Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, AUTÒNOMS I ENERGIA
Núm. 761301
Resolució del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al disseny de refugis com espais que ofereixen confort tèrmic a les Illes Balears (2a fase) en el marc de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible (ITS2024-2025-084)
Versió PDF
Les Illes Balears, pel fet insular, són especialment vulnerables al canvi climàtic. La modificació de les condicions climàtiques derivades de l'escalfament global té com a conseqüència l'aparició d'amenaces ambientals locals. Segons preveu l'Agència Estatal de Meteorologia, les Illes Balears hauran d'afrontar un escenari climàtic futur amb un increment de temperatures superior a la mitjana global (d'entre 2 i 5 graus per a l'any 2100); amb un major nombre i intensitat d'onades de calor (de la mitjana actual d'una a dues onades de calor anuals a sis o set anuals per a l'any 2100), amb major nombre de dies amb temperatures mínimes superiors a 20ºC i de nits càlides, entre altres impactes climàtics, com són la baixada de precipitacions, la menor disponibilitat d'aigua, l'increment de fenòmens meteorològics extrems, etc.
La calor excessiva i sostinguda comporta un augment de la mortalitat i la morbiditat, especialment en els grups més vulnerables (persones que, o bé per la seva situació socioeconòmica o bé per la seva condició, salut o edat, pateixen de manera més directa els efectes de la calor, com per exemple la gent gran). Cada estiu (en el període comprès entre l'1 de juny i el 15 de setembre), el Servei d'Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Consum posa en marxa el Sistema d'Informació per Onada de Calor (SIOC), per tal de conèixer amb anticipació el risc que es produeixi una onada de calor i facilitar una aproximació a l'impacte real sobre la salut d'aquests episodis. De fet, al llarg d'aquests últims anys, les investigacions referents als cops de calor han augmentat.
Les onades de calor es donen, a més, en un entorn urbà cada cop més afectat pel fenomen anomenat «illa de calor urbana», on es poden donar temperatures, a nivell local, fins a 5ºC superiors a les del clima regional a causa de la morfologia de la ciutat i la tipologia urbanística. L'alteració del clima com a conseqüència de la urbanització és important per la influència que té en el benestar psicofísic i en les activitats de les persones.
A més, l'existència de l'illa de calor té conseqüències econòmiques, ja que pot augmentar l'ús de l'aire condicionat a l'estiu (per les elevades temperatures que s'assoleixen i el grau d'humitat moderat) i contribueix a incrementar el canvi climàtic.
La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, marca objectius ambiciosos per a la mitigació del canvi climàtic, és a dir, per a la reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, però també introdueix la necessitat de desenvolupar polítiques d'adaptació als efectes del canvi climàtic. Un eix important en aquest sentit és la planificació i la promoció de la resiliència dels espais urbans per tal de disminuir el risc climàtic de la població. És, per tant, urgent i necessari incidir en la millora de la nostra resiliència i adaptació al canvi climàtic.
Així mateix, el 8 de novembre de 2019, el Consell de Govern va aprovar la Declaració d'Emergència Climàtica a les Illes Balears i es va comprometre a prioritzar la lluita contra l'escalfament global de manera clara i transversal.
Existeixen molts d'espais públics que necessiten una transformació que incorpori la perspectiva climàtica en el seu disseny. Fins i tot, nous projectes d'espais públics tenen encara moltes mancances pel que fa a la incorporació de verd urbà, espais d'ombra, accés a punts d'aigua, etc., que permetin que la població faci ús d'aquests espais de manera òptima. La convocatòria que es proposa té per objectiu incentivar la redacció o execució de projectes, o ambdues coses, que ajudin a una major resiliència dels espais urbans i periurbans, en la línia ja iniciada en anteriors convocatòries d'adaptació al canvi climàtic, així com potenciar les sinergies entre les estratègies d'adaptació i mitigació en la lluita enfront del canvi climàtic.
Dins l'àmbit del Pacte de Batlies, molts dels ajuntaments adherits han mostrat interès en l'execució de projectes relacionats amb l'adaptació dels seus municipis al canvi climàtic, i han inclòs propostes per reduir l'efecte illa de calor i implantar refugis climàtics als nuclis urbans.
Una altra finalitat és que aquesta convocatòria influeixi positivament en l'activitat econòmica relacionada amb el disseny, la construcció i el manteniment dels espais públics urbans; una línia d'actuacions que constitueix un pilar bàsic del futur Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic de les Illes Balears.
D'altra banda, aquesta convocatòria és una oportunitat per a alinear-se amb l' Estratègia Regional d'Innovació per a una Especialització Intel·ligent RIS3 (Research and Innovation Smart Specialisation Strategy). Concretament amb les iniciatives 1.4 i 3.4, consistents en la «Promoció de la imatge de les Illes Balears com una destinació excel·lent de turisme sostenible» i «Posicionament estratègic del model turístic balear com a líder internacional en el concepte de “serveis turístics sostenibles de benestar i qualitat de vida”» respectivament, ambdues integrades en l'objectiu 1 del document consistent en «Diversificar i modernitzar l'estructura econòmica de les Illes Balears».
L'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021), estableix i regula el règim d'ajuts que tenguin com a objecte fomentar el desenvolupament d'actuacions de mitigació de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, d'absorció de carboni i d'adaptació al canvi climàtic.
L'article 11.1 de l'Ordre esmentada estableix que les subvencions s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril). Aquesta convocatòria està inclosa en la línia IV.5.1. «Ajuts destinats a impulsar projectes d'adaptació al canvi climàtic».
El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 91, de 14 de juliol), atorga les competències en matèria de canvi climàtic a la Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia, mitjançant la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (BOIB núm. 91, de 14 de juliol).
Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 22 d'agost de 2025 es va autoritzar la tramitació de la convocatòria pel pagament anticipat, sense garantia, del 80 % de l'import dels ajuts prevists en la convocatòria pública de subvencions per a actuacions d'adaptació al canvi climàtic, a zones urbanes i periurbanes.
Per tot això, atesos els informes preceptius, de conformitat amb l'article 7 de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic; i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions, mitjançant el procediment de despesa anticipada, per a actuacions d'adaptació al canvi climàtic, a zones urbanes i periurbanes, en el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible (ITS20242025-084) que s'estableix en l'annex 1.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual tindrà efectes des de l'endemà de la publicació, i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Autònoms i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (18 d'octubre de 2025)
El conseller d'Empresa, Autònoms i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions, mitjançant el procediment de despesa anticipada, per al disseny de refugis com espais que ofereixen confort tèrmic a les Illes Balears, en el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible
Primer Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte concedir subvencions per fomentar els refugis climàtics a les Illes Balears.
Segon Normes reguladores
Els ajuts concedits a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 24 de setembre de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133 de 28 de setembre de 2021.
Tercer Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts:
a) Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis que duguin a terme l'activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears
b) Els consells insulars, els ajuntaments i les entitats locals menors de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Els beneficiaris són gestors d'espais públics i l'objectiu de la convocatòria és donar un servei públic. Així doncs, no hi ha competència amb el mercat i queden fora dels ajuts d'estat i, per tant, exempts de l'aplicació del Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 (DOUE 187/1, de 26 de juny), pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, i del Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.
3. Els beneficiaris han de complir els requisits de l'article 4 de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021.
4. Els beneficiaris han de complir les obligacions de l'article 12 de l'Ordre esmentada.
5. En cas que el beneficiari sigui un ajuntament, ha d'estar adherit al Pacte de Batlies.
6. Els beneficiaris no es poden trobar en cap de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, ni en l'article 13 de la Llei general de subvencions.
7. No poden ser beneficiaris dels ajuts:
a) Qui hagi estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb els articles 37.2.a) i 37.3.a) de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
b) Qui es trobi en els supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, perquè hagin estat objecte de sancions perquè hagin exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
Quart Programes d'incentius
1. Els programes d'incentius subvencionables són els següents:
—Programa d'incentius 1: disseny o millora de la xarxa municipal de refugis climàtics.
— Programa d'incentius 2: implantació dels refugis climàtics exteriors, incorporant solucions basades en la natura.
— Programa d'incentius 3: millora dels refugis climàtics exteriors existents.
— Programa d'incentius 4: renaturalització de corredors que connecten la xarxa de refugis climàtics municipal.
— Programa d'incentius 5: adequació d'espais públics interiors com a refugis climàtics.
2. Els programes d'incentius 2, 3, 4 i 5 s'han de realitzar conjuntament amb el programa d'incentius 1, excepte per part de les entitats locals que justifiquin que ja disposen de l'aprovació de la xarxa municipal de refugis climàtics que compleixi amb els requisits del projecte de xarxa previstos en aquesta convocatòria.
3. El programa d'incentius 1 només es podrà finançar si es realitza conjuntament amb alguna acció emmarcada dins els programes 2, 3, 4 o 5.
Cinquè Import i crèdit pressupostari
1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 2.000.000,00 €, distribuïts de la manera següent:
— Any 2025: 0 €.
— Any 2026: 1.600.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 19701, subprograma 572A01, capítol 7, FF 25064, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
— Any 2027: 400.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 19701, subprograma 572A01, capítol 7, FF 25064, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a què s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.
Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu i l'alteració eventual no n'exigeix modificar la convocatòria, sens perjudici de tramitar el procediment pressupostari i comptable que hi pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 7.3.c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria de subvencions.
2. Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2026.
3. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'ha d'assignar a l'anualitat següent d'aquest programa.
4. Una vegada analitzades totes les sol·licituds, en cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a un programa d'incentius, l'import romanent es pot assignar a un altre programa d'actuació.
5. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que, si escau, disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Sisè Compatibilitat amb altres ajuts
1. Aquests ajuts són compatibles amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que es compleixi l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; excepte que la normativa específica de les altres subvencions o ajuts concedits no ho permeti.
2. En cas que es produeixi un excés de finançament sobre el cost d'una activitat a conseqüència d'altres subvencions d'altres entitats públiques o privades, s'ha de reintegrar l'import total que excedeix el cost fins al límit de la subvenció atorgada.
Setè Actuacions subvencionables
1. Són subvencionables en aquesta convocatòria l'execució de projectes pilot de caràcter innovador i la redacció de projectes i informes tècnics que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria.
2. La relació entre les actuacions subvencionables de cada programa d'incentius quedarà condicionada a allò que estableixen els apartats 2 i 3 del punt quart d'aquesta convocatòria.
