Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES, BENESTAR SOCIAL I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA

Núm. 819121
Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats, corresponents a l’any 2025, per a accions a realitzar durant l’any 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BDNS: 867442

Fins a l'any 2016, l'Administració General de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.

La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per gestionar les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que es dirigeixen al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.

Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.

En compliment de la Sentència 9/2017, el Consell de Ministres, en la sessió de 23 de juny de 2017 i a proposta de la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, adoptà un acord pel qual s'autoritzaren els criteris de distribució, i la distribució resultant, aprovats pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, destinats a subvencionar, per part de les comunitats autònomes i les ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 (BOE núm. 150, de 24 de juny).

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 101, de 17 d'agost de 2017, es publicà per primera vegada la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017, amb un pressupost assignat per un import de 3.040.904,41 €.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 149, de 30 d'octubre de 2021, es publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 28 d'octubre de 2021, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 150, de 19 de novembre de 2022, es publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 16 de novembre de 2022, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària i entitats que desenvolupen projectes d'accés a esdeveniments culturals de persones en situació de risc social amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2022, per a accions a realitzar durant el 2023.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 133, de 28 de setembre de 2023, es publicà la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, de 25 de setembre de 2023, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2023, per a accions a realitzar durant el 2023.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 160, de 23 de novembre de 2023, es publicà la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, de 21 de novembre de 2023, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2023, per a accions a realitzar durant els anys 2023, 2024 i 2025.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 142, de 29 d'octubre de 2024, es publicà la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, de 25 d'octubre de 2024, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponents a l'any 2024, per a accions a realitzar durant els anys 2024 i 2025.

La ciutadania, organitzada en entitats de caràcter solidari, desenvolupa des de fa dècades la tasca de repartiment d'aliments i productes de primera necessitat entre persones i famílies en situació de precarietat econòmica.

La coincidència entre les actuacions de les administracions públiques i l'acció de les entitats socials genera sinergies pròpies de les intervencions socials comunitàries, en les quals els ciutadans són partícips i cooperadors en la cerca i el desenvolupament de respostes a les seves pròpies necessitats.

La implicació del teixit social aporta recursos materials, però sobretot enforteix la cohesió social, els vincles entre els ciutadans i, en definitiva, l'empoderament de la societat civil.

La tasca de les entitats socials complementa les actuacions dels serveis socials comunitaris bàsics sense substituir-ne les obligacions. Les administracions públiques vertebren les seves intervencions de caràcter professional a l'entorn de carteres de serveis impulsades per les mateixes administracions.

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, les polítiques d'atenció a les persones dependents i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials es recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009 disposa que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones, i la detecció i l'atenció de les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L'article 4 estableix que els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions han de dirigir-se fonamentalment, entre d'altres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el Decret legislatiu esmentat, si bé amb les especialitats indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.

El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, de la qual depèn la Direcció General de Benestar Social.

El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Benestar Social les competències, entre d'altres, de gestió de programes de serveis socials i de foment dels programes d'inclusió social.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència a través de la Direcció General de Benestar Social, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.13 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).

La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.

Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no és una activitat econòmica.

Aquesta convocatòria s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que, dins de l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, desenvolupen actualment programes i actuacions en matèria de serveis socials dirigits a les persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, són objecte d'atenció prioritària.

Les subvencions objecte d'aquest acord es destinaran a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica. La finalitat és reduir les situacions de vulnerabilitat i/o exclusió social i afavorir un major cohesió social dins el territori de les Illes Balears.

La previsió és que la concessió de les ajudes als programes redueixin la intensitat i freqüència de les situacions de risc i exclusió social de les persones que es troben en situació de vulnerabilitat, facilitant així la seva inserció social i autonomia personal.

El pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per acord del Consell de Govern del dia 31 d'octubre de 2025. El pagament anticipat facilita la gestió dels projectes a les entitats evitant que hagin de bestreure del seus propis fons o demanar crèdits per poder finançar el desenvolupament dels projectes.

Les entitats sense ànim de lucre, destinatàries d'aquestes subvencions, en general, disposen de recursos econòmics molt limitats per atendre els pagaments de les despeses que genera la realització i el desenvolupament dels seus objectius estatutaris, ni tampoc gaudeixen del privilegi de disposar d'avals patrimonials que els permetin dur a terme operacions de crèdit. Així mateix, promouen actuacions que són d'interès públic per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En data 11 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, a proposta de la directora general de Benestar Social, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen programes de garantia alimentària amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB i a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponents a l'any 2025, per a accions a realitzar durant l'any 2026, d'acord amb els punts que consten com a annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'1.339.999,47 € (un milió tres-cents trenta-nou mil nou-cents noranta-nou euros amb quaranta-set cèntims) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici de 2025:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2025

806.707,79 €

17401.313E01.48000.00. FF 25073

2025

533.291,68 €

17401.313E01.48000.00

3. Aprovar la distribució següent del pressupost de la convocatòria:

  • Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments: 350.000,00 €.

  • Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis: 789.999,47 €.

  • Modalitat 3. Projectes de menjadors socials: 200.000,00 €.

No obstant això, aquesta distribució és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les tres modalitats estan vinculades. L'ordre de prelació en l'assignació del crèdit no exhaurit és el de les modalitats 2, 1 i 3, successivament.

4. Disposar que el pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i que s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per acord del Consell de Govern del dia 31 d'octubre de 2025.

5. Designar la directora general de Benestar Social òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 7 de novembre de 2025

La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència Sandra Fernández Herranz

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat de les subvencions

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és finançar projectes i actuacions d'entitats sense ànim de lucre destinades a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica a fi de reduir les situacions de vulnerabilitat o exclusió social.

2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

2. Crèdit pressupostari assignat a la convocatòria

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'1.339.999,47 € (un milió tres-cents trenta-nou mil nou-cents noranta-nou euros amb quaranta-set cèntims) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici de 2025:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2025

806.707,79 €

17401.313E01.48000.00. FF 25073

2025

533.291,68 €

17401.313E01.48000.00

La distribució del crèdit es farà atenent les modalitats i els criteris següents:

  •  Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments: 350.000,00 €.

  • Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis: 789.999,47 €.

  • Modalitat 3. Projectes de menjadors socials: 200.000,00 €.

La distribució per modalitats és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les tres modalitats estan vinculades. L'ordre de prelació en l'assignació del crèdit no exhaurit és el de les modalitats 2, 1 i 3, successivament.

2. L'import consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. La modificació de la convocatòria no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3. Requisits de les entitats beneficiàries i manera d'acreditar-los

1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits següents:

a) Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre amb una antiguitat mínima de dos anys en la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

b) Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears en la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que disposa capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c) Els estatuts de l'entitat han d'incloure, com a beneficiàries de les seves activitats o intervencions, a les persones o famílies en situació de risc o exclusió social de l'àmbit territorial de les Illes Balears, sense limitar-ho a un col·lectiu o sector concret o específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.

d) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

e) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

f) Haver presentat la justificació, si pertoca, dels ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

g) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

h) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

j) En el cas de disposar de personal contractat, disposar d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

k) Disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.

l) No incórrer en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears o qualsevol altra d'aplicable i que no hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. D'acord amb l'article 11.4 de la Llei 11/2016, en cas que hagin estat sancionades o condemnades en aquesta situació, es poden presentar a la convocatòria sempre que hagin complert la sanció o la pena imposada i hagin elaborat un pla d'igualtat en les condicions previstes en aquesta Llei. Pel que fa a la Llei 8/2016, la sentència ferma ha de contemplar la pèrdua de possibilitat d'obtenir una subvenció. A més han d'aplicar criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de personal.

m) No haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.

n) En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

2. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 1, a més dels requisits generals, han de complir els següents:

a) Disposar de la infraestructura necessària per dur a terme el projecte de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments.

b) Estar realitzant de forma efectiva la distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments des de l'1 de gener de 2025.

3. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 2, a més dels requisits generals, han de complir els següents:

a) Acreditar la participació d'un mínim de persones voluntàries al llarg de l'exercici de 2024 en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria, d'acord amb els criteris següents:

- Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 75.

- Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 30.

- Per a les entitats de l'illa de Formentera: 15.

b) Atendre anualment, en el programa d'aliments, un mínim de famílies o beneficiaris directes, d'acord amb els criteris següents:

- Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 750.

- Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 600.

- Per a les entitats de l'illa de Formentera: 300.

c) Mantenir una col·laboració continuada i documentable amb els serveis socials comunitaris bàsics municipals.

d) Haver executat algun projecte de repartiment d'aliments en col·laboració amb algun servei social comunitari municipal al llarg de l'any 2024.

4. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 3, a més dels requisits generals, han de complir els següents:

a) Acreditar la participació d'un mínim de deu persones voluntàries al llarg de l'exercici de 2024 en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria.

b) Fer un mínim de 450 repartiments setmanals.

c) Haver executat algun projecte de menjador social durant l'any 2024.

5. Queden excloses d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

a) Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora o, en tot cas, siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b) Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

4. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions, a més de les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia, sempre que la convocatòria ho estableixi expressament. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de dos dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la segona proposta de resolució provisional, no fan constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

d) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

e) Comunicar a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Informar o comunicar a la Direcció General de Benestar Social la data d'inici de l'activitat. En el cas que aquesta s'iniciï amb posterioritat a la concessió de la subvenció, la comunicació s'haurà de realitzar en un termini màxim de set dies des de l'inici.

g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

h) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que els requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

i) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

j) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

k) Trametre a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

l) Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'IRPF amb l'especificació de la quantia concreta, a més dels logotips corresponents. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, que s'ha de sol·licitar a l'adreça de correu electrònic ​​​​​​​serveissocials@dgsersoc.caib.es.

m) Identificar les instal·lacions on es desenvolupin programes i serveis finançats per aquesta convocatòria mitjançant una placa de dimensions no inferiors a 40x40 cm amb els logotips de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i el 0,7 %.

n) Fer constar en els actes, les presentacions o les actuacions de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat, juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, la de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència i el 0,7 %, preferentment en un expositor enrotllable. En qualsevol cas, se n'han de consensuar les mides prèviament amb l'òrgan competent mitjançant l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es.

o) Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

p) Acreditar que es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

q) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur l'entitat beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable i les bases reguladores.

r) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

s) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les entitats beneficiàries han de col·laborar i facilitar tota la informació i la documentació que els requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves funcions, segons el que estableix l'article 49 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Així mateix, les entitats han de comunicar a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

4. Adaptar-se, si escau, als criteris de zonificació del repartiment que estableixi la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència durant el desenvolupament.

5. Si escau, compartir amb la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència les dades sobre els beneficiaris dels ajuts, amb la signatura prèvia de les clàusules del conveni de cessió de dades de caràcter personal i d'acord amb la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

6. A més de les anteriors obligacions, les entitats beneficiàries de la modalitat 2 han de repartir els aliments entre les persones usuàries que presentin un Informe de Vulnerabilitat Social dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics o d'un/a treballador/a social de l'entitat beneficiària col·legiat/da a les Illes Balears.

5. Despeses subvencionables

1. En la modalitat 1, són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:

a) El personal contractat per l'entitat i destinat per al desenvolupament del projecte, amb una despesa màxima de 50.000 euros del projecte aprovat.

 

​​​​​​​La diferència entre l'import total del projecte i l'import destinat a personal es distribuirà entre les despeses que s'indiquen a continuació.

b) L'adquisició d'aliments o d'altres productes de primera necessitat per lliurar als usuaris en el desenvolupament de projectes d'intervenció, amb un mínim del 90 % de l'import del projecte aprovat.

c) Les despeses corrents necessàries per dur a terme els serveis o les activitats (telefonia fixa i mòbil i accés a Internet, material fungible, etc.) i per mantenir els espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats (lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; etc.), amb un màxim del 7 % de l'import del projecte aprovat.

d) Les despeses de justificació, mitjançant un informe d'auditoria, amb un màxim del 3 % de l'import del projecte aprovat.

