Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 788108
Resolució del conseller d’Educació i Universitats, a proposta de la directora general de Planificació i Gestió Educatives, per establir el procediment per a la realització de l’avaluació educativa externa de l’alumnat del sisè nivell d’educació primària en els centres docents no universitaris de les Illes Balears el curs 2025-2026
Versió PDF
Fets
1. La implantació de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, que modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), ha introduït l'avaluació general del sistema educatiu com a instrument per obtenir dades representatives tant de l'alumnat com dels centres educatius i del conjunt de l'Estat. Aquesta avaluació s'ha de centrar en les competències establertes en el currículum, i s'ha de dur a terme amb caràcter mostral i plurianual, tant en 6è d'educació primària com en 4t d'educació secundària obligatòria. A més, ha de tenir un caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres, i informatiu per a les famílies i per al conjunt de la comunitat educativa.
2. La normativa estatal reconeix que l'avaluació s'ha consolidat com un instrument valuós de seguiment i valoració dels resultats obtinguts, així com de millora dels processos educatius que en permeten l'assoliment. En aquest sentit, es considera imprescindible establir procediments d'avaluació que abastin els diferents àmbits i agents implicats en l'activitat educativa.
3. L'Institut Nacional d'Avaluació Educativa (INEE) ha comunicat a la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2025-2026 es durà a terme l'avaluació general del sistema educatiu en una mostra d'alumnat que cursa 6è d'educació primària.
4. En aquest marc, l'INEE durà a terme una avaluació mostral de les competències clau —comunicació lingüística, competències STEM, plurilingüisme i competència digital— en una selecció d'aproximadament 50 centres educatius de les Illes Balears. Aquesta actuació representa una oportunitat estratègica per complementar l'avaluació estatal amb una avaluació autonòmica pròpia de les competències específiques, definides en el currículum de les Illes Balears, amb l'objectiu d'obtenir una visió més completa i contextualitzada del nivell competencial de l'alumnat en finalitzar l'etapa de primària, i que concordi amb la concreció del currículum.
5. La realització d'aquesta avaluació externa de les competències específiques permetrà:
a) complementar les dades obtingudes amb les de l'avaluació estatal, millorant la profunditat de l'anàlisi i ampliant el ventall de resultats,
b) identificar fortaleses i àrees de millora en el desenvolupament curricular i en la pràctica docent,
c) orientar les polítiques educatives, basant-se en evidències contextualitzades, i
d) detectar desigualtats en l'assoliment competencial entre territoris i titularitats, afavorint la implementació de mesures compensatòries.
6. L'avaluació de final d'etapa mostra l'assoliment de les competències bàsiques essencials per poder seguir amb l'itinerari formatiu. La darrera avaluació d'aquestes característiques va ser el curs 2016-2017.
7. És per tot això que es considera oportú aprofitar l'avaluació externa promoguda per l'INEE per complementar-la amb una avaluació de caràcter autonòmic pròpia, amb la finalitat d'obtenir el màxim de dades possibles que permetin fonamentar decisions pedagògiques i estratègiques basades en evidències, amb l'objectiu de millorar la qualitat i l'equitat del sistema educatiu de les Illes Balears.
8. En data 16 d'octubre de 2025 el director de l'IAQSE emet un informe sobre la necessitat d'establir el procediment per a la realització de l'avaluació educativa externa de l'alumnat del sisè nivell d'educació primària en els centres docents no universitaris de les Illes Balears el curs 2025-2026.
Fonaments de dret
1. L'article 143 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE) regula l'avaluació general del sistema educatiu i la col·laboració entre l'INEE i els òrgans d'avaluació educativa de les comunitats autònomes.
2. L'article 145. 1 de l'esmentada llei educativa nacional possibilita a les administracions educatives, en el marc de les seves competències, elaborar i fer plans d'avaluació dels centres educatius tenint en compte les situacions socioeconòmiques i culturals de les famílies i alumnes que acullen, l'entorn del mateix centre i els recursos de què disposa.