Vuitè Definicions
A efectes d'aquesta convocatòria, s'entén per:
— Refugis climàtics: són els espais adaptats al canvi climàtic, dissenyats amb integració de la naturalesa, ombres, vegetació i elements d'aigua (així com activitats recreatives, culturals i socials) per oferir confort tèrmic a les persones que es trobin en àrees especialment vulnerables al fenomen illa de calor o durant els períodes de temperatures extremes. Les condicions mínimes d'un refugi climàtic són:
— Espais urbans: que pertanyen o són relatius a la ciutat i a altres nuclis de població.
— Espais periurbans: espais de transició on se superposen diverses franges que passen d'una major a una menor ruralitat en funció de la distància respecte de la ciutat central.
— Regla 3-30-300:
— Solucions basades en la natura: són accions per protegir, gestionar de forma sostenible i restaurar ecosistemes naturals i modificats que aborden reptes de la societat de manera eficaç i adaptativa, alhora que proporcionen beneficis per al benestar humà i la biodiversitat.
— Arquitectura bioclimàtica: és el tipus d'arquitectura que dissenya les edificacions per aprofitar els recursos naturals i les condicions climàtiques de l'entorn per reduir el consum energètic i millorar-ne l'eficiència i el confort tèrmic.
Novè Requisits de les actuacions subvencionables
1. Requisits generals:
a) Són subvencionables les actuacions que es duguin a terme a zones urbanes i periurbanes de les Illes Balears i que compleixin amb les condicions establertes per aquesta convocatòria.
b) Únicament se subvencionaran les actuacions que es facin des de l'1 de gener de 2025 fins al 30 de setembre de 2027.
2. Requisits específics
Programa d'incentius 1: són subvencionables les despeses destinades a l'estudi i redacció del projecte de xarxa de refugis climàtics municipal o l'adaptació d'una xarxa de refugis existent a les bases d'aquesta convocatòria.
Pel que fa al programa 1, el projecte de xarxa de refugis municipal ha de tenir el contingut mínim següent:
a) Definició del procés de participació pública per al disseny de la xarxa.
b) Diagnosi de les condicions climàtiques del municipi, estimació de la població (resident, flotant i visitant).
c) Anàlisi de la vulnerabilitat urbana tenint en compte aspectes ambientals, espacials i socioeconòmics, per tal d'establir un mapa de zones vulnerables del municipi i poder definir la xarxa de refugis.
d) Objectius generals i específics del projecte (abast de població, nombre de refugis, creació de m2 d'ombra, nombre d'arbres plantats, m2 de paviment no drenant substituït, nombre de noves fonts d'aigua instal·lades, etc.)
e) Identificació i disseny dels refugis climàtics existents i potencials. Per tal d'incloure espais a la xarxa de refugis, aquests han de tenir unes condicions mínimes, com s'especifica a la definició de refugi climàtic.
f) Anàlisi de l'accessibilitat dels refugis climàtics.
g) Disseny de la xarxa, interconnectada mitjançant corredors verds, tenint en compte i justificant els seus paràmetres i objectius; distància i temps màxim d'accés a peu entre ells, percentatge mínim de la població urbana beneficiària, percentatge d'espais exteriors-interiors destinats a refugi, així com la interconnexió d'aquests mitjançant corredors verds o rutes segures de vianants o pedalables.
h) Cronograma d'implantació del pla de refugis.
i) Atès que la majoria de les actuacions realitzades, incloses en el programa d'incentius 2, han d'estar basades en la renaturalització i reforestació de l'espai urbà, aquestes actuacions han de preveure un pla de manteniment per tal de garantir la supervivència de cada una de les unitats plantades. S'ha de garantir la presència d'un sòl estructurant, protecció i dimensions mínimes dels escocells, autosuficiència hídrica mitjançant la implantació de sistemes urbans de drenatge sostenible i automatització del reg (o una altra alternativa si aquesta no és econòmicament viable) durant els dos primers anys des de la implantació.
j) Geolocalització i elaboració de cartografia de la xarxa de refugis climàtics existents, potencials i projectats, així com la connexió d'aquests mitjançant corredors.
Programa d'incentius 2: són subvencionables les despeses destinades a la implantació dels refugis climàtics exteriors.
Els requisits específics del programa 2 són:
a) Els projectes de nous refugis climàtics exteriors tindran una visió integral de l'espai on s'actuarà, evitant les accions puntuals dissociades del seu entorn.
b) El disseny dels refugis climàtics presentats s'han de fonamentar en les solucions basades en la natura (SBN). Aquestes solucions contribueixen al fet que les ciutats siguin més saludables i habitables i amb més capacitat de resiliència davant d'amenaces del canvi climàtic, i ajuden a la consecució de la regla 3-30-300 dels nuclis urbans beneficiaris.
Les SBN en espais públics estan destinades a atenuar l'efecte illa de calor urbana, prioritàriament optant per actuacions de renaturalització mitjançant l'increment de la coberta vegetal urbana, sobretot arbrada, i la disminució de les superfícies pavimentades. No obstant això, es podran valorar les actuacions mixtes, que combinin els elements naturals amb artificials com ara tendals, pèrgoles o estructures fabricades amb materials sostenibles, sistemes urbans de drenatge sostenible, làmines d'aigua o solucions bioclimàtiques, entre d'altres.
c) Atès que la majoria de les actuacions fetes, incloses en el programa d'incentius 2, han d'estar basades en la renaturalització i reforestació de l'espai urbà, aquestes actuacions han de preveure un programa de manteniment per tal de garantir la supervivència de cada una de les unitats plantades. S'ha de garantir la presència d'un sòl estructurant, protecció i dimensions mínimes dels escocells, autosuficiència hídrica mitjançant la implantació de sistemes urbans de drenatge sostenible i automatització del reg (o una altra alternativa si aquesta no és econòmicament viable) durant els dos primers anys des de la implantació.
d) S'ha de justificar la idoneïtat de les espècies vegetals escollides per renaturalitzar els espais, i s'ha de donar prioritat a espècies amb baix consum hídric, alta capacitat de cobertura i major atracció de biodiversitat.
e) S'ha de garantir l'accessibilitat de l'espai.
f) S'ha de dotar el refugi d'àrees de descans amb bancs, cadires o infraestructures similars.
g) S'ha de dotar el refugi de fonts d'aigua o punts d'hidratació.
h) En finalitzar l'execució de les actuacions, s'ha de fer un seguiment durant els 2 anys següents a la finalització, dels resultats obtinguts i de l'evolució dels indicadors definits a la memòria tècnica, preferentment mitjançant l'enregistrament automàtic de dades. Aquestes dades han de ser de difusió pública.
Programa d'incentius 3: són subvencionables les despeses destinades a la millora de refugis climàtics exteriors existents.
Els requisits específics del programa 3 són:
a) Aquestes actuacions de caràcter puntual han de servir per dotar els refugis existents dels requisits exigits en el projecte de xarxa de refugis que encara no disposen. Per exemple, fonts d'aigua, senyalització, zones de descans, renaturalització, etc.
b) Al final de l'actuació, el refugi ha de complir amb els requisits mínims exigits pel pla de refugis (accessibilitat, punts d'aigua, àrees de descans, senyalització, etc.).
c) Si la millora consisteix en la renaturalització del refugi, s'hauran de complir les condicions dels punts b, c, d i e del programa d'incentius 2.
Programa d'incentius 4: són subvencionables les despeses destinades a la renaturalització de corredors que connecten la xarxa de refugis climàtics municipal.
Els requisits específics del programa 4 són:
a) Aquestes actuacions estan destinades a la renaturalització dels corredors per a vianants i ciclistes que connecten els refugis, amb l'objectiu de disminuir l'illa de calor i augmentar la superfície d'ombres.
b) Les actuacions de renaturalització consistents en la plantada d'arbres, han de preveure un programa de manteniment per tal de garantir la supervivència de cada una de les unitats plantades. S'ha de garantir la presència d'un sòl estructurant, protecció i dimensions mínimes dels escocells, autosuficiència hídrica mitjançant la implantació de sistemes urbans de drenatge sostenible i automatització del reg (o una altra alternativa si aquesta no és econòmicament viable) durant els dos primers anys des de la implantació.
c) S'ha de justificar la idoneïtat de les espècies vegetals escollides per renaturalitzar els espais, i s'ha de donar prioritat a espècies amb baix consum hídric, alta capacitat de cobertura i major atracció de biodiversitat.
Programa d'incentius 5: són subvencionables les despeses destinades a adequar espais públics interiors al seu ús com a refugi climàtic.
Els requisits específics del programa 5 són:
a) Les instal·lacions han de disposar d'un sistema de monitoratge de l'energia elèctrica consumida i, si escau, produïda per la generació d'energies renovables in situ, el qual:
b) Els materials utilitzats a la construcció o rehabilitació han de ser sostenibles de baix impacte i preferentment d'origen local.
c) La construcció o rehabilitació del refugi climàtic interior ha de ser un tipus d'arquitectura bioclimàtica.
d) Els sistemes de climatització han d'utilitzar tecnologies de baix consum, a aquest efecte, s'haurà de presentar el certificat d'eficiència energètica de la tecnologia proposta.
e) Preferentment, ha de tenir producció d'energies renovables in situ.
f) Ha de tenir espais adequats per a l'esbarjo i el descans dels usuaris.
Desè Despeses subvencionables
1. Seran subvencionables les despeses següents:
a) Despeses per a la redacció d'informes i projectes de les actuacions objecte de subvenció, incloses despeses de personal contractat per al desenvolupament del projecte subvencionat, dietes i desplaçaments.
b) Despeses d'execució de les actuacions objecte de subvenció, incloent obres, adquisició i col·locació d'equipament, panells informatius, jardineria i instal·lacions.
A aquest efecte, s'entendrà que la despesa s'ha fet quan s'ha dut a terme l'activitat subvencionada que origina la despesa i quan aquesta ha estat efectivament pagada dins el termini d'execució establert en l'apartat novè.
c) L'IVA.
d) Se subvencionarà el mobiliari urbà associat al projecte (jardineres, taules, seients, papereres, lluminàries o altres), o el mobiliari interior, en el cas de projectes del programa d'incentius 5, que no estigui orientat a atenuar la temperatura. El mobiliari ha de ser de materials de baix impacte ambiental, i preferentment local. S'hi pot destinar una partida pressupostària del 30 % com a màxim del pressupost total del projecte.
e) Sistemes de gestió, control actiu i monitoratge de dades. Aquests equips han de ser propietat del beneficiari de l'ajut i estar vinculats a l'actuació objecte de l'ajut.
2. No es consideren despeses subvencionables les següents:
a) Les despeses sobre la gestió de les subvencions (sol·licitud i justificació).
b) Les despeses pròpies, siguin de personal, funcionament o despeses generals.
c) Qualssevol altres despeses de promoció en les quals el sol·licitant incorri per desenvolupar el projecte.
d) Autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals i/o fiances, multes, taxes o tributs.
e) Qualsevol despesa associada a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot si són necessaris per obtenir permisos o llicències, que no estiguin inclosos en el punt 1 d'aquest apartat.
f) Cost d'adquisició o arrendament de terrenys utilitzats tant per al projecte d'inversió com per a les infraestructures d'evacuació.
g) Assegurances subscrites pel sol·licitant.
h) Estudis d'impacte ambiental i costos de visat de projectes tècnics.
i) La vigilància i seguretat durant l'execució de l'obra fins a la data de posada en marxa.
j) Adequació dels accessos en les carreteres públiques i camins existents fins a les instal·lacions.
k) Costos financers.
Onzè Quantia dels ajuts
1. S'estableixen les quanties de subvenció en funció del programa d'incentius següents:
a) Programa d'incentius 1. El 100 % del cost subvencionable, amb un ajut màxim per a la redacció de l'informe o el projecte (o ambdós) d'una actuació inclosa en el programa d'incentius 1, serà de 25.000 euros per als municipis de menys de 20.000 habitants i de 50.000 euros per als municipis de més de 20.000 habitants.
b) Programes d'incentius 2, 3, 4 i 5. L'import màxim subvencionable per municipi serà del 80 % del cost subvencionable, amb un ajut màxim del pressupost de 250.000 euros. No obstant això, en el supòsit de la lletra b) d'aquest apartat, si restàs crèdit disponible una vegada finalitzat el termini per presentar les sol·licituds, es podran atendre les peticions per subvencionar l'execució d'un altre projecte amb més puntuació obtinguda.
2. L'import màxim d'ajut per a la redacció de l'informe o projecte (o ambdós) i la direcció d'obra d'una actuació inclosa en els programes d'incentius 2, 3, 4 i 5 serà d'un 8 % del pressupost del projecte o una quantitat màxima de 25.000 €.
3. En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.
Dotzè Sol·licituds i documentació
1. Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud amb tots els programes d'incentius que hagi de dur a terme. En primer lloc, si n'és el cas, ha d'indicar el programa d'incentius 1, seguit dels altres per ordre de prioritat. Només es concedirà el programa d'incentius 1 i un altre, d'acord amb l'apartat 3 del punt quart de l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
La resta dels programes sol·licitats es poden tenir en compte en els supòsits que hi hagi romanent pressupostari.
2. Les entitats interessades han de presentar la sol·licitud adreçada a la Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia:
a) De forma telemàtica i exclusivament a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, també disponible al lloc web del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, http://canviclimatic.caib.es, i a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el procediment adient, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015.
No es valoraran les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.
b) D'acord amb el model normalitzat «Document 1. Sol·licitud de subvenció» disponible en els llocs web esmentats.
c) La presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l'Ordre de bases de 24 de setembre de 2021, i també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social; en el cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. S'ha d'indicar en el «Document 1. Sol·licitud de subvenció» si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de la concessió, com també la quantia i les dades bancàries a l'efecte de l'ingrés.
3. Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'aportar la documentació següent:
a) Acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut.
b) Certificat de l'òrgan competent, en el qual s'ha d'especificar el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per fer les actuacions projectades.
c) Declaració responsable del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut es duran a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública.
d) Declaració responsable de compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (DNHS) en compliment de l'article 9.4 del Reglament UE 2021/1060, i l'article 17 del Reglament UE 2020/85.
e) Declaració responsable de la reutilització dels residus de construcció i demolició de les obres en un 80 %, llevat del programa d'incentius 5.
f) Memòria explicativa de l'actuació (que no ha d'excedir de 30 pàgines) que ha d'incloure, com a mínim, la informació següent, segons el model normalitzat «Document 2. Memòria de l'actuació»:
— Disminució de la temperatura (en ºC).
— Augment de la superfície d'ombra (en m2 i percentatge de creixement respecte de la situació inicial).
— Augment de la superfície permeable, no pavimentada (en m2 i percentatge de creixement respecte de la situació inicial).
— Nombre de fonts d'aigua potable.
— Nombre de punts d'aigua (basses d'aigua o estanys artificials).
— Àrees de descans.
— De manera addicional, es poden aportar altres indicadors d'adaptació dels continguts al punt vintè d'aquesta convocatòria.
4. En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les entitats sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment a qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic perquè s'ha aportat en altres convocatòries.
En aquests casos, s'ha d'emplenar l'apartat de «Documentació de què ja disposa alguna administració pública» del model normalitzat «Document 1. Sol·licitud de subvenció». El sol·licitant hi ha de fer constar la identificació del document, l'expedient en el qual es troba la documentació i l'òrgan i l'administració davant la qual es va presentar.
En el cas excepcional que la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir l'entitat sol·licitant perquè l'aporti.
5. La Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic pot sol·licitar als interessats, en qualsevol moment, la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.
6. Atès que els beneficiaris són administracions i entitats de caràcter públic, les actuacions objecte de la subvenció s'han de dur a terme d'acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
7. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015.
8. Si la sol·licitud aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015.
Tretzè Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s'inicia el desè dia hàbil comptador des de l'endemà de la publicació de la convocatòria i finalitza dos mesos després de la data d'inici.
Catorzè Instrucció del procediment
1. L'òrgan instructor d'aquest procediment és la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, mitjançant el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
2. L'òrgan instructor ha de dur a terme totes les actuacions establertes en el marc de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre).
