Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 839790
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental del projecte variant de s’Alqueria Blanca, TM Santanyí (Exp. 96A/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 de juny de 2025, i d'acord amb l'article 9.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i el punt 6. d) de l'article 2 del Decret 6/2025, de 2 de juny, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,

RESOLC FORMULAR

La declaració d'impacte ambiental del projecte variant de s'Alqueria Blanca, TM Santanyí , en el termes següents

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte objecte del present informe consisteix amb la construcció d'una variant de carretera amb una longitud aproximada de 2,85 km que se situarà al sud del nucli urbà de s'Alqueria Blanca. Aquest projecte ha de ser tramitat com una avaluació d'impacte ambiental ordinària per estar inclòs en l'apartat 1.d del grup 7 (Projectes d'infraestructures) de l'annex I (Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental ordinària) del Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost:

1. Carreteres:

d) Variants per a la supressió de travessies de nuclis urbans i túnels, tots dos de més de 500 m de longitud.

2. Descripció del projecte

La nova variant situada al terme municipal de Santanyí, connectarà la carretera Ma-19, pel sud del nucli urbà de s'Alqueria Blanca (és a dir el tram Santanyí - s'Alqueria Blanca amb el tram s'Alqueria Blanca - Porto Petro), i aquesta darrera amb la carretera Ma-4012, de s'Alqueria Blanca a Es Calonge.

D'acord amb l'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA) les actuacions proposades contribuiran significativament a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans del nucli de S'Alqueria Blanca, ja que, disminuirà la contaminació acústica, millorarà la qualitat de l'aire i especialment, millorarà la seguretat del trànsit i dels vianants, la qual cosa suposarà menys sinistralitat.

La Direcció Insular d'Infraestructures i d'Inspecció Tècnica de Vehicles del Consell de Mallorca actua tant com a promotor com òrgan substantiu d'aquest projecte.

Es projecta com una carretera de calçada única, amb secció tipus 7/10, és a dir, una sola calçada amb un carril per sentit de 3,50 metres i vorals d'ample mínim d'1,50 metres aptes per a circulació de bicicletes. A més, per tal de millorar la connexió per a vianants i bicicletes, i millorar la integració paisatgística, es preveu un vial cívic annex a la carretera, de 3 m d'ample, amb paviment terròs, enjardinat lateralment i amb il·luminació per a vianants. S'ha previst la instal·lació d'una barrera de seguretat mixta que separi la part del vial cívic de la calçada. A més s'incorpora al projecte la instal·lació d'una passarel·la de fusta per evitar que es travessi la carretera atesa la distància entre les rotondes del Camí de Sa Torre i de la intersecció amb la carretera a Porto Petro i per garantir la continuïtat de circulació a peu del camí de Son Valens.

El projecte s'emplaça dins la secció de la franja de reserva viària (que disposa de declaració ambiental estratègica favorable de data 10 de febrer de 2020 i estudi informatiu, BOIB núm. 82 de 22 de juny de 2021), exceptuant-ne la intersecció amb el Camí de Sa Torre, la qual se situa fora de la reserva viària. La reserva i el projecte, discorren al sud del nucli urbà de s'Alqueria Blanca, interconnectant les carreteres, per tal de suprimir la travessia pel nucli urbà.

Les dimensions previstes de la secció del vial són les següents:

• Carril: 3,5 metres

• Voral: 1,5 metres

• Berma costat vial cívic: 1,5 metres

• Berma costat sense vial cívic. 1 metre

• Vial cívic: 3 metres

• Parterre. 1 metre

• Domini públic: 3 metres

• Talussos: variable

La nova carretera s'inicia al centre de la rotonda de Consolació, a una cota de 91,59 metres i finalitza a la rotonda existent de la MA-4012 a la cota de 67,91 metres.

La variant disposarà de 2 noves rotondes, la rotonda del Camí de Sa Torre que s'ubicarà a una cota de 67.87 metres i la rotonda que se situarà a la intersecció amb la carretera a Porto Petro a 63.83 metres. El pendent mínim en els trams rectes és del 0,5% i el màxim no supera el 2,64%.

Cal destacar que, en relació amb la traça de la carretera, per tal d'evitar l'afecció a un habitatge a la zona de la intersecció amb el Camí de Sa Torre i perquè la intersecció sigui més segura quant als punts d'incorporació a la rotonda, amb un angle d'atac major de les vies que s'interconnecten, s'ha desplaçat la traça lleugerament cap al nord, aconseguint-se l'angle d'atac adient.

Atesa l'adequació de la via al nivell del terreny, no es produeixen excedents de terra ni de materials que calgués dur a abocador o per aprofitar d'altres obres. De fet, hi haurà necessitat d'incorporar materials externs provinents de pedreres certificades.

Per a millorar el sistema de drenatge de la variant, així com per a reduir possibles avingudes en episodis de pluja importants, s'han previst 4 basses de laminació, estant 2 d'elles connectades entre si.

A causa de les característiques del nou vial, la major part de l'aigua es recull en el costat del vial per als vianants. És per aquest motiu, que s'ha previst instal·lar una rasa drenant sota les bermes projectades. La rasa drenant té la missió de captar l'aigua infiltrada en la berma i conduir-la fins a la pròxima obra de drenatge transversal. En aquest mateix costat, però al costat del mur de pedra, s'ha previst instal·lar una segona rasa drenant per a captar tota l'aigua que cau sobre el vial cívic.

D'acord amb l'EIA, pel disseny i elecció dels materials es tindrà en consideració l'OC 36/2015 de 14 de febrer, sobre criteris a aplicar a la il·luminació de carreteres a cel obert i túnels en relació amb la classificació de les vies, nivells lumínics i distribució lumínica i uniformitat.

S'aixecaran nous murs delimitadors a ambdós costats de la carretera. Els murs tindran una altura d'1 m, un gruix de 0,8 m a la base i 0,6 m a la part superior.

Sobre la part superior dels murs, s'instal·larà una malla metàl·lica galvanitzada de simple torsió i estarà suportada per postes metàl·lics situats cada 3 m.

A banda de tot l'anterior el projecte també preveu:

- 2 pèrgoles de fusta i bancs a la zona d'esplai al costat de la primera rotonda.

- 1.366 m de pantalles acústiques pels habitatges propers afectats per la construcció del vial.

- Noves entrades a parcel·les tipus T.

- Mobiliari urbà (llums pel vial cívic, bancs, papereres.)

El tractament vegetal es farà amb espècies freqüents a l'entorn urbà i periurbà, espècies autòctones i mediterrànies, i de baix requeriment hídric. Morus alba sense fruit, oliveres a les rotondes, pins i 6 garrovers a les zones d'esbarjo.

A les zones de les rotondes es requereix vegetació de baixa altura, per permetre la visibilitat, s'ha previst romaní, roser silvestre, batzer i mata.

En els petits fragments de parcel·les després de l'expropiació que són inviables pel manteniment de les feines agràries, seran també objecte de l'expropiació i repoblades amb lledoners, garrovers i pins. S'ha disposat de vegetació a banda i banda, de forma que no es vegi la carretera des de l'exterior. En resum:

Espècies vegetals

Ubicació

Exemplars

Morus alba sense fruit

Vial cívic

146

Oliveres

Rotondes

6

Garrovers

Zones d'esbarjo

6

Lledoner, Garrover, Pi comú

Espais marginals parcel·les expropiades

Indeterminat

Romaní, Batzer, Mata i Roser Silvestre

Rotondes

575

S'han projectat 8 conduccions multifuncionals, amb funció de drenatge i amb funció de passos de fauna, els quals no presentaran punts d'acumulació d'aigua ni flux d'aigua que circuli a velocitat intensa, amb dimensions suficients per a la funcionalitat de pas de fauna, amb diàmetres entre 630 i 1200 mm.

A la finca núm. 16, al costat de la bassa de laminació de pluvials es realitzarà una ocupació temporal per a l'execució dels nous tancaments de les parcel·les afectades i per a facilitar la construcció de l'obra on es podrà realitzar la implantació de les casetes d'obra, gestió de residus, apilaments i emmagatzematge de materials d'obra per a l'empresa contractista.

L'execució del projecte conduirà a l'expropiació d'una superfície aproximada de 7,10 ha que afectarà unes 70 parcel·les en sòl rústic. A més, durant la fase d'obra s'ocuparan temporalment unes 1,9 ha i per servitud de pas unes 0,7 ha.

Pel que fa a l'impacte visual, a l'estudi s'indica que la nova variant es presenta com un element essencialment horitzontal i integrat en el relleu existent, sense elements verticals destacats, excepte una passarel·la de fusta destinada a facilitar el pas de vianants.

El pressupost base de licitació (PBL) del projecte és de 13.082.904,96€ i el termini d'execució del projecte és de 18 mesos. Les característiques del projecte, d'acord amb la normativa vigent, requereixen la contractació d'un auditor ambiental que verifiqui el desenvolupament de les mesures previstes i les que, si s'escau, es determinin en la present Declaració d'Impacte Ambiental.

3. Resum de l'estudi d'impacte ambiental (EIA)

La nova variant projectada iniciarà el seu traçat a la nova rotonda de consolació, ubicada a l'entrada de s'Alqueria Blanca i arribarà a la rotonda existent de la MA-4012. La carretera tindrà una longitud total de 2.844,31 metres.

En relació a l'anàlisi d'alternatives, el projecte comenta el següent:

D'acord amb la «Instrucció del conseller de Medi Ambient i Territori per a establir criteris d'actuació i tramitació en relació als procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes (BOIB Núm. 56 de 28 d'abril de 2022): Els informes no han de tenir en compte la mancança de l'alternativa zero quan l'execució del projecte o l'activitat l'imposi un pla o programa de rang superior, sempre i quan el pla o programa tingui un grau de concreció suficient»

Referent a l'anàlisi d'alternatives d'ubicació/traçat, descarten realitzar-lo, ja que la secció de la carretera i la franja per on ha de discórrer es troba definida i aprovada pels instruments jeràrquicament superiors (declaració ambiental estratègica favorable de data 10 de febrer de 2020).

El que si plantegen és un estudi d'alternatives en relació amb diferents elements del projecte:

• Alternatives al paviment:

En relació amb la calçada i voravies s'utilitzarà paviment asfàltic impermeable d'acord amb la legislació vigent. En relació amb el carril cívic s'ha descartat el paviment asfàltic impermeable ja que no es preveu la circulació de vehicles pesants i aquest es realitzarà amb material permeable donant compliment a la DAE «Totes les superfícies seran permeables, a excepció de les exclusivament necessàries per a la seguretat de la circulació en la calçada.».

Atesa que la selecció de l'alternativa és simple, des del punt de vista ambiental, funcional i econòmic, sense diferents criteris a valorar, es descarta la necessitat/viabilitat de desenvolupament d'una anàlisi multicriteri per a seleccionar aquest aspecte/criteri.

• Alternatives als enllaços i interseccions:

Impossibilitat de ponderar diferents criteris en relació amb la implementació de rotondes o enllaços en T, ja que no era viable cap altre tipus d'enllaç apuntant a criteris de connectivitat, seguretat i funcionalitat.

• Alternatives de traçat en fase projecte de la planificació:

D'acord amb l'EIA comenten: Atès que només es tracta d'ajustaments de la traça respecte a la reserva, per tal de tenir les millors condicions de seguretat possible o del millor ajustament possible al parcel·lari, no es pot parlar pròpiament d'alternatives, on les diferències són inapreciables quan els seus efectes ambientals (referint-se a l'ajustament de la traça de la intersecció del camí de sa Torre i els petits ajustaments del traçat dins la mateixa franja viària).

• Alternatives de passos de fauna:

Comenten que no és necessari realitzar una anàlisi multicriteri, ja que no existeixen espècies a l'entorn amb necessitats especials de connectivitat, per tant, es basaran amb els criteris i recomanacions de la guia oficial del MITERD sobre passos de fauna i afegeixen que establiran més quantitat de passos de fauna que els recomanats (1 pas/355 m en comparació a 1 pas/km que és la referència de la guia).