2. En la modalitat 2, són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:

a) L'adquisició d'aliments o d'altres productes de primera necessitat (higiene personal o neteja de la llar) per lliurar als usuaris en el desenvolupament de projectes d'intervenció, amb un mínim del 90 % de l'import del projecte aprovat.

S'inclou en aquest apartat l'adquisició de targetes de prepagament carregades i lliurades a favor dels usuaris per adquirir productes de primera necessitat. En cas que l'entitat opti per aquesta metodologia, ha de garantir que l'ús de la targeta es limita a l'adquisició d'aliments o productes de primera necessitat, bé mitjançant el mateix sistema de les targetes, bé mitjançant controls posteriors duits a terme per l'entitat.

b) Les despeses corrents necessàries per dur a terme els serveis o les activitats (telefonia fixa i mòbil i accés a Internet, material fungible, etc.) i per mantenir els espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats (lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; etc.), amb un màxim del 7 % de l'import del projecte aprovat.

c) Les despeses de justificació, mitjançant un informe d'auditoria, amb un màxim del 3 % de l'import del projecte aprovat.

Els destinataris de les targetes o vals físics o electrònics només podran canviar-los per aliments o articles per a la higiene, com ara sabó, xampú i pasta de dents, així com productes d'higiene femenina menstrual i bolquers infantils. En tot cas, se n'exclouen els productes alimentaris següents:

  • Tot tipus de begudes i refrescs que contenguin gas, sucre o productes substitutius.

  • Begudes alcohòliques de tota mena.

  • Productes dietètics.

  • Brioixeria i llaminadures.

  • Productes elaborats, a excepció de llegums precuinats i conserves.

  • Productes d'estètica.

3. En la modalitat 3, són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:

a) Les despeses d'adquisició d'aliments, les despeses derivades de l'adquisició de material necessari per repartir el menjar (recipients, envasos, etc.) i les despeses corrents necessàries per al manteniment dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats (lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; etc.), amb un mínim del 90 % de l'import del projecte aprovat.

b) Les despeses corrents necessàries per dur a terme els serveis o les activitats (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet, material fungible, etc.), amb un màxim del 7 % de l'import del projecte aprovat.

c) Les despeses de justificació, mitjançant un informe d'auditoria, amb un màxim del 3 % de l'import del projecte aprovat.

6. Àmbit temporal

El període subvencionable inclou des del dia 1 de gener de 2026 fins al 31 de desembre de 2026.

7. Presentació de sol·licituds, terminis i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud a una de les modalitats establertes, d'acord amb els models que consten com a impresos. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

3. Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud (imprès 1) la documentació següent:

a) Un informe abreujat de l'activitat de l'entitat, d'acord amb el model facilitat per la Direcció General de Benestar Social (imprès 2).

b) Una còpia simple del document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. Hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, en relació al punt 3.1.d) de la convocatòria.

d) Una declaració responsable (imprès 3), signada pel representant de l'entitat, amb el contingut següent:

  • Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.

  • Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.

  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

  • Declaració responsable de complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

  • Declaració responsable de haver presentat la justificació, si pertoca, dels ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  • Declaració responsable de no estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

  • Declaració responsable de disposar, en el cas de disposar de personal contractat, d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

  • Declaració responsable de disposar, en cas que estiguin obligades per la normativa vigent, d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que estipulen la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.

  • Declaració responsable de no incórrer en les prohibicions i limitacions establertes en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació; la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI; la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears o qualsevol altra d'aplicable i que no hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

  • Declaració responsable de no haver comès, incitat o promocionat LGTBI-fòbia, incloent-hi la promoció o realització de teràpies de conversió, d'acord amb l'article 82 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI.

  • Declaració responsable de, en el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

  • Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.

  • Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

  • Declaració responsable en què es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, com també dels altres locals dels quals disposa l'entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.

  • Declaració responsable del fet que l'entitat disposa de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

e) Una declaració de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Benestar Social, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament.

f) Una declaració responsable del representant de l'entitat, d'acord amb l'imprès 4, en la qual han de constar el nombre de perceptors, beneficiaris directes, famílies ateses o mitjana de repartiments setmanals durant l'exercici de 2024, a més del nombre de voluntaris que han col·laborat amb l'entitat durant el mateix període.

