Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA
Núm. 732334
Convocatòria de subvencions per a la rehabilitació d'elements patrimonials 2025 – Expedient núm. 1348/2025
Versió PDF
Codi BDNS: 861766
Mitjançant Resolució d'Alcaldia núm. 1200, de data 09/10/2025, es va aprovar les bases reguladores que han de regir la «Convocatòria de subvencions per a la rehabilitació d'elements patrimonials 2025», que es transcriuen a continuació:
BASES REGULADORES DE LA CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA REHABILITACIÓ D'ELEMENTS PATRIMONIALS 2025
1. Legislació aplicable
Aquestes subvencions es regiran pel que s'estableix en la present convocatòria; en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions; en el Reglament General de la Llei de Subvencions aprovat per Reial decret 886/2006, de 21 de juliol; en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques; en el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques; i en les restants normes de dret administratiu que si és el cas siguin aplicables, i en defecte d'això, les normes de dret privat.
El procediment per a l'atorgament de les subvencions previstes en aquestes bases serà el de concurrència pública no competitiva, sobre la base de l'ordre cronològic de presentació de sol·licitud.
2. Crèdit pressupostari
Els crèdits pressupostaris als quals s'imputen aquestes subvencioni corresponen a la partida pressupostària 3360.48900 del Pressupost Municipal del 2025. La quantia màxima destinada a la present convocatòria ascendeix a 30.000 €.
3. Objecte i finalitat de la subvenció
L'objecte d'aquesta línia de subvencions és impulsar la recuperació d'elements etnològics i arquitectònics de valor patrimonial situats en el terme municipal de Sant Joan de Labritja, amb independència de la classificació urbanística del sòl en el qual se situïn. Per tant, seran subvencionables les actuacions realitzades tant en sòl rústic com en sòl urbà. La finalitat de la subvenció és promoure la conservació, restauració i millora d'elements patrimonials construïts amb materials i tècniques tradicionals, fonamentalment en les següents tipologies:
- Opció 1. Elements del paisatge rural tradicional:
- Opció 2. Elements vinculats a l'aigua i elements tradicionals:
4. Persones beneficiàries
Es consideraran persones beneficiàries i podran acollir-se a les ajudes de Rehabilitació d'Elements Patrimonials, els propietaris de la finca en la qual es faci l'actuació en l'acabo municipal de Sant Joan de Labritja. Siguin persones físiques o jurídiques, o comunitats de veïns.
Queden excloses obres per a usos no agraris, com a ús de pedra en habitatges, piscines, enjardinaments i aparcaments, entre altres.
No podrà ser beneficiaris aquells que realitzin la rehabilitació patrimonial en una finca dedicada a activitats d'agroturisme, turisme rural o altres vinculats que percebin un benefici econòmic.
5. Requisits i incompatibilitats
5.1. Per a obtenir la condició de persones beneficiàries de les subvencions, les persones físiques, les jurídiques i les comunitats de veïns sol·licitants han de complir els següents requisits:
5.2. La percepció d'aquestes subvencions és compatible amb la percepció de subvencions procedents d'altres fonts, públiques o privades, sempre que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, no se superi el cost total de l'actuació subvencionada. Expressament, és compatible amb altres subvencions sol·licitades per a obres de rehabilitació d'elements patrimonials, sempre que s'incloguin actuacions que s'ajustin a fi d'aquestes bases reguladores.
5.3. Les actuacions indicades seran objecte de subvenció si es compleixen els següents requisits:
a. Totes les intervencions s'han de dur a terme respectant les tècniques i els materials originals.
b. Als elements de pedra en sec no s'admetrà l'ús de cap mena de morter, ciment o formigó.
c. La memòria explicativa haurà d'incloure la següent informació:
d. Conservar els documents justificatius dels treballs, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
6. Quantia de la subvenció
6.1. L'import de subvenció per propietari es fixarà de la manera següent:
6.2. L'import de la subvenció concedida no podrà ser en cap cas d'una quantitat que aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar la persona beneficiària.
6.3. La concessió de les ajudes contemplades en la present convocatòria se subjectarà als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, així com l'eficàcia en el compliment d'objectius i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.
6.4. Excepcionalment, per a esgotar el crèdit disponible, la Comissió Avaluadora podrà prorratejar la quantitat econòmica a percebre per cada beneficiari en la mateixa proporció entre tots els beneficiaris, podent-se incrementar l'import màxim establert.
7. Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables els que de manera inequívoca responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessaris per a aquesta i es duguin a terme en el termini i les condicions que determinen aquestes bases reguladores, d'acord amb l'article 31 de la Llei 38/2003. Els béns o serveis subvencionats no poden superar en cap cas el valor de mercat. L'IVA és subvencionable sempre que el beneficiari acrediti, mitjançant declaració responsable que no el recupera ni el compensa.
8. Resolució del procediment
8.1. L'Alcaldia serà l'òrgan competent per a la instrucció i resolució de la concessió de les ajudes. Una vegada comprovada la documentació presentada obrant en l'expedient i l'informe de l'òrgan col·legiat (Comissió Avaluadora), l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que es notificarà als interessats mitjançant publicació en el tauler d'edictes de la Corporació i, si és el cas, en la pàgina web municipal (www.santjoandelabritja.com) atorgant un termini de 10 dies hàbils, des de la seva publicació en el tauler d'edictes de l'Ajuntament, per a formular al·legacions.
8.2. La resolució definitiva, que serà aprovada per l'Alcaldia, a proposta de la Comissió Avaluadora, serà motivada i expressarà el sol·licitant o la relació de sol·licitants als quals es concedeix la subvenció i la quantitat atorgada. Així mateix es farà constar de manera expressa la desestimació de la resta de sol·licituds.
8.3. Finalitzat el termini a què es refereix l'apartat primer, es dictarà resolució definitiva que esgotarà la via administrativa. La llista definitiva s'exposarà en els taulers d'anuncis esmentats així com en la pàgina web suplint les notificacions individuals i serà publicada en el Butlletí Oficial de les illes Balears (BOIB), de conformitat amb l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, del 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions i l'article 26 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
8.4. La Comissió Avaluadora estarà formada per:
9. Termini de presentació i documentació
9.1. Les sol·licituds es formularan en el model que figura com a Annex d'aquesta convocatòria. Es dirigiran a l'Alcaldessa de l'Ajuntament, i es presentaran en el Registre d'entrada de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans assenyalats en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el termini de 20 dies naturals a comptar de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial dels Illes Balears. La signatura i presentació de la sol·licitud comporta la plena acceptació d'aquestes bases reguladores i porta implícita l'autorització a l'òrgan gestor per a comprovar, d'ofici, totes les dades contingudes en ella. 9.2. Tots els sol·licitants han d'annexar a la sol·licitud emplenada d'acord amb el formulari signat la documentació següent:
- Annex. Model de sol·licitud de la subvenció. Serà emplenat i signat per l'interessat o representant legal d'aquest.
- Fotocòpia del DNI de l'interessat o del representant legal de l'entitat o associació sol·licitant de la subvenció.
- Memòria descriptiva de l'element patrimonial a restaurar. Aquest document pot ser redactat pel sol·licitant de l'ajuda, haurà d'estar signada i ha d'incloure les dades següents:
- Certificat de titularitat bancària en el qual s'acrediti el número de compte corrent on ha d'ingressar-se la subvenció.
- Document acreditatiu de la propietat de l'immoble corresponent d'acord amb la normativa vigent (nota simple registral, certificat de domini i càrregues, escriptura de propietat, etc.).
- Documentació justificativa de la despesa realitzada:
- Opció 1. Elements del paisatge rural tradicional:
S'aportarà una sol·licitud de visita per part dels Serveis Tècnics Municipals aportant documentació fotogràfica amb data signada de l'actuació finalitzada.
- Opció 2. Elements vinculats a l'aigua i elements tradicionals:
- Factura, en la qual haurà de constar:
Núm. de factura.
Concepte de pagament.
Import.
Data.
NIF del client (beneficiari de la subvenció).
NIF del proveïdor.
Nom i cognoms o raó social.
- Rebut, en el qual haurà de constar:
Segell de l'empresa.
Núm. de rebut.
Concepte de pagament.
Import.
Data.
NIF del client (beneficiari de la subvenció).
NIF del proveïdor.
Nom i cognoms o raó social.
- Justificant bancari de la transferència on figuri:
Data.
Núm. de factura, rebut i/o concepte.
Import
No s'admetran com a documents justificatius de la despesa realitzada per a l'OPCIÓ 2, els següents: albarans, factures proforma, fulles de comanda, tiquets.
- Certificat d'estar al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).
- Certificat d'estar al corrent de pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.
La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi a la sol·licitud de subvencions deixen sense efecte aquest tràmit, des del moment en què es coneguin i prèvia audiència a la persona interessada, i, en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sense perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió.
Les sol·licituds dels interessats acompanyaran els documents i informacions determinats en la norma o convocatòria, tret que els documents exigits ja estiguessin en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant, o hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració. L'administració actuant podrà consultar o recaptar aquests documents tret que l'interessat s'oposés a això. No cabrà l'oposició quan l'aportació del document s'exigís en el marc de l'exercici de potestats sancionadores o d'inspecció.
Si la sol·licitud i/o la documentació presentada tingués algun defecte, faltés documentació o es volguessin fer al·legacions, les persones interessades disposaran d'un termini de 10 dies hàbils per a esmenar-lo i s'adverteix que, en el cas de no fer-lo, es consideraran desestimades les peticions, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la LPAC.
10. Resolució definitiva
La resolució definitiva serà aprovada per l'Alcaldia a proposta de la Comissió Avaluadora en el termini màxim d'1 mes, una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i esmena d'errors. Aquesta resolució serà publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
11. Fi de la via administrativa
L'acte de resolució de la subvenció esgota la via administrativa.
D'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, contra aquesta resolució podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant l'Alcaldia d'aquest Ajuntament, en el terme d'un mes a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació, o bé directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Joan de Labritja (10 d'octubre de 2025)
L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí