Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 827531
Conveni entre l’Ajuntament de Palma i la Fundació d’Ajuda Integral a les persones – Monti-sion Solidària pel qual s’instrumenta una subvenció pel desenvolupament del projecte “Un camí cap a la integració” al municipi de Palma durant el primer semestre de 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

MARGINAL: 2025/100014

Parts

María de Lourdes Roca Calafell, tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats de l'Ajuntament de Palma, amb el NIF P0704000I i amb domicili a la plaça de Cort, 1, 07001 de Palma, en representació del dit Ajuntament en virtut del Decret de Batlia núm. 11129, de 17 de setembre de 2024 (BOIB núm. 125, de 24/09/24). Actua en nom i representació d'aquest, amb competència per delegació del batle per firmar convenis adreçats a desenvolupar i executar competències pròpies de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, en els termes prevists a l'article 2.1 j) del decret de Batlia núm. 10678, de 10 de setembre de 2024, de modificació de l'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma (BOIB núm. 125, de 24/09/2024).

Blas Juan Vidal Bibiloni, en nom i representació de la Fundació d'Ajuda Integral a les Persones - Monti-sion Solidària, amb el NIF G57999963 i amb domicili al carrer Montevideo, 3, 07006 de Palma.

Antecedents

1. Dintre del concepte actual d'estat social i democràtic de dret, la concessió d'ajudes o de subvencions constitueix la principal activitat de foment que desenvolupen les Administracions Públiques. Una part important de l'activitat financera del sector públic es canalitza mitjançant subvencions, amb l'objecte de donar resposta, a través de mitjans de suport financer, a demandes socials i econòmiques de persones i/o entitats públiques o privades. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, configura aquestes com una tècnica de foment de determinats programes d'utilitat pública i d'interès general i, fins i tot, com a un procediment de col·laboració entre l'Administració pública i els particulars per a la gestió d'activitats d'interès públic.

2. L'article 2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears,  disposa que els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la seva vida mitjançant la cobertura de les seves necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones. Continua dient que els serveis socials es dirigeixen especialment a la prevenció de les situacions de risc, a compensar els dèficits de suport social i econòmic de situacions de vulnerabilitat i de dependència, i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social de les persones. En conseqüència, a l'article 3 de la mateixa norma es fixen, entre d'altres objectius, la detecció i atenció de les situacions de falta de recursos bàsics i de les necessitats socials tant de les persones com dels grups i de la comunitat en general. Per la seva part, a l'article 25 obliga a les administracions públiques a garantir un conjunt de prestacions que donin resposta a les necessitats bàsiques de les persones, entre les quals es troben l'allotjament, l'alimentació i el vestit, l'accessibilitat a la informació i als recursos dels serveis socials, entre d'altres.

3. La Fundació d'Ajuda Integral a les Persones – Monti-sion Solidària és una entitat sense ànim de lucre inscrita en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears amb el número d'inscripció RUSS 1073/2018. El seu objectiu fonamental és el subministrament d'aliments a persones, famílies i grups en situació de vulnerabilitat social per atendre les necessitats bàsiques (entre d'altres, d'alimentació) de la població destinatària. És una entitat de referència al municipi de Palma, amb presència des de l'any 2009, amb solvència tècnica i que acredita la seva trajectòria de col·laboració habitual en el teixit associatiu del Tercer Sector existent a Ciutat.

4. La singularitat d'aquesta entitat envers altres entitats de Palma radica en el conjunt d'activitats oferides, les quals s'agrupen en dos grans blocs que van més enllà de la captació, distribució i entrega gratuïta, controlada i registrada d'aliments a la població en situació de vulnerabilitat social a Palma, tasca que altres entitats aborden d'una forma més limitada. És a dir, l'activitat inclou diverses iniciatives com són les activitats especifiques per a infants d'entre 0-12 anys (berenars solidaris, roba, ludoteca, motxilles solidàries, joguines de Nadal,…) incloent-hi revisions dentals i oftalmològiques gratuïtes, iniciatives per a dones, per a cuidadors, tasques d'assessorament legal i social i accions especifiques per a persones majors i/o amb discapacitat. La Fundació compta amb la col·laboració de diverses fundacions i entitats (destacant la col·laboració altruista de l'Il·lustre Col·legi Advocats de les Illes Balears, Fundació Oftalmèdica Salvà, Caixabank, Caixa Colonya, UIB...), a més de disposar d'un elevat nombre de voluntaris col·laboradors (214 persones voluntàries en 2024, amb una mitjana de 3- 4 hores de dedicació setmanal). També hi ha hagut 50 estudiants que hi han fet les seves pràctiques durant l'any 2024.