Quinzè Règim de concessió de les subvencions
El procediment de concessió de subvencions s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes i concedir la subvenció, amb el límit del crèdit disponible, a les que hagin obtingut valoració major, aplicant els criteris de valoració establerts en l'annex 2.
Setzè Criteris de valoració
1. Una vegada revisada la sol·licitud presentada i feta, si escau, l'esmena pertinent, la Comissió Avaluadora s'ha de reunir per examinar-la i per valorar-la, d'acord amb els criteris generals de l'article 11 de les bases reguladores i amb els criteris específics establerts a l'annex 2.
2. Els ajuts es concediran per ordre de puntuació fins que s'esgoti el pressupost. Quedaran en llista d'espera els projectes que, tot i superar la puntuació mínima, no obtenguin ajut econòmic. Únicament obtindran ajut els projectes que, en la valoració que efectuï la Comissió Avaluadora, obtenguin una puntuació mínima de 50 punts sobre 100.
3. En cas que dos o més projectes obtenguin la mateixa puntuació, el criteri de desempat ha de ser la data de presentació de la sol·licitud de subvenció o de les esmenes, si escau.
4. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat o a les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre les sol·licituds que hagin superat la puntuació mínima prevista. L'òrgan que concedeix l'ajut ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.
5. En el cas que es disposi de pressupost addicional al que preveuen les bases, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic l'ha d'assignar, per ordre de puntuació, als projectes que no hagin obtingut subvenció, sempre que superin la puntuació mínima.
Dissetè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar i valorar totes les sol·licituds presentades, d'acord amb el punt setzè «Criteris de valoració», i amb el punt divuitè «Procediment de concessió de les subvencions», i és l'encarregat d'emetre un informe que servirà de base al director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic per fer la proposta de resolució de concessió.
2. La comissió avaluadora està composta pels membres següents:
— President: el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
— Secretari: el representant de la Secció Jurídica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
— Vocals: el cap de departament d'Energia i Canvi Climàtic; la cap del servei de Canvi climàtic i Atmosfera; un representant tècnic de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
3. Quan el president de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en matèria d'adaptació al canvi climàtic o expertes en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.
4. El funcionament de la Comissió Avaluadora s'ha d'ajustar a allò que estableix l'article 17 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Divuitè Procediment de concessió de les subvencions
1. Totes les sol·licituds de subvenció presentades dintre del termini es resoldran una vegada que s'hagin valorat totes les sol·licituds mitjançant la puntuació, definida en aquesta convocatòria en l'annex 2, i les hagi revisades la Comissió Avaluadora. Els ajuts s'atorgaran fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria.
2. L'òrgan instructor, atès l'expedient de la Comissió Avaluadora, ha d'emetre la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s'ha de notificar a les entitats interessades d'acord amb l'article 40 i següents de la Llei 39/2015, i se'ls concedirà un termini de deu dies hàbils per al·legar i presentar els documents i justificacions que estimin pertinents.
Es pot prescindir d'aquest tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva. Aquestes al·legacions s'han de fer exclusivament de forma telemàtica, mitjançant el model normalitzat «Document 3. Al·legacions a la proposta de resolució».
Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora i les al·legacions formulades pels interessants en el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor ha d'emetre la proposta de resolució definitiva, en la qual s'han de motivar si s'estimen o no les al·legacions presentades.
3. Les propostes de resolució provisionals i definitives no generen cap dret a favor de l'entitat interessada davant l'Administració mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió corresponent.
4. El conseller, atesa la proposta de resolució definitiva, ha de dictar i notificar la resolució en el termini màxim de 6 mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.
5 La resolució expressa del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen de l'impost de turisme sostenible.
6. La informació sobre les concessions de subvencions s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003 i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.
Dinovè Forma de pagament de la subvenció
1. D'acord amb l'article 18.2 de l'Ordre de Bases, en relació amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de dia 22 d'agost de 2025, a proposta del conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció per raons d'interès públic en la forma establerta a l'apartat 2 d'aquest punt. Les entitats beneficiàries resten eximides de presentar garantia, d'acord amb l'article 173.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals, i l'article 42.2 a) del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. La forma de pagament és la següent:
a) Un 80 % de la subvenció concedida en concepte de bestreta, que es tramita d'ofici després que s'hagi concedit la subvenció, amb càrrec als pressuposts de l'any 2026.
b) Fins al 20 % de l'import de la subvenció concedida una vegada que s'hagi presentat la documentació justificativa establerta en el punt vintè d'aquest annex i sempre que l'òrgan competent l'hagi revisada.
3. Les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'han de pagar segons les disponibilitats de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Vintè Justificació de les actuacions
1. Abans de l'1 de novembre de 2027 s'ha de justificar la realització de l'activitat subvencionada i s'ha d'acreditar el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció presentant un informe final de les actuacions amb la documentació següent:
a) La memòria tècnica (model normalitzat «Document 5. Memòria justificativa tècnica»), on es justifiqui el compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts:
— Disminució de la temperatura (en ºC).
— Augment de la superfície d'ombra (en m2 i percentatge de creixent respecte de la situació inicial).
— Augment de la superfície permeable, no pavimentada (en m2 i percentatge de creixement respecte de la situació inicial).
— Nombre de fonts d'aigua potable.
— Nombre de punts d'aigua (basses d'aigua o estanys artificials).
