Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 869704
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, de 12 de novembre de 2025, d’actualització i fixació de preus dels serveis d’acolliment residencial per a persones menors d’edat de la Direcció Insular de Centres i Programes d'atenció integral a la infància i adolescència, concertats per l’IMAS, per als anys 2025-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 28 d'agost de 2025, la cap del Servei d'Acolliments Residencials, amb el vist-i-plau de la directora insular de Centres i Programes d'atenció integral a la infància i adolescència, va emetre Informe proposta d'actualització i fixació de preus dels serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat de la Direcció insular de Centres i Programes d'atenció integral a la infància i adolescència, concertats per l'IMAS, vinculats al II Conveni Col·lectiu Autonòmic de Reforma juvenil i Protecció de Menors de les illes Balears, derivada del «Protocol general d'actuació per l'aplicació de l'acord del plus d'insularitat a les concertacions socials vigents i futures i licitacions futures» (Codi CSV: K9AAC93JUTVW7QVD7DRE). A l'esmentat Informe s'indica que es proposa l'actualització i fixació dels preus conforme a la taula prevista al Resolc primer.

2. El dia 30 de juny de 2025 el president de l'IMAS, conjuntament amb les parts signants del II Conveni Col·lectiu Autonòmic de Reforma juvenil i Protecció de Menors de les Illes Balears, van signar el Protocol general d'actuació per l'aplicació de l'acord del plus d'insularitat a les concertacions socials vigents i futures i licitacions futures.

Mitjançant aquest Protocol, les parts signatàries manifesten la intenció de contribuir a la millora de les condicions retributives de les persones treballadores de les entitats que presten serveis en l'àmbit de la protecció de menors, mitjançant la incorporació del Plus de Residència i Insularitat, previst a l'article 70 del II Conveni Col·lectiu Autonòmic de Reforma juvenil i Protecció de Menors de les illes Balears, segons la redacció donada per acord de la Comissió paritària de seguiment del conveni de 14 de febrer de 2025 (BOIB núm. 44, de 10 d'abril de 2025).

3. Des del Servei de Gestió Econòmica, es va emetre en data 15 de setembre de 2025, l'informe econòmic relatiu a Ia proposta d'actualització i fixació de preus dels serveis concertats per l'IMAS, de la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció integral a la Infància i Adolescència (Codi CSV: K9AADCMAK9PUX24CFQAR), en el qual es calculen les tarifes revisades dels serveis, per les anualitats de 2025 i 2026, a més, l'esmentat informe econòmic quantifica i avalua l'impacte econòmic de la revisió de preus al pressupost de l'IMAS.

4. Mitjançant resolució del president de l'IMAS, de data 27 de d'octubre de 2025, es va acordar iniciar la tramitació del procediment per a actualitzar i fixar els preus dels serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat de la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència, concertats per l'IMAS, per als anys 2025-2026 (Codi CSV: K9AADHTDC43ZZA3NMW7R).

5. El 28 d'octubre de 2025 es donà tràmit d'audiència, per a formular propostes i al·legacions en relació als nous preus, a totes les entitats que es consideren interessades en aquest procediment, tant perquè són adjudicatàries de concerts en vigor, com per ser prestatàries dels serveis dels quals el concert ha finalitzat i que es continuen prestant per garantir els drets de les persones usuàries, de conformitat a l'article 7.3 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a l'article 32 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

6. Com a resultat del tràmit d'audiència, les entitats concertades han acceptat expressament i per unanimitat l'actualització i fixació de preus proposada, així com les respectives modificacions de les concertacions vigents per a l'aplicació del nous preus.

7. La despesa prevista per l'aplicació d'aquests nous preus és de 2.824.552,24€, pel període de 2025 a 2027, amb càrrec a la partida pressupostària 20.23120.26000, i així doncs, s'han emès les pertinents RC's, atès que pròpiament aquest expedient no comporta despesa.

8. El Servei Juridicoadministratiu ha emès informe jurídic favorable i la Intervenció delegada ha informat de la innecessarietat de fiscalització prèvia de l'expedient.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social (BOIB núm. 70, de 27 de maig de 2023).

3. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar Social del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

4. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de 10 de juliol de 2023, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023), entre els quals es troba el Departament de Benestar Social.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de 10 de juliol de 2023 (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023) pel qual es nomena el Sr. Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social.

6. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, segons l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS, relatiu a la convocatòria de procediments de concertació social i aprovació de concerts socials, així com al previst a l'article 7.3, atès que exerceix totes aquelles competències no atribuïdes expressament a cap altre òrgan de l'IMAS. No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

7. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins a l'entrada en vigor de la nova Cartera Insular de serveis socials de Mallorca, per Acords del Ple en sessions de 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021), de 15 de desembre de 2022 (BOIB núm. 168, de 27 de desembre de 2022), Acord del Ple de 14 de desembre de 2023 (BOIB núm. 176, de 30 desembre de 2023) i Acord del Ple de 12 de desembre de 2024 (BOIB núm. 172, de 31 desembre de 2024).

8. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a l'article 89 sexies preveu que els concerts socials s'han d'establir sobre una base plurianual amb la finalitat de garantir l'estabilitat i sense perjudici de que es puguin determinar aspectes concerts que hagin de ser objecte de revisió i, si pertoca, de modificació abans de concloure la seva vigència.

9. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada».

10. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als que s'han de sotmetre els concerts socials, en tot allò que no contradigui la Llei 12/2018.

11. La Llei 2/2015, de 30 de març, de desindexació de l'economia espanyola (BOE núm 77, de 31 de març de 2015). L'article 5 preveu el règim de la revisió no periòdica dels valors monetaris a l'apartat 2n indica que aquestes revisions no es podran realitzar en funció d'índexs de preus o fórmules que els contenguin. Excepcionalment, si es motiva la revisió es podria realitzar en funció dels preus que reflecteixin de la millor forma l'evolució dels costs, avaluats conforme al principi d'eficiència econòmica i bona gestió empresarial.

12. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 23708 de 23 de desembre de 2022, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2023 per la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS (BOIB núm. 169, de 29 de desembre de 2022).

13. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 3726 de 20 de febrer de 2024, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2024 per l'IMAS (BOIB núm. 26, de 22 de febrer de 2024).

Pel que fa al procediment,

14. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

15. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient no ha de ser sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59 de 9 de març de 2004), atès que no aprova cap despesa.

En virtut de la competència atribuïda legalment

Resolc

Primer. ACTUALITZAR i FIXAR els preus dels serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat de la Direcció Insular de Centres i Programes d'atenció integral a la infància i adolescència, concertats per l'IMAS, per als anys 2025-2026, amb caràcter retroactiu a dia 1 de gener de 2025, conforme a la taula següent:

SERVEIS PREUS/PLAÇA
  2025 2026
  Ocupada No ocupada Ocupada No ocupada

Acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència

191,53€/dia

167,87€/dia

196,87€/dia

173,01€/dia

Acolliment residencial especial per a adolescents amb mesura de protecció embarassades o amb càrregues familiars

180,57€/dia

151,63€/dia

185,06€/dia

155,97€/dia

Acolliment residencial d'acció educativa especial d'alta intensitat educativa

285,49€/dia

258,52€/dia

294,01€/dia

266,75€/dia

Acolliment residencial especial per a nins, nines o adolescents migrants no acompanyats

251,60€/dia

233,82€/dia

259,08€/dia

241,30€/dia

Segon. PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Tauler d'Anuncis de l'IMAS.

Tercer. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Centres i Programes d'atenció integral a la infància i adolescència, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció delegada de l'IMAS.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament: 18 de novembre de 2025

El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)