Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 798619
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 13 d’octubre de 2025, relatiu a les bases i la convocatòria dels ajuts del Consell Insular de Menorca per a les agrupacions de defensa sanitària de Menorca (ADS) 2025 (exp. 3408-2025-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Menorca compta amb una cabanya ramadera extensa i de reconeguda qualitat genètica i productiva, que requereix, entre d'altres, programes sanitaris cada vegada més sistemàtics i professionalitzats.

2. Les agrupacions de defensa sanitària (ADS) tenen com a finalitat la millora sanitària i productiva de les explotacions ramaderes, mitjançant l'execució de programes comuns de prevenció, control i erradicació de malalties animals.

3. L'existència de malalties amb incidència econòmica significativa sobre la producció ramadera, així com la conveniència d'implantar mesures preventives davant d'altres patologies altament difusives, justifica la necessitat d'articular un sistema d'ajuts públics per reforçar aquestes actuacions.

4. El Consell Insular de Menorca va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) per l'any 2025 per acord del Consell Executiu, reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de novembre de 2024 (BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és un ajut a les agrupacions de defensa sanitària de Menorca.

5. El Departament d'Economia preveu donar suport a les ADS durant l'any 2025 per a les actuacions desenvolupades entre l'1 de gener i el 31 de desembre del mateix any, atès que són les entitats més adequades per afrontar els reptes esmentats i per contribuir a la millora sanitària i productiva del sector ramader mitjançant l'aplicació d'un programa sanitari comú.

L'objectiu específic d'aquesta convocatòria és donar suport a les actuacions de prevenció, control i erradicació de malalties incloses en els programes sanitaris i zootècnics de les ADS d'oví i boví, amb la finalitat de mantenir i millorar el nivell sanitari i productiu de les explotacions ramaderes.

6. D'acord amb l'article 6.5 e del Reglament (UE) núm. 2022/2472, de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i sempre que es compleixin les condicions establertes a l'article 26 del mateix reglament, no caldrà que aquests ajuts acreditin un efecte incentivador. En conseqüència, les ADS poden sol·licitar els ajuts corresponents encara que les actuacions subvencionables ja hagin estat executades.

7. El pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2026 inclourà una partida de 65.000 € destinada a finançar la convocatòria d'ajuts corresponent a les actuacions dutes a terme durant l'any 2025. La concessió i la justificació dels ajuts tindran lloc dins l'exercici 2026 i, per tant, l'aplicació de la despesa s'imputarà al pressupost del CIM d'aquest exercici.

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta el següent

ACORD: 

Primer. Aprovar les bases que regeixen la convocatòria dels ajuts del CIM per a les agrupacions de defensa sanitària de Menorca (ADS) per a l'any 2025 i els seus annexos, que acompanyen aquesta proposta.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2025, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Aquestes ajudes es convoquen condicionades a l'aprovació del pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2026. Els imports màxims són els que s'indiquen més avall:

 

Partida

Quantia màxima

2.41240.4890002 Control sanitari ADS

65.000 €

 

Aquesta aportació està condicionada a la cobertura futura segons l'aprovació del pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2026.

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament podrà ampliar-se, sense necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) L'import individual màxim dels ajuts per ADS serà de 45.000 €.

c) El termini de presentació de les sol·licituds, relatives a les actuacions dutes a terme en el període subvencionable comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025, així com el termini de justificació de la subvenció, s'iniciarà l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i finalitzarà el dia 30 de gener de 2026.

d) La instrucció d'aquesta convocatòria correspon a la veterinària del Departament d'Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca Gemma Sintes Coll.

e) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:

  1. Presidenta: María Antonia Taltavull Fernández, consellera d'Economia i Serveis Generals.
  2. Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament.
  3. Vocals:

— Alicía Martí Pons, directora insular d'Economia.

— Gemma Sintes Coll, veterinària del Departament d'Economia i Serveis Generals.

— Miguel Lopesino Chacón, tècnic agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals.

— Francisca Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió a l'AGA d'Economia del Departament d'Economia i Serveis Generals.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre aquesta convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

ANNEX ​​​​​​​Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Departament d'Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca a les agrupacions de defensa sanitària de Menorca 

1. Objecte

1. El Pla Estratègic de Subvencions (PES) per a l'exercici 2025, aprovat pel CEX reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de novembre de 2024 (BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024), estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és un ajut a les agrupacions de defensa sanitària de Menorca (ADS).

L'efecte previst amb aquests ajuts és contribuir a la preservació i a la lluita racional contra els agents nocius que afecten els animals, així com garantir la seguretat al llarg de tota la cadena alimentària.

La convocatòria d'ajuts a les ADS té per objecte compensar el cost, de les actuacions de prevenció, control, lluita i erradicació de malalties dels animals, incloses en els programes sanitaris i zootècnics de les ADS d'oví i boví de Menorca, aprovats per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural del Govern de les Illes Balears.

Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2022/2472, de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (Reglament UE 2022/2472). Així mateix, s'atendran les previsions que conté el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes, modificat pel Reial decret 780/2023, de 10 d'octubre (Reial decret 81/2015), que constitueixen normativa bàsica, d'acord amb la disposició final primera de la citada norma.

2. El període subvencionable de les activitats executades serà entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'any de la convocatòria, d'acord amb l'establert a l'article 6.5.e) del Reglament (UE) núm. 2472/2022, on diu que no caldrà que aquests ajuts, quan es compleixin les condicions establertes a l'article 26 del mateix reglament, tenguin un efecte incentivador; per tant, els ajuts a les ADS, per execució de programes d'erradicació, control i vigilància de malalties dels animals, es poden sol·licitar després d'executar les actuacions subvencionables.

3. En compliment de l'article 11.1 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, es transmetrà a la Comissió Europea la informació resumida relativa a aquesta ajuda en el termini de vint dies hàbils a partir de l'entrada en vigor.  

2. Finalitat

La finalitat dels ajuts és aconseguir, mitjançant la posada en pràctica d'un programa sanitari comú, la millora sanitària i productiva de les explotacions ramaderes. 

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en la base 8 d'aquestes bases. 

4. Activitats subvencionables; requisits i condicions

1. Poden ser subvencionades les despeses derivades de les actuacions dutes a terme per part de les ADS, en el marc dels seus programes sanitaris, sempre que estiguin relacionades amb malalties animals incloses en:

— El llistat de malalties animals a les quals es refereix l'article 5, apartat 1, del Reglament (UE) 2016/429.

— La llista de zoonosi establerta en l'annex III del Reglament (UE) 2021/690, del Parlament Europeu i del Consell.

— La llista de malalties animals, infeccions i infestacions del Codi sanitari pels animals terrestres elaborat per l'Organització Mundial de Sanitat Animal.

2. Es podran concedir ajuts també per a les malalties emergents que compleixin els criteris establerts en l'article 6, apartat 2, del Reglament (UE) 2016/429, tal com preveu l'article 26.4 del Reglament (UE) 2022/2472.

3. Les ajudes cobriran els costos subvencionables següents, segons estableix el Reglament (UE) 2022/2472, a l'article 26.8, de mesures de prevenció, i a l'article 26.9, en el cas de mesures de control i erradicació:

a) Controls sanitaris, proves diagnòstiques, anàlisis de laboratori o altres mesures de detecció de malalties dels animals, incloses les de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS.

b) Compra i administració de vacunes, medicaments veterinaris, biocides o altres productes zoosanitaris, i les despeses de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS per aquestes actuacions.

c) Sacrifici d'animals quan estiguin malalts o se sospiti que puguin estar-ho, i les despeses de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS per aquestes actuacions

d) Les despeses de destrucció de productes d'origen animal i la neteja i desinfecció de l'explotació i de l'equip, incloses les de l'actuació professional dels veterinaris de l'ADS.

e) Establiment o millora de mesures de bioseguretat, actuacions de neteja, desinfecció i desinfestació de les explotacions i els equips, que dependrà de l'epidemiologia i les característiques del patogen o del vector.

