Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES, BENESTAR SOCIAL I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA
Núm. 739938
Resolució de la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, a proposta de la directora general de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, per la qual s’aprova el procediment de pagament als joves emancipats que tenen greus dificultats o la impossibilitat d’obrir un compte corrent
Versió PDF
En la data de la signatura electrònica, la directora general de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat ha formulat la proposta de resolució següent:
Fets
1. La Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència gestiona la renda mensual per a persones en procés d'autonomia personal que han estat sotmesos a mesures administratives de protecció de menors o reforma, d'acord amb l'establert a la normativa següent:
A més, la Cartera Bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, aprovada pel Decret 32/2023, de 26 de maig, inclou la renda d'emancipació en l'Annex únic relatiu a serveis, programes i prestacions:
2. La Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 5 d'abril del 2019 per la qual s'aprova el procediment de pagament als joves emancipats amb problemes d'identificació (BOIB núm. 48 de 13 d'abril de 2019), regulà el procediment de pagament de la renda d'emancipació mitjançant caixer pagador, presencialment, a les dependències de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (actual, Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència).
3. L'article 20 «Abonament» del Decret 40/2017, de 25 d'agost, sobre els criteris d'autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d'emancipació, i de regulació de la renda d'autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil, estableix el següent: «La renda d'autonomia personal s'ha d'abonar directament a la persona beneficiària, mitjançant una transferència bancària al compte corrent facilitat per aquesta persona.»
Si bé, l'article 64 «Pagament de la prestació econòmica» establert a la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears remet a l'article 7 de la mateixa llei «Abonament i règim fiscal de les prestacions» el qual estableix:
1. «La prestació s'ha d'abonar directament a la persona beneficiària, tret dels casos que es pugui abonar a tercers o mitjançant una entitat, d'acord amb la normativa reguladora de la mateixa prestació.
2. Quan l'abonament es realitzi mitjançant transferència, s'ha de fer al compte bancari que faciliti la persona beneficiària o el seu representant legal. En el cas que no sigui possible, es poden habilitar altres sistemes de pagament que permetin acreditar la recepció efectiva de la prestació pel beneficiari.
3. El pagament de les prestacions amb caràcter de dret subjectiu s'ha de fer amb una periodicitat mensual, llevat dels casos en què, atès l'import reduït, a la resolució de concessió s'estableixi un altre tipus d'abonament (...)»
4. L'article 11 del Decret 40/2017, de 25 d'agost, sobre els criteris d'autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d'emancipació, i de regulació de la renda d'autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil defineix la naturalesa de la renda:
«1.La renda d'autonomia personal per a joves amb mesures de justícia juvenil és una prestació social de tipus econòmic que té caràcter subsidiari respecte d'altres prestacions del sistema públic de prestacions socials, de caràcter temporal i que és de percepció mensual, per atendre les despeses essencials de les persones que han estat sotmeses a les mesures de justícia juvenil que estableix la Llei orgànica 5/2000, i que detalla el capítol II d'aquest títol IV, aplicades per l'entitat pública competent en la matèria.»
Per la seva part, l'article 52 de la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears defineix la naturalesa de la renda:
1. «La renda es una prestació social de tipus econòmic que te un caràcter subsidiari d'altres prestacions del sistema públic de prestacions socials.
2. Té un caràcter temporal i permet atendre les despeses essencials de persones que han estat tutelades o sota una mesura de guarda per l'entitat pública de protecció competent de les Illes Balears.»
Les administracions públiques han de garantir una renda mensual lligada al compliment del programa d'autonomia personal, l'import de la qual s'ajustarà en funció de les necessitats i circumstàncies de cada beneficiari, tal com estableix l'article 5.e) de la Llei 7/2015, de 10 d'abril, que regula els processos d'autonomia personal per a menors sotmesos a mesures de protecció o reforma. Aquesta prestació es mantindrà mentre es compleixin els requisits i obligacions recollits als articles 55, 56 i 57 de la Llei 4/2023 i articles 14, 15 i 16 del Decret 40/2017.
5. Un impediment formal o instrumental, com és la impossibilitat d'obrir un compte bancari al qual poder fer l'abonament de la renda mensual queda resolt amb la possibilitat que dona la normativa abans esmentada quan diu que es poden habilitar altres sistemes de pagament que permetin acreditar la recepció efectiva de la prestació pel beneficiari per tal de aconseguir que les persones joves que finalitzen les mesures de protecció o de justícia juvenil puguin iniciar una vida autònoma, i integrar-se gradualment en la vida social i laboral.