Els grans blocs d'activitats o serveis gratuïts que ofereixen a la població atesa són:

a) PRIMER BLOC- Primeres passes per cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació, roba, salut i assessorament amb les activitats següents:

  • “Presentació de la FMS i enregistrament dels beneficiaris”.
  • “Aliments i solidaritat”.
  • “Serveis per a infants de 0-12 anys: senalles per a nadons, motxilles solidàries, joguines de Nadal, berenars solidaris i ludoteca”.
  • Serveis per a dones.
  • Cursos de formació de cuidadors.
  • Assessorament legal i social.
  • Revisions oculars i dentals.

b) SEGON BLOC- Fent camí per atendre col·lectius minoritaris i difusió de les activitats de l'entitat FMS:

  • Extrasolidaris.
  • Feina en xarxa amb altres entitats.
  • Hospitalització per a refugiats.
  • Activitats de difusió als centres escolars.

5. El 23 de desembre de 2024 s'ha aprovat definitivament pel Ple de l'Ajuntament de Palma el pressupost municipal de la corporació relatiu a l'exercici pressupostari de 2025, així com les Bases d'Execució i la Plantilla de personal corresponent. Tant en el pressupost aprovat, com en l'annex de subvencions nominatives de les bases d'execució vigents, s'ha previst una subvenció nominativa per un import de 50.000,00 € a favor de la Fundació d'Ajuda Integral a les persones - Monti-sion Solidària, amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48203 – SERVEIS SOCIALS.- SUBV. MONTISION SOLIDARI - del pressupost de despeses de l'Àrea per l'exercici pressupostari de 2025.

6. Posteriorment, el 19 de març de 2025 va tenir entrada al Registre Municipal sol·licitud de subvenció de la Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion Solidària, mitjançant la qual se sol·licitava una subvenció per un import de 49.955,81 €, que representa el 79,62% del cost total de l'activitat subvencionable presentada (62.744,76 €); el finançament privat de l'entitat seria del 20,38% del cost total de l'activitat, sense perjudici de que posteriorment es justifiquin unes despeses majors. Dintre d'aquest import, es preveuen despeses d'adquisició de productes per repartir a persones, famílies i grups vulnerables.  

7. Una vegada revisada i esmenada la sol·licitud presentada, l'entitat sol·licitant compleix els requisits per a obtenir la condició de beneficiària d'una subvenció. Així mateix, l'activitat proposada s'ajusta a les línies estratègiques fixades al Pla estratègic de subvencions de Serveis Socials 2025-2027.

8. Per tot això, és voluntat de les parts subscriure el present conveni per tal d'instrumentar una subvenció de 49.955,81 € a favor de la Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion Solidària per al desenvolupament del projecte “Un camí cap a la integració” al municipi de Palma durant el primer semestre de 2025.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

Aquest conveni té per objecte instrumentar una subvenció directa a favor de la Fundació d'Ajuda Integral a les Persones – Monti-Sion Solidària, per al desenvolupament del projecte “Un camí cap a la integració” durant el període comprès entre l'1 de gener de 2025 i el 30 de juny de 2025, ambdós inclosos, a favor dels ciutadans del municipi de Palma que es troben en una situació de vulnerabilitat social per manca o insuficiència d'ingressos econòmics propis (precarietat econòmica).

La metodologia del projecte respon a un model d'intervenció humanista (Viscarret, 2009) basat en el respecte total cap a la persona amb la qual es consensua la seva implicació a un procés d'ajuda integral (“Camí cap a la Integració”). Així, l'usuari es converteix en la part central del procés d'intervenció i es tracta sempre de manera respectuosa.