— Nombre d'àrees de descans.
Es podran aportar altres indicadors per determinar l'efectivitat de l'acció subvencionada, com per exemple:
— Percentatge de creixement de zona verda (nombre d'exemplars, m2, varietat d'espècies, etc.).
— Actuacions sobre el sòl natural (capacitat de retenció del sòl, textura i profunditat del sòl millorat, etc.).
— Decreixement de l'exposició solar de les façanes.
— Diferència de temperatures màximes i mínimes.
— Percentatge d'augment de superfície de zones d'aigua.
— Augment de la percepció de confort tèrmic.
— Hores de confort tèrmic assolides.
— Qualitat de l'aire.
— Tipus de vegetació (de fulla caduca o perenne, tipus de fulla ampla o prima).
— Nombre de diferents elevacions i orientacions.
— Confort acústic (mesures sonomètriques).
— Activitats programades a la zona d'intervenció / educació ambiental.
— Grau de satisfacció dels veïns.
— Increment d'usuaris de la zona refugi respecte de l'actual.
— Percentatge d'augment de producció d'energia.
— Quantitat d'aigua recollida / reutilitzada / capacitat de drenatge.
— Espai segur amb perspectiva de gènere.
— Estalvi energètic.
En cas que l'entitat beneficiària presenti una sol·licitud de redacció d'informe o projecte d'actuació, la memòria tècnica ha de contenir:
b) La memòria econòmica de les actuacions realitzades en el model normalitzat, «Document 6. Memòria justificativa econòmica», que ha d'incloure:
— Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document, l'import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l'extracte bancari del beneficiari de l'ajut, en el qual ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
2. Quan l'entitat interessada no presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir el beneficiari perquè esmeni els defectes de justificació, dins els quinze dies hàbils següents, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.
Transcorregut aquest termini sense que l'entitat beneficiària hagi presentat la documentació, s'iniciarà un procediment de revocació i reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei general de subvencions i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. Si la documentació justificativa presentada és insuficient per tal que es consideri justificada correctament la subvenció, l'òrgan que la concedeix ha de posar en coneixement de l'entitat beneficiària la mancança observada perquè la pugui esmenar en un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.
Transcorregut aquest termini sense que l'entitat beneficiària hagi presentat l'esmena de la documentació, s'iniciarà un procediment de revocació i reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei general de subvencions i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.
Vint-i-unè Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts resten obligats a:
a) Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi la subvenció sol·licitada.
b) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de deu anys següents des del pagament de la subvenció.
d) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
f) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
g) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica. En tot cas, l'acreditació a la qual es refereix el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable del sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.
h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i amb les bases reguladores.
i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.
j) Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l'apartat 4 de l'article 34 del Text refós de la Llei de subvencions.
k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
l) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableix la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.
m) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
n) Assegurar les mesures d'informació i publicitat. Fer constar la imatge corporativa de la Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia juntament amb la imatge, d'acord amb el manual d'aplicació, d'«Illes Balears Sostenibles» a les publicacions i als elements de difusió, informació i publicitat (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.).
o) Difondre, si li són requerits, les dades de seguiment dels resultats obtinguts als quals fa referència l'apartat 1.e) del punt desè.
Vint-i-dosè Revocació i reintegrament
1. L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix una causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 22 de l'Ordre de bases reguladores.
2. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases.
Vint-i-tresè Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen per allò que estableix el títol IV de la Llei general de subvencions i el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
Vint-i-quatrè Tramitació telemàtica
La relació amb l'administració convocant únicament ha de ser de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. No es valoraran ni les sol·licituds ni la documentació que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.
Vint-i-cinquè Signatura de documents, declaracions responsables i altra documentació necessària
Tots els documents normalitzats, declaracions responsables i altres documents necessaris que requereixen signatura, s'han de signar de forma digital vàlida.
Vint-i-sisè Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat (i també al lloc web del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, http://canviclimatic.caib.es, i a la Seu Electrònica de l'Administració de la CAIB) la documentació normalitzada següent:
— Document 1. Sol·licitud de subvenció.
— Document 2. Memòria de l'actuació.
— Document 3. Al·legacions a la proposta de resolució.
— Document 4. Sol·licitud de justificació.
— Document 5. Memòria justificativa tècnica.
— Document 6. Memòria justificativa econòmica.
