Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 854644
Reglament dels mercats setmanals del terme municipal d'Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord del Ple de la Corporació, reunit en sessió ordinària 30 d'octubre de 2025, es va aprovar inicialment el reglament d'ús de les instal·lacions esportives de l'Ajuntament d'Andratx, am l'acord següent:

«PRIMER- APROVAR INICIALMENT el Reglament de Mercats Setmanals del Terme Municipal d'Andratx en base a allò que s'ha exposat en els fonaments jurídics de l'esmentat informe transcrit.

SEGON.- ATORGAR un tràmit d'informació pública i audiència, per un termini de trenta dies, per a que les persones interessades, puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions. Així mateix, s'adverteix que si no es formula cap reclamació o suggeriment, l'acord inicialment adoptat s'entendrà aprovat definitivament. Tot això en virtut de l'article 102 de la Llei 20/2006. de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

TERCER.- ATORGAR un tràmit d'audiència prèvia a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en el seu àmbit territorial que estiguin inscrites al registre municipal d'associacions veïnals i els fins de les quals guardin relació directa amb l'objecte de la disposició.

QUART.- SOL·LICITAR informe a l'organisme competent sobre l'impacte de gènere del present acord d'aprovació del reglament, mitjançant el qual s'haurà d'indicar l'impacte potencial de l'aprovació esmentada en relació amb la situació de dones i homes com a col·lectiu, i les possibles repercussions en matèria d'igualtat. En aplicació dels principis de simplificació administrativa i economia procedimental no resulta convenient suspendre el procediment d'aprovació del Reglament, de conformitat amb l'article 22.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, el termini per a resoldre el procediment d'aprovació del reglament Municipal per tal que durant el període de l'exposició a informació pública es pugui rebre l'informe preceptiu, vist l'informe es procedirà, si resulta necessari, a les modificacions oportunes.

CINQUÈ.- ORDENAR la publicació del present acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al tauler d'anuncis, i al portal web de l'Ajuntament d'Andratx [http://andratx.sedelectronica.es]».

ORDENANÇA MUNICIPAL QUE REGULA LA VENDA AMBULANT EN EL TERME MUNICIPAL D'ANDRATX

Exposició de motius

L'article 100 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les illes Balears disposa que els municipis tenen potestat normativa reglamentària, com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l'àmbit de les seves competències.

La mateixa Llei en l'article 29.2 o) reconeix que els municipis de les illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies per a regular i gestionar els mercats.

Aquesta competència està reconeguda com a competència pròpia per l'article 25.2 e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, que estableix que en matèria de mercats, el municipi exercirà en tot cas, competències, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes.

Així mateix, respecte a la legislació estatal específica, cal ressaltar la Llei 7/1996, de 15 de gener, del comerç de detall i el Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.

La Comunitat Autònoma de les illes Balears també ha legislat sobre aquesta matèria de la venda ambulant en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç d'as illes Balears.

Així, vista la legislació aplicable a la venda ambulant, i donat l'augment que últimament ha adquirit en aquest terme municipal, l'increment de sol·licituds que es presenten per a exercir-la i tenint en compte també l'augment de l'exercici incontrolat d'aquesta activitat, es fa necessària una actualització de la regulació municipal per a exercir un major control sobre aquesta activitat comercial.

 

CAPÍTOL I DEFINICIONS I OBJECTE

ARTICLE 1

Es considera venda ambulant la realitzada per comerciants en l'exterior d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasiona, periòdica o continuada, dins dels perímetres i en els llocs assenyalats per al mercat setmanal en instal·lacions desmuntables o transportables en el terme i condicions establertes en aquest Reglament.

Són comprats temporals, aquells que es realitzen de manera periòdica o circumstancial, per temporades en vies o espais públics lliures, prefixats per l'Ajuntament. Aquests poden variar la seva ubicació per decisió del propi Ajuntament, i es podrà dur a terme en instal·lacions o parades de construcció fixa.

L'objecte d'aquest Reglament té per objecte la regulació de la venda ambulant en el Terme Municipal d'Andratx que té lloc cada dimecres en la Vila d'Andratx, el mercat setmanal que té lloc els dissabtes en S'Arracó i el mercat setmanal que té lloc els dilluns en Port d'Andratx*

* Mercat setmanal del Port d'Andratx (alimentació, flors i plantes i producte local)

Aquesta activitat comercial només es podrà realitzar en aquest municipi d'acord amb el que es preveu en aquesta ordenança.

No es considera venda ambulant pròpiament dita i queden exclosos de l'aplicació d'aquesta ordenança els llocs, autoritzats per l'Ajuntament, que puguin fer els veïns i veïnes i determinades associacions del municipi (de veïnat, de persones majors, etc.), per a aconseguir ajudes per a realitzar determinades activitats (viatges, excursions, festes, etc.).

Així mateix, tampoc s'aplicarà aquesta ordenança a esdeveniments puntuals organitzats per l'Ajuntament com per exemple els mercats estacionals o la Fira d'Andratx, que es consideren més un esdeveniment cultural que una autèntica activitat comercial.