3. Aquesta mateixa llei, a l'article 132, estableix entre les competències del director o directora la d'exercir el comandament de tot el personal adscrit al centre i la d'impulsar les avaluacions internes del centre; i col·laborar en les avaluacions externes i en l'avaluació del professorat. I, a l'article 91, entre les funcions del professorat, la de participar en els plans d'avaluació que determinin les administracions educatives o els mateixos centres.
4. A l'article 155. 1 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (LEIB) s'estableix que l'avaluació del sistema educatiu és un procés intern de l'administració educativa que té com a una de les seves finalitats la de recollir informació referida a les polítiques educatives.
Posteriorment, en aquest punt s'indica que una vegada feta l'avaluació s'ha d'analitzar la informació obtinguda, valorar-la i interpretar-la amb l'objecte de mantenir les pràctiques i les polítiques educatives, millorar-les o modificar-les, per poder contribuir a la millora dels resultats educatius.
5. A l'article 155. 2 de la LEIB s'indica que una de les finalitats de l'avaluació és aportar informació sobre el grau de consecució dels resultats i dels objectius educatius fixats per a les etapes del sistema educatiu no universitari.
A l'article 156. b de la mateixa Llei, s'especifica que un dels àmbits sobre els quals s'ha de projectar l'activitat avaluadora és el dels resultats de l'aprenentatge.
6. A l'apartat a) de l'article 157 de la LEIB s'indica que una de les modalitats d'avaluació és l'avaluació del rendiment educatiu, que té com a una de les seves parts l'avaluació externa de diagnòstic de les competències assolides pels alumnes.
7. A l'article 158 de la LEIB s'indica que els òrgans responsables de l'avaluació són l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears (IAQSE) i el Departament d'Inspecció Educativa (DIE).
8. A la mateixa LEIB, a l'article 159, s'indica que constitueix un dret de la ciutadania estar informada de l'estat general del sistema educatiu, així com de cada un dels seus components.
9. L'apartat 5 de l'article 2 del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears segons la modificació efectuada mitjançant la disposició final tretzena de la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025 regula les gratificacions per serveis extraordinaris.
10. L'article 30 de la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025 regula els mòduls econòmics de distribució de fons públics per al sosteniment de centres educatius privats concertats de les Illes Balears. A l'apartat 3 d'aquest article s'indica que la Conselleria d'Educació i Universitats podrà finançar, amb càrrec als mòduls econòmics que comprenen les despeses de personal d'administració i serveis, qualsevol programa de caire educatiu i qualsevol despesa de funcionament que aprovi el Consell de Govern mitjançant un acord.
11. L'article 3 del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
12. Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.
13. A l'article 21. 2 del Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la comunitat autònoma de les Illes Balears s'especifica que “en l'avaluació externa dels centres, que han de dur a terme el Departament d'Inspecció Educativa i l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu, hi han de col·laborar, en els aspectes que específicament es determinin, els òrgans col·legiats de govern i l'equip directiu, els òrgans de coordinació docent i els serveis externs, així com els diferents sectors de la comunitat educativa i les seves organitzacions”.
14. A la disposició addicional segona del Decret 4/2023 de 13 de febrer, que fa referència als centres privats, concertats i no concertats, s'indica que serà d'aplicació els principis continguts a l'article 21 sobre avaluació externa dels centres, sense perjudici de la seva autonomia organitzativa.
15. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears estableix que la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives té la competència en matèria d'avaluació i qualitat del sistema educatiu.
16. A l'article 1 del Decret 145/2000, de 3 de novembre, de creació de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears es determina que l'objectiu d'aquest Institut és el de dur a terme tasques d'anàlisi i avaluació externa del sistema educatiu de les Illes Balears.
Al següent article s'estipula que dues de les funcions de l'IAQSE són la d'analitzar el grau d'eficàcia del sistema educatiu i la d'elaborar i impulsar sistemes d'avaluació per als diferents ensenyaments regulats per la normativa vigent.
Proposta de resolució
Propòs al conseller d'Educació i Universitats que dicti una resolució en els termes següents:
1. Dur a terme una avaluació educativa externa, complementària a la promoguda per l'INEE, de l'alumnat del sisè nivell d'educació primària dels centres docents no universitaris de les Illes Balears, amb l'objectiu d'obtenir una visió més completa i contextualitzada del nivell competencial de l'alumnat en finalitzar l'etapa de primària.
2. Encarregar a l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu la responsabilitat de gestionar l'aplicació d'aquesta avaluació, de coordinar-ne el procés i d'analitzar les dades obtingudes, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives en aquesta matèria.
3. Ajustar el procés d'aquesta avaluació al que s'indica a l'annex d'aquesta Resolució.
4. Encarregar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives la coordinació general de les actuacions de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu en els processos d'aquesta avaluació i facultar aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se regularment i d'acord amb les finalitats previstes.
5. Publicar la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat al BOIB, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (27 d'octubre de 2025)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
La directora general proposant Catalina Maria Ginart Serrano
ANNEX Procediment per a la realització de l'avaluació educativa externa mostral en el nivell de 6è d'educació primària dels centres docents no universitaris de les Illes Balears el curs 2025-2026
1. Objecte de l'avaluació
L'objectiu d'aquesta avaluació és determinar el grau d'assoliment curricular de l'alumnat de sisè nivell d'educació primària dels centres docents no universitaris de les Illes Balears en la competència matemàtica i la competència en comunicació lingüística, aquesta última en les llengües catalana, castellana i anglesa.
2. Poblacions implicades
Aquesta avaluació té caràcter mostral, és externa als centres, i s'ha d'aplicar a una mostra controlada d'alumnat de 6è d'educació primària dels centres educatius de les Illes Balears.
A l'alumnat implicat se li han d'aplicar els instruments d'avaluació corresponents per comprovar el grau d'assoliment de les competències avaluades.
L'IAQSE organitzarà l'avaluació externa amb el suport de les direccions i del professorat dels centres seleccionats.
Si escau, s'han d'aplicar qüestionaris de context adreçats a l'alumnat, a les seves famílies, al professorat i a les direccions dels centres.
3. Mostra
1. Amb la finalitat d'obtenir resultats representatius a escala de comunitat autònoma, illa i titularitat, aquesta avaluació s'ha de dur a terme en una mostra controlada de centres educatius de les Illes Balears que imparteixen el sisè nivell d'educació primària. L'aplicació de les proves s'ha de fer mitjançant personal extern als centres, sota la supervisió de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) i del Departament d'Inspecció Educativa (DIE).
2. La mostra ha de ser elaborada per l'IAQSE, tenint en compte les fluctuacions poblacionals. S'ha d'obtenir mitjançant un mostreig aleatori estratificat i ha d'estar formada per aproximadament 76 grups classe pertanyents a uns 51 centres educatius. Aquesta mostra ha de ser representativa de l'alumnat de sisè nivell d'educació primària en relació amb els estrats especificats.
3. Els centres seleccionats per formar part de la mostra es consideren centres mostrals i han de participar en totes les fases del procés d'avaluació d'acord amb les instruccions establertes per l'IAQSE.
4. De cada centre mostral es poden seleccionar un o dos grups per dur a terme l'avaluació externa. Aquests grups es denominen grups mostrals.
5. L'IAQSE és l'organisme responsable del control de la mostra. Els resultats obtinguts seran representatius a escala autonòmica i, com a mínim, s'han de donar d'acord amb les variables d'estratificació illa i titularitat del centre. Per tal d'evitar la possible identificació de centres, els centres d'Eivissa i Formentera s'agruparan en un mateix estrat de la variable d'estratificació illa.
4. Terminis
1. D'aplicació de l'avaluació:
L'avaluació s'ha de dur a terme entre els dies 27 i 30 d'abril de 2026, aplicant una competència per jornada, a primera hora lectiva, amb l'ordre següent:
a. 27 d'abril: competència en comunicació lingüística en llengua anglesa
b. 28 d'abril: competència en comunicació lingüística en llengua catalana
c. 29 d'abril: competència matemàtica
d. 30 d'abril: competència en comunicació lingüística en llengua castellana
Només en casos excepcionals, es pot modificar l'estructura del calendari d'aplicació. Aquesta reestructuració requerirà autorització prèvia tant de l'IAQSE com de l'inspector de referència del centre.
2. De codificació de dades
La codificació de les dades inclou la correcció de les proves i la introducció de les respostes a la plataforma informàtica habilitada per l'IAQSE. Aquest procés s'ha de completar abans del 8 de juny de 2026.
5. Instruments d'avaluació (proves i qüestionaris de context)
Els instruments d'avaluació aplicables són els següents:
a. proves de competències específiques, per detectar el nivell de rendiment assolit en cada competència avaluada, i
b. qüestionaris, per recaptar informació sobre les variables de context.
6. Funcions dels diferents agents involucrats
1. Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu
L'IAQSE, en el marc de les seves funcions, ha de prendre les mesures pertinents per:
a. informar als centres sobre els procediments d'aquesta avaluació,
b. informar als centres mostrals quins grups han estat seleccionats per participar en aquesta avaluació,
c. planificar i coordinar l'elaboració, aplicació i codificació dels instruments d'avaluació, i
d. fer la gestió i l'anàlisi de les dades de tot el procés d'avaluació.
L'IAQSE ha de disposar d'una aplicació informàtica per a la gestió d'aquesta avaluació.
2. Centres participants
Els centres educatius participants, en el marc d'aquesta resolució, són responsables de prestar suport en l'aplicació dels instruments d'avaluació i de gestionar la informació sobre el procés a les famílies.
Aquests centres han de constituir una comissió d'avaluació amb la finalitat de coordinar, conjuntament amb l'IAQSE i el DIE, totes les actuacions necessàries per dur a terme correctament l'aplicació de les proves i la posterior gestió relacionada amb les dades estadístiques.
3. Direcció dels centres participants
La direcció del centre participant és la responsable directa de la recepció i custòdia dels instruments d'avaluació, així com de garantir la confidencialitat de les proves fins al moment de la seva aplicació.
Quan correspongui, és responsable de seleccionar el personal encarregat de dur a terme les funcions d'aplicador i corrector mostral, d'acord amb les necessitats que determini l'IAQSE.
Així mateix, té la responsabilitat de la gestió de la informació del centre educatiu en l'aplicació informàtica habilitada per l'IAQSE i, si escau, ha de validar els correctors mostrals d'entre el seu personal docent.
4. Comissió d'avaluació
Cada centre educatiu participant ha de disposar d'una comissió d'avaluació amb les funcions següents:
a. planificar l'execució de l'avaluació dins els terminis establerts (dies, horaris, aules, personal, material i equips, etc. ),
b. coordinar i dur el seguiment de l'aplicació dels qüestionaris de context adreçats a direcció, personal docent, alumnat i famílies dels grups mostrals,
c. assignar el professorat del centre que realitzarà el suport a l'aplicació dels instruments d'avaluació, i
d. col·laborar amb el personal extern al centre que dur a terme l'aplicació en els grups mostrals.
La comissió d'avaluació pot ser la mateixa que la creada per a les avaluacions de diagnòstic, amb la incorporació d'un tutor del sisè nivell d'educació primària.
Les actuacions de la comissió són vàlides sempre que hi hagi tres dels membres presents i que un d'ells sigui el director o el cap d'estudis —que en aquest darrer cas la presidirà—, i l'altre el tutor del sisè nivell, que actuarà com a secretari.
Els centres de titularitat privada adequaran la composició d'aquesta comissió a la seva estructura organitzativa.
5. Departament d'Inspecció Educativa
El DIE ha de determinar les actuacions pertinents per tal de:
a. supervisar la constitució i les actuacions de la comissió d'avaluació dels centres,
b. supervisar el procés de preparació i aplicació dels instruments d'avaluació en els centres mostrals, i
c. participar en la difusió de la informació a la comunitat educativa sobre el caràcter i la finalitat d'aquesta avaluació.
6. Elaboradors
El disseny i l'elaboració de les proves d'avaluació és responsabilitat de l'IAQSE i ha de comptar amb la col·laboració de docents en actiu de l'etapa avaluada.