• Consum energètic de les alternatives. Fase d'execució i fase de funcionament:

Expliquen que tant a la fase de construcció com d'explotació no hi ha diferències apreciables en relació amb el consum energètic entre els possible ajustaments de la traça dins la reserva viaria.

• Alternatives respecte als materials de construcció:

A l'EIA expliquen que pel que fa als materials utilitzats, aquests són els establerts per les normes tècniques i instruccions que regeixen els projectes de carreteres, amb l'objectiu d'assegurar la qualitat tècnica adequada, així com la seguretat i la durabilitat al llarg del cicle de vida dels materials. Per aquest motiu, dins la pràctica actual, l'ús de materials alternatius no es considera viable.

L'EIA inclou un apartat d'inventari ambiental on inclou plànols generals del projecte i fotografies in situ a més d'un apartat de geografia, climatologia, geologia, relleu, hidrologia superficial i subterrània, vegetació (amb una descripció detallada de la zona d'ullastrar afectada pel projecte), fauna, usos del sòl i activitats econòmiques, població, infraestructures i equipaments, classificació del sòl, espais protegits, patrimoni i riscos ambientals.

L'estudi d'impacte ambiental inclou un apartat específic sobre l'avaluació de les necessitats específiques de passos de fauna per la variant, resolent un dels condicionants de la declaració ambiental estratègica. Aclareixen que seran un total de 8 elements multifuncionals de drenatge i passos de fauna (1 pas cada 355 m).

L'EIA avalua/analitza en un apartat aspectes relatius a la mobilitat d'acord amb les conclusions del document d'abast. Destaquen que la variant no interromprà el camí de Sa Torre, que forma part d'una ruta cicloturística ja que existirà la rotonda que permetrà la continuïtat d'aquesta ruta. A més comenten que la variant i el seu vial cívic permetrà interconnectar la ruta cicloturística amb altres camins.

L'EIA analitza la necessitat de mesures compensatòries en relació a les espècies protegides d'acord amb la proposta del document d'abast: «Participació a les actuacions de conservació d'espècies i/o hàbitat dins el Parc Natural de Mondragó en coordinació amb la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.» En aquest apartat argumenten que l'actuació no té cap efecte residual relacionat amb alguna afecció a aquest espai i que, aquesta mesura compensatòria no s'adequa ajustadament a les previsions de la Llei, on no són adients les mesures compensatòries genèriques o com a forma de traspassar recursos econòmics entre administracions. Proposen actuacions de conservació, a realitzar preferentment en els espais de rellevància ambiental relacionats amb les competències i responsabilitats del Consell de Mallorca.

També analitza al següent apartat la necessitat de mesures compensatòries per l'ocupació de sòl agrícola on proposen que les compensacions les realitzi el Consell de Mallorca en el marc de les seves competències, preferentment a les finques públiques i amb activitats de foment dels productes insulars i activitats formatives per a capacitar persones que puguin exercir professionalment tasques agrícoles.

Posteriorment, inclouen l'apartat titulat estudi d'incidència i integració paisatgística on s'identifica i es descriu el paisatge afectat pel projecte on delimiten la conca visual de la nova infraestructura, els efectes del seu desenvolupament i conclouen que l'impacte paisatgístic és moderat, atès que no s'afecta un paisatge singular i que la transformació visual no afecta punts d'observació singulars, quantitativament importants, ni elements pintorescs ni itineraris d'interès pintoresc.

L'EIA analitza la no necessitat d'avaluació de les repercussions sobre espais Xarxa Natura 2000 argumentant que es troba a més de 500 m de l'espai més proper. Utilitzen el mateix argument per descartar efectes sobre la qualitat de les masses d'aigua continentals.

L'EIA inclou un Informe justificatiu sobre la no aplicació de l'avaluació de la vulnerabilitat del projecte davant accidents greus on destaquen que no és un projecte generador de riscos ni accidents greus ni catàstrofes d'acord amb una sèrie d'arguments i valoracions relacionats amb el risc d'incendi, d'abocaments o emissions perilloses, d'inundacions, d'huracans i vents extremadament forts, d'erupcions volcàniques, de sismes i d'afectació per activitats de la Directiva Seveso III.

També inclouen un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, i la vulnerabilitat davant el canvi climàtic d'acord amb l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost.

L'apartat 17 de l'EIA descriu i avalua els possibles efectes ambientals durant la fase d'execució i explotació del projecte. Per tal de resumir aquest apartat inclouen una matriu d'identificació d'impactes on relacionen els factors ambientals potencialment afectats amb els possibles impactes que es produiran. Desglossen els impactes en positius, nul/irrellevants, compatibles, moderats, severs o crítics.

La matriu d'impactes descriu un total de: 8 impactes positius, 20 impactes nul/irrellevants, 7 impactes compatibles i 1 impacte moderat.

L'impacte moderat és el de la transformació visual de l'espai i permanència de la infraestructura. Per contrarestar aquest impacte incorporen mesures d'integració paisatgística centrades bàsicament en la qualitat estètica dels diferents elements.

L'EIA incorpora un apartat dedicat a mesures ambientals el qual es pot consultar a les pàgines 194 i 195 de l'estudi.

Finalment, l'EIA disposa d'un programa de vigilància ambiental on descriu tots els aspectes a tenir en compte durant la fase d'obres i la d'explotació amb la incorporació de les mesures ambientals proposades, el seguiment i la vigilància ambiental.

A més, amb la documentació adjunta incorporen annexes on destacaria:

• El resum no tècnic.

• L'estudi acústic.

• L'estudi de gestió de residus.

• Resposta del promotor a les al·legacions rebudes per particulars, administracions i empreses.

4. Tràmit d'informació pública i consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

Informació pública

Al BOIB núm. 86 de data 29 de juny de 2024 es publicà l'Acord del Consell Executiu d'aprovació inicial del projecte constructiu de la variant de s'Alqueria Blanca. MF-1. T.M. Santanyí. Clau 20-08.0-M, on s'acorda al punt 3, Sotmetre el projecte, d'acord amb el que disposa l'article 149.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 36 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, al tràmit d'informació pública a l'efecte que qualsevol persona física o jurídica pugui examinar l'expedient i formular les al·legacions que estimi pertinents.

En data 28 de juny es va publicar l'anunci en el tauler d'anuncis del Consell Insular de Mallorca amb la finalitat d'obrir un termini d'informació pública de 30 dies, perquè qualsevol persona interessada pugui examinar l'expedient i formular-hi les al·legacions que cregui pertinents.

Durant l'exposició pública es van consultar les següents administracions públiques (AP) afectades:

• DG de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

• Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la DG de Territori I Paisatge de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.

• Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural I Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca I Medi Natural.

• Servei d'Agricultura de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca I Medi Natural.

• Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera del Departament d'Energia i Canvi Climàtic de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació I Energia.

• Direcció Insular de Territori i Paisatge i la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca.

• Ajuntament de Santanyí.

• GOB.

• Amics de la Terra.

En la data de redacció d'aquest document s'han rebut els següents informes de les administracions afectades, 3 al·legacions de particulars o empreses i un informe resposta per part del Consell Insular de Mallorca (promotor i substantiu).

• Informe de l'Ajuntament de Santanyí de data 29 d'agost de 2024 on es conclou que:

- Les construccions i instal·lacions previstes hauran de complir amb les condicions d'integració paisatgística i ambiental de la Norma 22 del PTM, sense perjudici que d'acord amb el punt 3 de la norma 22 del PTM la declaració d'interès general o autorització que la substitueixi pugui exonerar dels paràmetres d'integració paisatgística de les edificacions i instal·lacions de la norma 22.

- En tot cas s'hauran de prendre les mesures adequades per reduir, tant com sigui possible, l'impacte visual, amb arbrat al voltant de la instal·lació d'altura i espessor suficient o amb altres mesures.

- Els tancaments de les finques compliran amb les determinacions de la norma 22.1.c.3) del Pla Territorial especialment quant a la tipologia, sistema constructiu i materials a emprar.

- Es podria tenir en consideració la sol·licitud d'Agua de Consolación SL per tal de millorar l'eficàcia i la qualitat del servei d'aigua als nuclis de Portopetro i s'Alqueria Blanca, tot aprofitant les obres d'execució de la variant.

• Informe del Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca de data 27 de setembre de 2024 on es conclou que:

S'informa favorablement el projecte constructiu de la variant de s'Alqueria Blanca amb les següents prescripcions:

- Les noves parets que es construeixin per tancar la variant, hauran de ser com les que es pretenen demolir (PTM), es a dir, en sec, sense cap tipus de ciment, formigó o morter, de la mateixa amplada, respectant el sistema constructiu (filada de dalt, rasant, etc.) i sense esquena d'ase. El tancament superior es farà amb barres de fusta i reixa, com està projectat.

- Per l'aixecament de les noves parets s'emprarà la pedra de les parets demolides, i si no és suficient s'emprarà pedra de les proximitats.

• Informe del Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca de data 4 d'octubre de 2024 on es conclou que:

S'informa favorablement el Projecte constructiu de la variant de s'Alqueria Blanca Sud. MF1, sempre que es tinguin en compte les condicions i observacions següents:

1. Tota la documentació que consta a l'annex 5 (planejament urbanístic) que fa referència a la revisió de les normes subsidiàries que fou suspesa el 24/09/2021 per la CIOTU, hauria de ser substituïda per la documentació del planejament vigent (AD25/03/1985) i de la modificació puntual núm. 17 (AD 18/04/1991). A més, es recomana superposar el nou traçat sobre el traçat proposat per la modificació núm. 17 per tal d'evidenciar la variació d'aquest.

2. Segons s'indica a l'annex 5 la nova variant està traçada sobre sòl rústic general, ara bé, tenint en compte que segons el plànol 725-7 de la modificació núm. 3 del PTM s'aprecien unes àrees de prevenció de risc (APR) i una àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció (AANP) molt properes al traçat de la variant proposat, es recomana grafiar, sobre la planimetria del PTM el traçat de la variant per justificar que aquest no envaeix les àrees de sòl rústic protegit (APR i AANP).

3. L'execució d'un pas elevat es justifica breument a la memòria (pàg. 6) indicant que es tracta d'una petició de l'ajuntament per tal de donar continuïtat al carrer de Son Valens. Ara bé, manca un estudi justificatiu de la necessitat d'aquesta estructura, tenint en compte:

a. El compliment de la normativa d'accessibilitat.

b. Altres alternatives amb menys impacte per l'entorn.

4. S'hauran de tenir en compte les disposicions bàsiques en la senyalització en espais d'ús públic que determina el Decret 1/2023, de 23 de gener, de regulació de l'accessibilitat universal en els espais d'ús públic de les Illes Balears.

5. L'ajuntament ha d'adaptar el seu planejament urbanístic i incorporar el projecte en la primera modificació o revisió del planejament urbanístic que es faci, d'acord amb la tramitació establerta en la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears. En vista que la revisió de les normes subsidiàries del planejament es troba en tramitació (Exp. núm. 751363K del CIM) i que fou suspesa el 24/09/2021 per la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, caldrà incloure el nou traçat de la variant en la documentació d'esmena.

• Informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca de data 18 de novembre de 2024 on es conclou que:

Ateses les consideracions tècniques formulades, s'informa favorablement el projecte de l'assumpte en relació amb l'ordenació del territori i a les directrius de paisatge contingudes en l'Estratègia del Paisatge del Consell de Mallorca, sempre que es tinguin en compte les condicions i observacions següents:

- Atès que la proposta se situa en una zona de baixa il·luminació, cal justificar que preferentment s'utilitzaran lluminàries que no superin els 3,5 m d'alçada.

- Cal justificar que la partida pressupostària destinada a afavorir la integració paisatgística de la carretera a l'entorn s'adequa al que estableixen les directrius de paisatge contingudes en l'Estratègia de Paisatge del Consell de Mallorca, tot considerant els suggeriments d'integració descrits al cos de l'informe.

