Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 831073
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes per a la preparació i l’aplicació dels plans de producció i comercialització de les organitzacions de productors del sector de la pesca, en el marc de la mesura 2.2.1 del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura (FEMPA), corresponents als anys 2021-2027
Versió PDF
El Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 2017/1004 (d'ara endavant, Reglament FEMPA), regula aquest fons per al període 2021-2027.
El 29 de juny de 2022, la Comissió Europea va aprovar el Reglament delegat (UE) núm. 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, quant a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajuda.
El 29 de novembre de 2022, la Comissió Europea va aprovar el programa Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura: Programa per a Espanya, per al període que va de l'1 de gener de 2021 al 31 de desembre de 2027 (d'ara endavant, Programa FEMPA), mitjançant la Decisió C(2022)8732, d'acord amb el Reglament FEMPA.
En aquest Programa FEMPA, dins la prioritat 2, relativa al foment de les activitats sostenibles d'aqüicultura, així com la transformació i comercialització de productes de la pesca i l'aqüicultura, per contribuir a la seguretat alimentària en la Unió, es preveu la mesura 2.2.1, corresponent a les ajudes per a la preparació i l'aplicació dels plans de producció i comercialització de les organitzacions de productors del sector de la pesca, els objectius específics de la qual es troben en l'article 26 del Reglament FEMPA. Amb aquesta mesura es pretén impulsar l'establiment i el funcionament de les organitzacions de productors.
El Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura disposa, en l'article 14, que els plans de producció i comercialització poden ser de caràcter anual o plurianual. En l'entorn de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el període FEMPA, només s'han aprovat plans anuals, amb la qual cosa es considera convenient adreçar aquestes convocatòries del Programa a plans de producció i comercialització de caràcter anual i no plurianual; llevat que es detecti algun canvi en la dinàmica de presentació dels plans a la comunitat autònoma. En aquest cas, la convocatòria s'adaptarà a aquest canvi.
El Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, pel qual s'estableix el marc regulador d'ajudes a les organitzacions professionals del sector de la pesca i de l'aqüicultura, cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca, i les seves bases reguladores d'àmbit estatal, i pel qual es modifiquen el Reial decret 418/2015, de 29 de maig, pel qual es regula la primera venda de productes pesquers, i el Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, regula amb caràcter bàsic les disposicions generals respecte de les ajudes a les organitzacions de productors pesquers, les associacions d'organitzacions de productors pesquers i les organitzacions interprofessionals del sector pesquer; els imports màxims de finançament, i els requisits que aquestes han de complir en el marc del Programa Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).
No obstant això, aquest Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, ha estat modificat pel Reial decret 786/2023, de 17 d'octubre, publicat en el BOE núm. 249, de 18 d'octubre de 2023, el qual adapta la seva aplicació al marc del Programa FEMPA.
En data 5 de març de 2024, es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 32 l'Ordre 7/2024 del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, de 29 de febrer de 2024, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura corresponent al període 2021-2027 que, en l'article 2.1, assenyala que són subvencionables, entre d'altres, les despeses que derivin de l'execució de la mesura 2.2.1, corresponent a la millora de l'organització del sector, i els plans de producció i comercialització.
D'acord amb el Programa per a Espanya del FEMPA, aprovat per la Comissió Europea, les operacions no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al Programa; no obstant això, per aquesta mesura, la preparació, la realització i l'elaboració d'informes i actualitzacions de tots els plans i dels informes es consideren com una única operació per a organitzacions de productors del sector de la pesca i de l'aqüicultura per tot el període.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en l'article 2.a), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, en l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 7/2024 del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, de 29 de febrer de 2024, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura del període 2021-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a la preparació i l'aplicació dels plans de producció i comercialització de les organitzacions de productors del sector de la pesca, en el marc de la mesura 2.2.1 del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura (FEMPA), corresponent als anys 2021-2027, d'acord amb el que preveu l'Ordre 7/2024 del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, de 29 de febrer de 2024, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura corresponent al període 2021-2027 (BOIB núm. 32, de 5 de març de 2024).
2. Les convocatòries que preveu aquesta Resolució són quatre en total.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents mil euros (400.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2026, una quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. La resta de convocatòries d'ajudes que estableix aquesta Resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.
Si un cop acabat qualsevol dels períodes no s'ha exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun d'aquests, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. Les subvencions esmentades les cofinancen el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura en un 70,00 % i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el 30,00 % restant.
Tercer Requisits de les persones beneficiàries
1. Poden beneficiar-se de les ajudes que preveu aquesta Resolució les organitzacions de productors del sector de la pesca i de l'aqüicultura (OPP) de les Illes Balears i les seves associacions (AOP) sempre que compleixin, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, els requisits següents:
- Que estiguin reconegudes en l'àmbit d'actuació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- Que estiguin donades d'alta al Registre general d'organitzacions de productors pesquers i associacions d'organitzacions de productors pesquers que regula l'article 8 del Reial decret 277/2016, de 24 de juny.
