Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 814091
Bases del procés selectiu per cobrir per personal funcionari de carrera vuit places vacants de policia local de la plantilla de personal de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, pel sistema de selecció torn lliure i procediment oposició

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Decret d'Alcaldia de 5 de novembre de 2025 d'adoptat el següent acord:

«PRIMER. Aprovar la convocatòria que ha de regir el procés de selecció per proveir en propietat vuit places de funcionari de carrera, dotades econòmicament, corresponents a l'oferta d'ocupació pública complementària de 2025, places incloses a la plantilla de personal funcionari i pertanyent a l'escala d'administració especial, subescala serveis especials, categoria policia local i subgrup de classificació C1 .

SEGON . El procediment de selecció és oposició pel sistema torn lliure.

TERCER. Aprovar les bases que regiran aquesta convocatòria, i que tot seguit es detallen.

QUART. Publicar la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la plataforma electrònica de processos selectius de l'Ajuntament.

CINQUÈ. Publicar un extracte de la convocatòria al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), sent aquesta data de publicació la que servirà per al còmput del termini de presentació de sol·licituds.

SISÈ. Disposar que els propers anuncis es publiquin exclusivament a la plataforma electrònica de processos selectius de l'Ajuntament.

Bases del procés selectiu per cobrir per personal funcionari de carrera vuit places vacants de Policia Local de la plantilla de personal de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, pel sistema de selecció torn lliure i procediment oposició.

1. Objecte de la convocatòria.

L'objecte d'aquesta convocatòria és la regulació del procés selectiu per proveir, per personal funcionari de carrera, vuit places de Policia Local, vacants i dotada econòmicament, corresponent a l'Oferta d'Ocupació Pública complementària de 2025 (BOIB núm. 144, de 30 d'octubre de 2025), pel sistema torn lliure i procediment oposició.

2. Característiques de la plaça.

La plaça correspon a l'escala d'administració especial, subescala serveis especials, categoria policia local i subgrup de classificació C1.

3. Publicació convocatòria i anuncis.

Aquesta convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la plataforma electrònica de processos selectius de l'Ajuntament https://santaeulariadesriu.convoca.online/ , dins la secció documents del procés selectiu. L'anunci de la convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), i aquesta data serà la que servirà per al còmput del termini de presentació de sol·licituds.

Els restants i successius anuncis es faran públics únicament a la plataforma electrònica de processos selectius de l'Ajuntament.

4. Legislació aplicable.

S'aplicarà a aquestes proves selectives la següent legislació:

- Reial Decret Legislatiu 5/2015, del 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (TRLEBEP).

- Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears (LCPLIB.

- Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears (LFPCAIB).

- Decret 11/2017, de 24 de març, d'exigència del coneixement de la llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública i per ocupar llocs de treball de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears (RMCPLIB).

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP).

5. Requisits dels aspirants.

Per participar en aquesta convocatòria, les persones interessades han de complir a la data de finalització del termini per presentar les sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits següents:

a) Tenir nacionalitat espanyola.

b) Tindre 18 anys d'edat, complerts.

c) Estar en possessió del títol de Batxiller, tècnic superior o equivalent, o ser capaç d'obtenir-lo a la data de finalització del període de presentació de sol·licituds.

En el cas de títols expedits a l'estranger, haurà de presentar la corresponent homologació oficial.

La titulació l'ha d'acreditar l'expedició dels títols corresponents per autoritat acadèmica competent. Aquesta mateixa autoritat també pot declarar l'equivalència dels títols.

d) No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que li impedeixi o disminueixi el desenvolupament correcte de les funcions del lloc, segons el quadre d'exclusions determinat a l'annex 5 del Decret 40/2019, de 24 de maig.

e) No haver estat separat del servei de l'administració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per exercir la funció pública.

f) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.

g) Tenir els permisos de conducció de classe A2 i B en vigor.

h) Compromís mitjançant declaració jurada de portar armes i, si escau, a utilitzar-les.

i) Estar en possessió del certificat oficial de coneixement de llengua catalana nivell B2.

Els certificats es tenen que acreditar mitjançant el certificat oficial corresponent, de entre els següents:

 

- Certificat expedit per el òrgan competent de Govern de les Illes Balears (Direcció general de Política Lingüística).

- Certificat expedit per l'Escola Balear d'Administració Pública.