Una aplicació de la normativa d'acord amb el seu esperit i finalitat (article 3 del Codi civil) condueix a la necessitat de trobar un mecanisme alternatiu de pagament que permeti complir la finalitat de la norma i impedeixi que aquestes persones que finalitzen la tutela de l'Administració quedin desemparades deixant en greu perill la seva autonomia i integració social i laboral.
Tal com s'estableix a la STS 3220/2016 de 21 de juny de 2016 : «e) El que es requereix per a desplaçar la regla general sobre sistema de pagament és que concorrin circumstàncies que ho aconsellin i que les mateixes s'acreditin. El precepte exigeix una adequada justificació de les circumstàncies o raons que habilitin a l'abonament de la prestació (...)».
6. Tot això fa que, per poder utilitzar un altre mitjà de pagament, s'hagi d'acudir a la normativa que regula les diferents formes de pagament que té l'Administració, mitjançant l'aplicació analògica de les normes quan no es preveu un supòsit específic (article 4 del Codi civil). Així es podrà complir la finalitat de la Llei 4/2023,de 27 de febrer, Llei 7/2015 i Decret 40/2017, encara que aquesta no hagi previst una altra forma de pagament per als casos específics esmentats.
Les diferents formes de pagament que té l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es regulen en l'Ordre del conseller d'Hisenda i Pressupost de 18 de juny de 2001 de regulació del procediment per el pagament d'obligacions de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L'article 8 i següents de la referenciada Ordre preveu, com mecanisme de pagament general la transferència bancària, la qual pels motius esmentats, no es pot aplicar en aquest cas. Per circunstàncies especials o excepcionals, també preveu altres mecanismes: xec nominatiu, targetes i caixes d'efectiu, entre d'altres.
El pagament mitjançant «caixer pagador» està regulat en el Decret 135/2001, de 14 de desembre, de regulació dels pagaments lliurats «a justificar».
7. En el moment actual, l'Administració pot articular mitjans de pagament alternatius més segurs que el procediment de caixer pagador, presencialment, a les dependències de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència utilitzat fins ara, continuant complint l'objectiu que, de manera temporal, aquestes persones puguin cobrir les seves despeses essencials. Aquesta necessitat es fa encara més evident si es té en compte l'augment molt considerable de persones joves migrants amb dret a renda d'emancipació que no poden obrir un compte bancari per no tenir la documentació necessària per fer-ho.
Davant d'aquesta situació, la implementació de targetes prepagament es presenta com una alternativa més adequada i eficient que el pagament en efectiu mitjançant caixer pagador, presencialment, a les dependències de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència. Aquest sistema no només permetrà superar els obstacles d'identificació per la obertura de un compte bancari, sinó que també s'ajusta millor a la realitat digital actual i redueix considerablement els riscos associats a la gestió d'efectiu, com ara la pèrdua o el robatori. A més, les targetes prepagament també es poden integrar-se fàcilment en dispositius electrònics mitjançant aplicacions o carteres digitals, cosa que les converteix en una alternativa molt més segura i pràctica que el pagament en efectiu mitjançant caixer pagador, presencialment, a les dependències de la Unitat de Gestió Econòmica.
En aquest sentit, la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, per tal de continuar garantint els drets de les citades persones joves a la prestació de la renda i després d'haver valorat distints mitjans alternatius al pagament presencial en mà, ha decidit optar per un sistema de targeta prepagament que es poden descarregar per telèfon mòbil. Aquest sistema de cobrament és segur i els mateixos arguments que serviren per establir la possibilitat de pagament en mà, justifiquen també la possibilitat de pagar mitjançant targeta prepagament, considerant que constitueix un pagament mitjançant «caixer pagador», que està regulat en el Decret 135/2001, de 14 de desembre, de regulació dels pagaments lliurats «a justificar».
8. No obstant l'anterior, es preveu la possibilitat de mantenir l'excepcionalitat del pagament en metàl·lic (pagament en mà) únicament per aquells casos en què l'entitat bancària no pugui expedir les targetes prepagament per a les persones beneficiàries.
Fonaments de dret
1. El Codi civil, aprovat pel Reial decret de 24 de juliol 1889.
2. La Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors.
3. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
5. La Llei 7/2015, de 10 d'abril, per la qual s'estableix el marc regulador dels processos d'autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
6. La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears
7. El Decret 135/2001, de 14 de desembre, de regulació dels pagaments lliurats «a justificar».
8. El Decret 40/2017, de 25 d'agost, sobre els criteris d'autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d'emancipació, i de regulació de la renda d'autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
9. El Decret 41/2019, de 24 de maig, de modificació del Decret 52/2016, de 5 d'agost, de la renda per a persones en procés d'autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors.
10. El Decret 32/2023 de 26 de maig pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social.
11. El Decret 8/2025, d'11 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el cessament i el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears.
12. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 15/2025, de 12 de setembre, de la presidenta de les Illes Balears.
13. .Decret 50/2025, de 19 de setembre, pel qual es disposa el cessament i nomenament d'un alt càrrec de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència.
14. L'Ordre del conseller d'Hisenda i Pressuposts de 18 de juny de 2001 de regulació del procediment per al pagament d'obligacions de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Atès tot això, propòs a la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència que dicti una resolució en els termes següents:
Proposta de resolució
1. Deixar sense efecte la resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 5 d'abril de 2019 per la qual s'aprovava el procediment de pagament als joves emancipats amb problemes d'identificació (BOIB núm. 48, de 13 d'abril de 2019).
2. Aprovar un nou procediment, amb el corresponents annexos, per efectuar el pagament de la renda d'emancipació als joves beneficiaris que tenen greus dificultats o la impossibilitat d'obrir un compte corrent al seu nom.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Vista la proposta de resolució de la directora general de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, dict la següent:
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució, i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (13 d'octubre de 2025)
La consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència Sandra Fernández Herranz
La directora general proposant Catalina Isern Fiol
ANNEX 1 Procediment de pagament de la renda d'emancipació per a joves beneficiaris que han estat sota mesures administratives de protecció o justícia juvenil i que tenen greus dificultats o la impossibilitat d'obrir un compte corrent al seu nom
1. L'abonament de la renda d'emancipació per a joves beneficiaris que han estat sota mesures administratives de protecció o justícia juvenil previstes a la Llei 7/2015 de 10 d'abril, per la qual s'estableix el marc regulador dels processos d'autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma que compleixin els requisits de l'article 55 del la Llei 4/2023, de 27 de febrer o dels articles 14 i 15 del Decret 40/2017 de 25 d'agost, i que tenen greus dificultats o la impossibilitat d'obrir un compte corrent al seu nom, es farà mitjançant caixer pagador, amb el sistema de targeta prepagament. Els joves que compleixin els requisits establerts per les entitats bancàries, tindran una targeta prepagament, on s'ingressarà mensualment la renda a la qual tenguin dret.
No obstant l'anterior, es manté la possibilitat de fer pagaments presencials en metàl·lic (pagament en mà) únicament per aquells casos en què l'entitat bancaria no pugui expedir les targetes prepagament per a les persones beneficiàries.
2. Les circumstàncies esmentades s'han d'acreditar mitjançant un informe de la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, al qual s'ha d'adjuntar la resolució de concessió de la renda i qualsevol document que fonamenti l'excepcionalitat del mitjà de pagament.
3. Els mitjans acreditatius de la identitat de la persona beneficiària poden ser, entre d'altres, la targeta sanitària, carnet de conduir o targeta de residència. En tot cas, el mitjà d'identificació ha de contenir una fotografia o la signatura de la persona beneficiaria.
4. Aquest procediment, quan es realitzi per primera vegada, requerirà la compareixença de la persona beneficiària davant la persona funcionaria designada de la Direcció General, juntament amb el seu educador/a, que s'haurà d'identificar, adjuntant una còpia del DNI o del carnet de col·legiació professional, i donar fe de la identitat de la persona beneficiària. La persona beneficiària haurà d'aportar una fotografia seva recent amb la seva signatura manuscrita darrere, per incorporarla a la fitxa d'identificació (Annex 4).
5. Una vegada identificada la persona beneficiària, la persona funcionaria designada de la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat sollicitarà a la Unitat de Gestió Econòmica l'emissió de la targeta prepagament a nom de la persona beneficiària. La Unitat de Gestió Econòmica, prèvia comprovació de la resolució de concessió de la prestació, gestionarà l'expedició de la targeta prepagament a nom de la persona beneficiària, i designarà a la persona funcionaria corresponent de la Direcció General perquè realitzi l'entrega de la targeta prepagament al beneficiari. Posteriorment, la persona funcionaria designada de la Direcció General entregarà la targeta a l'usuari/a i informarà a aquest del seu ús i funcionament. D'aquestes actuacions se n'ha d'estendre un acta, que ha de ser signada per la persona beneficiària (Annex 2). En aquest acte, hi haurà de ser present la persona funcionaria designada de la DG i el seu educador/a.
L'UGE haurà de crear i mantenir actualitzat un inventari de les targetes vigents, que inclogui com a mínim la informació següent: número de targeta, nom i cognoms del beneficiari, data de caducitat, entitat bancària, contracte vinculat, data d'alta i de baixa. Així mateix, s'hi haurà de registrar la data de lliurament i un control de les càrregues efectuades a cada targeta.
6. En els casos excepcionals en què no es pugui expedir la targeta prepagament per a les persones beneficiàries, una vegada identificada la persona beneficiària i prèvia comprovació de la resolució de concessió de la prestació, el pagament es podrà fer en metàl·lic mitjançant caixer pagador, presencialment, a les dependències de la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat. En aquest cas, es farà servir el model de rebut de pagament en metàl·lic (Annex 3), que servirà com a justificant de l'ADOPJ. En aquest acte, hi haurà de ser present la persona funcionaria habilitada de la DG que ha verificat la identificació prèvia i el seu educador/a.
Aquest model de rebut (Annex 3) només s'utilitzarà per als pagaments en metàllic. En cas d'ús de targeta prepagament (física o virtual), la persona beneficiària només haurà de signar la primera vegada que se li lliuri la targeta (Annex 2). Les recàrregues mensuals es justificaran mitjançant la documentació bancària emesa per l'entitat, i no caldrà la presència de la persona beneficiària ni la seva signatura.
7. Abans d'efectuar qualsevol dels pagaments, tant per càrrega de la targeta prepagament mitjançant transferència bancària, com en metàl·lic, l'òrgan competent amb l'informe previ del Secretari/a General, ha de sol·licitar la suficient provisió de fons en efectiu mitjançant la tramitació del corresponent document comptable ADOPJ. La Direcció General sol·licitarà a la UGE l'import que prevegi necessitar per fer front a aquests pagaments.
8. Mensualment la DG emetrà la corresponent resolució en la que reconegui el dret de cobrar l'ajuda de la persona beneficiaria corresponent, indicant la modalitat de pagament (targeta prepagament o metàl·lic) i enviarà a la UGE un llistat resum amb tots els beneficiaris/es i modalitat de pagament.
9. En cas de pèrdua, robatori o accés no autoritzat del dispositiu on s'hagi installat una targeta de pagament digital i/o de la targeta física, l'usuari haurà de comunicar-ho immediatament a l'entitat financera a través del telèfon habilitat a l'efecte i al seu educador/a i/o a un tècnic/a de la Direcció General Famílies, Infància, Joventut , Diversitat i Igualtat. Aquesta comunicació és imprescindible per tal que l'entitat financera pugui procedir al bloqueig del mitjà de pagament i prevenir-ne un ús fraudulent.
Els costos derivats de la seva substitució/duplicat aniran a càrrec de la persona beneficiària.
Així mateix, en finalitzar el dret a la prestació o en qualsevol altra circumstància que comporti la baixa del beneficiari, la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat sol·licitarà a la Unitat de Gestió Econòmica (UGE) que tramiti amb l'entitat financera la baixa de la targeta prepagament. No serà necessari el retorn físic de la targeta per a aquesta gestió.
10. Es permeten els reintegraments en caixers automàtics, els quals estaran subjectes als límits operatius estàndards establerts.
Les persones beneficiaries no podran efectuar compres en línia amb la targeta assignada.
ANNEX 2 Model d'acta per documentar l'entrega de la targeta prepagament
[Nom i càrrec de la persona habilitada de la DG], manifesta que una vegada identificada [nom i llinatges del beneficiari] mitjançant [indicar el mitjà d'identificació] i comprovada la resolució de concessió a favor d'aquesta persona de la renda per a persones en procés d'autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors o justícia juvenil, s'ha expedit la targeta prepagament [indicar el número de targeta] com a mitjà per al pagament d'aquesta prestació.
[Nom i llinatges del beneficiari] manifesta que la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència li ha entregat la targeta prepagament següent, i que ha rebut la informació necessària sobre el seu ús i funcionament, i que es compromet a fer-ne un ús adequat d'acord amb la finalitat de la prestació concedida:
Palma, ___ de __________________ de 20____
|
El/la beneficiari/a |
L'educador/a |
El/la funcionari/a DG |
|
[Signatura] |
[Signatura] |
[Signatura] |
|
[Nom i llinatges] |
[Nom i llinatges] |
[Nom i llinatges] |
Informació sobre protecció de dades personals
De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, del 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques referent al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (d'ara endavant, RGPD), i amb la Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, s'informa del tractament de les dades personals que conté aquesta sol·licitud.