ANNEX 2 Criteris objectius de valoració
|
Criteris de valoració |
Aspectes que cal valorar |
Puntuació |
|---|---|---|
|
Bloc 1. Qualitat del Pla de Refugis Climàtics (programa d'incentius 1) (20 punts) |
1.1. Qualitat del Pla de Refugis Climàtics |
Fins a 8 punts |
|
Defineix de manera clara el procés de participació en el disseny de la xarxa de refugis. |
Fins a 3 punts |
|
|
Incorpora els suficients aspectes per a una anàlisi correcta de la vulnerabilitat urbana. |
Fins a 3 punts |
|
|
Defineix de manera clara i concreta els objectius generals del pla (abast de població, nombre de refugis, creació de m2 d'ombra, nombre d'arbres sembrats, m2 de paviment no drenant substituït, nombre de noves fonts d'aigua instal·lades, etc.). |
Fins a 2 punts |
|
|
El municipi ja disposa d'un pla de refugis climàtics. |
Fins a 8 punts (en funció del contingut i la qualitat d'aquest) |
|
|
Diagnosi |
Fins a 12 punts |
|
|
Es descriu clarament la situació sobre la qual es vol intervenir, aportant dades actualitzades que ho avalen. |
Fins a 6 punts |
|
|
S'aporten dades del risc o la vulnerabilitat actuals de la zona on es vol intervenir. |
Fins a 2 punts |
|
|
S'aporten dades del risc o la vulnerabilitat de la zona on es vol intervenir tenint en compte els efectes del canvi climàtic. |
Fins a 4 punts |
|
Criteris de valoració |
Aspectes que cal valorar |
Puntuació |
|---|---|---|
|
Bloc 2. Qualitat de la proposta del projecte que s'ha d'executar (35 punts) |
2.1. Objectius |
Fins a 5 punts |
|
L'objectiu general s'expressa d'una manera correcta. |
Fins a 2,5 punts |
|
|
L'objectiu específic s'expressa d'una manera clara i concreta en relació amb els indicadors de la convocatòria. |
Fins a 2,5 punts |
|
|
2.2. Activitats del projecte (valoració tècnica) (programes d'incentius 2, 3 i 4) |
Fins a 30 punts |
|
|
Les activitats es descriuen d'una manera clara i concreta. |
Fins a 3 punts |
|
|
Les actuacions contribueixen a minimitzar l'efecte illa de calor i/o la temperatura del lloc d'actuació. S'incrementa el percentatge d'ombra. |
Fins a 3 punts Fins a 4 punts |
|
|
S'incorporen sistemes d'autosuficiència hídrica al projecte. |
Fins a 4 punts |
|
|
S'executa la substitució de paviments no drenants per paviments permeables i/ o sistemes de drenatge urbà sostenible (SUDS). |
Fins a 4 punts |
|
|
S'inclouen elements que afavoreixen la biodiversitat. |
Fins a 3 punts |
|
|
Es fa una correcta selecció d'espècies i es tenen en compte al disseny del projecte (tipus i mida de fulla, requeriment hídric, port, sistema radicular, marc de plantació, espècies menys al·lèrgenes, dimensions dels escocells, diàmetre mínim de l'arbrat, etc.). |
Fins a 3 punts |
|
|
S'instal·len elements per crear microclimes d'aigua (mitjançant tècniques de reciclatge d'aigua i autosuficiència hídrica). S'incorpora un programa de manteniment. |
Fins a 3 punts Fins a 3 punts |
|
|
2.3. Activitats del projecte (valoració tècnica) (programa d'incentius 5) |
Fins a 30 punts |
|
|
Les activitats es descriuen d'una manera clara i concreta. Les actuacions contribueixen a millorar el confort tèrmic. Ús de materials de baix impacte, preferentment local, per a l'adequació dels espais interiors. Instal·lació de generació d'energies renovables in situ. Reutilització de les aigües grises per als sanitaris. Té en compte l'arquitectura bioclimàtica a l'hora de dissenyar els espais o reformar-los. Eficiència energètica de les tecnologies per als sistemes de climatització |
Fins a 3 punts Fins a 3 punts Fins a 6 punts Fins a 6 punts Fins a 3 punts Fins a 6 punts Fins a 3 punts |
|
Criteris de valoració |
Aspectes que cal valorar |
Puntuació |
|---|---|---|
|
Bloc 3. Definició del projecte (36 punts) |
3.1. Metodologia per al desenvolupament del projecte |
Fins a 16 punts |
|
Es descriu de manera adient com es coordinaran els agents implicats. |
Fins a 3 punts |
|
|
Es preveu la participació dels actors amb interès en el projecte i fer-ne difusió. |
Fins a 5 punts |
|
|
S'aporta un pla de seguiment i avaluació del projecte. |
Fins a 4 punts |
|
|
S'aporten eines d'avaluació (models de recollida de dades, enquestes, informes, etc.). |
Fins a 4 punts |
|
|
3.2. Valoració econòmica del projecte |
Fins a 9 punts |
|
|
El pressupost i les partides estan distribuïts correctament. |
Fins a 3 punts |
|
|
El pressupost i les partides es presenten detallats per fases. |
Fins a 3 punts |
|
|
Els costs són proporcionats i no estan sobrevalorats. |
Fins a 3 punts |
|
|
3.3. Resultats esperats |
Fins a 11 punts |
|
|
Es justifica una millora del descens del risc o la vulnerabilitat derivada del projecte. |
Fins a 3 punts |
|
|
S'aporten més indicadors d'adaptació dels que es requereixen (1 punt per indicador addicional). |
Fins a 4 punts |
|
|
Incorporació de mètodes automatitzats de seguiment dels indicadors del projecte. |
Fins a 4 punts |
|
Criteris de valoració |
Aspectes que cal valorar |
Puntuació |
|---|---|---|
|
Bloc 4. Caràcter innovador de la proposta (9 punts) |
4.1. Caràcter innovador i demostratiu |
Fins a 9 punts |
|
La proposta és innovadora i es justifica el grau d'innovació. |
Fins a 6 punts |
|
|
Justificar que l'acció s'alinea amb les iniciatives 1.4 i 3.4 del RIS3 consistents en la «Promoció de la imatge de les Illes Balears com una destinació excel·lent de turisme sostenible» i «Posicionament estratègic del model turístic balear com a líder internacional en el concepte de “serveis turístics sostenibles de benestar i qualitat de vida”». |
Fins a 3 punts |