- Que disposin d'un pla de producció i comercialització, de caràcter anual, aprovat per la Direcció General de Pesca, d'acord amb l'article 28.2 del Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, pel qual s'estableix l'organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, es modifiquen els Reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.
2. No poden ser persones beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta Resolució les que:
a. Han comès una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l'article 90 del Reglament (CE) núm. 1224/2009, o conformement a altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i pel Consell en el marc de la política pesquera comuna (PPC);
b. Han estat involucrades en l'explotació, gestió o propietat d'algun vaixell pesquer inclòs en la llista de vaixells INDNR de la Unió segons disposa l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o d'algun vaixell amb pavelló de països considerats tercers països no cooperants, segons s'estableix en l'article 33 del Reglament esmentat;
c. Han comès algun dels delictes mediambientals que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i del Consell, en cas que la sol·licitud d'ajudes es presenti d'acord amb l'article 27 d'aquest Reglament, o
d. S'ha determinat, mitjançant una resolució definitiva, que l'operador ha comès frau, tal com es defineix a l'article 3 de la Directiva (UE) 2017/1371, en el context del FEMP o del FEMPA.
El període de temps corresponent a la inadmissibilitat, respecte de les situacions a), b), c) i d) d'aquest punt, és el que estableix el Reglament delegat (UE) núm. 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, pel que fa a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajuda.
3. No poden beneficiar-se de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.
4. D'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació ha de ser la que preveuen l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució del procediment.
L'acreditació del compliment del requisit esmentat s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents.
En tot cas, d'acord amb el que disposa l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitadora quan es tracti d'una ajuda igual o inferior a 3.000,00 euros.
6. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
7. Els beneficiaris han de complir el que disposa la normativa sectorial (comunitària, estatal i autonòmica) que s'apliqui a cada tipus de projecte. En particular, s'ha d'aplicar la legislació en matèria d'accessibilitat per a les persones amb discapacitat i en matèria ambiental quan correspongui per l'objecte de les operacions.
8. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'Ordre 7/2024 del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura corresponent al període 2021-2027, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
9. Els requisits generals i específics s'han de mantenir durant tota la tramitació, concessió, justificació, pagament de l'ajuda i durant els cinc anys següents, a comptar des de la data del pagament final de l'ajuda. En el cas de les pimes, el període de manteniment d'inversions o de creació de llocs de treball que creïn és de tres anys, en els termes que preveu l'article 65 del Reglament (UE) núm. 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, excepte els requisits de no incórrer en les circumstàncies de l'article 13 de la Llei general de subvencions, en què s'està subjecte als terminis que especifica aquest article.
Quart Actuacions subvencionables
1. Són subvencionables les despeses relatives a la preparació i l'aplicació dels plans de producció i comercialització anuals que preveu l'article 26 del Reglament (UE) núm. 2021/1139, de 7 de juliol, i que es regulen en la secció 2a, del capítol II, del Reial decret núm. 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, que es facin a les Illes Balears.
2. D'acord amb el que preveu l'article 4 del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, només es consideraran elegibles, segons la legislació aplicable al FEMPA, els imports de les mesures efectivament executades que la Direcció General de Pesca hagi aprovat prèviament en el Pla de Producció i Comercialització i que, posteriorment, s'hagin aprovat en l'informe anual que regula l'article 15 del Reial decret 277/2016, de 24 de juny, i que s'hagin justificat degudament conforme a la normativa d'aplicació.
Únicament es poden subvencionar les despeses efectuades i efectivament pagades per la persona beneficiària que preveu l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, que derivin dels conceptes següents:
a. La preparació dels plans de producció i comercialització de les OPP i AOP.
b. L'aplicació del Pla de Producció i Comercialització de les OPP i AOP: execució de les mesures que comportin costs econòmics.
c. La preparació i l'elaboració de l'informe anual de les activitats desenvolupades en el marc del Pla de Producció i Comercialització de les OPP i AOP.
Aquestes despeses només seran subvencionables una vegada la Direcció General de Pesca hagi aprovat l'informe anual. El FOGAIBA ha de comprovar d'ofici que la Direcció General de Pesca hagi aprovat l'informe anual presentat per l'organització de productors, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització de la persona beneficiària per fer aquesta comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari; en aquest cas, s'hauria de presentar el certificat acreditatiu d'aquesta circumstància.
En tot cas, les despeses subvencionables realment executades per la persona beneficiària han de respectar els criteris que estableix l'article 189.3 del Reglament (UE, Euratom) núm. 2024/2509 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2024, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.
3. No són admissibles els projectes que no obtenguin una puntuació superior a quatre punts pel que fa a l'aplicació dels criteris de selecció generals.