 

​​​​​​​g) Una declaració responsable del representant de l'entitat, d'acord amb l'imprès 5, del fet que l'entitat disposa de la infraestructura necessària per dur a terme el projecte de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments (modalitat 1).

h) Un mínim de 20 declaracions responsables dels representants d'entitats dedicades al repartiment d'aliments, en les quals han de constar que reben aliments de l'entitat sol·licitant des de l'1 de gener de 2025 (modalitat 1).

i) Un document, amb una antiguitat inferior a sis mesos abans de la data de publicació d'aquesta convocatòria, que acrediti la col·laboració de l'entitat sol·licitant amb els serveis socials comunitaris bàsics d'un o més municipis (modalitat 2).

4. Les entitats que hagin presentat alguna sol·licitud de subvenció al llarg de l'any 2024, poden substituir la documentació a la qual fan referència les lletres b), c) i e) del punt 7.3 per una comunicació identificativa (imprès 6) en la qual es faci constar que el contingut de la documentació no ha variat i continua vigent, amb indicació de l'expedient en què es troba.

5. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de les dades personals que s'hi incloguin, per poder-la tramitar.

8. Examen de la documentació

1. El personal de la Direcció General de Benestar Social ha d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en el punt 7 anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà una resolució per declarar el desistiment.

4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Benestar Social qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

9. Règim de concurrència i determinació de l'import de la subvenció

1. El procediment de concessió dels ajuts objecte d'aquest convocatòria es tramitarà pel sistema de concurrència no competitiva. Una vegada finalitzat el termini establert en el punt 7.1, es repartirà l'import màxim previst en el punt 2 entre totes les sol·licituds admeses, d'acord amb la fórmula i els límits que es detallen en aquest punt.

2. D'acord amb el que disposa l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les bases poden establir que la selecció dels beneficiaris es dugui a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si.

3. L'aportació pública a aquests projectes es fixa com un import cert, sense referència a un percentatge o una fracció del cost total del projecte o activitat, de conformitat amb l'article 7.5.a) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. Per tant, queda a compte del beneficiari la diferència de finançament.

4. L'import de la subvenció per concedir a cada entitat s'ha d'ajustar al que estableix l'article 7 de les bases reguladores, d'acord amb els límits següents:

  • Modalitat 1. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 350.000,00 €.

  • Modalitat 2. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 300.000,00 €.

  • Modalitat 3. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 200.000,00 €.

5. Si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que compleixin els requisits establerts en el punt 3 no supera l'import màxim previst en el punt 2, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat sempre tenint en compte el pressupost disponible en cada una de les modalitats.

6. En el cas que la suma dels imports dels ajuts sol·licitats per les entitats que compleixin els requisits establerts en el punt 3 superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit previst en el punt 2 d'aquesta convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'import sol·licitat inicialment.

7. El prorrateig es farà atenent les sol·licituds i el pressupost disponible en cada una de les modalitats, sens perjudici de la vinculació establerta en el punt 2.2 de la convocatòria.

8. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

9. En cap cas, l'import de les subvencions concedides no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant dugui a terme.

10. Instrucció i resolució dels procediments. Òrgans competents

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Benestar Social, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Direcció General de Benestar Social ha d'emetre l'informe global amb les propostes de resolució de concessió de subvencions provisionals.

3. En el cas que es proposi la desestimació de la sol·licitud o la concessió d'un import inferior al sol·licitat per l'entitat, la directora general de Benestar Social, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la primera proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades hi puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es pot prescindir d'aquest tràmit.

4. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular una segona proposta de resolució provisional perquè, en el termini de dos dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de dos dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat i es continuarà el procediment.

5. La reformulació del projecte ha de contemplar els punts següents:

a) L'entitat sol·licitant pot modificar el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible de concessió. Les entitats poden minorar com a màxim l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat, amb la limitació del punt següent.

b) Si, com a conseqüència de la reformulació, l'entitat redueix el pressupost presentat, aquesta reducció no podrà superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 27 de les bases reguladores.

c) Per reformular les sol·licituds, s'ha d'emplenar una memòria adaptada dels programes amb proposta de subvenció. En aquesta memòria, s'hi ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat d'acord amb l'import de la subvenció proposada. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

6. L'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució definitiva que ha d'incloure la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o el rebuig de la reformulació del projecte presentat per l'entitat. La proposta de resolució definitiva s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7. La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència dictarà les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.