- Objectiu 1: Millorar la distribució setmanal d'aliments” Per aconseguir aquest objectiu es desenvolupen les activitats següents:

• Activitat 1: “Presentació de la Fundació i xerrada d'acollida”

A la primera cita se'ls presenta la Fundació i els requisits per ser beneficiari. Posteriorment, té lloc la xerrada d'acollida, la qual és el primer contacte formal de les persones beneficiàries amb la Fundació. Es presenten totes les activitats i ajudes que se'ls pot facilitar i el caràcter absolutament altruista de la Fundació.

• Activitat 2: “Entrevistes”

L'entrevista és un moment essencial en l'operativa del projecte. És, al mateix temps, un mitjà de control i una mostra de respecte cap al beneficiari, ja que en aquest moment se'l dona l'oportunitat d'exposar les seves motivacions, necessitats i opinió sobre la feina amb la deguda privacitat. Els representants de la Fundació, a més d'enregistrar els beneficiaris dins la base de dades, poden adreçar als usuaris cap a les activitats més adients per a cada situació.

Per participar en el projecte es demana el certificat de vulnerabilitat, el certificat d'empadronament i una identificació.

La freqüència de recollides s'estableix en funció del nombre de persones que formen part de la unitat familiar.

La idoneïtat per continuar dins el programa es revisa una vegada a l'any.

• Activitat 3: “Captació i repartiment d'aliments”.

Tot i que es reben regularment donacions d'aliments de diferents institucions, la Fundació  ha hagut de fer, amb recursos propis, compres importants de lactis, fruites, verdures i carn per completar les entregues d'aliments. A final de 2024 es donava ajuda a 5.785 usuaris.

• Activitat 4: “Enquesta de satisfacció”.

Tots els usuaris a l'hora de renovar la seva sol·licitud d'ajuda (després d'un any de rebre els serveis) contesten una enquesta de satisfacció, els resultats de les quals serveixen per reconduir i millorar el funcionament i organització.

2. Actuacions previstes i compromisos de les parts

2.1. En termes generals, l'objecte d'aquest Conveni és finançar l'adquisició dels aliments bàsics per a la seva entrega gratuïta a la població destinatària, amb la finalitat de millorar la cistella setmanal que l'entitat distribueix als seus usuaris.

2.2. Per tot això, la Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion Solidària es compromet a:

a) Executar les activitats objecte de l'activitat subvencionada, responsabilitzant-se de la seva organització i gestió integral, i assolir en termes generals els objectius que han motivat la concessió de la subvenció.

b) Programar les seves activitats en les dates que millor responguin a l'interès de les persones beneficiàries i/o a les possibilitats organitzatives.

c) Facilitar les actuacions d'inspecció i comprovació material de l'activitat subvencionada efectuada pels tècnics competents.

d) Justificar les quantitats rebudes, tant d'aliments com dineràries, tenint en compte els terminis i la forma de justificació que es fixen mitjançant aquest conveni i el que disposa la normativa aplicable.

e) Donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat, en els termes previstos en el conveni. 

f) Complir amb la resta d'obligació legals establertes per les entitats beneficiàries en matèria de subvencions.

2.3. L'Ajuntament de Palma es compromet a:

a) Aportar 49.955,81 € a la Fundació d'Ajuda Integral a les persones - Monti-sion per al finançament de les despeses derivades de les accions que formen part de l'objecte d'aquest conveni. A la signatura del conveni es pagarà una bestreta per un import de 18.000,00 € (que representa un 36,03% de l'import total). L'import restant se satisfarà una vegada s'aprovi per Junta de Govern Local la justificació de les despeses realitzades, sempre que aquesta resulti adequada i conforme amb l'objecte del conveni.

b) Facilitar la col·laboració de les àrees municipals i entitats dependents per a la consecució de l'objecte del present conveni. 

3. Quantia i pressupost

3.1. L'aportació econòmica de l'Ajuntament de Palma a la Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion és de 49.955,81 €, que se sufragarà amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48203 – SERVEIS SOCIALS.- SUBV. MONTISION SOLIDARI del pressupost de despeses de Serveis Socials per l'exercici pressupostari de 2025.