Per valorar aquesta puntuació s'aplicaran els criteris que s'estableixen per a la concessió d'ajudes del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura vigents i publicats a la pàgina web de l'autoritat de gestió del FEMPA (https://www.mapa.gob.es/es/pesca/temas/fondos-europeos/fempa/gestion).
4. Període d'elegibilitat de la despesa:
4.1. Seran subvencionables les despeses relatives als plans que s'esmenten en el punt 4.2 d'aquest apartat, d'acord amb el següent:
- Per a la primera convocatòria, poden ser subvencionables els plans de producció i comercialització elegibles de les anualitats 2023, 2024 i 2025.
- Per a la segona convocatòria, poden ser subvencionables els plans de producció i comercialització elegibles de l'anualitat 2026, així com l'immediatament anterior.
- Per a la tercera convocatòria, poden ser subvencionables els plans de producció i comercialització elegibles de l'anualitat 2027, així com l'immediatament anterior.
- Per a la quarta convocatòria, poden ser subvencionables els plans de producció i comercialització elegibles de l'anualitat 2028, així com l'immediatament anterior.
4.2. Per cadascun dels plans objecte d'ajuda s'estableixen els conceptes i períodes d'elegibilitat de les despeses següents:
- Per la preparació del Pla de Producció i Comercialització i per l'elaboració de l'informe anual des del 6 de juliol de 2022 fins al moment de presentar l'informe anual que preveu l'article 15 del Reial decret 277/2016, de 24 de juny.
- Les corresponents a l'aplicació del Pla entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'any natural de vigència del pla corresponent a causa de la seva aplicació. Aquestes despeses poden ser objecte de pagament fins al moment de presentar l'informe anual que s'esmenta en el paràgraf anterior.
4.2.a) No obstant això, les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social es poden pagar fins al 28 de febrer de l'any següent a l'execució del Pla de Producció i Comercialització pertinent.
4.2.b) En tot cas, es tendran en compte, d'acord amb el punt 4 de l'apartat tercer, els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
5. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, inscriptibles en un registre públic, s'ha de fer constar en l'escriptura que la persona beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual s'ha concedit la subvenció durant un període de cinc anys a comptar des del pagament final de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida; a més, aquests punts han de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent. L'anotació en el registre públic s'ha d'acreditar una vegada s'hagi efectuat el pagament de l'ajuda o quan l'òrgan gestor ho requereixi.
6. És subvencionable l'IVA per operacions amb un import total inferior a 5 milions d'euros (IVA inclòs), d'acord amb el que disposa l'article 64.1.c) del Reglament (UE) núm. 2021/1060, de 24 de juny de 2021.
7. Les despeses susceptibles d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat. A fi de controlar la moderació dels costs subvencionables, a partir de la segona convocatòria, corresponent a l'anualitat 2026, i sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, la persona sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la sol·licitud un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.
L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer conforme a criteris d'eficàcia i economia, que la persona beneficiària ha de justificar quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, en cas que es presenti un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.
En qualsevol cas, s'habilita l'Organisme Intermedi de Gestió (OIG) per, si ho considera adequat, controlar la moderació de costs, designar un comitè d'avaluació format per membres amb experiència en l'àrea corresponent o bé encarregar un estudi de mercat a un organisme extern expert en la matèria.
8. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
9. Únicament s'admetrà la subcontractació de les activitats que constitueixen l'objecte de la subvenció en els casos i en els termes que preveu l'article 5 del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.
10. En qualsevol cas, no es podran subvencionar les despeses que preveu l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, així com qualssevol altres que es fixin en les bases reguladores o en la normativa nacional o europea d'aplicació i les que no estiguin degudament documentades.
Cinquè Quantia de les ajudes
1. Amb caràcter general, la quantia de les ajudes que han de rebre les persones beneficiàries és la corresponent a l'aplicació d'un màxim del 75,00 % sobre la despesa subvencionable.
2. No obstant això, es tendrà en compte el següent:
a) Poden optar al 100,00 % d'intensitat d'ajut les mesures que no es refereixin a:
– Mesures de formació, excepte les que compleixin el que estableix el punt 2.c) d'aquest apartat.
– Celebració de seminaris i jornades de divulgació.
– Obres que donin lloc o que afectin immobles.
– Instal·lació d'inversions que no incorporin un component innovador.
– Accions de promoció i comunicació a la societat.
– Plans de gestió de pesca, excepte les que compleixin el que estableix el punt 2.c) d'aquest apartat.
– Labors d'assistència legal als membres de les OPP.
– Embarcament d'observadors.