Finalitat i base jurídica del tractament: La licitud del tractament es basa en el compliment de l'article 6.1.c) Tractament necessari pel compliment d'una obligació legal aplicable al responsable del tractament, del Reglament (UE) 2016/679, per dur a terme les gestions administratives derivades de la tramitació del procediment administratiu d'acord amb el que es determina en la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 29, de 7 de març de 2023) i en el Decret 40/2017, sobre els criteris d'autorització i acreditació de serveis per a joves en procés d'emancipació i de regulació de la renda d'autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil. A més, d'acord amb la DA 8a de la LO 3/2018, mitjançant la presentació d'aquesta sol·licitud, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència podrà efectuar en l'exercici de les seves competències les verificacions necessàries per a comprovar l'exactitud de les dades.
Responsable de dades: Direcció General de Famílies, Joventut, Infància, Diversitat i Igualtat d'acord amb l'establert l'article 3.6 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 15/2025, de 12 de setembre, de la presidenta de les Illes Balears. Contacte: responsabledades@dgmenors.caib.es
Destinatari de dades personals: El servei de famílies de la DG i les entitats que duguin a terme el servei, no cediran les dades personals a tercers, sempre que hi hagi obligació legal o interès legítim d'acord amb el Reglament general de protecció de dades i la Llei orgànica 3/2018.
Termini de conservació de les dades personals: les dades es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat del tractament i per determinar les possibles responsabilitats que se'n puguin derivar. És d'aplicació allò que disposa la normativa d'arxius i documentació de la CAIB.
Decisions automatitzades: No es preveu la presa de decisions automatitzades.
Exercici de drets i reclamacions: La persona afectada pel tractament de les dades personals pot exercir els seus drets d'informació, accés, rectificació, supressió, limitació, portabilitat, oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats davant el responsable del tractament esmentat, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.-caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/3960058/).
Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pot optar per presentar amb caràcter previ una reclamació a la Delegació de Protecció de Dades, que li comunicarà la seva decisió en un termini de dos mesos, o per presentar directament la “Reclamació de tutela de drets” davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).
Delegació de Protecció de Dades: La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència (pg de Sagrera,2,07002 Palma). Contacte: protecciodades@dpd.caib.es).
ANNEX 3 Model de rebut de pagament en metàl·lic
Núm.: [inicials del beneficiari/núm. correlatiu/any]
He rebut, de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, la quantitat de [expressió de la quantitat en lletres] euros en concepte de la renda del mes de [mes] per a persones en procés d'autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors o de justícia juvenil.
Palma, ___ de __________________ de 20____
|
El/la beneficiari/a |
L'educador/a |
El/la funcionari/a DG |
|
[Signatura] |
[Signatura] |
[Signatura] |
|
[Nom i llinatges] |
[Nom i llinatges] |
[Nom i llinatges] |
Informació sobre protecció de dades personals
De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, del 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques referent al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (d'ara endavant, RGPD), i amb la Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, s'informa del tractament de les dades personals que conté aquesta sol·licitud.
Finalitat i base jurídica del tractament: La licitud del tractament es basa en el compliment de l'article 6.1.c) Tractament necessari pel compliment d'una obligació legal aplicable al responsable del tractament, del Reglament (UE) 2016/679, per dur a terme les gestions administratives derivades de la tramitació del procediment administratiu d'acord amb el que es determina en la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 29, de 7 de març de 2023) i en el Decret 40/2017, sobre els criteris d'autorització i acreditació de serveis per a joves en procés d'emancipació i de regulació de la renda d'autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
A més, d'acord amb la DA 8a de la LO 3/2018, mitjançant la presentació d'aquesta sol·licitud, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència podrà efectuar en l'exercici de les seves competències les verificacions necessàries per a comprovar l'exactitud de les dades.
Responsable de dades: Direcció General de Famílies, Joventut, Infància, Diversitat i Igualtat d'acord amb l'establert l'article 3.6 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 15/2025, de 12 de setembre, de la presidenta de les Illes Balears. Contacte: responsabledades@dgmenors.caib.es
Destinatari de dades personals: El servei de famílies de la DG i les entitats que duguin a terme el servei, no cediran les dades personals a tercers, sempre que hi hagi obligació legal o interès legítim d'acord amb el Reglament general de protecció de dades i la Llei orgànica 3/2018.