3.2. En consonància amb el previst a l'article 41 de l'Ordenança municipal de subvencions i en la Base 41 de les bases d'execució vigents del pressupost municipal, a la signatura del conveni s'efectuarà un pagament anticipat de 18.000,00 € a favor de la Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion, sense perjudici de l'obligació posterior de l'entitat de justificar les despeses realitzades. L'entitat beneficiària queda exonerada de l'obligació de presentar garanties per a la tramitació d'aquest pagament.

 

4. Requisits i documentació a presentar per part de l'entitat beneficiària

4.1. La Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion Solidària haurà d'acreditar el compliment dels següents requisits:

a) Estar legalment constituïda de conformitat amb la normativa vigent, registrada i activa a la data d'inici per a la presentació de sol·licituds.

b) Tenir capacitat jurídica i d'obrar.

c) Ser una entitat sense ànim de lucre i presentar actuacions, dins el municipi de Palma, sense ànim de lucre.

d) Estar al corrent d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.

e) Estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Palma.

f) No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions de conformitat amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.

g) No incórrer en cap de la resta de circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança Municipal general reguladora de la concessió de subvencions, així com l'article 13 de la Llei 38/2003, General de subvencions.

h) Disposar de l'estructura i capacitat suficient per a garantir el compliment dels objectius del projecte presentat; a aquests efectes s'haurà de presentar una declaració jurada.

i) Trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

j) Trobar-se inscrita en el Registre unificat de Serveis Socials de les Illes Balears (Decret 10/2013, de 28 de febrer).

4.2. Aquesta entitat haurà de presentar, abans de la signatura d'aquest Conveni, la següent documentació:

a) Sol·licitud de subvenció i descripció de l'activitat proposada.

b) Declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions tributàries i de seguretat social i de no incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança General de subvencions de l'Ajuntament de Palma.

c) Declaració responsable de vigència dels estatuts i dels càrrecs representatius de l'entitat.

d) Declaració responsable de trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

e) Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), en compliment del Pla de mesures antifrau aprovat per l'Ajuntament de Palma.

f) Declaració expressa d'altres subvencions sol·licitades i/o obtingudes per al mateix concepte i, si escau, d'haver justificat correctament les subvencions concedides en exercicis anteriors.

g) Document signat per l'entitat bancària on s'acrediti el núm. de compte per a la realització de pagaments per part de la Tresoreria Municipal.

h) Còpia dels estatuts actualitzats de l'entitat sol·licitant.

i) Còpia DNI del representant de l'entitat i documentació que acrediti aquesta representació.

j) Còpia de Targeta d'Identificació Fiscal (CIF) de l'entitat sol·licitant.

k) Si és procedent, declaració responsable de no disposar dels recursos suficients per finançar transitòriament l'activitat.

4.3. De conformitat amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 53 f) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre,  del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i pel que fa a la documentació referida als apartats g), h), i) i j) del punt segon, si aquesta documentació ja es troba en poder de l'Ajuntament, l'entitat sol·licitant sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin, pot fer ús del dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o dependència en els quals varen ser presentats o emesos.

5. Compatibilitat de la subvenció

La subvenció objecte del present conveni és compatible amb la percepció d'altres subvencions i/o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacional, de la Unión Europea o d'organismes internacionals, sense perjudici del que pugui establir la normativa reguladora d'aquestes subvencions o ajudes.

En el cas que es rebin altres subvencions o ajudes públiques per finançar part de les despeses previstes pel projecte presentat, l'entitat vindrà obligada a presentar una declaració responsable especificant les subvencions o ajudes concretes percebudes, amb indicació del seu import i procedència. Si la subvenció o ajuda es concedís posteriorment a la presentació de la sol·licitud inicial, l'entitat comunicarà aquesta circumstància a l'Administració sense dilació.

En la justificació de les despeses es farà constar els justificants econòmics corresponents que es financen totalment o parcialment amb qualsevol altra ajuda o subvenció.

En tot cas, la suma total de la quantitat concedida a favor de la fundació mitjançant el present Conveni, més la suma d'aquestes altres subvencions i/o ajudes percebudes, no serà superior al cost total del projecte subvencionat.

6. Seguiment de l'execució del conveni i de l'activitat subvencionada

En tractar-se d'una subvenció instrumentalitzada mitjançant Conveni, el seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i dels compromisos adquirits es realitzarà pels tècnics competents designats per l'òrgan gestor i comprendrà les següents actuacions:

a) Valoració de la sol·licitud de subvenció presentada i dels requisits per a ser beneficiària d'una subvenció: la sol·licitud anirà acompanyada d'una memòria on queda reflectit l'objecte de l'activitat subvencionada i el seu contingut econòmic. En la mesura de lo possible, i sempre que l'activitat s'hagués posat en marxa, es farà una visita inicial a les dependències de l'entitat per determinar si l'activitat que s'està executant s'ajusta al que disposa la memòria tècnica.

b) Inspecció tècnica de l'activitat: durant el període d'execució de l'activitat, el tècnic designat per l'Administració realitzarà, com a mínim, una visita a les dependències  de l'entitat per comprovar la realització material de l'activitat i per poder sol·licitar les aclariments que siguin pertinents. D'aquesta visita s'aixecarà un informe relatiu a l'execució de l'activitat subvencionada.

c) Revisió de la documentació justificativa presentada, tant des del punt de vista del contingut de l'activitat executada i de l'assoliment dels objectius, com de les despeses econòmiques realitzades. Igualment, sobre aquest tràmit s'emetrà un informe que determini si l'activitat executada i les despeses s'ajusten al projecte inicialment aprovat.

7. Publicitat de la subvenció

L'entitat beneficiària haurà de fer la difusió i publicitat de la subvenció percebuda en els termes i les condicions establertes per la Llei 19/2013, de 9 de gener, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la resta de normativa aplicable. Així mateix, farà l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'actuació objecte de la subvenció.

Les mesures de difusió poden consistir a incloure la imatge institucional de l'entitat atorgant, o texts relatius al finançament públic a cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé esments realitzats a mitjans de comunicació o d'altres que resultin adequades per a l'objecte subvencionat i amb una eficàcia equivalent a les esmentades. En tot cas, l'entitat beneficiària resta obligada a acreditar en el període justificatiu, o en qualsevol altre moment a instància de l'Administració, la realització de les mesures esmentades.

Per altra banda, una vegada aprovat el present Conveni per la Corporació Municipal es comunicarà el mateix a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de l'establert en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Així mateix, es publicarà el Conveni al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. Justificació de la subvenció.

8.1. La beneficiària presentarà obligatòriament, com a màxim fins al 30 de setembre de 2025 inclòs, la documentació justificativa de la subvenció concedida, que consistirà en:

a) Una memòria tècnica avaluadora de les activitats realitzades, detallant els següents punts:

  • Núm. Exp./ nom de l'activitat.
  • Termini execució de l'activitat.
  • Nom de l'entitat.
  • Descripció de l'activitat.
  • Total pressupost sol·licitat.
  • Total pressupost consumit envers la subvenció sol·licitada a l'Ajuntament de Palma.
  • Finalitat, conforme al pressupost presentat.
  • Actuacions realitzades, segons l'objectiu general i específics de l'activitat a subvencionar i els resultats obtinguts (indicadors quantitatius, qualitatius i d'impacte, incidències ressenyables durant d'implementació de l'activitat).
  • Modificacions realitzades durant la implementació de l'activitat.
  • Relació dels mitjans de finançament. Descripció de les activitats finançades mitjançant aquesta subvenció i el seu cost, així com les activitats finançades amb fons propis o d'altres fons de finançament, especificant-les.
  • Seguiment en relació amb el funcionament i execució de l'activitat.
  • Acreditació de les mesures de difusió i publicitat corresponents.
  • Conclusions.

b)  Una memòria justificativa de la inversió econòmica amb:

  • Compte justificatiu integrat per una relació numerada seqüencialment de les despeses realitzades, ordenada per partides pressupostàries. Detallant altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seva procedència i assenyalant la quantia i el percentatge que se li imputa a cada administració en cada una de les factures.
  •  
    Originals i còpies de factures relatives a les despeses a les quals s'han destinat els fons rebuts o qualsevol altre document probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, acreditatius de la despesa realitzada. Aquests documents justificatius hauran de contenir les dades següents: 
    • Raó social i NIF del proveïdor.
    • Raó social i NIF de la beneficiària.
    • Expressió detallada del servei prestat i/o material administrat
    • Data de la factura.

S'adjuntaran a tots aquests documents econòmics justificatius, els documents acreditatius de pago als creditors. Els justificants econòmics hauran de pagar-se per via bancària (sigui transferència o pagament de targeta, entre d'altres). Excepcionalment, s'admetrà el pagament efectiu de factures fins a un màxim de 150 euros per justificant i fins a un total de 1.000 € per a totes les despeses del projecte. En aquests casos haurà de constar el segell comercial de l'empresa emissora, amb la signatura de la persona responsable i la data de pagament corresponent o, en el seu defecte, que quedi suficientment acreditació la realització del pagament.

  • Aportació dels documents justificatius de l'elecció, seguint criteris d'eficiència i economia, d'una determinada oferta presentada per a aquelles partides subvencionades que superin les quanties establertes per al contracte menor, fixades a l'art. 118 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, de conformitat amb l'article 31.3 LGS.

En el cas que l'elecció no recaigui sobre la proposta econòmica més favorable, s'haurà de presentar una memòria explicativa justificativa de les circumstàncies que, de conformitat amb l'art. 31.3 LGS, han provocat aquesta elecció.

  • Indicació de la tributació corresponent, assenyalant si escau la seva exempció.
  • Certificats actualitzats que acreditin que el beneficiari es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'entitat no vindrà obligada a presentar els certificats sempre que hagués habilitat a l'Administració en la seva sol·licitud de subvenció o en qualsevol altra documentació posterior a recavar aquestes dades.
  • Si escau, carta de reintegrament en el suposat de romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.

Es consideraran despeses subvencionables les que de manera indubtable responen a la naturalesa del projecte subvencionat, resulten estrictament necessàries i es realitzen en el termini comprés entre l'1 de gener de 2025 i el 30 de juny de 2025.

El cost d'adquisició de les despeses subvencionables no podrà ser superior al valor de mercat.

Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals, i les pericials per a dur a terme el projecte subvencionat, així com les d'administració específiques, seran subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a la seva adequada preparació o execució.

En cap cas es consideraran despeses subvencionables:

- Els interessos deutors dels comptes bancaris.

- Les despeses de procediments judicials.

- Els tributs locals, quan suposin exempcions fiscals no previstes per la llei, compensacions o minoracions de deutes concrets amb la hisenda local.

- Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.

D'acord amb l'establert a l'article 39.2 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions, l'aplicació dels fons obtinguts no s'entén del tot justificat fins que s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte que va servir de base a la concessió de la subvenció, amb independència de l'import de la subvenció sol·licitada o de l'import de la subvenció concedida.

8.2. Si no es presentés la documentació justificativa en termini, l'Administració requerirà a l'entitat per a que en el termini de 15 dies presenti la justificació corresponent, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador, si procedís. La falta de presentació de la documentació justificativa en termini podrà tenir la consideració d'infracció lleu de conformitat amb l'article 56 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest supòsit, l'Administració requerirà a l'entitat perquè en el termini de 15 dies presenti la seva justificació, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador, si és procedent.

Si transcorregut aquest nou termini no s'hagués presentat la documentació requerida, es procedirà a la revocació de la subvenció concedida i, si escau, al reintegrament de la quantitat percebuda de forma anticipada.

8.3. Avaluada tota la documentació, es realitzarà un informe de valoració subscrit pels tècnics municipals competents, en el qual s'ha de posar de manifest si la justificació presentada és adequada i pertinent i si es compleixen o no els objectius proposats. En el cas que l'informe avaluador sigui desfavorable, s'hauran d'assenyalar les deficiències detectades en la memòria justificativa presentada i atorgar un període de 10 dies a l'entitat per esmenar-les.

8.4. Si la justificació resulta adequada i conforme a l'objecte de la subvenció i s'acrediten íntegrament totes les despeses, s'aprovarà per Junta de Govern la resolució en què es declari justificada la subvenció i s'acordi el pagament final de la quantia restant.

En el cas que no s'hagi presentat justificació o que aquesta, una vegada atorgat el període d'esmena corresponent, sigui incompleta, insuficient i/o incorrecta, es procedirà a revocar  totalment o parcialment la subvenció concedida i a instar el corresponent procediment de reintegrament de les quantitats percebudes o a aprovar un pagament restant inferior, segons el cas i la quantitat efectivament justificada.

També es procedirà a revocar la subvenció concedida i a instar el procediment de reintegrament de les quantitats prèviament percebudes si es donen qualsevol de les causes o incompliments previstos en la normativa aplicable.

9. Termini de vigència

Aquest conveni estendrà la seva vigència des de l'1 de gener de 2025 fins al 30 de setembre de 2025.

Les actuacions subvencionables s'hauran de desenvolupar entre l'1 de gener de 2025 i el 30 de juny de 2025.

En qualsevol moment abans de la resolució de concessió de la subvenció proposada, l'entitat podrà desistir de la seva sol·licitud. Una vegada aprovada la concessió, l'entitat podrà renunciar al seu dret en qualsevol moment, sense perjudici del pagament dels interessos que poguessin correspondre en el cas que s'hagués realitzat qualsevol pagament per anticipat.

10. Revocació i reintegrament

Sense perjudici de l'exigència de les responsabilitats que s'escaiguin, l'Ajuntament procedirà a l'anul·lació total o parcial de la subvenció atorgada d'acord amb l'establert a la base 42 de les Bases d'execució vigents del pressupost municipal, els articles 52 i 53 de l'Ordenança Municipal i a la resta de la normativa aplicable.

Procedirà el reintegrament total o parcial de la quantitat percebuda en els següents casos:

a) Incompliment de la finalitat del projecte subvencionat.

b) Incompliment de l'obligació de justificar l'aplicació dels fons rebuts.

c) Modificació o incompliment de les condicions considerades per a l'atorgament dels fons.

d) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer, com també l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan se'n derivi la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades.

e) Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de publicitat i difusió en la documentació i la propaganda de l'activitat que es troba subvencionada per aquest Ajuntament.

f) La resta de supòsits previstos legalment.

En tots aquests casos, l'entitat beneficiària vendrà obligada al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia tramitació del procediment corresponent. Tot això, sense perjudici de poder exigir les responsabilitats que hi pogués haver d'ordre penal, civil o administratiu.

11. Protecció de dades

Ambdues parts es comprometen a tractar de manera absolutament confidencial la informació obtinguda i a no fer-la servir per a cap altra finalitat que no sigui la derivada per a l'execució del present conveni i del projecte subvencionat.

Les parts signants es comprometen a complir els termes prevists pel Reglament europeu 2016/679, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Així mateix, les parts es comprometen a adoptar les mesures tècniques i organitzatives necessàries que garanteixin la seguretat de les dades de caràcter personal i n'evitin l'alteració, la pèrdua de tractament i l'accés no autoritzat.

12. Normativa aplicable

En tot allò no previst en el present Conveni resultarà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions; el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; l'Ordenança Municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma; les Bases d'execució vigents del pressupost municipal; així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.

Així mateix, el present conveni resta exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb l'establert a l'article 6 de l'esmentada llei.

13. Jurisdicció competent

Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa l'Ajuntament de Palma té la facultat d'interpretar en primer terme i resoldre quantes incidències puguin produir-se durant la seva vigència. En qualsevol cas, les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.

I, en prova de conformitat, i als efectes oportuns, les parts subscriuen el present conveni a un sol efecte en el lloc i data indicats.

 

            Palma, en la data de signatura electrònica (26 de setembre de 2025)                       (Signat electrònicament: 1 d'octubre de 2025)

Per l'Ajuntament de Palma La tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats

María de Lourdes Roca Calafell

Per la Fundació d'Ajuda Integral a les persones – Monti-sion Solidària, El representant

Blas Juan Vidal Bibiloni