I les que, a més de complir els requisits de beneficiari col·lectiu i que siguin d'interès col·lectiu, compleixin un dels criteris següents:
– Característiques innovadores: mesures que suposin la introducció d'un producte, servei o procés nou o significativament millorat, que incloguin, encara que no s'hi limitin, els processos de producció, comercialització o nous mètodes d'organització de pràctiques empresarials, entre d'altres, amb l'objectiu d'ajudar a resoldre desafiaments dels sectors de la pesca i de l'aqüicultura en la persecució dels objectius de l'Organització Comuna de Mercats i de la Política Pesquera Comuna.
- Garantia d'accés públic als resultats de les mesures que suposin un foment de l'activitat pesquera i de l'aqüicultura sostenibles; la reducció de les captures no desitjades; la lluita contra la pesca il·legal, no declarada i no reglamentada; la millora de la traçabilitat, o la reducció de l'impacte ambiental: a través de pàgines web d'accés no restringit o diferents publicacions.
b) Poden optar al 100,00 % d'intensitat d'ajut les mesures destinades a millorar la selectivitat per talles o espècies dels arts de pesca.
Aquesta intensitat d'ajuda del 100,00 % estarà supeditada a l'aportació d'un estudi en el qual s'analitzin els resultats obtinguts i es demostri que aquesta mesura ha contribuït a millorar la selectivitat. En cas que els resultats de l'estudi no siguin satisfactoris, és a dir, en què no es demostri que la mesura ha contribuït a millorar la selectivitat, s'aplicarà una intensitat d'ajuda del 75,00 % de l'import d'aquesta mesura. L'estudi l'haurà de fer una entitat enquadrada en alguna de les opcions següents:
1r Organismes públics de recerca de l'Administració General de l'Estat que recull l'article 47 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, inclosos els centres nacionals integrants del Consell Superior d'Investigacions Científiques.
2n Universitats públiques.
3r Entitats públiques instrumentals del sector públic autonòmic que desenvolupin activitats d'R+D+I.
4t Centres tecnològics i centres de suport a la innovació tecnològica d'àmbit estatal inscrits en el registre de centres regulat pel Reial decret 2093/2008, de 18 de desembre, pel qual es regulen els centres tecnològics i els centres de suport a la innovació tecnològica d'àmbit estatal i es crea el registre d'aquests centres.
c) Poden optar al 100,00 % de l'ajut les mesures relacionades amb la pesca costanera artesanal si el 100,00 % dels vaixells de les OPP tenen menys de 12 metres d'eslora i no practiquen la modalitat de pesca d'arrossegament, sempre que aquestes mesures no es refereixin a la celebració de seminaris i jornades de divulgació, obres que donin lloc o que afectin immobles, instal·lació d'inversions que no incorporin un component innovador, accions de promoció i comunicació a la societat, embarcament d'observadors o adquisició i instal·lació d'observadors electrònics i tasques d'assistència legal als membres de les OPP.
d) L'adquisició, la instal·lació i la gestió a bord dels components necessaris per als sistemes obligatoris de seguiment electrònic remot utilitzats per controlar l'aplicació de l'obligació de desembarcament a què fa referència l'article 15 del Reglament (UE) núm. 1380/2013 poden optar a una intensitat del 85,00 % en els casos en què estiguin destinats a millorar el desenvolupament i l'aplicació del règim de control de pesca vigent.
3. L'ajut concedit per anualitat, a cada organització de productors, no pot superar el 12,00 % del valor mitjà anual de la producció comercialitzada per les OPP o AOP durant els tres anys civils anteriors a la resolució d'aprovació del Pla de Producció i Comercialització corresponent a l'any que escaigui per part de l'organisme competent.
Per calcular la producció que s'ha indicat abans, s'entendrà la suma del valor de la producció comercialitzada per cadascun els membres en el cas d'OPP, o la suma del valor de la producció de cadascun dels membres de cada OPP que compongui una AOP, segons la declaració responsable que inclou l'apartat sisè.
Aquest resultat es confrontarà amb l'aplicació OPPES, o altres fonts oficials, i en cas que hi hagi discrepàncies, es prendrà el valor d'aquestes darreres.
4. En relació amb els costs indirectes subvencionables que preveu el punt 1.2 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, es calcularan, en virtut de l'article 54.1.b) del Reglament (UE) núm. 2021/1060 que disposa que quan l'execució d'una operació generi costs indirectes aquests es podran calcular a un tipus fix de fins al 15 % dels costs directes de personal subvencionable, sense que l'estat membre estigui obligat a efectuar cap càlcul per determinar el tipus aplicable.
Els costs directes de personal es consideraran els costs dedicats a les actuacions relatives al pla, que s'inclouen en les nòmines i cotitzacions socials.
No s'aplicaran costs indirectes a les despeses de gestió o despeses procedents de tercers.
5. En el cas de la preparació del Pla de Producció i Comercialització i, si és el cas, de cada informe anual, les despeses subvencionables anualment no podran superar els 5.000,00 € per cada document. A aquest efecte, les revisions dels plans de producció i comercialització anuals no es consideraran com a document addicional subjecte a subvencionabilitat.