Aquests docents han d'estar impartint àrees o matèries de l'especialitat de la competència objecte d'avaluació.
Per a cada una de les competències avaluades, s'ha de comptar amb un equip de treball d'un màxim de tres docents en actiu a l'etapa avaluada amb la finalitat de col·laborar en l'elaboració de les proves corresponents. Aquests docents, els elaboradors, han de tenir el coneixement propi de les disciplines a elaborar i del currículum del nivell educatiu al qual s'adreça l'avaluació. Aquestes proves s'han de dissenyar a partir del marc teòric comú d'avaluació. Aquesta tasca ha de consistir en:
a. aplicar els indicadors d'assoliment i proposar els ítems per avaluar-los,
b. selecció o elaboració d'estímuls,
c. relació dels indicadors d'assoliment amb els sabers bàsics,
d. validació de la redacció final dels ítems i adequació al nivell avaluat,
e. reunions de coordinació i supervisió amb l'IAQSE, i
f. mantenir la confidencialitat de qualsevol aspecte relacionat amb les proves fins que hagi finalitzat el termini d'aplicació.
El volum de feina, l'especificitat del material a elaborar, la coordinació amb docents d'altres centes educatius, l'originalitat dels recursos i dels estímuls creats i el rigor de l'avaluació són factors que impossibiliten als elaboradors fer servir el seu material de classe i obliguen a dur a terme les tasques fora de l'horari laboral.
7. Aplicadors mostrals
L'aplicador mostral és el docent d'un centre educatiu públic que, seguint les instruccions establertes per l'IAQSE, duu a terme l'aplicació de les proves d'avaluació a un o dos grups d'un centre educatiu que no és el propi.
L'elecció d'aquest tipus d'aplicadors correspon al director de cada centre educatiu públic que forma part de la mostra, en tant que cap de personal, i consisteix a triar per sorteig o designació, d'entre el professorat del seu centre, com a màxim tres docents per acomplir aquesta tasca.
La llista definitiva d'aplicadors mostrals i els corresponents suplents la confeccionarà l'IAQSE a partir dels docents seleccionats pels directors.
Correspon a l'IAQSE informar els aplicadors mostrals del centre educatiu al qual s'han de desplaçar per dur a terme l'aplicació de les proves.
Després d'aplicar les proves a un centre educatiu han de transportar-les al lloc que determini l'IAQSE.
8. Correctors mostrals
Són aquells docents de centres educatius sostinguts amb fons públics que, seguint les instruccions establertes per l'IAQSE, han de dur a terme la codificació de les proves, que implica la correcció de les proves i la posterior introducció de les dades a la plataforma informàtica.
Aquests docents han de pertànyer a l'especialitat de la competència a corregir i han de dur a terme les seves funcions, parcialment o totalment, fora del seu horari de feina.
L'IAQSE ha d'establir els terminis i el procés de selecció pel qual els docents de les especialitats objecte d'avaluació puguin ser designats per dur a terme aquesta tasca.
En cas que, finalitzats els terminis establerts, no hi hagi prou docents per cobrir la codificació de tots els grups mostrals, l'IAQSE, en funció de les mancances observades, ha de requerir a la direcció dels centres participants públics, en tant que cap de personal, que seleccionin d'entre el professorat del seu centre, per sorteig o designació, un màxim de tres docents per acomplir amb les funcions de corrector mostral.
La llista definitiva de correctors mostrals i els seus suplents la confeccionarà l'IAQSE segons les necessitats per cobrir la codificació de totes les proves de competència dels grups mostrals, prioritzant:
I. l'illa del centre del corrector,
II. l'especialitat de correcció,
III. el nivell educatiu,
IV. la localització del punt de recollida i entrega de les proves a codificar, i
V. l'ordre d'inscripció.
Correspon a l'IAQSE informar els correctors mostrals sobre les condicions en què han de dur a terme la codificació de les proves i establir el nombre de proves que haurà de corregir cadascun. A més, és el responsable de coordinar les seves funcions i de supervisar-los.
Aquests correctors han d'estar contractats, des de l'inici del procediment fins, com a mínim, el 31 de juliol de 2026.
