Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 851800
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen ajuts per a la formació de personal investigador (FPI) i la formació de personal investigador empresarial (FPI-E), així com subvencions per a taxes acadèmiques (FPI 2025), amb cofinançament del Fons Social Europeu Plus (FSE+)
Versió PDF
Fets
1. L'article 30 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, estableix que, en matèria de recerca, innovació i desenvolupament científic i tècnic, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva.
2. La Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears (BOIB núm. 105, de 9 d'agost), té per objecte el foment de l'activitat d'investigació, de desenvolupament tecnològic i d'innovació, entesa com a bé comú en l'àmbit de les Illes Balears, i la coordinació i la planificació de l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears (ECTIB). Es pretén, a més, impulsar la transparència, la difusió i la transferència de coneixement en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Així mateix, l'article 12 d'aquesta Llei defineix el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears com l'instrument per aconseguir els objectius establerts per aquesta Llei en matèria de recerca, desenvolupament i innovació.
3. El Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears 2018-2022, aprovat el 29 de març de 2019, té com a fi últim contribuir i donar impuls al lideratge científic i tecnològic de la regió i les capacitats d'innovació com a elements essencials per a la creació d'ocupació de qualitat, la millora de la productivitat i la competitivitat empresarial, la millora en la prestació dels serveis públics i, finalment, el desenvolupament i el benestar dels ciutadans.
4. Els recursos humans són el factor limitador més important per a la creació, l'absorció i la transformació del coneixement. La formació de personal investigador d'aquesta convocatòria és una mesura de foment de la recerca científica i tecnològica amb la qual es pretén enfortir la capacitat de recerca dels grups d'R+D, tant del sector públic com del privat, i millorar la capacitat tecnològica de les empreses mitjançant la formació i l'adaptació de personal qualificat que es pot incorporar al sistema d'innovació.
5. Amb aquesta convocatòria es pretén fomentar la recerca científica i tecnològica en àrees que serveixen per satisfer les necessitats socials i productives de les Illes Balears i, alhora, formar investigadors, a fi que la formació rebuda durant el període de gaudi de l'ajut contribueixi a integrar-los en el sistema productiu.
6. El 19 d'abril de 2024 es va publicar l'Acord del Consell de Govern pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026. Entre les subvencions previstes en el Pla es troba, en el punt I.5.3, la convocatòria d'ajuts per a la formació de personal investigador.
7. Aquest expedient es durà a terme pel procediment de tramitació anticipada de despesa (art. 43, 44, 45 i 46 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
8. El Programa de Fons Social Europeu (FSE+) 2021-2027 de les Illes Balears inclou, sota la Prioritat 3 (Educació i Formació), Objectiu Específic E, Acció 03, referent a les ajudes per a la formació de personal investigador, té com a objectiu incrementar el coneixement del personal investigador, elevar les capacitats i, amb ell, la productivitat de la regió. En aquest sentit, la convocatòria és susceptible de ser cofinançada amb el FSE+.
9. Des de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, s'ha tramitat la inclusió d'aquesta convocatòria en el Pla Anual de Foment de l'Ocupació Digna 2025 (PAFED 2025) com a requisit indispensable per incloure-hi el cofinançament del Programa FSE + de les Illes Balears. Atès que aquesta podria entrar dins l'àmbit de la condició afavoridora CFT 4.3, marc polític estratègic pel sistema d'educació i formació a tots els nivells, que està associada a l'objectiu específic E, i és coherent amb les corresponents estratègies i documents de planificació establerts per complir la condició esmentada.
10. D'acord amb el que es disposa en l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre Ajudes Estatals de Recerca i Desenvolupament i Innovació (2022/C 414/01), no s'aplicarà el que es disposa en l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) a les ajudes concedides a organismes públics de recerca per a activitats no econòmiques, incloent-hi com a tals la formació de personal i l'R+D independent dels organismes de recerca. Cal, això sí, que es pugui distingir amb claredat entre les activitats de caràcter econòmic i no econòmic de l'organisme.
11. A més, si l'organisme de recerca realitza gairebé exclusivament activitats no econòmiques, també estan exclosos de l'àmbit d'aplicació de la normativa d'ajudes d'estat, sempre que les seves activitats econòmiques siguin purament accessòries. És a dir, que corresponguin a una activitat relacionada directament amb el seu funcionament o que sigui necessària per al funcionament de l'organisme de recerca, o que estigui estretament vinculada al seu principal ús no econòmic, i tingui un abast limitat. Es considerarà que això es produeix quan les activitats econòmiques consumeixen exactament les mateixes entrades (inputs), com material, equipament, mà d'obra i capital fix, que les activitats no econòmiques, i la capacitat assignada cada any a aquestes activitats econòmiques no supera el 20 % de la capacitat anual total de l'entitat de què es tracti.
12. En aplicació de l'anterior, les ajudes previstes en aquesta resolució per a la modalitat A (FPI) no tindran la consideració d'ajudes d'estat.
13. En relació amb la modalitat B (FPI-E) d'aquesta convocatòria, les empreses estaran sotmeses al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE als ajuts de minimis, l'import total dels quals, compatibles amb el règim d'ajudes estatals, corresponents a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros en un període de tres anys des de la primera resolució de concessió. Per a aquest càlcul, els ajuts es consideren concedits en el moment en què es confereix a l'empresa el dret legal a rebre l'ajut, amb independència de la data de pagament.
14. La Recomanació de la Comissió Europea (2005/251/CE) d'11/03/2005 (DOUE L75 de 22/03/2005), relativa a la Carta Europea de l'Investigador i Codi de Conducta per a la contractació d'investigadors, s'aplicarà en els ajuts convocats en aquesta resolució. És per això que el personal investigador contractat i les entitats a les quals s'adscriguin hauran de complir els principis i exigències generals establerts en la recomanació.
15. A més, s'ha de tenir en compte la disponibilitat pressupostària per a l'exercici de 2025 i els informes previs de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, amb la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també les facultats per dictar resolucions establertes en la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Decret 7/2025, d'11 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
4. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).
6. Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
7. Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, del 13 de febrer de 2010).
8. Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013.
9. Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.
10. Reglament (UE) 2023/2831, de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
11. Comunicació de la Comissió sobre el marc d'ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació (2022/C 414/01), publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea C 414/1, de 28 d'octubre de 2022.
12. Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu Plus durant el període de programació 2021-2027.
13. Reglament (UE, Euratom) 2024/2509 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2024, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria en regiment de concurrència competitiva de subvencions a centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic i a empreses ubicades a les Illes Balears per finançar vint-i-sis ajuts amb la finalitat de completar la primera etapa de formació en investigació, així com de les subvencions corresponents per a taxes acadèmiques, amb les especificacions i els requisits que s'estableixen en l'annex 1 d'aquesta Resolució i per un import de 3.628.908,66 euros.
2. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria, que consten en l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
3. Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que es consideri oportú.
(Signat electrònicament: 18 de novembre de 2025)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer Objecte de la convocatòria
1. L'objecte de la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, és atorgar subvencions a centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic i a empreses ubicades a les Illes Balears per finançar vint-i-sis ajuts per formar personal investigador, l'objectiu de les quals és formar en recerca científica i tècnica a titulats superiors universitaris que vulguin fer una tesi doctoral.
2. D'altra banda, també és objecte d'aquesta convocatòria atorgar subvencions destinades a cobrir les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació, que inclouen la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral.
Segon Modalitats d'ajuda
Les sol·licituds que es presentin a aquesta convocatòria han d'enquadrar-se en alguna de les modalitats que s'indiquen a continuació:
1. Modalitats:
a) Modalitat A (FPI): vint-i-un ajuts destinats a la formació de personal investigador en centres d'R+D, per a la realització de tesis doctorals vinculades a un projecte d'investigació finançats per un organisme competent mitjançant convocatòries públiques competitives.
b) Modalitat B (FPI-E): cinc ajuts destinats a la formació de doctors a empreses ubicades en les Illes Balears, mitjançant el cofinançament dels contractes laborals del personal investigador en formació que participi en un projecte de recerca industrial o de desenvolupament experimental que es desenvolupi en una empresa, en el qual s'ha d'emmarcar la tesi doctoral, per afavorir la inserció laboral d'investigadors a les empreses des dels inicis de les seves carreres professionals, contribuir a l'ocupabilitat d'aquests investigadors i promoure la incorporació de talent al teixit productiu per elevar-ne la competitivitat.
El projecte de recerca industrial o de desenvolupament experimental es pot executar totalment o parcialment a l'empresa o en col·laboració entre l'empresa i una altra entitat, pública o privada.
En el cas de no assignació dels ajuts de la modalitat B (FPI-E), sigui per falta de candidats sol·licitants o perquè els candidats presentats no tenen la qualitat científica suficient segons el criteri establert per la Comissió de Selecció Interna, els ajuts no assignats poden afegir-se al nombre de places que s'han d'assignar als ajuts de la modalitat A (FPI).