6. Quan les mesures tenguin caràcter econòmic, seran subvencionables tant les activitats de la persona titular del projecte com les activitats de gestió del projecte que s'indiquen en l'annex de l'esmentat Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, si així s'ha reflectit en la resolució d'aprovació del Pla de Producció i Comercialització i de l'informe anual.
7. Les mesures aprovades en el Pla de Producció i Comercialització i executades i justificades posteriorment en l'informe anual han de tenir la qualitat tècnica necessària. Potestativament, l'òrgan instructor pot sol·licitar un informe a altres organismes públics perquè avaluïn si els treballs s'ajusten al temps i el pressupost presentat en l'informe anual.
8. En cas que es detectin treballs plagiats o de qualitat insuficient, s'informarà que aquesta mesura no és elegible, sens perjudici de l'aplicació de la normativa antifrau que correspongui.
9. En cap cas l'import de l'ajuda, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, no pot superar el cost de l'activitat subvencionada.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria és des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB fins al 24 d'abril de 2026.
Per a les convocatòries següents es poden presentar les sol·licituds dins dels terminis següents:
- Segona convocatòria, entre el 22 de març de 2027 i el 30 d'abril de 2027, ambdós inclosos.
- Tercera convocatòria, entre el 27 de març de 2028 i el 28 d'abril de 2028, ambdós inclosos.
- Quarta convocatòria, entre el 26 de març de 2029 i el 27 d'abril de 2029, ambdós inclosos.
Únicament es podrà presentar una sol·licitud per a cada pla anual durant tot el període de programació FEMPA 2021-2027.
2. Les persones interessades que compleixen els requisits que preveu aquesta Resolució han de presentar les sol·licituds de manera electrònica, adreçades al FOGAIBA, mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible per al procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud.
3. A aquestes sol·licituds s'ha d'adjuntar la documentació següent:
3.1. En cas de persones jurídiques i entitats sense personalitat jurídica, la còpia del NIF.
3.2. La còpia del document constitutiu de l'entitat i els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.
3.3. Si escau, el document acreditatiu de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.
3.4. En el cas de persones jurídiques, la certificació d'antecedents penals.
3.5. Pel que fa a les despeses de personal, s'ha d'aportar la documentació que indica el punt 1.1 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre. A més, s'ha d'aportar també:
- El TC1 i el TC2 de relació nominal dels treballadors.
- El model 111 de cada trimestre de l'anualitat per a la qual se sol·licita l'ajuda.
- El model 190 de l'anualitat per a la qual se sol·licita l'ajuda.
- Els justificants de pagament de les nòmines, cotitzacions a la Seguretat Social i de l'IRPF (ordres de transferència bancària en què figurin la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que el pagament de la factura o nòmina quedi identificat, així com les dades de la persona ordenant i de la persona destinatària —que han de coincidir amb la persona beneficiària i la persona emissora de la factura o nòmina, respectivament— i l'extracte bancari de moviments en què el pagament efectuat quedi identificat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació de la persona pagadora i de la persona destinatària).
- La relació nominal de tots els treballadors de cada mes amb el desglossament dels imports totals de les nòmines pagades, així com si hi ha bestretes pagades, pagaments en efectiu, en espècie, etc.
- El contracte laboral del personal contractat expressament per a la preparació i/o l'execució de les mesures dels plans de producció i comercialització, el qual ha d'indicar que el seu objecte serà la preparació o el desenvolupament de totes aquestes mesures o d'alguna d'aquestes.
- La documentació que acrediti i justifiqui les tasques que ha dut a terme cada treballador segons les hores dedicades i els treballs executats dins cada mesura corresponent.
3.6. Pel que fa a les despeses de viatges per a la preparació o l'assistència a fires, congressos, cursos o jornades, que no requereixin factura, s'ha d'aportar la documentació que indica el punt 1.3 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.
3.7. Si és el cas, pel que fa a les despeses de gestió corresponents a la subcontractació, s'ha d'aportar la documentació que indica el punt 2.1 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre. Per justificar el pagament de les factures, cal aportar la mateixa documentació que detalla el punt 3.5 d'aquest apartat.
3.8. Pel que fa a les despeses de gestió corresponents a l'adquisició de béns i subministraments, s'ha d'aportar la documentació que indica el punt 2.2 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre. Per justificar el pagament de les factures, cal aportar la mateixa documentació que detalla el punt 3.5 d'aquest apartat.
3.9. Pel que fa a les despeses de gestió corresponents als convenis, s'ha d'aportar la documentació que indica el punt 2.3 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.
3.10. Pel que fa a les despeses de gestió corresponents a les despeses de desplaçament i allotjament per a l'assistència a fires, congressos, cursos, jornades o esdeveniments similars, que requereixin factura, s'ha d'aportar la documentació que indica el punt 2.4 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.
