Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, COORDINACIÓ DE L'ACCIÓ DE GOVERN I COOPERACIÓ LOCAL

Núm. 779008
Resolució de la consellera de Presidència, Coordinació de l‘Acció de Govern i Cooperació Local per la qual s’aprova la convocatòria per participar en el mercat del Dia de les Illes Balears 2026 i s’estableixen les bases de selecció dels participants

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'apartat 3 de l'article 6 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears fixa l'1 de març com a Dia de les Illes Balears. Aquesta data es va establir com a tal perquè l'Estatut es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat l'1 de març de 1983.

Per tant, el dia 1 de març de 2026 pertoca celebrar el Dia de les Illes Balears. Per aquest motiu, el Govern de les Illes Balears, per mitjà de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local —que és la competent en matèria de relacions institucionals i d'organització dels esdeveniments d'interès autonòmic—, ha d'organitzar, promoure i coordinar un conjunt d'activitats que permetin gaudir d'aquesta diada, tant en l'àmbit institucional com en l'àmbit popular, per tal de perseverar en la consolidació plena d'aquesta celebració i convertir-la en una festivitat participativa i que connecti i cohesioni els territoris insulars.

Per a l'any 2026 es preveu organitzar un mercat de les Illes Balears a Palma, amb vocació de ser l'aparador dels productes, les tradicions i els elements culturals més identificatius de les quatre illes. Aquest mercat és una activitat que s'ha consolidat i que ha esdevingut una part fonamental i esperada en la celebració del Dia de les Illes Balears.

El mercat ha de ser una mostra de productes agroalimentaris, artesans i tradicionals propis de les Illes Balears, que inclogui la representació de totes les illes, amb els productes i elements que les caracteritzen. Això no obstant, s'hi pot incloure una representació de produccions d'altres regions de l'Estat espanyol i europees, d'altres illes mediterrànies o d'arreu del món.

El mercat és un marc idoni per afavorir la cohesió i l'intercanvi entre els territoris insulars, i per impulsar la participació ciutadana, atès que es procura facilitar la participació i el desplaçament d'artesans des de Menorca, Eivissa i Formentera. En aquest sentit, per a l'edició del 2026 es manté la col·laboració amb les unitats d'artesania de tots els consells insulars, per vehicular la comunicació amb el sector i procurar una informació clara i transparent a totes les persones interessades a participar en el mercat.

Aquesta convocatòria s'adreça a les persones que vulguin participar en el mercat del Dia de les Illes Balears i que compleixin els requisits que s'estableixen en alguna de les modalitats següents:

  • Modalitat A: artesans de les Illes Balears amb carta d'artesà.
  • Modalitat B: artesans de les Illes Balears sense carta d'artesà.
  • Modalitat C: venedors no artesans de les Illes Balears.
  • Modalitat D: artesans amb carta d'artesà d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea.

En l'edició de l'any 2025 hi va haver una convocatòria per participar en la Fira del Producte Local en el marc dels actes de celebració del Dia de les Illes Balears 2025. En previsió que per a l'any 2026 es torni a aprovar una convocatòria per participar en la Fira del Producte Local, els artesans que compleixin els requisits per presentar-se a aquesta convocatòria i a la convocatòria per participar en la Fira de Producte Local han d'optar per participar en una o en l'altra. No és possible participar en totes dues.

El Decret 7/2025, d'11 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, de modificació del Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, assenyala que correspon a la presidenta determinar la composició del Govern i configurar l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant la creació i l'extinció de conselleries. Per això, fent ús d'aquesta atribució, disposa l'extinció de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques i la creació de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local.

El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, entre d'altres, les funcions de coordinació administrativa i organització dels esdeveniments d'interès autonòmic.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per seleccionar els participants en el mercat del Dia de les Illes Balears 2026.

2. Aprovar les bases i els criteris de selecció que han de regir aquesta convocatòria, els quals s'adjunten com a annex d'aquesta Resolució.

3. Designar la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament unitat administrativa responsable de la tramitació d'aquest procediment.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 23 d'octubre de 2025)

La consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX Bases reguladores i criteris de selecció que han de regir la convocatòria per a la selecció de participants en el mercat del Dia de les Illes Balears 2026

I. Bases generals aplicables a les quatre modalitats

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular la participació en el mercat del Dia de les Illes Balears 2026.

L'objectiu del mercat del Dia de les Illes Balears és fer valer les tradicions, els productes i el coneixement dels fets característics de cadascun dels territoris insulars de la comunitat autònoma, en el marc del Dia de les Illes Balears 2026. Així mateix, s'estableix com a objectiu fomentar l'exposició i la venda de productes artesanals autòctons, a fi de destacar la creativitat i tradició artesanal de les Illes Balears, proporcionar una plataforma als artesans locals per presentar els seus treballs al públic i afavorir l'intercanvi cultural i comercial dins l'àmbit de la fira.

El mercat ha de ser una mostra de productes agroalimentaris, artesans i tradicionals representatius de les Illes Balears, que inclogui la representació de cadascuna de les illes, amb els productes i elements que les caracteritzen. Això no obstant, s'hi pot incloure una representació de produccions d'altres regions de l'Estat espanyol i europees, d'altres illes mediterrànies o d'arreu del món, en els termes que s'indiquen en aquesta convocatòria.

2. Ubicació, dates i horari del mercat

2.1. Ubicació del mercat

El mercat del Dia de les Illes Balears 2026 s'ha d'ubicar, preferentment, al llarg de l'avinguda d'Antoni Maura i del passeig de Sagrera fins a la plaça de la Feixina. La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament de Palma, pot estendre el mercat del Dia de les Illes Balears 2026 a unes altres zones o modificar les existents.

Correspon a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament decidir la col·locació de les parades, que pot modificar per raons justificades.

Cap titular no pot instal·lar més d'una parada al mercat. Les parades només poden ser ateses per les persones que figuren en la sol·licitud o per personal degudament contractat en compliment de la legislació laboral i sanitària.

2.2. Dates i horari del mercat

El mercat del Dia de les Illes Balears 2026 s'ha de dur a terme els dies i en els horaris següents:

  • 27/2/2026 (divendres), de 10.00 h a 22.00 h
  • 28/2/2026 (dissabte), de 10.00 h a 22.00 h
  • 1/3/2026 (diumenge), de 10.00 h a 22.00 h
  • 2/3/2026 (dilluns), de 10.00 h a 21.00 h

Els participants han de complir l'horari establert i mantenir els estands oberts i atesos durant totes les hores de funcionament del mercat.

