració estatal, les presents ajudes es regeixen pel règim general de subvencions i, en conseqüència, les persones beneficiàries hauran d'acreditar el compliment de totes les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social previstes a la normativa vigent, no essent aplicable cap exempció o simplificació de requisits com les que, eventualment, poguessin derivar-se d'una declaració formal de zona afectada per emergència de protecció civil.
Aquest Conveni el van signar el dia 24 de novembre de 2025.
1. Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és concedir ajudes a persones físiques i jurídiques per compensar els danys causats per l'exhuracà “GABRIELLE” (entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025) i la DANA de gran impacte anomenada “ALICE” (entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025) –d'ara endavant, el temporal–. Les ajudes que es regulen en aquestes bases tenen per objecte atendre de manera urgent les pèrdues de béns essencials, danys en habitatges i vehicles, així com els perjudicis generats a activitats econòmiques i comercials derivades d'aquests fenòmens.
2. Procediment de concessió
Les ajudes regulades en aquestes bases adopten la forma de subvencions i es concedeixen en concurrència no competitiva, en aplicació del que es preveu en l'article 17 2. i 3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions (TRLS), per concórrer raons d'interès públic, econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies indicades en l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 24 d'octubre de 2025, pel qual se sol·licita al Consell de Ministres que declari el territori dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa, el territori de l'illa de Formentera i el territori dels municipis del Sud i Llevant de l'illa de Mallorca zona afectada greument per una emergència de protecció civil, d'acord amb el procediment que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, per pal·liar els danys materials causats pels fenòmens meteorològics adversos derivats del temporal. Igualment, s'acordà sol·licitar que la declaració inclogués totes les ajudes i les mesures econòmiques que preveuen els articles 21, 22 i 24 de la Llei 17/2015, en relació amb la disposició addicional quarta d'aquesta mateixa Llei, i el Reial decret 307/2005, de 18 de març, pel qual es regulen les subvencions en atenció a determinades necessitats derivades d'emergència o de naturalesa catastròfica, i s'estableix el procediment per a la seva concessió.
Les subvencions regulades en aquestes bases tenen un caràcter singular, derivat del caràcter excepcional i únic dels esdeveniments que motiven el procediment en qüestió. Atès l'objecte específic de les subvencions, procedeix una convocatòria pública en concurrència no competitiva.
En concret, les raons d'interès públic que justifiquen l'atorgament en concurrència pública no competitiva de les subvencions radiquen en la urgència a atendre les necessitats de les persones físiques i jurídiques les quals s'hagin vist afectades pel temporal a què es refereixen aquestes bases.
El procediment de concessió de les ajudes es realitzarà per estricte ordre d'entrada en el registre electrònic del Consell Insular d'Eivissa, sempre que l'expedient estigui complet i s'aportin els documents preceptius, fins a exhaurir el total del crèdit assignat per a la convocatòria. En cas d'haver d'esmenar la sol·licitud, l'ordre d'entrada que es tendrà en compte serà el donat pel registre una vegada l'expedient estigui complet.
No obstant això, podran resoldre's amb caràcter prioritari aquells expedients que compleixin determinats criteris objectius de necessitat o urgència, d'acord amb el que estableix la present convocatòria. En aquests casos, la prioritat de resolució no altera l'ordre general de registre, sinó que respon a motius justificats d'interès social o assistencial. Seran considerats expedients amb caràcter prioritari:
1. Famílies que hagin hagut d'abandonar el seu habitatge com a conseqüència directa de les inundacions, valorant-se a tal efecte els dies d'absència com a factor de prioritat.
2. Sol·licituds conjuntes propietari–arrendatari.
3. Vehicles per a la mobilitat de persones amb discapacitat.
3.- Persones beneficiàries
Podran ser beneficiàries les persones que tenen a la seva disposició un habitatge ubicat en la planta baixa, planta jardí, ras de terra, semisoterrani o habitatge unifamiliar d'alguna de les zones dels municipis d'Eivissa afectades pel temporal, el contingut del qual hagi resultat greument danyat i/o que siguin propietàries d'un vehicle que es trobi assegurat, que hagi resultat sinistrat a conseqüència directa del temporal i que es trobi enquadrat en alguna de les categories de l'annex II del Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, que es diran a l'apartat 3.1.b d'aquesta base així com persones treballadores autònomes i pimes amb danys econòmics derivats del temporal.