3.11. La memòria resum, aprovada per la Junta Directiva de l'organització, que inclogui la descripció de l'execució de les actuacions efectuades, comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament; l'especificació de l'objecte dels treballs efectuats i el temps d'execució expressat en hores del personal per a cada mesura; si escau, la liquidació individual de les despeses de manutenció i desplaçament corresponents a les despeses de viatges per a la preparació de fires, congressos, cursos o jornades o l'assistència a aquests que no requereixin factures, d'acord amb el que preveu el punt 1.3 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre; l'import aprovat per mesura del Pla de Producció i Comercialització, l'import aprovat dels informes anuals i les despeses finalment executades i justificades.
3.12. En el cas de les operacions d'inversió que, de conformitat amb la legislació nacional o autonòmica aplicable, s'hagin de sotmetre a l'avaluació d'impacte ambiental per poder ser elegibles, cal presentar la declaració, l'informe o la resolució corresponent d'impacte ambiental que emeti l'òrgan competent en sentit positiu.
3.13. Si escau, els plànols o croquis en què figuri l'emplaçament de les inversions.
3.14. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, la certificació o l'informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
3.15. En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també serveix com a document justificatiu de pagament, si se'n deriva l'acreditació d'aquest aspecte.
3.16. Si escau, la indicació dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
3.17. Si escau, les llicències o autoritzacions administratives necessàries per dur a terme la inversió objecte de subvenció.
3.18. En cas que es faci obra civil, s'ha d'aportar, si escau, a més de la llicència d'obra, el certificat final d'obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.
3.19. En el cas d'adquisició de béns immobles, s'ha d'aportar la còpia de l'escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no cal aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.
3.20. En el supòsit d'adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, i en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha d'aportar la còpia de l'escriptura pública, amb l'acreditació d'inscripció i el compromís de mantenir la destinació, i també s'ha de fer constar el cofinançament d'aquesta ajuda per executar la inversió de cinc anys, a comptar des de la data del pagament final, el qual s'ha de fer constar en l'escriptura després del pagament.
3.21. En el cas de la construcció d'edificis nous o de la renovació general d'un edifici, s'ha d'aportar la còpia de l'escriptura pública d'obra nova. La renovació d'un edifici es considera general quan el seu cost suposi, com a mínim, el 50,00 % del valor de l'edifici nou.
3.22. En cas de compra d'edificis, el certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial i la declaració jurada del venedor per si l'edifici ha obtingut una altra subvenció nacional o comunitària durant els darrers deu anys.
3.23. Si escau, la declaració d'impacte ambiental o l'informe d'impacte ambiental amb el qual, respectivament, hagin conclòs els procediments, així com l'autorització del projecte pel seu òrgan substantiu i que incorporin les seves determinacions i condicions.
3.24. La justificació documental de les actuacions efectuades dins cada mesura del pla (fotografies, retalls de premsa, estudis, informes, balanços i qualsevol altre mètode que demostri que les actuacions han estat efectivament dutes a terme i, si escau, que les despeses associades són adients).
3.25. El compte justificatiu que inclogui tota la relació de despeses executades i efectivament pagades en format de full de càlcul editable.
3.26. La resta de documentació que es consideri pertinent conforme a la normativa d'aplicació.
4. La comprovació del DNI, tant de la persona sol·licitant com de la persona que la representa, la duu a terme d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o de les persones representants, o bé dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, les dades de la BDNS o els antecedents penals en el cas de les persones físiques, així com les inhabilitacions i sancions en cas de sol·licitants persones jurídiques i la comprovació de l'aprovació del Pla de Producció i Comercialització i de l'informe anual de les activitats desenvolupades en el marc del pla presentat per l'organització de productors, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o bé quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, se'n pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució del procediment.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que s'ha esmentat en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, l'expedient s'arxivarà sense cap altre tràmit.
7. La resolució de concessió suposa l'acceptació per part de la persona beneficiària de tot el que conté aquesta Resolució i també de les bases reguladores que estableix l'Ordre 7/2024, de 29 de febrer, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura corresponent al període 2021-2027 i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció de les persones beneficiàries
La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se seleccionaran totes les persones sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta Resolució i que adjuntin la documentació adient a la sol·licitud.
En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquestes convocatòries, s'haurà de reduir el percentatge d'ajuda de les sol·licituds de manera proporcional als imports que resultin del càlcul efectuat d'acord amb el que preveu l'apartat cinquè d'aquesta Resolució.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. La unitat gestora emet un informe en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es fa constar el finançament per part de les diferents administracions.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la sol·licitud.
4. S'ha d'adjuntar a la resolució de concessió el document en què s'estableixen les condicions de l'ajuda (DECA), de conformitat amb el que estableix l'article 73.3 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021.