L'horari de tancament, segons la demanda i l'afluència de públic, es pot endarrerir fins a trenta minuts respecte de l'horari fixat.

L'Administració pot autoritzar modificacions de l'horari del darrer dia del mercat, en funció del volum de visitants i de la participació popular.

En el cas que es produeixin situacions d'emergència de qualsevol tipus o causes de força major, la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local es pot veure obligada a modificar les dates i els horaris del mercat, per tal de complir les disposicions que puguin dictar les autoritats competents.

Els participants són els responsables d'aportar tots els materials, el mobiliari i la decoració necessaris per al seu estand, que han de complir les normatives de seguretat i estètica adequades a l'esdeveniment.

3. Modalitats de participació i places reservades

Les persones interessades que compleixin els requisits establerts en cada cas poden participar en alguna de les modalitats següents:

Modalitat A: artesans de les Illes Balears que disposen d'una acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic.

Reserva de places per a la modalitat A: 103.

Modalitat B: persones de les Illes Balears que duen a terme una activitat artesanal però no disposen d'una acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic.

Reserva de places per a la modalitat B: 43.

Modalitat C: venedors no artesans de les Illes Balears.

Reserva de places per a la modalitat C: 10.

Modalitat D: artesans d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea que disposen d'acreditació de carta d'artesà de l'organisme competent de la seva comunitat autònoma o del país de la Unió Europea.

Reserva de places per a la modalitat D: 5 places.

Les persones interessades a participar en el mercat amb una parada només poden presentar la sol·licitud a una de les modalitats.

Les persones interessades que compleixen els requisits per participar en una de les modalitats d'aquesta convocatòria i en la convocatòria que, si s'escau, s'aprovi per participar en la Fira del Producte Local només poden participar en una de les convocatòries.

4. Formes de participació i assignació d'espais

Les persones interessades poden sol·licitar participar en el mercat de manera individual.

Només es pot sol·licitar la participació en una modalitat. Si la persona interessada presenta sol·licituds per a diverses modalitats per a les quals compleix els requisits, només s'admetrà la sol·licitud registrada en darrer lloc. Si presenta sol·licituds per a diverses modalitats, però només compleix els requisits per a una, només s'admetrà la sol·licitud corresponent a aquesta modalitat.

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament és l'encarregada d'assignar els envelats. Únicament se n'adjudicarà un per participant. L'espai assignat és inamovible. En cas de desacord, el participant pot renunciar a l'espai adjudicat i a participar en el mercat.

Si, una vegada publicada la llista provisional d'adjudicació dels llocs, el sol·licitant no pot participar en el mercat, ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament abans del dia 22 de febrer de 2026 per facilitar l'organització i la possible assignació de l'espai a una altra persona. La no assistència injustificada un cop començada la celebració del mercat pot ser objecte de penalització per a futures edicions.

5. Vacants en l'assignació d'espais

La ubicació inicial s'estableix d'acord amb la modalitat elegida per cada participant. Una vegada adjudicades les places, en el cas que es produeixin vacants, el procediment que s'ha de seguir per adjudicar-les és el següent:

1r. Les vacants s'han de cobrir amb les persones que estiguin en la llista d'espera de la modalitat en què s'hagin produït, per ordre de puntuació.

2n. Si, una vegada adjudicats els llocs vacants d'acord amb l'apartat anterior, continua havent-hi vacants, els llocs s'han d'assignar primer a les persones de la llista d'espera de la modalitat A; si continuen restant vacants, a les persones de la llista d'espera de la modalitat B; si continua havent-hi vacants, a les persones de la llista d'espera de la modalitat C, i si continuen restant vacants, a les persones de la llista d'espera de la modalitat D.

En el cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a cada modalitat, les places no cobertes de la modalitat A s'han d'acumular, per aquest ordre, a les previstes per a la modalitat B, a les de la modalitat C i a les de la modalitat D. Les places no cobertes per a la modalitat B s'han d'acumular, per aquest ordre, a les previstes per a la modalitat A, a les de la modalitat C i a les de la modalitat D. Les places no cobertes per a la modalitat C s'han d'acumular, per aquest ordre, a les previstes per a la modalitat A, a les de la modalitat B i a les de la modalitat D. Les places no cobertes per a la modalitat D s'han d'acumular, per aquest ordre, a les previstes per a la modalitat A, a les de la modalitat B i a les de la modalitat C.

6. Quota de participació

La participació a la fira és gratuïta per a tots els participants.

Els participants de Menorca, Eivissa i Formentera (modalitats A, B i C) disposen de desplaçament marítim gratuït entre illes.

7. Nombre i característiques dels envelats

7.1. Nombre

El mercat del Dia de les Illes Balears alberga envelats tipus haima de color clar de 3 x 3 m i de 4 x 3 m. El procediment de licitació d'aquestes infraestructures s'està tramitant i, per tant, pot haver-hi variacions. El nombre total d'envelats es fixarà, una vegada rebudes i analitzades les sol·licituds de participació, seguint els criteris per a l'adjudicació de places per a cada modalitat establerts en aquesta convocatòria.

7.2. Característiques tècniques dels envelats

— Envelat tipus haima de 4 x 3 m

Característiques:

  • Dimensions: 4 x 3 metres
  • Color: clar
  • Materials:

Estructura: perfil d'alumini

Revestiment: lona de polièster amb PVC, impermeable i ignífuga

Resistència al vent (mínim 80 km/hora)

 

Cada envelat ha de contenir els elements següents:

  • Una tarima de fusta.
  • Il·luminació amb quadre elèctric de 7.000 W més dues bases d'endolls de quatre elements.

— Envelat tipus haima de 3 x 3 m

Característiques:

  • Dimensions: 3 x 3 metres
  • Color: clar
  • Materials:

Estructura: perfil d'alumini

Revestiment: lona de polièster amb PVC, impermeable i ignífuga

Resistència al vent (mínim 80 km/hora)

Cada envelat ha de contenir els elements següents:

  • Tarima de fusta.
  • Il·luminació amb quadre elèctric de com a mínim 2.200 W més dues bases d'endolls de dos elements.

Les carpes van numerades.

Per tal de donar uniformitat al conjunt, els envelats han de ser de color clar.

El revestiment del darrere dels envelats que indiqui la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha de dur la retolació i les imatges que subministri la Direcció General. Els rètols han de ser de vinil, de qualitat màxima i aptes per a l'exterior, i s'han d'ajustar perfectament als suports on vagin instal·lats.