2. Taxes acadèmiques:
En el cas dels ajuts destinats a investigadors en formació que realitzin la tesi doctoral en un programa de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, el pagament dels ajuts corresponents a les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació adscrit a les entitats beneficiàries correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i s'ha d'abonar mitjançant un endós a la Universitat de les Illes Balears.
El concepte de taxes acadèmiques per a cada persona investigadora en formació adscrita a les entitats beneficiàries d'aquesta subvenció inclou la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral.
Tercer Beneficiaris i persones candidates
1. Beneficiaris: poden ser beneficiaris dels ajuts els centres d'R+D ubicats a les Illes Balears, sempre que compleixin els requisits i condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i acreditin disposar de la capacitat administrativa, financera i operativa necessària per complir les obligacions previstes en aquesta convocatòria, que es detallen a continuació:
a) Centres públics d'R+D: les universitats públiques, els organismes públics de recerca reconeguts per la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, els centres d'R+D amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada vinculats a l'Administració General de l'Estat o que en depenen, i els centres d'R+D vinculats a administracions públiques territorials o que en depenen, independentment de la personalitat jurídica.
b) Centres públics i privats d'R+D sense finalitat de lucre: les universitats privades i entitats públiques i privades sense finalitat de lucre amb capacitat i activitat demostrada en R+D. S'hi inclouen els centres tecnològics la propietat i la gestió dels quals correspon majoritàriament a les administracions públiques.
c) Centres tecnològics i centres de suport a la innovació tecnològica: d'acord amb el Reial decret 2093/2008, de 19 de desembre, pel qual es regulen els centres tecnològics i els centres de suport a la innovació tecnològica d'àmbit estatal i es crea el registre d'aquests centres.
d) Empreses privades d'R+D i/o innovació: entitats privades amb capacitat i activitat demostrades en R+D+I.
2. Candidats: els candidats interessats en aquests ajuts, personal investigador en formació, poden presentar propostes a les entitats amb el vistiplau de la persona directora de la tesi i de la persona investigadora principal del projecte.
3. No poden ser beneficiaris de les subvencions les persones, entitats o agrupacions en què concorri alguna causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.
Quart Finançament dels ajuts
1. Es destina un màxim de 3.628.908,66 euros a aquesta convocatòria que té caràcter pluriennal, amb la distribució anual i per partides següent:
Any 2025: 0,00 €
Any 2026: 0,00 €
Any 2027: 883.405,38 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
Any 2028: 883.405,38 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
Any 2029: 886.525,38 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
Any 2030: 975.572,52 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
2. Les despeses de la convocatòria que hagin abonat els beneficiaris fins al 31 de desembre de 2029 poden cofinançar-se amb el Fons Social Europeu (FSE+) a través del Programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027. Les actuacions que s'hi preveuen poden ser cofinançades en un 60% amb càrrec al Programa FSE+.
3. En l'establiment de les condicions per accedir als ajuts es tenen en compte principis horitzontals prevists pel FSE+ en el període de programació 2021-2027, als quals han de contribuir de forma general les accions cofinançades. Aquests principis es concreten en la igualtat de gènere, igualtat d'oportunitats i no discriminació, l'accessibilitat i el canvi climàtic.
4. Aquest és un expedient de despesa anticipada, de conformitat amb el que s'estableix a l'article 71 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. Aquesta convocatòria està sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de comptabilitzar-la per finançar el compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici següent a aquell en què es tramiti l'expedient.
6. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.
Cinquè Règim de compatibilitats
1. Aquest ajut per formar personal investigador és incompatible amb qualsevol altre ajut de característiques semblants i també amb vinculacions contractuals que puguin restar exclusivitat a la dedicació a la recerca.
2. Els ajuts sí que són compatibles amb altres aspectes no relacionats amb la mateixa finalitat:
3. El personal investigador en formació o les entitats beneficiàries d'aquests ajuts han de comunicar qualsevol possible causa d'incompatibilitat a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyament Artístics Superiors.
Sisè Òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment
1. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors és l'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria.
2. El conseller d'Educació i Universitats és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de les sol·licituds. També és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
3. Amb caràcter general, d'acord amb les normes establertes per a la prevenció del frau, totes les persones que intervinguin en el procediment de selecció de beneficiaris i verificació del compliment de condicions han de reforçar la seva implicació en aquest objectiu a través d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos, i s'han de comprometre a actualitzar-la en el cas que es modifiqui la situació respecte de la declaració original, motiu que els impediria participar en el procediment.
4. El termini màxim per resoldre els procediments i notificar-ne la resolució és de sis mesos comptadors des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
5. El termini per resoldre es pot interrompre, d'acord amb l'article 22.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, durant el període d'avaluació, així com durant el temps necessari per a l'esmena de deficiències i l'aportació de documents.
Setè Requisits de les persones candidates
1. En el termini de presentació de sol·licituds, els candidats han de complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola o d'algun estat membre de la Unió Europea. També hi podem concórrer les persones estrangeres no comunitàries amb permís de residència vigent o en via d'aconseguir-lo. Queden excloses de concórrer-hi les que estiguin en situació d'estada.
b) Tenir la titulació de grau o equivalent amb una nota mitjana d'expedient acadèmic igual o superior a 7,00 (escala de 0 a 10), d'acord amb els criteris que especifica el Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional.
c) La finalització dels estudis que donen accés al programa oficial de doctorat, per a la modalitat A ha de ser posterior a l'1 de gener de 2022.
d) Excepcionalment, la data d'acabament dels estudis que donen accés al programa de doctorat, per a la modalitat A pot ser com a límit l'1 de gener de 2017, en els casos següents:
e) No haver estat beneficiari, en el moment de la sol·licitud, d'un altre contracte predoctoral per un període superior a dotze mesos, ni haver completat prèviament aquest període. En cas que la persona candidata hagi gaudit anteriorment d'un contracte predoctoral formalitzat d'acord amb l'article 21 de la Llei 14/2011, de l'1 de juny, per un període igual o inferior a dotze mesos, la durada del nou contracte haurà de garantir que, sumant els períodes previs de contracte predoctoral, no se superi el límit màxim de quatre anys. Aquest límit s'amplia fins a sis anys en el cas de persones amb discapacitat.
2. En el moment de l'acceptació, els candidats han d'estar en disposició de complir els requisits següents:
a) Tenir la residència a les Illes Balears, la qual es pot acreditar mitjançant el certificat d'empadronament a un municipi de les Illes Balears.
b) Estar matriculats en un programa oficial de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, per a l'any acadèmic 2026-2027, d'acord amb la normativa vigent. Excepcionalment, es permetran programes de doctorat d'altres universitats sempre que quedi palesa, mitjançant un informe raonat aprovat per la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, la impossibilitat de realitzar la tesi doctoral a la Universitat de les Illes Balears perquè cap programa de doctorat existent no s'adequa a la temàtica de la tesi doctoral.
Vuitè Requisits de la direcció dels treballs, tutorització i projectes de recerca
1. S'ha de designar un doctor responsable de la direcció de la tesi doctoral.
2. Els directors de la tesi només poden formar part d'una única sol·licitud. La presentació de més d'una sol·licitud implica excloure-les totes.
3. Cap director de tesi no pot dirigir simultàniament, a partir de la data de concessió, més de dos beneficiaris de cap tipus d'ajut per a la formació de personal investigador del Govern de les Illes Balears.
4. En el moment de la incorporació s'ha de designar una persona responsable de la tutorització de la persona investigadora en formació, que ha de tenir una vinculació funcionarial, contractual, i/o estatutària amb l'entitat sol·licitant en la qual s'hagi de dur a terme el treball. Per a la modalitat B, en el cas de no tenir-hi una vinculació laboral directa, podrà ser designada com a tutora si participa en el capital de l'empresa o d'una altra empresa que hi estigui relacionada mitjançant accions o de manera societària, la qual cosa suposi una capacitat de control efectiu, directe o indirecte, de l'entitat. La persona que es designi com a tutora podrà ser la mateixa persona que sigui la responsable de l'execució del projecte a l'entitat.
La persona designada com a tutora, en cas de tenir el grau de doctor, podrà actuar com a director de la tesi doctoral prèvia assignació per part de la comissió acadèmica responsable del programa en què s'ha matriculat l'investigador en formació, d'acord amb el Reial decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat, sense perjudici que pugui haver-hi un director o codirector vinculat amb la universitat on es cursa el doctorat. La persona que es designi com a tutora podrà ser la mateixa persona que sigui la responsable de l'execució del projecte en l'entitat.
5. Per als ajuts de la modalitat A, el projecte de tesi ha d'estar emmarcat en un projecte de recerca i desenvolupament tecnològic actiu subvencionat per un organisme competent mitjançant una convocatòria pública competitiva (projecte marc). No han de ser considerats com a projectes marc les convocatòries Ramón y Cajal, Miguel Servet o similars. Si l'aprovació del projecte marc està en fase de resolució provisional, la concessió de l'ajut s'ha de condicionar a la resolució definitiva d'aprovació del projecte. La resolució definitiva s'ha de presentar en un termini no superior a sis mesos a partir de la data de concessió d'aquest ajut. El director (o directors) del treball de tesi han de formar part oficialment de l'equip executor d'aquest projecte marc.
6. Per als ajuts de la modalitat B, el projecte de tesi ha d'estar emmarcat en un projecte de recerca industrial/empresarial o de desenvolupament experimental (projecte marc), com es detalla a continuació:
7. L'investigador principal o responsable del projecte marc ha d'autoritzar la realització i justificar la disponibilitat de finançament per al desenvolupament del treball de formació investigadora o tesi, d'acord amb el punt dotzè, 2 e) i f) d'aquest annex.
8. Només es pot presentar una sol·licitud per cada projecte marc. Si se'n presenta més d'una, s'han d'excloure del tràmit totes les sol·licituds que es presentin per al mateix projecte marc.
Novè Característiques dels contractes
1. Aquests ajuts per a la formació de personal investigador es formalitzen mitjançant un contracte predoctoral en formació amb l'entitat d'adscripció del personal investigador en formació, d'acord amb el que estableix l'article 21 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, modificada per la Llei 17/2022, de 5 de setembre, i la resta de normativa aplicable.
2. La formalització per mitjà d'un contracte laboral es realitza segons la legislació laboral vigent i respecta els principis establerts en la Carta Europea de l'Investigador i el Codi de Conducta per a la contractació d'investigadors, establerts per l'Espai Europeu de Recerca.
3. L'ajut té la durada màxima de quaranta-vuit mesos a partir de la data d'incorporació.
4. El contracte no pot excedir els quatre anys, excepte en el cas de persones amb discapacitat, per a les quals pot arribar fins a sis anys, incloses les pròrrogues, segons les característiques de l'activitat investigadora i el grau de limitació.
5. En el cas que la persona seleccionada hagi gaudit d'un ajut de característiques similars, la durada d'aquest contracte anterior s'ha de descomptar de la durada total del contracte formalitzat arran d'aquesta convocatòria.
6. Les persones que ja tinguin un títol de doctor no poden participar en aquesta convocatòria.
7. Les persones investigadores en formació que defensin la seva tesi com a mínim tres mesos abans de la data de finalització de l'ajut gaudiran d'un període d'orientació postdoctoral (POP), d'un màxim de dotze mesos de durada, sense que juntament amb aquest POP es pugui superar la durada màxima inicial de gaudi de l'ajut, d'acord amb el que estableix l'article 22.1.c) de la Llei 14/2011. La dotació econòmica del POP ha de ser la mateixa que es destina al personal investigador en formació.
8. L'ajut atorgat s'ha de destinar a cofinançar les despeses de salari, seguretat social i indemnització per final del contracte. A més, si escau, s'ha d'afegir a aquest import el finançament necessari per a les taxes acadèmiques, que pot incloure la tutela acadèmica del doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient i la defensa de la tesi doctoral.
Desè Dotació econòmica
1. L'import màxim per cofinançar els contractes predoctorals en concepte de sou brut i quota patronal de la seguretat social, distribuïts en dotze o catorze pagues per any és de 33.673,13 € per cada una de les quatre anualitats. La Conselleria d'Educació i Universitats ha de finançar també la indemnització per final de contracte fins a una quantia màxima de 3.424,89 euros.
2. L'entitat contractant ha d'assumir qualsevol cost de contractació que excedeixi de l'ajut concedit, derivat d'increments retributius dels salaris dels investigadors contractats, d'increments de la quota empresarial de la Seguretat Social, d'increments en les taules salarials dels convenis col·lectius d'aplicació corresponents, i de l'aplicació de l'article 21.d) de la Llei 14/2011 o de qualsevol altra circumstància.
3. Les entitats beneficiàries estan obligades a aplicar les retencions fiscals que calguin i a ingressar les quantitats corresponents pels pagaments que facin al personal en formació.
4. Atès que aquests ajuts tenen caràcter d'iniciació i formació en la recerca, l'acabament del període de gaudi implica la impossibilitat de tornar a concedir a les persones que han estat beneficiàries un altre ajut per a la formació de personal investigador dels programes del Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears.
Onzè Termini i forma de presentació de sol·licitud
1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a les 00:00:00 hores del 21 de novembre i finalitza a les 12:00:00 hores del 22 de desembre de 2025 segons l'hora peninsular espanyola i de les Illes Balears del Reial Institut i Observatori de l'Armada.
2. El responsable de l'entitat sol·licitant ha de presentar la sol·licitud signada electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
3. En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els requerirà perquè la presentin en la forma indicada anteriorment. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'ha dut a terme l'esmena.
4. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les bases i la convocatòria per part de l'interessat.
5. La persona candidata només es pot incloure en la sol·licitud d'una entitat. En el cas que s'inclogui en més d'una sol·licitud, s'han de desestimar totes les sol·licituds presentades en les quals es repeteixi la persona candidata.
6. Els sol·licitants tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Administració. La comprovació del compliment de les obligacions tributàries estatals requerirà l'autorització del sol·licitant, mentre que la comprovació relativa a les obligacions tributàries autonòmiques i amb la Seguretat Social es durà a terme sempre que el sol·licitant no s'hi oposi expressament. Tant l'autorització com la manifestació d'oposició s'hauran de formalitzar a la sol·licitud. En cas d'oposar-se a la consulta, els sol·licitants hauran d'aportar els certificats acreditatius corresponents.
7. Les sol·licituds es poden presentar en català o castellà o anglès.
Dotzè Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud
Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar obligatòriament, a través del tràmit a la Seu electrònica i en format PDF, la documentació que s'enumera a continuació:
1. Pel que fa a l'entitat sol·licitant:
a) En el cas dels centres públics d'R+D, una còpia de la publicació en el butlletí oficial corresponent de la disposició per la qual es crea o es reconeix l'entitat o el centre, com també l'acreditació de la representació que exerceix la persona que signa la sol·licitud. Si la documentació ja consta en la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, n'hi ha prou amb indicar-ho, d'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015.
b) En el cas de persones jurídiques no incloses en la lletra anterior, el document constitutiu de l'entitat i els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o un certificat d'inscripció registral d'aquests documents, amb una declaració responsable de tenir com a objecte dur a terme activitats relacionades amb l'R+D, i l'acreditació de la representació que exerceix la persona que signa la sol·licitud.
c) En el cas de les empreses esmentades en el punt tercer,1.d), un informe de viabilitat financera per a l'execució del projecte i els comptes anuals.
d) En el cas de les empreses esmentades en el punt tercer,1.d), un informe de les activitats en R+D i/o d'innovació que realitza.
e) El document de declaració responsable de les entitats (imprès 1), signat pels seus responsables. La declaració ha d'incloure els punts següents:
f) Una declaració expressa en la qual es facin constar totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, sobre el compliment dels requisits a què es refereix l'article 6.3.d) 3a de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (imprès 1).
2. Pel que fa al director i, si escau, codirectors de la tesi:
a) El currículum vitae abreujat (CVA) en model normalitzat, disponible a través de l'aplicació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), utilitzant l'opció de la generació de currículum abreujat. El CVA es pot presentar en català, castellà o anglès (extensió màxima de 4 pàgines).
b) L'historial dels últims cinc anys de l'equip de recerca en què s'integra la persona que dirigeix la tesi doctoral, amb una referència especial als aspectes relatius a la formació de personal investigador. Ha d'estar redactat amb una tipografia clara, mida mínima d'11 punts, interlineat senzill i extensió màxima de 10 pàgines.
c) La descripció del projecte de tesi doctoral (extensió màxima 300 paraules).
d) La memòria cientificotècnica del projecte de tesi doctoral en el qual participa la persona investigadora en formació. La memòria ha d'especificar les activitats i tasques, incloent-hi les activitats formatives que haurà de dur a terme. En el cas de projectes col·laboratius, s'han d'identificar les entitats participants i descriure les activitats i tasques assignades a cadascuna. La memòria ha d'incloure els apartats següents: objectius, descripció, planificació del projecte (incloent-hi les tasques i fites a assolir), metodologia i els procediments que se seguiran, així com el pla de difusió dels quatre anys previstes d'ajut. Ha d'estar redactada amb una tipografia clara, mida mínima d'11 punts, interlineat senzill i extensió màxima de 20 pàgines.
e) Per la modalitat A, un document acreditatiu de la concessió del projecte marc en vigor, d'acord amb el punt vuitè, 5 d'aquest annex, en què han de figurar la quantitat concedida per finançar el projecte, les dates d'execució i els membres que en formen part, i acreditar la pertinença de la persona directora de tesi com a membre o investigador principal, amb una declaració responsable, si s'escau, sobre qualsevol altre ajut institucional, sol·licitat o concedit, relacionat amb la sol·licitud. En el cas que aquesta documentació sigui pública, es poden incloure en aquest document els enllaços al lloc web corresponent.
f) Per a la modalitat B, s'ha de presentar la memòria del projecte marc, d'acord amb el punt vuitè, 6 d'aquest annex. La memòria ha d'incloure la quantitat econòmica per finançar el projecte, les dates d'execució i els membres que en formen part i s'han d'especificar les activitats i funcions que realitza cadascú. S'han d'indicar els objectius, la descripció i el pla de difusió del projecte marc, tot avalat per la persona investigadora principal. Hi ha d'estat redactat amb una tipografia clara, mida mínima d'11 punts, interlineat senzill i extensió màxima de 20 pàgines.
3. Pel que fa a la persona candidata:
a) El certificat electrònic personal de dades acadèmiques de llicenciatura (ambdós cicles), enginyeria, arquitectura o grau, que ha d'incloure totes les assignatures superades amb els crèdits corresponents, les qualificacions obtingudes, el curs acadèmic i la nota mitjana de l'expedient. La nota mitjana s'ha d'expressar en una escala de 0 a 10.
b) El certificat electrònic de dades acadèmiques de màster, DEA o suficiència investigadora, que ha d'incloure totes les assignatures superades amb els crèdits corresponents, les qualificacions obtingudes, el curs acadèmic i la nota mitjana de l'expedient.
c) El currículum vitae normalitzat (CVN) de la persona investigadora en formació, disponible a través de l'aplicació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), que ha d'incloure la relació dels estudis realitzats, informació relativa a altres aspectes científics rellevants (beques obtingudes, participació en congressos, cursos de formació, publicacions, etc.) i qualsevol altra informació que es consideri pertinent.
d) La declaració responsable del gaudi d'ajuts de característiques similars (imprès 2). En el cas que la persona candidata hagi gaudit d'altres ajuts, ha d'especificar les dates i les entitats que han atorgat aquests ajuts. En aquesta declaració, s'ha de fer constar, si la persona candidata ha gaudit o gaudirà d'un contracte predoctoral previ a la incorporació, formalitzat d'acord amb el que s'estableix a l'article 2 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, per temps no superior a dotze mesos, que acrediti els períodes en què ha gaudit anteriorment del contracte predoctoral, amb indicació de les dates d'inici i fi de la vinculació contractual.
Aquest document inclou l'autorització a l'administració per a consultar que el candidat està al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social, així com les dades d'empadronament en un municipi de les Illes Balears.
e) Els candidats als quals s'ha d'aplicar alguna de les excepcions que recull el punt setè, 1 d'aquest annex, han de presentar un certificat oficial que justifiqui l'excepció.
Tretzè Esmena de la sol·licitud
1. Quan l'òrgan instructor ha revisat les sol·licituds, s'ha de publicar en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el llistat de sol·licituds admeses i excloses, i els motius d'exclusió i s'obrirà el període de deu dies hàbils per fer al·legacions.
2. En el cas de sol·licituds que no compleixin els requisits legals o els que exigeix l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, o no compleixin els requisits que exigeix aquesta convocatòria, l'entitat sol·licitant podrà esmenar el defecte i aportar la documentació preceptiva dins el termini de deu dies hàbils esmentats abans. Si, transcorregut aquest termini, no s'ha esmenat el defecte o no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha de considerar que desisteixen de la sol·licitud i s'ha d'arxivar l'expedient sense fer cap més tràmits, després de dictar la resolució corresponent, d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
3. A l'efecte del procés d'avaluació, no s'ha de tenir en compte cap mèrit presentat després de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds. Per tant, només es tindrà en compte la informació continguda en el CVN de la persona candidata, en el CVA del director de tesi i, si s'escau, del codirector de tesi, així com en la memòria cientificotècnica del projecte de tesi, en la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds. No serà possible l'actualització posterior de la informació continguda en aquests documents.
En cas que se sol·liciti esmena, rectificació o aclariment de tals documents, la informació que s'aporti haurà de referir-se, com a màxim, a la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds, no acceptant-se documents que incloguin informació que no estigués continguda en el document original.
Catorzè Entitats col·laboradores
De conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 9 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per a la fase d'avaluació externa s'ha designat, mitjançant el corresponent conveni, a l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB) com a entitat col·laboradora de prestigi reconegut encarregada de dirigir l'avaluació.
Quinzè Avaluació i selecció
1. Les subvencions regulades en aquesta resolució es concedeixen amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència i publicitat, i el sistema de selecció és la concurrència competitiva.
2. Les sol·licituds s'han de sotmetre a avaluació en dues fases, una d'externa i una altra d'interna.
3. La fase 1 o avaluació cientificotècnica externa és a càrrec de l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB), i l'executen persones expertes. Els criteris d'aquesta avaluació, aplicables a cadascuna de les àrees seleccionades pels candidats, són els següents:
a) Criteris relatius al candidat:
b) Criteris relatius a l'equip de recerca i al director o, si escau, codirectors de tesi (fins a un màxim de 15 punts). S'han de valorar la capacitat formativa dels doctors i el currículum vitae abreujat (CVA) del director i/o codirectors de la tesi, l'activitat de recerca que du a terme (valoració general dels projectes de recerca, les publicacions, les patents, la transferència del coneixement i altres resultats científics destacats).
c) Criteris relatius a la qualitat del projecte de tesis doctoral (fins a un màxim de 25 punts). S'ha de valorar el projecte de tesi (objectius, pla de treball i metodologia, innovació de la proposta, viabilitat i previsió de resultats i pla de difusió).
2. Una vegada rebudes les avaluacions externes, s'ha de notificar a les entitats sol·licitants perquè les notifiquin a les persones candidates. A partir d'aquesta notificació, l'entitat, a proposta del candidat i amb el vistiplau del director o si escau, codirectors de tesi, disposa del termini de deu dies hàbils per formular les al·legacions que consideri oportunes.
3. Per poder superar la fase d'avaluació externa, els candidats han d'obtenir una puntuació igual o superior a 42 punts.
4. La fase 2 o de selecció interna és a càrrec de la Comissió de Selecció Interna, que ha de fer l'avaluació interna i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. La Comissió la integren les persones següents:
a) El director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, que actua com a president.
b) Cinc persones expertes, designades pel conseller d'Educació i Universitats, en funció de les àrees de coneixement que s'han d'avaluar.
c) Un tècnic de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors nomenat pel director general.
d) La cap del Servei de Recerca i Desenvolupament, que actua com a secretària.
5. La Comissió de Selecció Interna ha de revisar els informes elaborats per l'organisme extern d'avaluació. Aquesta revisió ha de consistir a analitzar les notes en cada branca de coneixement i, si escau, en aplicar una correcció per reduir les disparitats en les avaluacions entre les diferents branques de coneixement.
6. La Comissió de Selecció Interna ha de publicar una diligència en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la qual han de figurar les llistes d'ambdues modalitats amb els candidats convocats a entrevistes conforme a l'avaluació externa, de la manera següent:
7. La resta de persones candidates que no figuren en aquestes llistes quedaran excloses del procés de selecció, ja que no han estat convocades a la fase d'avaluació interna.
8. En cas d'empat en la fase 1, d'avaluació externa, en qualsevol de les modalitats, s'aplicaran els criteris de desempat següents: tindran prioritat els candidats que hagin obtingut major puntuació en l'apartat a) de l'avaluació externa. Si persisteix l'empat, es considerarà la puntuació més alta en l'apartat b). Si encara es manté l'empat, es tindrà en compte la puntuació de l'apartat c). En cas que persisteixi l'empat es donarà prioritat a la data de presentació per registre a través de la seu electrònica del Govern de les Illes Balears de la sol·licitud.
9. El procés d'avaluació interna consisteix en una entrevista personal en què el candidat ha de defensar el projecte de tesi. L'entrevista és presencial i no s'hi admeten videoconferències. Aquesta fase s'ha de valorar amb una puntuació màxima de 30 punts, d'acord amb els criteris següents:
a) L'adequació i la motivació del candidat en relació amb la feina proposada (fins al màxim de 10 punts).
b) El coneixement del projecte que presenta (fins al màxim de 10 punts).
c) L'impacte social i econòmic esperat (fins al màxim de 10 punts)
10. La Comissió de Selecció pot sol·licitar o convocar una persona responsable de l'entitat amb la finalitat d'obtenir qualsevol informació necessària per revisar-ne la capacitat tècnica i financera.
11. El fet de no assistir a l'entrevista és motiu d'exclusió del procés selectiu.
12. Per superar la fase d'entrevistes els candidats han d'obtenir una puntuació igual o superior a 18 punts.
13. La puntuació final de cada persona candidata serà la suma de les puntuacions obtingudes en l'avaluació externa i l'avaluació interna, fins a un màxim de 100 punts.
14. En cas d'empat en la puntuació final en qualsevol de les modalitats, s'aplicaran els criteris de desempat següents: tindran prioritat aquells candidats que hagin obtingut més puntuació a l'avaluació externa. Si persisteix l'empat, es considerarà la puntuació més alta en l'avaluació interna. En cas que persisteixi l'empat es donarà prioritat a la data de presentació per registre a través de la seu electrònica del Govern de les Illes Balears de la sol·licitud.
15. Una vegada fetes les entrevistes, la Comissió de Selecció Interna ha d'emetre un informe que servirà de base perquè al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, com a òrgan instructor del procediment, pugui elaborar la proposta de resolució.
Setzè Proposta de resolució, tràmit d'audiència i acceptació
1. Abans de formular la proposta de resolució, l'òrgan instructor d'acord amb l'informe emès per la Comissió de Selecció Interna, ha de publicar a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les llistes provisionals, sotmetent-les al tràmit d'audiència pública, de les persones candidates seleccionades, ordenades amb els vint-i-un candidats per a la modalitat A i els cinc candidats per a la modalitat B seleccionats per gaudir de l'ajut, amb les entitats beneficiàries a les quals estaran adscrits, seguides dels candidats en reserva, els candidats exclosos i les entitats corresponents. En aquestes llistes provisionals ha de figurar la puntuació obtinguda.
2. Els candidats disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació, per presentar les al·legacions que considerin oportunes, mitjançant el tràmit específic habilitat a la Seu Electrònica, a través de l'entitat sol·licitant.
3. Una vegada resoltes les al·legacions i, si escau, haver emès un nou informe per part de la Comissió de Selecció Interna, l'òrgan instructor ha de publicar les llistes definitives en la Seu Electrònica d'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i ha d'emetre la proposta de resolució de concessió, basant-se en l'informe a partir de les llistes definitives.
4. La proposta de resolució s'ha de notificar a les entitats beneficiàries amb la puntuació obtinguda i la quantia de la subvenció assignada.
5. En el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat la proposta de resolució les entitats beneficiàries, els candidats seleccionats (a través de l'entitat), han de presentar els documents següents:
a) Un escrit d'acceptació de l'ajut, adreçat al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
b) Un escrit de l'entitat beneficiària en què s'accepta l'ajut, adreçat al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
c) L'acreditació d'haver formalitzat la matrícula en un programa de doctorat oficial per a l'any acadèmic 2026-2027.
d) El certificat d'empadronament per acreditar que resideix a les Illes Balears, excepte en els supòsits que la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors ho pugui obtenir directament i l'interessat no s'hi oposi.
e) El justificant de la relació contractual, funcionarial i/o estatutària del tutor de la tesi amb l'entitat, d'acord amb el punt vuitè 4, d'aquesta convocatòria. Per a la modalitat B, si el tutor no té aquesta vinculació, s'haurà de presentar la documentació que acrediti que es compta amb una participació en el capital de l'entitat o d'una altra entitat que hi estigui relacionada mitjançant accions o de manera societària, la qual cosa suposi una capacitat de control efectiu, directe o indirecte, de l'entitat.
f) El certificat o l'acreditació que l'entitat interessada és titular del compte bancari facilitat, per mitjà del model oficial aprovat per l'Administració, llevat que ja constin, tramitats de manera vàlida, en els arxius de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors. En aquest darrer cas, n'hi ha prou amb indicar les dades esmentades.
g) En el cas de les entitats beneficiàries de la modalitat A, una declaració que la subvenció es destinarà a activitats no econòmiques de l'entitat, excepte quan el seu ús sigui purament accessori, d'acord amb el que es disposa en l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre Ajudes Estatals de Recerca i desenvolupament i Innovació (2022/C 414/01).
h) En el cas de les entitats beneficiàries de la modalitat B, una declaració de tots els ajuts de minimis que l'entitat beneficiària ha rebut durant els tres anys anteriors al moment de la concessió, els quals no poden superar el límit aplicable pel règim de minimis, incloent-hi la nova concessió.
6. Si la persona candidata seleccionada no lliura (a través de l'entitat) aquesta documentació en el termini establert, s'ha de considerar que renuncia a acceptar l'ajut.
Dissetè Resolució de concessió, notificació i recursos
1. Una vegada presentada la proposta de resolució al conseller d'Educació i Universitats, aquest ha de dictar les resolucions de concessió, que exhaureixen la via administrativa. La resolució de concessió de l'ajut ha de fixar amb caràcter definitiu la persona candidata i l'entitat a la qual s'atorga la subvenció, així com el període d'execució i justificació i l'import concedit.
2. La resolució de concessió de l'ajut s'ha de notificar individualment a l'entitat beneficiària mitjançant la plataforma habilitada per a la gestió de les notificacions i comunicacions per part de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.
3. La concessió dels ajuts implica la inclusió dels beneficiaris en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.
4. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, així com l'organisme intermedi competent de l'FSE+ en el marc del Programa FSE+ 2021-2027 de les Illes Balears, podran consultar d'ofici els informes de vida laboral de la Tresoreria General de la Seguretat Social relatius als investigadors candidats inclosos en les sol·licituds que resultin beneficiàries dels ajuts. En cas d'oposició a la consulta, els investigadors ho hauran de manifestar de manera expressa i l'entitat beneficiària haurà d'aportar el document corresponent en el tràmit d'acceptació de l'ajuda.
5. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria poden quedar totalment o parcialment vacants.
6. El termini màxim per dictar i notificar resolució expressa és de 6 mesos des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Divuitè Contractació i incorporació
1. Els investigadors poden incorporar-se al centre adscrit fins al 15 d'octubre de 2026.
2. En el cas que la notificació de la resolució del conseller de concessió de les ajudes sigui posterior al 15 de setembre de 2026, el termini d'incorporació serà d'un mes natural, comptadors des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió.
3. Les entitats beneficiàries han de formalitzar els contractes amb les persones investigadores seleccionades. Aquests contractes han d'incloure, com a mínim, la durada, la retribució que percebrà la persona investigadora i la data d'incorporació efectiva al lloc de treball. Així mateix, s'hi ha de fer constar expressament que el contracte és finançat amb càrrec a aquesta convocatòria i cofinançat per la Unió Europea.
4. Els contractes formalitzats s'han de trametre a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors mitjançant el tràmit corresponent de la convocatòria a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Dinovè Pagament
1. En tots els casos en què sigui legalment exigible, les entitats beneficiàries han d'acreditar que estan al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social mitjançant els certificats corresponents. La comprovació del compliment de les obligacions tributàries estatals requerirà l'autorització del sol·licitant, mentre que la comprovació relativa a les obligacions tributàries autonòmiques i amb la Seguretat Social es farà sempre que el sol·licitant no s'hi oposi expressament. Tant l'autorització com la manifestació d'oposició es podran formalitzar durant el procés de sol·licitud telemàtica, marcant les caselles habilitades. En cas d'oposició, els sol·licitants han d'aportar els certificats acreditatius corresponents.
2. De conformitat amb el que preveu l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el Consell del Govern, en la sessió del 17 d'octubre de 2025, ha autoritzat el pagament anticipat, fins al 100 % de la subvenció, per raons d'interès públic. S'eximeix els beneficiaris de presentar garanties en virtut del que disposa l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. L'import de l'ajuda i la quantitat del contracte s'han de concedir, així com justificar, a través del règim de mòduls, d'acord amb el que estableixen els articles del 76 al 79 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
4. Per determinar els mòduls econòmics, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, amb data 20 de juny de 2025 d'acord amb l'article 53 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, del 24 de juny de 2021, relatiu a les disposicions comunes per als fons de la Unió Europea, va emetre un informe tècnic relatiu al sistema de simplificació de costs mitjançant mòduls de les convocatòries d'ajuts predoctorals (FPI FPIE CAIB), sobre el qual la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Administrativa va emetre un informe de validació amb data 7 d'agost de 2025. L'informe inclou els càlculs fets per determinar els mòduls, descriu el mètode de càlcul utilitzat i determina les despeses derivades de la contractació: cost salarial total i cotització empresarial total a la Seguretat Social; és just, equitatiu i verificable, i es fonamenta en dades objectives basades en les taules salarials per al personal laboral de la CAIB.
5. Els mòduls inclouen els costs laborals dels contractes predoctorals, sou brut i quota patronal de la Seguretat Social de les quatre anualitats, que serà de 33.673,13 € per persona investigadora contractada amb un mòdul mensual de 2.806,09 €.
6. L'import pel finançament dels costos d'indemnització per finalització del contracte pel mòdul total d'indemnització és de 3.424,89 €, que s'abonarà únicament a la finalització del contracte, prèvia revisió per part de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors dels motius de finalització del contracte de cada investigador en formació i sempre que aquests donin dret a la indemnització, d'acord amb l'article 49.c) del Reial decret legislatiu 2/2015.
7. El pagament anticipat del mòdul de despeses de contractació de la primera anualitat es farà quan s'hagi acreditat documentalment la contractació de la persona investigadora en formació, d'acord amb l'apartat novè d'aquest annex.
8. El pagament del mòdul de despeses de contractació de les anualitats posteriors es farà de forma anticipada, quan l'òrgan gestor hagi donat la conformitat a la justificació de l'anualitat anterior de conformitat amb l'apartat vintè d'aquest annex, de la manera que s'indica en el quadre següent:
|
Pagament |
Any de pagament |
Quantia mòdul (€) |
|---|---|---|
|
Primer |
2027 |
33.673,13 |
|
Segon |
2028 |
33.673,13 |
|
Tercer |
2029 |
33.673,13 |
|
Quart |
2030 |
33.673,13 |
|
Indemnització |
2030 |
3.424,89 |
9. Les quantitats romanents s'han de justificar en la darrera anualitat.
10. El pagament del mòdul referent a la indemnització per finalització del contracte es farà en haver acreditat l'expiració del termini acordat en els termes establerts en l'apartat vintè d'aquest annex.
11. L'ajuda concedida per a la contractació de personal s'ha de lliurar a l'entitat beneficiària, que s'encarregarà de formalitzar el contracte i gestionar l'import total de l'ajut.
12. El pagament dels ajuts corresponents a les taxes acadèmiques per al personal investigador no està inclòs en el pagament anticipat.
Vintè Període d'execució, seguiment i justificació dels ajuts
1. Les inversions s'han d'haver executat en el període que va des de la data d'inici del contracte fins a la data de justificació final de l'ajut. Ambdues dates s'han d'indicar en la resolució de concessió.
2. La justificació dels ajuts s'ha de fer anualment, amb una justificació final. Les dates de justificació màximes de cada període i la final, així com les quantitats assignades, s'han de detallar en la resolució de concessió de l'ajut.
3. Per certificar les despeses de la primera, segona, tercera i quarta anualitat, quant als conceptes de sou i quota patronal de la Seguretat Social, les entitats beneficiàries han de presentar, en els terminis que indiqui la resolució de concessió, la documentació següent:
a) Un informe tècnic (imprès 5), amb una extensió aproximada de 1.000 paraules, signat pel director de tesi, el tutor de tesi i per l'investigador o investigadora en formació, amb el vistiplau de la persona que representa legalment l'entitat beneficiària, en què es demostri el compliment de les condicions imposades en la concessió de l'ajut, les activitats dutes a terme i els resultats obtinguts, i ha de contenir els punts que es detallen a continuació:Les activitats que s'han dut a terme i els resultats obtinguts.
b) Un informe econòmic justificatiu (imprès 3) del cost de les activitats signat per la persona responsable de l'entitat, segons el model normalitzat, que ha de contenir, com a mínim, els aspectes següents:
c) L'informe de vida laboral de la persona contractada, emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social, únicament en cas que l'investigador contractat s'oposi que la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors faci la consulta d'ofici. En cas d'oposar-s'hi, l'oposició s'ha de manifestar de forma expressa mitjançant un escrit adjunt a la justificació; en aquest cas caldrà aportar l'informe esmentat.
d) Per justificar la darrera anualitat s'ha de presentar l'informe final (imprès 4), que ha d'incloure la mateixa documentació detallada a l'apartat anterior (amb les particularitats d'un informe final), a més d'un informe econòmic resum per cada ajut, amb les despeses efectuades durant tot el període d'execució, incloent-hi els fons propis, i s'ha de traslladar tota la informació requerida als informes econòmics anuals com a resum.
e) Per poder optar al pagament del mòdul corresponent a la indemnització per fi de contracte en els casos en què aquest finalitzi per expiració del termini acordat, cal aportar en la darrera justificació una prova documental que acrediti aquesta circumstància, amb indicació expressa de la data de finalització.
4. En el cas dels ajuts destinats a investigadors en formació que realitzin la tesi doctoral en un programa de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, el pagament dels ajuts corresponents a les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació adscrit a les entitats beneficiàries correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i s'ha d'abonar mitjançant un endós a la Universitat de les Illes Balears.
5. La dotació màxima per a cada ajut, en concepte de taxes acadèmiques, per a les persones investigadores en formació que realitzin la tesi doctoral en un programa de la Universitat de les Illes Balears adscrites a les entitats beneficiàries d'aquesta subvenció és de 1.456,00 € i inclou la tutela acadèmica del doctorat, l'obertura i manteniment d'expedient, així com la defensa de la tesi doctoral.
6. La Universitat de les Illes Balears ha de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors un certificat detallat amb les quantitats i els conceptes corresponents a cada persona investigadora en formació que realitzi la tesi doctoral en un programa de la Universitat de les Illes Balears:
a) Les quantitats màximes, en concepte de taxes acadèmiques, corresponents a cada persona investigadora són les següents:
|
Concepte |
Quantitat màxima |
Període de pagament |
|
Obertura i manteniment d'expedient |
73,00 € |
Anual (màxim quatre cursos acadèmics) |
|
Tutela acadèmica |
231,00 € |
Anual (màxim quatre cursos acadèmics) |
|
Lectura de la tesi |
240,00 € |
Després d'haver defensat la tesi doctoral |
b) L'ordre de pagament anual, en concepte de taxes acadèmiques, s'ha d'iniciar després d'haver presentat el certificat, segons el calendari que s'indica a continuació:
|
Presentació del certificat |
Data màxima per presentar-lo |
Període que s'ha de justificar |
Data de pagament |
|
Primer |
31/05/2027 |
Curs 2026-2027 |
En haver presentat la certificació |
|
Segon |
31/05/2028 |
Curs 2027-2028 |
En haver presentat la certificació |
|
Tercer |
31/05/2029 |
Curs 2028-2029 |
En haver presentat la certificació |
|
Quart |
31/05/2030 |
Curs 2029-2030 |
En haver presentat la certificació |
7. Les persones investigadores en formació que s'hagin matriculat en un programa de doctorat a una universitat diferent de la Universitat de les Illes Balears perden el dret a rebre l'import destinat al concepte de taxes acadèmiques.
8. Les persones investigadores en formació que defensin la tesi doctoral fora del període d'aquesta convocatòria perden el dret a rebre l'import destinat al concepte de taxes acadèmiques.
9. En el cas que l'òrgan gestor consideri que la justificació presentada és insuficient o inadequada, s'ha d'obrir un termini de deu dies hàbils per esmenar-la, segons el que preveu l'article 14.1.h) de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
10. En tots els actes públics de difusió dels resultats obtinguts ha de constar la imatge corporativa de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i del cofinançament de la Unió Europea, a més de fer constar expressament que l'operació està cofinançada pel Fons Social Europeu Plus en el marc del Programa de les Illes Balears (FSE+) pel període 2021-2027, amb aquesta finalitat, s'hi han d'incloure els logotips corresponents disponibles en la web de la CAIB (mic.caib.es) i la pàgina web de la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Administrativa, respectivament.
Vint-i-unè Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l'article 15 de l'Ordre de bases, així com amb les disposicions d'aquesta convocatòria i la resolució de concessió.
2. L'incompliment d'aquestes obligacions implica la revocació i reintegrament dels ajuts concedits, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. En tot cas, l'entitat beneficiària ha de dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i el termini que s'estableix en aquesta convocatòria i en la resolució de concessió. Així mateix, ha de destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per la qual s'ha sol·licitat i per a la qual es concedeix l'ajut.
4. Les entitats beneficiàries estan obligades a posar a disposició del personal contractat les instal·lacions i els mitjans materials i formatius necessaris per al desenvolupament adequat del seu treball, així com a garantir-li els drets i les prestacions dels quals gaudeix el personal de l'entitat de categoria similar.
5. Així mateix, les entitats beneficiàries han de complir les normes que fixa aquesta convocatòria, així com qualsevol altra que s'estableixi per fer el seguiment científic de l'activitat que duen a terme i per justificar els fons públics rebuts. Concretament, s'han de sotmetre al règim d'obligacions i sancionador que preveuen els articles 11, 50 i següents del Text refós de la Llei de subvencions.
6. Les entitats beneficiàries han de donar publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat subvencionada i han de fer referència expressa a l'actuació de què es tracti i a l'òrgan concedent en els contractes laborals, com també en les publicacions, ponències, activitats de difusió de resultats i qualsevol altra que resulti dels ajuts concedits a l'empara d'aquesta Resolució.
7. Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE+ i han de complir les normes respecte a la informació i la comunicació de l'ajut de l'FSE+, així com les instruccions provinents de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors; han d'informar als destinataris finals que l'activitat està cofinançada per la Unió Europea (FSE+), en el marc del Programa d'Illes Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, i han d'utilitzar la imatge corporativa de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i de la Unió Europea per a aquests propòsits.
8. Correspon a les entitats beneficiàries vetllar pels principis que han de respectar els projectes i altres activitats en què participin les persones contractades a l'empara d'aquesta convocatòria i s'han d'atenir al que estableixen els principis internacionals i la normativa vigent en matèria de bioètica, experimentació animal, bioseguretat, seguretat biològica, protecció del medi ambient, patrimoni natural i biodiversitat i protecció de dades.
9. Les entitats beneficiàries dels ajuts estan obligades a comunicar a l'òrgan concedent qualsevol eventualitat en l'activitat subvencionada que n'afecti el compliment segons els termes de la concessió de l'ajut. L'entitat beneficiària disposa de quinze dies hàbils comptadors des del moment en què tingui coneixement del fet per comunicar-lo.
10. Les entitats beneficiàries han d'acollir el personal investigador en formació i, a més, han de complir les obligacions següents:
a) Formalitzar un contracte predoctoral en formació amb la persona candidata, la durada del qual ha de ser com a mínim de quatre anys, el període per al qual es concedeix l'ajut establert en la resolució de concessió.
b) Lliurar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors una còpia del contracte que han formalitzat. Per fer-ho, disposen d'un mes a partir de la data en què la persona investigadora en formació s'incorpori a l'entitat.
c) Justificar la despesa, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.
d) Conservar tots els justificants de pagament i col·laborar amb les institucions de control.
e) Fer constar en totes les publicacions, els informes o les memòries o qualsevol documentació, la menció de la concessió de l'ajut de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors del Govern de les Illes Balears, així com del cofinançament del Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa Balears del FSE+ pel període 2021-2027, tal com es preveu en el Manual pràctic d'informació i comunicació del programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027. La imatge corporativa està disponible en la web de la CAIB (mic.caib.es) i a la pàgina web de la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Administrativa, respectivament.
f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060. Als efectes de poder dur a terme aquestes actuacions de control, abans de formalitzar els contractes, l'entitat ha de recaptar de les persones a contractar, en el model que estarà disponible en el tràmit de la convocatòria a la Seu Electrònica del Govern Balear, la no oposició a què la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors faci la consulta dels informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte.
g) Donar el suport necessari al personal investigador en formació i facilitar-li la utilització dels mitjans, els instruments o l'equipament que calgui per poder desenvolupar la seva activitat normalment.
h) Vetllar pel desenvolupament adequat del programa de formació del personal investigador en formació, al qual no es pot exigir fer cap activitat que no estigui relacionada amb la seva recerca o amb la formació específica necessària per desenvolupar-la. No obstant això, el personal investigador en formació pot col·laborar en tasques docents, amb els límits que estableix el punt cinquè, 2, sense que, en cap cas, no es pugui desvirtuar la finalitat investigadora i formativa dels ajuts.
i) Comunicar a l'òrgan concedent les renúncies, interrupcions i altres incidències en l'execució dels ajuts en el termini màxim de deu dies hàbils des de la data en què es produeixin.
j) Vetllar pel compliment de les obligacions del personal investigador en formació.
k) Atendre el personal de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en les visites de control periòdiques.
11. L'acceptació per part de l'entitat beneficiària dels ajuts implica consentir ser inclosa en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.
Vint-i-dosè Obligacions dels investigadors en formació
1. El personal investigador en formació ha de complir les obligacions següents:
a) Incorporar-se a l'entitat d'acord amb el que estableix l'apartat novè d'aquest annex. Si la persona investigadora en formació no s'incorpora a l'entitat en el termini establert, s'entén que renuncia a l'ajut.
b) Complir amb aprofitament les etapes del programa de formació i especialització, que s'han d'ajustar a les normes pròpies del centre on es dugui a terme el projecte i a les directrius que estableixi el tutor, amb dedicació exclusiva a aquesta funció.
c) Ajustar-se al règim intern o de funcionament de l'entitat on es duguin a terme les seves activitats.
d) Atendre les obligacions que els corresponguin per raó de la inclusió en el règim general de la Seguretat Social.
e) Dur a terme la seva tasca en l'entitat a la qual estan adscrits. Si la persona investigadora en formació vol canviar d'entitat, de persona directora de tesi o de projecte de recerca, o en el cas de paralització o absència temporal, cal que prèviament sol·liciti l'autorització de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
f) En totes les publicacions, els informes o les memòries que puguin derivar-se del treball dut a terme ha de constar la imatge corporativa de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i del cofinançament de la Unió Europea, a més de fer constar expressament que l'operació està cofinançada pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Balears (FSE+) pel període 2021-2027, tal com es preveu en el Manual pràctic d'informació i comunicació del programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027, s'hi ha d'incloure l'emblema de la Unió, acompanyat de la declaració «Cofinançat per la Unió Europea». L'ús i les característiques tècniques de l'emblema de la Unió estan regulats a l'annex IX del Reglament (UE) 2021/1060, de 24 de juny, del Parlament Europeu i del Consell (DOUE núm. L 231 de 30 juny de 2021). La imatge corporativa està disponible en la web de la CAIB (mic.caib.es) i a la pàgina web de la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Administrativa, respectivament.
g) Fer constar en tota la documentació que generi la persona investigadora en formació (articles, pòsters, etc.) el cofinançament per part de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors del Govern Balear i pel Fons Social Europeu en el marc del Programa les Balears (FSE+) pel període 2021-2027, tal com es preveu en el Manual pràctic d'informació i comunicació del programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027, s'hi ha d'incloure l'emblema de la Unió, acompanyat de la declaració «Cofinançat per la Unió Europea». L'incompliment d'aquesta menció pot comportar la revocació i reintegrament, total o parcial, de la subvenció, d'acord amb els articles 43 i 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
h) Dedicar l'ajut a la finalitat establerta. Les entitats i persones beneficiàries d'aquest ajut estan obligades a destinar aquest ajut a la finalitat per a la qual es concedeix. Per a la graduació dels incompliments, s'atendrà a allò que es disposa en l'article 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, en aquesta convocatòria i en la Llei 38/2003. S'entendrà que no es compleix aquest requisit quan es produeixi alguna de les circumstàncies següents:
2. El seguiment de la feina feta pel personal investigador en formació correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, que ha d'establir els procediments adequats i que pot designar els òrgans, les comissions o les persones expertes que consideri necessaris per comprovar que l'ajut s'aplica correctament.
Per facilitar aquesta tasca, el personal investigador en formació té l'obligació de proporcionar la documentació o informació següents de la manera que s'indica a continuació:
a) Han de comunicar, en el termini de deu dies hàbils, el començament de l'activitat i han d'emplenar i trametre a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors la declaració d'incorporació amb el vistiplau de la persona directora de la tesi, d'acord amb normalitzat d'aquesta Direcció General.
b) Durant tot el període de gaudi de l'ajut, els investigadors en formació hauran de lliurar, en el termini de quinze dies hàbils comptadors a partir de les dates en què es compleixin els anys primer, segon i tercer, una memòria anual (imprès 5) signada pel director de tesi, el tutor de tesi i per l'investigador o investigadora en formació, amb el vistiplau de la persona que representa legalment a l'entitat beneficiària, amb una extensió aproximada de 1.000 paraules, que ha de contenir aquests punts:
c) En la data d'acabament de l'ajut, independentment de la causa per la qual hagi acabat, han de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors una memòria final, que haurà d'estar signada pel director de tesi, el tutor de tesi i per l'investigador o investigadora en formació, amb el vistiplau de la persona que representa legalment a l'entitat beneficiària, en un imprès normalitzat (imprès 6).
d) Han de comunicar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, mitjançant un escrit, la data de lectura de la tesi doctoral. En el termini d'un mes des de la defensa de la tesi doctoral, han de lliurar a la Direcció General una còpia del resguard del pagament de les taxes per expedir el títol de doctor.
e) En el cas de gaudir d'un contracte per al període d'orientació postdoctoral (POP), d'acord amb el punt novè, 7, d'aquest annex, han de lliurar un informe amb el vistiplau de la persona directora de la tesi sobre les tasques que han de fer a partir de la defensa de la tesi fins a l'acabament del POP.
Vint-i-tresè Drets del personal investigador en formació
1. El personal investigador en formació té reconeguts els drets següents:
a) El dret a ser inclòs en el règim general de la Seguretat Social i, a més, a gaudir del règim de vacances, permisos i llicències de què gaudeixi el personal investigador de l'organisme al qual estigui adscrit.
b) Els drets de caràcter laboral, com també els de la Seguretat Social, derivats del contracte que formalitzin amb l'entitat a la qual estiguin adscrits. Per assimilació al règim dels treballadors per compte d'altri, han de gaudir d'atenció en l'àmbit de la salut laboral i de la prevenció de riscs laborals.
c) El dret a rebre de l'entitat que els aculli la col·laboració i el suport necessaris per desenvolupar normalment els seus estudis i programes de recerca, d'acord amb les seves disponibilitats i amb el que estableix el punt vint-i-unè, 10, d'aquest annex.
2. Corresponen al personal investigador en formació els drets de la propietat intel·lectual derivats de l'activitat formativa associada a la recerca i de la seva contribució a aquesta, d'acord amb el Text refós de la Llei de propietat intel·lectual, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril. Els drets esmentats són compatibles amb altres drets que es puguin derivar de la recerca, dels quals són independents i als quals es poden acumular, sense perjudici dels condicionants que presenta l'obra col·lectiva, si l'investigador en formació participa en un projecte col·lectiu de recerca o hi està vinculat.
3. Pel que fa als possibles drets del personal investigador en formació sobre la propietat industrial, cal ajustar-se al que disposen la Llei 24/2015, de 24 de juliol, de patents, i, si escau, el Reial decret 55/2002, de 18 de gener, sobre l'explotació i cessió d'invencions realitzades en els ens públics d'investigació. Els drets esmentats no tenen naturalesa salarial en cap cas.
4. La persona sol·licitant podrà demanar un canvi de persona directora de tesi o de projecte, a petició de la persona interessada, amb la justificació del motiu. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors podrà autoritzar els canvis.
En tot cas, els canvis que s'autoritzin ho seran en termes que no desequilibrin les circumstàncies que van motivar la concessió de l'ajut i, especialment, atenent les valoracions atorgades en cada un dels criteris d'avaluació, així com al compliment de l'objecte de l'ajuda en el període d'execució per al qual va ser concedida. Per aquest motiu, els canvis de la persona directora de tesi o de projecte només podran ser autoritzats sota circumstàncies excepcionals degudament justificades i avalades per la persona directora de tesi amb el vistiplau de la persona responsable del centre sol·licitant.
La sol·licitud d'autorització per a canvi de direcció de tesi o de projecte ha d'adjuntar la documentació i l'acceptació per part de la direcció de la tesi sortint i entrant, així com de la persona responsable del centre d'adscripció.
Vint-i-quatrè Interrupcions
1. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors pot concedir la interrupció temporal del gaudi de l'ajut a petició raonada de l'investigador en formació, sense percepció econòmica i amb la conformitat expressa de la persona directora del projecte de tesi doctoral i de la persona investigadora principal del projecte marc, sempre que la interrupció no impliqui una despesa econòmica a la Conselleria d'Educació i Universitats, ni un ajornament en el temps gaudit de l'ajut.
2. D'acord amb el que estableixen l'article 21 de la Llei 14/2011, d'1 de juny i l'article 6.2 del Reial decret 103/2019, resulta d'aplicació el que s'hi preveu respecte a les situacions d'interrupció que tinguin lloc durant la vigència del contracte i han de donar lloc a la pròrroga del termini d'execució de l'ajuda pel temps equivalent al de la interrupció o reducció de la jornada, si escau.
3. Tan aviat com es produeix la interrupció, l'entitat contractant ho ha de comunicar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, que podrà demanar els informes que consideri oportuns.
4. La interrupció i pròrroga l'ha d'autoritzar l'òrgan concedent i donarà lloc a la modificació dels termes de la resolució de concessió.
5. Amb caràcter general, l'anualitat en què es produeixi la interrupció s'ampliarà per un període idèntic al de la durada de la interrupció.
6. Quan s'autoritzi la interrupció i pròrroga, no es consideraran subvencionables les despeses derivades de la contractació en les quals pugui incórrer l'entitat beneficiària (retribució i quota patronal de la Seguretat Social) durant el període d'interrupció.
7. L'autorització d'interrupció i de pròrroga de l'ajuda en cap cas comporta un augment en la quantia de l'ajut concedit inicialment. Qualsevol increment en el pagament de la quota patronal de la Seguretat Social a conseqüència del període prorrogat serà per compte de l'entitat beneficiària.
Vint-i-cinquè Baixes i renúncies
1. Les baixes o renúncies que es produeixin entre el personal investigador en formació de nova concessió durant els dotze primers mesos de gaudi de l'ajut, les poden cobrir els candidats consecutius de la llista de prelació. A aquest efecte, en la resolució de concessió, s'ha d'incloure la relació dels sol·licitants que no han obtingut l'ajut perquè s'ha superat la quantia màxima del crèdit disponible.
En aquests casos, el període de gaudi de l'ajut comprèn el temps restant fins que es completin els quatre anys de la durada prevista inicialment.
2. Si un investigador en formació renuncia a l'ajut atorgat, ha de complir les obligacions següents:
a) Comunicar, mitjançant un escrit, a la persona directora de la tesi, a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i al departament de personal o de nòmines de l'entitat a la qual està adscrit, amb antelació mínima d'un mes, la intenció de renunciar a l'ajut i la data de finalització dels treballs fets.
b) Presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en la data d'acabament de l'ajut, una memòria en imprès normalitzat (imprès 6) que inclogui la totalitat del treball fet i dels resultats, així com el seu currículum actualitzat i un exemplar de totes les publicacions derivades de la recerca efectuada.
3. L'entitat beneficiària a la qual està adscrit l'investigador en formació que renuncia a l'ajut ha d'actuar de la manera següent:
a) Ha de comunicar la renúncia per escrit a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
b) Si la renúncia és posterior a la contractació de la persona investigadora en formació, aquesta ha de ser substituïda d'acord amb l'apartat 1 d'aquest punt. La renúncia comporta la pèrdua de tots els drets adquirits per l'entitat beneficiària.
c) Si la renúncia és posterior al pagament de l'ajut i el següent candidat en la llista de prelació no està adscrit a la mateixa entitat, aquesta ha de reintegrar la quantitat percebuda a la tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons el que estableix al punt vint-i-sisè d'aquesta convocatòria.
Vint-i-sisè Revocació i reintegrament dels ajuts
1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total i parcial de les obligacions o dels compromisos per part dels beneficiaris i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
2. La concessió de l'ajut implica que l'entitat beneficiària ha de complir les normes que fixa aquesta convocatòria, i també qualsevol altra norma que s'estableixi per fer el seguiment científic del treball i per justificar els fons públics rebuts. Concretament, s'ha de sotmetre al règim d'obligacions i sancionador dels articles 11, 50 i següents del Text refós de la Llei de subvencions.
3. El fet de no complir les normes d'aquesta convocatòria, d'ocultar dades o presentar-ne de falses o inexactes, de no formalitzar el contracte en els termes establerts en aquesta convocatòria o de no justificar l'acció pot implicar que es revoqui la concessió de l'ajut i que s'hagin de reintegrar les quantitats rebudes, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, sens perjudici de l'aplicació del règim sancionador establert en el títol cinquè d'aquest Decret legislatiu.
Vint-i-setè Fiscalització i control
1. Les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de control que dugui a terme la Direcció General de Projectes Estratègics, Fons Europeus i Simplificació Administrativa com a organisme intermedi del Programa de les Illes Balears FSE+ 2021-2027 així com de la resta d'autoritats nacionals del programa.
2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l'Administració General de l'Estat.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics via el canal habilitat a tal efecte d'aquest Servei en l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/Paginas/denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei.
Vint-i-vuitè Exoneració de responsabilitats
La Conselleria d'Educació i Universitats no assumeix cap responsabilitat per l'actuació de l'investigador en formació o pels danys i perjudicis que en puguin sobrevenir, ni tampoc pels que pugui ocasionar a terceres persones.
Vint-i-novè Protecció de dades
1. Les dades de caràcter personal recollides en la sol·licitud seran tractades per la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, amb la finalitat de gestionar la participació en la present convocatòria de subvencions, d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD).
2. El responsable d'aquest tractament és el director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, tal com estableix el Decret 48/2004, de 22 de novembre, pel qual s'aprova la política de protecció de dades personals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La finalitat del tractament és la tramitació del corresponent procediment administratiu d'acord amb aquesta resolució, amb el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia, de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.
4. En aquest sentit, d'acord amb l'article 6.1.e) de l'RGPD, aquest tractament és necessari per al compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics conferits al responsable del tractament.
5. Les dades personals recollides es podran comunicar a tercers a fi de dur a terme el procés d'avaluació de les sol·licituds, així com per al control de l'aplicació dels fons de la Unió Europea.
6. Les dades personals es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat per a la qual s'han recaptat i per determinar les possibles responsabilitats que es poguessin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades.
7. Els afectats pel tractament de dades personals poden exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si és el cas, en els termes que estableix l'RGPD) davant el responsable del tractament esmentat abans, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la seu electrònica de la CAIB. Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD). La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la CAIB té la seu a la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma).
Adreça electrònica de contacte: protecciodades@dpd.caib.es.
Trentè Conflicte d'interessos de les persones participants
Les persones que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de forma expressa l'absència o no de conflicte d'interessos o de causa d'abstenció, d'acord amb allò que estableix l'article 23 de la Llei 40/2015, de Règim Jurídic del Sector Públic i que també preveu l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2024/2509, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre (Reglament Financer).
En cas de tenir lloc un conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada s'ha d'abstenir d'intervenir en les actuacions.
Trenta-unè Normativa aplicable
En tot el que no s'especifica en aquesta resolució, s'hi apliquen, de manera supletòria, el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 i totes les normes de caràcter economicoadministratiu que hi siguin aplicables.