- Certificat homologat per el òrgan competent de Govern de les Illes Balears, de acord amb la Ordre de la consellera de Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014.

- Certificat equivalent segons la Ordre del conseller de Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013).

k) Haver abonat la taxa per drets d'examen.

Les persones aspirants han de reunir els requisits establerts en aquestes bases a la data que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds i mantenir-los durant tot el procés de selecció. En aquest sentit, es poden fer les comprovacions oportunes durant tot el procés.

Si en qualsevol moment del procés selectiu, o una vegada hagi pres possessió del lloc vacant, es comprova que alguna persona no compleix un o diversos dels requisits exigits en aquesta convocatòria, amb audiència prèvia de l'interessat, perdrà tots els drets que poguessin derivar-se de la seva participació o, si escau, es podrà revocar el nomenament.

6. Drets d'examen.

L'import de la taxa per optar a les proves de selecció és de 24€ i es pot ingressar:

a.Telemàticament mitjançant targeta de crèdit o dèbit a la plataforma electrònica de processos selectius de l'Ajuntament

( https://santaeulariadesriu.convoca.online/ ), a través de TPV virtual durant el procés d'emplenament de la sol·licitud.

b. Mitjançant ingrés presencial a la Caixa de la Corporació , situada al carrer Mariano Riquer Wallis, núm. 4 planta baixa, de dilluns a divendres de 8.15 a 13.30 hores, sent obligatori en aquest cas adjuntar el justificant del dit ingrés a la sol·licitud d'accés al procés selectiu

L'impagament de la taxa dins el termini de presentació de sol·licituds determinarà l'exclusió de la persona aspirant.

Aquest pagament no substitueix en cap cas el tràmit de presentar la sol·licitud en el termini i la forma previstes en aquestes bases.

No és procedent la devolució dels drets d'examen en els supòsits d'exclusió per causa imputable als aspirants, ni en cas d'inassistència a qualsevol dels exercicis.

7. Reserva

Es reserva un 25% de les places convocades per ser cobertes per dones, de conformitat amb allò establert a la disposició addicional tercera de la LCPLIB.

L'adjudicació de les vacants convocades es realitzarà seguint una única llista final dels aspirants atenent a l'ordre de puntuació obtinguda i als criteris de desempat legalment existents.

Quan l'objectiu del percentatge del 25% no s'aconsegueixi atenent allò que disposa el paràgraf precedent, es donarà preferència a les candidates dones sobre els candidats homes fins a complir l'objectiu perseguit sempre que:

a) Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per la superació de les proves i exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu.

b) Cap de les candidates dones seleccionades per l'aplicació d'aquesta preferència tingui un diferencial de puntuació en les fases d'oposició i, si escau, de concurs, superior al 15% davant els candidats homes preterits.

c) No concorrin en un altre candidat motius legalment previstos que, no sent discriminatoris per raó de sexe, justifiquin la no aplicació de la mesura, com la pertinença a altres col·lectius amb dificultats especials per accedir a l'ocupació.

8. Presentació de sol·licituds i documentació adjunta.

Les sol·licituds per participar en aquesta convocatòria s'hauran de presentar en formulari normalitzat (declaració responsable), degudament signat, dins el termini de vint dies hàbils, comptats a partir del següent al de la data de publicació d'aquesta convocatòria al BOE.

El formulari normalitzat o declaració responsable « Accés a proves selectives» es troba a la següent adreça:

- https://santaeulariadesriu.convoca.online/ , a la secció documents del procés selectiu.

- https://santaeulariadesri u .com/es/ayuntamiento/impresos , a la secció Recursos Humans.

Les sol·licituds que es registrin fora del termini seran excloses i determinarà la no admissió de la persona aspirant a aquesta convocatòria.

Les persones aspirants quedaran vinculades a les dades que facin constar a la seva sol·licitud. El domicili i telèfon que hi figuri es consideraran vàlids a efectes de notificacions, sent responsabilitat exclusiva de les persones aspirants tant els errors descriptius, com la no comunicació durant el desenvolupament de la convocatòria de qualsevol canvi en les dades facilitades a la sol·licitud.

Les persones aspirants han d'aportar obligatòriament la documentació relacionada i en la forma indicada a continuació, excepte si aquesta obra ja en poder de l'Ajuntament, cas en què s'haurà d'identificar l'expedient en el qual es troba la documentació perquè aquesta pugui ser localitzada:

8.1. Documentació obligatòria a aportar :

Juntament amb la sol·licitud degudament emplenada i signada, les persones aspirants han d'adjuntar:

a) Formulari normalitzat o declaració responsable, signada.

b) Document nacional d'identitat en vigor o el resguard de la sol· licitud de renovació.

c) Titulació exigida.

d) Certificat del nivell exigit de coneixement de llengua catalana.

e) Permís de conducció de classe A2 i B, en vigor.

f) Certificat de no tenir antecedents penals per delictes dolosos.

g) Declaració jurada del compromís de portar armes i, si escau, a utilitzar-les.

h) Justificant del pagament de la taxa per optar a les proves de selecció, excepte si el pagament s'ha realitzat telemàticament a través de TPV virtual a la plataforma electrònica de processos selectius de l'Ajuntament durant el procés d'emplenament de la sol·licitud, o si la persona està exempta, cas en què haurà d'aportar document justificatiu oficial del grau de discapacitat.

8.2. Forma de presentació:

8.2.1. Preferentment, per seu electrònica a la plataforma electrònica de processos selectius:

https://santaeulariadesriu.convoca.online/

8.2.2. En qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 de la LPACAP .

Tota la documentació que es presenti en llengua estrangera haurà d'anar acompanyada de la traducció jurada corresponent a la llengua catalana o castellana. Sense aquesta traducció, el document no es podrà considerar acreditat i, per tant, no serà tingut en compte.

L'òrgan convocant, d'ofici o a proposta de la persona que presideixi el tribunal, pot requerir en qualsevol moment que les persones aspirants aportin la documentació que acrediti el compliment dels requisits declarats, així com la veracitat de qualsevol document aportat en aquest procés selectiu.

La falsedat, inexactitud o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol document, dada o informació que s'incorpori a la declaració responsable, o la no presentació davant l'administració convocant de la documentació que, si escau, s'hagi requerit per acreditar el compliment d'allò declarat, determina l'exclusió del procediment selectiu, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives en què s'ha pogut incórrer.

Només seran tinguts en compte els requisits adquirits abans de la finalització del termini de presentació d'instàncies.

9. Protecció de dades personals i declaració responsable.

D'acord amb la LOPDP, les dades contingudes a la sol·licitud d'accés al procés selectiu i la resta de documentació presentada o generada a resultes de la present convocatòria, s'incorporaran a un fitxer de dades personals de què és responsable l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, la finalitat del qual és gestionar el procés selectiu.

Les persones aspirants poden exercir en tot moment els drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició de les seves dades, dirigint-se a la Secretaria General de l'Ajuntament situada a Plaça Espanya, núm. 1, codi postal 07840 de Santa Eulària des Riu.

Amb la formalització i presentació de la sol·licitud d'accés a proves selectives, les persones aspirants donen el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal que són necessàries per prendre part en el procés selectiu i per a la resta de tramitació relacionada amb aquest, d'acord amb la normativa d'aplicació vigent, així com declaren que són certes les dades consignades a la sol·licitud i en la documentació adjunta, i que compleixen les dades consignades en la sol·licitud i en la documentació adjunta.

El formulari normalitzat de sol·licitud o declaració responsable, que s'haurà de signar, incorpora la declaració responsable del compliment dels requisits per participar en el procés selectiu, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per presentar les sol·licituds i durant tot el procés selectiu.

10. Admissió d'aspirants.

Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es publicarà la llista provisional d'admesos i exclosos al lloc indicat a la base 2a. Es podrà prescindir de la llista provisional i aprovar directament la llista definitiva quan no hi hagi persones aspirants excloses.

Les persones aspirants disposaran d'un termini de set dies hàbils, a partir del següent al de la publicació de la llista provisional, per esmenar els defectes que hagin motivat la seva exclusió. En cas de no esmenar dins aquest termini els defectes imputables a aquests es considera que desisteixen de la seva petició. Dins aquest termini no es podrà presentar documentació que no hagi estat acreditada amb anterioritat.

Finalitzat el termini anterior i solucionats, si escau, els defectes que hagin motivat l'exclusió provisional, es publicarà la llista definitiva d'admesos i exclosos.

El fet d'aparèixer a la llista de persones admeses no significa el reconeixement que es compleixen els requisits exigits per participar en aquesta convocatòria. Si de la documentació que han de presentar una vegada superat el procés selectiu se'n desprèn que no tenen algun dels requisits, perdran tots els drets derivats de la participació en el procés selectiu.

Els errors materials, de fet o aritmètics, es poden esmenar en qualsevol moment, d'ofici o a petició de la persona interessada.

11. Tribunal qualificador.

L'òrgan de selecció és col·legiat i la composició s'ha d'ajustar als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres i s'ha de respectar el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fonamentades i motivades objectivament.

La composició dels tribunals ha de ser predominantment tècnica. Tots els membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per accedir a les places convocades.

El personal d'elecció o de lliure designació política, el personal funcionari interí i el personal eventual no pot formar part dels òrgans de selecció. Tampoc no en poden formar part les persones representants dels empleats públics, sens perjudici de les funcions de vigilància i control del bon desenvolupament del procediment selectiu.

Les persones representants sindicals que participin en el procediment selectiu, amb aquestes funcions de vigilància i control, han de pertànyer a organitzacions sindicals que tinguin la consideració de més representatives i que tinguin més del 10 % de representants en l'àmbit del municipi de la convocatòria, amb un màxim d'un representant per cada sindicat amb el límit de quatre membres per cada procediment selectiu.

La pertinença als òrgans de selecció és sempre a títol individual; no es pot exercir aquesta representació per compte d'altri.

El Tribunal Qualificador ha d'estar constituït per cinc membres i el mateix nombre de suplents:

a) President o presidenta: designat per l'ajuntament convocant entre el personal funcionari de carrera d'experiència reconeguda.

b) Vocals: un vocal proposat per la Direcció General d'Emergències i Interior, competent en matèria de coordinació de policies locals, un altre proposat per l'Escola Balear d'Administració Pública o, si escau, a través de l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears i un de designat per l'ajuntament convocant.

c) Secretari o secretària: designat per l'ajuntament convocant amb veu i vot.

El tribunal pot acordar la incorporació a les tasques de personal assessor o especialistes en totes o alguna de les proves, que poden actuar amb veu però sense vot.

El tribunal no es pot constituir ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, sense president o presidenta ni secretari o secretària. Les decisions s'han d'adoptar per majoria.

Les decisions adoptades pel tribunal es poden recórrer en les condicions establertes a l'article 121 de la Llei 39/2015.

El tribunal ha d'adoptar les mesures oportunes per garantir, sempre que sigui possible, que tots els exercicis de l'oposició es corregeixin sense conèixer la identitat de les persones aspirants.

Als efectes previstos al Reial Decret 462/2002, de 24 de maig, relatiu a indemnitzacions per raó de servei, el Tribunal queda classificat amb la categoria de segona.

12. Procediment de selecció

El procediment de selecció és oposició.

Les proves que componen el procediment i els temes venen establertes en annex I i II .

Totes les proves de la fase d'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. Cal superar la prova anterior per poder passar a la següent.

L'ordre d'actuació de les persones aspirants es realitzarà per ordre alfabètic de cognoms i nom.

Les dones embarassades amb previsió de part, o en període de postpart, coincident amb les dates de realització de qualsevol dels exàmens o proves previstes en el procés selectiu, poden posar en coneixement del Tribunal aquesta situació, adjuntant el corresponent informe mèdic oficial pel qual se certifica aquesta circumstància. 

La comunicació s'ha de fer amb el temps suficient i el Tribunal determinarà sobre la base de la informació si escau o no atendre la sol·licitud, ajornar la prova o proves o fer-la en un lloc alternatiu.

En cap cas les proves de reconeixement mèdic no han d'estimar com a circumstància negativa als efectes del procés selectiu qualsevol derivada de la situació d'embaràs o la lactància.

Les persones que durant el transcurs de les proves tinguin conductes contràries a la bona fe o dirigides a desvirtuar els principis d'equitat i igualtat en les fases de l'oposició, o altres comportaments que alterin greument el desenvolupament normal de qualsevol de les proves, poden ser excloses del procés selectiu.

13. Qualificació dels exercicis.

A la qualificació dels exercicis de tipus test s'han d'aplicar els criteris de correcció establerts a l'annex I.

En cas que el tribunal acordi l'anul·lació d'alguna pregunta perquè s'hagi detectat algun error manifest durant la realització de l'exercici o la seva correcció, o perquè s'hagi detectat com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, el tribunal establirà en el mateix acord la substitució, a efectes del càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per d'altres de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren al qüestionari. En cas que no hi hagi prou preguntes de reserva per substituir les anul·lades, s'ajustarà el valor de cada pregunta per conservar la puntuació màxima de l'exercici.

