Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 719258
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental relativa a la sol·licitud d'autorització ambiental integrada de la «Granja de gallines ponedores Ses Cisternes», del terme municipal de Llucmajor (exp. IPPC 2/2023)
Versió PDF
Antecedents
1. En data 14 de març de 2023 va tenir entrada al Servei d'Assessorament Ambiental-IPPC la sol·licitud de nova autorització ambiental integrada de la Granja de gallines ponedores Ses Cisternes, TM de Llucmajor, promoguda per Avícola Son Perot. Atès que la sol·licitud no tenia la documentació preceptiva establerta a l'article 6 de la Llei 9/2022 de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, en dates 27 de març de 2023 i 27 de juny de 2023 es varen fer requeriments d'esmena de la sol·licitud al promotor, d'acord amb l'article 7.2 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada. Finalment, en data 10 de gener de 2024, va tenir entrada la documentació completa per poder iniciar la tramitació del corresponent expedient.
2. El projecte i l'estudi d'impacte ambiental es van sotmetre a informació pública mitjançant publicació al BOIB núm. 28, de 24 de febrer de 2024, d'acord amb l'article 7.3 de la Llei 9/2022 i l'article 15 del Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2022, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, i als efectes de l'article 36 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. Així mateix es va sol·licitar la publicació al tauler d'edictes de l'Ajuntament de Llucmajor i es va publicar al diari Ultima Hora. Al mateix temps, en data 26 de febrer de 2024 es varen realitzar les consultes a les administracions publiques afectades i a les persones interessades, d'acord amb l'article 37 de la Llei 21/2013.
3. En data 6 de setembre de 2024, es va trametre al Servei d'Assessorament Ambiental tota la documentació juntament amb les al·legacions i informes rebuts en els tràmits d'informació publica i consultes, als efectes de l'emissió de la declaració d'impacte ambiental del projecte, d'acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013.
4. En compliment de l'article 7.4 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, en dates 18 de febrer de 2025 i 24 de març de 2025 es varen sol·licitar informes de condicionants de l'autorització ambiental integrada de la granja de gallines ponedores Ses Cisternes a les següents administracions: Ajuntament de Llucmajor; Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera i Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic; Servei de Residus del Consell de Mallorca; Direcció General d'Emergències i Interior, Gestió d'Emergències de les Illes Balears; Servei de Producció Ramadera de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural; Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics; Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Publica, i Servei de Seguretat Industrial de la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials. Consten rebuts els informes d'Atmosfera, Ramaderia i Seguretat Industrial.
5. En data 24 de març de 2025 es va remetre al promotor l'informe de condicionants del Servei de Seguretat Industrial, per tal d'esmenar les deficiències que s'hi indiquen.
Així mateix, en data 15 d'abril de 2025 es varen trametre al promotor els informes de condicionants del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, i del Servei de Producció Ramadera, per tal que esmenàs les deficiències indicades als mateixos. El promotor presenta contestació a les esmenes en data 7 de maig de 2025.
En vista de la documentació aportada, en data 27 de maig de 2025 s'emet un segon informe de condicionants per part del Servei de Producció Ramadera, del qual se'n va donar trasllat al promotor en data 29 de maig de 2025.
Així mateix, posteriorment consta també un segon informe d'Atmosfera sobre la nova documentació, del qual també se'n va donar trasllat al promotor en data 11 de juny de 2025.
6. En data 23 de juliol de 2025 i prèvia audiència al promotor, mitjançant Resolució de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental es formula la declaració d'impacte ambiental (DIA) desfavorable del projecte de granja de gallines ponedores Ses Cisternes, atès que previsiblement es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient.
7. En data 24 de juliol de 2025, el Servei d'Assessorament Ambiental – IPPC, va concedir al promotor, amb caràcter previ a la resolució de l'expedient relatiu al procediment d'autorització ambiental integrada del projecte de granja de gallines ponedores Ses Cisternes, un termini d'audiència de deu dies per aportar la documentació i al·legacions que estimi pertinents, d'acord amb l'article 20 del Reial Decret legislatiu 1/2016, per el qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, l'article 7.5 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, i l'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques. Consta recepció en data 28 de juliol de 2025, per tant, el termini expirava dia 11 d'agost de 2025. En el termini indicat no s'han presentat al·legacions.