8. El termini màxim per dictar i publicar la resolució és de tres mesos comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

9. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció.

11. Pagament dels ajuts

El pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per acord del Consell de Govern del dia 31 d'octubre de 2025.

12. Justificació

1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat com a màxim el 31 de març de 2027.

2. Les subvencions s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

A l'informe d'auditoria s'ha d'adjuntar el compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts. En qualsevol cas, l'entitat ha de presentar, sempre que sigui possible, la informació relativa al projecte desglossada per gènere.

La memòria tècnica ha d'incloure almenys la informació que es detalla a continuació per a cada modalitat.

Modalitat 1:

  • Llista de les organitzacions de repartiment o administracions beneficiàries amb especificació de les quanties i el mes de distribució dels productes.
  • Nombre de voluntaris participants en el projecte.

Modalitat 2:

  • Nombre d'unitats familiars ateses.
  • Nombre d'unitats familiars monoparentals femenines i masculines.
  • Nombre de voluntaris participants en el projecte.

Modalitat 3:

  • Nombre de persones ateses desagregades per gènere.
  • Nombre de voluntaris participants en el projecte.

b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.

3. Com a màxim el dia 31 de març de 2027, l'entitat ha de presentar la justificació del 100 % del projecte aprovat. Es considera despesa efectuada la que ha estat pagada efectivament abans del dia 31 de març de 2027. En qualsevol cas, les justificacions han d'incloure la documentació que s'indica a continuació:

a) Un certificat final de la persona representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.

b) Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

4. La Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència comprovarà la justificació adequada de la subvenció, a més de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'hagi atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada fetes les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.

5. Les factures i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2026 i el 31 de desembre de 2026. Les factures de l'informe d'auditoria poden tenir com a data límit el 31 de març de 2027. També s'admeten les factures amb data límit del dia 31 de gener de 2027, sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte.

6. Els justificants de pagament de les factures i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2027.

7. Si amb la comprovació es constaten l'incompliment de les condicions imposades, la manca de justificació de l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció corresponent, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents.

8. Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.

9. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

13. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar, com a màxim, el 28 de febrer de 2027.

3. En el cas que l'òrgan competent resolgui acceptar la sol·licitud d'ampliació del termini de justificació de la subvenció, tant les factures de l'informe d'auditoria com el pagament poden tenir com a data límit la data del termini de justificació de la subvenció.

14. Formes de justificació admissibles

1. Són formes de justificació admissibles les següents:

a) Personal contractat (només modalitat 1): originals o còpies digitalitzades de nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

b) Despeses generals: originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

c) Despeses d'aliments, productes de primera necessitat, subministraments, fungibles: originals o còpies digitalitzades de factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa.

d) Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting, etc.): originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

e) Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i rebuts o justificants corresponents de transferència bancària.

f) Despeses d'auditoria: originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.

En el cas que l'entitat lliuri els productes mitjançant targetes de prepagament, s'entendrà com a justificada, exclusivament, la despesa realitzada efectivament pel beneficiari final. D'altra banda, se n'haurà de presentar la factura o factures, en què han de constar:

  • La tipologia i el nombre de productes adquirits per tots els beneficiaris.

  • El nombre de targetes emeses i lliurades amb especificació de l'import total de càrrega i consum en data 31 de desembre de 2026.

2. En tots els documents justificatius de la subvenció, hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministraments, administracions públiques, etc., descarregats dels llocs web o tramesos per correu electrònic.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per executar l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

16. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

17. Revocació dels ajuts concedits

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària l'hagi de reintegrar tota o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

18. Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

19. Compatibilitat

1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin concedir altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració general de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per a realitzar activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

20. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

21. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.

22. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es duran a terme amb subjecció estricta al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.