4. Queden excloses de subvenció les despeses derivades de l'actuació professional dels veterinaris de les ADS en la presa de mostres o la realització de diagnòstics en el marc dels programes nacionals d'erradicació de malalties dels animals que rebin cofinançament per part de la Unió Europea.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000 € en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin, o quan la despesa s'hagi dut a terme anteriorment a la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert. S'ha de justificar que el preu pagat pel servei no és superior al preu de mercat.

6. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari. 

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular.

 

​​​​​​​2. L'import de l'ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacional, el cost total de l'activitat objecte de subvenció, ni els límits establerts en l'article 26.15 del Reglament (CE) núm. 2472/2022.

En cas que l'import total superi aquests límits, es reduirà proporcionalment fins a ajustar-se al cost de l'activitat o als percentatges màxims d'intensitat d'ajuda establerts per la normativa estatal o comunitària aplicable.  

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden tenir la consideració de beneficiàries directes i sol·licitar la subvenció, les ADS integrades per explotacions ramaderes de Menorca, d'acord amb el Reial decret 81/2015, així com el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Les ADS beneficiàries hauran de complir:

a) Estar legalment constituïda i reconeguda abans que expiri el termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que disposen el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168 de 14 de juliol de 2011), pel qual s'estableix la normativa bàsica de les agrupacions de defensa sanitària ramadera i es crea i es regula el Registre nacional d'aquestes agrupacions, i el Decret 42/2021 d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera en àmbit de les Illes Balears (BOE núm. 140 de 12 d'octubre de 2021) (annex I).

b) Estar inscrites en el Registre Nacional d'Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera (annex I).

c) Disposar d'un programa sanitari aprovat per la Direcció General d'Agricultura, ramaderia i desenvolupament rural, del Govern de les Illes Balears, amb el contingut mínim que estableix el Decret 42/2021, d'11 d'octubre, segons l'espècie animal. El programa esmentat ha d'incloure obligatòriament les mesures sanitàries que consten a l'annex III del Decret 42/2021 (annex I).

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com de complir amb la resta de requisits previstos a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

e) Tenir la condició de PIME, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 (annex II).

f) No estar subjecta a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, segons s'estableix a l'article 1.4 lletra a del Reglament (UE) núm. 2022/2472 (annex II).

g) No tenir la consideració d'empresa en crisi tal com es defineixen en l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, i en les directrius comunitàries per ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014) (annex II).

2. Les explotacions ramaderes integrades en l'ADS han de complir els requisits següents (annex III):

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com complir la resta dels requisits previstos en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

b) Tenir activitat i la condició de PIME, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472.

c) Estar inscrita en el Registre General d'Explotacions Ramaderes (REGA).

d) No estar subjecta a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, segons s'estableix a l'article 1.4 lletra a del Reglament (UE) núm. 2022/2472.

e) No tractar-se d'una empresa en crisi tal com es defineixen a l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, i en les directrius comunitàries per ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

3. No obstant així, no poden ser-ne beneficiaris:

a) Les ADS en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (apartat 1, annex II).

b) Les ADS que en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria no estiguin al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració general de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

4. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, han de complir els requisits prevists en el Reial decret 81/2015, així com els establerts en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.

Es considera vàlida la darrera sol·licitud presentada, la qual preval sobre qualsevol sol·licitud prèvia.

D'acord amb l'article 28.2 de l'LPACAP, els interessats no estan obligats a aportar documents que hagi elaborat qualsevol Administració, independentment del fet que la presentació dels documents esmentats tengui caràcter preceptiu o facultatiu en el procediment de què es tracti, sempre que l'interessat hagi expressat el consentiment perquè es consultin o sol·licitin. Es presumeix que la consulta o l'obtenció és autoritzada pels interessats llevat que al procediment hi consti la seva oposició expressa o que la llei especial aplicable requereixi un consentiment exprés. En absència d'oposició de l'interessat, les administracions públiques han de sol·licitar els documents electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte. Quan es tracti d'informes preceptius ja elaborats per un òrgan administratiu diferent del que tramita el procediment, aquests s'han de remetre en el termini de deu dies a comptar de la sol·licitud. Complert aquest termini, s'ha d'informar l'interessat que pot aportar aquest informe o esperar que el remeti l'òrgan competent.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