ARTICLE 2

Sense perjudici del que regula aquest Reglament, s'aplicarà amb caràcter supletori, la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.

ARTICLE 3

La regulació i el foment dels mercats tradicionals que es realitzar en el Municipi són de competència exclusiva de l'Ajuntament, per la qual cosa aquesta administració podrà adoptar les mesures adequades per a organitzar-los, conservar-los i fomentar-los.

ARTICLE 4

Correspon a aquest Ajuntament la creació de nous mercats de carrer o la suspensió dels existents, d'acord amb les disposicions legals vigents, així com el canvi d'emplaçament o la suspensió de l'organització del mercat de carrer per a una data concreta quan concorrin raons de seguretat o ordre públic que justifiquin la mesura.

Quan l'Ajuntament decideixi pel motiu que sigui traslladar el mercat a una altra ubicació es donarà avís de manera immediata als venedors i venedores inscrits.

L'Ajuntament també acordarà les hores del mercat i els seus canvis, i serà també competent per a autoritzar les posats d'acord amb el que s'estableix en el present Reglament.

L'Ajuntament establirà el nombre total màxim de parades de venda, les dimensions i les característiques, tenint en compte la disponibilitat d'espai físic en les zones que preveu l'article 1. També podran establir-se percentatges de parades destinades a la comercialització de diferents productes, amb la finalitat d'assegurar una oferta comercial variada i racional. Les parades ocuparan un espai delimitat que, en cap cas, no podran superar els 20 m² (10 mts. lineals)

ARTICLE 5

L'autoritat que resoldrà les qüestions derivades de la gestió del mercat i de l'aplicació d'aquest Reglament serà l'alcalde o alcaldessa de la corporació, o la persona en qui delegui (regidor/a del Departament encarregat). La persona que ostenti aquesta autoritat, en qualsevol moment, podrà ampliar o reduir tant el número com l'extensió de les parades, i modificar la ubicació o les vendes, segons les necessitats de la població o quan el requereixin les circumstàncies.

ARTICLE 6

La venda ambulant només la podran exercir les persones titulars de les autoritzacions atorgades per l'Ajuntament per a desenvolupar aquesta activitat.

ARTICLE 7

Per resolució de la Regiduría, es podran limitar o prohibir uns certs productes, objecte de la venda ambulant. En qualsevol cas els productes que estiguin a la venda hauran de complir la normativa que els sigui aplicable.

ARTICLE 8

Una vegada que finalitzi l'horari de venda, hauran de desmuntar els llocs i es procedirà a la neteja i eliminació de tota mena de deixalles (papers, caixes, cartons, etc.), utilitzant els contenidors municipals, i si fos necessari bosses de tipus industrial que aportaran les persones venedores i que hauran de quedar correctament tancades en el lloc on es trobava el lloc, a fi de facilitar la recollida per part dels serveis de neteja corresponents.

La figura municipal encarregada revisarà, en acabar les operacions de desallotjament, l'estat de neteja dels emplaçaments i, si és el cas, procedirà a retirar els residus abandonats pels venedors i venedores, al seu càrrec, sense perjudici de les faltes en què poguessin incórrer els causants i de les sancions que els poguessin correspondre, en virtut del que s'estableix en aquest Reglament.

ARTICLE 9

Les operacions de muntatge dels llocs s'efectuaran amb suficient antelació a l'hora d'obertura, perquè tots els llocs estiguin muntats abans d'aquesta hora.

Els llocs es desmuntaran dins del termini de la mitja hora següent a l'assenyalada per a la finalització de l'horari de funcionament del mercat.

No podran començar a instal·lar les parades abans de les 6:30h del matí, i els treballs per a instal·lar-la no podran excedir més enllà de les 8:00h del matí.

HORARI MUNTATGE:

De 6:30h a 8:00h

 

HORARI OBERTURA:

De 8:00h a 13:30h

 

HORARI DESMUNTATGE:

A partir de les 13:30h

En el moment de l'obertura del mercat, fa falta que tots els vehicles hagi fet la descàrrega de mercaderies i surtin del recinte. Una vegada començat l'horari NO es permetrà la instal·lació de cap altre lloc.

En tot moment, les persones titulars dels llocs atendran les indicacions del funcionari encarregat de l'organització del mercat i de la Policia Local, tant per a la instal·lació dels llocs com per al seu desmantellament.

ARTICLE 10

Els llocs de venda ambulant no podran situar-se en accessos a habitatges, ni edificis d'ús públic, establiments comercials i industrials, ni davant els seus taulells ni exposicions, ni en llocs que dificultin aquests accessos i la circulació de les persones vianants.