Descripció del projecte
Es tracta de la sol·licitud d'ampliació d'una explotació ramadera d'aus de corral ponedores en sòl rústic (finca Ses Cisternes o Ses Cisternetes, pol. 35, parc. 17, TM de Llucmajor; i finca S'Allapassa pol. 34, parc. 9 del TM de Llucmajor, on s'ubica el femer) i que compte amb autorització per a un màxim de 40.000 gallines amb codi REGA ES070310000269, titularitat d'Avícola Son Perot, SA. El promotor sol·licita la legalització de les instal·lacions i autorització per a una capacitat de 135.696 gallines, que actualment ja té en funcionament. En l'explotació avícola hi ha 7 naus, un femer, i edificis accessoris. La nau 1 (amb capacitat per a 18.000 gallines i una superfície de 1.239,38 m²), la nau 4 (centre de classificació) i els edificis auxiliars que existien l'any 1984; la nau 2 (27.336 gallines i 1.522,74 m²) i la nau 5 (27.336 gallines i 1.521,02 m²) existien l'any 2002; i la resta de naus 3 (21.008 gallines i 1.529,97 m²), 6 (21.008 gallines i 1.528,56 m²) i 7 (21.008 gallines i 1.527,34 m²), i el femer (5.000 m²) existien l'any 2006. Les naus 1 i 4 són les que, al document ambiental, es consideren incloses dins l'actual autorització de Ramaderia.
Consideracions tècniques i jurídiques
1. Pel que fa a la subjecció a autorització ambiental integrada i a avaluació ambiental ordinària, així com la tramitació a seguir:
1.1.- L'apartat 9.3 de l'Annex I del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, per el qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, estableix que requeriran autorització ambiental integrada: « Les instal·lacions destinades a la cria intensiva d'aus de corral que disposin de més de: a) 40.000 places si es tracta de gallines ponedores o del numero equivalent en excreta de nitrògen per altres orientacions productives d'aus de corral».
Així mateix d'acord amb el Grup 1 apartat a) de l'Annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, requereixen avaluació d'impacte ambiental ordinària les «Instal·lacions destinades a la cria intensiva de ramaderia que disposin de més de: (...) 2on 40.000 places per a gallines ponedores».
Per tant, atès que la instal·lació ramadera supera la capacitat de 40.000 gallines ponedores requereix d'autorització ambiental integrada, prèvia avaluació d'impacte ambiental ordinària.
1.2.- D'acord amb l'article 7.4 de la Llei 9/2022 «Un cop conclòs el període d'informació pública se sol·liciten els informes als òrgans de l'administració que s'han de pronunciar sobre les diferents matèries d'acord amb l'article 17 del text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, o la norma que el substitueixi; l'informe de l'ajuntament de l'article 18 i l'informe de l'administració hidràulica de l'article 19. L'emissió d'aquests informes s'ha de fer en un termini de trenta dies. Els informes de les administracions competents en matèria de residus, recursos hídrics i emissions a l'atmosfera seran preceptius, i tendran caràcter vinculant en aquells aspectes que determini la normativa d'aplicació».
En aquest tràmit d'informes de condicionants de l'autorització ambiental integrada s'han emès els següents informes:
- Informe de condicionants de l'AAI de la granja de gallines ponedores Ses Cisternes, Avícola Son Perot, al terme municipal de Llucmajor, del Servei de Seguretat Industrial, de data 17 de març de 2025 , que conclou:
«Per tot això, inform:
1. Als efectes de les competències de la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials, d'acord amb Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'Indústria de les Illes Balears, inform que consultat el registre d'instal·lacions de Seguretat Industrial, no consta el registre de cap tipus d'instal·lació a nom de Avícola Son Perot en el terme municipal de Llucmajor.
2. Al tractar-se d'unes instal·lacions en funcionament, se'ls ha de requerir previ a la regularització, que aportin les inscripcions de totes les instal·lacions de seguretat industrial descrites, en el punt 3 del fets, d'aquest informe. (D'acord el projecte bàsic de l'avaluació d'impacte Ambiental, disposa de les següents instal·lacions en matèria de Seguretat Industrial: 3.1. Instal·lacions de Baixa Tensió. 3.2. Dipòsits de gas-oil. 3.3. Instal·lacions tèrmiques de climatització. 3.4. Instal·lacions tèrmiques d'Aigua Calenta Sanitària. 3.5. Instal·lacions de gas butà. 3.6. Instal·lacions de contra incendis)».
- Informe 037/25-CA per fer requeriment al titular de la granja de gallines ponedores de Llucmajor de Avícola Son Perot, exp. IPPC 02/2023 del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de data 3 d'abril de 2025, que conclou:
«Per tot això, inform:
1. S'informa desfavorablement l'emissió de l'Autorització Ambiental Integrada de la granja de gallines ponedores Ses Cisternes, promoguda per Avícola Son Perot, al TM de Llucmajor.
2. S'insta al SAA que facin el següent requeriment formal al titular de la instal·lació, per tal de tenir els resultats complets dins un termini aproximat de 3 o 4 mesos:
S'han de mesurar les emissions d'olors segons norma EN 13725 als següents focus i aportar els resultats com unitats d'olor ouE/Nm3:
1. Zones d'entrada, caseta i vestuaris
2. Zona de les naus, camins a les naus
3. Nau 1
4. Nau 2
5. Nau 3 i zona de cinta transportadora
4. Nau 4 (Centre de classificació)
5. Zona de residus
6. Nau 5
7. Nau 6
8. Nau 7
9. Femer (Estercolero)
Aquests focus són els que apareixen al document annex II presentat pel titular.