Del disseny i la producció gràfica de la retolació proposada, se n'encarrega l'empresa adjudicatària de les infraestructures, amb la supervisió, abans de la producció definitiva, de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

8. Muntatge i desmuntatge dels envelats

Les operacions de muntatge i desmuntatge dels envelats les ha de fer l'empresa adjudicatària del contracte de subministrament en règim d'arrendament, transport, muntatge, manteniment (revisió del funcionament correcte i de les condicions d'ús) i desmuntatge. També correspon a aquesta empresa proporcionar el mobiliari, la decoració i les infraestructures (connexions d'aigua i llum) necessaris per organitzar el mercat del Dia de les Illes Balears.

El desmuntatge s'ha d'iniciar a partir de la finalització de l'activitat i s'ha de procurar que estigui enllestit abans de les 12.00 h de l'endemà.

L'adjudicatari del contracte resta obligat a vetlar perquè el dia del desmuntatge els espais emprats quedin nets i sense deixalles, i en l'estat inicial en què l'Ajuntament de Palma els va cedir.

9. Obligacions dels participants

A més de les que s'assenyalen per a cada una de les modalitats, els participants tenen les obligacions següents:

  • Respectar la ubicació assignada.
  • Respectar els horaris d'obertura i de tancament establerts. Els participants resten obligats a tenir l'estand obert, muntat i en servei tots els dies de la fira i en les hores establertes.
  • Ser responsables de la seva parada i del material exposat durant l'obertura del mercat.
  • Mantenir net l'espai ocupat, així com la parada, i mantenir-lo en condicions òptimes.
  • No vendre productes distints als autoritzats.
  • No tenir animació musical.
  • Tenir en regla la documentació relativa als permisos i les llicències necessaris per poder exposar i vendre els productes al públic d'acord amb la legislació vigent. La documentació ha d'estar disponible a la parada. L'incompliment d'aquesta obligació pot determinar que l'estand es tanqui.
  • Respectar l'estand assignat i no fer-ne malbé la infraestructura. En tot moment s'han de mantenir els espais en bon estat de muntatge, disposició i ús, de manera que es garanteixin les condicions de netedat i l'adequació al que disposen les prescripcions sanitàries corresponents. Amb aquesta finalitat, s'han de fer les tasques de manteniment de l'estand que siguin necessàries per preservar-lo en bon estat. Ha de romandre sempre net i sense deixalles o elements de rebuig acumulats.
  • Ser responsables que totes les zones i parades es mantenguin en un estat adequat de netedat i ordre, per tal d'oferir la qualitat i la imatge convenients i garantir les condicions higièniques i sanitàries al nivell més alt.
  • Assumir totes les responsabilitats corresponents a la seva parada durant l'horari d'obertura del mercat amb motiu del funcionament de l'activitat objecte d'autorització, i garantir la seguretat dels elements que la parada contengui. Tot desperfecte ocasionat en els béns municipals, en els béns de domini públic o a tercers per la instal·lació o per la realització de l'activitat ha de ser reparat pel responsable de provocar-lo.
  • No dur a terme operacions d'ancoratge o similars que deteriorin el domini públic. Tot desperfecte causat per ancoratges al sòl o a altres elements del domini públic ha de ser reparat per la persona que l'hagi ocasionat.
  • Dipositar diàriament el fems i el material de reciclatge i rebuig de la seva parada en els punts de recollida adequats, de manera que els espais ocupats es facin nets cada dia.

La Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local no serà en cap cas responsable de les pèrdues o sostraccions del material que puguin patir els participants, ni tampoc dels danys que es puguin produir per accident o incendi.

10. Mesures higièniques de productes alimentaris, protocols de participació i venda i responsabilitats

Totes les parades han de complir les mesures establertes per la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears en matèria de seguretat alimentària, així com la normativa aplicable en aquesta matèria:

  • Reial decret 538/2021, de 13 de juliol, pel qual es deroga el Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.
  • El Reglament (CE) núm. 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2024, relatiu a la higiene dels productes alimentaris.
  • La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, en aplicació de la qual no es permet la venda de llaunes ni botelles de plàstic.
  • La resta de normativa que hi sigui aplicable.

Els titulars de les parades en què calgui han d'estar en possessió de l'acreditació necessària per manipular aliments i, en els casos en què pertoqui, han de disposar dels equipaments de refrigeració i congelació adequats, tant dins el vehicle de transport com a la parada. També han de disposar de la protecció adequada dels aliments sense envasar. Els productes han de presentar l'etiquetatge correcte, atesa la legislació aplicable, i han de complir el Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor, i el Reial decret 126/2015, de 27 de febrer, pel qual s'aprova la norma general relativa a la informació alimentària dels aliments que es presentin sense envasar per a la venda al consumidor final i a les col·lectivitats.

Tots els expositors i venedors del mercat han d'emplenar i signar el protocol de mercats temporals establert per l'Ajuntament de Palma, que la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament facilitarà als participants seleccionats, d'acord amb el que determinin l'Oficina i el Servei de Consum i Mercats de l'Ajuntament de Palma o el Servei de Seguretat Alimentària de la Conselleria de Salut.

Tots els venedors d'aliments que participin en el mercat han de tenir a disposició de l'autoritat sanitària la documentació acreditativa de l'origen dels productes que elaboren o venen.

Està prohibida la venda de productes alimentaris elaborats per particulars i de productes transformats per productors primaris en general que no estiguin inscrits en els registres corresponents o que no compleixin la normativa reguladora del producte.

No es permet la venda de productes com ara formatges frescs, de productes recol·lectats en el medi natural —caragols silvestres, bolets, nabius, etc.— ni de productes de pesca o productes carnis que no es presentin i conservin en les condicions i la temperatura reglamentàries.

Totes les parades instal·lades al mercat en les quals s'elaborin, distribueixin i venguin menjars preparats han de complir els requisits següents:

  1.  Disposar d'instal·lacions per garantir la higiene correcta del personal.
  2.  Tenir en bon estat les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments, les quals han de ser bones de netejar i desinfectar.
  3.  Disposar de material per netejar i desinfectar els estris de feina —que han de ser productes de neteja aptes per a ús alimentari— i de poals de fems amb tapadora i pedal d'obertura.
  4.  Tenir instal·lacions i mitjans per a l'emmagatzematge i l'eliminació higiènica de substàncies i residus perillosos o no comestibles, ja siguin sòlids o líquids.
  5.  Disposar de les instal·lacions o els mitjans necessaris per al manteniment i el control de les condicions òptimes de temperatura dels productes alimentaris. Els productes que s'hagin de conservar en fred s'han d'exposar en armaris o vitrines que garanteixin el manteniment de les temperatures adequades.
     
  6.  Protegir tots els productes de les inclemències del temps i els agents contaminants, tant ambientals com aportats per les persones i els insectes, i no estar exposats a la llum directa del sol.
  7.  Exposar els productes alimentaris de manera que s'eviti el risc que es contaminin —manteniment de la cadena del fred, protecció adequada dels aliments, etc.
  8.  No deixar a les parades cap tipus de substància que faci pudor o pugui fer-ne malbé les condicions higièniques.
  9.  Dipositar el fems, els envasos i altres elements a les bosses i els contenidors que s'hagin habilitat a aquest efecte a l'àrea més pròxima, de manera que la parada estigui sempre neta i lliure d'aquests materials o residus. Els líquids, com ara l'oli usat o l'aigua bruta, s'han de dipositar en els contenidors corresponents.
  10.  Emprar materials biodegradables si no es disposa de mitjans per fer nets els utensilis.
  11.  Complir la normativa vigent pel que fa a les cuines, els aparells de gas i els equips elèctrics.

La producció, venda i manipulació de productes en condicions deficients pot comportar la retirada de l'autorització per participar en el mercat o la mostra, amb la pèrdua, si pertoca, dels drets i dels dipòsits que s'hagin abonat.

11. Condicions de venda i servei

Les parades sempre han d'estar netes i en perfectes condicions. No complir aquest requisit és motiu suficient perquè els serveis de seguretat i emergències i de seguretat alimentària puguin obligar a tancar-les.

Els productors i els venedors de menjar han de complir la legislació vigent en matèria de manipulació d'aliments i les normes higienicosanitàries i de seguretat alimentària.

Tots els venedors d'aliments que participin en el mercat han de tenir a disposició de l'autoritat sanitària la documentació acreditativa de l'origen dels productes que elaboren o venen.

Els productes posats a la venda han de ser els que figuren en la sol·licitud de participació. Queda prohibit canviar els productes que s'han autoritzat, de manera que la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local es reserva el dret de recórrer als serveis de control corresponents per demanar que es retirin els productes que no consideri adequats per al mercat.

Tots els participants en el mercat queden obligats a complir els horaris d'obertura i funcionament.

12. Ús d'elements elèctrics, d'escalfament, refrigeració i cuina

Els sistemes per cuinar, escalfar el menjar i elaborar directament la producció, els forns i altres elements han de funcionar mitjançant sistemes de foc produït amb llenya o carbó, o bé amb gas butà, i han d'estar degudament protegits i dissimulats. No es poden emprar elements elèctrics, tret del que disposa l'apartat següent.

Només es permet connectar als sistemes de subministrament elèctric l'enllumenat de la parada i les geleres (una per parada), així com els sistemes de pressió per a les parades de venda de cervesa que ho sol·licitin prèviament, sempre que la potència màxima disponible ho permeti. En la sol·licitud per participar en el mercat s'han de fer constar el nombre i el tipus d'elements elèctrics que hi haurà a la parada.

No es poden emprar focus de cap tipus per a l'enllumenat.

En qualsevol cas, es pot admetre la utilització de petits generadors elèctrics, d'ús individual i silenciosos, que els participants puguin aportar, instal·lats independentment de la xarxa elèctrica del mercat. Per fer ús d'aquests generadors, s'ha de disposar de la comunicació de posada en servei emesa per l'administració competent en matèria d'indústria.

Qualsevol parada en què s'emprin foc o elements elèctrics d'escalfament d'acord amb els apartats anteriors ha de disposar d'extintors i altres elements de prevenció d'incendis en vigor i que compleixin les normes aplicables.

Els participants assumeixen totes les responsabilitats de la parada que ocupen i la garantia de seguretat dels elements que contengui.

Una vegada que s'hagi comunicat l'adjudicació de la parada, l'adjudicatari ha de presentar una declaració responsable relativa al compliment de les mesures de seguretat de la parada.

13. Béns, instal·lacions, serveis i subministraments que la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local posa a disposició dels participants

Correspon a la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local aportar els serveis següents:

a) Infraestructures

La Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local ha de contractar el subministrament en règim d'arrendament dels envelats, així com el mobiliari i les infraestructures necessàries (connexions d'aigua i llum) i la decoració per dur a terme el mercat de les Illes Balears. Les característiques dels envelats que la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local posa a disposició dels participants es descriuen en el punt 7 d'aquestes bases.

b) Serveis i banys públics

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha d'habilitar una àrea de banys ordinaris i de banys adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, a tota la zona del mercat.

c) Zona de comandament i control de seguretat i emergències, i plans de protecció

El Govern de les Illes Balears ha de dissenyar un pla de seguretat, un pla d'autoprotecció i un pla d'emergències per al conjunt dels actes i les celebracions del Dia de les Illes Balears, amb indicació dels mitjans que cal preveure.

Hi ha d'haver una zona reservada per als serveis públics i el comandament d'emergències, que ha d'incloure el lloc d'assistència sanitària i el grup de bombers i prevenció, a més dels voluntaris de protecció civil, que col·laboraran en les tasques de control, vigilància, assistència i prevenció, sota la gestió i l'organització de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local.

d) Seguretat i vigilància

La seguretat nocturna del recinte ocupat per la mostra i el mercat és a càrrec del Govern de les Illes Balears, en l'àmbit del Pla General de Seguretat i Vigilància. La Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local ha de contractar el servei de seguretat nocturna de vigilància directa entre les 22.00 h i les 9.00 h de l'endemà. Aquest servei s'iniciarà el dia 26 de febrer a les 19.00 h i finalitzarà el dia 2 de març a les 9.00 h.

e) Subministrament elèctric i d'aigua

Correspon a la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local proporcionar, a través de les empreses subministradores, la infraestructura necessària per a la connexió general d'aigua i d'electricitat, i, mitjançant la contractació de l'empresa corresponent, els serveis d'instal·lació del cablatge general perquè es puguin fer les connexions per a les parades del mercat. S'hi inclou la contractació dels generadors de proveïment de potència general i el gasoil que consumeixin.

La instal·lació del cablatge general i els generadors de proveïment de potència general han de disposar de les posades en servei corresponents.

f) Neteja general

La Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local, amb la col·laboració de les empreses municipals corresponents, ha de tenir cura de la neteja general de les zones ocupades i de la recollida de fems del recinte, sense que els participants deixin de complir els requisits de manteniment i neteja que indiquen aquestes bases.

g) Autoritzacions

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha de gestionar amb l'Ajuntament de Palma i amb l'administració competent les autoritzacions per dur a terme els actes, les mostres i les activitats, i per ubicar les parades del mercat i la mostra amb motiu de la celebració del Dia de les Illes Balears 2026.

14. Seguretat i emergències

El projecte d'activitats, redactat d'acord amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, juntament amb el Pla d'Autoprotecció, determina l'adequació dels espais, les parades i qualsevol altre element participant, així com el respecte de cada element a les condicions que estableix aquesta convocatòria i a les que determini la legislació vigent, en qualsevol de les matèries, en coordinació amb els serveis de seguretat alimentària i industrial, de prevenció de la salut, sanitaris i de consum.

El cap del Servei d'Activitats Classificades i Espectacles Públics ha d'emetre un informe tècnic relatiu a aquesta documentació tècnica, en el qual, si pertoca, informi favorablement sobre l'adopció de l'acord de celebració del Dia de les Illes Balears.

 

​​​​​​​La consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local, a proposta del director general d'Emergències i Interior, ha d'aprovar la realització de les activitats organitzades pel Govern de les Illes Balears amb motiu del Dia de les Illes Balears.

Els serveis de seguretat i emergències, el redactor del Pla d'Autoprotecció i el Servei d'Activitats Classificades estan facultats expressament per fer complir qualsevol condició en matèria de seguretat i prevenció, i qualsevol altra que pugui afectar el funcionament correcte del mercat, en qualsevol de les seves àrees, i, en coordinació amb els responsables dels serveis corresponents, poden determinar el tancament, l'anul·lació o l'aixecament de qualsevol parada amb el suport, si escau, de la policia local, de la qual cosa n'han d'informar la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

15. Incompliments

En el cas d'incompliment de qualsevol de les condicions que estableixen aquestes bases, el participant pot ser exclòs immediatament de l'esdeveniment sense dret a reclamar cap tipus d'indemnització. A més, serà responsable de tots els danys i perjudicis ocasionats.

II. Bases i criteris de selecció específics per a cada modalitat

Normes de participació en la modalitat A: artesans que disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic

1. Requisits

Poden participar en la modalitat A tots els artesans que disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic.

Aquesta modalitat es divideix en dues d'acord amb el tipus d'artesans participants:

  • Modalitat A1: artesans tradicionals de les Illes Balears que disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb l'article 6.2 in fine del Decret 47/2014, de 5 de setembre, l'objectiu dels quals té per finalitat única conservar i transmetre els coneixements que formen part dels oficis tradicionals i de la cultura pròpia de les Illes Balears. No és necessari que aquests artesans estiguin donats d'alta a la Seguretat Social, atès que no comercialitzen productes amb una finalitat econòmica.
  • Modalitat A2: artesans de les Illes Balears que disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre.

Els participants han de presentar una còpia de la seva acreditació vigent juntament amb la sol·licitud de participació.

Els participants han de vendre exclusivament els seus productes artesans.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat A, els sol·licitants, a més de complir les condicions assenyalades amb caràcter general, han de complir les condicions següents:

a) Domicili fiscal: els participants han de tenir el domicili fiscal a les Illes Balears.

b) Regulació fiscal i social:

  • En el moment de presentar la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment, han d'estar donats d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Els artesans de la modalitat A1 resten exempts d'acreditar aquest requisit.
  • Han d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears. Els artesans de la modalitat A1 resten exempts d'acreditar aquest requisit.

c) Seguretat i salut:

  • Han de complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Han de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge i el desmuntatge de la parada, i mentre duri l'esdeveniment.
 

​​​​​​​d) Presentació i netedat de l'estand:

  • Han de mantenir l'estand net i endreçat durant el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques:

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixin les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat A inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2026 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament, i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Presentant la sol·licitud, la persona interessada es compromet de manera irrevocable a acceptar i acatar les normes establertes en aquests bases i les disposicions concretes que l'organització pugui determinar per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat A han de presentar, juntament amb la sol·licitud degudament emplenada, la documentació següent:

1. El certificat d'empadronament a les Illes Balears de la persona titular.

2. Una declaració responsable que acrediti que els productes amb els quals tenen previst participar en el mercat són d'elaboració pròpia, d'acord amb la memòria presentada.

3. Únicament per als sol·licitants de la modalitat A2, una declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

4. La documentació acreditativa d'estar donat d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. L'alta ha de ser vigent en el moment de formular la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Els artesans de la modalitat A1resten exempts d'acreditar aquest requisit.

5. Una memòria explicativa del procés d'elaboració dels productes, que descrigui la totalitat de les tècniques usades en els productes que es posen a la venda o s'exposen.

6. Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes que es preveu exposar o vendre, i que reflecteixi les tècniques bàsiques que utilitza l'artesà. Ha de contenir un mínim de cinc fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot exposar ni vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

7. Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera vegada que participen en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin en aquesta fotografia, si no estan inclosos en les fotografies del dossier, no es poden exposar ni vendre a la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

8. La carta o el carnet d'artesà. Aquest document ha d'estar en vigor, o bé s'ha d'aportar el resguard de la sol·licitud de renovació. El document s'ha d'exposar en un lloc visible de la parada.

9. La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada que se'ls hagi adjudicat un lloc.

10. La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Si la documentació requerida en aquesta convocatòria ja consta en els arxius de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, perquè ja s'havia aportat en el marc de la convocatòria de l'any 2025, no cal presentar-la novament.

En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar-ho en la sol·licitud, especificar els documents de què ja disposa l'Administració i demanar que es tenguin en compte en aquesta convocatòria. La documentació relativa als punts c) i d) s'ha de presentar encara que ja s'hagi lliurat en l'edició de 2025.

Sens perjudici del que s'ha establert anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar al sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud han d'estar disponibles a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

​​​​​​​4. Criteris de selecció

Es disposa de 103 places per a la participació en la modalitat A. En el cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar barem basat en els criteris següents:

a) Premis i reconeixements:

  • 80 punts per cada premi d'artesania, medalla d'or, medalla d'honor o similar, atorgats pels consells insulars o pel Govern de les Illes Balears.
  • 40 punts per cada premi o reconeixement concedit per una altra administració pública.

b) Cartes d'artesà i qualificacions:

  • 40 punts per posseir una carta de mestre artesà honorífic.
  • 20 punts per cada carta de mestre artesà.
  • 25 punts per cada document de qualificació artesanal (DQA).
  • 15 punts per cada carta d'artesà a partir de la segona.

c) Participació en fires anteriors:

  • 10 punts per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 40 punts.

d) Distincions:

  • 40 punts si l'artesà té un distintiu de comerç emblemàtic atorgat per l'IDI.
  • 20 punts si l'artesà elabora productes amb una DO o IGP.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre cronològic de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Reserva de places per doble i triple insularitat

Hi ha reserva de places per doble i triple insularitat:

  • 15 places per a Eivissa
  • 10 places per a Menorca
  • 5 places per a Formentera

En el cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, s'han d'aplicar els criteris de selecció i puntuació del punt 4. Els sol·licitants que no aconsegueixin una plaça reservada s'afegeixen a la resta de sol·licitants sense reserva de plaça.

En el cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, les places no ocupades s'han d'assignar als sol·licitants de la resta d'illes d'acord amb els criteris de selecció i puntuació establerts.

7. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció i de reserva de places per illes. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants ordenats de més puntuació a menys.

 

​​​​​​​8. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia en què acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat A inclosa en el Dia de les Illes Balears 2026. En el cas que hi hagi més de 103 sol·licitants, també s'ha de publicar una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder-los assignar un lloc en el cas que algun dels adjudicataris hi renunciï.

Les persones interessades poden presentar observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada a la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha de formular la proposta definitiva d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. La proposta definitiva s'ha d'elevar a la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local perquè en dicti resolució.

9. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. Una vegada publicada la llista provisional d'adjudicació dels llocs, l'adjudicatari que no pugui participar en la fira ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament abans del dia 22 de febrer de 2026 per facilitar l'organització i possible assignació del lloc a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 8. La no assistència injustificada una vegada començada la celebració del mercat pot ser objecte de penalització per a futures edicions.

10. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires artesanes organitzades en el futur pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears o la fira BaleArt.

Normes de participació en la modalitat B: persones que duen a terme una activitat artesanal però no disposen d'una acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic

1. Requisits

Poden participar en la modalitat B totes les persones que duen a terme una activitat artesanal però no disposen d'una acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic.

Aquesta modalitat es divideix en dues d'acord amb el tipus de participant:

Modalitat B1: persones que duen a terme una activitat artesanal que no disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, i no són venedores, atès que el seu objectiu té per finalitat única conservar i transmetre els coneixements que formen part dels oficis tradicionals i de la cultura pròpia de les Illes Balears. No és necessari que aquestes persones estiguin donades d'alta a la Seguretat Social, atès que no comercialitzen productes amb una finalitat econòmica.

Modalitat B2: persones que duen a terme una activitat artesanal però no disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, i que són venedores.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat B, els sol·licitants, a més de complir les condicions assenyalades amb caràcter general, han de complir les condicions següents:

a) Domicili fiscal: els participants han de tenir el domicili fiscal a les Illes Balears.

b) Regulació fiscal i social:

 

​​​​​​​

  • En el moment de presentar la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment, han d'estar donats d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Les persones que participen en la modalitat B1 resten exemptes d'acreditar aquest requisit.
  • Han d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears. Les persones que participen en la modalitat B1 resten exemptes d'acreditar aquest requisit.

c) Seguretat i salut:

  • Han de complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Han de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge i el desmuntatge de la parada, i mentre duri l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand:

  • Han de mantenir l'estand net i endreçat durant el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques:

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixin les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat B inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2026 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament, i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Presentant la sol·licitud, la persona interessada es compromet de manera irrevocable a acceptar i acatar les normes establertes en aquestes bases i les disposicions concretes que l'organització pugui determinar per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat B han de presentar, juntament amb la sol·licitud degudament emplenada, la documentació següent:

1. El certificat d'empadronament a les Illes Balears de la persona titular.

2. Una declaració responsable que acrediti que els productes amb els quals tenen previst participar en el mercat són d'elaboració pròpia, d'acord amb la memòria presentada.

3. La documentació acreditativa d'estar donat d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. L'alta ha de ser vigent en el moment de formular la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Aquest document no és necessari per als sol·licitants de la modalitat B1.

4. Únicament per als sol·licitants de la modalitat B2, una declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

5. Una memòria explicativa del procés d'elaboració dels productes, que descrigui la totalitat de les tècniques usades en els productes que es posen a la venda.

6. Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes que es preveu exposar o vendre, i que reflecteixi les tècniques bàsiques que utilitza l'artesà. Ha de contenir un mínim de cinc fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot exposar o vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

 

 

​​​​​​​​​​​​​​7. Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera vegada que participen en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin en aquesta fotografia, si no estan inclosos en les fotografies del dossier, no es poden exposar ni vendre a la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

8. La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada que se'ls hagi adjudicat un lloc.

9. La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Si la documentació requerida en aquesta convocatòria ja consta en els arxius de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, perquè ja s'havia aportat en el marc de la convocatòria de l'any 2025, no cal presentar-la novament. En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar-ho en la sol·licitud, especificar els documents de què ja disposa l'Administració i demanar que es tenguin en compte en aquesta convocatòria.

Això no obstant, el document assenyalat en les lletres c) i d) s'ha de presentar per a aquesta convocatòria, encara que s'hagi presentat en la convocatòria de 2025, perquè acredita l'antiguitat en l'activitat artesanal, que es té en compte com a criteri de valoració.

Sens perjudici del que s'ha establert anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar al sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud han d'estar disponibles a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 43 places per a la participació en la modalitat B. En el cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un barem basat en els criteris següents:

a) Cursos de formació:

Assistència a cursos de formació relacionats amb l'atenció al client, la imatge del punt de venda o la producció artesana: 5 punts per curs acreditat fins a un màxim de 50 punts.

b) Premis i reconeixements:

  • 80 punts per cada premi d'artesania, medalla d'or, medalla d'honor o similar atorgats pels consells insulars o pel Govern de les Illes Balears.
  • 40 punts per cada premi o reconeixement concedit per una altra administració pública.

c) Participació en fires anteriors:

  • 10 punts per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 40 punts.

d) Web:

Tenir web amb botiga en línia, 25 punts.

e) Registre de la marca:

Tenir registrat el nom comercial de l'empresa artesana,10 punts. S'ha d'acreditar mitjançant una fotocòpia de la resolució del registre de la marca o del nom comercial, emesa per l'Oficina Espanyola de Marques i Patents.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre cronològic de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

 

​​​​​​​6. Reserva de places per doble i triple insularitat

Hi ha reserva de places per doble i triple insularitat:

  • 6 places per a Eivissa
  • 4 places per a Menorca
  • 2 places per a Formentera

En el cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, s'han d'aplicar els criteris de selecció i puntuació del punt 4. Els sol·licitants que no aconsegueixin una plaça reservada s'afegeixen a la resta de sol·licitants sense reserva de plaça.

En el cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, les places no ocupades s'han d'assignar als sol·licitants de la resta d'illes d'acord amb els criteris de selecció i puntuació establerts.

7. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció i de reserva de places per illes. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants ordenats de més puntuació a menys.

8. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia en què acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat B inclosa en el Dia de les Illes Balears 2026. En el cas que hi hagi més de 43 sol·licitants, també s'ha de publicar una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder-los assignar un lloc en el cas que algun dels adjudicataris hi renunciï.

Les persones interessades poden presentar observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada a la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha de formular la proposta definitiva d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. La proposta definitiva s'ha d'elevar a la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local perquè en dicti resolució.

9. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. Una vegada publicada la llista provisional d'adjudicació dels llocs, l'adjudicatari que no pugui participar en la fira ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament abans del dia 22 de febrer de 2026 per facilitar l'organització i possible assignació del lloc a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 8. La no assistència injustificada una vegada començada la celebració del mercat pot ser objecte de penalització per a futures edicions.

10. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires artesanes organitzades en el futur pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears.

Normes de participació en la modalitat C: venedors no artesans de les Illes Balears

1. Requisits

Poden participar en la modalitat C els venedors de les Illes Balears que comercialitzen productes no artesans.

Els participants han de vendre exclusivament els seus productes.

 

​​​​​​​2. Condicions

Per poder participar en la modalitat C, els sol·licitants, a més de complir les condicions assenyalades amb caràcter general, han de complir les condicions següents:

a) Domicili fiscal: els participants han de tenir el domicili fiscal a les Illes Balears.

b) Regulació fiscal i social:

  • En el moment de presentar la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment, han d'estar donats d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.
  • Han d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

c) Seguretat i salut:

  • Han de complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Han de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge i el desmuntatge de la parada, i mentre duri l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand:

  • Han de mantenir l'estand net i endreçat durant el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques:

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixin les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat C inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2026 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament, i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

​​​​​​​​​​​​​​Presentant la sol·licitud, la persona interessada es compromet de manera irrevocable a acceptar i acatar les normes establertes en aquestes bases i les disposicions concretes que l'organització pugui determinar per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat C han de presentar, juntament amb la sol·licitud degudament emplenada, la documentació següent:

1. El certificat d'empadronament a les Illes Balears de la persona titular.

2. La documentació acreditativa d'estar donat d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. L'alta ha de ser vigent en el moment de formular la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment.

3. Una declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

4. Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes que es preveu vendre, i que reflecteixi les tècniques bàsiques que utilitza. Ha de contenir un mínim de cinc fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

5. Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera vegada que participen en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin en aquesta fotografia, si no estan inclosos en les fotografies del dossier, no es poden vendre a la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

6. La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada que se'ls hagi adjudicat un lloc.

7. La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Si la documentació requerida en aquesta convocatòria ja consta en els arxius de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, perquè ja s'havia aportat en el marc de la convocatòria de l'any 2025, no cal presentar-la novament. En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar-ho en la sol·licitud, especificar els documents de què ja disposa l'Administració i demanar que es tenguin en compte en aquesta convocatòria.

Això no obstant, la documentació relativa als punts b) i c) s'ha de presentar encara que la Direcció General ja disposi de la corresponent a l'any 2025.

Sens perjudici del que s'ha establert anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar al sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud han d'estar disponibles a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 10 places per a la participació en la modalitat C. En el cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un barem basat en els criteris següents:

a) Registre de la marca:

Pel fet de tenir registrat el nom comercial de l'empresa, 10 punts.

S'ha d'acreditar mitjançant una fotocòpia de la resolució del registre de la marca o el nom comercial emesa per l'Oficina Espanyola de Marques i Patents.

b) Xarxes socials:

Pel fet de disposar de xarxes socials dedicades exclusivament a l'activitat de l'empresa, 15 punts.

El perfil de les xarxes ha d'incloure necessàriament imatges de la producció de l'empresa i informació de contacte. Hi ha de constar activitat, almenys, en els darrers tres mesos previs a l'inici del termini per presentar les sol·licituds.

c) Web:

Pel fet de tenir una pàgina web o un blog en què es faci referència expressa a l'activitat de l'empresa, 15 punts.

La pàgina web o el blog han d'incloure necessàriament imatges de la producció de l'empresa i informació de contacte. En el cas del blog, hi ha de constar activitat, almenys, en els tres darrers mesos previs a l'inici del termini per presentar les sol·licituds.

Pel fet de disposar d'una web amb botiga en línia, 25 punts.

d) Publicitat:

Pel fet de disposar de publicitat impresa (fullet, full de mà, catàleg comercial...), 15 punts.

S'ha d'acreditar mitjançant un exemplar publicitari imprès: fullet, full de mà, targeta de visita, catàleg... En cada un dels exemplars presentats han de constar les dades identificatives (el nom o la denominació comercial) i les dades de contacte, així com imatges de la producció destinada a la venda.

e) Participació en fires anteriors:

  • 10 punts per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts per cada participació en una fira artesana organitzada per algun municipi de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.

 

La puntuació màxima en aquest apartat és de 60 punts.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre cronològic de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Reserva de places per doble i triple insularitat

Hi ha reserva de places per doble i triple insularitat:

  • 1 plaça per a Eivissa
  • 1 plaça per a Menorca
  • 1 plaça per a Formentera

En el cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, s'han d'aplicar els criteris de selecció i puntuació del punt 4. Els sol·licitants que no aconsegueixin una plaça reservada s'afegeixen a la resta de sol·licitants sense reserva de plaça.

En el cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, les places no ocupades s'han d'assignar als sol·licitants de la resta d'illes d'acord amb els criteris de selecció i puntuació establerts.

7. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció i de reserva de llocs per illes. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants, ordenats de més puntuació a menys.

8. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia en què acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat C inclosa en el Dia de les Illes Balears 2026. En el cas que hi hagi més de 10 sol·licitants, també s'ha de publicar una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder assignar-los un lloc en el cas que algun dels adjudicataris hi renunciï.

Les persones interessades poden presentar observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada a la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha de formular la proposta definitiva d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades.

Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. La proposta definitiva s'ha d'elevar a la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local perquè en dicti resolució.

9. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. Una vegada publicada la llista provisional d'adjudicació dels llocs, l'adjudicatari que no pugui participar en la fira ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament abans del dia 22 de febrer de 2026 per facilitar l'organització i possible assignació del lloc a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 8. La no assistència injustificada una vegada començada la celebració del mercat pot ser objecte de penalització per a futures edicions.

10. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires artesanes organitzades en el futur pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears.

 

​​​​​​​Normes de participació en la modalitat D: artesans d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea que disposen de l'acreditació de carta artesà expedida per l'organisme competent als seus llocs d'origen

1. Requisits

Poden participar en la modalitat D els artesans d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea que disposen de l'acreditació, expedida pels organismes competents als seus llocs d'origen, de carta d'artesà, carta de mestre artesà, document de qualificació artesanal o carta de mestre artesà honorífic.

Aquesta modalitat se divideix en dues d'acord amb el tipus de participants:

  • Modalitat D1: artesans que disposen de l'acreditació, expedida pels organismes competents als seus llocs d'origen, de carta d'artesà, carta de mestre artesà, document de qualificació artesanal o carta de mestre artesà honorífic, i que no són venedors. No és necessari que aquests artesans estiguin donats d'alta a la Seguretat Social, atès que no comercialitzen productes amb una finalitat econòmica, sinó que el seu objectiu és conservar i transmetre els coneixements i la cultura del seu ofici.
  • Modalitat D2: artesans que disposen de l'acreditació, expedida pels organismes competents als seus llocs d'origen, de carta d'artesà, carta de mestre artesà, document de qualificació artesanal o carta de mestre artesà honorífic, i que són venedors.

Els participants han de presentar una còpia de la seva acreditació vigent juntament amb la sol·licitud de participació.

Els participants han de vendre exclusivament els seus productes artesans.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat D, els sol·licitants, a més de complir les condicions assenyalades amb caràcter general, han de complir les condicions següents:

a) Domicili fiscal: els participants han de tenir el domicili fiscal a l'Estat espanyol o a la Unió Europea.

b) Regulació fiscal i social:

  • En el moment de presentar la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment, han d'estar donats d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o en el cens equivalent en el cas dels ciutadans de la Unió Europea. Les persones que participen en la modalitat D1 resten exemptes d'acreditar aquest requisit.
  • Han d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'agència tributària autonòmica corresponent, o els organismes equivalents en el cas dels ciutadans de la Unió Europea. Les persones que participen en la modalitat D1 resten exemptes d'acreditar aquest requisit.

c) Seguretat i salut:

  • Han de complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Han de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge i el desmuntatge de la parada, i mentre duri l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand:

  • Han de mantenir l'estand net i endreçat durant el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques:

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixin les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat D inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2026 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament, i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Presentant la sol·licitud, la persona interessada es compromet de manera irrevocable a acceptar i acatar les normes establertes en aquestes bases i les disposicions concretes que pugui determinar l'organització per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat D han de presentar, juntament amb la sol·licitud degudament emplenada, la documentació següent:

1. El certificat d'empadronament de la persona titular a la comunitat autònoma o al municipi corresponent. En el cas dels ciutadans de la Unió Europea, un document equivalent.

2. Una declaració responsable que acrediti que els productes amb els quals tenen previst participar en el mercat són d'elaboració pròpia, d'acord amb la memòria presentada.

3. La documentació acreditativa d'estar donat d'alta, en l'epígraf corresponent a la seva activitat, en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. L'alta ha de ser vigent en el moment de formular la sol·licitud de participació i, com a mínim, fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Aquest document no és necessari per als sol·licitants de la modalitat D1.

4. Únicament per a la modalitat D2, una declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'agència tributària autonòmica corresponent o els organismes equivalents en el cas dels ciutadans de la Unió Europea.

5. Una memòria explicativa del procés d'elaboració dels productes, que descrigui la totalitat de les tècniques usades en els productes que es posen a la venda o s'exposen.

6. Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes que es preveu exposar o vendre, i que reflecteixi les tècniques bàsiques que utilitza l'artesà. Ha de contenir un mínim de cinc fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot exposar ni vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

7. Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera vegada que participen en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin en aquesta fotografia, si no estan inclosos en les fotografies del dossier, no es poden exposar ni vendre a la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

8. La carta o el carnet d'artesà. Aquest document han d'estar en vigor, o bé s'ha d'aportar el resguard de la sol·licitud de renovació. El document s'ha d'exposar en un lloc visible de la parada.

9. La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada que se'ls hagi adjudicat un lloc.

10. La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Si la documentació requerida en aquesta convocatòria ja consta en els arxius de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, perquè ja s'havia aportat en el marc de la convocatòria de l'any 2025, no cal presentar-la novament. En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar-ho en la sol·licitud, especificar els documents de què ja disposa l'Administració i demanar que es tenguin en compte en aquesta convocatòria. No obstant això, la documentació relativa als punts c) i d) s'ha de presentar encara que ja s'hagi lliurat a la Direcció General en l'edició de 2025.

Sens perjudici del que s'ha establert anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar al sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud han d'estar disponibles a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 5 places per a la participació en la modalitat D. En el cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un barem basat en els criteris següents:

a) Premis i reconeixements:

  • 80 punts per cada premi d'artesania, medalla d'or, medalla d'honor o similar atorgats pels consells insulars o pel Govern de les Illes Balears.
  • 40 punts per cada premi o reconeixement concedit per una altra administració pública.

b) Cartes d'artesà i qualificacions:

  • 40 punts per posseir la carta de mestre artesà honorífic.
  • 20 punts per cada carta de mestre artesà.
  • 25 punts per cada document de qualificació artesanal (DQA).
  • 15 punts per cada carta d'artesà a partir de la segona.

c) Participació en fires anteriors:

  • 10 punts per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 40 punts.

d) Distincions:

  • 40 punts si l'artesà té un distintiu de comerç emblemàtic atorgat per la seva comunitat o al seu país d'origen.
  • 20 punts si l'artesà elabora productes amb una DO o IGP.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre cronològic de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants, ordenats de més puntuació a menys.

7. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia en què acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat D inclosa en el Dia de les Illes Balears 2026. En el cas que hi hagi més de 5 sol·licitants, també s'ha de publicar una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder-los assignar un lloc en el cas que algun dels adjudicataris hi renunciï.

Les persones interessades poden formular observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada a la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha de formular la proposta definitiva d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. La proposta definitiva s'ha d'elevar a la consellera de Presidència, Coordinació de l'Acció de Govern i Cooperació Local perquè en dicti resolució.

8. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. Una vegada publicada la llista provisional d'adjudicació dels llocs, l'adjudicatari que no pugui participar en la fira ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament abans del dia 22 de febrer de 2026 per facilitar l'organització i possible assignació del lloc a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 7. La no assistència injustificada una vegada començada la celebració del mercat pot ser objecte de penalització per a futures edicions.

9. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires artesanes organitzades en el futur pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears o la fira BaleArt.