ARTICLE 11

Els funcionaris municipals i/o Policia Local encarregats del mercat tindran les funcions següents:

1. Vetllar pel bon desenvolupament i servei del mercat, i si escau, supervisar el muntatge i desmuntatge.

2. Adoptar les mesures convenients a casa cas, mentre es dugui a terme el servei de mercat.

3. Controlar i registrar les persones titulars dels llocs de venda i a les quals venguin els seus productes.

4. Possessionar els venedors dels llocs de venda respectius, resoldre les incidències que puguin sorgir en la instal·lació i realització del mercat, i en tot allò que afecti l'ordre sanitari i la disciplina del mercat. Vigilar de manera acurada la neteja, i atendre i disposar les mesures necessàries per al bon desenvolupament.

5. Donar compte, puntualment, de tots els fets i de les incidències dels paràgrafs anteriors.

6. Denunciar i incoar el procediment sancionador.

ARTICLE 12

Les distribucions físiques de les superfícies delimitades s'efectuaran segons les necessitats del servei i, amb caràcter discrecional mitjançant les resolucions administratives oportunes. Com a criteris orientadors per a la distribució es tindran en compte:

1. La comercialització de productes no incorporats al mercat i que figurin dins dels productes autoritzats, o que ho fossin de manera insuficient i s'hagi d'atendre la demanda.

2. La promoció de la producció agrícola insular de caràcter estacional.

3. La comercialització de productes elaborats en centres, entitats, col·lectius o organismes de naturalesa benèfica i social, així com els produïts a conseqüència d'activitats culturals i educatives que es desenvolupin en els centres docents.

L'Ajuntament podrà delimitar zones, en les vies o espais públics que organitzarà per sectors de venda de productes, amb la finalitat d'oferir un millor servei. Per tot ella podrà aprovar normes o reglaments de desenvolupament que tinguis en compte les peculiaritats i singularitats de determinats mercats que es poguessin organitzar, sempre amb audiència als usuaris i amb els informes previs dels serveis tècnics municipals.

 

CAPÍTOL II VENEDORS AMBULANTS I LES SEVES OBLIGACIONS

ARTICLE 13

La venda ambulant només podrà ser exercida, en qualsevol de les seves modalitats, per persones amb plena capacitat jurídica i d'actuar i que tinguin els requisits establerts en la legislació aplicable i en aquesta ordenança, en els llocs i emplaçaments que concretament s'assenyalin en les autoritzacions que s'atorguin i en les dates i pel temps que es determini.

ARTICLE 14

Per a l'exercici de la venda no sedentària, el col·lectiu comerciant haurà de complir els següents requisits:

a) Estar donat/a d'alta en l'epígraf corresponent de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) o, en cas d'estar exempts, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.

b) Estar al corrent de pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social.

c) Estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries.

d) Estar al corrent de pagament amb l'Ajuntament d'Andratx. (En cas de ser deutor, no es renovarà/concedirà llicència per a venda).

e) Reunir les condicions i requisits exigits per la normativa específica reguladora dels productes que tinguin a la venda.

f) Tenir una assegurança de responsabilitat per a fer front a qualsevol reclamació que puguin fer les persones usuàries.

g) En el cas de persones estrangeres, hauran d'estar en possessió dels permisos de residència i treball corresponents.

h) Disposar de l'autorització municipal per a exercir la venda ambulant en el lloc i les dates determinades. Aquesta autorització haurà d'exhibir-se de manera visible i permanent en els llocs de venda (CARTÓ).

i) Les persones titulars que tinguin personal auxiliar, hauran de tenir-ho contractat d'acord amb la legislació laboral vigent.

ARTICLE 15

Les persones autoritzades per a vendre en el mercat hauran de complir, a més de les obligacions derivades de la resta d'aquest articulat, les següents:

1. Les persones titulars de llocs deixaran nets de restes els llocs ocupats.

2. No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament.

3. Tenir exposat al públic amb suficient notorietat els preus de venda de les mercaderies.

4. Tenir la pertinent autorització d'aquest Ajuntament i satisfer els tributs que estableixi a aquest efecte la corresponent ordenança fiscal.

5. La persona venedora ambulant està obligada a col·locar un cartell, ben visible, en el lloc de venda, en el qual haurà de constar la direcció on es podran atendre les reclamacions de les persones consumidores. També haurà de figurar en les factures o comprovants de venda.

6. Complir les condicions exigides per la normativa reguladora dels productes objecte de comerç.

7. El venedor/a haurà de poder justificar adequadament, en qualsevol moment, la procedència de les mercaderies que exposi.

8. Tot el que causi alguna deterioració en el paviment, parcel·les, arbres, etc. abonarà l'import dels danys valorats pels serveis tècnics municipals. En cas que no es faci càrrec voluntàriament d'aquests danys perdrà l'autorització municipal.

9. Per motius de seguretat, serà necessari deixar un espai de 1 metre a cada costat del lloc i en cap cas, podrà utilitzar més d'una instal·lació per llicència.

10. No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música, tret que l'autorització ho contempli expressament. En tot cas, queda prohibida la venda mitjançant el sistema d'altaveus.

11. El venedor/a i el seu personal auxiliar, si és el cas, hauran de tractar amb tota mena de consideracions al públic en general i a la resta de persones venedores, i evitar qualsevol discussió o incidència que pugui produir escàndol.

12. Els venedors/as tindran l'obligació de posar en coneixement de la figura municipal encarregada del mercat o de la Policia Local qualsevol circumstància delictiva o constitutiva d'una possible falta penal o administrativa que observi durant el desenvolupament del mercat, ja sigui comesa per un altre venedor/a o qualsevol altra persona.

13. En cap cas es podran tapar els espais entre parades (teles, mampares...)

14. En cap cas es podrà ocupar un lloc NO assignat.

 

CAPÍTOL III SOL·LICITUDS I AUTORITZACIONS

ARTICLE 16

Les persones interessades a obtenir una autorització per a exercir la venda no sedentària hauran de presentar una sol·licitud dirigida a l'Ajuntament, que serà l'autoritat competent per atorgar-la; i prèviament, s'haurà de presentar la petició al Registre General d'Entrada.

L'Ajuntament podrà exercitar les oportunes facultats de comprovació, control i inspecció sobre la persona adjudicatària sol·licitant, i entre altres, exigir la presentació dels següents documents:

1. Estar d'alta a l'epígraf o epígrafs corresponents a l'Impost d'activitats Econòmiques i al corrent de pagament.

2. Estar d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui i estar al corrent de pagament.

3. Complir els requisits establerts per les reglamentacions específiques que s'apliquen als productes i serveis que es disposin per a la venda.

4. Relació del personal que atendrà la comercialització o administració del lloc de venda, amb expressió de la relació laboral existent i la seva justificació.

5. Estar al corrent de pagament dels tributes que les Ordenances Fiscals estableixin per a exercir d'aquesta activitat, ja sigui per ocupació de via pública, com pel pagament de les sancions en què haguessin incorregut.

6. Les persones venedores estrangeres han de justificar degudament que estan en possessió dels corresponents permisos de residència i de treball que els habiliten per a exercir la venda ambulant, com també acreditar el compliment del qual estableix la normativa vigent.

7. Carnet per a manipular aliments, si escau.

8. Presentar la corresponent sol·licitud mitjançant l'imprès que facilita l'Ajuntament.

9. En cas de sol·licitud per a més d'un mercat, s'ha de tramitar independentment (una sol·licitud per a cada mercat)

10. Longitud i amplària de la part de la via pública que es pretén ocupar i que no podrà superar les mesures:

 

- Amplària 2 mts.

- Longitud: 2 mts.

(En cas del Pg. de Son Mas (Manzana OB, amplària 3 mts.)

11. És obligatori a la Manzana OB (Ps. Son Mas) que les parades estiguin muntades a dues cares, es a dir, que han de mirar cap als dos costats. En cas d'incompliment d'aquest requisit, seran reubicades.

ARTICLE 17

L'ordenament de l'ocupació de les vies públiques per a exercir la venda ambulant, ho farà l'Ajuntament mitjançant autorització o llicència administrativa. Aquesta llicència estarà sotmesa a l'aprovació prèvia, per part de l'Ajuntament de tots els requisits esmentat anteriorment, i la seva concessió donarà lloc a l'abonament de la taxa establerta en les Ordenances Fiscals Municipals. Aquesta taxa s'abonarà en dos terminis, un referit al primer semestre que es farà per autoliquidació abans de retirar la llicència preceptiva, i un altre en el segon semestre mitjançant padró i domiciliació bancària durant el mes de juliol.

No obstant l'anterior, es podrà fer un únic pagament anual per autoliquidació abans de retirar la llicència.

ARTICLE 18

Les ocupacions de la via pública seran fixes, és a dir, seran ocupacions de caràcter permanent el temps autoritzat per la llicència; per la qual cosa no s'exposaran en alteracions, tret que l'Ajuntament acordi suprimir o traslladar una o més parades, perquè l'autorització sigui en precari i discrecional. En aquests casos, les persones beneficiàries deixaran lliure i expedita l'ocupació.

Excepcionalment, es podrà autoritzar la instal·lació de parades en el lloc que determini la persona encarregada del mercat, prèvia consulta amb la persona que ostenti l'àrea.

ARTICLE 19

Les llicències d'ocupació fixes tindran una durada d'1 ANY, i s'adjudicaran per estricte i rigorós ordre d'entrada en el Registre General de l'Ajuntament. Hauran de complir amb els requisits de l'article 8 i es podrà tenir en compte el fet d'estar empadronat en el municipi.

En aquest cas, l'Ajuntament, dins del termini que assenyali, haurà de renovar expressament cada any aquestes autoritzacions, sense que sigui possible una renovació tàcita. La renovació s'haurà de sol·licitar entre el 01 D'OCTUBRE i el 15 DE NOVEMBRE (ambdós inclosos) la qual es podrà revocar quan es consideri convenient, previ acte motivat, i no donarà lloc a cap mena d'indemnització o compensació econòmica.

Les autoritzacions corresponents als mercats setmanals seran per un termini de vigència no superior a 1 any. Així, totes les autoritzacions tindran una validesa màxima que anirà des de la data de la concessió fins al 31 de desembre del mateix any, data que s'entendrà caducada. Per això, els i les persones comerciants que ho desitgin podran sol·licitar una nova llicència el mes d'octubre.

En cas d'alta nova durant l'any en curs, es liquidarà (autoliquidació) a partir del mes següent fins 31 de desembre.

Si no es renova la llicència dins del termini, aquesta caducarà automàticament. L'Ajuntament anul·larà el permís que restarà disponible per a una nova concessió.

ARTICLE 20

La llicència de venda ambulant per al mercat setmanal, serà personal i intransferible. Únicament, podrà substituir la persona titular de la llicència la persona autoritzada per l'Ajuntament per a la suplència. En cap cas ningú podrà ser titular de més d'una llicència.

El venedor podrà ocupar només l'espai reservat per a ell, i haurà de col·locar en un lloc visible el carnet de venedor, expedit per l'Ajuntament. (CARTÓ)

ARTICLE 21

1. Les autoritzacions municipals són d'atorgament discrecional i revocable, i seran personals i intransferibles i no es podran cedir ni traspassar.

2. Excepcionalment, es podrà transmetre, prèvia comunicació a l'Ajuntament, únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda del titular per a dur a terme l'activitat:

a) En favor del o la cònjuge o parella de fet, de les persones ascendents i descendents en primer grau.

b) En favor dels treballadors i les treballadores per compte del titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.

3. La persona substituta ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, i sense perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant i la resta d'obligacions que es puguin derivar.

4. En cas de BAIXA a petició de l'interessat durant aquest any de vigència de la llicència, no donarà lloc a cap reintegrament de la taxa abonada.

En aquest cas, s'haurà de presentar la sol·licitud a través del Registre General d'Entrada d'aquest Ajuntament.

ARTICLE 22

Les Ordenances Fiscals establiran els preus que ha de cobrar l'Ajuntament per les llicències atorgades, per a exercir la venda ambulant en el lloc assignat. Si no es complissin els requisits d'aquest Reglament, es perdran els drets adquirits com a venedor i usuari del lloc assignat.

 

 

ARTICLE 23

Les vacants que es poguessin produir durant l'exercici es cobriran amb les sol·licituds cursades dins del termini i que no es van adjudicar.

Així mateix, quan les persones interessades no puguin assistir al mercat per causa de força major, es permetrà fer les substitucions als pares, fills, cònjuges, empleats d'alta en la seguretat social o als germans entre si.

Un mateix venedor/a pot ser titular de més d'una autorització o llicència en mercats diferents o mercats periòdics en diferents localitats, però mai en el mateix mercat.

ARTICLE 24

Per raons d'interès públic les autoritzacions seran revocables per l'Ajuntament en qualsevol moment, sense que això doni lloc a indemnització o compensació econòmica de cap mena.

Igualment, l'Ajuntament podrà acordar, si ho considera necessari, el trasllat de l'emplaçament, sense que això origini tampoc cap dret o compensació econòmica, la qual cosa es comunicarà a la persona titular de la llicència amb una antelació mínima de quinze dies, tret que per raons d'urgència aquest termini hagi de ser reduït.

ARTICLE 25

Es produirà la caducitat i/o retirada de la llicències quan:

1. Les persones titulars de llocs no hagin assistit al mercat durant 4 dies seguits de mercat, o de 8 d'alterns, en un any sense causa justificada i no comunicada a l'Administració. S'exceptua el període de vacances, baixes laborals.. que també s'haurà de comunicar per escrit a l'Ajuntament.

2. La manca reiterada de neteja del lloc i el seu entorn, una vegada hagi finalitzat el dia del mercat i s'hagin retirat les instal·lacions.

3. Donar-se de baixa en la Declaració censal del Registre d'Hisenda.

4. Donar de baixa l'assegurança d'autònoms o la manca de pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social.

5. No renovar el permís per a manipular aliments.

6. L'incompliment de l'article 20 d'aquest Reglament.

7. Per qualsevol altra causa que pugui anar en contra de l'ordre públic.

8. Quan un titular perdi la seva parada, durant 1 ANY, no podrà tornar a despatxar en el mateix lloc, encara que quedin llocs lliures, s'inscriurà en la llista d'espera.

9. El dia 31 de desembre de cada any.

10. Per incompliment del pagament de la taxa anual.

ARTICLE 26

Les llicències s'extingeixen quan es doni algun dels supòsits següents:

a) Jubilació de la persona titular

b) Mort de la persona titular

c) Incapacitat permanent de la persona titular

d) Renúncia

e) Revocació

f) Supressió de la modalitat de comerç de què es tracti

g) Extinció del termini de la llicència de venda

ARTICLE 27

Les persones titulars de les botigues o establiments comercials permanents situats en la zona dels mercats, si hi ha una vacant, tenen un dret preferent per a accedir a una llicència municipal relativa a un lloc de venda emplaçat davant del seu establiment.

Aquest lloc ha de ser de dimensions similars al de la majoria de parades del mercat.

 

​​​​​​​CAPÍTOL IV PRODUCTES

ARTICLE 28

L'adjudicatari de l'autorització municipal només estarà autoritzat a vendre els tipus de productes que constin en l'autorització corresponent, amb el compliment del que s'estableix en la legislació vigent aplicable a cada producte. L'adjudicatari podrà sol·licitar el canvi de l'activitat autoritzada, amb l'autorització municipal prèvia i el compliment dels requisits establerts en aquest Reglament.

ARTICLE 29

L'única persona responsable dels desperfectes o mal estat dels productes venuts i de les seves conseqüències és el venedor, que quedarà sotmès a les obligacions que legalment li siguin exigibles. En cap cas serà responsable l'Ajuntament.

ARTICLE 30

L'exercici de qualsevol tipus de venda, en la qual se sospiti que les mercaderies són falsificacions o productes "pirates", o que la procedència d'aquests pugui no ser legal, es procedirà a la immediata confiscació de la mercaderia i es requerirà la venedor perquè en el termini de 3 dies present els documents (factures, albarans, etc....), que acreditin que tant la mercaderia com la seva procedència és legal.

Si el venedor/a demostra documentalment, dins del termini concedit, que la mercaderia i la seva procedència és legal es retornarà la mercaderia intervinguda.

Si passats els 3 dies, el venedor no acredités la legalitat de la mercaderia i de la seva procedència, la mercaderia quedarà dipositada en el magatzem municipal i es donarà compte a l'autoritat judicial, perquè dicti el que correspongui.

Les despeses ocasionades per les operacions d'intervenció, dipòsit, analítica, transport i destrucció seran de compte de la persona comerciant intervinguda.

ARTICLE 31

El mercat de la Vila d'Andratx se situarà en les vies públiques següents:

- Passeig de Son Mas.

- Carrer Són Moner

- Carrer Jaume Tortella

- Carrer Són Esteva

- Carrer Doctor Pedro Gonzalez

- Plaça España

- Francisca Mandilego

El mercat de S'Arracó se situarà en les vies públiques següents:

- Plaza Weyler

El mercat del Port d'Andratx se situarà en:

- Sa Llotja, Faro petit...

L'Ajuntament es reserva la facultat de reduir o ampliar aquestes àrees, prèvia comunicació.

Dates:

Tots els dimecres (inclòs festius) de l'any, en la Vila d'Andratx

Tots els dissabtes (inclòs festius) de l'any, en S'Arracó

Tots els dilluns (inclòs festius) de l'any en Port d'Andratx

Mitja hora abans d'obrir el mercat, fa falta que tots els vehicles hagi fet la descàrrega de mercaderies i surtin del recinte, segons l'art. 9.

A partir de les 15:00h., hauran d'estar desmuntades totes les parades del mercat i obligació inexcusable de recollir la totalitat de les escombraries.

 

CAPÍTOL V DE LA PERSONA ENCARREGADA DEL MERCAT

ARTICLE 32

L'Ajuntament nomenarà un funcionari municipal, el qual assumirà les seves funcions amb la denominació de persona encarregada. Li ho proveirà d'una credencial perquè complir o desenvolupar la seva tasques.

ARTICLE 33

Seran funcions pròpies de la persona encarregada del mercat:

1. Vigilar el compliment d'aquest Reglament.

2. Assenyalar els llocs a ocupar.

3. Resoldre conflictes que es presents i donar compte, immediatament, a la Regiduría corresponent.

4. Donar trasllat/proposar possibles imposicions per incompliment d'aquest Reglament i tenir cura de la bona marxa del mercat i del manteniment de l'ordre públic, per la qual cosa s'auxiliarà amb la col·laboració de la Policia Local.

5. Donar compte de totes les deficiències en l'aspecte sanitari i en la disciplina del mercat.

6. Vigilar la neteja del recinte del mercat, per la qual cosa disposarà de mesures adequades per a la bona marxa del mercat.

La persona encarregada del mercat, com a primera provisió, podrà suspendre provisionalment la venda a qualsevol venedor, en els casos d'infraccions greus. També, tindrà la potestat per a ocupar la parades que quedin lliures, una hora després d'haver començat el mercat.

Finalment, la persona encarregada del mercat, elaborarà un informe, on donarà compte a l'autoritat municipal de les possibles incidències sorgides durant el dies del mercat. Queda clar que la matèria d'ordre públic correspon a la Policia Local.

 

CAPÍTOL VI INFRACCIONS I SANCIONS

ARTICLE 34

L'incompliment de les disposicions d'aquest Reglament per part de les persones titulars de les parades de mercat, podrà originar infraccions de caràcter LLEU, GREU o MOLT GREUS

ARTICLE 35

La graduació de les faltes es qualificarà de la manera següent:

A) Faltes LLEUS:

1. No tenir exposat el cartó o no tenir-lo a la disposició de l'encarregat del mercat o agent autoritzat quan la llicència, o altres documents, corresponents a la titularitat i exercici del lloc, li ho requereixi.

2. Estar malmesos els elements materials del lloc i les instal·lacions.

3. Originar escàndols, discussions i baralles.

4. Realitzar qualsevol acte prohibit en aquest Reglament o altres disposicions generals, així com l'incompliment de les obligacions imposades que , de manera expressa, no tinguin una altra qualificació.

5. Compartir una parada de venda.

6. Canviar el producte de venda sense previ avís.

7. Presència de persones no autoritzades en la parada de venda, tret dels casos previstos.

8. Desobeir les ordres verbals rebudes per part de l'autoritat o empleat públic.

9. No exposar els preus dels productes.

10. Abandó de la parada 4 vegades seguides, sense previ avís

11. Ocupar un lloc que NO correspon amb la persona autoritzada.

B) Faltes GREUS:

1. La reiteració de dues faltes lleus de naturalesa igual en un any.

2. Realització d'actes que alterin l'ordre intern del mercat.

3. Haver estat sancionat amb 3 faltes lleus dins del mateix any.

4. La venda d'articles no autoritzats.

5. No desmuntar ni retirar les instal·lacions i mercaderies després de les 15:00h.

6. Modificar la configuració, grandària i ocupació de les parades, sense autorització o sense ajustar-se a les condicions de la llicència.

7. La manca de neteja i la falta de col·laboració en la neteja de la parada i els voltants d'aquesta.

C) Faltes MOLT GREUS:

1. L'incompliment de les ordres dictades per l'Administració Municipal o dels representants d'aquestes.

2. La reiteració de dues faltes greus durant un any.

3. El traspàs o subarrendament del lloc sense comptar amb la deguda autorització municipal.

4. La venda d'articles en males condicions que suposin un perilla per a la salut de les persones.

5. Engany que impliqui falsedat dels documents exigibles reglamentàriament.

ARTICLE 36

Dins del màxim autoritzat, la quantia de les multes es fixarà tenint en compte les circumstàncies de cada cas i dels antecedents de l'infractor, i s'adequarà al que preveu l'article 29 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim jurídic del Sector Públic, respecte a l'existència d'intencionalitat o reiteració, la naturalesa dels perjudicis causats, i les reincidències en el termini d'1 any d'infraccions de la mateixa naturalesa. Respecte a la seva prescripció, estarà al que preveu l'article 30, de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.

ARTICLE 37

L'Ajuntament, en cas d'infraccions, podrà intervenir els productes exhibits pels venedors com a mesura cautelar, sense perjudici de les sancions que, si s'escau, correspongui imposar al presumpte infractor.

ARTICLE 38

Els representants de l'autoritat o gents (Policia Local o encarregat del mercat) podran ordenar la retirada de la parada quan aquesta no tingui autorització administrativa o en el cas que el gènere fos robat, es decomissarà aquest gènere, el qual es posarà recuperar prèvia presentació dels documents que acreditin la propietat, i previ pagament del preu públic que correspongui.

ARTICLE 39

A més dels supòsits en què així es prevegi expressament en aquest Reglament, els agents de l'autoritat poden decomissar els utensilis i el gènere objecte de la infracció o que hagin servit, directament o indirectament, per a la seva comissió, els quals queden sota la custòdia municipal mentre sigui necessari per a tramitar el procediment sancionador o, en defecte d'això, mentre perdurin les circumstàncies que van motivar el decomís.

Les despeses ocasionades pel decomís seran a càrrec del causant de les circumstàncies que l'han determinat.

Si es tracta de béns fungibles es destruiran o els donaran el destí adequat. Els objectes decomissats es dipositaran a la disposició de l'òrgan sancionador competent per a la resolució de l'expedient. Una vegada dictada resolució ferma i transcorreguts dos mesos sense que el titular hagi recuperat els objectes s'han de destruir o lliurar gratuïtament a entitats sense ànim de lucre amb finalitats socials.

ARTICLE 40

Així mateix, els agents de l'autoritat hauran d'informar les persones infractores, que reconeguin la seva responsabilitat en matèria de venda ambulant, de la possibilitat de fer efectives immediatament les sancions de multa per l'import mínim que estigués establert en aquest Reglament.

Quan l'Ordenança no fixi l'import mínim de la sanció que correspongui, la rebaixa serà del cinquanta per cent del seu import màxim.

ARTICLE 41

La persona titular de l'autorització serà sempre i, en qualsevol cas, la persona responsable de les infraccions que produeixi en tots els ordres (laboral, civil, administratiu o penal). L'Ajuntament no serà mai responsable per actes imputables a les persones venedores.

- Les faltes lleus podran ser sancionades amb la suspensió de l'autorització d'un a cinc dies hàbils i/o multa de 50€ fins a 750€.

- Les faltes greus podran ser sancionades amb suspensió temporal de la autorización de venda d'un a sis mesos i/o multa de 751€ fins a 1.500€.

- Les faltes molt greus, amb la pèrdua de la llicència municipal de venda, si la naturalesa de la falta ho requereix, amb la caducitat absoluta de l'autorització sense dret a indemnització i/o multa de 1.501€ fins a 3.000€.

La reiteració d'una falta molt greu comportarà automàticament la caducitat de l'autorització.

En tots els casos, les sancions s'imposaran amb subjecció al procediment sancionador regulat en la Llei de procediment administratiu.

ARTICLE 42

D'acord amb els articles 186 de la Llei 20/2006 i el 21.k de la Llei 7/1985, correspon a l'alcalde/sa de la corporació o autoritat en qui delegui, la facultat d'imposar les sancions. Per a imposar sancioni, s'hauran d'instruir els expedients oportuns amb l'audiència de la persona interessada, abans d'executar la resolució d'acord amb el que preveu el Decret 14/1994, de 10 de febrer.

Això no obstant, no s'instruirà prèviament l'expedient, si la infracció exigeix o aconsella l'actuació immediata de l'autoritat. Sense perjudici que posteriorment es tramitin o s'interposin els recursos que corresponguin legalment.

ARTICLE 43

1. Les infraccions molt greus prescriuen als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos. Aquests terminis es comptaran a partir de la producció del fet sancionable o de la finalització del període de comissió, si es tracta d'infraccions continuades.

2. Les sancions prescriuran en els mateixos terminis comptats a partir de la fermesa de la resolució sancionadora.

 

CAPÍTOL VII ESPECIFICACIONS PER AL MERCAT EN LA LOCALITAT D'ANDRATX

ARTICLE 44

Els llocs del mercat hauran de respectar els establiments existents, els quals podran sol·licitar autorització per a, els dies de mercat, poder treure davant de la de la seva façana, o part d'ella, expositors i productes.

ARTICLE 45

L'Ajuntament en qualsevol moment podrà canviar de lloc els llocs per necessitats d'organització, sense que les persones autoritzades tinguin dret a cap mena d'indemnització.

ARTICLE 46

Per motius de seguretat l'Alcaldia de l'Ajuntament o la Regidoria en qui delegui, podrà assenyalar carrers i llocs en general en els quals no es puguin posar llocs, o traslladar llocs de lloc o, fins i tot, podrà disposar el canvi d'ubicació de tot el mercat.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

A partir de l'entrada en vigor d'aquest Reglament, i després de determinar per l'Administració municipal els màxims llocs de venda, no s'adjudicaran més metres de venda del mercat setmanal dels quals hi hagi en aquell moment, tret dels casos de canvis de nom, traspassos autoritzats o ocupació de metres que quedin vacants.

Per a cobrir vacants, tindran preferència les sol·licituds presentades per persones domiciliades en aquest terme municipal i, a continuació, es tindrà en compte l'antiguitat de les altres sol·licituds.

​​​​​​​DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA

A partir de la vigència d'aquest Reglament totes les concessions o autoritzacions de llocs de venda que es donin es regularà per les normes d'aquest Reglament.

 

​​​​​​​DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA

S'encarregaran de la vigilància del mercat les persones adscrites al Servei de Mercat, les quals vetllaran pel compliment d'aquestes normes i de totes les ordres i instruccions que dicti l'autoritat municipal. Per tot això, la Comissió representativa dels venedors del mercat es considera com a col·laboradora de la seva conducta, s'adequa a aquestes normes i sempre que no dificulti el bon ordre del mercat.

 

DISPOSICIONS FINALS

DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA

Els dubtes que plantegi la interpretació d'aquest Reglament o els casos no previstos en aquest, les resoldrà l'Ajuntament.​​​​​​​

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL SEGONA

Allò no previst en aquest Reglament comportarà l'aplicació de les Ordenances Fiscals, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local; la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears; la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de de règim local de les Illes Balears; i una altra legislació vigent en tot allò que es refereix a la matèria regulada en aquest Reglament i totes les altres disposicions que en matèria de mercat siguin aplicable.

DISPOSICIÓ FINAL TERCERA

Complementaran aquest Reglament les tarifes, els preus públics i les taxes que acordi anualment la Corporació Municipal, de manera legal i altres disposicions generals.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA

Aquest Reglament entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Des de l'entrada en vigor d'aquest Reglament, queda derogat l'anterior Reglament regulador dels mercats temporals. I, també, qualsevol disposició dictada, amb posterioritat, per l'Administració Municipal i que s'oposi a aquest Reglament.

De conformitat amb el qual disposen els articles 70.2 i 65.2 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, el present Reglament entrarà en vigor, una vegada s'hagi publicat íntegrament el seu text en el Butlletí Oficial dels Illes Balears, BOIB, i hagin transcorregut quinze dies a partir de la seva publicació. Contra el present acord es podrà interposar en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la present publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, BOIB, recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

Sense perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que s'estimi procedent en dret.

 

(Signat electrònicament: 18 de novembre de 2025

La batlessa-presidenta Estefanía Gonzalvo Guirado)