Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE TERRITORI, MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES
Núm. 879112
Resolució d’aprovació definitiva del projecte reforç de ferm entre Peguera i Esporles en les carreteres Ma-1012, Ma-1015, Ma-1032, Ma-1101, Ma-1100 i Ma-1040. Clau 25-05.0-RF
Versió PDF
El conseller del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures el 26 de novembre de 2025 he resolt el següent:
<<Antecedents
1. La Sra. Maria Mollar Bort, enginyera de camins, canals i ports, el mes de novembre de 2025, va realitzar el projecte constructiu del reforç de ferm entre Peguera i Esporles en les carreteres Ma‑1012, Ma-1015, Ma-1032, Ma-1101, Ma-1100 i Ma-1040, clau 25-05.0-RF, amb el vistiplau de la cap del Servei de Planificació i Projectes.
2. El projecte està format per 5 documents:
3. El pressupost del projecte per a coneixement de l'administració és de cinc milions dos-cents vuitanta-vuit mil cent setanta-sis euros amb setanta-quatre cèntims (5.288.176,74 €), que inclou, a més del pressupost base de licitació (PBL) de cinc milions cent quaranta-dos mil quaranta-tres euros (5.142.043,00€), setanta-set mil cent trenta euros amb seixanta-cinc cèntims (77.130,65€) per a foment del patrimoni històric i artístic i seixanta-nou mil tres euros amb nou cèntims (69.003,09€) per a gestió de residus (10% IVA inclòs).
4. El dia 24 de novembre de 2025 es va emetre informe de supervisió núm. 2025-21 favorable a l'aprovació del projecte de “Reforç de ferm entre Peguera i Esporles en les carreteres Ma‑1012, Ma-1015, Ma-1032, Ma-1101, Ma-1100 i Ma-1040, clau 25-05.0-RF”, motiu pel qual es poden iniciar els tràmits per a la seva aprovació.
D'acord amb l'informe de supervisió esmentat:
- Per a les obres de reforç de ferm no es preveuen afectacions a parcel·les ni terrenys situats més enllà del domini públic de les carreteres objecte d'aquesta obra.
- En relació amb els serveis afectats, el projecte identifica conduccions de subministrament i sanejament en els trams de reforç de ferm, però no es preveu afectació ja que les actuacions s'ubiquen a una profunditat inferior. Igualment, s'identifiquen xarxes d'electricitat i de telecomunicacions en l'àmbit de les obres, però el projecte no els tracta com serveis afectats. Així mateix, es preveu el recrescut i rasanteig de registres, embornals i pous afectats per les actuacions de reforç de ferm.
- L'actuació no es troba sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària o simplificada al no trobar-se en cap dels supòsits considerats en l'article 13 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i, per tant, no és preceptiva.
- Les actuacions previstes es troben fora de l'àmbit del PORN de la Serra de Tramuntana, però parcialment (un tram de la Ma-1032) en l'àmbit de la Zona Especial Conservació ZEC (ES5310079 Puig de na Bauçà) que forma part de la Xarxa Natura 2000. Al respecte d'aquest darrer punt, el projecte indica que només es contemplen actuacions de conservació corresponents al reforç de ferm, sense afectar al traçat de la carretera ni l'hàbitat de la zona.
- En relació amb la partida pressupostària prevista en l'estratègia III.11b) del document “Estratègia de paisatge del Consell de Mallorca” aprovat per acord del Ple del CIM de data 14 de febrer de 2019, no és d'aplicació degut a que la naturalesa de les actuacions no es correspon amb cap dels supòsits prevists en l'esmentada estratègia. No obstant això, s'han previst una sèrie de mesures que es poden considerar integradores amb el paisatge, com són la reposició de les barreres metàl·liques per barreres mixtes acer-fusta.
Fonaments de dret
1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.
2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.
3. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de dia 29 de juliol de 2023), en què s'estableix que correspon al Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.
4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.
5. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.
6. L'Acord del Consell Executiu de dia 28 de maig de 2025 (BOIB núm.69, de dia 31 de maig de 2025) en el seu apartat segon delega en els consellers executius i les conselleres executives, competents per raó de la matèria, l'aprovació dels projectes d'obra excepte que comportin l'expropiació forçosa de béns.
Per tot l'exposat, atès que es tracta d'un projecte d'obra que no du expropiació forçosa de béns, el conseller executiu de Territori, Mobilitat i Infraestructures adopta la següent:
Resolució
1. Aprovar definitivament el projecte reforç de ferm entre Peguera i Esporles en les carreteres Ma‑1012, Ma-1015, Ma-1032, Ma-1101, Ma-1100 i Ma-1040, clau 25-05.0-RF, redactat el mes de novembre de 2025, que consta dels documents indicats a l'apartat 2 dels antecedents de la present resolució, amb un pressupost per al coneixement de l'Administració que ascendeix a cinc milions dos-cents vuitanta-vuit mil cent setanta-sis euros amb setanta-quatre cèntims (5.288.176,74 €), que inclou, a més del pressupost base de licitació (PBL) de cinc milions cent quaranta-dos mil quaranta-tres euros (5.142.043,00€), setanta-set mil cent trenta euros amb seixanta-cinc cèntims (77.130,65€) per a foment del patrimoni històric i artístic i seixanta-nou mil tres euros amb nou cèntims (69.003,09€) per a gestió de residus (10% IVA inclòs).
2. Publicar aquesta resolució en el BOIB >>.
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de novembre de 2025)
El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures Fernando Rubio Aguiló