La qualificació de la prova d'aptitud física i de les proves parcials es determina d'acord amb el que s'estableix a l'annex 3 del Decret 40/2019, de 24 de maig, recollit al segon apartat de l'annex 4 d'aquestes bases i serà apte o no apte.

La qualificació de la prova d'aptitud psicotècnica i de personalitat, que serà efectuada per un o diversos professionals de la psicologia que actuaran com a personal assessori del tribunal, serà d'apte o no apte i es farà d'acord amb el que estableix l'article 172 del Decret 40/2019, de 24 de maig, recollit al tercer apartat.

14. Publicació de les notes de les proves i relació d'aprovats

El resultat de cada prova de la fase oposició es publicarà a la plataforma electrònica de processos selectius. Les persones aspirants disposaran d'un termini de tres dies hàbils, des de la publicació, per efectuar les reclamacions oportunes o sol·licitar la revisió de la seva puntuació davant el Tribunal.

Això no obstant, a criteri del Tribunal, es poden celebrar algunes o totes les proves de la fase oposició, i anunciar-ne la celebració com a mínim amb quaranta-vuit hores d'antelació a l'inici de cada prova, i publicar la qualificació provisional amb desglossament de les puntuacions obtingudes en cada prova. En aquest cas, el termini anterior s'entendrà referit a les qualificacions provisionals de totes les proves publicades.

Una vegada resoltes les reclamacions, el Tribunal publicarà, a la plataforma electrònica de processos selectius, la llista definitiva de puntuacions, per ordre de major a menor puntuació, i d'aprovats , que no podrà contenir un nombre d'aprovats superior al de places ofertes.

L'adjudicació de les vacants convocades es realitzarà seguint una única llista final atenent l'ordre de puntuació obtinguda i els criteris de desempat indicats a les bases de la convocatòria.

D'acord amb la llista esmentada, el Tribunal qualificador elevarà a l'Alcaldia, proposta de nomenament com a funcionaris en pràctiques dels aspirants aprovats per ordre de puntuació.

Per tal d'assegurar que es cobreixin les places convocades, si es produeixen renúncies de persones aspirants seleccionades un cop ja publicada la llista definitiva de persones aspirants que han superat la fase d'oposició, però abans del nomenament com a personal funcionari en pràctiques o abans de la presa de possessió, el tribunal aprovarà una relació complementària de les persones aspirants que estiguin situades a continuació de la fase oposició, per a un possible nomenament com a personal funcionari en pràctiques en substitució de les que renunciïn.

En cas que la persona seleccionada renunciï a la plaça adjudicada, se n'exclourà de la llista.

El tribunal haurà de procedir a l'aprovació de la primera persona que figuri a la relació complementària de persones aspirants que hagin aprovat fins que es produeixi l'acceptació de la plaça o s'esgoti la relació complementària.

15. Presentació de documents.

Una vegada publicada la llista definitiva d'aprovats a la plataforma electrònica de processos selectius, les persones que hagin superat el procés selectiu disposen d'un termini de vint dies naturals des de la data de publicació, per presentar els documents que acrediten el compliment dels requisits que exigeix aquesta convocatòria. Es podrà prescindir d'aquest tràmit quan es comprovi que la documentació esmentada ha estat presentada amb anterioritat.

L'incompliment d'aquest termini o si de l'examen de la documentació presentada es dedueix que la persona aspirant no compleix els requisits que s'exigeixen a la convocatòria, suposarà la pèrdua del dret a ser nomenada funcionària en pràctiques i quedaran sense efecte totes les actuacions relatives al seu nomenament, determinant l'exclusió del procés selectiu.

16. Període de pràctiques

16.1. Personal funcionari en pràctiques.

La persona aspirant que superi el procés selectiu i acrediti que compleix els requisits que exigeix la convocatòria serà nomenada funcionari en pràctiques de la categoria corresponent a les places convocades amb efectes des de la data d'inici del curs de capacitació o, en el supòsit que acrediti la superació del curs de capacitació i aquest actualitzat, des de l'inici de les pràctiques al municipi de Santa Eulària des Riu.

El període de pràctiques està integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent a la categoria de policia local, com de la fase de pràctiques al municipi de Santa Eulària des Riu, relacionades amb les funcions pròpies de la categoria de les places convocades, d'acord amb el que preveuen els articles 177 i 178 del Decret 40/2019, de 24 de maig.

El nomenament tindrà efectes des de la data de començament del curs de capacitació o en els supòsits en què la normativa aplicable eximeixi la realització d'aquest curs, des de la data de començament de les pràctiques al municipi.

En cap cas no es podrà nomenar funcionària en pràctiques un nombre superior al de places convocades.

 

16.2. Curs de capacitació

Les persones aspirants nomenades personal funcionari en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació. L'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) ha d'impartir el curs de capacitació de la categoria de policia per a les persones aspirants que superin el procés selectiu.

Queden exemptes de realitzar el curs de capacitació per a la categoria de policia les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació d'aquesta categoria o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tinguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable. També queden exemptes de realitzar el curs esmentat les persones aspirants que hagin superat el curs bàsic de capacitació per a l'accés a una borsa extraordinària de policia, convocada per l'EBAP, així com les persones que hagin realitzat el curs de capacitació i ja siguin personal funcionari de carrera. En tot cas, cal atenir-se al que estableix l'article 178.5 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.

Les persones aspirants que no superin el curs de capacitació, l'abandonin o siguin expulsades no podran realitzar la fase de pràctiques al municipi i perdran tots els drets al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, i l'òrgan convocant ho declararà mitjançant una resolució motivada.

16.3. Pràctiques al municipi

Les pràctiques tenen com a objectiu valorar l'aptitud per exercir les funcions pròpies de la categoria corresponent.

Aquest període de pràctiques per a la categoria de policia es duu a terme una vegada superat el curs de capacitació.

En tot cas, cal haver completat almenys una cinquena part del curs de capacitació per poder executar la primera etapa de pràctiques.

Les persones exemptes de la realització del curs de capacitació de la categoria corresponent o amb una cinquena part del curs convalidat, si l'ajuntament ho considera pertinent, poden començar directament la fase de pràctiques al municipi.

La fase de pràctiques al municipi tindrà una durada de sis mesos. L'avaluació de les pràctiques es durà a terme segons el que estableixen els articles 180 a 182 del Decret 40/2019 i la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques al municipi per a les diferents categories de policia local. 2020), i per la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 4 de febrer de 2021 que la modifica (BOIB núm. 17, de 9 de febrer de 2021).

17. Informe final de pràctiques

El procés selectiu finalitza en haver superat el període de pràctiques. Al final de la fase de pràctiques, la persona responsable de la supervisió, amb el vistiplau del cap o la cap de policia, ha de fer un informe individual per a cada persona aspirant, de manera que justifiqui si va superar o no aquesta fase.

Si alguna persona aspirant és qualificada com a no apta a la fase de pràctiques, o si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsada, es pot requerir a les persones que consten en la relació complementària de les persones aspirants que estiguin situades a continuació de les persones proposades per ser nomenades personal funcionari en pràctiques.

La situació de personal funcionari en pràctiques s'ha de mantenir fins que sigui nomenat personal funcionari de carrera, si escau, o qualificat com a no apte.

Si els aspirants nomenats funcionaris en pràctiques no s'incorporen o abandonen abans de la qualificació final, han de reemborsar els costos invertits en la seva formació de la forma que es determina a l'article 34 ter de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, excepte que l'abandonament hagi ocorregut per causes sobrevingudes d'incapacitat temporal o permanent, qualificador.

18. Incidències.

El tribunal està facultat per resoldre els dubtes, les discrepàncies, les peticions i els suggeriments que s'originin durant el desenvolupament del procés de selecció, i adoptar els acords necessaris per al bon ordre del procés selectiu en tot allò que no estigui previst en aquestes bases.

19. Impugnació.

Contra la convocatòria i les bases, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant de l'Alcaldia en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat d'aquest ordre jurisdiccional en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciós administrativa.

 

ANNEX I PROCÉS SELECTIU

FASE OPOSICIÓ

La fase d'oposició consistirà en la superació de les proves següents i per aquest ordre:

PRIMERA. Prova d'aptitud física

La prova d'aptitud física té per objecte comprovar, entre altres aspectes, les condicions de força, agilitat i resistència de les persones aspirants.