A partir de les dades de mesures d'olors en ouE/Nm3 fetes segons la norma UNE EN 13725 a cada un dels focus anteriors, es farà un estudi de dispersió d'olors aplicant un model matemàtic de dispersió on es representin sobre un mapa les línies isodores (isodora 1,5 uoE/m3, percentil 98).
Les mesures d'olors i l'estudi de dispersió s'han de fer per part d'un Organisme de control autoritzat. Es poden consultar els OCA autoritzats a l'enllaç següent: https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/funcionament_oca_atmosfera-23985/ »
En posterioritat, s'emet l'Informe 078/25-CA sobre resposta d'Avícola Son Perot a l'informe 037/25-CA de requeriment sobre la granja de gallines ponedores de Llucmajor Ses Cisternes (exp. IPPC 02/2023) de data 29 de maig de 2025 del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera que conclou: «A la vista de les consideracions fetes, tenint en compte que roman pendent el necessari estudi d'emissió d'olors per tal de poder determinar la capacitat màxima de la granja en relació a l'afecció als veïns, s'ha de continuar informant desfavorablement l'emissió de l'Autorització Ambiental Integrada de la granja de gallines ponedores Ses Cisternes, de Llucmajor, segons la sol·licitud del projecte d'una capacitat màxima de 135.696 gallines ponedores.»
- Informe de condicionants sobre l'expedient de l'Autorització Ambiental Integrada de l'explotació de gallines de posta Ses Cisternes, en el polígon 35, parcel·la 17, i polígon 34, parcel·la 9, recinte 91, del terme municipal de Llucmajor (Illes Balears) del Servei de Producció Ramadera, de 9 d'abril de 2025, que conclou:
«Per tot això, resulta desfavorable l'informe de condicionants de l'expedient de l'Autorització Ambiental Integrada de l'explotació de gallines de posta Ses Cisternes, en el polígon 35, parcel·la 17, i polígon 34, parcel·la 9, recinte 91, del terme municipal de Llucmajor (Illes Balears).»
Posteriorment, s'emet segon informe de condicionants sobre l'expedient de l'Autorització Ambiental Integrada de l'explotació de gallines de posta Ses Cisternes, en el polígon 35, parcel·la 17, i polígon 34, parcel·la 9, recinte 91, del terme municipal de Llucmajor (Illes Balears), de data 27 de maig de 2025, del Servei de Producció Ramadera que conclou: «Consideracions tècniques
̶ Respecte al contingut del SIGE han esmenat les deficiències excepte:
• Per aquest tipus de granja no es considera que una motxilla sigui de eficàcia equivalent a un arc de desinfecció o gual sanitari.
• No es concreta el pla de visites zoo sanitàries.
̶ En el cas de disposar de femer en Es Caparò, les necessitats d'emmagatzematge del femer de Ses Cisternetes seria menor, i resultaria encara un femer més sobredimensionat.
Estimant una densitat del fems de 0,6, el volum de fems produït per ses Cisternetes és de 9.045 m3 , i la capacitat actual del femer és d'aproximadament 15.000 m3. Si l'altura del munt de fems és de 3 metres la superfície necessària de femer seria de 3.015 m2, i el femer existent té una superfície aproximada de 5.000 m2.
Al femer d'Es Caparò no es podrà introduir ni emmagatzemar fems d'altres explotacions. Al femer de Ses Cisternetes només es podrà emmagatzemar fems de Ses Cisternetes.
̶ Respecte als vestuaris. No acrediten que siguin de pas obligatori i que existeixi una separació entre la zona neta i la zona bruta.
̶ La motxilla no es considera que tingui la mateixa eficàcia que un arc de desinfecció o un gual sanitari.
̶ L'explotació no compleix amb la distància mínima al sòl urbà de tipus residencial més pròxim.
Conclusions
Per tot això, resulta desfavorable el segon informe de condicionants de l'expedient de l'Autorització Ambiental Integrada de l'explotació de gallines de posta Ses Cisternes, en el polígon 35, parcel·la 17, i polígon 34, parcel·la 9, recinte 91, del terme municipal de Llucmajor (Illes Balears).»
1.3.- L'article 7. 5 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, estableix que «L'òrgan competent per atorgar l'autorització ambiental integrada, després de l'avaluació ambiental del projecte i el corresponent tràmit d'audiència a les persones interessades, ha d'elaborar la proposta de resolució d'acord amb el que preveu l'article 20 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, o la norma que el substitueixi, i incorporar-hi les condicions que resultin dels informes vinculants emesos, així com decidir sobre la resta d'informes i qüestions plantejades».
L'article 20.1 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, estableix que «L'òrgan competent per a atorgar l'autorització ambiental integrada, després de realitzar una avaluació ambiental del projecte en el seu conjunt efectuarà el tràmit d'audiència al sol·licitant de l'autorització.
Finalitzat el tràmit d'audiència, l'autoritat competent redactarà una proposta de resolució ajustada al contingut de l'article 22, que incorporarà les condicions que resultin dels informes vinculants emesos i decidirà sobre la resta d'informes i sobre les qüestions plantejades, en el seu cas, pels sol·licitants durant la instrucció i tràmit d'audiència, així com, les resultants del període d'informació publicació.»
L'audiència al promotor consta notificada el 28 de juliol de 2025, i en el termini de la mateixa no s'han presentat al·legacions.
2. Pel que fa a la declaració d'impacte ambiental: Després dels tràmits preceptius establerts als articles 33 i següents de la Llei 21/2013, mitjançant Resolució de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental de data 23 de juliol de 2025, es formula la declaració d'impacte ambiental desfavorable del projecte de granja de gallines ponedores Ses Cisternes, del terme municipal de Llucmajor, promogut per Avícola Son Perot, atès que previsiblement es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient.
L'article 5.3 d) de la Llei 21/2013 estableix que la declaració d'impacte ambiental és un «informe preceptiu i determinant de l'òrgan ambiental amb el que finalitza l'avaluació d'impacte ambiental ordinària...». I l'article 48.1 determina que «L'òrgan substantiu haurà de tenir degudament en compte, en el procediment d'autorització del projecte, l'avaluació d'impacte ambiental efectuada, inclosos els resultats de les consultes». Per tant, la DIA desfavorable es considera un informe determinant per a la resolució de la sol·licitud d'autorització ambiental integrada.
3.- En relació al compliment de la normativa de prevenció i control integrats de la contaminació: Les activitats subjectes a autorització ambiental integrada estan sotmeses a uns condicionants i controls exhaustius amb l'objecte d'evitar o, quan no sigui possible, reduir i controlar la contaminació a l'atmosfera, l'aigua i el sòl, a través d'un sistema de prevenció i control integrats de la contaminació, amb la finalitat d'aconseguir una elevada protecció del medi ambient en el seu conjunt, d'acord amb l'article 1 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i l'article 1 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada.
En el mateix sentit l'article 1 de la Directiva 2010/75/UE, sobre emissions industrials i emissions derivades de la cria de ramaderia, modificada per la Directiva (UE) 2024/1785, indica que «s'estableixen normes per evitar o, quan no sigui possible, reduir de forma continua les emissions a l'atmosfera, l'aigua i el sòl, evitar la generació de residus, millorar l'eficiència en l'ús dels recursos i promoure l'economia circular i la descarbonització, amb l'objecte d'aconseguir un nivell elevat de protecció de la salut humana i del medi ambient considerat en el seu conjunt».
Per tant, en el cas de les activitats subjectes a aquest règim, el legislador vol aplicar unes mesures de control ambiental molt estrictes, per tractar-se d'instal·lacions industrials potencialment contaminadores. Molt més en el cas de les macrogranges, que tal com indica la recent sentència de la Sala del Contenciós del Tribunal Superior de Justícia de Galícia d'11 de juliol de 2025 poden provocar tota una sèrie de problemàtiques mediambientals si no s'apliquen estrictament els controls i mesures previstes per la normativa de control integrat de la contaminació en els seus diverses aspectes d'emissions, abocaments i producció de residus:
«Fundamentos de derecho(…):
C.- Valoración por la sala origen de los nitratos/cianobacterias: (…) Las macrogranjas suponen, es una obviedad pero necesario de precisar, un importante acumulo de estiércol en el cual se mezcla con antibióticos y en su caso otros medicamentos suministrados a los animales, el antibiótico si bien en una explotación pequeña no es relevante en aspectos cuantitativos, sin embargo cuando hablamos de una cantidad importante de ganado o aves, como anteriormente se ha referido en una sola explotación, comporta la imperiosa necesidad del análisis del estiércol, ya que si bien por un lado hay suministro da antibiótico y/o medicamentos aplicados a animales enfermos, por otro lado tenemos otra practica que son los antibióticos adherentes que se suministran para reducir mortandad y lograr un rápido engorde generando mayores beneficios y reduciendo las perdidas, que no se dice que sea este caso sino que necesariamente debe controlarse por un mínimo principio de cautela en aras de la salud pública y que por lo ya visto en el anterior procedimiento de esta Sección no consta su práctica lo cual redunda en la presencia de un segundo problema ya anunciado en los informes cuando referimos el Bloom de cianobacterias en el embalse. Por ello cuando se reviso el anterior procedimiento por esta Sala al comprobar el modelo que se proponía para la gestión