Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 830546
Acord adoptat pel Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears pel qual s’aproven els criteris transitoris per a l’atorgament d’autoritzacions d’amarraments per embarcacions destinades a lloguer i d’activitats aquàtiques al ports de gestió directa
Versió PDF
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, reunit en sessió de dia 4 de novembre de 2025, va acordar el següent:
Antecedents
1. Per acord del Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears de 8 d'octubre de 2024 (BOIB núm. 136, de 17 d'octubre de 2024) es va aprovar l'inici del procediment del concurs per l'atorgament d'autoritzacions d'amarraments d'embarcacions destinades a lloguer i activitats aquàtiques, als ports de gestió directa, l'adjudicació del qual s'havia de produir abans de l'inici de la temporada 2026, i el règim transitori per a la temporada 2025.
2. En aquests moments la Direcció General de la Marina Mercant està tramitant un projecte de Reial decret pel qual es modifiquen determinades normes en matèria de la Marina Mercant i que modificarà distintes normatives en vigor. L'esmentat esborrany de Reial Decret, l'entrada en vigor del qual està previst per la temporada de 2026, inclou entre d'altres l'eliminació de la possibilitat del lloguer sense titulació nàutica d'embarcacions d'esbarjo a motor de fins a 5 m d'eslora i amb una potència nominal màxima de 15 CV.
3. Per Resolució de la Direcció General de la Marina Mercant de 17 de juliol de 2025 (BOE núm. 175, de 22/07/2025) es van aprovar les condicions que han de complir els vaixells i embarcacions d'esbarjo per a canvi temporal d'ús privat a comercial.
Per altra banda, es va aprovar el Decret 44/2025, d'1 d'agost, pel qual es regula l'activitat de lloguer d'embarcacions i vaixells d'esbarjo (BOIB núm. 102, de 2 d'agost), pel qual es prohibeix el lloguer d'embarcacions registrades en llista 7a (d'ús particular) per a fins comercials, requisits més estrictes d'inscripció i equipament, i la necessitat d'amarraments autoritzats a Balears per a operar. Aquest Decret s'ha recorregut, però el Tribunal Superior de Justícia de les Balears ha mantingut la seva vigència mentre es resol el recurs judicial.
4. Atès que aquestes circumstàncies poden alterar les previsions del concurs per a l'atorgament d'autoritzacions d'amarraments d'embarcacions destinades a lloguer i activitats aquàtiques, es considera adient un règim transitori per a l'atorgament d'autoritzacions d'amarraments per embarcacions destinades al lloguer i activitats aquàtiques, fins a la licitació i resolució de l'esmentat concurs, als efectes de garantir la continuïtat del servei.
Consideracions jurídiques
1. La competència sobre el domini públic portuari en els Ports de les Illes Balears, no declarats d'interès general, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 30.5 de la Llei orgànica 2/1983, de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la seva redacció donada per la LO 1/2007, de 28 de febrer, i segons el Reial decret 450/1985, de 20 de febrer, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de ports.
2. L'exercici de la competència executiva de l'Administració autonòmica en matèria de ports i d'instal·lacions portuàries i marítimes correspon a Ports de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 26.2 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
3. Per tal de complir amb la seva finalitat institucional, Ports de les Illes Balears té assignades, entre altres, les funcions relatives al foment de l'activitat econòmica dels ports i l'optimització de la gestió econòmica així com la rendibilitat del patrimoni, i la de garantir la competència en la prestació dels serveis esmentats, que haurà de fonamentar-se en els principis de publicitat i lliure concurrència; tot això d'acord amb l'establert a l'article 27 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
4. L'article 51 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears disposa que els serveis comercials i altres activitats es presten en el domini públic portuari en règim de competència i que l'administració portuària haurà d'adoptar les mesures dirigides a fomentar aquesta competència en la prestació dels serveis esmentats.
5. L'article 52.1 de la Llei 10/2005 disposa que la prestació de serveis comercials i el desenvolupament d'activitats industrials, artesanals o de naturalesa similar al domini públic requeriran l'obtenció de la preceptiva autorització.
6. L'article 56 d'aquesta Llei disposa que el domini públic portuari es gestiona per qualsevol de les formes que preveu l'ordenament jurídic, d'acord amb criteris d'eficàcia, eficiència i consonància amb els objectius econòmics, socials i mediambientals de la política portuària, i que la gestió del domini públic portuari comprèn l'execució de les obres, l'atorgament de les autoritzacions i concessions, la prestació dels serveis, l'adopció de les mesures de preservació i defensa demanial i qualsevol altra funció o actuació regulada en la Llei de ports.
7. L'article 59 de la Llei 10/2005 estableix que la utilització per part de tercers del domini públic portuari per usos en què concorrin circumstàncies especials d'exclusivitat, de intensitat, de perillositat o de rendibilitat, o que comportin l'execució d'obres o de instal·lacions, requereix l'atorgament de la preceptiva autorització o concessió administrativa, segons correspongui.
8. L'article 58 del Decret 11/2011, estableix que Ports de les Illes Balears pot convocar concursos públics per atorgar autoritzacions d'ocupació del domini públic portuari.
9. Correspon al Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, entre d'altres funcions, atorgar títols jurídics, concessions, llicències i autoritzacions per a l'ocupació del domini públic portuari i per a la prestació dels serveis en els ports, d'acord amb el que disposen els articles 33.1 d), de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears i l'article 11.1 f) dels Estatus de Ports de les Illes Balears, aprovats pel Decret 134/2005, de 28 de desembre.
Per tot això, propòs al Consell d'Administració que adopti el següent
Acord
Primer. Aprovar el règim transitori per a la temporada 2026 i fins la resolució de la licitació, per a l'atorgament d'autoritzacions d'amarraments per embarcacions destinades a lloguer i d'activitats aquàtiques als ports de gestió directa, en els següents termes:
a) Les persones físiques o jurídiques que hagin disposat d'una autorització d'amarrament per embarcacions dedicades al lloguer i activitats aquàtiques al domini públic portuari, en vigor durant l'any anterior, sempre que estiguin al corrent de pagament de les taxes corresponents i no hagin incomplert les condicions de l'autorització, podran sol·licitar-ne una de nova per un termini màxim d'un any pel lloc d'amarrament o espai ocupat l'any anterior.
b) El període mínim de sol·licitud d'ocupació de l'amarrament serà de l'1 de juny al 30 de setembre, havent d'incloure com a mínim el mateix període d'ocupació de l'any anterior.
c) El període per a sol·licitar la renovació de les autoritzacions corresponents a la temporada següent s'iniciarà el dia 1 d'octubre i finalitzarà el dia 31 de desembre de d'any anterior.
d) Qualsevol nova sol·licitud d'autorització d'amarrament per embarcacions destinades al lloguer i activitats aquàtiques al domini públic portuari presentada al registre de PortsIB, excepte les indicades al paràgraf a) anterior, serà denegada.
Segon. Aquest règim transitori entrarà en vigor a l'endemà de la publicació d'aquest Acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fins la resolució de la licitació d'autoritzacions d'amarraments d'embarcacions destinades a lloguer i activitats aquàtiques als ports de gestió directa.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (8 de novembre de 2025)
El vicepresident executiu Antonio Mercant Morato