Documentació administrativa

a) Si el sol·licitant és una persona jurídica: escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona.

c) NIF o DNI del representant.

d) Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

e) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 13 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, Llei general de subvencions (annex II).

g) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades, per dur a terme la mateixa activitat (annex IV).

h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions (annex I). La comprovació d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb el Consell Insular es comprovarà d'ofici.

i) Document de designació de compte bancari del beneficiari, segons el model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

Documentació específica

j) Declaració responsable de l'ADS, d'estar legalment constituïda i reconeguda de conformitat amb el que estableixen el Reial decret 842/2011, de 17 de juny i el Decret 42/2021 d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera en àmbit de les Illes Balears, d'estar inscrita en el Registre nacional d'agrupacions de defensa sanitària ramadera i que disposa d'un programa sanitari aprovat per la Direcció General d'Agricultura, ramaderia i desenvolupament rural, del Govern de les Illes Balears, amb el contingut mínim que estableix el Decret 42/2021, d'11 d'octubre. (annex I)

k) Declaració de l'ADS de tenir la condició de PIME, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472, que no està subjecta a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior i que no es tracta d'una empresa en crisi tal com es defineix a l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, i en les directrius comunitàries per ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014). (annex II)

l) Programa sanitari per a la campanya de l'any de la convocatòria, aprovat abans de la concessió de l'ajut per la Direcció General d'agricultura, ramaderia i desenvolupament rural del Govern de les Illes Balears amb el contingut mínim que estableix el Decret 42/2021 d'11 d'octubre, segons l'espècie animal.

m) Relació de ramaders que constitueixen l'ADS en el moment de la sol·licitud i dels codis d'explotació, d'acord amb l'article 5 del Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s'estableix i regula el Registre General d'explotacions ramaderes (REGA).

n) Relació de tots els veterinaris que executen les actuacions sanitàries de l'ADS.

o) Certificat emès pel secretari de l'agrupació que acrediti l'aportació econòmica realitzada pels ramaders que constitueixen l'ADS durant el període per al qual se sol·licita la subvenció.

p) Declaració responsable signada, pel titular de cada explotació integrant de l'ADS, o pel seu representant legal, relativa als extrems següents (annex III):

  1. i. Que compleix amb els requisits exigits pels articles 13.2, 13.3, 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  2. ii. Que és titular d'una explotació ramadera en activitat i que l'explotació té la condició de PIME, d'acord amb l'article 2.52 i l'annex I del Reglament (CE) núm. 2022/2472.
  3. iii. Que l'explotació està inscrita en el Registre General d'Explotacions Ramaderes (REGA).
  4. iv. Que l'explotació no té la consideració d'empresa en crisi, d'acord amb l'article 2.59 del Reglament (UE) número 2022/2472, i no està subjecta a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

q) Documentació justificativa de l'ajut sol·licitat segons l'establert a la base 12 relativa a la justificació de les despeses. (annex IV).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, c, i i en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'article 28.3 i l'article 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o quan hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies que aporti la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Aquests consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l'apartat 2 s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'article 14.1 i 2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'article 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP. 

8. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels d'ajuts i determinació de l'import de la subvenció

1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s'atorgaran els ajuts sol·licitats, amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases, dins el crèdit disponible.

