Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, AUTÒNOMS I ENERGIA
Núm. 810773
Resolució del conseller d’Empresa, Autònoms i Energia, a proposta definitiva del director general d’Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic per la qual es concedeix una subvenció a Borrás Sabater, SL, per a la realització d’instal·lacions d’autoconsum amb fonts d’energia renovable sense emmagatzematge, en el sector serveis i altres sectors productius de l’economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu (Programes 1,2 i 3)
Versió PDF
En data de la signatura electrònica, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha formulat la proposta definitiva següent:
Fets
1. L' 11 de setembre de 2021, en el BOIB núm.125, es va publicar la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector serveis i altres sectors productius de l'economia; i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu mitjançant la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021, modificada per la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 19 d'octubre de 2022 (BOIB núm.137, de 22 d'octubre de 2022), i per la Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 21 de març de 2024 (BOIB núm. 41, de 26 de març de 2024).
2. La persona o entitat BORRAS SABATER, S.L., en data 2 de novembre de 2022, va presentar, dins el termini establert a la convocatòria, una sol·licitud de subvenció per a NEXTG123. Ha sol·licitat una ajuda de 16.320 euros per a un projecte que representa una inversió de 153.798,44 euros.
3. En data 16/06/2025, els tècnics de la Direcció general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic han examinat la sol·licitud i han emès un informe favorable dels aspectes següents:
- La persona o entitat sol·licitant, per la seva naturalesa, pot ser beneficiària de subvencions.
- La persona o entitat ha adjuntat la documentació prevista en la convocatòria.
- La persona o entitat sol·licitant està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i amb l'Administració tributària, tant l'estatal com l'autonòmica.
4. Els tècnics de la Direcció general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, en aplicació del procediment de concessió que estableix l'apartat onzè de la Resolució esmentada, han informat favorablement sobre la concessió de la subvenció esmentada en el fet 2, la qual s'ha calculat d'acord amb la Resolució de convocatòria d'aquests ajuts.
5. En data 21 de juny de 2025, es va publicar en el BOIB núm.79, la Proposta de resolució provisional del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 19 de juny de 2025, en la qual es proposava la concessió d'una subvenció de 9.459,45 euros a favor de BORRAS SABATER, S.L.
6. Amb data 8 d'agost de 2025, l'entitat BORRAS SABATER, SL, titular de l'expedient NEXTG123-1071/2021, juntament amb l'empresa instal·ladora SAMPOL INGENIERIA Y OBRAS va presentar un escrit d'al·legacions contra la proposta de resolució del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, exposant que no han indicat correctament la retirada de fibrociment realitzat a la coberta on s'han instal·lat el 100% de les plaques fotovoltaiques i demanen la revisió de l'ajut.
7. En data 9 d'agost de 2025, es va publicar en el BOIB núm. 106, la Resolució del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, a proposta definitiva del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 30 de juliol de 2025, en la qual no es varen tenir en consideració les al·legacions a la proposta de resolució, presentades per l'entitat BORRAS SABATER, S.L.
8. En data 23 d'octubre de 2025, es va publicar en el BOIB núm. 140, la Resolució del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, de 16 d'octubre de 2025, en la qual es retrotreu l'expedient NEXTG123-1071/2021 al moment immediatament anterior al dictat de la Resolució de 30 de juliol que es revoca parcialment.
9. Una vegada revisada la documentació presentada per l'entitat BORRAS SABATER, S.L. contra la Proposta de de concessió, s'admeten les al·legacions i queda correctament acreditat amb la documentació presentada que sí es va dur a terme la retirada de fibrociment i que a més compleixen amb el requisit d'instal·lar com a mínim el 50% de la potència sobre la coberta de la qual s'ha retirat el fibrociment. S'informa favorablement a l'estimació de les al·legacions presentades per a l'expedient NEXTG123-1071/2021 i s'insta a publicar la resolució de concessió d'una subvenció de 16.320 euros en lloc de 9.459,45 euros.
Fonaments de dret
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
5. El Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.
6. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector serveis i altres sectors productius de l'economia; i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu (BOIB núm. 125, d'11 de setembre de 2021).
7. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es modifica i amplia el crèdit de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector de serveis i altres sectors productius de l'economia, i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector de serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu NextGenerationEU (BOIB núm.137, de 22 d'octubre de 2022).
8. L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com per l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic per al seguiment del compliment de les fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
9. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia per la qual es modifica la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector de serveis i altres sectors productius de l'economia, i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector de serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu «NextGenerationEU» (BOIB núm.41, de 26 de març de 2024).
Proposta de resolució definitiva
Propòs al conseller d'Empresa, Autònoms i Energia que dicti una resolució en els termes següents:
1. Ampliar la quantitat de 6.860,55 euros la subvenció concedida a BORRAS SABATER, S.L per resolució de dia 30 de juliol de 2025, per a la realització d'una instal·lació d'autoconsum fotovoltaic de 29.7kWp amb retirada de fibrociment, atorgant una subvenció total de 16.320 euros en comptes dels 9.459,45 euros concedits inicialment ( Programa 1: sol·licitud pel component 7, de generació, sense emmagatzematge.)
2. Autoritzar i disposar la despesa de 6.860,55 euros addicional pel beneficiari indicat en el punt anterior a càrrec de la partida G/731A01/77000/00/19701/MR021 dels pressuposts de 2025, per la qual cosa l'import autoritzat i disposat queda en 16.320 euros. Els fons per a la concessió de l'ajut procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Fons NextGenerationUE).
3. La concessió de l'ajut està sotmesa als requisits del Reglament (UE) núm. 2023/1315 de 23 de juny,de la Comissió, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm 651/2014, de 23 de juny de 2023, aplicant-se l'exempció corresponent a la categoria d'ajuts per a la protecció del medi ambient (secció 7), article 41.
4. Disposar que les inversions objecte de la sol·licitud s'han de fer i justificar des de la data de registre de la sol·licitud fins a 31 de març de 2026.
5. Establir que el pagament i la justificació s'han de fer d'acord amb el que disposa l'apartat tretzè de la convocatòria de subvencions.
6. Establir que els beneficiaris estan obligats a complir amb el que disposa l'apartat dissetè de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021.
7. Disposar que tota alteració de les condicions establertes per a la concessió de la subvenció, com també l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions públiques o ens públics, nacionals o internacionals, dona lloc a la revisió parcial o total de la subvenció i, per tant, al reintegrament de la quantitat corresponent més els interessos de demora.
8. D'acord amb l'article 9.t de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 19 d'octubre de 2022 per la qual es modifica i amplia el crèdit de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021, les persones o entitats beneficiàries han de garantir el ple compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (DNSH per les seves sigles en anglès — Do no significant harm—) i l'etiquetatge climàtic i digital, i d'acord amb el que es preveu en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat pel Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021 i pel Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de recuperació i resiliència; com també d'allò requerit en la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya.
9. Atès que la convocatòria de subvenciones es veu afectada per l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com per l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic per al seguiment del compliment de les fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, és necessari que el beneficiari, a més a més dels documents establerts per a la justificació en l'apartat tretzè de la convocatòria, presenti els documents que s'adjunten com a annex I d'aquesta Proposta i que són els següents:
a) Declaració responsable del compliment dels principis transversals establerts en PRTR i d'acord amb l'establert en l'article 8.1.i) de l'Ordre HFP/1030/2021. Adopció de mesures eficaces i proporcionades per evitar el frau, corrupció, conflicte d'interessos i doble finançament en l'àmbit de gestió d'aquests ajuts, segons el que es disposa en els acords i reglaments de la UE i en l'Ordre HFP/1030/2021.
b) Declaració d'acceptació de la cessió i tractament de dades entre Administracions Públiques en relació amb l'execució i actuacions del PRTR, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'Ordre HFP/1030/2021.
10. D'acord amb l'article 11 de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 19 d'octubre de 2022 per la qual es modifica i amplia el crèdit de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021, el beneficiari té l'obligació de reconèixer l'origen i garantir la visibilitat del finançament de la Unió atès l'article 9.3.d de l'Ordre HFP/1030/2021.
11. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Autònoms i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 30 d'octubre de 2025
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia (BOIB núm. 97, de 24/07/2025)
El director general proposant Diego Viu Domínguez