Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 870019
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria de les ajudes de minimis per a la paralització temporal de l’activitat pesquera d’encerclament de l’any 2025 a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (CE) núm. 1967/2006 del Consell, de 21 de desembre de 2006, relatiu a les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers a la mar Mediterrània i pel qual es modifica el Reglament (CE) núm. 2847/93 i es deroga el Reglament (CE) núm. 1626/94, marca com a objectiu principal establir un marc de gestió eficaç per a la protecció estricta d'espècies marines determinades i la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i la flora silvestres. 

La Llei 5/2023, de 17 de març, de pesca sostenible i investigació pesquera, estableix que el Govern desenvoluparà les mesures necessàries per a la conservació dels recursos pesquers. 

El Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació va publicar l'Ordre APA/852/2023, de 13 de juliol, per la qual s'estableix un pla de gestió per a la pesca amb arts d'encerclament al subcalador Mediterrani; no obstant això, aquesta Ordre no s'adapta a les característiques de la flota balear. 

El Decret 29/2024, de 31 de maig, pel qual es fixen els principis generals de la pesca d'encerclament a les aigües interiors de les Illes Balears estableix, entre altres objectius, els principis generals per regular la pesca d'encerclament fixant un marc jurídic bàsic aplicable a l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El seu article 9 indica que aquest període de veda es considerarà una paralització temporal de les activitats pesqueres i s'establirà un període de veda hivernal de dos mesos, l'inici i final del qual es fixarà mitjançant una resolució del director general de Pesca. 

El 15 d'octubre de 2024 es va publicar, en el BOIB núm. 135, la Resolució del director general de pesca d'11 d'octubre de 2024, per la qual s'estableix el període de veda hivernal per a la flota d'encerclament autoritzada a les aigües interiors de les Illes Balears. Aquesta estableix que el període de veda per a la flota d'encerclament autoritzada a pescar en aigües interiors de les Illes Balears és des de l'1 de desembre de 2024 fins al 31 de gener de 2025, tots dos inclosos.  

Així mateix, encara que no són d'aplicació, amb motiu d'igualar les condicions de les persones beneficiàries pel que fa a la paralització temporal d'encerclament amb la paralització temporal d'arrossegament, s'exigiran els mateixos requisits i condicions que preveu el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 2017/1004 i el Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca quant a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera. 

Aquesta ajuda es tramitarà d'acord amb el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura, que estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'apartat 3 de l'article 108 d'aquest Tractat. 

D'altra banda, el 17 de març de 2005, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. 

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea. 

Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, concretament a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. 

 

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució. 

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i a proposta del seu director gerent, dict la següent 

RESOLUCIÓ 

Primer  Objectiu de les ajudes i àmbit d'aplicació 

1. S'aprova la convocatòria de les ajudes de minimis destinades a la paralització temporal de la flota pesquera d'encerclament de l'any 2025 a conseqüència del període de veda temporal establert a la zona marítima de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005). 

2. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura. 

4. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

Segon  Import màxim de la convocatòria i finançament 

1. Es destina un import de cent deu mil euros (110.000,00 €) a aquesta convocatòria, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2025. 

2. Els crèdits que es destinen a aquesta convocatòria es poden incrementar amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. 

Tercer  Requisits dels beneficiaris 

1. Es poden beneficiar de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'agrupació que duguin a terme les actuacions que preveu aquesta Resolució i que, en el moment de l'aturada temporal segons els calendaris previstos, siguin armadors o propietaris de vaixells o pescadors de la modalitat d'encerclament i que reuneixin els requisits dels punts següents.  

2. Per obtenir l'ajuda adreçada als armadors, aquests han de reunir, abans de la presentació de la sol·licitud, llevat que s'indiqui a continuació el contrari, els requisits següents: 

a. En el moment de les aturades, han d'estar en possessió de la llicència de pesca i de les autoritzacions per a la modalitat de pesca d'encerclament. 