- Cal tenir en compte, pel que fa a l'apartat de senyalització, que la nova variant coincideix en un punt amb la ruta ciclista M1 (Llogarets de Llevant) continguda al Pla de vies ciclistes de Mallorca.

• Al·legació presentada en data 20/07/2024 per part de C.R.R. on sol·licita que:

1. Durant el temps de les obres s'habiliti un tancament temporal de la finca perquè els animals puguin seguir pasturant lliurement.

El projecte ja contempla la instal·lació de tancaments provisionals mentre duri l'obra.

2. Que el tancament definitiu de la finca es faci amb la paret que té actualment; paret seca de pedra.

Aquesta al·legació s' ha incorporat al projecte

3. Que es deixi un accés a la finca per la nova carretera.

D'acord amb l'informe tècnic del Consell de Mallorca de data 10 de març de 2025, en base a l' art. 35 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de las Iles Balears es denega la present al·legació en disposar d'accés des d'un camí veïnal.

4. Que al dividir la finca en dues parts queda un romanent aïllat de 1.168 m2 aproximadament i al estar separat per la carretera és pràcticament inservible, sol·licitant per aquest motiu que també sigui expropiat.

D'acord amb l'informe tècnic del Consell de Mallorca de data 10 de març de 2025, la sol·licitud d'expropiació de les superfícies romanents s'haurà de dur a terme en fases posteriors del procés d'expropiació, quedant aquesta gestió fora de l'abast de la redacció del present Projecte.

• Al·legació presentada en data 21/07/2024 per part de S.P.R. on es exposa que:

Es propietària de dues finques a la zona per on està prevista la variant, però al llistat d'afectades únicament apareix una d'elles, concretament la parcel·la 65 del polígon 8. L'altra parcel·la de la seva propietat, la 1124 del mateix polígon i colindant amb l'altra, no apareix al llistat. Consultat un dels mapes de detall del projecte, el plànol 16.2 al full 6 de 9, s'observa amb l'ajuda de la fotografia aèria que el límit cadastral no coincideix exactament amb la situació de la paret mitjanera (límit nord amb la parcel·la 63).

Per la qual cosa, SOL·LICITA que es revisi la situació de la paret i la porció de terreny afectat tenint en compte la fotografia aèria i s'inclogui la parcel·la 1124 del polígon 8 al llistat de parcel·les afectades.

D'acord amb l'informe tècnic del Consell de Mallorca de data 10 de març de 2025 aquesta al·legació s'ha tingut en compte i amb l'ajuda de l'ortofoto s'ha ajustat el límit del cadastre per reflectir l'ocupació real de la parcel·la 1124.

• Al·legació presentada en data 24/07/2024 per part de Agua de Consolación S.L on es conclou que:

«Vista la importancia que tienen los núcleos urbanos de Porto Petro y cala Mondragón para el municipio de Santanyí y existiendo problemas de abastecimiento y presión se solicita que se tenga a bien al menos en el ámbito de las obras incluir dos redes de agua.

1. RENOVACIÓN TUBERÍA DESDE DEPOSITO SA TEUELA A COCO SA MOLA

2. EXTENSION DE RED ABASTECIMIENTO S'ALQUERIA BLANCA»

En resum: L' empresa Aigües de Consolació vol realitzar l' estesa d'una canonada de PVC 250 mm entre la rotonda de Consolació i la rotonda 1. A més proposa una segona instal·lació d'una canonada de PVC 125 mm entre la rotonda del cementiri i la rotonda 1.

D'acord amb l'informe tècnic del Consell de Mallorca de data 10 de març de 2025, dins les competències d'aquest projecte, es preveu la col·locació d'uns creuaments de previsió sota la nova variant. Els encreuaments són 6, ubicats segons la imatge a continuació, i es realitzaran amb un tub de 630 mm corrugat, amb arquetes de 60x60 a cada capçalera. Els encreuaments han d'arribar als extrems del domini públic. De la mateixa manera, per evitar desperfectes a les entrades de les diferents finques, s'ha previst la instal·lació d'un tub de PVC 315 mm que permeti salvar l'accés.

L'empresa sol·licitant haurà de tramitar l'autorització pertinent al Departament de Territori Infraestructures del Consell de Mallorca per a l'execució d'aquesta nova instal·lació.

• Informe tècnic del Consell de Mallorca de resposta a les al·legacions i informes rebuts durant el procediment d'informació pública del projecte constructiu de la Variant de s'Alqueria Blanca. MF-1.CLAU 20-08.0 ML de data 10 de març de 2025.

L'informe tècnic complet es podrà consultar fent una sol·licitud de consulta d'expedient al Consell de Mallorca. La taula resum de resposta als informes de les administracions consultades es pot obtenir del següent enllaç:

https://www.caib.es/sites/serveiassessoramentambiental/ca/96a2023_projecte_de_la_variant_de_saalqueria_blanca_sud_tm_santanya/

5. Elements significatius de l'entorn del projecte

La variant projectada situada al sud del nucli urbà de s'Alqueria Blanca, afectarà unes 70 parcel·les en sòl rústic general. Les parcel·les on es durà a terme l'actuació objecte del present document es troben fora d'espais de rellevància ambiental (espais naturals protegits de les Illes Balears i Xarxa Natura 2000 i àrea d'afectació del pla d'ordenació dels recursos naturals de Parcs Naturals) i fora d'Àrees d'Especial Protecció d'Interès per a la comunitat autònoma definides a la Llei 1/1991, de 30 de gener (ANEI, ARIP i AAPI).

Només trobem una parcel·la afectada que s'integra dins una àrea amb hàbitat d'interès comunitari (HIC). Concretament, és la parcel·la 292 del polígon 7 que es troba afectada per l'hàbitat 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics. La qualitat de l'hàbitat és baixa i no és un hàbitat prioritari. La variant projectada afectarà a 13 ullastres i 1 pi.

Al sud de la carretera projectada a uns 500 m s'ubica l'espai natural de Mondragó, que està declarat Parc Natural, Àrea Natural d'Especial Interès, i forma part de la Xarxa Natura 2000, ja que està catalogat com ZEPA i ZEC.

El projecte se situa en una zona de risc baix d'incendi d'acord amb el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024.

D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, la variant projectada no es troba sota la influència de cap Àrea de Prevenció de Riscos (APR Inundacions, APR incendis, APR esllavissament, APR erosió).

El projecte es localitza dins la unitat paisatgística 7 (UP-7) «Mitjorn». Es tracta d'una unitat de paisatge predominantment agrícola de secà, caracteritzada per les parcel·les agrícoles i els cultius de cereals i d'ametller i garrover, en una zona amb relleu molt suau, i que ocupen importants extensions. El paisatge actual és el resultat de la transformació del territori per adaptar-lo a l'agricultura al llarg dels temps, amb la retirada dels excedents de pedra que dificulten el conreu i la seva utilització en la construcció dels tancaments. El valor del paisatge de la zona es considera mitjà - baix, al no presentar unes característiques paisatgístiques singulars ni presentar tampoc degradacions rellevants, tractant-se d'un paisatge agrícola comú.

D'acord amb el visor de l'IDEIB, els terrenys objecte d'estudi s'ubiquen sobre la massa d'aigua subterrània 1820M1 «Santanyí», amb un estat quantitatiu dolent i estat químic dolent per superació en la concentració de clorurs, amb moderada vulnerabilitat de contaminació i especialment vulnerable a la contaminació per nitrats. Per altra banda, encara que a uns 450 m trobem pous d'abastiment urbà, l'activitat no es troba inclosa en els apartats corresponents de l'article 76 de PHIB 2022-2027 «Perímetres de protecció de captacions de proveïment a població».

D'acord amb el visor de l'IDEIB, el projecte no discorr per zones especialment sensibles per a les aus: Zones d'interès per a rapinyaires, IBAs, ni ZEPA.

L'àmbit del projecte, en canvi, sí que es troba en zona de protecció de l'avifauna davant la col·lisió, segons el que estableix el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.

D'altra banda, el traçat de la variant travessarà la Ruta dels Santuaris recollida a l'article 34 del Pla d'Intervenció en Àmbits Turístics de Mallorca (PIAT) que, juntament amb altres rutes, completa la xarxa prevista en el Pla Territorial Insular de Mallorca.

El traçat de la variant intersectarà amb una de les rutes cicloturístiques de Santanyí, concretament la 3, de 22,1 km, que connecta s'Alqueria Blanca amb el Parc Natural de Mondragó fins a la Font de n'Alis, amb continuïtat fins al carril bici de Calonge a Cala d'Or.

D'acord amb el visor del Consell de Mallorca, en aquesta zona no hi ha Béns Catalogats (BC) pròxims a la zona d'actuació. Cal destacar les restes prehistòriques de Son Valents / Ca n'Andreu Bet situades a uns 270 metres de la carretera projectada a l'altura de la intersecció amb el Carrer de Son Valens i catalogades com a Jaciment arqueològic i bé d'interès cultural (BIC).

6. Consideracions tècniques

a) L'avaluació ambiental estratègica, publicada al BOIB núm. 34 de 14 de març de 2020, va analitzar el contingut i els objectius del Pla General, l'estudi d'alternatives, l'ocupació del sòl, els potencials impactes prenent en consideració el canvi climàtic, la caracterització de la situació del medi ambient, les incidències sobre plans sectorials i territorials, el programa de vigilància ambiental, la caracterització ambiental de les alternatives, les mesures compensatòries d'efectes negatius i la comparació i avaluació entre alternatives.

De l'estudi d'alternatives, la DAE contemplava 7 alternatives viables tècnicament i econòmicament. La DAE va ser favorable a l'alternativa 4, que inicia el traçat a l'altura del camí de sa Teulera fins al Camí Sa Torre a l'est. Passada la intersecció amb el camí de Sa Torre es dirigeix en direcció nord-est cap a la Ma-19, seguint el mateix traçat que les alternatives 1 i 2. Longitud de 2,7 km. A conseqüència d'aquest procediment va quedar definida la reserva viària que serviria de base pel futur projecte de la variant que s'ha estudiat en el present informe.

b) Actualment, la carretera Ma-19 discorre pel tram comprès entre els punts quilomètrics 54,6 i 55,7 dins el nucli urbà de s'Alqueria Blanca. Segons la documentació tècnica del projecte, aquest tram urbà no compta amb voreres adequades per als vianants, atesa la manca de voreres amb les condicions mínimes de seguretat i accessibilitat, i suporta una intensitat de trànsit elevada, fet que genera conflictes de convivència entre usuaris motoritzats i no motoritzats. En conseqüència, l'objecte del projecte és la definició d'una variant que permeti la connexió entre les carreteres Ma-19 i Ma-4012 fora del nucli urbà, amb l'objectiu de desviar el trànsit de pas i descongestionar el centre del poble.

Aquesta variant es pot considerar inclosa dins l'execució del Pla director sectorial de Carreteres de Mallorca vigent, i per tant inclosa dins de les propostes de millora de la capacitat viària assumides pel PTIM a través de la norma 52.1.

Quant al règim d'usos, d'acord amb l'article 19.1. de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, de Sòl Rústic de les Illes Balears (LSR) el traçat d'aquesta infraestructura es considera un ús admès en la categoria de sòl rústic que travessa.

c) L'actuació s'emplaça dins la reserva viària aprovada, exceptuant-ne la intersecció amb el Camí de Sa Torre, la quan se situa fora de la reserva, segons l'EIA, per tal d'evitar l'afecció a un habitatge i perquè la intersecció sigui més segura quant als punts d'incorporació a la rotonda, amb un angle d'atac de les vies que s'interconnecten, s'ha desplaçat la traça lleugerament cap al nord, aconseguint-se l'angle d'atac adient.