del estiércol implicaba la nula gestión ya que únicamente se refería una larga lista de propiedades/fincas donde se lanzará el estiércol generado, se desconoce si seco (deshidratado) o no, lo cual a su vez genera diversas posiciones en cuanto a la exposición medioambiental y riesgos inherentes, aunque parece ser que se realizaba no deshidratado al no haber constancia de ninguna medida en este extremo, pero sin la práctica de analíticas previas ni el debido control de los lugares en que se recibía, en atención de un mínimo principio de precaución lo que podría provocar situaciones que en una misma finca se echasen de forma habitual varias veces residuos animales y así reducir el costo de combustible, y que la administración careciera del necesario control ya que como advertía la autorización se cubriría una hoja a solicitud de la administración pero sin que fuese obligatoria. (…)
Evaluación del impacto odorífero y de la calidad del aire: (…) Resulta pues acreditado a nuestro juicio que se vulnera el derecho de los recurrentes habitantes de As Conchas de tener un domicilio libre de olores degradantes que hacen difícil la vida y sometidos a un constante efecto de bioaerosol por mor de la presa que junto con las cianobacterias detectadas hacen muy difícil y/o peligroso el derecho a la vida.(…)
Responsables en atención a la demanda interpuesta: (...) encontramos también la responsabilidad de la CHMS por su obligación derivada del control de la calidad de las aguas como una de las funciones atribuidas a los organismos de cuenca en virtud del apartado e) del artículo 24.2 del texto refundido de la Ley de Aguas, al entender que la inacción ante un hecho constatable del empeoramiento de la calidad de las aguas desde el año 2011 debiera realizar las actuaciones pertinentes a los efectos estructurales contra la proliferación de las autorizaciones de las macrogranjas por su deber de informar las declaraciones ambientales previa a su adopción en relación a la calidad del agua cuando era evidente un deterioro paulatino y crónico y un origen que pese a no reconocerse expresamente- a la vista de los datos era palmario dado que la población es escasa y la cabaña ganadera es asimilable a la de una gran ciudad en cuanto al nivel de residuos situación que era conocedora al intervenir en los procesos de autorización en los que el proyecto ya advierte de las toneladas de residuos y su posterior uso. (...)».
En aquest sentit, d'acord amb l'article 5 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, els titulars de les instal·lacions tenen l'obligació de disposar d'autorització ambiental integrada i de complir les condicions establertes a la mateixa, i d'acord amb l'article 4 els òrgan competents hauran de tenir en compte que s'adoptin les mesures adequades per a prevenir la contaminació; fomentar la prevenció en la generació de residus; que s'adoptin les mesures necessàries per prevenir accidents greus i limitar les seves conseqüències sobre la salut de les persones i el medi ambient; que s'utilitzin els recursos de manera eficient, i, que s'estableixin les mesures necessàries per evitar qualsevol risc de contaminació quan cesi l'explotació.
4. Entrada en vigor de nova normativa ramadera durant la tramitació: En data 18 de gener de 2025 va entrar en vigor el Decret Llei 1/2025, de mesures urgents per a la protecció de les persones i el medi natural a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears pel que fa a determinades explotacions ramaderes intensives de corral, que va modificar determinades disposicions de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, i que afectava a la implantació de noves instal·lacions d'explotacions ramaderes avícoles intensives, incloses les que estaven en tramitació a l'entrada en vigor del Decret llei.
Després de la convalidació del Decret llei per part del Parlament de les Illes Balears i la seva posterior tramitació com a projecte de llei, s'aprova definitivament la Llei 2/2025, de 18 de juny, de mesures urgents per a la protecció de les persones i el medi natural a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears pel que fa a determinades explotacions ramaderes intensives de corral (BOIB núm. 79 de 21 de juny de 2025). En qualsevol cas el redactat de les disposicions de modificació de la legislació agrària, no canvia respecte de la previsió inicial del Decret llei 1/2025, i es mantenen les limitacions que s'hi establien.
En relació a aquesta nova normativa, l'informe desfavorable del Servei de Producció Ramadera de 9 d'abril de 2025 a les seves Consideracions tècniques indicava: «La granja Ses Cisternetes, amb una càrrega ramadera de 678,48 UGM, està segons el projecte, a 1.800 metres del sòl urbà de tipus residencial més pròxim, i la Disposició addicional quarta de la Llei agrària exigeix per aquest tipus d'explotació una distància mínima de 4.000 metres.»
I la DIA del projecte de 23 de juliol de 2025 a les Consideracions tècniques indica: «A més a més, s'ha de considerar l'entrada en vigor de la Llei 2/2025, de 18 de juny, de mesures urgents per a la protecció de les persones i el medi natural a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears pel que fa a determinades explotacions ramaderes intensives de corral (BOIB núm. 79 de 21 de juny de 2025). Aquesta Llei, en el seu article tercer, afegeix una disposició transitòria quarta a la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, en la qual indica el règim transitori aplicable a les sol·licituds en tràmit en el moment de l'entrada en vigor de la Llei. En el cas de sol·licituds en tràmit d'ampliacions de les explotacions existents o altres instal·lacions annexes, com poden ser els femers, són autoritzables les ampliacions fins a un màxim de 20.000 gallines ponedores per a les explotacions situades a menys de 2 kms de sòl urbà de tipus residencial més pròxim, i l'explotació objecte d'ampliació està aproximadament a 1 km de les urbanitzacions de Tolleric o Badia Gran. D'aquest fet es pot considerar la inviabilitat jurídica de l'ampliació, que en qualsevol cas correspondrà valorar a l'òrgan substantiu». I a l'apartat quart de les Conclusions indica: «S'ha de considerar l'entrada en vigor en primer lloc del Decret Llei 1/2025, de 17 de gener (BOIB núm. 9, de 18 de gener de 2025) i posteriorment de la Llei 2/2025, de 18 de juny, de mesures urgents per a la protecció de les persones i el medi natural a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears pel que fa a determinades explotacions ramaderes intensives de corral (BOIB núm. 79 de 21 de juny de 2025), que pot derivar en una inviabilitat jurídica del projecte, que en qualsevol cas correspon avaluar a l'òrgan substantiu.»
Així, la Llei 2/2025 al seu article segon disposa que «S'afegeix una nova disposició addicional (la disposició addicional quarta) a la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, amb la redacció següent:
Disposició addicional quarta
Requisits per a la implantació de noves explotacions ramaderes avícoles intensives a les llles Balears
1. Al territori de les Illes Balears, es prohibeix instal·lar noves explotacions ramaderes d'aus de corral o ampliar les que hi ha actualment o d'altres instal·lacions annexes, com puguin ser els femers, en què la càrrega ramadera sigui superior a 2.240 UBG, calculades d'acord amb les equivalències que figuren en la Directiva 2010/75/UE (160.000 gallines ponedores).
2. Les noves explotacions ramaderes d'aus de corral, i l'ampliació de les que hi ha actualment o d'altres instal·lacions annexes, entre d'altres els femers, amb un cens inferior al que s'estableix en el punt anterior, es poden autoritzar sempre que entre l'explotació ramadera i el límit del nucli urbà residencial més proper es compleixin les distàncies mínimes que figuren a continuació.
― Explotació ramadera que superi la càrrega ramadera equivalent a 280 UBG calculades d'acord amb les equivalències que figuren en la Directiva 2010/75/UE (20.000 gallines ponedores): ha de mantenir una distància no inferior a 2.000 metres lineals respecte del sòl urbà de tipus residencial més pròxim.
― Explotació ramadera que superi la càrrega ramadera equivalent a 560 UBG calculades d'acord amb les equivalències que figuren en la Directiva 2010/75/UE (40.000 gallines ponedores): ha de mantenir una distància no inferior a 4.000 metres lineals respecte del sòl urbà de tipus residencial més pròxim.
― Explotació ramadera que superi la carrega ramadera equivalent a 1.120 UBG calculades d'acord amb les equivalències que figuren en la Directiva 2010/75/UE (80.000 gallines ponedores): ha de mantenir una distància no inferior a 6.000 metres lineals respecte del sòl urbà de tipus residencial més pròxim. Per calcular aquestes distàncies s'ha de mesurar la distància topogràfica en línia recta des del punt del nucli urbà més a prop de l'explotació ramadera respecte de qualsevol nau d'animals o instal·lació complementària de l'explotació ramadera.
3. Les autoritzacions queden condicionades al fet que es compleixin els requisits d'ordenació ramadera i mediambientals que es fixen en la normativa bàsica sectorial de les granges avícoles i en la normativa mediambiental per tipus d'explotació i capacitat.»
Així mateix, d'acord amb l'article tercer: «S'afegeix una nova disposició transitòria (la disposició transitòria cinquena) a la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, amb la redacció següent:
“Disposició transitòria cinquena
Règim transitori aplicable a les sol·licituds relatives a la instal·lació de noves explotacions ramaderes d'aus de corral i a l'ampliació de les que hi ha actualment o d'altres instal·lacions annexes, amb determinats llindars
Els projectes relatius a la instal·lació de noves explotacions ramaderes d'aus de corral o l'ampliació de les existents actualment o altres instal·lacions annexes, com poden ser els femers, que es trobin en tramitació a l'entrada en vigor d'aquesta llei, se subjectaran al règim previst en la disposició addicional quarta de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.»
Atès que l'autorització ambiental integrada de la instal·lació està actualment en tramitació, d'acord amb la disposició transitòria cinquena de la Llei 3/2019, estaria afectada pel règim previst a la disposició addicional quarta. Per tant, la granja hauria de complir les distàncies establertes a la disposició addicional quarta, i concretament per a les explotacions ramaderes que superin les 80.000 gallines ponedores, la distància mínima al sol urbà residencial més pròxim hauria de ser no inferior a 6.000 metres lineals. El projecte no compliria amb aquestes previsions atès que l'explotació objecte d'ampliació està aproximadament a 1 km de les urbanitzacions de Tolleric o Badia Gran del TM de Llucmajor.
Per tant, d'acord amb l'establert a les disposicions addicional quarta i transitòria cinquena de la Llei 3/2019, amb la redacció donada en primera instància per el Decret Llei 1/2025 i definitivament per la Llei 2/2025, la instal·lació no seria autoritzable.
5. Autorització per un màxim de 40.000 gallines: Com que la instal·lació no serà autoritzable com a autorització ambiental integrada, haurà de rebaixar la seva capacitat a un màxim de 40.000 places de gallines ponedores que correspondrien a l'actual autorització de Ramaderia, inscrita en el registre d'explotacions ramaderes de les Illes Balears (REGA) amb el numero ES070310000269. D'aquesta manera, el règim jurídic aplicable no serà el de la normativa d'autorització ambiental integrada (Llei 9/2022 i Reial decret legislatiu 1/2016), sinó que seguirà sotmesa al règim d'autorització, registre i inspecció previst a la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, i al Reial Decret 637/2024, de 27 de juliol, per el qual s'estableixen les normes bàsiques d'ordenació de les granges avícoles, així com la resta de legislació sectorial que sigui d'aplicació.
En relació a la reducció de la capacitat màxima a 40.000 gallines, la DIA de 23 de juliol de 2025, indica a les Consideracions tècniques «7. Requeriment d'esmena. D'acord amb l'article 40 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en data 25 de març de 2025 es va emetre requeriment per esmenar les deficiències esmentades a l'apartat de l'anàlisi tècnica, que va ser notificat el 27 de març de 2025, amb un termini de tres mesos per lliurar la informació addicional, sense que a data d'avui s'hagi rebut cap documentació. Així, (...) tampoc ha presentat un pla de paralització de l'activitat, d'acord amb l'article 14.7 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i l'apartat novè de la Instrucció del Conseller de Medi Ambient i Territori de 25 d'abril de 2022 (BOIB núm. 56, de 28 d'abril de 2022), atès que la granja ja existeix i només té autorització actualment per a un màxim de 40.000 gallines.(...)».
Així mateix, consta a l'expedient que el dia 23 de setembre de 2024 la Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural va ordenar entre d'altres les següents mesures cautelars:
- La suspensió parcial de l'activitat de producció i reproducció de l'espècie avícola de l'explotació Ses Cisternetes amb número de REGA ES070310000269, de la qual és titular Avícola Son Perot, SA, de manera que es disminueixi el numero de places de l'explotació Ses Cisternetes a un número inferior a 40.000 gallines ponedores en un termini màxim de 3 mesos. Així com també la suspensió temporal de l'ús del femer de S'Allapassa.
Posteriorment el 27 de febrer de 2025 els agents de control del Servei de Producció Ramadera realitzen inspecció a l'explotació, i es comunica al promotor que el cronograma presentat per disminuir el numero de gallines a menys de 40.000 fins juny de 2026 no es acceptat. També s'afegeix que el cronograma ha d'incloure una reducció de 40.000 gallines en un termini màxim de sis mesos, i no de tretze mesos, com es descriu en el cronograma presentat. I s'indica que l'explotació de Ses Cisternetes no te Autorització Ambiental Integrada, per la qual cosa urgeix la desescalada de cens a un número inferior a 40.000 places de gallines ponedores, per a exercir l'activitat.
Finalment, el dia 21 de maig de 2025, el Director General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural i la Cap del Servei de Producció Ramadera firmen un informe de proposta sobre l'acceptació de part de la comunicació feta per Avícola Son Perot, SA., en relació a la resolució de mesures cautelars de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, de l'expedient DMR 64/2024, de l'explotació Ses Cisternetes (ES070310000269). Aquest informe proposa a l'òrgan competent que dicti resolució de:
«- Mantenir la suspensió parcial de l'activitat de producció i reproducció de l'especie avícola de l'explotació Ses Cisternetes, amb número de REGA ES070310000269, de la que es titular Avícola Son Perot, SA., amb NIF A57531683, de manera que, a dia 31 de desembre de 2025, es disminueixi el numero de places de l'explotació Ses Cisternetes a un numero inferior a 40.000 gallines ponedores. L'execució d'aquesta desescalada de cens implica la prohibició d'entrada d'animals a l'explotació Ses Cisternetes.
- Mantenir la prohibició d'entrada de fems al femer de s'Allapassa, situat en el polígon 34, parcel·la 9, recinte 91 del terme municipal de Llucmajor, per part de les dues explotacions d'Avícola Son Perot, SA.: Mirabó, codi REGA ES070330000258, i Es Caparó, codi REGA ES070330000945.»
Per tant, queda plenament justificat que s'ha d'ordenar al promotor la reducció esmentada a un màxim de 40.000 places de gallines ponedores.
6. Pel que fa al compliment de la normativa sectorial de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera: Tot i que la disposició addicional segona de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, exceptua del règim d'autorització previst als articles 13 i 14 a aquelles instal·lacions incloses en l'àmbit d'aplicació de la legislació de prevenció i control integrats de la contaminació (que seria el cas per a granges amb capacitat per a més de 40.000 gallines ponedores), atès que la instal·lació no és autoritzable com a autorització ambiental integrada i haurà de rebaixar la seva capacitat a un màxim de 40.000 places de gallines ponedores, aquesta quedarà subjecte a l'àmbit de la Llei 34/2007, i li serà d'aplicació l'article 13 que estableix que:
«1. Als efectes d'aquesta llei es consideraran com activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera les incloses en el catàleg que figura a l'annex IV (...).
2. Sense perjudici dels demés mitjans d'intervenció administrativa en l'activitat dels ciutadans exigibles per altres disposicions, queden sotmeses a procediment d'autorització administrativa de les comunitats autònomes i en els termes que aquestes determinin, la construcció, muntatge, explotació, trasllat o modificació substancial, d'aquelles instal·lacions en les que es desenvolupin alguna de les activitats incloses en el catàleg recollit a l'annex IV d'aquesta llei i que figuren en aquest annex com a pertanyents als grups A i B. (...)»
L'Annex IV, Catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, indica que seran activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera en l'àmbit de Ramaderia (inclosa la gestió de fems), entre d'altres, les instal·lacions de gallines ponedores amb capacitat igual o superior a 40.000 gallines, (Grup B, codi 10 05 07 01) i les instal·lacions amb capacitat igual o superior a 4.000 gallines i inferior a 40.000 gallines (Grup C codi 10 05 07 02).
Per tant s'haurà de sol·licitar la corresponent autorització com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA), tant pel que fa a les instal·lacions de gallines com pel que fa al femer, sense perjudici, com s'ha esmentat abans, de la resta d'autoritzacions substancial i sectorials, de Ramaderia, Residus o Recursos Hídrics que li siguin d'aplicació.
Conclusió
Ateses les consideracions anteriors s'ha de desestimar la sol·licitud d'autorització ambiental integrada: 1r.- en el procediment d'autorització ambiental integrada s'han emès informes desfavorables per part del Servei de Producció Ramadera i per part del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, que s'han de considerar vinculants; 2on.- l'òrgan ambiental ha emès declaració d'impacte ambiental desfavorable del projecte, atès que previsiblement es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, i aquesta s'ha de considerar determinant per a la resolució de l'expedient; i 3r.- el projecte incompleix les distàncies mínimes al nucli urbà més proper establertes a la disposició addicional quarta de la Llei agrària 3/2019, distàncies que d'acord amb la disposició transitòria cinquena son d'aplicació a l'ampliació de les instal·lacions actualment existents que es trobin en tramitació a l'entrada en vigor de la Llei 2/2025, de 18 de juny.
D'acord amb l'article 3.1 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, i el punt 8 d) de l'article 2 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 13/2025, de 31 de juliol, pel qual es corregeixen els errors detectats en el Decret 10/2025, la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental és l'òrgan competent per resoldre les sol·licituds d'atorgament de les autoritzacions ambientals integrades.
Per tot l'exposat, vist l'informe i proposta de resolució de 13 d'agost de 2025, dict la següent
Resolució
Primer. Desestimar la sol·licitud d'autorització ambiental integrada de la Granja de gallines ponedores Ses Cisternes, promoguda per Avícola Son Perot, al terme municipal de Llucmajor, i, en conseqüència, arxivar l'expedient IPPC 2/2023.
Segon. El promotor haurà de reduir les places de gallines ponedores a un màxim de 40.000 gallines. Per fer efectiva la reducció, haurà de presentar de manera immediata a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural un Pla verificable de reducció de les places de gallines que haurà d'arribar a l'objectiu de reducció (màx. 40.000 places) en el termini màxim de 31 de desembre de 2025. D'aquest Pla també en presentarà còpia a la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental.
Tercer. El promotor, en el seu cas, haurà de tramitar les corresponents autoritzacions necessàries de les quals no disposi actualment, per a l'explotació d'un màxim de 40.000 gallines de la finca Ses Cisternes, i per el femer de S'Allapassa, entre d'altres l'autorització d'APCA, i complir amb el règim jurídic previst per aquest tipus d'explotacions ramaderes a la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, i al Reial Decret 637/2024, de 27 de juliol, per el qual s'estableixen les normes bàsiques d'ordenació de les granges avícoles.
Quart. Notificar aquesta resolució al promotor; a l'Ajuntament de Llucmajor; al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera; al Servei de Residus i Sòls Contaminats; a la Direcció General de Recursos Hídrics, i a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
Cinquè. Aquesta resolució es publicarà al BOIB d'acord amb l'article 24.3 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació. Així mateix també es publicarà a la pàgina web de la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental, d'acord amb l'article 22 b) del Decret 3/2022, de 28 de febrer.
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 25 de setembre de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Paz Andrade Barberá