Pel que fa a aquesta ajuda, la modalitat censal del vaixell és la que figuri al Registre general de la flota pesquera en la data de sol·licitud de l'ajuda, que ha de ser la mateixa que hi figurava quan es va produir l'entrada en vigor del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre. 

b. Han d'estar registrats com a actius i haver dut a terme activitats pesqueres en la mar durant almenys 120 dies en els dos anys civils anteriors a l'any de presentació de la sol·licitud d'ajuda, en la modalitat d'encerclament al calador mediterrani. S'entén per any civil l'any comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre. 

c. Han d'haver presentat, davant les autoritats laborals, la comunicació corresponent d'inici del procediment de suspensió dels contractes o de reducció de jornada, que regula l'article 47 de l'Estatut dels treballadors i, en els casos de força major, també la resolució de l'autoritat competent, per al total dels tripulants enrolats en l'embarcació, en la data de la darrera arribada a port, per començar el període d'aturada a fi de poder adoptar la decisió de suspendre els contractes de treball o de reduir-ne la jornada. 

En el supòsit de força major, la suspensió o la reducció de jornada té efectes des de la data del fet que la provoqui, i en el supòsit de suspensió o reducció per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, a partir de la data en què es comuniqui a l'autoritat laboral, tret que en la decisió de l'empresari se n'estableixi una altra de posterior. 

L'armador o propietari del vaixell queda exempt d'aquest requisit quan justifiqui documentalment que els contractes de treball dels tripulants enrolats amb data d'arribada a port per iniciar el període d'aturada, per la seva naturalesa, s'extingeixen o se suspenen en aquest moment. 

d. Han d'estar al corrent de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social abans de la proposta de resolució del procediment.  

e. S'han d'haver aturat durant el període de veda per a la flota d'encerclament aprovat pel director general de pesca en la Resolució d'11 d'octubre de 2024, que va des de l'1 de desembre de 2024 fins al 31 de gener de 2025, tots dos inclosos. 

f. El vaixell, en el moment de les aturades, ha de complir els requisits següents: 

  • Ha d'estar inscrit a la llista tercera del Registre de vaixells i empreses navilieres i ha d'estar donat d'alta, provisionalment o definitivament, en el registre general de la flota pesquera com a actiu. 
  • Ha de tenir el port base a les Illes Balears. 

3. Per tenir dret a l'ajuda dels pescadors, aquests han de reunir, abans de la presentació de la sol·licitud, llevat que s'indiqui a continuació el contrari, els requisits següents: 

a. Haver treballat a la mar almenys durant 120 dies durant els dos anys civils anteriors a l'any de presentació de la sol·licitud d'ajuda, a bord d'un vaixell pesquer espanyol afectat per la paralització temporal de l'activitat pesquera d'encerclament. 

b. Els treballadors per compte d'altri han d'estar inclosos en el procediment de suspensió de contractes de treball o de reducció de jornada que preveu el punt 2.c) d'aquest apartat. 

c. Han d'estar en la situació d'alta a la Seguretat Social en l'embarcació en la qual estaven enrolats en el moment en què es va produir la immobilització de la flota durant l'aturada; a més, els treballadors per compte d'altri han de mantenir la relació laboral amb l'empresa armadora de l'embarcació en què es trobaven enrolats a l'hora de sobrevenir la immobilització de la flota durant la parada. 

d. Han d'acreditar un període de cotització al règim especial de la Seguretat Social per als treballadors de la mar de dotze mesos, com a mínim, al llarg de la seva vida laboral. 

e. Si escau, han d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució del procediment.  

f. No han d'haver estat enrolats en cap altre vaixell durant el període de l'aturada temporal. 

4. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'ha de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'han d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de persones beneficiàries. En qualsevol cas, s'ha de nomenar una persona representant o apoderada única de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de preinscripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. 

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment. 

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable. 

6. El FOGAIBA ha de comprovar d'ofici, davant la Direcció General de Pesca i davant el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, l'activitat dels vaixells d'encerclament, així com la inscripció del vaixell en el Registre general de la flota pesquera, la seva inclusió a la llista tercera, el requisit d'estar en possessió de la llicència de pesca i d'haver exercit l'activitat pesquera d'encerclament en els dos anys civils anteriors a la sol·licitud i que la modalitat censal de l'embarcació és la mateixa que figurava en el Registre general de la flota pesquera quan va entrar en vigor el Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre. 

En cas que la persona interessada s'oposi a aquesta comprovació, ho ha de manifestar a la sol·licitud i adjuntar-hi els certificats corresponents. 

7. A més dels requisits que s'han establert anteriorment, les persones beneficiàries de les ajudes han de complir els requisits que s'estableixen en el Reial decret 1173/2015 i en els articles 9 i 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. 

 

​​​​​​​8. No poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes els operadors que estiguin en alguna de les situacions següents: 

a. Si han comès una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l'article 90 del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o conformement a altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i pel Consell en el marc de la política pesquera comuna (PPC). 

b. Si han estat involucrats en l'explotació, la gestió o la propietat dels vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió que preveu l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons estableix l'article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció. 

c. Si han comès algun dels delictes mediambientals que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i del Consell, en cas que la sol·licitud d'ajudes es presenti d'acord amb l'article 27 del Reglament (UE) núm. 2021/1139. 

d. Si s'ha determinat, mitjançant una resolució definitiva, que l'operador ha comès frau, tal com es defineix a l'article 3 de la Directiva (UE) 2017/1371, en el context del FEMP o del FEMPA. 

e. Si han estat sancionats amb la impossibilitat d'obtenir préstecs, subvencions o ajudes públiques, d'acord amb el que preveu el títol V de la Llei 3/2001, de 26 de març, de Pesca Marítima de l'Estat o la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

f. Si estan incursos en alguna de les prohibicions per tenir la consideració de beneficiari que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 

El període de temps corresponent a la inadmissibilitat, respecte de les situacions a), b), c) i d) d'aquest punt, és el que estableix el Reglament delegat (UE) núm. 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, pel que fa a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajuda. 

9. En el cas dels tripulants enrolats en els vaixells que hagin realitzat l'aturada i els armadors dels quals hagin comès infraccions greus i hagin estat sancionats en les condicions que descriu l'article 11 del Reglament (UE) núm. 2021/1139, els tripulants continuen sent elegibles, sempre que no estiguin exclosos del FEMPA per altres infraccions greus. 

10. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat. 

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, els sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. 

11. El beneficiari ha de mantenir les condicions generals un any des de la data de presentació de la sol·licitud. 

12. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. 

Quart  Actuacions subvencionables 

1. Es pot subvencionar la paralització temporal de l'activitat de la pesca, en la modalitat d'encerclament, que efectuïn els vaixells per un màxim de 40 dies, que es corresponen amb els dies laborables dels dos mesos establerts com a veda temporal, de l'1 de desembre de 2024 al 31 de gener de 2025, d'acord amb la Resolució del director general de pesca d'11 d'octubre de 2024, per la qual s'estableix el període de veda hivernal per a la flota d'encerclament autoritzada a les aigües interiors de les Illes Balears. 

2. Durant el període de paralització, la inactivitat pesquera ha de ser total i l'embarcació s'ha de quedar a port durant tot el període computable o subvencionable de l'aturada, sense que es pugui despatxar per activitat i sense que sigui necessari que aquest port coincideixi amb el seu port base. Se'n poden exceptuar els moviments del vaixell motivats per raons de seguretat, segons les exigències de l'autoritat competent, que estiguin acreditats i certificats per aquesta autoritat, així com en la resta de supòsits que preveu l'article 14.2 del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre. 

3. Es comprova d'ofici que es compleixen les aturades mitjançant els dispositius de localització d'embarcacions via satèl·lit (VMS). En el cas dels vaixells que no tenguin l'obligació de tenir instal·lats els dispositius esmentats, es verifica per diaris electrònics d'a bord (DEA). Totes les embarcacions els han de mantenir encesos durant el període d'aturada objecte de l'ajuda. 

Així mateix, el rol de despatx i dotació del vaixell ha de recollir expressament l'inici i la finalització del període de paralització de l'activitat pesquera d'encerclament, així com els despatxos efectuats d'acord amb les excepcions que preveu el punt 2 anterior. A més, sens perjudici de la verificació dels dispositius de localització, l'armador o patró ha de comunicar el rol de despatx a la Capitania Marítima del port base i al Centre de Seguiment Pesquer de la Secretaria General de Pesca. 

4. En el supòsit de desconnexió accidental del dispositiu de localització, s'aplica el que preveuen els punts 4 a 7 de l'article 14 del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre.  

Cinquè  Import de l'ajuda 

1. L'import de l'ajuda màxim es calcularà d'acord amb el que disposa l'article 16 del Reial decret 1173/2015.  

1.1 Per als armadors, l'import de l'aturada motivada per la veda es calcula d'acord amb l'annex III del Reial decret 1173/2015 en els termes establerts en el moment de dictar la resolució del procediment. 

1.2 Per als pescadors, s'estableix un import de 50,00 € per dia d'aturada. 

2. De conformitat amb el que estableix el punt 2.bis de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura, la quantia total d'ajudes de minimis no pot superar els 40.000,00 euros per beneficiari durant un període qualsevol de tres exercicis fiscals o, si escau, la quantia que estableixi el reglament que el modifiqui o substitueixi, sempre que sigui superior a aquesta i es compleixin les condicions per aplicar-lo, sempre que no existeixi disposició aplicable en contra.  

En tot cas, s'han de tenir en compte els límits i l'acumulació que preveu l'article 5 del Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny, esmentat. 

Sisè   Sol·licituds 

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i acaba el 30 de gener de 2026.  

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model del formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol altre registre que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que opten per la presentació telemàtica han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari. 

A les sol·licituds esmentades s'ha d'adjuntar la documentació següent: 

2.1. En el cas dels armadors: 

a. Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau. 

b. Si escau, còpia del NIF i del document constitutiu de l'entitat o dels estatuts socials que s'han inscrit correctament en el registre corresponent o del certificat d'inscripció registral d'aquests documents. 

c. Si escau, justificació que l'armador del vaixell ha presentat davant les autoritats laborals la comunicació corresponent d'inici del procediment de suspensió dels contractes o de reducció de jornada que regula l'article 47 de l'Estatut dels treballadors per al total dels tripulants enrolats en l'embarcació en data de la darrera arribada a port per començar l'aturada. 

d. En els casos de força major, la resolució de l'autoritat competent. 

e. Certificat de la Capitania Marítima que acrediti la tripulació enrolada en el període de paralització. 

f. Informe de vida laboral del codi de compte de cotització, que inclogui el període de l'1 de desembre de 2024 al 31 de gener de 2025. 

g. Full de registre marítim del vaixell actualitzat (posterior a l'aturada). 

h. Declaració responsable d'acord amb el model que figura al web del FOGAIBA. 

i. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també cal aportar: 

  • NIF de l'agrupació. 
  • Document en què es reflecteixin les normes o el reglament de funcionament que han subscrit tots els membres. 
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascú. 
  • En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització cap al FOGAIBA perquè comprovi els NIF dels membres de l'agrupació. 
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 
  • Nomenament d'un representant o d'un apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària. 

j. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre: 

  • Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.  
  • Si són persones jurídiques que d'acord amb la normativa comptable no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. 

2.2. En el cas dels tripulants: 

a. Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau. 

b. Certificat de l'Institut Social de la Marina que acredita la situació d'alta en aquesta embarcació. 

c. Còpia de la llibreta d'embarcació. 

d. Documentació que acrediti que està inclòs en el procediment de suspensió de contractes de treball o de reducció de jornada. 

e. Declaració responsable d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. 

f. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, si són persones físiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.  

3. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social o l'informe de vida laboral, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. 

Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici. 

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans electrònics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent. 

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades. 

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució del procediment. 

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'ha esmentat en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.  

6. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials s'han d'haver abonat en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre. 

7. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que inclou aquesta convocatòria. 

Setè  Selecció de les persones beneficiàries 

1. Les persones beneficiàries se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària. 

2. En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran tots i cada un d'aquests ajuts en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari. 

Vuitè  Instrucció del procediment 

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. 

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. La unitat gestora emet un informe en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. 

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot considerar desestimada la seva sol·licitud. En la resolució de concessió de l'ajuda es fa constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda, d'acord amb el que preveu el punt 1 de l'article 6 del Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014. 

4. La pràctica de les comunicacions i de les notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fa de manera individual. 

Les persones sol·licitants que, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estiguin obligades a relacionar-se electrònicament han de fer, de manera telemàtica, tots els tràmits d'aquest procediment, mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. 

5. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 

 

​​​​​​​Novè  Obligacions de les persones beneficiàries 

1. Les obligacions de les persones beneficiàries són les següents: 

  • Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, tant per part de l'òrgan gestor com per part dels auditors, i que siguin necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda, així com facilitar tota la informació que es requereixi per a aquesta finalitat. 
  • Mantenir els requisits i les condicions d'admissibilitat durant un any a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud. 

2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici del deure de complir les que preveuen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació. 

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents. 

4. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials s'han d'haver abonat en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre. 

5. De la mateixa manera, s'exigeix reintegrar l'ajuda abonada en cas que, a conseqüència de comprovacions posteriors, es detecti que l'aturada que ha donat lloc al pagament d'aquesta ajuda no s'ha fet d'acord amb el que preveu aquesta convocatòria. 

Desè  Pagament de les ajudes 

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària quan s'hagi dictat la resolució de concessió, prèvia autorització del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha de dur a terme i acreditar amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda. 

Onzè  Incompatibilitat de les subvencions 

Les ajudes que es regulen en aquesta convocatòria són incompatibles amb l'ajuda de paralització definitiva i amb qualsevol altra ajuda que, per a la mateixa finalitat, puguin concedir altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, com ara ajudes de fons procedents de la Unió Europea i, en concret, les següents: 

  • Incompatibilitat de les ajudes als armadors i propietaris de vaixells. L'ajuda de paralització temporal és incompatible amb l'ajuda per paralització definitiva. Per això, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda per paralització temporal, cal comunicar, si escau, la sol·licitud per paralització definitiva. En aquests supòsits, la concessió de l'ajuda per paralització temporal requereix la denegació de l'ajuda per paralització definitiva. 
  • Incompatibilitat de les ajudes als pescadors. La condició de beneficiari és incompatible, a més de ser-ho amb el que estableix l'apartat anterior, amb el reconeixement del dret a la protecció per desocupació o cessament de l'activitat de treballadors autònoms i amb la percepció de la resta de prestacions econòmiques del sistema de la Seguretat Social que siguin incompatibles amb la feina del beneficiari. 

Dotzè  Controls 

El FOGAIBA farà els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda. 

Tretzè   Règim jurídic aplicable 

- Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005. 

- Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura. 

- Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura (FEMPA) i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 2017/1004, en el que és d'aplicació de referència. 

- Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca, quant a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera, en el que és d'aplicació de referència. 

- Decret 29/2024, de 31 de maig, pel qual es fixen els principis generals de la pesca d'encerclament a les aigües interiors de les Illes Balears. 

- Resolució del director general de pesca, d'11 d'octubre de 2024, per la qual s'estableix el període de veda hivernal per a la flota d'encerclament autoritzada a les aigües interiors de les Illes Balears, publicada en el BOIB núm. 135, de 15 d'octubre de 2024. 

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. 

- Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. 

- La resta de normativa d'aplicació. 

Catorzè   Publicació 

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (20 de novembre de 2025

El president del FOGAIBA  Joan Simonet Pons