2. Si el total de l'ajut sol·licitat és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits, i segons el següent:

a) Percentatge d'explotacions en relació amb el màxim de Menorca:

  1. i. ADS amb un nombre d'explotacions ramaderes > 90 %: 25 punts.
  2. ii. ADS amb un nombre d'explotacions ramaderes entre 60-90 %: 20 punts.
  3. iii. ADS amb un nombre d'explotacions ramaderes entre 30-59 %: 15 punts.
  4. iv. ADS amb un nombre d'explotacions ramaderes < 30 %: 10 punts.

b) Percentatge de reproductores en relació amb el màxim de Menorca:

  1. i. ADS amb nombre de reproductores > 90 %: 25 punts.
  2. ii. ADS amb nombre de reproductores entre 60-90 %: 20 punts.
  3. iii. ADS amb nombre de reproductores entre 30-59 %: 15 punts.
  4. iv. ADS amb nombre de reproductores < 30 %: 10 punts.

c) Nombre de veterinaris que executen les actuacions sanitàries de l'ADS: 4 punts per veterinari amb un màxim de 15 punts.

La subvenció que correspon a cada ADS es calcularà sumant els punts obtinguts en els apartats anteriors i aplicant la taula següent de relació entre puntuació i import:

  1. i. Per més de 20 punts en un apartat: 15.000 €.
  2. ii. Per entre 15 i 20 punts en un apartat: 12.500 €.
  3. iii. Per entre 11 i 14 punts en un apartat: 11.500 €.
  4. iv. Per 10 punts en un apartat: 10.000 €.
  5. v. Per entre 5 i 9 punts en un apartat: 5.000 €.
  6. vi. Per menys de 5 punts: 2.500 €.

L'import màxim que pot rebre una ADS és de 45.000 €.

3. Per al càlcul de la subvenció s'han de tenir en compte les explotacions i els censos de reproductores d'aquestes explotacions de cada ADS declarats en el Registre General d'Explotacions Ramaderes (REGA). (Es comprovarà el cens de reproductores el darrer dia del termini de presentació de sol·licituds.)

No es podran tenir en compte les explotacions integrades a les associacions que no hagin presentat l'annex III, en el moment de sol·licitar l'ajut, aquest document (annex III) servirà per acreditar el requisit.

4. El conjunt de tots els ajuts individuals no pot superar mai l'import de la convocatòria. 

9. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3. La Comissió Avaluadora ha d'estar integrada per persones que compleixin els criteris de competència professional i experiència. La seva composició serà la següent:

— Presidenta: la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals.

— Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament.

— Vocals titulars:

  • La directora insular d'Economia.
  • Una veterinària del Departament d'Economia i Serveis Generals del CIM.
  • Un tècnic agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals del CIM.
  • Una tècnica mitjana de gestió del Departament d'Economia i Serveis Generals del CIM.

4. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president, del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.  

10. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent, posteriorment les bases i la convocatòria d'aquests ajuts es comunicaran a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) i es publicarà en el BOIB l'extracte, conjuntament amb les bases i la convocatòria, en compliment de l'article 20.8 de la Llei general de subvencions.

En compliment del que disposa l'article 11.1 del Reglament (UE) 2022/2472, es transmetrà a la Comissió Europea, a través del sistema de notificació electrònica corresponent, la informació resumida sobre cada mesura d'ajut exempta en virtut del Reglament esmentat, en el format normalitzat establert en l'annex II. Aquesta informació anirà acompanyada d'un enllaç que permeti accedir al text complet de la mesura de l'ajut, incloses les modificacions, en un termini de vint dies hàbils a partir de la seva entrada en vigor.

3. La instrucció correspon a un funcionari del Departament d'Economia i Serveis Generals que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

Prèviament a la tramitació de la concessió d'aquests ajuts, l'instructor ha de comprovar que són compatibles amb altres ajusts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la Comissió Avaluadora. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller/a executiu/va competent, el/la qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de remetre a la BDNS en compliment de l'article 20.8 de l'LGS i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (article 45.1 b de l'LPACAP).

11. Abonament dels ajuts

1. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. En el moment del pagament el beneficiari haurà d'acreditar que està al corrent amb el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

No es podrà fer el pagament de la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

Pel que respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'haurà d'atendre el que disposa la base 7.2 h. No obstant això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 € (article 11 f TRLGSIB).

3. No s'abonaran els ajuts a les persones o entitats subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incomptable amb el mercat interior. 