3.1.-Línia 1: ajudes per habitatges i vehicles afectats
a) Ajudes per habitatge afectat
Seran beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques que tenen a la seua disposició un habitatge situat en la planta baixa, planta jardí, ras de terra, semisoterrani o habitatge unifamiliar en qualsevol dels municipis d'Eivissa afectats pel temporal, el contingut del qual hagi resultat greument danyat i hagin patit la pèrdua de béns o estris de primera necessitat.
Únicament es podrà presentar una sola sol·licitud d'ajuda per habitatge. En el cas d'habitatges llogats, la sol·licitud podrà presentar-se de forma conjunta per propietari i llogater. En cas de presentació per un sol interessat, s'haurà de justificar documentalment l'acord o la inexistència de conflicte entre ambdues parts.
b) Ajudes per vehicles afectats
Seran beneficiàries de les ajudes les persones físiques, tant si exerceixen activitats econòmiques com si no, en les quals concorrin els requisits següents:
- Que siguin propietàries d'un vehicle que es trobi assegurat i que hagi resultat declarat en sinistre total com a conseqüència directa dels fenòmens meteorològics adversos derivats del temporal, i que es trobi enquadrat en alguna de les següents categories de l'Annex II del Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre:
1) Ciclomotors:
- Ciclomotors.
2) Motocicletes:
- Motocicleta.
- Motocarro.
- Automòbil de tres rodes.
3) Turismes, furgonetes i vehicles similars:
- Turisme.
- Pick-up.
- Camió MMA < 3.500 kg.
- Furgó/furgoneta MMA < 3.500 kg.
- Derivat de turisme.
- Vehicle mixt adaptable.
- Que hagin iniciat, abans de la sol·licitud de l'ajuda, una reclamació al Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, a l'asseguradora del vehicle sinistrat. Aquesta circumstància s'acreditarà, inicialment, mitjançant la consignació en la sol·licitud de l'ajuda del número d'expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, per l'entitat asseguradora del vehicle.
- Que el vehicle hagi estat donat de baixa en la Direcció General de Trànsit amb motiu dels danys produïts pel temporal. Per a la concessió inicial de les ajudes serà suficient que es justifiqui la baixa temporal del vehicle en la Direcció General de Trànsit i es manifesti el compromís de tramitar la baixa definitiva del vehicle quan sigui possible i, en tot cas, abans del 31 de març de 2026. Transcorregut aquest termini, sense que s'hagi obtingut la baixa definitiva del vehicle sinistrat, es procedirà a exigir el reintegrament de l'ajuda i a imposar la sanció que, si és el cas, pugui correspondre.
2. Cada persona sol·licitant de l'ajuda només podrà optar a una ajuda per vehicle sinistrat. En el cas que un vehicle pertanyi a diverses persones, l'ajuda se sol·licitarà per la persona que figuri com a titular principal en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, la qual quedarà obligada, sota la seua responsabilitat, a entregar a la resta de copropietaris la part proporcional de l'ajuda que els correspongui.
3. No podran obtenir la condició de beneficiàries les persones en les quals concorri alguna de les circumstàncies indicades en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la LGS. No obstant això, si el Consell de Ministres declarés les zones afectades pel temporal dels municipis d'Eivissa “zona afectada greument per una emergència de protecció civil”, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, se'ls exceptuarà del compliment dels requisits de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la Seguretat Social i del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, establerts en els articles 13.2 i 34.5 de la LGS.
3.2.- Línia 2: ajudes per persones treballadores autònomes i pimes
Ajudes destinades a persones treballadores autònomes i pimes amb activitat econòmica que hagin patit danys materials ocasionats pel temporal.
1.-Podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques o jurídiques titulars de l'activitat desenvolupada en un establiment, local, nau o espai afectat per danys materials directes derivats dels fenòmens meteorològics adversos, sempre que l'activitat econòmica desenvolupada es trobàs en funcionament el 29 de setembre de 2025 i estigués donada d'alta en l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE).
