Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 719136
Gerència d'Urbanisme. Acord de la Junta de Govern Local d'1 d'octubre de 2025 d’aprovació de la modificació del Pla estratègic de subvencions 2024-2026 de l’àrea d’Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La junta de Govern de l'Ajuntament de Palma en sessió de 1 d'octubre de 2025 va adoptar el següent Acord:

Fets

1. El 25 d'octubre de 2023, la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) de l'Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics, el qual recollia la Línia 1 de subvenció per a l'atorgament del Premi Ciutat de Palma “Guillem Sagrera” d'Arquitectura.

2. El 18 de setembre de 2024, la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma va aprovar la modificació del Pla Estratègic de Subvencions (PES) pels exercicis 2024-2026 de l'Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics, Annex 1 de l'Acord, que incloïa la línia destinada a la convocatòria del Premi Ciutat de Palma d'Arquitectura “Guillem Sagrera”, amb caràcter anual, enlloc de cada dos anys. Aquesta modificació fou publicada al BOIB núm. 132, de 8 d'octubre de 2024.

3. El pressupost general de l'Ajuntament de Palma per a l'exercici 2025 preveu, a l'aplicació pressupostària 08 15100 48022, una subvenció nominativa per import de 8.000,00 euros a favor de l'Associació Open House Palma per a la realització del festival OPEN HOUSE PALMA, un esdeveniment arquitectònic i cultural que té com a objectiu obrir la ciutat, l'arquitectura i el patrimoni durant un cap de setmana a l'any, permetent l'accés a espais que normalment estan tancats o desconeguts, amb la finalitat que la ciutadania prengui consciència de l'entorn en què habita.

Fonaments Jurídics 

1. Articles 10 i 22.2 a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Real decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions.

3. Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma.

4. Ordenança Municipal de Subvencions, aprovada per Acord del Ple de 26 de febrer de 2015 (BOIB núm. 35 el 12 de marzo de 2015), modificada per Acord del Ple de 27 d'octubre de 2022 (BOIB 165 de 20 de desembre de 2022).

5. Decret de Batlia núm. 10678 de 10/09/2024, d'organització del Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma.

Mitjançant la present proposta d'Acord es pretén la modificació del PES de l'Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics, pels exercicis 2024-2026, per tal d'incorporar la Línia 2 consistent en la subvenció nominativa per import de 8.000,00 euros a favor de l'Associació Open House Palma per dur a terme el festival OPEN HOUSE PALMA.

És necessària i urgent l'aprovació d'aquesta modificació a fi de poder concedir la subvenció nominativa esmentada abans de la finalització de l'exercici pressupostari vigent. Per aquest motiu, es proposa a la Junta de Govern Local per tal que adopti el següent:

ACORD

Primer. Aprovar la modificació del Pla Estratègic de Subvencions (PES) pels exercicis 2024-2026 de l'Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics, Annex 1 de l'Acord, el qual inclou la línia 2 destinada a una subvenció nominativa per import de 8.000,00 euros a favor de l'Associació Open House Palma per a la realització del festival OPEN HOUSE PALMA, un esdeveniment arquitectònic i cultural de caràcter anual, que s'atorgarà, si escau, abans de la finalització de l'any o un cop celebrat el festival.

 

Segon. Ordenar la publicació del present Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, document signat electrònicament (6 d'octubre de 2025)

La cap de departament de la Gerència d'Urbanisme Montserrat Oliveras Ballarín

 

Àrea

Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics.

Assumpte

Pla Estratègic de Subvencions (PES). Àrea Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics, 2025-2026.

Expedient

GU5S 04. Modificació PES  Àrea Urbanisme,  Habitatge i Projectes Estratègics, 2025-2026. 1124842F

ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Naturalesa jurídica i requisits bàsics

Article 2. Definicions

Article 3. Objectius estratègics o generals

Article 4. Objectius específics o línies de subvenció

 

Línia 1. Premis Guillem Sagrera d'Arquitectura

Línia 2. Subvenció nominativa a favor de Open House Palma per a la realització del Festival Open House Palma

 

Article 5. Justificació i abonament

Article 6. Indicadors d'avaluació del PES

PREÀMBUL

L'administració local, com a prestadora de serveis i immediata interlocutora amb la societat més propera, ha de promoure i estimular totes aquelles iniciatives de caràcter social, cultural i esportives sorgides de la iniciativa col·lectiva. Cal posar les màximes facilitats perquè puguin prosperar tots els projectes promoguts des de la ciutadania i que comporten un benefici i una millora evident per la societat que els envolta.

Un dels mitjans de que disposa l'administració per a la consecució d'aquests objectius es la gestió de les subvencions i aquesta necessita atendre exigències legislatives que afecten la gestió de fons públics, com el principi d'estabilitat pressupostària, i als actuals principis inspiradors de l'actuació pública com són l'eficàcia, l'eficiència i la coordinació administrativa.

L'activitat subvencionadora, que és una espècie dins el gènere de l'activitat de foment, ha estat definida per la doctrina com a un instrument o mitjà per a obtenir determinats resultats i aconseguir uns objectius concrets vinculats a la satisfacció de necessitats públiques, socials o d'interès general.

Aquesta idea de consecució d'objectius d'utilitat pública o interès social també es desprèn de l'article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS) i de l'Exposició de Motius i de l'article 1 de l'Ordenança Municipal de Subvencions, aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015 (BOIB 35 de 13 de març de 2015); fent referència, aquests darrers preceptes, a l'actuació administrativa, en general, i a les subvencions, en particular, respectivament.

D'altra banda, i tractant-se de municipis, l'activitat de foment i, per tant, també l'activitat subvencionadora, només es pot exercir dins l'àmbit de les competències municipals, tal i com disposa la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, circumstància que obliga a identificar el títol atributiu de competència en cada matèria on es pretén projectar aquesta activitat.

És dins d'aquest marc on ha de desplegar el seu paper el Pla Estratègic de Subvencions (PES), concebut per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS); pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el seu reglament (RGS); per la referida l'Ordenança Municipal de Subvencions (OMS), aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015, i per la doctrina del Tribunal Suprem com a aquell document programàtic que, en relació a qualsevol subvenció i amb caràcter previ al seu establiment i regulació, ha de concretar i connectar els objectius i efectes que es pretenen amb el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament; establint alhora sistemes de seguiment i avaluació que permetin conèixer de forma continuada l'estat de la situació.

 

A diferència de l'article 8.1 de la LGS, que es limita a assenyalar un contingut genèric al Pla Estratègic de Subvencions, l'article 12 del RGS fa un exercici de dissociació. Així, les lletres a) i d) de l'apartat 1 mantenen els termes generals definitoris del pla i de la seva avaluació i les lletres b) i c) descendeixen al nivell de les “línies de subvenció”, que constitueixen l'eix on pivota l'estructura del pla, fins el punt que, conforme diu l'apartat 3 del mateix precepte, l'efectivitat d'aquest queda “condicionada a la puesta en práctica de las diferentes líneas de subvención”.

És, doncs, a la “línia de subvenció” on s'han de concretar, entre d'altres elements, els sectors als que s'adreça, els objectius i efectes que es pretenen assolir, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament – inclosa, si escau, l'aportació del propi beneficiari–, el pla d'acció per a posar-la en marxa i els indicadors que permetin fer el seguiment i avaluació.

Sobre la base de les anteriors consideracions i sense necessitat de transcriure total o parcialment els conceptes o els preceptes continguts a la LGS, al RGS o a l'OMS, als quals s'ha d'entendre feta remissió en tot moment llevat que sigui convenient per a la millor comprensió, s'elabora el present Pla Estratègic de Subvencions.

NATURALESA JURÍDICA I REQUISITS BÀSICS

ARTICLE 1. NATURALESA JURÍDICA I REQUISITS BÀSICS.

El PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS (d'ara endavant també PES o Pla) de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma és un instrument de planificació. El seu caràcter és programàtic, no normatiu.

L'aprovació del PES no suposa la generació de cap dret a favor dels potencials beneficiaris, que no podran exigir cap indemnització o compensació en el cas de que el PES no es porti a la pràctica en els propis termes, atès que el PES és fonamentalment un instrument de planificació de polítiques públiques i la seva aprovació no comporta despesa ni contraprestació econòmica a càrrec de l'Ajuntament. El PES queda supeditat anualment als objectius de política econòmica i estabilitat pressupostària que l'Ajuntament determini per a cada exercici.

Així doncs, per a l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla, serà requisit bàsic la inclusió de les consignacions pressupostàries corresponents en els pressupostos anuals, així com l'aprovació de les bases reguladores de la seva concessió, en el marc de les bases d'execució del Pressupostos Municipals i del Patronat.

OBJECTIUS ESTRATÈGICS I OBJECTIUS ESPECÍFICS

ARTICLE 2. DEFINICIONS.

Als efectes continguts en aquest PES, cal establir les següents definicions:

  • S'entén per “objectiu estratègic” o “objectiu general”: el propòsit o la finalitat que, per ser primordial, significativa o rellevant; motiva l'acció subvencionadora.
  • S'entén per “objectiu específic” o “línies de subvenció”: la concreció de l'acció subvencionadora, entesa essencialment com la determinació de: els sectors als quals s'adreça, els objectius i els efectes que es pretenen assolir, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament, el pla d'acció per a posar-la en marxa i els indicadors que permetin fer-ne el seguiment i l'avaluació.
  • S'entén per “efecte”: el resultat o impacte que s'espera obtenir amb l'acció subvencionadora.
  • S'entén per “subvenció”: la disposició, dinerària o en espècie que, reunint els requisits exigits per a ser considerada com a tal, es fa a favor del beneficiari; adopti la denominació específica de subvenció, ajut o qualsevol altra.

ARTICLE 3. OBJECTIUS ESTRATÈGICS O GENERALS.

L'objectiu general del present PES és complementar el del Patronat d'Habitatge en el foment de la participació dels ciutadans de Palma en la rehabilitació dels habitatges i facilitar l'accés i la permanència a un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb recursos econòmics escassos, sempre que es compleixin els requisits que exigeixin les línies de subvenció aprovades a tal fi. A més es preveuen altres línies de subvenció, alguna de les quals involucraria també al Patronat de l'Habitatge però també a Benestar Social o a l'Oficina Antidesnonaments; i altres amb objectius diversos, també vinculats a l'Àrea d'Urbanisme, com són la millora del Paisatge Urbà i la qualitat arquitectònica dels edificis de la ciutat, o la diversificació i millor distribució de les activitats econòmiques.

ARTICLE 4. OBJECTIUS ESPECÍFICS I LÍNIES DE SUBVENCIÓ.

Els OBJECTIUS ESPECÍFICS i les LÍNIES DE SUBVENCIÓ i els efectes que es pretenen assolir durant el període 2025- 2026 són els següents:

 

LÍNIA 1. SUBVENCIÓ PER A L'ATORGAMENT DELS PREMIS GUILLEM SAGRERA D'ARQUITECTURA

Seguint la línia d'actuació dels darrers anys, des de l'Àrea d'Urbanisme, es preveu la concessió del Premi “Guillem Sagrera” 2025, per al millor projecte arquitectònic realitzat a Palma durant l'any previ a la concessió del premi. .

Objectiu: promocionar, impulsar i reconèixer la tasca dels projectistes i directors de l'execució material, arquitectes, arquitectes tècnics, enginyers en edificació, i graduats en edificació que en el desenvolupament del seu treball hagin fet les aportacions més valuoses per Palma en els dos darrers anys.

Efectes: fomentar la creativitat, l'originalitat i la innovació per aconseguir millorar, mitjançant aquests incentius, la qualitat arquitectònica dels edificis de la ciutat; edificis que van conformant el paisatge urbà, espai a on es desenvolupa la vida tant dels ciutadans com dels visitants.

Temporalitat: aquesta subvenció tindrà un caràcter anual, amb l'objectiu de premiar les obres construïdes els anys anteriors.

Beneficiaris: les subvencions aniran adreçades a aquells projectistes i directors de l'execució material.

Quantia: 15.000 euros, sempre supeditada als objectius d'estabilitat pressupostària i de programació pressupostària plurianual o anual, segons sigui el cas.

LÍNIA 2. SUBVENCIÓ NOMINATIVA A FAVOR DE OPEN HOUSE PALMA PER A LA REALITZACIÓ DEL FESTIVAL OPEN HOUSE PALMA

Objectiu: L'objectiu principal d'aquesta subvenció és difondre i posar en valor el patrimoni arquitectònic de la ciutat de Palma, fomentant el coneixement i l'apreciació de la seva arquitectura i urbanisme per part de la ciutadania en general. Així mateix, es pretén sensibilitzar la comunitat sobre la importància de conservar i protegir aquest patrimoni com a element essencial de la identitat de la ciutat.

Efectes: l'augment de l'accés a la cultura i el coneixement de l'arquitectura i l'urbanisme de Palma. La celebració anual del festival permetrà, a més, millorar la conservació i protecció dels elements arquitectònics de la ciutat, amb l'objectiu de garantir la seva preservació per a les futures generacions. A través de l'obertura d'espais emblemàtics i sovint desconeguts per a la ciutadania, s'incrementarà la consciència sobre la rellevància del patrimoni arquitectònic i la necessitat de preservar-lo.

Temporalitat: Aquesta subvenció tindrà un caràcter anual, amb la finalitat de garantir la realització i organització del festival OPEN HOUSE PALMA, un esdeveniment arquitectònic i cultural que té lloc durant un cap de setmana a l'any. El festival permetrà obrir la ciutat, l'arquitectura i el patrimoni de Palma a la ciutadania, facilitant l'accés a espais que habitualment estan tancats o que són poc coneguts, per tal que els ciutadans puguin agafar consciència del seu entorn urbà i apreciar la riquesa arquitectònica de la ciutat.

Beneficiaris: El beneficiari de la subvenció nominativa serà l'Associació Cultural Open House Palma, entitat responsable de la realització, organització i gestió del Festival.

Quantia: La quantia de la subvenció és de 8.000,00 euros, sempre que es respectin els objectius d'estabilitat pressupostària establerts i es contemplin les previsions d'aquesta subvenció en el Pressupost General de l'Ajuntament de Palma, així com en la programació pressupostària plurianual o anual, segons correspongui en cada cas.

ARTICLE 5. JUSTIFICACIÓ I ABONAMENT.

D'acord amb la LGS, el RGS i l'OMS, les modalitats de justificació i abonament dels ajuts quedaran establerts a les bases i programes de les subvencions d'acord a la normativa abans referida i en funció de les característiques del tipus d'activitat subvencionable.

La justificació i l'abonament de la subvenció nominativa a favor d'Open House es regularan mitjançant el conveni que es subscrigui, de conformitat amb el que disposen els articles 22 i 28 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com l'article 20 de l'ordenança municipal reguladora de les subvencions esmentada anteriorment. També serà d'aplicació la normativa relativa a les subvencions i les disposicions sobre convenis establertes a la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic. D'acord amb l'article 48 de la Llei 40/2015, quan el conveni impliqui una subvenció, haurà de complir els requisits establerts per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com amb la normativa autonòmica de desplegament que, si escau, sigui aplicable.

ARTICLE 6. INDICADORS D'AVALUACIÓ DEL PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS.

Per tal de poder realitzar l'avaluació del present PES, a continuació es defineixen els indicadors a partir del quals es realitzarà un INFORME D'AVALUACIÓ del desenvolupament i resultats del PES i es prendran les mesures de millora que es considerin adients, d'acord amb els objectius i els resultats esperats.

LÍNIA 1. SUBVENCIONS PER A L'ATORGAMENT DELS PREMIS GUILLEM SAGRERA D'ARQUITECTURA

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre d'obres presentades

Indicador 2

Interès de les obres presentades

 

Resultats previstos 1

Indicador 1

Valoració social (tècnics, promotors, ciutadania) de les bones pràctiques arquitectòniques

Indicador 2

Millora de la qualitat arquitectònica a la ciutat

LÍNIA 2. SUBVENCIÓ NOMINATIVA A FAVOR DE OPEN HOUSE PER A PER A LA REALITZACIÓ DEL FESTIVAL OPEN HOUSE PALMA

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre d'edificis i espais inclosos en el Festival Open House Palma

Indicador 2

Nombre de visitants

 

Resultats previstos 1

Indicador 1

Valoració social (tècnics, promotors, ciutadania) del festival Open House Palma

Indicador 2

Millora de la qualitat arquitectònica a la ciutat

Un cop finalitzada la vigència del Pla, i abans de l'elaboració del següent, el Regidor haurà de presentar a la Junta de Govern i a l'òrgan adient de la Regidoria d'Hisenda, la MEMÒRIA en la que es reflecteixi el grau de compliment del Pla, la seva eficàcia i eficiència en l'assoliment dels objectius i efectes pretesos, juntament amb les conclusions obtingudes.

El control i avaluació dels resultats derivats de l'aplicació del PES serà realitzat amb la valoració dels indicadors quantitatius proposats.

Juntament amb els informes anuals, es proposarà, si escau, la continuació, substitució o modificació de determinats criteris, punts o objectius de les bases de cadascuna de les línies de subvenció amb la finalitat de millorar l'eficàcia i eficiència en relació a l'assoliment dels objectius plantejats. Les millores recollides seran incorporades, doncs, al proper Pla Estratègic de l´Àrea d'Urbanisme.