Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 832845
Desistiment de l'encàrrec de gestió a la societat Obres i Serveis Sant Antoni 2005 SA i modificació de la forma de prestació del servei públic relativa a la gestió del Complex Esportiu Can Coix
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, a la sessió ordinària de 30 d'octubre de 2025, va acordar desistir de l'encàrrec de gestió a la societat OBRES I SERVEIS SANT ANTONI 2005 SA i modificació de la forma de prestació del servei públic relativa a la gestió del Complex Esportiu Can Coix a gestió directa pel propi Ajuntament.
Per tot això, i en compliment del que es disposa en el propi acord i l'article 85.2 de la Llei 7/1985, es publica el següent acord:
«En data 15/11/2024 es va dictar pel Sr. Alcalde provisió d'inici d'expedient destinat a tramitar el procediment a través del qual es pretén desistir de l'encàrrec de gestió a la societat municipal OSSAN 2005 SA, procedir a la gestió directa de la instal·lació esportiva pel propi Ajuntament i si és el cas, dissoldre la referida societat.
En data 27/11/2024 s'emet informe per part del Secretari Municipal pel qual es descriu la legislació aplicable i procediment a seguir per a procedir segons l'indicat en la provisió de Alcaldia.
En data 11/06/2025 s'emet, per part del Gerent del Poliesportiu, Sr. Francisco Sánchez Angorrilla, Memòria per a la gestió del complex esportiu Can Coix, en el qual es descriuen:
Delimitació de les instal·lacions esportives.
Definició del servei i reglament d'aquest.
Manteniment tècnic i sanitari.
Gestió esportiva, administració i neteja.
Annexos (Distribució horària activitats)
Necessitats de personal.
Estimació d'ingressos.
Estimació de despeses.
En data 24/04/2025 s'emet, per part de l'Interventor Accidental de l'Ajuntament, informe sobre la sostenibilitat financera del canvi de gestió directa a través del propi Ajuntament, concloent, entre altres qüestions:
“(…) Així doncs, queda prou acreditada la sostenibilitat financera de la proposta plantejada, de conformitat amb el que disposa l'article 4 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera.
Un altre punt, no menys interessant, quant a la conveniència de la gestió directa per part de l'Ajuntament, consisteix en una millora de l'eficiència de la gestió del conjunt de les instal·lacions esportives, vist que el propi personal existent en aquest moment, podrà ser utilitzat per al manteniment o la gestió administrativa de les funcions que ha de realitzar la Regidoria d'Esports.
Aquesta Intervenció considera que la millora de l'eficiència és un punt important a l'hora de considerar el canvi de gestió, establint una direcció única dels serveis.
D'altra banda, l'eliminació de tràmits necessaris en l'empresa Obres i Serveis Sant Antoni 2005, SA, com és el cas de la realització d'una auditoria externa, que implica un període de realització d'aquesta, que sempre és més ampli de les obligacions que té aquest Ajuntament per a realitzar la corresponent liquidació del pressupost anual, que es retarda cada any per la necessitat d'esperar la confecció de la citada auditoria.
Per tot això, aquesta intervenció considera plenament acreditada la conveniència i l' oportunitat de desistir de l'encàrrec de gestió proposat, per a gestionar el servei de les instal·lacions municipals del C.E. Can Coix, considerant que la proposta presentada és jurídicament possible, viable i rendible, sobre la base de les previsions econòmiques exposades a la memòria.”
Als anteriors fets li són aplicable els següents,
FONAMENTS DE DRET
Es donen per reproduïts els fonaments de dret posats de manifest a l'informe de Secretaria de 27/11/2024.
No obstant això, a l'efecte de la continuïtat del servei, si finalment s'aprova el canvi de gestió directa, a través de la societat OSSAN 2005 SA per a passar la seva gestió al propi Ajuntament, resulten rellevants:
Art. 156 i 160 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de règim local dels Illes Balears.
Conforme a l'art. 44.1 de l'Estatut de Treballadors, “(…) el canvi de titularitat d'una empresa, d'un centre de treball o d'una unitat productiva autònoma no extingirà per si mateix la relació laboral, quedant el nou empresari subrogat en els drets i obligacions laborals i de Seguretat Social de l'anterior, incloent-hi els compromisos de pensions, en els termes previstos en la seva normativa específica, i, en general, quantes obligacions en matèria de protecció social complementària hagués adquirit el cedent (…), cosa que significa que l'Ajuntament ha d'assumir la subrogació d'aquells treballadors de OSSAN 2005 SA que mantinguin relació laboral amb aquesta entitat, i dur a terme, per part de totes dues entitats, les comunicacions previstes en l'art. 44.6 del referit text legal.
Sense perjudici de l'anterior, respecte la subrogació, i vist que que a la sessió plenària celebrada el 20 de desembre de 2024, es va adoptar, entre altres l'acord d'aprovar la modificació puntual de l'estructura organitzativa de l'àrea d'ESPORTS, segons s'estableix en l'organigrama Annex I a l'acord referit, amb la finalitat de fer front a les noves necessitats sorgides i contribuir a la consecució de l'eficàcia en la prestació dels serveis i de l'eficiència en la utilització dels recursos econòmics disponibles mitjançant la dimensió adequada dels seus efectius i la seva millor distribució. Del referit acord de 20/12/2024 es desprèn que de la subrogació de personal amb relació laboral, s'exclou al Gerent de la societat OSSAN 2005 SA, al no aparèixer aquest càrrec en l'estructura organitzativa que ha de sorgir després del canvi de gestió, i que continuarà prestant els seus serveis en la mateixa fins que els Òrgans de gestió de la referida societat ho estimin oportú.
L'organigrama del Departament d'Esports, i l'acord de “modificació puntual de l'estructura organitzativa de l'àrea d'Esports del Ajuntament de Sant Antoni de Portmany” es va publicar en el BOIB núm.. 15 d'1 de febrer de 2025,
L'òrgan competent per a l'adopció de l'acord que es proposa és el Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, conforme als articles 22.2.f) i 85 bis.1 a) de la Llei 7/1985, de Bases de Règim Local.
Vista la proposta de resolució PR/2025/5379 de 20 d'octubre de 2025 fiscalitzada favorablement amb data de 21 d'octubre de 2025.
RESOLUCION
Primer. DESISTIR de l'encàrrec de gestió aprovat en favor de la societat OBRES I SERVEIS SANT ANTONI 2005 SA (OSSAN 2005 SA) mitjançant acords Plenaris de 4 de març de 2014 i declarat com a indefinit mitjançant acord de 23 de febrer de 2017, amb efectes a partir del dia 1 de gener de 2026.
Amb idèntica data quedarà extingida l'adscripció o cessió de béns que el Ajuntament de Sant Antoni de Portmany hagués realitzat en favor de OSSAN 2005 SA, efectuant-se la seva incorporació a l'inventari municipal de béns i serveis, si és el cas.
Segon. Amb efecte d'1 de gener de 2026, MODIFICAR la forma de prestació del servei públic relativa a la gestió del complex poliesportiu CAN COIX que passarà a realitzar-se en la modalitat establerta en l'article 85.2 A) a) de la LBRL, això és, per gestió directa pel propi Ajuntament.
Tercer. ESTABLIR, amb efecte d'1 de gener de 2026, en unitat d'acte, la cessió a l'Ajuntament i la integració en el seu pressupost de tots els ingressos i despeses corresponents a la gestió i utilització de les instal·lacions esportives de Can Coix, així com l'efectiva possessió i lliurament de totes les instal·lacions i béns d'aquest servei, subrogant-se l'Ajuntament en totes les relacions jurídiques que tingués OSSAN 2005 SA amb els abonats / usuaris de la instal·lació i creditors derivats de la gestió del servei, tant de caràcter principal com accessòries. Aquesta subrogació no alterarà les condicions financeres de les obligacions assumides ni podrà ser entesa com a causa de resolució de les relacions jurídiques.
