Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA
Núm. 732326
Convocatòria de subvencions per a la retirada de materials d'aïllament i de construcció que continguin amiant 2025 – Expedient núm. 1347/2025
Versió PDF
Codi BDNS: 861762
Mitjançant Resolució d'Alcaldia núm. 1199, de data 09/10/2025, es va aprovar les bases reguladores que han de regir la «Convocatòria de subvencions per a la retirada de materials d'aïllament i de construcció que continguin amiant 2025», que es transcriuen a continuació:
BASES REGULADORES DE LA CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA RETIRADA DE MATERIALS D'AÏLLAMENT I DE CONSTRUCCIÓ QUE CONTINGUIN AMIANT 2025
1. Legislació aplicable
Aquestes subvencions es regiran pel que s'estableix en la present convocatòria; en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions; en el Reglament General de la Llei de Subvencions aprovat per Reial decret 886/2006, de 21 de juliol; en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques; en el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques; i en les restants normes de dret administratiu que si és el cas siguin aplicables, i en defecte d'això, les normes de dret privat.
El procediment per a l'atorgament de les subvencions previstes en aquestes bases serà el de concurrència pública no competitiva, sobre la base de l'ordre cronològic de presentació de sol·licitud.
2. Crèdit pressupostari
Els crèdits pressupostaris als quals s'imputen aquestes subvencions corresponen a la partida pressupostària 1621.48900 del Pressupost Municipal del 2025. La quantia màxima destinada a la present convocatòria ascendeix a 5.000 €.
3. Objecte i finalitat de la subvenció
L'objecte d'aquesta línia de subvencions és fomentar la retirada en origen de residus de materials d'aïllament i de construcció que continguin amiant, situats en el terme municipal de Sant Joan de Labritja, així com garantir la seva correcta gestió. La finalitat és assegurar que aquesta retirada es realitzi en condicions òptimes, contribuint a la millora ambiental i a la reducció del risc que l'amiant representa per a la salut pública.
4. Persones beneficiàries
Es consideraran persones beneficiàries i podran acollir-se a les ajudes per a la retirada i gestió dels residus d'amiant els propietaris de béns immobles que continguin elements constructius amb aquest material i que impulsin el seu desamiantat, ja siguin persones físiques, jurídiques o comunitats de propietaris.
5. Requisits i incompatibilitats
5.1. Per a obtenir la condició de persones beneficiàries de les subvencions, les persones físiques, les jurídiques i les comunitats de veïns sol·licitants han de complir els següents requisits:
5.2. La percepció d'aquestes subvencions és compatible amb la percepció de subvencions procedents d'altres fonts, públiques o privades, sempre que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, no se superi el cost total de l'actuació subvencionada. Expressament, és compatible amb altres subvencions sol·licitades per a obres de rehabilitació integral d'immobles que incloguin la retirada i gestió de residus de materials d'aïllament i de la construcció, sempre que s'incloguin actuacions que s'ajustin a fi d'aquestes bases reguladores.
5.3. Les actuacions indicades seran objecte de subvenció si es compleixen els següents requisits:
Disposar en el moment de la sol·licitud d'un pressupost o factura, emès per una empresa inscrita en el Registre d'empreses amb el risc d'amiant (RERA), a nom del sol·licitant, on consti l'adreça de l'immoble objecte de la subvenció.
Retirar l'amiant mitjançant les empreses inscrites en el Registre d'empreses amb el risc d'amiant (RERA).
Que el destí dels residus d'amiant sigui una empresa gestora de residus inscrita en el Registre de producció i gestió de residus de les Illes Balears per a gestionar residus d'amiant i que estigui situada a les Illes Balears.
Tramitar la documentació de control i seguiment necessària per a gestionar els residus d'amiant segons el Reial decret 553/2020, de 2 de juny, que regula el trasllat de residus.
Que els residus d'amiant provinguin de la construcció i demolició, amb els següents codis de la Llista europea de residus (LER):
17 RESIDUS DE LA CONSTRUCCIÓ I DEMOLICIÓ
- 170601: Materials d'aïllament que contenen amiant (Perillós).
- 170605: Materials de construcció que contenen amiant (Perillós).
6. Quantia de la subvenció
6.1. L'import de subvenció serà fixada a raó de 20 € per m² de coberta d'amiant (fins a un import màxim de 500 €).
6.2. L'import de la subvenció concedida no podrà ser en cap cas d'una quantitat que aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar la persona beneficiària.
6.3. La concessió de les ajudes contemplades en la present convocatòria se subjectarà als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, així com l'eficàcia en el compliment d'objectius i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.
6.4. Excepcionalment, per a esgotar el crèdit disponible, la Comissió Avaluadora podrà prorratejar la quantitat econòmica a percebre per cada beneficiari en la mateixa proporció entre tots els beneficiaris, podent-se incrementar l'import màxim establert.
7. Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables els que de manera inequívoca responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessaris per a aquesta i es duguin a terme en el termini i les condicions que determinen aquestes bases reguladores, d'acord amb l'article 31 de la Llei 38/2003. Els béns o serveis subvencionats no poden superar en cap cas el valor de mercat. Específicament, la despesa subvencionable abasta els conceptes de retirada, transport i tractament dels residus de materials d'aïllament i de la construcció que continguin amiant i, si és el cas, de mitjans auxiliars. Es considera subvencionable el desamiantatge d'edificacions, incloent-hi la manipulació i retirada dels residus d'amiant procedents de la construcció efectuades per empreses inscrites en el Registre d'empreses amb el risc d'amiant (RERA), així com el seu transport i el tractament dels residus d'amiant mitjançant les empreses inscrites en el Registre de producció i gestió de residus de les Illes Balears. En cas que l'empresa inscrita en el RERA sigui la sol·licitant de la subvenció, només serà subvencionable la despesa corresponent al cost d'entrada/disposició al dipòsit controlat degudament autoritzat. A aquest efecte, es consideren despeses realitzades els que hagin estat efectivament pagats amb anterioritat a la finalització del període de justificació. No es consideren despeses subvencionables els materials d'obra i construcció emprats per a substituir la funció que feia l'amiant retirat en l'immoble.
8. Resolució del procediment
8.1. L'Alcaldia serà l'òrgan competent per a la instrucció i resolució de la concessió de les ajudes. Una vegada comprovada la documentació presentada obrant en l'expedient i l'informe de l'òrgan col·legiat (Comissió Avaluadora), l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que es notificarà als interessats mitjançant publicació en el tauler d'edictes de la Corporació i, si és el cas, en la pàgina web municipal (www.santjoandelabritja.com) atorgant un termini de 10 dies hàbils, des de la seva publicació en el tauler d'edictes de l'Ajuntament, per a formular al·legacions.
8.2. La resolució definitiva, que serà aprovada per l'Alcaldia, a proposta de la Comissió Avaluadora, serà motivada i expressarà el sol·licitant o la relació de sol·licitants als quals es concedeix la subvenció i la quantitat atorgada. Així mateix es farà constar de manera expressa la desestimació de la resta de sol·licituds.
8.3. Finalitzat el termini a què es refereix l'apartat primer, es dictarà resolució definitiva que esgotarà la via administrativa. La llista definitiva s'exposarà en els taulers d'anuncis esmentats així com en la pàgina web suplint les notificacions individuals i serà publicada en el Butlletí Oficial de les illes Balears (BOIB), de conformitat amb l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, del 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions i l'article 26 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
8.4. La Comissió Avaluadora estarà formada per:
9. Termini de presentació i documentació
9.1. Les sol·licituds es formularan en el model que figura com a Annex d'aquesta convocatòria. Es dirigiran a l'Alcaldessa de l'Ajuntament, i es presentaran en el Registre d'entrada de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans assenyalats en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el termini de 20 dies naturals a comptar de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial dels Illes Balears. La signatura i presentació de la sol·licitud comporta la plena acceptació d'aquestes bases reguladores i porta implícita l'autorització a l'òrgan gestor per a comprovar, d'ofici, totes les dades contingudes en ella. 9.2. Tots els sol·licitants han d'annexar a la sol·licitud emplenada d'acord amb el formulari signat la documentació següent:
Dades del beneficiari (nom, cognoms, NIF).
Direcció de l'obra.
Característiques de l'immoble.
Descripció de les obres per realitzar i dels elements d'amiant a retirar.
Nom de l'empresa RERA que realitza les obres.
NIF de l'empresa RERA que realitza les obres.
Indicació dels metres quadrats d'amiant a retirar.
Fotografies dels elements d'amiant a retirar.
Factura, en la qual haurà de constar:
Rebut, en el qual haurà de constar:
Justificant bancari de la transferència on figuri:
No s'admetran com a documents justificatius de la despesa realitzada, els següents: albarans, factures proforma, fulles de comanda, tiquets.
La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi a la sol·licitud de subvencions deixen sense efecte aquest tràmit, des del moment en què es coneguin i prèvia audiència a la persona interessada, i, en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sense perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió.
Les sol·licituds dels interessats acompanyaran els documents i informacions determinats en la norma o convocatòria, tret que els documents exigits ja estiguessin en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant, o hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració. L'administració actuant podrà consultar o recaptar aquests documents tret que l'interessat s'oposés a això. No cabrà l'oposició quan l'aportació del document s'exigís en el marc de l'exercici de potestats sancionadores o d'inspecció.
Si la sol·licitud i/o la documentació presentada tingués algun defecte, faltés documentació o es volguessin fer al·legacions, les persones interessades disposaran d'un termini de 10 dies hàbils per a esmenar-lo i s'adverteix que, en el cas de no fer-lo, es consideraran desestimades les peticions, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la LPAC.
10. Resolució definitiva
La resolució definitiva serà aprovada per l'Alcaldia a proposta de la Comissió Avaluadora en el termini màxim d'1 mes, una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i esmena d'errors. Aquesta resolució serà publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
11. Fi de la via administrativa
L'acte de resolució de la subvenció esgota la via administrativa.
D'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, contra aquesta resolució podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant l'Alcalde d'aquest Ajuntament, en el terme d'un mes a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació, o bé directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Joan de Labritja (signat electrònicament: 10 d'octubre de 2025)
L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí