Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 720518
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 22 de setembre de 2025, relatiu a les bases que regeixen la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (OPAS) i la convocatòria corresponent a l’any 2025 (exp. 3203-2025-000001)
Versió PDF
1. El Consell Insular de Menorca va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) per l'any 2025 per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de novembre de 2024 (BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és un ajut per les organitzacions professionals agràries.
S'ha detectat una errada en el PES en relació amb la convocatòria d'ajuts a les organitzacions professionals agràries. Concretament, s'indica un pressupost previst de 85.000 €, quan, en realitat, la partida 2.41200.4890000, del Programa d'Agricultura, disposa d'un crèdit de 95.000 €.
A efectes de la correcta tramitació i execució del procediment, es proposarà la corresponent correcció del Pla Estratègic de Subvencions, de manera que reflecteixi la disponibilitat efectiva de crèdit.
2. L'objecte d'aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l'illa de Menorca (OPAS), l'assessorament als seus associats, així com l'organització de la gestió dels residus agrícoles de les explotacions, des del dia 1 de gener fins al 31 de desembre de l'any en curs.
3. Les OPAS disposen d'unes estructures consolidades que els permeten dur a terme una coordinació més efectiva amb el sector agropecuari, actuar com a interlocutores davant les administracions públiques i proporcionar informació rellevant per al disseny i l'avaluació de les polítiques agràries i ramaderes que impulsen les administracions públiques.
4. En l'àmbit de Menorca, les OPAS exerceixen funcions essencials com la representació, defensa i coordinació dels interessos econòmics i professionals dels seus associats, tant en l'àmbit insular com autonòmic. Aquesta tasca resulta imprescindible per garantir la cohesió del sector, la transmissió de necessitats i propostes, i la seva participació activa en els processos de decisió pública.
5. La base competencial d'aquesta convocatòria és en la normativa següent:
— L'article 2.2 de la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, diu que són funcions dels consells insulars de Menorca i Formentera, que poden desenvolupar en el seu àmbit territorial, entre d'altres, les actuacions en matèria d'agricultura i ramaderia.
— L'article 70.12 de la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, determina les competències pròpies dels consells insulars, entre les quals hi ha l'agricultura, la ramaderia i la pesca.
— L'article 73 de l'esmentada llei diu que correspon als consells insulars, en les matèries que l'Estatut els atribueix com a pròpies, l'exercici de l'activitat de foment.
6. El Departament d'Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca té interès a donar suport al sector agrari i ramader de l'illa, per la seva importància econòmica, social i mediambiental. El sector agrari de Menorca constitueix un pilar fonamental per a la conservació del paisatge, la gestió sostenible del territori i la preservació del patrimoni cultural vinculat al món rural.
En aquest context, les OPAS són agents clau, ja que contribueixen a millorar la formació i capacitació dels professionals del camp, ofereixen serveis tècnics i d'assessorament als agricultors i ramaders, afavoreixen la modernització i competitivitat de les explotacions i canalitzen la representació i defensa dels interessos del sector davant les administracions.
7. Per aquests motius, es considera necessari establir una línia d'ajuts destinada a les OPAS de Menorca que permeti donar continuïtat i reforçar la seva activitat, amb la finalitat de fomentar la millora de la capacitació professional, enfortir la representació col·lectiva i contribuir al desenvolupament i modernització del sector agrari de l'illa.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;
El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyora Reynés Calvache, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández, senyor Pons Torres i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta el següent
ACORD
Primer. Modificar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per l'any 2025, que va ser aprovat per acord del Consell Executiu del CIM reunit en sessió de caràcter extraordinari de dia 22 de novembre de 2024 (BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024), en el que fa referència a la línia d'ajuts a les organitzacions professionals agràries que ha de figurar amb un pressupost previst de 95.000 €.
Segon. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (OPAS) corresponent al període comprès entre el dia 1 de gener i el 31 de desembre de 2025, i que es transcriuen a continuació (annex I).
Tercer. Aprovar simultàniament la convocatòria dels ajuts corresponent a l'any 2025, que es regeixen per les bases esmentades anteriorment i d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall:
|
Aplicació |
Quantia màxima |
|
2.41200.4890000 Ajuts associacions professionals agràries |
85.500 € |
|
De la partida que es determini en el pressupost del CIM per l'any 2026 |
9.500 € |
|
Total |
95.000 € |
L'aportació de l'any 2026 resta condicionada a la cobertura pressupostària futura segons l'aprovació del pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2026.
b) L'import individual màxim de l'ajut per OPA és de 39.000 €.
c) El termini de presentació de sol·licituds és de vint dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
d) La instructora d'aquest expedient és la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i enginyera tècnica agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals.
e) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:
Presidenta:
— María Antonia Taltavull Fernández, consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals.
Vocals:
— Alicia Martí Pons, directora insular d'Economia.
— Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i enginyera tècnica agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals.
— Miquel Lopesino Chacón, tècnic agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals.
— Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió a l'AGA d'Economia del Departament d'Economia i Serveis Generals.
Secretari/ària:
— Un/a funcionari/ària del Departament.
Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre aquesta convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les organitzacions professionals agràries de Menorca
1. Objecte
El Pla Estratègic de Subvencions (PES) per a l'exercici 2025, aprovat pel Consell Executiu reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de novembre de 2024 (BOIB núm. 161 de 12 de desembre de 2024), estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies incloses en aquest PES és un ajut per les organitzacions professionals agràries (OPAS). L'efecte previst d'aquests ajuts és millorar la capacitació dels professionals del sector agrari i, alhora, contribuir al desenvolupament i a la modernització d'aquest sector mitjançant els serveis que ofereixen les OPAS.
L'objecte d'aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les OPAS de l'illa de Menorca, per l'assessorament als seus associats, així com per l'organització de la gestió dels residus agrícoles de les explotacions des del dia 1 de gener fins al 31 de desembre de l'any en curs.
2. Finalitat
Promocionar les actuacions pròpies de les associacions professionals agràries en matèria de representació del col·lectiu, d'informació, d'assessorament, de gestió d'ajuts a les explotacions agràries i d'organització de la gestió dels residus agrícoles de les explotacions.
3. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.
4. Activitats subvencionades: requisits i condicions
1. Són objecte de subvenció les activitats següents:
a) Despeses de manteniment de la mateixa organització.
b) Desenvolupament de la funció representativa dels interessos socioeconòmics dels seus associats.
c) Publicació del mitjà de comunicació de l'organització dirigida principalment als seus afiliats, tant si és impresa com si és digital.
d) Assessorament i gestió d'ajuts a les explotacions agràries per millorar el servei als seus associats.
e) Organització de la gestió de residus agrícoles a les explotacions.
2. Les OPAS que sol·licitin aquest ajut podran dur a terme qualsevol de les activitats esmentades a l'apartat 1 d'aquesta base, sempre que es justifiqui l'activitat esmentada a l'apartat e. En el cas que aquesta activitat no comporti despeses, igualment s'ha de detallar a la memòria les accions executades.
Les activitats abans relacionades s'han de dur a terme des del dia 1 de gener fins al 31 de desembre de l'any en curs.
3. Els beneficiaris d'aquests ajuts poden subcontractar totalment l'activitat subvencionada amb tercers d'acord amb l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i amb l'article 68 de l'RD 87/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003.
4. Són despeses subvencionables:
— Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres, electricitat, telèfon i neteja.
— Nòmines dels treballadors de l'organització.
— Material fungible d'oficina.
— Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior.
— Subscripció a publicacions relacionades amb l'activitat de l'organització.
— Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de Menorca.
— Assistència dels representants a reunions convocades a Menorca, mitjançant convocatòria oficial i amb acta de la sessió en què consti l'assistència.
— Despeses d'assessorament al personal propi i/o als seus associats, realitzat per tècnics especialitzats.
— Despeses d'assessoria fiscal.
— Despeses per a informació i comunicació.
— Despeses d'organització de la gestió de residus agrícoles.
5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.
6. Requisits dels beneficiaris
1. Poden sol·licitar la subvenció les organitzacions professionals agràries legalment constituïdes que tenguin el domicili social i àmbit d'actuació dins del territori de Menorca i un funcionament intern real i democràtic.
2. En aquest sentit, queden excloses d'aquest procediment de concurrència competitiva les organitzacions que no facin els processos electorals prevists en els seus estatuts.
3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
c) De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o gènere.
7. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.
Es considera vàlida la darrera sol·licitud presentada, la qual preval sobre qualsevol sol·licitud prèvia.
2. D'acord amb l'article 28.2 de l'LPACAP, els interessats no estan obligats a aportar documents que hagi elaborat qualsevol Administració, independentment del fet que la presentació dels documents esmentats tengui caràcter preceptiu o facultatiu en el procediment de què es tracti, sempre que l'interessat hagi expressat el consentiment perquè es consultin o sol·licitin. Es presumeix que la consulta o l'obtenció és autoritzada pels interessats llevat que al procediment hi consti la seva oposició expressa o que la llei especial aplicable requereixi un consentiment exprés. En absència d'oposició de l'interessat, les administracions públiques han de sol·licitar els documents electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte. Quan es tracti d'informes preceptius ja elaborats per un òrgan administratiu diferent del que tramita el procediment, aquests s'han de remetre en el termini de deu dies a comptar de la sol·licitud. Complert aquest termini, s'ha d'informar l'interessat que pot aportar aquest informe o esperar que el remeti l'òrgan competent.
D'acord amb l'article 28.3 i l'article 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Còpia de l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.
b) Certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda.
c) Document de designació d'un representant.
d) Si fos necessari de conformitat amb els estatuts, s'ha d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda.
e) Còpia del document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF) i del seu representant.
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 10.1 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005) (annex II).
g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions; vegeu l'annex I). El sol·licitant ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca (aquest aspecte s'ha de comprovar d'ofici pel Consell Insular de Menorca).
h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o el representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades, per dur a terme la mateixa activitat (annex III).
i) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
Documentació específica
j) Certificat emès pel secretari de l'organització en què constin el nombre d'afiliats en actiu fins al 31 de desembre de l'any anterior i que estiguin al corrent del pagament de la quota a l'organització.
k) Memòria i pressupost de les actuacions que s'han de dur a terme.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, c, e i i en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els consentiments esmentats només es consideren atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 3 de la base 7 s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015.
Si alguna OPA presenta la sol·licitud presencialment, se la requerirà per tal que ho esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. Despeses subvencionables
1. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
2. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base 13 (justificació de les despeses).
3. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte, les següents:
— Despeses que no compleixin els requisits de l'objecte d'aquesta convocatòria (base 1).
— Les despeses l'import de les quals s'hagi de pagar a un preu superior de mercat.
— Les despeses financeres.
— Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació i els impostos sobre la renda.
— Les assegurances.
— Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis d'àpats o altres de similars.
4. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (article 4.3 RD 81/2015).
5. En actuacions que s'iniciïn amb posterioritat a la publicació d'aquesta convocatòria, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quantitats establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per al contracte menor, el sol·licitant s'obliga a sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o que prestin el servei. Cal justificar que la tria entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació, ha recaigut en l'empresa més adequada segons criteris d'eficiència i economia.
9. Determinació de l'import de la subvenció
1. S'han de seleccionar totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.
2. Per a les despeses de lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres, electricitat, telèfon, neteja i material fungible d'oficina: se subvenciona un 100 % de les despeses presentades sota aquest concepte fins a 45,00 € per afiliat que estigui al corrent del pagament de la quota de l'any anterior a l'organització.
3. Despeses de personal (nòmines, seguretat social i IRPF dels treballadors): se subvenciona un 80 % de la despesa presentada sota aquest concepte.
4. Per representació i publicacions corresponen:
a) Les actuacions de representació de les OPAS fora de Menorca, per a les quals es poden presentar les despeses següents:
— Trasllat, es destina fins a un màxim de 200,00 € per persona i viatge.
— Allotjament, es destina fins a un màxim de 150,00 € per persona i viatge.
— Dietes, es destina fins a un màxim de 64,40 € per persona i dia.
b) Les actuacions de representació de les OPAS dins Menorca, per a les quals es pot presentar la despesa per dietes: 50,00 € per persona.
c) L'assistència a fires: es destina un ajut màxim total de 500,00 € en concepte de despeses de muntatge i lloguer de l'estand, material de l'estand, tasts, etcètera, així com 0,25 €/km per transport dels animals que vagin a la fira.
d) Les despeses de publicacions, a les quals es destina un ajut del 80 % del cost de l'activitat.
5. Despeses d'assessorament fetes per tècnics especialitzats. Se subvenciona un 100 % de les despeses presentades amb un màxim de 40 €/hora d'assessorament o gestió.
6. Les despeses de quotes satisfetes per a la integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior, les despeses d'assessoria fiscal i les despeses per a informació i comunicació, són subvencionables al 100 %.
7. Despeses en l'organització de la gestió de residus agrícoles. Se subvencionen el 100 % de la despesa que suposi organitzar els punts o les campanyes de recollida dels residus agrícoles.
8. Si l'import total sol·licitat supera el pressupost existent, s'ha de prorratejar proporcionalment entre els sol·licitants.
10. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
2. Es crea la Comissió Avaluadora dels ajuts regulats en aquestes bases.
3. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que han d'anar acompanyats d'un informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.
4. La Comissió Avaluadora està integrada per:
— Presidenta: la consellera executiva de l'àrea competent.
— Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament.
— Un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de la convocatòria.
5. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requereix la presència del president, del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. D'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, els ajuts es concedeixen per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L'inici de l'expedient s'efectua per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. Una vegada conclòs el procés de tramitació de la convocatòria, i immediatament abans de la seva publicació en el diari oficial, s'ha de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions la informació corresponent a la convocatòria, en els termes establerts en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. La instrucció correspon a un tècnic del Departament d'Economia Serveis Generals, que ha de fer d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l'examen de l'instructor de l'expedient. Si es detecten deficiències esmenables, s'han de notificar als afectats perquè les esmenin en un termini màxim de deu dies, comptadors des de l'endemà del dia en què rebin la notificació, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.
5. La persona responsable de la instrucció ha d'elaborar un informe que acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en la convocatòria. També ha d'emetre una proposta prèvia de resolució per a la distribució dels fons entre els sol·licitants.
6. Un cop emès l'informe esmentat en el punt anterior, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, examinar la documentació i emetre el seu informe. L'instructor ha d'elevar la proposta de resolució corresponent al conseller executiu competent, el qual ha de dictar resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
Les subvencions atorgades s'han de formalitzar mitjançant un conveni (annex V).
7. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i, amb caràcter definitiu, ha de fixar la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de remetre a la BDNS (article 20.8 de l'LGS) i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (article 45.1 b de l'LPACAP).
12. Abonament dels ajuts
1. Es tramitarà un primer pagament del 90 % de la subvenció concedida en el moment en què es presenti la primera justificació (base 13.1). El 10 % restant s'ha de tramitar quan el beneficiari presenti la segona justificació (base 13.1).
No es pagarà una nova subvenció si el beneficiari no ha justificat l'aplicació dels fons rebuts anteriorment, sempre que hagi transcorregut el termini de què disposava per presentar la justificació esmentada.
Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment en què es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. El pagament de la subvenció resta condicionat al fet que el beneficiari estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
3. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'aplicar el que estableix la base 13. Tanmateix, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (article 11 f TRLGSIB).
13. Justificació de les despeses
1. El dia 21 de novembre de l'any de la convocatòria és el darrer dia per presentar la primera justificació corresponent al 90 % de l'ajut. Les despeses s'han de presentar un cop hagin estat pagades.
El dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria és el darrer dia per presentar la justificació del 10 % restant de les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció, que també hauran d'haver estat prèviament pagades.
El dia 31 de gener de l'any següent al de la convocatòria és la data límit per efectuar el pagament corresponent a les despeses incloses en la part de justificació del 10 %.
La justificació d'aquest conveni s'ha de presentar en la data abans indicada, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit abans que acabi aquest termini, tal com preveu l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 70 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Amb vista d'això, el CIM podrà ampliar del termini de justificació dels ajuts.
2. La justificació de la realització del projecte subvencionat, de la consecució dels objectius de la subvenció i del compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el contingut següent:
a) Memòria justificativa de la realització del projecte pel qual se sol·licita l'ajut i del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts. Si és el cas, s'han de relacionar a la memòria els viatges de les reunions de representació a què s'hagi assistit, tot especificant lloc, data i finalitat de la convocatòria.
S'ha de fer constar de manera expressa a la memòria el resultat de la gestió de la recollida de residus. Aquesta informació s'ha d'incloure tant en la memòria que s'acompanyi a la primera justificació del 90 % de l'ajut com en la memòria corresponent a la segona justificació del 10 % restant.
b) En relació amb l'ajut per les actuacions d'assessorament, s'ha d'indicar de forma detallada les gestions fetes, amb indicació de l'explotació objecte del tràmit o assessorament, NIF, data de la gestió i tipus de gestió realitzada, cost i temps dedicat de cada tràmit (annex VI).
c) Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i data de pagament bancari (annex IV). Aquest document també s'ha de presentar en format de full de càlcul (Excel, LibreOffice...).
d) Còpia de les actes de les reunions a les quals s'ha assistit com a representant de l'organització.
e) Comptes anuals o compte de pèrdues i guanys de l'organització. Aquests documents s'han d'acompanyar d'un certificat d'aprovació emès per l'òrgan competent de l'OPA que acrediti que els comptes han estat degudament revisats i aprovats en conformitat amb les normatives internes de l'entitat.
3. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s'ha de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s'ha rebut.
4. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
5. Si la documentació presentada és incorrecta o incompleta, el Consell Insular de Menorca n'ha de requerir la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la petició, de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
6. Si la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
7. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
8. Si la justificació no es presenta dins el termini establert, es requerirà al beneficiari que la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Així mateix, aquest requeriment tindrà la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
14. Obligacions dels beneficiaris
Les OPAS han de complir les obligacions següents:
a) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i que es duguin a terme posteriorment a la publicació d'aquestes bases.
b) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
c) Executar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
d) Dur a terme les activitats que hagin fonamentat la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.
h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total.
i) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de gradació de possibles incompliments
1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts, s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment esmentat.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'ha de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si és a causa d'actuacions doloses o negligents, i si hi ha hagut bona o mala fe.
2. En el supòsit que l'entitat beneficiària no presenti dins el termini establert la justificació de l'import de la subvenció atorgada, s'aplicarà una penalització de l'1 % per cada dia de retard computant-se els dies en naturals.
Aquesta penalització es durà a terme de la manera següent:
— Quan l'entitat beneficiària justifiqui un import superior a l'ajut concedit, la penalització de l'1 % es calcula sobre l'import de l'ajut concedit.
— Quan l'entitat beneficiària justifiqui un import inferior al pressupost inicialment presentat, la penalització de l'1 % es calcula sobre l'import de la subvenció que pugui efectivament percebre, d'acord amb la despesa finalment justificada.
3. En cas que el beneficiari no faci constar de manera expressa el suport del CIM, s'aplica una penalització del 5 %. Aquesta penalització es limitarà exclusivament a les actuacions en què no s'hagi fet la difusió adequada, en cas que l'entitat hagi obtingut un ajut per a més d'una actuació. Aquesta penalització s'aplica d'acord amb els criteris establerts a l'apartat anterior.
4. Si l'OPA no presenta els comptes anuals o el compte de pèrdues i guanys referits a l'exercici, acompanyats del certificat corresponent a la seva aprovació per l'òrgan corresponent, la subvenció correctament justificada es minorarà en un percentatge del 25 %.
En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que siguin exigibles.
16. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb el que estableix l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
17. Altres disposicions
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que són aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
— Llei 38/2003. de 17 de novembre, general de subvencions.
— Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
— Llei 4/2022, de 4 de juny, de consells insulars.
Consten en l'expedient:
Annex I. Sol·licitud de participació en la convocatòria d'ajuts a les OPAS.
Annex II. Model declaració responsable.
Annex III. Declaració responsable altres ajuts rebuts.
Annex IV. Relació nominativa de les despeses dels ajuts del CIM a les OPAS.
Annex V. Conveni tipus.
Annex VI. Registre de tràmits.
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 3 d'octubre de 2025
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)