12. Justificació de les despeses

1. Les entitats beneficiàries estan obligades a justificar la totalitat del projecte presentat a la convocatòria com a màxim dia 30 de gener de l'any següent al de la convocatòria. Aquesta justificació s'haurà de presentar juntament amb la sol·licitud.

2. Per justificar l'ajut s'ha de presentar:

a) Un compte justificatiu simplificat, d'acord amb l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions, que contengui els següents documents:

  1. — Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats fetes i dels resultats obtinguts.
  2. — Relació nominativa de les despeses realitzades i detall d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat (annex IV). Totes les despeses incloses en aquest document s'hauran de correspondre a factures que compleixin els requisits i les formalitats legals vigents, i hauran d'anar acompanyades dels justificants de pagament bancari corresponent. Els pagaments s'hauran d'efectuar dins el període comprés entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'any de la convocatòria.

Si l'ADS ha sol·licitat o rebut altres ajudes per a la mateixa finalitat, s'haurà de separar i identificar les despeses subvencionables que corresponguin a cada entitat concedent. En cas de percebre qualsevol altra subvenció pública, s'hauran d'aportar els justificants corresponents, així com el detall dels conceptes pels quals s'ha concedit l'ajuda.

b) La justificació de l'elecció entre les ofertes presentades (base 4.5)

c) Indicació de la difusió de l'ajut rebut pel CIM.

En la fase de comprovació de la despesa feta, s'ha de sol·licitar al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. Si la documentació presentada fos incorrecta o incompleta, el Consell Insular de Menorca n'ha de requerir la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la petició, de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

4. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sense perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions. 

13. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

b) Dur a terme el programa sanitari comú, així com la millora sanitària i productiva de les explotacions ramaderes.

c) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

d) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim que s'estableixi

e) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar la seva realització, en els terminis i en les condicions establertes a aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

g) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s'hi han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

h) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

i) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

j) Acreditar, quan el Consell Insular ho sol·liciti, que es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament al Consell Insular a consultar aquestes dades. 

14. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts, s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'haurà de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment.

 

​​​​​​​Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions, si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del següent criteri de gradació següent:

a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presentés deficiències perquè és inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.

b) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM es minorarà en un 5 % l'import de la subvenció correctament justificada.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

Si l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte supera el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser igual a la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles. 

15. Infraccions i sancions

1. En el cas d'incórrer, en aquesta convocatòria, en una actuació que va ser informada com a incompliment molt greu, en la convocatòria anterior, es considerarà que aquest fet constitueix una infracció administrativa en matèria de subvencions i serà d'aplicació l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. 

16. Informació sobre les ajudes

En compliment de l'article 9.3 del Reglament (UE) núm. 2022/2472, el Consell Insular de Menorca publicarà en el web:

a) La informació resumida relativa a l'article 9.1.

b) El text complet de cada una de les ajudes previstes en l'apartat 9.1. 

17. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa, són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

— Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

— Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003.

— Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, modificat pel Reglament UE 289/2019, de 19 de febrer, i pel Reglament 2008/2020, de 8 de desembre.

— Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s'estableixen les bases que regulen les subvencions estatals destinades a les agrupacions de defensa sanitària ramaderes (BOE núm. 50 de 27 de febrer de 2015), modificat pel Reial decret 780/2023, de 10 d'octubre (BOE núm. 243 d'11 d'octubre de 2023).

— Llei 8/2003, de sanitat animal, de 24 d'abril (BOE núm. 99 de 25 d'abril).

— Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168 de 14 de juliol de 2011), normativa bàsica de les agrupacions de defensa sanitària ramadera i crea i regula el registre nacional d'aquesta.

— Decret 42/2021, d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les agrupacions de defensa sanitària ramadera en l'àmbit de les Illes Balears.

— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

— Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. 

Consta en l'expedient

Annex I. Sol·licitud de participació en la convocatòria d'ajuts a les ADS.

Annex II. Model de declaració responsable.

Annex III. Declaració responsable de les explotacions inscrites a les ADS.

Annex IV. Relació nominativa de les despeses dels ajuts del CIM a les ADS.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 20 d'octubre de 2025

Per delegació del president El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)