La direcció és la responsable de validar que aquests docents compleixen amb els criteris establerts.
7. Fases del procés
El desenvolupament d'aquesta avaluació inclou, com a mínim, les fases següents:
1. elaboració de les proves,
2. informació als centres,
3. selecció dels grups mostrals,
4. constitució de les comissions d'avaluació als centres seleccionats,
5. selecció dels aplicadors i correctors,
6. informació a les comissions d'avaluació, als aplicadors i als correctors,
7. configuració de l'aplicació informàtica,
8. custòdia de les proves d'avaluació,
9. aplicació de les proves i dels qüestionaris a la població implicada,
10. codificació de les proves i gestió de les dades,
11. anàlisi i explotació de les dades,
12. destrucció de les proves d'avaluació,
13. redacció de l'informe de l'IAQSE per a l'administració educativa, i
14. publicació i difusió, si escau, de l'informe al web de l'IAQSE.
8. Aplicació de proves i codificació de dades
1. Les proves de competència s'han d'aplicar en format paper, seguint els protocols establerts per l'IAQSE.
2. Tant l'aplicació com la codificació de les proves han de ser responsabilitat de personal extern als centres participants. La direcció del centre ha de facilitar el suport necessari per garantir el correcte desenvolupament de les tasques assignades a aquest personal.
3. Correspon a l'IAQSE transmetre als aplicadors i correctors mostrals les instruccions necessàries per poder dur a terme l'aplicació de les proves i la codificació de dades de forma estandarditzada amb la finalitat de poder aconseguir uns resultats que siguin un reflex fidel dels estrats a estudiar.
4. Un mateix docent pot assumir diverses funcions dins el procés d'avaluació, sempre que aquestes no siguin incompatibles entre si.
5. L'IAQSE ha d'informar a la direcció dels centres participants sobre:
a. quins han estat els grups del seu centre seleccionats per formar part de la mostra;
b. si escau, quins docents del seu centre han estat seleccionats com a aplicadors i correctors mostrals;
c. el personal extern que ha de dur a terme l'aplicació en els grups mostrals del seu centre; i
d. si escau, el centre educatiu assignat a cada un dels seus aplicadors mostrals amb l'objectiu que pugui desplaçar-se i dur a terme l'aplicació externa de les proves.
6. En els centres amb grups mostrals, un cop finalitzada la jornada d'aplicació, les proves quedaran en custodia de la direcció del centre. Al finalitzar l'aplicació en la darrera jornada, el director entregarà totes les proves realitzades per l'alumnat, dels grups mostrals, a l'aplicador mostral que serà el responsable de dur-les al punt de lliurament establert per l'IAQSE.
7. Les proves de competència matemàtica s'han de facilitar a l'alumnat en la llengua en què s'imparteix la matèria, d'acord amb el projecte lingüístic del centre.
8. La durada efectiva de cada prova serà, com a màxim, de seixanta minuts. No es considerarà com a temps de prova el dedicat a l'organització, a la comunicació d'instruccions ni a l'audició dels àudios.
9. Controls de qualitat
L'IAQSE ha de vetllar perquè els docents seleccionats segueixin les instruccions proporcionades, amb l'objectiu de garantir una aplicació i codificació estandarditzada i homogènia en tots els centres participants.
Per verificar la qualitat del procés i assegurar la fiabilitat i el rigor dels resultats obtinguts, l'IAQSE podrà establir la realització d'una doble correcció d'una mostra de les proves.
10. Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE)
L'IAQSE considerarà aquells que hi figurin com a tals a l'aplicació informàtica de gestió de centres de l'Administració educativa.
Per a cada competència avaluada, es facilitaran als centres participants proves amb adaptacions d'accés de caràcter general, ajustades al format de l'avaluació, a la infraestructura disponible i als mitjans tècnics de l'IAQSE. La comissió d'avaluació del centre, a proposta de l'Equip d'Orientació i Suport a l'Atenció a la Diversitat (EOSA), determinarà quin alumnat, dels grups mostrals, amb NESE ha de realitzar aquestes proves adaptades.
En els casos en què l'alumnat rebi mesures intensives de suport en àrees, matèries o àmbits relacionats amb alguna de les competències avaluades —és a dir, quan hi hagi un desajust curricular de dos o més cursos—, es podrà indicar a l'aplicació informàtica que aquest alumnat no ha de computar en els resultats. Si escau, les adaptacions i correccions de les proves per a aquest alumnat seran responsabilitat del centre, amb la col·laboració de l'EOSA.
El professorat de suport ha de participar en l'aplicació de les proves quan en un grup mostral hi hagi alumnes amb NESE que necessitin algun tipus d'adaptació.
Pel que fa a l'alumnat d'incorporació tardana que no tingui un domini suficient d'una de les llengües oficials, podrà realitzar la prova de competència matemàtica en la llengua oficial que determini la comissió d'avaluació, amb l'assessorament del professor que imparteix la matèria, per tal de facilitar la seva participació.
En relació amb la competència en comunicació lingüística, aquest alumnat podrà quedar exempt de la prova de la llengua que no domini suficientment, segons el criteri de la comissió d'avaluació i amb l'assessorament del professorat de la matèria lingüística corresponent. Aquest alumnat no ha de computar en els resultats.
11. Anàlisi i explotació de dades
1. Un cop finalitzades l'aplicació i la correcció de les proves, i introduïdes les respostes a l'aplicació informàtica, l'IAQSE durà a terme les anàlisis estadístiques corresponents.
2. Les dades recollides mitjançant diversos qüestionaris s'utilitzaran per contextualitzar els resultats obtinguts.
3. No es podran elaborar llistes de centres o rànquings en funció dels resultats obtinguts.
12. Comunicació de resultats per a l'administració educativa
L'IAQSE elaborarà un informe tècnic destinat a l'administració educativa que inclourà els resultats globals. Aquests resultats es presentaran desagregats segons les variables d'interès analitzades, com ara illa, titularitat del centre, sexe i altres factors contextuals rellevants.
Aquest informe ha de servir com a instrument per orientar la presa de decisions pedagògiques i estratègiques, en el marc de la millora contínua del sistema educatiu de les Illes Balears.
13. Informació a les famílies
El centre educatiu utilitzarà els recursos necessaris per fer arribar a les famílies la informació sobre aquesta avaluació.
14. Comissió de serveis i règim d'indemnitzacions i de gratificacions
1. La participació del personal docent seleccionat com a aplicador mostral és obligatòria i té caràcter de comissió de serveis en tant que es considera una comesa especial circumstancial.
2. La comissió de serveis està sotmesa al règim d'indemnitzacions previst en el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'administració autonòmica de les Illes Balears.
3. Els elaboradors i els correctors mostrals han de dur a terme les seves funcions, parcialment o totalment, fora de l'horari laboral i han de ser validades per l'IAQSE.
4. La retribució dels docents que col·laboren en l'elaboració de les proves i la codificació dels instruments d'avaluació dels grups mostrals es duu a terme en concepte de gratificacions d'acord amb el que s'estableix a l'apartat 5 de l'article 2 del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears segons la modificació efectuada mitjançant la disposició final tretzena de la Llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025.
5. Les condicions retributives per equip d'elaboradors i per competència avaluada són les següents:
a. per l'assistència a reunions, fins a un màxim de 9 hores;
b. per l'aplicació dels indicadors d'assoliment i la proposta d'ítems per avaluar-los, fins a un màxim de 17 hores;
c. per la selecció o elaboració d'estímuls, fins a un màxim de 15 hores;
d. per la relació dels indicadors d'assoliment amb els sabers bàsics, fins a un màxim de 15 hores;
e. per la validació de la redacció final dels ítems, fins a un màxim de 10 hores;
f. per l'adequació al nivell avaluat, fins a un màxim de 6 hores;
6. Les condicions retributives pels correctors mostrals de cada una de les competències avaluades són les següents:
a. la codificació de les proves de la competència matemàtica, a un ritme no inferior a 13 proves per hora;
b. per la codificació de les proves de les competències en comunicació lingüística, a un ritme no inferior a 9 proves per hora.