Així mateix, i a conseqüència de l'anterior, establir que qualssevol drets o ingressos de qualsevol naturalesa establerts, contractats, conveniats o concedits a OSSAN 2005 SA afectes a la gestió i la utilització de les instal·lacions esportives de Can Coix, passaran a ser titularitat de l'Ajuntament, subrogant-se en la relació jurídica que hi hagués i gestionats pels seus òrgans conforme al que es disposa en les disposicions vigents i les seves pròpies normes i actes organitzatius.
Quart. ESTABLIR, amb efectes d'1 de gener de 2026, el canvi de titularitat i cessió dels arxius de OSSAN 2005 SA, així com les bases de dades dels gestors documentals i comptabilitat, recaptació, gestió de reserves d'instal·lacions i de qualsevol ordre que poguessin existir, així com la plena gestió de l'aplicació per a dispositius electrònics “app” “sporttia”.
Cinquè. DECLARAR la subsistència, sense més tramits, de totes les matriculacions, abonaments i cessions o lloguers vigents en la data d'efectivitat del canvi de gestió del complex esportiu Can Coix.
Sisè. Amb efecte d'1 de gener de 2026, i de conformitat amb l'art. 44 de l'Estatut dels Treballadors, ASSUMIR la subrogació dels treballadors de l'empresa OSSAN 2005 SA amb contracte laboral amb aquesta i el lloc de treball del qual estigui directament lligat a la prestació del servei esportiu, gestió i manteniment del complex esportiu de Can Coix, els quals seran integrats en la plantilla de personal d'Ajuntament, prèvia tramitació del corresponent expedient per part del Departament de Recursos Humans i, si és el cas, modificació de la Relació de Llocs de treball. D'aquesta subrogació s'exclou al Gerent de la societat OSSAN 2005 SA que continuarà prestant els seus serveis en aquesta fins que els Òrgans de gestió de la referida societat ho estimin oportú, pels motius exposats en els fonaments de dret del present acord.
Establir que OSSAN 2005 SA vindrà obligat a facilitar tota la informació relativa als seus treballadors amb contracte laboral amb prou antelació a la data prevista per a la seva efectiva subrogació (1 de gener de 2026) i en qualsevol cas, davant que els seus treballadors es vegin afectats en les seves condicions d'ocupació i de treball pel canvi de gestió del servei de Can Coix.
El present acord haurà de comunicar-se als representants legals dels treballadors conforme a l'art. 44.6 de l'Estatut dels Treballadors, i en cas de no haver-hi representants legals, als propis treballadors individualment.
S'adjunta, com a Annex 1 del present acord, “Annex memòria de gestió Can Coix 2024” en la qual s'inclou la relació nominal dels treballadors que a data de l'adopció de l'acord consten com a treballadors de OSSAN 2005 SA afectes al servei públic del complex esportiu CAN COIX, sense perjudici que la subrogació es produirà respecte a aquells treballadors que constin amb aquesta relació laboral a data 31 de desembre de 2025.
Setè. MANTENIR totes les relacions contractuals de caràcter mercantil que en data 1 de gener de 2026 estiguessin vigents i en curs, per a mantenir la correcta gestió del complex esportiu, sense perjudici de procedir a la tramitació i adjudicació de nous contractes administratius conforme a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic al més aviat possible.
Per a tal fi, ordenar a OSSAN 2005 SA que faciliti la relació completa de tots els contractes que tengui amb persones o societats a fi i efecte de comunicar-los el canvi de titularitat en favor de l'Ajuntament, tant en els seus drets com obligacions.
S'adjunta com a Annex 2 del present acord, relació provisional dels contractistes i terceres persones de major rellevància que mantenen amb OSSAN 2005 SA contracte mercantil i presten els seus serveis per al complex esportiu Can Coix.
Vuitè. ESTABLIR, que a partir del dia 1 de gener de 2026 totes les referències a OSSAN 2005 SA, en ordenances de qualsevol classe, reglaments, disposicions de caràcter general, circulars, instruccions i ordres de serveis i altres actes hauran d'entendre's referides a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany conforme al que disposen les disposicions que els siguin aplicables, sens perjudici de procedir a la seua adaptació en tot allò que resulti necessari per a adaptar-ho a la nova realitat de la prestació del servei directament per personal municipal.
Novè. ESTABLIR que, amb efecte d'1 de gener de 2026, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany se subroga en la titularitat dels fitxers de dades de caràcter personal que fins a la data estiguessin declarats per OSSAN 2005 SA davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, i realitzar les comunicacions que siguin oportunes en aquest organisme, a l'efecte del compliment del que es disposa en les disposicions vigents i en particular, perquè els titulars de les dades corresponents puguin exercir els seus drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició davant el propi Ajuntament.
Per a tal fi, a més de la publicació del present acord en el BOIB, PUBLICAR en la seu electrònica i pàgina web del Ajuntament a l'efecte de comunicar als interessats el canvi de titular dels fitxers de caràcter personal.
Desè. ENCARREGAR a l'Alcaldia, com a responsable de la formació del pressupost i plantilla municipals la consideració de les mesures acordades en aquest acord per a portar-les a efecte en el pressupost de l'exercici de 2026, disposant en les bases d'execució d'aquest, si és el cas, quantes previsions siguin convenients o necessàries per a això.
Així mateix, l'Alcaldia, en l'exercici de les seves atribucions com a President del OSSAN 2005 SA, haurà d'adoptar les mesures que siguin precises per a facilitar l'efectivitat del canvi de gestió del complex esportiu Can Coix, de manera que afecti el menys possible al normal desenvolupament dels serveis esportius i funcionament del complex i als seus usuaris i activitats administratives que els donen suport.
Onzè. ESTABLIR que, a partir de la data d'adopció del present acord, fins a la data d'efectivitat del canvi de model de gestió del servei, a 1 de gener de 2026, el personal directiu de la societat OSSAN 2005 SA, així com els seus empleats, col·laborarà, facilitarà i assessorarà, en tot el que sigui requerit pel personal municipal, per al bon fi del canvi de gestió del servei, per tal d'evitar qualsevol interrupció o pertorbació d'aquest.
Dotzè. Publicar així mateix aquest en el BOIB, amb indicació de la possibilitat de consulta de la Memòria de la gestió i informe de la Intervenció que obren en l'expedient i que seran publicats en el Tauler d'anuncis municipals, així com la seva notificació al Gerent-Director del Poliesportiu, i donar-ne compte a la Junta General de OSSAN 2005 SA en la primera sessió que se celebri.
L'anterior sense perjudici de les comunicacions que, segons la normativa laboral hagi de dur-se a terme respecte als treballadors segons punt sisè del present acord i comunicació a terceres empreses amb qui OSSAN 2005 SA manté relacions mercantils segons punt setè.”
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar alternativament o el recurs de reposició potestatiu, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la recepció d'aquesta notificació davant el mateix òrgan que l'ha adoptat, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé el recurs contenciós administratiu, davant el jutjat contenciós administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la recepció d'aquesta notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Si s'opta per interposar el recurs de reposició potestatiu, no es podrà interposar el recurs contenciós administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci. Tot això sense perjudici de qualssevol altres recursos que s'estimi pertinent.
S'indica que conforme a l'art. 85.2 de la Llei 7/1985 consten publicats, en el tauler d'anuncis municipals, la Memòria de gestió del poliesportiu així com l'informe d'intervenció per a la seva consulta pel termini de 30 dies.
Sant Antoni de Portmany (11 de novembre de 2025)
L'alcalde Marcos Serra Colomar