 

Aquesta mesura es considera adequada encara que no respecti el traçat de la reserva viaria, ja que la proposta inicial era inviable per l'afecció clara i evident a un habitatge. Amb l'aplicació d'aquesta nova traça s'augmenta l'angle d'atac respecte de l'inicialment projectat incrementant la seguretat a l'hora d'incorporar-se a la rotonda a més d'allunyar-se de la finca habitada reduint les afeccions sonores i vibracions possibles.

d) Un dels principals impactes del projecte de la nova variant sobre el territori és l'ocupació de 6,26 ha de superfície agrícola. L'EIA proposa que les compensacions les realitzi el Consell de Mallorca en el marc de les seves competències, preferentment a les finques públiques i amb activitats de foment dels productes insulars i activitats formatives per a capacitar persones que puguin exercir professionalment tasques agrícoles enfront de la proposta del document d'abast que consistia en la participació en les actuacions de conservació d'espècies i/o hàbitat dins el Parc Natural de Mondragó en coordinació amb la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.

L'adequació de la mesura compensatòria a activitats en el marc de les competències del Consell de Mallorca es considera adequada, però cal destacar que, d'acord amb la definició de mesura compensatòria de l'article 3.24 de la Llei 42/2007 «són mesures específiques incloses en un pla o projecte, que tenen per objecte compensar, el més exactament possible, el seu impacte negatiu sobre l'espècie o l'hàbitat afectat.», la mesura proposada és molt genèrica i en la fase d'avaluació d'impacte ambiental de projectes, les mesures compensatòries haurien d'estar molt ben definides i ser tan específiques com sigui possible.

Per tant, el Pla de Vigilància Ambiental del projecte haurà d'incorporar amb més precisió en què consistirà la mesura que compensarà la pèrdua/ocupació de 6,26 ha de superfície agrícola a conseqüència de l'execució del projecte. Com a mínim, s'haurà d'especificar el següent: Servei/ Direcció Insular/ Departament del CIM amb el qual es col·laborarà per dur a terme la mesura, projecte específic en el qual s'emmarcarà, el pressupost destinat, els mitjans emprats i la previsió de calendari d'execució.

e) D'acord amb l'Informe del Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca de data 4 d'octubre de 2024 on es conclou que:

L'ajuntament ha d'adaptar el seu planejament urbanístic i incorporar el projecte en la primera modificació o revisió del planejament urbanístic que es faci, d'acord amb la tramitació establerta en la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears. En vista que la revisió de les normes subsidiàries del planejament es troba en tramitació (Exp. núm. 751363K del CIM) i que fou suspesa el 24/09/2021 per la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, caldrà incloure el nou traçat de la variant en la documentació d'esmena.

A l'informe tècnic del Consell de Mallorca de resposta a les al·legacions i informes rebuts durant el procediment d'informació pública del projecte constructiu de la Variant de s'Alqueria Blanca. MF-1.CLAU 20-08.0 ML de data 10 de març de 2025, no comenta res respecte d'aquest punt, per tant, hauran de tenir en compte aquest condicionat si encara no l'han tingut en compte.

f) El projecte afecta un hàbitat d'interès comunitari (HIC). Concretament, és la parcel·la 292 del polígon 7 on trobem l'hàbitat 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics. La qualitat de l'hàbitat és baixa i no és un hàbitat prioritari.

Segons l'apartat específic de l'EIA, després de dur a terme una anàlisi històrica, consideren l'hàbitat com un ullastrar de recolonització i molt baixa diversitat vegetal per la falta de sotabosc típic d'aquest tipus d'hàbitats. Expliquen que és una tanca que va deixar de ser conreada i manté l'aprofitament com a pastura, on aquesta activitat no permet el desenvolupament de les comunitats herbàcies associades a aquest hàbitat. Per tant, el fet de no trobar sotabosc provoca que no es desenvolupi la comunitat vegetal com a tal. El projecte eliminarà 13 ullastres i 1 pi.

D'acord amb l'apartat XVII de l'EIA no es preveuen mesures (amb relació a l'ullastrar eliminat) més enllà de les mesures relatives a evitar afectacions fora de la zona a ocupar per la nova infraestructura. Al PVA es preveu en la fase d'execució la valoració de la idoneïtat per a trasplantament de cada element identificat.

Es proposa a la franja afectada de l'hàbitat 5330, a més de valorar la idoneïtat del trasplantament individu per individu, conservar els individus situats a les vores de la variant que coincideixin amb la secció del vial cívic.

g) D'acord amb l'EIA, el tractament vegetal es farà amb espècies freqüents a l'entorn urbà i periurbà, espècies autòctones i mediterrànies, i de baix requeriment hídric. En els petits fragments de parcel·les després de l'expropiació que són inviables pel manteniment de les feines agràries, seran també objecte de l'expropiació i repoblades amb lledoners, garrovers i pins però en aquest cas no especifiquen el nombre d'individus ni la proporció.

Una vegada consultada la capa d'inventari forestal, la d'habitats i la d'ocupació del sòl s'observa predominança de l'ullastrar enfront del pinar (només localitzat de manera puntual a l'entorn). A més, vista la recolonització natural històrica de la parcel·la 292 del polígon 7, la tendència és a l'aparició i supervivència d'individus d'ullastre.

Per altra banda, el lledoner és un arbre associat a ambients de ribera i torrents d'acord amb «catàleg de plantes autòctones del viver forestal de les Illes Balears» https://xarxaforestal.org/es/publicaciones/. Cal destacar que s'observen lledoners a vores de camins i carreteres, però majoritàriament aquests individus han estat cuidats o guiats per l'ésser humà durant el seu creixement. Es sobreentén que les zones marginals que s'analitzen en aquest projecte no seran objecte de manteniment, és a dir, el lledoner no és un individu adequat per la repoblació d'aquests espais.

Per tant, els espais marginals, s'hauran de repoblar amb garrovers, ullastres o qualsevol altra especie que s'identifiqui a l'apartat d'Ullastrar del «catàleg de plantes autòctones del viver forestal de les Illes Balears».

h) D'acord amb les estimacions realitzades i els resultats obtinguts a l'estudi acústic, són necessaris apantallaments acústics per a tots els habitatges, exceptuant-ne l'edifici 1, on els nivells es troben molt prop del límit.

Es considera adequada la instal·lació d'apantallaments acústics tipus SILENT. S'instal·laran un total de 1.366 metres d'apantallament.

i) Al sud de la carretera projectada, a uns 500 m s'ubica l'espai natural de Mondragó, que està declarat Parc Natural, Àrea Natural d'Especial Interès, i forma part de la Xarxa Natura 2000, ja que està catalogat com ZEPA i ZEC.

A la declaració ambiental estratègica no es va considerar que l'actuació pogués afectar a l'esmentat espai Xarxa Natura 2000. Concretament, s'especifica «No afecta a cap espai de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o proper a aquest.» Per tant, en aquest informe no s'analitzarà aquest aspecte ja que va quedar definit a la fase de planejament anterior.

j) El traçat de la variant intersecarà una de les rutes cicloturístiques de Santanyí, concretament la 3, de 22,1 km, que connecta s'Alqueria Blanca amb el Parc Natural de Mondragó fins a la Font de n'Alis, amb continuïtat fins al carril bici de Calonge a Cala d'Or. La variant no interromprà el camí de Sa Torre i, per tant, no interromprà la ruta cicloturística, ja que es preveu la construcció d'una rotonda que actuarà com enllaç. A més, el vial cívic permetrà interconnectar la ruta cicloturística amb altres camins.

k) D'altra banda, el traçat de la variant intersecarà la Ruta dels Santuaris recollida a l'article 34 del Pla d'Intervenció en Àmbits Turístics de Mallorca (PIAT) que, juntament amb altres rutes, completa la xarxa prevista en el Pla Territorial Insular de Mallorca. Per solucionar aquest aspecte, el projecte contempla la passarel·la de fusta per a vianants. La passarel·la facilitarà el pas de vianants i evitarà que es desplaçassin fins a la rotonda del Camí de Sa Torre, fet que desincentivaria travessar pel pas de zebra.

Encara que la passarel·la de fusta serà un dels elements amb més altura i visibilitat de tot el projecte, es considera un element imprescindible per l'adequació del vial als usos ja consagrats d'aquest indret a més de garantir la seguretat dels vianants que utilitzen el camí de Son Valens per creuar la nova variant.

l) L'EIA exposa que no existeixen elements patrimonials a la zona. Cal destacar, per tant, encara que no es preveu afecció directa, les restes prehistòriques de Son Valents / Ca n'Andreu Bet situades a uns 270 metres al nord de la carretera projectada a l'altura de la intersecció amb el Carrer de Son Valens i catalogades com a Jaciment arqueològic i bé d'interès cultural (BIC). Es pot consultar la ubicació exacta al visor de patrimoni del Consell de Mallorca. Se sol·licita, per tant, que es tingui en compte aquest aspecte durant la fase d'obra d'aquest projecte.

m) Destacar que, els quatre informes rebuts avui dia per part de les administracions consultades per l'òrgan substantiu són FAVORABLES.

7. Conclusions

Primer. Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte variant de s'Alqueria Blanca, TM Santanyí signat per Àngel Maria Pomar Gomà, Clara Fuertes Salom, Carlos Garau Fullana, Manuel Jaime Macián Cerdó, Antonio De Pablo Escolà, Laura Ángela Montaner Berges, Miguel Angel Sagrera Clota entre les dates 20 i 24 de febrer de 2025, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixi amb les mesures correctores i preventives previstes a l'estudi d'impacte ambiental i el Pla de Vigilància Ambiental signat per Àngel Maria Pomar Gomà, Clara Fuertes Salom, Carlos Garau Fullana, Manuel Jaime Macián Cerdó, Antonio De Pablo Escolà, Laura Ángela Montaner Berges, Miguel Angel Sagrera Clota entre les dates 20 i 24 de febrer de 2025, i els condicionants següents:

1. El Pla de Vigilància Ambiental del projecte haurà d'incorporar amb més precisió en que consistirà la mesura que compensarà la pèrdua/ocupació de 6,26 ha de superfície agrícola. Com a mínim s'haurà d'especificar el següent: Servei/ Direcció Insular/ Departament del CIM amb el qual col·laborarà per dur a terme la mesura, el projecte específic en el qual s'emmarcarà, el pressupost destinat, els mitjans emprats i la previsió de calendari d'execució. S'haurà de remetre el PVA actualitzat a l'òrgan ambiental abans de l'inici de l'execució del projecte.

2. D'acord amb l'Informe del Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca de data 4 d'octubre de 2024 on es conclou que:

• L'ajuntament ha d'adaptar el seu planejament urbanístic i incorporar el projecte en la primera modificació o revisió del planejament urbanístic que es faci, d'acord amb la tramitació establerta en la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears. En vista que la revisió de les normes subsidiàries del planejament es troba en tramitació (Exp. núm. 751363K del CIM) i que fou suspesa el 24/09/2021 per la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme, caldrà incloure el nou traçat de la variant en la documentació d'esmena.

3. A la franja afectada de l'hàbitat 5330 dins la parcel·la 292 del polígon 7, si es viable tècnicament, s'hauran de conservar els individus d'ullastre o pi situats a les vores de la variant que coincideixin amb la secció arbrada adossada al vial cívic.

4. Els espais marginals s'hauran de repoblar amb garrovers, ullastres o qualsevol altra espècie que s'identifiqui a l'apartat d'Ullastrar del «catàleg de plantes autòctones del viver forestal de les Illes Balears» Enllaç de consulta: https://xarxaforestal.org/es/publicaciones/.

5. D'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, el promotor haurà de contractar una auditoria ambiental que acrediti que es compleix la declaració d'impacte ambiental durant tota la fase d'execució del projecte.

Es recorda que:

• S'ha de complir amb el que disposa el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

• En la fase d'obres, s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/ guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/.

Es recomana:

• Incrementar la densitat d'exemplars de moreres als costats del vial per augmentar l'efecte de pantalla vegetal.

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'inici de l'execució del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 12 de novembre de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá