Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 874249
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes per fomentar la producció de productes agrícoles de qualitat per al període 2026 i 2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La qualitat dels aliments, entesa com a qualitat més elevada que la que exigeixen les normes obligatòries, pot incrementar el valor afegit en productes agrícoles primaris i augmentar les oportunitats de mercat per als productors, per la qual cosa es considera fonamental donar suport als consells reguladors de les diverses marques de qualitat amb l'objectiu de potenciar l'elaboració d'uns productes amb característiques diferenciades, amb alts nivells de qualitat basats en uns controls i subjectes a unes regles de producció i d'elaboració més estrictes que permeten l'adequació de l'oferta a la demanda creixent d'aquests productes. 

El Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, estableix les condicions que han de complir les ajudes per considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, de l'esmentat Tractat. En concret, en l'article 20 del Reglament esmentat s'estableixen les condicions per acollir-se a l'exempció que han de reunir determinades ajudes adreçades a la participació de productors de productes agrícoles en règims de qualitat. 

D'altra banda, el 17 de març de 2005, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.i) d'aquesta Ordre assenyala que ha de ser objecte d'ajuda l'associacionisme agrari i pesquer. 

L'article 2.a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea. 

Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, en l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.  

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució. 

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, i a proposta del seu director gerent, dicto la següent 

RESOLUCIÓ 

Primer  Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació 

1. S'aproven les convocatòries de subvencions, corresponents al període 2026 i 2027, per fomentar els productes agrícoles de qualitat, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005). 

2. L'objecte d'aquestes ajudes és potenciar i consolidar l'elaboració de productes de qualitat a les Illes Balears per augmentar la competitivitat i la qualitat de la producció agrària. 

3. Les convocatòries que preveu aquesta Resolució són un total de dues, una corresponent a l'any 2026 i l'altra corresponent a l'any 2027.  

4. Les ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre del 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea núm. 327, de 21 de desembre de 2022. 

5. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

Segon  Import màxim de la convocatòria i finançament  

1. Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2026, es destina un import màxim de set-cents deu mil euros (710.000,00 €) a càrrec dels pressuposts del FOGAIBA de l'any 2025. Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat. 

2. La segona convocatòria d'ajudes que estableix aquesta Resolució, corresponent a l'any 2027, queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades. 

3. Si un cop resolta la primera convocatòria no s'ha exhaurit l'import màxim previst en aquesta inicialment, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar a la segona convocatòria mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

Tercer  Persones beneficiàries 

1. Poden ser persones beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria els consells reguladors, el règim jurídic i econòmic dels quals estableix el Decret 49/2004, de 28 de maig, que reuneixin, en el moment anterior a dictar-se la proposta de resolució, els requisits següents: 

a. Que gestionin sense ànim de lucre alguna de les marques de qualitat següents de productes agrícoles destinats al consum humà: 

  • Les denominacions d'origen i indicacions geogràfiques protegides segons el Reglament (UE) 2024/1143 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 d'abril de 2024, relatiu a les indicacions geogràfiques per a vins, begudes espirituoses i productes agrícoles, així com especialitats tradicionals garantides i terminis de qualitat facultatius per a productes agrícoles, pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1308/2013, (UE) 2019/789 i (UE) 2019/1753, i es deroga el Reglament (UE) núm. 1151/2012. 
  • Vins amb denominació d'origen emparats pel Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007. 
  • La producció integrada emparada pel Reial decret 1201/2002, de 20 de novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles; el Decret 66/1998, de 26 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de la denominació genèrica agricultura integrada, i el Decret 131/1997, de 24 d'octubre, pel qual s'aprova la denominació genèrica agricultura integrada
  • La producció ecològica emparada pel Reglament (UE) 2018/848 del Parlamento Europeo y del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell. 

b. Que estiguin integrats per productors agraris que compleixin els requisits per ser considerats pimes dedicades a la producció primària de productes agrícoles, segons la definició que estableix l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022. Aquest requisit s'haurà de justificar en el moment del pagament. 

En qualsevol cas, tenen la consideració de beneficiaris finals d'aquestes ajudes els productors que s'indiquen en el punt 1.b d'aquest apartat, i els consells reguladors tenen la condició de beneficiaris directes com a prestadors dels serveis subvencionats.  

2. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat. 

3. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment. 

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable. 

4. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades, durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. 

5. De conformitat amb el que preveu l'article 1 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, no es concediran ajudes en els casos que s'indiquen en l'annex 1 d'aquesta Resolució. 

Quart Activitat subvencionable 

1. L'activitat subvencionable consisteix en les actuacions següents per a la gestió de les marques de qualitat que preveu l'apartat tercer d'aquesta Resolució, sempre que tenguin relació amb el foment de la producció primària de productes agrícoles de qualitat:  

a. Mesures de control obligatòries adoptades per les autoritats competents o en nom seu, d'acord amb la legislació comunitària o nacional, tret que la legislació exigeixi que les empreses assumeixin aquests costs.  

A aquest efecte, només seran subvencionables les despeses següents, corresponents al personal propi de l'entitat beneficiària i les despeses de serveis externs que duguin a terme les tasques de control: 

  • Pel que fa al personal propi, només se subvencionaran les despeses corresponents al personal tècnic, administratiu i auxiliar administratiu. 
  • Pel que fa a les despeses de serveis externs, només se subvencionaran les despeses corresponents del personal tècnic. 

b. Activitats subvencionables: 

  • Estudis de mercat, concepció i creació de productes de qualitat i per a la preparació de sol·licituds pel reconeixement dels règims de qualitat. 
  • Analítiques fisicoquímiques i sensorials. 
  • Certificacions ISO fetes per personal extern i despeses derivades de l'aplicació de la norma. 
  • Despeses que garanteixin la plena traçabilitat dels productes agrícoles. 

Els règims de qualitat que defineix l'article 20.2.b) del Reglament (UE) núm. 2022/2472 han d'estar oberts a tots els productors.  

2. S'admetrà la subcontractació de fins el 100,00 % de l'activitat del punt 1.a) d'aquest apartat en els termes que preveu l'article 29 de la Llei general de subvencions, aprovada per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i els que preveu el seu Reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. Sens perjudici del que preveu la normativa esmentada, s'ha de tenir en compte el següent:  

2.1. Quan l'activitat concertada amb tercers excedeixi del 20,00 % de l'import de la subvenció i aquest import sigui superior a 60.000,00 euros, la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels requisits següents: 

a) Que el contracte es concerti per escrit. 

b) Que la concertació s'autoritzi prèviament, abans de la contractació del servei, per l'entitat concedent de la subvenció. 

No es pot fraccionar un contracte a fi de disminuir-ne la quantia i eludir el compliment dels requisits que s'exigeix aquest punt. 

2.2. En cap cas el beneficiari pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb: 

a) Persones o entitats culpables en alguna de les prohibicions de l'article 13 de la Llei general de subvencions. 

b) Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació. 

c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge de cost total de l'operació, tret que aquest pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball realitzat o els serveis prestats. 

d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, tret que concorrin les circumstàncies següents: 

  1. d.a) Que s'obtengui l'autorització expressa prèvia de l'òrgan concedent. 
  2. d.b) Que l'import subvencionable no excedeixi del cost incorregut per l'entitat vinculada. L'acreditació del cost es farà en la justificació en els mateixos termes que s'estableixen per a l'acreditació de les despeses del beneficiari. 

e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no hagin obtingut subvenció per no reunir els requisits o no aconseguir la valoració suficient.  

3. Quant a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2026, únicament són subvencionables les actuacions que la persona beneficiària hagi fet i pagat entre l'1 de gener de 2026 o la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda si aquesta és posterior i el 31 de desembre de 2026, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener de 2027. 

Quant a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2027, únicament són subvencionables les actuacions que la persona beneficiària hagi fet i pagat entre l'1 de gener de 2027 o la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda si aquesta és posterior i el 31 de desembre de 2027, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener de 2028. 

4. En qualsevol cas, no es pot subvencionar: 

- Qualsevol despesa que no estigui directament relacionada amb la gestió de les marques de qualitat, incloses les despeses per a activitats d'informació i de promoció. 

- L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan la persona beneficiària l'hagi pagat de manera efectiva i definitiva. 

- Els interessos deutors dels comptes bancaris. 

- Les despeses relacionades amb inversions. 

- L'adquisició de béns de segona mà. 

- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals. 

- Les despeses de procediments judicials. 

- Els costs dels controls realitzats per la mateixa persona beneficiària final de l'ajuda.  

- Les despeses en els casos en què la legislació comunitària disposi que el cost del control ha d'anar a càrrec dels productors, sense especificar la quantia real de les despeses. 

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o que prestin el servei. 

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme d'acord amb criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. 

6. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. 

Cinquè  Import i límit de les ajudes 

1. Per a les despeses que defineix el punt 1.a) de l'apartat quart d'aquesta Resolució, l'import de les ajudes serà del 70,00 % dels costs subvencionables. 

Les despeses subvencionables de personal, laboral o autònom, destinat a tasques de control i certificació, tenen les limitacions següents:  

- Personal tècnic: màxim 45.600,00 € anuals en jornada de 40 hores setmanals.  

- Personal administratiu: màxim 36.800,00 € anuals en jornada de 40 hores setmanals. 

- Personal auxiliar administratiu: màxim 30.300,00 € anuals en jornada de 40 hores setmanals. 

En cas de despeses de serveis externs per a la realització de controls, les limitacions anteriors s'aplicaran igualment a les hores de personal tècnic facturades. 

2. Per a les despeses que defineix el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta Resolució, l'import de les ajudes és del 70,00 % del cost de l'actuació. 

3. L'import màxim d'ajuda per beneficiari en cada convocatòria s'estableix en cinc trams: 

a) Per als beneficiaris integrats per menys de 70 productors i/o operadors, i que realitzin menys de 70 controls, l'import màxim de l'ajuda per beneficiari serà de 70.000,00 €. 

b) Per als beneficiaris integrats per 70 o més productors i/o operadors, i que realitzin almenys 70 controls anuals, l'import màxim serà de 80.000,00 €. 

c) Per als beneficiaris integrats per més de 90 productors i/o operadors, i que realitzin almenys 100 controls anuals, l'import màxim serà de 100.000,00 €. 

d) Per als beneficiaris integrats per més de 300 productors i/o operadors, i que realitzin almenys 300 controls anuals, l'import màxim serà de 120.000,00 €. 

e) Per als beneficiaris integrats per més de 700 productors i/o operadors, i que realitzin almenys 1.000 controls anuals, l'import màxim serà de 160.000,00 €. 

Si el beneficiari compleix només un dels dos requisits de tram, però no compleix el segon, l'import màxim serà el del tram immediatament inferior. 

Si l'interessat justifica en el pagament un import igual o menor al 70,00 % de l'import concedit, se li aplicarà un coeficient reductor del 20,00 % en la següent convocatòria. 

Sisè  Sol·licituds d'ajuda  

1. El termini de presentació de sol·licituds és el següent: 

- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2026, comença l'1 de desembre de 2025 i acaba el 30 de gener de 2026.  

- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2027, comença l'1 de desembre de 2026 i acaba el 29 de gener de 2027. 

2. Les persones interessades només poden presentar una única sol·licitud en cada una de les convocatòries, en què han d'incloure totes les actuacions previstes durant el període elegible. 

3. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta Resolució han de presentar la sol·licitud de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.  

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud. 

Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent: 

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat. 

b. Documentació que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud. 

c. Fotocòpia dels estatuts socials, correctament inscrits en el registre corresponent o del reglament intern de funcionament. 

d. Certificat tributari de la condició del subjecte passiu de l'IVA actualitzat o document de l'Agència Tributària equivalent que demostri que el beneficiari no pot recuperar l'IVA, en cas de sol·licitar la subvencionabilitat de l'IVA. 

e. Certificat detallat dels productors que participen en el programa per fer, que ha d'incloure: titular (amb cognoms, nom i NIF) i municipi de l'explotació, d'acord amb el model que figura en el tràmit telemàtic del FOGAIBA. Aquest certificat ha d'anar signat pel secretari de l'entitat. 

f. Pla d'actuacions per desenvolupar, amb especificació del nombre d'actes de control previstos en el període de justificació de l'ajuda i també del nombre de treballadors que han de dur a terme les tasques de control i la indicació de la seva categoria professional i, si escau, el règim de contractació o subcontractació.  

g. Els tres pressuposts, en el cas del que estableix el punt 5 de l'apartat quart d'aquesta Resolució i, si escau, memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. 

h. Per a controls realitzats per serveis externs: declaració i sol·licitud d'autorització, d'acord amb l'annex 3 d'aquesta convocatòria i que estarà disponible en el tràmit telemàtic, juntament amb l'esborrany del contracte, si escau. En cas que no puguin presentar-se amb la sol·licitud d'ajuda, hauran de presentar-se abans de la contractació del servei per a obtenir l'autorització prèvia del FOGAIBA. 

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans electrònics o que estiguin en poder del FOGAIBA.

En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent. 

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.  

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució del procediment. 

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'ha esmentat en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. 

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i la resta de normativa d'aplicació. 

Setè  Selecció de les persones beneficiàries 

1. La selecció de les persones beneficiàries es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva i, en aquest cas, se seleccionen totes les persones beneficiàries que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació corresponent, d'acord amb la disponibilitat pressupostària. 

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a l'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, caldrà reduir totes i cadascuna de les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari. 

Vuitè  Instrucció del procediment 

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. 

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans d'emetre la proposta, la Secció I del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emet un informe en el qual s'acrediten, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. 

3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptats a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds i aquesta resolució s'ha de notificar a les persones sol·licitants. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, la persona sol·licitant pot considerar desestimada la seva sol·licitud. 

4. Les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es faran a través dels mitjans electrònics establerts. 

5. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la Resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.  

Novè  Obligacions de les persones beneficiàries 

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:  

- Mantenir els requisits obligatoris que preveu l'apartat tercer d'aquesta Resolució durant un període mínim d'un any a partir de la sol·licitud d'ajuda. 

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides. 

2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació. 

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents. 

Desè  Justificació i pagament de les ajudes 

1. El termini màxim per notificar i justificar la realització de les actuacions subvencionables és: 

- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2026: l'1 de febrer de 2027. 

- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2027: el 31 de gener de 2028. 

2. Quant a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2026, les actuacions objecte de subvenció les ha d'haver fet i pagat el beneficiari entre l'1 de gener de 2026 o la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda si aquesta és posterior i el 31 de desembre de 2026, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener de 2027. 

Quant a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2027, únicament són subvencionables les actuacions que el beneficiari hagi fet i pagat entre l'1 de gener de 2027 o la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda si aquesta és posterior i el 31 de desembre de 2027, excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de gener de 2028. 

3. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar una única sol·licitud de pagament en cada una de les convocatòries, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, incloent-hi la memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat. 

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent: 

a. Memòria de les actuacions desenvolupades i dels resultats obtinguts. Nombre d'actes de control fets i dels treballadors que han dut a terme les tasques de control i la indicació de la seva categoria professional.  

b. Documentació justificativa de les despeses fetes: 

 

b1. Personal que du a terme tasques de control: 

  1. - Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous. 
  2. - Documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2) i justificants de pagament, juntament amb el resum comptable de nòmines dels mesos imputats. 
  3. - Documents IRPF (models 111 i 190) i justificant de pagament. 
  4. - Certificació del gerent o de l'autoritat administrativa corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable, d'acord amb el model de l'annex 2 d'aquesta Resolució.  
  5. - Per a controls realitzats per serveis externs: factures de controls realitzats en les quals constin detallades la categoria del personal que ha fet l'activitat, les actuacions de control i les hores dutes a terme i que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012). 
  6. - Si n'és el cas, contracte amb els serveis externs autoritzats prèviament pel FOGAIBA per realitzar controls, en els casos prevists. 

b2. Documentació justificativa de les despeses efectuades per a la resta d'actuacions. La justificació de la despesa s'ha de fer mitjançant la presentació de factures que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i els seus justificants de pagament. 

Únicament són admissibles les factures d'un import mínim de 100,00 euros juntament amb els seus justificants de pagament. Les factures inferiors a 100 euros, els tiquets de caixa o els rebuts no s'accepten per justificar el pagament i, per tant, no són subvencionables les actuacions corresponents. 

Es poden considerar justificants de pagament vàlids els documents següents: 

  1. - Justificant de l'ordre de transferència bancària o comprovant de transferència bancària en el qual figuri la data de la transferència, l'import per transferir, la identificació del concepte de transferència, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. A aquest document s'ha d'adjuntar l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada. 
  2. - Còpia del xec nominatiu sempre que hagi vençut, amb l'extracte bancari corresponent de la persona beneficiària de l'ajuda, en el qual figuri el càrrec del xec. Aquest document ha de portar adjunt un certificat de l'emissor de la factura en el qual es faci constar que el xec citat s'ha cobrat i amb la indicació de la factura a la qual pertany el pagament. El certificat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té qui el subscriu. 
  3. - Comprovant de l'ordre de pagament a través de targeta de crèdit o de dèbit en què figuri la data de l'ordre de pagament, l'import per transferir, la identificació del concepte de transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha de portar adjunt l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada. 

No s'admeten pagaments en efectiu. 

 

c. Declaració responsable dels productors integrats en el programa d'aplicació dels serveis subvencionats, justificativa del compliment dels requisits de pime que preveu l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, d'acord amb el model de formulari que consta en el tràmit telemàtic del FOGAIBA. Aquesta declaració ha de contenir totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat. 

Aquesta declaració s'ha d'aportar sens perjudici de la resta de documentació que el FOGAIBA pot requerir dins del pla de control d'acreditació del compliment d'aquest requisit. 

4. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà mitjançant transferència bancària, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si n'és el cas, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament i s'abonarà en les anualitats que així es determinin en la resolució de concessió. 

5. Es poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida per a les inversions previstes, d'acord amb les condicions de l'apartat onzè d'aquesta Resolució. 

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar les actuacions objecte de l'ajuda, en el termini i els termes assenyalats per a la correcta justificació, suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa l'apartat novè, punt 3, d'aquesta Resolució. 

7. En els casos en què es produeixin desviacions substancials entre la inversió feta i l'aprovada, s'ajusta l'ajuda total concedida a la de la inversió feta, sempre que les actuacions realitzades corresponguin a actuacions unitàries completes previstes en el projecte i s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists, de conformitat amb el que estableix l'article 18 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.  

Onzè  Bestreta de pagament de l'ajuda  

1. Les persones beneficiàries poden sol·licitar una bestreta de fins al 50,00 % de l'ajuda concedida quan hagin constituït una garantia per un import igual al 125,00 % de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s'ha d'aportar d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.  

2. La sol·licitud de la bestreta s'ha de formular mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta Administració i ha d'incloure la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que estableix el paràgraf anterior.  

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté aquesta sol·licitud.  

3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes que preveu l'apartat desè d'aquesta Resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment del pagament de la bestreta. 

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, cal sol·licitar també la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, cal presentar la sol·licitud de pagament, mitjançant el tràmit telemàtic habilitat, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 3 de l'apartat desè. 

Dotzè  Compatibilitat de les subvencions 

1. Les ajudes objecte d'aquesta Resolució es poden acumular amb: 

a) Qualsevol altra ajuda estatal, sempre que aquestes mesures d'ajuda es refereixin a costs subvencionables identificables diferents. 

b) Qualsevol altra ajuda estatal, corresponent, parcialment o totalment, als mateixos costs subvencionables, únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més elevats aplicables a aquesta ajuda en virtut del Reglament 2022/2472 esmentat. 

2. Aquestes ajudes estatals no són acumulables amb: 

- Els pagaments que preveu l'article 145, apartat 2, i en l'article 146, del Reglament (UE) núm. 2021/2115 corresponents als mateixos costs subvencionables si aquesta acumulació dona lloc a una intensitat o import de les ajudes superior als que estableix el Reglament (UE) 2022/2472 esmentat. 

- Cap ajuda de minimis corresponent als mateixos costs subvencionables si aquesta acumulació dona lloc a una intensitat o import de les ajudes superiors als que estableix el capítol III del Reglament (UE) 2022/2472, de 14 de desembre. 

Tretzè  Règim jurídic aplicable 

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; i també els preceptes que siguin d'aplicació, que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent. 

Catorzè  Publicació 

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

Palma, en la data de la signatura electrònica (25 de novembre de 2025)

El president del FOGAIBA  Joan Simonet Pons 

 

ANNEX 1   Exclusions previstes en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 2022/2472 

1. A les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o Estats membres, concretament les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i funcionament d'una xarxa de distribució o a altres costs corrents vinculats a l'activitat exportadora. 

2. A les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats. 

3. Els règims d'ajudes que no excloguin explícitament el pagament d'ajudes individuals a empreses que estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda concedida pel mateix estat membre il·legal i incompatible amb el mercat interior. 

4. A les ajudes ad hoc a les empreses que preveu el punt 3. anterior. 

5. A les empreses en crisis, d'acord amb la definició de l'article 2, punt 59, del Reglament (UE) núm. 2022/2472 esmentat. 

​​​​​​​6. A les ajudes que comportin, per si mateixes, per les condicions inherents a elles o pel seu mètode de finançament, una infracció indissociable del Dret de la Unió, en particular: 

a) Les ajudes la concessió de les quals estigui supeditada a l'obligació que el beneficiari utilitzi béns de producció nacional o serveis nacionals. 

b) Les ajudes que restringeixin la possibilitat que els beneficiaris explotin els resultats de la recerca, el desenvolupament i la innovació en altres Estats membres. 

7. A les ajudes en favor de productes agrícoles en el sentit de l'annex 1 de l'Acord sobre l'Agricultura de l'Organització Mundial del Comerç (OMC), que constitueixen una subvenció a l'exportació tal com es defineix en aquest Acord. Tampoc s'aplicarà a les ajudes en favor d'aquestes productes, que constitueixen suport financer a l'exportació proporcionat per un govern o qualsevol organisme públic en el marc de la Decisió ministerial de l'OMC sobre la competència de les exportacions, de 19 de desembre de 2015, si no compleixen els requisits pertinents de l'apartat 15 d'aquesta Decisió sobre el termini màxim de reemborsament i l'autofinançament. 

 

ANNEX 2  Model certificació del gerent o de l'autoritat administrativa per imputació de despeses de personal propi 

CERTIFICAT RESPECTE AL TREBALLADOR ‘LLINATGE 1 LLINATGE 2, NOM' 

 (Treballador N )  

NÚM. D'EXPEDIENT:  

 

 

ENTITAT:  

 

 

NIF ENTITAT:  

CERTIFICAT EMÈS PER (CÀRREC I NOM):  

DADES GENERALS DEL TREBALLADOR  

NIF del treballador  

Nom del treballador  

LLINATGE 1 LLINATGE 2, NOM 

 

Grup professional del treballador 

 

DESPESES IMPUTACIÓ CONTROLS 

Dates en les quals imputa despeses de personal 

Nre. d'hores laborals (1) 

Nre. d'hores dedicades a CONTROL (2) 

Detall de les activitats dutes a terme  

 

Mes M  

 

 

Controls xxx, 10 dies vacances...

Total Mes M de AAAA 

 

Mes N 

 

 

 

Total Mes N de AAAA 

 

Mes O 

 

 

                                                                                                                                                                                        

Total Mes O de AAAA 

 

 

Total hores imputades treballador 

 Xx hores 

 

SIGNATURA TREBALLADOR  

SIGNATURA CÀRREC xxxx (secretari...) 

 

(1) Mesos amb hores reals laborals (160, 152, 168,...) 

2) Hores concretes dedicades a controls; si tenen vacances, posar zero hores aquells dies. L'import màxim per hores de la convocatòria inclou les vacances. 

 

 

ANNEX 3  Declaració i sol·licitud d'autorització en cas de subcontractacions per realitzar controls 

Número d'expedient: FPQ202__/____ 

Nom del sol·licitant: _________________________________________________________ 

NIF: ________________________ 

Representant legal: ______________________________________ 

Telèfon / correu electrònic de contacte: _____________________________________ 

Tipus de subcontractació: 

( ) Empresa mercantil 

( ) Treballador/a autònom/a 

Nom de l'empresa o professional: __________________________________ 

NIF / CIF: _____________________________________________ 

Representant legal (si escau): ______________________________________ 

1. DECLARACIÓ (per a tots els casos) 

El/la sotasignat, en qualitat de representant legal de l'empresa beneficiària, DECLARA que la persona o entitat subcontractada no es troba incursa en cap dels supòsits següents: 

- Persones o entitats culpables en alguna de les prohibicions de l'article 13 de la Llei general de subvencions. 

- Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació. 

- Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge de cost total de l'operació, tret que aquest pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball realitzat o els serveis prestats. 

- Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no hagin obtingut subvenció per no reunir els requisits o no aconseguir la valoració suficient. 

2. SOL·LICITUD AUTORITZACIÓ si es tracta d'algun dels següents casos (marcar una casella o les dues, segons correspongui): 

( ) Activitat concertada amb tercers excedeix del 20,00 % de l'import de la subvenció i aquest import és superior a 60.000,00 euros. 

( ) Contracte amb persones o entitats vinculades amb el beneficiari. 

En cas de marcar alguna de les anteriors caselles, el sotasignat ha d'ADJUNTAR un esborrany del contracte que es proposa formalitzar amb la persona o entitat subcontractada, i ha d'esperar a l'autorització del FOGAIBA per escrit, abans de contractar i/o facturar l'activitat, del contrari la despesa no serà admissible. 

Signatura del/de la President/a