Termini de conservació de les dades personals: les dades es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat del tractament i per determinar les possibles responsabilitats que se'n puguin derivar. És d'aplicació allò que disposa la normativa d'arxius i documentació de la CAIB.
Decisions automatitzades: No es preveu la presa de decisions automatitzades
Exercici de drets i reclamacions: La persona afectada pel tractament de les dades personals pot exercir els seus drets d'informació, accés, rectificació, supressió, limitació, portabilitat, oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats davant el responsable del tractament esmentat, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.-caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/3960058/).
Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pot optar per presentar amb caràcter previ una reclamació a la Delegació de Protecció de Dades, que li comunicarà la seva decisió en un termini de dos mesos, o per presentar directament la “Reclamació de tutela de drets” davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).
Delegació de Protecció de Dades: La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència (pg de Sagrera,2,07002 Palma). Contacte: protecciodades@dpd.caib.es).
ANNEX 4 Fitxa d'identificació
Foto (1):
DADES PERSONALS
Nom:
Llinatges:
Lloc de naixement:
Data de naixement:
Domicili:
Reunits a les dependències de la Direcció General de Famílies, Infància, Joventut, Diversitat i Igualtat, davant la persona habilitada de la DG, la persona identificada en aquesta fitxa i l'educador o educadora que l'acompanya [Nom i Cognoms i nº de col·legiació professional o DNI] declaren i donen fe, sota la seva responsabilitat:
1. Que les dades identificatives que recull la fitxa són certes.
2. Que les dades identificatives i la foto incorporades a la fitxa corresponen a la persona que es presenta i signa com a beneficiària.
Palma, ___ de _________________ de 20_____
|
El/la beneficiari/a |
L'educador/a |
El/la funcionari/a DG |
|
[Signatura] |
[Signatura] |
[Signatura] |
|
[Nom i llinatges] |
[Nom i llinatges] |
[Nom i llinatges] |
(1) S'hi ha d'adherir una foto recent en format carnet amb la signatura del titular en el dors.
Informació sobre protecció de dades personals
De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, del 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques referent al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (d'ara endavant, RGPD), i amb la Llei orgànica 3/2018, del 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, s'informa del tractament de les dades personals que conté aquesta sol·licitud.
Finalitat i base jurídica del tractament: La licitud del tractament es basa en el compliment de l'article 6.1.c) Tractament necessari pel compliment d'una obligació legal aplicable Pl. de al responsable del tractament, del Reglament (UE) 2016/679, per dur a terme les gestions administratives derivades de la tramitació del procediment administratiu d'acord amb el que es determina en la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 29, de 7 de març de 2023) i en el Decret 40/2017, sobre els criteris d'autorització i acreditació de serveis per a joves en procés d'emancipació i de regulació de la renda d'autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
A més, d'acord amb la DA 8a de la LO 3/2018, mitjançant la presentació d'aquesta sol·licitud, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència podrà efectuar en l'exercici de les seves competències les verificacions necessàries per a comprovar l'exactitud de les dades.
Responsable de dades: Direcció General de Famílies, Joventut, Infància, Diversitat i Igualtat d'acord amb l'establert l'article 3.6 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 15/2025, de 12 de setembre, de la presidenta de les Illes Balears. Contacte: responsabledades@dgmenors.caib.es
Destinatari de dades personals: El servei de famílies de la DG i les entitats que duguin a terme el servei, no cediran les dades personals a tercers, sempre que hi hagi obligació legal o interès legítim d'acord amb el Reglament general de protecció de dades i la Llei orgànica 3/2018.
Termini de conservació de les dades personals: les dades es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat del tractament i per determinar les possibles responsabilitats que se'n puguin derivar. És d'aplicació allò que disposa la normativa d'arxius i documentació de la CAIB.
Decisions automatitzades: No es preveu la presa de decisions automatitzades
Exercici de drets i reclamacions: La persona afectada pel tractament de les dades personals pot exercir els seus drets d'informació, accés, rectificació, supressió, limitació, portabilitat, oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats davant el responsable del tractament esmentat, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la Seu Electrònica de la CAIB (https://www.-caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/3960058/).
Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pot optar per presentar amb caràcter previ una reclamació a la Delegació de Protecció de Dades, que li comunicarà la seva decisió en un termini de dos mesos, o per presentar directament la “Reclamació de tutela de drets” davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).
Delegació de Protecció de Dades: La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència (pg de Sagrera,2,07002 Palma). Contacte: protecciodades@dpd.caib.es).