Aquesta prova consisteix en la superació de les proves parcials que determina l'annex 3 del Decret 40/2019, de 24 de maig . Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem i els mèrits que assenyala l'annex 3 esmentat.

El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar sempre que l'aspirant hagi superat un mínim de tres de les quatre proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior i que, en l'altra prova parcial, la nota sigui igual o superior a 3. La nota mitjana d'apte s'ha atorgar sempre que el resultat sigui igual o superior a 5; si és inferior a 5, serà de no apte.

Les aspirants que estiguin embarassades o en període de postpart a la data de realització de les proves físiques, la qual cosa impedeix o dificulta la realització d'aquesta prova, i sempre que ho acreditin mitjançant un certificat mèdic, ho han de posar en coneixement del Tribunal Qualificador, amb caràcter previ a la realització de la prova o l'exercici. En aquest cas, portaran a terme la resta de les proves.

Si se superen aquestes, la qualificació de la fase d'oposició queda condicionada a la superació de les proves d'aptitud física en la data que el Tribunal determini, una vegada desaparegudes les causes que van motivar l'ajornament. El Tribunal pot establir d'ofici de forma motivada i amb audiència a l'aspirant afectada, una data apropiada per realitzar les proves físiques ajornades.

En qualsevol cas, s'ha de declarar superat el procés selectiu les persones aspirants amb una puntuació final que no puguin superar les aspirants que s'hagin acollit a aquest dret.

SEGONA. Prova de coneixements tipus test.

1. La prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis que es poden fer en una sola sessió:

Exercici 1. Consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari tipus test proposat pel tribunal en relació amb el programa de temes inclosos al temari que figura a l'annex II. El qüestionari s'escollirà mitjançant un sorteig públic entre tres alternatives diferents, de 55 preguntes (les 50 primeres preguntes seran de caràcter obligatori i avaluable, i les altres 5 seran de reserva), amb 4 respostes alternatives, només una de les quals serà la correcta.

El temps per resoldre aquest exercici serà de 90 minuts.

Es qualificarà de 0 a 20 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,4 punts. Les preguntes no resoltes o en què la resposta assenyalada no tingui un apartat equivalent a les alternatives previstes a l'exercici, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o en les quals figuri més duna resposta, es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.

Per qualificar l'exercici cal aplicar la fórmula següent:

Q: resultat de la prova

A: nombre de respostes encertades

E: nombre de respostes errònies

P: nombre de preguntes de l'exercici

Exercici 2. El segon exercici consisteix a respondre un qüestionari tipus test proposat pel tribunal en relació amb el programa de temes inclosos al temari que figura a l'annex III. El qüestionari s'escollirà mitjançant un sorteig públic d'entre tres alternatives diferents, de 55 preguntes (les 50 primeres preguntes seran de caràcter obligatori i avaluable, i les altres 5 seran de reserva), amb 4 respostes alternatives, només una de les quals serà la correcta, referit als temes dels municipis de l'illa a què s'opta del programa de temes que s'opta del programa de temes.

El temps per resoldre aquest exercici serà de 90 minuts per a la prova esmentada.

La qualificació de la prova es qualificarà de 0 a 20 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,4 punts; les preguntes no resoltes i les respostes assenyalades que no tinguin un apartat equivalent a les alternatives previstes a l'exercici no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o en què figuri més duna resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.

Per qualificar l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:

Q: resultat de la prova

A: nombre de respostes encertades

E: nombre de respostes errònies

P: nombre de preguntes de l'exercici

2. La valoració d'aquesta prova ha de ser el resultat de la suma d'ambdues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50% de la puntuació total de la prova. No se sumaran les dues fases si en una de les dues obté una puntuació inferior a 10.

Per aprovar aquest exercici cal obtenir 20 punts com a mínim.

TERCERA. Prova d'aptitud psicològica i personalitat.

Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds dels aspirants per tal de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria de la plaça objecte de la convocatòria, i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicològica.

Aquesta prova, efectuada per un o diversos professionals de la psicologia que actuessin com a assessors del tribunal, consta de dues parts:

a) La primera consisteix a respondre un o més tests d'aptitud intel·lectual. Es podrà fer, si escau, en una entrevista personal per completar l'estudi. El resultat serà apte o no apte. Quedaran eliminades les persones aspirants que no obtinguin una valoració d'apte.

b) La segona consisteix a respondre la prova o les proves per avaluar el conjunt de competències corresponents segons les funcions de cada categoria i que poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per completar l'estudi. La valoració és apte o no apte. Quedaran eliminats els aspirants que no obtinguin la valoració d'apte.

En qualsevol cas, les proves i els instruments utilitzats per a l'avaluació han de comptar amb els requisits tècnics de fiabilitat i validesa propis de psicometria. Així mateix, els qüestionaris de personalitat han de tenir escales de desitjabilitat social i/o sinceritat que l'avaluador haurà de considerar.

 

ANNEX II TEMARI PRIMER EXERCICI TIPUS TEST

1. La Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics.

2. La Constitució espanyola de 1978. Drets i deures fonamentals.

3. La Constitució espanyola de 1978. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. El Tribunal Constitucional.

4. La Constitució espanyola del 1978. L'organització territorial de l'Estat.

5. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. Disposicions generals. Les competències de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Institucions de la comunitat autònoma de les Illes Balears: el Parlament, el president, el Govern de les Illes Balears, els consells insulars, els municipis i altres entitats locals. El poder judicial a les Illes Balears: el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i les seues competències, el president del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Finançament i hisenda: principis generals.

6. La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Els municipis: els elements del municipi. Identificació, població municipal, organització municipal i competències. Disposicions comunes a les entitats locals: reglaments, ordenances i bans.

7. El Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària. Disposicions generals. Exercici i coordinació de les competències sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària: competències dels municipis. Annex I: conceptes bàsics.

8. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Normes generals de comportament a la circulació: normes generals; normes generals dels conductors; normes sobre begudes alcohòliques, i normes sobre estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substàncies anàlogues.

9. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La circulació de vehicles.

10. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització: normes generals i prioritat entre senyals. Els senyals i les ordres dels agents de circulació.

11. El Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per conduir: el permís i la llicència de conducció.

12. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Normes generals.

13. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Ciclomotors, cicles, vehicles de tracció animal i tramvies.

14. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles: matriculació i matriculació ordinària.

15. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.

16. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex XVIII: plaques de matrícula, colors i inscripcions i contrasenyes de les plaques.

17. L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant dels accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.

18. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament.

19. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Règim disciplinari: principis generals, infraccions, sancions i potestat sancionadora i extinció i prescripció.

20. El Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears. Ús de l'equip bàsic d'autodefensa i protecció: disposicions generals, normes generals sobre tinença d'armes, utilització d'armes de foc, utilització de la defensa i del bastó extensible, i utilització de l'aerosol de defensa. Uniformitat i equipament. Normes d'aparença externa, presentació i uniformitat.

21. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Principis bàsics d'actuació. Disposicions estatutàries comunes. Les policies locals.

 

22. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. La Llei orgànica 6/1984, de 24 de maig, reguladora del procediment d'habeas corpus.

23. El Reial decret de 14 de setembre de 1882, pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal. La denúncia.

24. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. La infracció penal. Les persones criminalment responsables dels delictes.

25. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic: els furts, els robatoris, el robatori i el furt d'ús de vehicles, la usurpació, les defraudacions, els danys.

26. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.

27. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes comesos amb motiu de l'exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques garantides per la Constitució.

28. La Llei Orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones.

29. La Llei 11/2016, del 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Disposicions generals. Competències, funcions, organització institucional i finançament. La violència masclista.

30. La Llei 8/2016, del 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar la LGTBI fòbia. Disposicions generals. Polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva de les persones LGTBI: professionals que actuen en àmbits sensibles. Mecanismes per garantir el dret a la igualtat: disposicions generals.

 

ANNEX III TEMARI SEGON EXERCICI DE CONEIXEMENTS DEL MUNICIPI I ORDENANCES MUNICIPALS

Accés web: https://santaeulariadesriu.com/es/

1. L'Ordenança sobre convivència ciutadana i reguladora de l'ús, l'ocupació i la neteja de la via pública.

2. L'Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat viària. L'Ordenança municipal d'ús i aprofitament de les platges.

3. L'Ordenança municipal reguladora dels horaris d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives.

4. L'Ordenança municipal reguladora del soroll i les vibracions.

5. El municipi: els nuclis de població, pobles o parròquies.

6. Història i tradicions.»

 

Santa Eulària des Riu, (signat electrònicament: 6 de novembre de 2025)

La secretaria ​​​​​​​(Catalina Macías Planells)