També s'ha d'especificar en aquest document que la persona beneficiària ha de complir i mantenir els requisits específics que s'exigeixen per obtenir la condició de beneficiària i mantenir les inversions, així com les obligacions i els compromisos assumits, tot això durant un període de cinc anys a comptar des de la realització del pagament final de l'ajuda.
5. L'eficàcia de la resolució de concessió queda condicionada al fet que la persona interessada accepti expressament l'ajuda en un termini de 10 dies des de la seva notificació. La no acceptació d'aquesta comporta deixar sense efecte la concessió.
6. Les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fan a través dels mitjans electrònics establerts.
7. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:
- Dur a terme les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.
- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que es puguin assenyalar en funció del tipus d'inversió.
- Adoptar les mesures que calgui per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que escaiguin per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests organismes els requereixin en relació amb les ajudes concedides necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, així com facilitar tota la informació que es requereixi per a aquesta finalitat.
- Formalitzar i actualitzar els indicadors que preveu el Programa FEMPA relatius al projecte davant la necessitat de remetre a la Comissió Europea la informació que preveu la normativa comunitària.
Els indicadors referits consisteixen en:
- Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de portar la persona beneficiària, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que se li apliqui. A aquest efecte, s'han de dur registres comptables independents o utilitzar codis de comptabilitat apropiats per a totes les transaccions relacionades amb l'operació.
- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, durant un termini de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què hagi rebut el darrer pagament de l'ajut.
- Mantenir els requisits i les condicions d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant el termini complet d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys des del pagament final a la persona beneficiària.
- Mantenir la durabilitat de les inversions durant un període de cinc anys a comptar des del pagament final de l'ajuda. En el cas de les pimes, el període de manteniment d'inversions o de creació de llocs de treball que creïn és de tres anys, en els termes que preveu l'article 65 del Reglament (UE) núm. 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.
- Adoptar les mesures de difusió que estableixi la convocatòria i, en particular, les que prescriuen els articles 47 i 50 i l'annex IX del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, i l'article 60 del Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol.
- Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
- En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar amb posterioritat al pagament de l'ajuda, i a requeriment de l'òrgan gestor de l'ajuda, l'anotació en el registre corresponent relativa a l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va obtenir la subvenció per un període mínim de cinc anys des de la data de pagament de l'ajuda, així com l'import de l'ajuda rebuda.
- Complir les obligacions que siguin d'aplicació i que recullen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació, i la Llei orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual.
- Ajustar-se a la metodologia que s'indica en aquesta Resolució per determinar els costs de l'operació i les condicions de pagament de la subvenció.
- Complir amb la informació financera i addicional que ha de conservar, comunicar i facilitar quan es requereixi, així com amb el manteniment i la disponibilitat de la documentació.
- Acceptar, per part de la persona beneficiària, ser inclosa en la llista pública que recull l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, de conformitat amb el que estableix el Pla d'Informació i Publicitat de l'OIG per al FEMPA 2021-2027.
- Mantenir la condició de persona beneficiària, complint els requisits d'admissibilitat que preveuen l'article 11 del Reglament FEMPA i el Reglament delegat (UE) núm. 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022.
- Complir el que disposa l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Així mateix, pel que fa al compliment de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003 esmentada, ha d'acreditar el compliment per part de la persona sol·licitant, en els terminis que disposa l'article esmentat, dels terminis de pagament que s'estableixen en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
- Si escau, complir amb la garantia sobre la capacitat administrativa i financera que estableix aquesta Resolució.
- Assumir les responsabilitats que li corresponen i que figuren en aquesta Resolució.
2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 7/2024, de 29 de febrer, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableixen la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
4. En cas que es produeixi alguna de les situacions a les quals es refereix el punt 2, lletres a), b) i c), de l'apartat tercer d'aquesta Resolució, entre la data en què es va presentar la sol·licitud d'ajuda i cinc anys després del pagament final, l'ajuda ha de ser objecte d'una correcció financera d'acord amb el que disposen l'article 44 del Reglament (UE) núm. 2021/1139 i l'article 103.1 del Reglament (UE) núm. 2021/1060.
5. En cas d'incompliment de l'obligació de mantenir les circumstàncies que preveu l'article 65 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny, la persona beneficiària ha de reemborsar l'import percebut indegudament en relació amb l'operació, de manera proporcional al període durant el qual s'hagin incomplert els requisits.
6. En qualsevol cas, s'han de respectar de manera sistemàtica les exclusions i limitacions que es preveuen en el marc de les disposicions comunitàries i nacionals que s'apliquin.
Desè Justificació i pagament de les ajudes
1. El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha efectuat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
2. Per al pagament final de l'ajuda cal que la Direcció General de Pesca aprovi l'informe anual d'execució del Pla de Producció i Comercialització per al qual s'ha sol·licitat l'ajut.
Onzè Compatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquestes convocatòries són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, sempre que la mateixa despesa o inversió no tengui finançament parcial o total procedent de fons de la Unió Europea i, a més a més, l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no superi el cost de l'activitat subvencionable.
S'han de tenir en compte els límits que estableixen l'article 63.9 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, i l'article 194 del Reglament (UE, Euratom) núm. 2024/2509 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2024, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió i l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions.
En aquests casos, la despesa declarada en una sol·licitud de pagament no s'ha de declarar amb cap de les finalitats següents:
- per aconseguir una ajuda d'un altre fons o instrument de la Unió;
- per aconseguir una ajuda del mateix fons, en el marc d'un altre programa.
Dotzè Controls
1. Les persones perceptores de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 2017/1004. A aquest efecte, les persones beneficiàries estan obligades a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que indiquen les administracions autonòmica, estatal o comunitària; la Intervenció General; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control intern o extern, així com a facilitar tota la informació que aquests organismes requereixin en relació amb les ajudes concedides.
Així mateix, l'exercici d'aquestes funcions d'inspecció i control inclou les actuacions adreçades a prevenir i detectar el frau, d'acord amb el que estableix en matèria de gestió i control el títol VI del Reglament (UE) núm. 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell.
2. Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquestes convocatòries pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web
<https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx>, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, d'aquest servei.
3. El règim de control de les ajudes comprèn tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny, i aquests controls s'han de fer de manera que s'asseguri la comprovació eficaç del compliment de les condicions per concedir l'ajuda, així com la moderació dels costs subvencionables, d'acord amb la normativa aplicable.
Tretzè Règim jurídic aplicable
Per al que preveu aquesta Resolució, s'aplica el següent:
- El Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura (FEMPA), i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 2017/1004.
- El Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional; al Fons Social Europeu Plus; al Fons de Cohesió; al Fons de Transició Justa, i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració; el Fons de Seguretat Interior, i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.
- El Reglament delegat (UE) núm. 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, pel que fa a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajuda.
- El Programa per a Espanya 2021-2027 del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura.
- El Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1954/2003 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell, i es deroguen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió 2004/585/CE del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 2019/1022 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, pel qual s'estableix un pla plurianual per a la pesca demersal a la Mediterrània occidental i pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 508/2014.
- El Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell, de 29 de setembre de 2008, pel qual s'estableix un sistema comunitari per prevenir, descoratjar i eliminar la pesca il·legal, no declarada i no reglamentada; es modifiquen els reglaments (CEE) núm. 2847/93, (CE) núm. 1936/2001 i (CE) núm. 601/2004, i es deroguen els reglaments (CE) núm. 1093/94 i (CE) núm. 1447/1999.
- El Reglament (CE) núm. 1224/2009 del Consell, de 20 de novembre de 2009, pel qual s'estableix un règim comunitari de control per garantir el compliment de les normes de la política pesquera comuna; es modifiquen els reglaments (CE) núm. 847/96, (CE) núm. 2371/2002, (CE) núm. 811/2004, (CE) núm. 768/2005, (CE) núm. 2115/2005, (CE) núm. 2166/2005, (CE) núm. 388/2006, (CE) núm. 509/2007, (CE) núm. 676/2007, (CE) núm. 1098/2007, (CE) núm. 1300/2008 i (CE) núm. 1342/2008, i es deroguen els reglaments (CEE) núm. 2847/93, (CE) núm. 1627/94 i (CE) núm. 1966/2006.
- El Reglament (UE, Euratom) núm. 2024/2509 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2024, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.
- La Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de novembre de 2008, relativa a la protecció del medi ambient mitjançant el Dret penal.
- La Directiva (UE) 2017/1371 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2017, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del Dret penal.
- El Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, pel qual s'estableixen el marc regulador d'ajudes a les organitzacions professionals del sector de la pesca i de l'aqüicultura, cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca, i les seves bases reguladores d'àmbit estatal, i pel qual es modifiquen el Reial decret 418/2015, de 29 de maig, pel qual es regula la primera venda de productes pesquers, i el Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura.
- El Reial decret 786/2023, de 17 d'octubre, pel qual es modifica el Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, pel qual s'estableixen el marc regulador d'ajudes a les organitzacions professionals del sector de la pesca i de l'aqüicultura, cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca, i les seves bases reguladores d'àmbit estatal, i pel qual es modifiquen el Reial decret 418/2015, de 29 de maig, pel qual es regula la primera venda de productes pesquers, i el Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura.
- El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
- El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- L'Ordre 7/2024, de 29 de febrer, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura corresponent al període 2021-2027.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- La Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
- El Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
- La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- La resta de disposicions comunitàries aplicables, les disposicions bàsiques que l'Estat dicti en desplegament o transposició i la normativa autonòmica d'aplicació.
Catorzè Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (12 de novembre de 2025)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons