Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 876707
Notificació de Resolució de concessió als beneficiaris de les ajudes, R3 2-PRO exp. 5, de data 17 de novembre de 2025, a l’empara de convocatòria d’ajudes per a inversions a les explotacions agràries beneficiaries del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera, per als anys 2022 a 2023. EDLNP12022_1, per l’ any 2022
Versió PDF
La convocatòria d'ajudes especifica que les comunicacions i les notificacions es realitzaran a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'acord amb els termes que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, en data 17 de novembre de 2025, va signar la següent resolució,
“RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ
Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020
Mesura: 19.2 Estratègies LEADER (suport a la implementació a les operacions incloses els EDL)
Convocatòria: EDLNP12022_1 Grup: EDLNP12022_1-2-PRO
Antecedents
1.Acord pel qual s'aprova convocatòria d'ajudes per a inversions a les explotacions agràries beneficiaries del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera, per als anys 2022 a 2023.
2.De conformitat amb l'apartat sisè de l'esmentada Resolució, el termini de presentació de sol·licituds va acabar el dia 26/05/2022, i varen tenir entrada en el Registre del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears un total de 7 sol·licituds d'ajuda.
3.Els òrgans gestors del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural han dut a terme el control administratiu de les sol·licituds i de la documentació aportada d'acord amb les normes reguladores d'aquesta ajuda.
4.En data 19 de juny de 2024 el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural va emetre informe favorable i proposta provisional de concessió d'ajuda als beneficiaris relacionats a l' Annex I .
5.En data 19 de juny de 2024 es notifica, mitjançant publicació a la pàgina web http://www.caib.es, l'esmentada proposta provisional als interessats, concedint-los un termini de 10 dies per presentar les al·legacions escaients.
6.En dates 6 de novembre de 2024 amb NRGE GOIBE7323/97/2024 i 21 d'agost de 2025 amb NRGE GOIBE585548/2025 la persona interessada va realitzar diverses al·legacions a la proposta provisional de concessió que es detallen a l'Annex II.
7.La convocatòria a l'empara de la que es sol·licita ajuda, té per objecte recolzar inversions a les explotacions agràries beneficiaries del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera, per aquesta raó, a l'expedient s'inclou un informe del Grup d'Acció Local en relació a les inversions sol·licitades; així el resultat de l'estudi de les al·legacions té en compte els arguments exposats per la persona beneficiària, així com els elements tècnics que inclou l'informe assenyalat anteriorment.
Fonaments de dret
I. Acord pel qual s'aprova convocatòria d'ajudes per a inversions a les explotacions agràries beneficiaries del projecte Disseny i implementació de Plans Estratègics de Gestió Empresarial de titulars d'explotacions agràries joves i de recent incorporació a Eivissa i Formentera, per als anys 2022 a 2023.
II. Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
III. Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comú, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
IV. Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
V. Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
VI. Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Regl ament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
VII. Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.
VIII. Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.
IX. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
X. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
XI. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
XII. Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
XIII. Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
XIV. Llei 03/2019, de 31 de desembre, agrària de les Illes Balears.
XV. Decret 65/2007, de 25 de maig, de constitució, organització i funcionament de l'Organisme Pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), a la comunitat autònoma de les Illes Balears BOIB núm. 082 de 2007; en virtut de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l'assumpció de l'execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 1 que el FOGAIBA assumeix l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l'1 de gener de 2006.
XVI. Llei 39/2015, de 1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1.Resoldre les al·legacions presentades segons l'annex IV d'aquesta resolució.
2.Concedir l'ajuda sol·licitada als beneficiaris pels imports i amb els terminis detallats a l' Annex I, que són un total de 1 expedients i que comença i acaba amb MARIA DEL CARMEN TUR ESCOFET , que suma un import total de 42.047,84 euros, relativa a la línia d'ajuda “Suport a la implementació a les operacions incloses els EDL No Programats EIVISSA”,deduint les inversions/actuacions no elegibles especificades a l'Annex II.
3.Autoritzar i disposar la despesa assenyalada a cada un dels beneficiaris amb càrrec als pressuposts i percentatges de cofinançament detallats a l'Annex I .
4.Determinar que, d'acord amb el que estableix la convocatòria de referència, les obligacions dels beneficiaris seran les indicades a l'Annex III.
5. Notificar la resolució a cada un dels beneficiaris de l' Annex I.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució –que no exhaureix la via administrativa- es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d' Agricultura, Pesca i Medi Natural, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122, de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
|
Informa
El/La cap de la Secció I María Angeles Pérez Ribas |
Proposa
La cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural Gema Canós Franch |
|
Vista la proposta, en dict resolució El vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA Fernando Fernández Such” |
|
ANNEX I RELACIÓ DE BENEFICIARIS AMB DRET A LA CONCESSIÓ DE L'AJUDA
|
Sol·licitant |
NIF |
Núm. exp. |
Inversió elegible |
TOTAL |
% Aj. |
Import concedit |
Cofinançament |
Termini execució |
Anualitat |
|||||
|
MAQUINÀRIA |
BÉNS IMMOBLES |
HONORARIS |
INTANGIBLES |
CAIB (14.0%) |
FEADER (80.0%) |
AGE (Fega) (6.0%) |
||||||||
|
MARIA DEL CARMEN TUR ESCOFET |
****090** |
EDLNP12022_1/005 |
84.095,67 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
84.095,67 |
50.0 |
42.047,84 |
5.886,70 |
33.638,27 |
2.522,87 |
Segons convocatòria |
2022 |
|
|
TOTALS |
42.047,84 |
5.886,70 |
33.638,27 |
2.522,87 |
|
||||||||
ANNEX II AL·LEGACIONS A LA PROPOSTA PROVISIONAL RESOLUCIÓ CONCESSIÓ PRO-2 (19/06/2024)
|
NÚM. REGISTRE |
EXPEDIENT |
SOL·LICITANT |
NIF |
AL·LEGACIONS |
REVISAT (SI/NO) |
ESTAT |
OBSERVACIONS/ PUNTS NO ACREDITATS |
|
GOIBE7323/97/2024 GOIBE585548/2025 |
EDLNP12022_1/005 |
MARIA DEL CARMEN TUR ESCOFET |
****090** |
1) Assessorament tècnic i documentació agronòmica. Es sol·licita la concessió de l'import total del Pressupost 5, ja que és un assessorament tècnic local directament vinculat a l'explotació, centrat en la gestió agronòmica específica del terreny i el cultiu. A més, es sol·licita l'acceptació de la despesa corresponent al concepte “a)documentació tècnica agronòmica per a magatzem agrari”, inclòs en aquest Pressupost 5. Encara que el magatzem no figura en aquesta sol·licitud com a inversió directa, la redacció prèvia i detallada d'aquesta memòria és un pas necessari i habitual en la planificació tècnica d'infraestructures agràries, igual que ho són la tramitació de permisos i llicències, donades les exigències tècniques i temporals d'aquest tipus de projectes. . 2). Millora del sistema de reg Pel que fa al sistema de reg, es reitera que no és una nova instal·lació sinó una millora del reg existent. Aquesta millora del sistema de reg és una infraestructura de suport imprescindible que no incrementa el volum d'extracció d'aigua, sinó que optimitza el seu ús. Aquest sistema de reg localitzat permet un ús moderat i eficient del recurs hídric, fonamental per al manteniment i el desenvolupament de l'explotació. 3). Dipòsit d'aigua Es fa referència novament a les al·legacions prèviament presentades sobre el dipòsit d'aigua. Es reitera que aquest dipòsit no forma part del sistema de reg, sinó que constitueix una infraestructura estratègica d'emmagatzematge per garantir la resiliència de l'explotació davant de condicions climatològiques adverses, així com el seu possible ús com a punt de suport a la xarxa d'emergència contra incendis de l'IBANAT, gràcies a les seves característiques de disseny. Es sol·licita, per tant, la seva inclusió com a despesa finançable. 5). Subvenció de protectors de planta (nova al·legació) Es sol·licita a més que es reconsideri la subvenció corresponent als protectors de planta que s'hagueren d'instal·lar amb caràcter d'urgència abans de la concessió de la subvenció. Aquesta mesura va ser absolutament necessària per assegurar la supervivència de les vinyes davant l'atac immediat de conills després de la plantació. Sense aquesta actuació preventiva, l'explotació no hauria pogut continuar, cosa que fa que es tracti d'una despesa directament vinculada a l'objectiu de sostenibilitat del cultiu, encara que la seva execució s'avancés a la resolució de l'ajut. |
SI |
ACCEPTADA PARCIAL |
1) No s'accepta l'al·legació ja que les despeses d'honoraris relacionades amb el magatzem agrari no son subvencionables en no ser aquest part de les inversions sol·licitades i l'assessorament de la gestió del sòl i les cobertes vegetals es consideren despeses de funcionament de l'explotació, pel que no és auxiliable. 2) S'accepta l'al·legació. 3) S'accepta l'al·legació 5) No s'accepta l'al·legació, vist que el punt 4 de l'apartat Quart de la convocatòria estableix que «Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, i en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més, de la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades» i els protectors de planta ja estaven instal·lats, així com consta a l'acta de no inici. |
ANNEX II OBLIGACIONS DEL BENEFICIARI
-Realitzar les inversions o activitats auxiliables durant el termini establert.
-Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la convocatòria i la present resolució.
-Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.
-Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i en especial les relatives a la durabilitat de les operacions previstes a l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
-Sotmetre's als controls que dugui a terme l'administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment de compromisos.
-Atendre els requeriments del Grup d'Acció Local Associació Mallorca Rural relacionats amb el seguiment i l'avaluació del projecte i de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.
-Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.
-Qualsevol altra derivada de la normativa europea, nacional i autonòmica que li sigui d'aplicació.
Palma, a data de la signatura electrònica (25 de novembre de 2025)
El director gerent del FOGAIBA Joan Josep Coll Bibiloni