2.- Als efectes d'aquesta convocatòria, s'inclouen dins aquesta categoria tant les persones treballadores autònomes com les pimes, definides aquestes darreres d'acord amb els criteris establerts a l'Annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE L 187/1, 26.06.2014), i les seves modificacions posteriors o la norma que el substitueixi.
3.- Les persones o entitats beneficiàries hauran d'acreditar que l'establiment o local afectat constitueix el lloc on es desenvolupa l'activitat econòmica i que aquest ha patit danys materials directes a conseqüència dels episodis meteorològics, tant si és de titularitat pròpia com si es troba en règim d'arrendament.
4.- Podran ser beneficiàries les comunitats de béns, societats civils o altres entitats sense personalitat jurídica pròpia que reuneixin els requisits establerts als punts anteriors, sempre que actuïn de forma unitària com a titulars de l'activitat afectada. En aquests casos, no podran sol·licitar l'ajuda individualment els seus socis, comuners o integrants.
5.- No podran obtenir la condició de beneficiàries aquelles persones físiques o jurídiques en què concorri alguna de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la LGS. Això no obstant, si el Consell de Ministres declarés les zones afectades pel temporal dels municipis d'Eivissa “zona afectada greument per una emergència de protecció civil”, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, se'ls exceptuarà del compliment dels requisits de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la Seguretat Social i del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, establerts en els articles 13.2 i 34.5 de la LGS.
4.- Import i crèdit pressupostari
El crèdit previst per a aquesta convocatòria serà de cinc milions d'euros (5.000.000 €) que aportarà el Govern de les Illes Balears, d'acord amb el conveni signat, en data 24 de novembre de 2025, que canalitzarà el Consell Insular d'Eivissa a través de les corresponents línies de subvencions dirigides a persones físiques i jurídiques afectades pel temporal al territori dels cinc municipis de l'illa d'Eivissa.
Aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost del Consell Insular d'Eivissa de l'any 2025.
El crèdit destinat a la present convocatòria, una vegada dictada la resolució de concessió de les ajudes, i en cas de resultar insuficient per arribar a totes les sol·licituds que compleixin els requisits, es podrà ampliar amb altres fons de finançament.
Així mateix, una vegada concedides i abonades totes les ajudes d'aquesta convocatòria, la quantia sobrant del crèdit disponible podrà ser afegida a qualsevol altra convocatòria amb el mateix objecte del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans sempre que siguin dirigides a les persones físiques o jurídiques afectades pels fenòmens meteorològics adversos derivats de l'exhuracà «GABRIELLE», entre els dies 29 de setembre i 3 d'octubre de 2025, i de la DANA de gran impacte denominada «ALICE», entre els dies 8 i 15 d'octubre de 2025.
5. Quantia de les ajudes
La distribució de les ajudes es fa en dues línies en què s'estableixen uns criteris objectius que fixen la quantitat màxima que pot sol·licitar cada persona beneficiària.
Els beneficiaris hauran de declarar que en cap cas la quantitat que se sol·licita, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos públics o privats per al mateix bé subvencionat, ni indemnitzacions d'assegurances o del Consorci de Compensació d'Assegurances, superi el cost d'adquisició per a la persona o empresa beneficiària.
5.1. Ajudes per habitatges afectats
L'import de l'ajuda serà de 2.500 euros per habitatge afectat. En el cas d'habitatges llogats, la sol·licitud podrà presentar-se de forma conjunta pel propietari i pel llogater. Si ambdós signen la sol·licitud, aquesta tendrà prioritat. En cas de presentació per una sola persona interessada, s'haurà de justificar documentalment l'acord o la inexistència de conflicte entre ambdues parts. Els 2.500 € d'ajuda per habitatge podran repartir-se proporcionalment segons la valoració dels danys acreditats o conforme a l'acord mutu entre propietari i llogater.
5.2. Ajudes per vehicles afectats
La quantia de l'ajuda ascendirà als imports següents en funció de la categoria del vehicle sinistrat total:
1) Ciclomotors: 250 €.
2) Motocicletes: 750 €.
3) Turismes, furgonetes i vehicles similars: 1.500 €.
4) Turismes, furgonetes i vehicles similars adaptats a persones amb mobilitat reduïda: 2.000€.
En el supòsit de turismes adaptats a persones amb mobilitat reduïda, serà necessari que el vehicle consti en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit com a construït o modificat per a la conducció per persones de mobilitat reduïda.
5.3. Ajudes per persones treballadores autònomes i pimes.
-Ajuda màxima del 50% dels danys acreditats, relacionats directament amb els episodis climatològics objecte d'aquesta convocatòria.
La quantia de l'ajuda serà equivalent al 50% dels danys o despeses efectivament acreditats per la persona o entitat beneficiària, amb un límit màxim de 10.000 euros per sol·licitud.
S'admetran com a despeses subvencionables aquelles derivades directament dels danys ocasionats pels fenòmens meteorològics i que puguin acreditar-se mitjançant factures emeses amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud d'aquesta ajuda, així com mitjançant un informe tècnic de valoració econòmica dels danys, en ambdós casos amb un percentatge de cobertura màxim del 50% sobre l'import acreditat.
No s'admetran autofactures ni factures emeses per empreses o persones físiques vinculades amb la persona o entitat beneficiària, d'acord amb el que estableix l'article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei general de subvencions (RLGS).
La concessió d'aquesta ajuda no eximeix la persona beneficiària de l'obligació de justificar el pagament efectiu de les despeses subvencionades. A aquest efecte, les sol·licituds podran ser objecte de fiscalització o comprovació posterior, i la persona beneficiària haurà d'aportar, si així es requereix, els justificants bancaris o documents equivalents que acreditin el pagament dels conceptes pels quals s'ha obtingut l'ajuda.
Seran subvencionables, els costos següents:
– Costos d'adquisició, substitució i reparació de maquinària, aparells, equips i altres actius materials directament vinculats a l'activitat, que siguin necessaris per a recuperar i reactivar l'activitat de serveis, comercial o hotelera. No s'inclouen en aquest concepte mercaderies, vehicles o equips destinats al transport de persones o mercaderies fora de les instal·lacions, així com dispositius mòbils de telefonia.
– Costos d'adquisició d'actius immaterials. Programari relacionat amb l'activitat de l'empresa, inclosos, si és el cas, els costos d'implantació i posada en funcionament.
– Costos de reparació, adaptació i millora d'instal·lacions, obra civil i d'enginyeria, legalització i posada en funcionament de l'activitat de serveis, comerç o hoteleria.
- Despeses de neteja i extracció d'aigua dels immobles i/o establiments comercials o empresarials.
Els béns d'equips subvencionables en qualsevol dels programes podran ser nous o de segona mà, subjectes, en qualsevol cas, als mateixos requisits establerts en l'article 31.3 de la LGS.
En cap dels programes seran admeses les autofactures, o les factures d'empreses vinculades a la beneficiària.
2. Només s'admetran a tràmit les sol·licituds de subvenció en les quals l'import mínim dels costos subvencionables sigui igual o superior a 2.000 euros, IVA exclòs.
6.- Sol·licitud: requisits.
6.1. Ajudes per habitatges afectats
L'habitatge que hagi patit danys a conseqüència del temporal i es trobi dins de les zones afectades dels municipis de l'illa d'Eivissa podran sol·licitar la subvenció i hauran d'aportar:
a) Títol jurídic que li habilita per a fer ús de l'habitatge o document amb valor probatori de residència en l'habitatge afectat (escriptura, contracte de lloguer, nota simple registral o equivalent acceptat en dret).
b) Declaració responsable del domicili exacte de l'habitatge afectat, així com declaració de conformitat amb les bases reguladores presents, tot això mitjançant l'ompliment del model que s'inclou en l'Annex III de les presents bases.
c) La identificació de les persones que residien amb el sol·licitant a l'habitatge (en aquest cas per evitar duplicitats).
d) Declaració responsable sobre l'existència o no d'assegurança, amb indicació de l'entitat, número de pòlissa, i si hi ha peritatge o indemnització.
e) Fotografia dels danys, i si escau, informes tècnics o peritatges.
f) Documentació acreditativa per a domiciliació bancària.
6.2. Ajudes per vehicles afectats
Les persones físiques, tant si exerceixen activitats econòmiques com si no, que siguin propietàries d'un vehicle que es trobi assegurat i que hagi resultat sinistrat a conseqüència directa del temporal, i que es trobi enquadrat en alguna de les categories contemplades en la base 3.1 b) d'aquesta convocatòria, hauran de presentar una sol·licitud, que haurà d'emplenar-se conforme al formulari del tràmit telemàtic de l'annex X d'aquestes bases i contendrà la informació següent:
a) Nom, cognoms i DNI/NIF de la persona sol·licitant de l'ajuda. El DNI/NIF de la persona sol·licitant de l'ajuda ha de coincidir amb el NIF de la persona que figuri com a titular principal del vehicle en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit.
b) Número de matrícula del vehicle sinistrat.
c) Número d'expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d'Assegurances o, en defecte d'això, per l'entitat asseguradora i identificació d'aquesta.
d) Identificació del compte bancari titularitat de la persona física beneficiària de l'ajuda en la qual es rebrà el pagament de la subvenció.
e) Declaració responsable de la persona sol·licitant sobre els aspectes següents:
– Que compleix els requisits exigits per a ser persona beneficiària de l'ajuda. En cas de cotitularitat del vehicle sinistrat, en la declaració es reconeixerà l'obligació d'entregar a la resta de persones cotitulars la part proporcional de l'ajuda que els correspongui.
– Que el vehicle sinistrat ha estat donat de baixa en la Direcció General de Trànsit amb motiu dels danys ocasionats pel temporal. En cas que la baixa sigui temporal, que es compromet a tramitar la baixa definitiva del vehicle quan sigui possible i, en tot cas, abans del 31 de maig de 2026.
– Que compleix els requisits establerts en l'article 13.2 de la LGS. No obstant això, si el Consell de Ministres declarés les zones afectades pel temporal dels municipis d'Eivissa “zona afectada greument per una emergència de protecció civil”, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, se'ls exceptuarà del compliment dels requisits de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la Seguretat Social i del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, establerts en els articles 13.2 i 34.5 de la LGS.
– Que la titularitat del compte bancari correspon a la persona sol·licitant de l'ajuda.
6.3. Ajudes per a persones treballadores autònomes i pimes afectades
6.3 a) Les persones treballadores autònomes i pimes que el 29 de setembre de 2025 complien els requisits exigits en la base 3.2 b) d'aquesta convocatòria hauran de presentar les sol·licituds emplenant l'Annex 3 d'aquestes bases, acompanyat de la documentació següent:
a) Declaració responsable sobre:
1) El compliment dels requisits establerts en la base 3.2 b).
2) Haver rebut informació del tractament de dades de caràcter personal requerit per a la gestió d'aquestes subvencions.
3) No estar incursa en les prohibicions per a obtenir la condició de beneficiària, establertes en l'article 13 de la LGS. No obstant l'anterior, si el Consell de Ministres declarés les zones afectades pel temporal dels municipis d'Eivissa “zona afectada greument per una emergència de protecció civil”, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, se'ls exceptuarà del compliment dels requisits de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la Seguretat Social i del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, establerts en els articles 13.2 i 34.5 de la LGS.
4) En cas que es tracti d'entitats sense personalitat jurídica, els socis, comuners o integrants d'aquestes hauran de manifestar els compromisos d'execució assumits per cada membre, així com l'import de subvenció aplicable per cadascú d'ells.
5) Si és el cas, condició de mutualista.
b) Dades de domiciliació bancària.
c) Identitat de la persona física sol·licitant i, si és el cas, del seu representant.
e) Certificat censal de l'Agència Tributària o situació en l'IAE, si s'escau.
6.3.b) Entitat col·laboradora
La presentació de la sol·licitud de les ajudes previstes en aquestes bases per persones treballadores autònomes i pimes es podrà realitzar a través de la PIMEEF com a entitat col·laboradora arran del Conveni de col·laboració específic entre el Consell Insular d'Eivissa i la Federació Empresarial de la Petita i Mitjana Empresa d'Eivissa i Formentera (d'ara endavant, PIMEEF) per a la dinamització del comerç local, per a l'exercici 2025, signat en data 12 d'agost de 2025.
7.- Lloc i termini per presentar les sol·licituds
Les sol·licituds i la documentació requerida es dirigiran al servei d'Indústria del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa i es registraran a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa, (https://seu.conselldeivissa.es).
El termini per presentar la sol·licitud, tota la documentació i els annexos que l'acompanyen serà de 20 dies hàbils comptadors a partir del dia següent al de la publicació de l'extracte al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
La sol·licitud, així com els requeriments i l'aportació de documentació, s'ha de fer per mitjans electrònics i, per tant, cal disposar del certificat digital del sol·licitant o la persona representant per fer els tràmits.
Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), les persones físiques, per preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular d'Eivissa (a la seu ubicada a l'avinguda d'Espanya, 49) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la LPAC.
8.- Règim jurídic
Aquesta convocatòria es regirà per les disposicions contingudes a les presents bases, i per la LPAC, per la LGS, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (RS), i pel TRLS, i la resta de normativa aplicable.
La present subvenció es fonamenta que sigui de concurrència pública no competitiva per raons humanitàries en tractar-se d'una catàstrofe conseqüència de fenòmens meteorològics adversos derivats del temporal, caracteritzat per precipitacions intenses i tempestes, que afectaren el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, de manera particular, els cinc municipis de l'illa d'Eivissa.
Els ajuts no generen cap dret a l'obtenció d'altres ajuts en exercicis posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres entitats públiques o privades sempre que la suma no superi el dany total ocasionat.
Respecte de la protecció i el tractament de dades de caràcter personal en la realització de les activitats objecte d'aquesta convocatòria, s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals; al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), publicat al DOUE núm. 119, de 4/5/2016; i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals, que hi sigui d'aplicació.
9.- Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució
Pel que fa als òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució:
9.1. El Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment d'aquestes bases, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, punt 3, del Decret de Presidència número 2023000467, de 28 de juny de 2023, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (publicat al BOIB núm. 88, de 29 de juny de 2023).
9.2. Dins d'aquest Departament, correspon a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut del Decret de Presidència núm. 2023000472, de data 28 de juny de 2023, de nomenament dels membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 88, de 29-06-2023), i d'acord amb l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, i amb l'article 72 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB 136, de 18-09-2010; correcció en BOIB núm. 148, de 14-10-2010; modificació al BOIB núm. 48, de 16-04-2016), on es recullen les atribucions i competències dels/de les consellers/es executius/ives.
9.3. Correspon al Consell Executiu l'aprovació d'aquestes bases, de conformitat amb les atribucions establertes a l'article 28.1.m de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88, de 7-07-2022): Aprovar les convocatòries d'ajudes i subvencions, en relació amb l'article 65 del Reglament orgànic d'aquesta Corporació (BOIB núm. 136, de 18/09/2010, correcció en el BOIB núm. 148, de 14-10-2010, modificat pel BOIB núm. 48, de 16-04-2016).
9.4. El pagament d'aquestes ajudes i la seua revocació, en el cas que pertoqui, es farà mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans, de conformitat amb l'article 33.2. de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
10.- Obligacions de les persones beneficiàries
1. Les persones beneficiàries d'aquesta subvenció queden obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 13 i concordants de la LGS.
2.- No obstant això, si el Consell de Ministres declarés les zones afectades pel temporal dels municipis d'Eivissa “zona afectada greument per una emergència de protecció civil”, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil, se'ls exceptuarà del compliment dels requisits de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la Seguretat Social i del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, establerts en els articles 13.2 i 34.5 de la LGS.
3.- Les persones beneficiàries hauran de destinar l'import de l'ajuda exclusivament a la finalitat per a la qual ha estat concedida i hauran d'acreditar, en el termini establert, el compliment de les condicions i requisits exigits en aquestes bases.
4.- Les persones beneficiàries hauran de comunicar de manera immediata qualsevol variació o circumstància sobrevinguda que pugui afectar el compliment de la finalitat de l'ajuda o la quantia concedida, especialment:
a) La percepció d'indemnitzacions d'assegurances o del Consorci de Compensació d'Assegurances relacionades amb els mateixos danys.
b) L'obtenció d'altres subvencions o ajudes per la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada.
c) Qualsevol canvi de titularitat, cessió, venda o alteració substancial dels béns o drets afectats per l'ajuda.
5.- Les persones beneficiàries hauran de conservar la documentació justificativa dels danys, despeses o actuacions subvencionades durant un període mínim de quatre anys comptadors des de la data de pagament de l'ajuda, i mantenir-la a disposició dels serveis d'inspecció o control financer que la puguin requerir.
11.- Pagament
El pagament de la subvenció s'efectuarà, per mitjà de transferència, al compte bancari que la persona beneficiària determini.
La liquidació i pagament de les ajudes s'efectuarà una vegada s'hagi presentat la documentació completa justificativa del compliment dels requisits objecte de la present convocatòria.
Les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment mitjançant resolucions de concessió i pagament simultànies, encara que no hagi acabat el termini per presentar-les, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent.
12.- Règim de justificació i control de les subvencions
1. Les subvencions objecte d'aquestes bases requeriran la justificació dels requisits establerts a la base 6 d'aquesta convocatòria.
2. El Consell Insular d'Eivissa efectuarà un control de les ajudes concedides a les persones físiques i jurídiques objecte d'aquesta convocatòria que consistirà en la realització d'un control de camp sobre un mínim del 10% de les ajudes concedides, seleccionades mitjançant un procediment aleatori corregit per criteris de factors de risc. El resultat d'aquest control es traslladarà al Servei d'Indústria del Consell Insular d'Eivissa, que tramitarà els procediments de reintegrament de la subvenció concedida, en el cas que s'hagi advertit alguna anomalia en el procediment de concessió, i això sense perjudici de la realització de qualsevol altra comprovació que es consideri convenient.
3. Les persones beneficiàries hauran de conservar la documentació justificativa dels danys, despeses o actuacions subvencionades durant un període mínim de quatre anys comptadors des de la data de pagament de l'ajuda, i mantenir-la a disposició dels serveis d'inspecció o control financer que la puguin requerir.
13. Revocació i reintegrament
1. En els casos previstos en l'article 37 de la LGS, les persones beneficiàries hauran de reintegrar la totalitat de la quantitat percebuda més els corresponents interessos de demora.
En aquests casos, es procedirà a la incoació de l'oportú expedient que, amb audiència prèvia de la persona interessada, serà resolt per la persona titular de l'òrgan competent per a l'atorgament de la subvenció.
2. Les ajudes que es contemplen en aquestes bases seran compatibles amb qualssevol altres ajudes o subvencions que rebin les persones afectades pel temporal, procedents d'altres entitats públiques o privades, fins al límit del valor del dany produït.
3. El falsejament o l'ocultació de dades i documents que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics, donarà lloc a l'exigència de responsabilitats tant en l'orde administratiu com en el jurisdiccional competent.
14.- Règim d'infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la LGS, i en el títol V del TRLGS. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.
15. Règim de recursos
15.1. Contra l'acord del Consell Executiu que aprova les bases reguladores d'aquestes ajudes, el qual no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar davant el Ple el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la LPAC, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposa l'article 66.2 de la Llei 4/2022, de 8 de juny, de consells insulars.
15.2. Contra les resolucions de la consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans, les quals no exhaureixen la via administrativa, es podrà interposar davant el Consell Executiu el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122.1 de la LPAC, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposa l'article 66.4 de la Llei 4/2022, de 8 de juny, de consells insulars.
15.3 El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa (article 122.2 de la LPAC).
16.- Publicitat
Les bases de la present convocatòria s'enviaran a publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i, una vegada publicades, en compliment del que disposen els articles 17.3, 18 i 20.8 de la LGS, s'enviarà la convocatòria i un extracte d'aquesta a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), que donarà trasllat de l'extracte al BOIB.
L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.
La relació de persones beneficiàries i les quanties concedides es farà pública d'acord amb el principi de transparència, a la Base de Dades Nacional de Subvencions i al portal web del Consell Insular d'Eivissa.