Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ
Núm. 719079
Resolució de la secretària general per delegació del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per incentivar l’evolució tecnològica de la radiodifusió sonora digital terrestre d’àmbit local a les Illes Balears cap a la tecnologia DAB+
Versió PDF
Fets
1. A les Illes Balears s'han adjudicat llicències de radiodifusió sonora digital terrestre (DAB) mitjançant tres concursos públics. El primer, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de dia 24 de setembre de 2010 pel qual s'aprova la convocatòria del concurs públic per a l'atorgament dels títols habilitants per a la prestació del servei de radiodifusió sonora per a emissores comercials i per a emissores educatives, culturals i altres sense ànim de lucre, d'àmbit autonòmic i d'àmbit local (BOIB núm. 143, de 2 d'octubre), i per un acord del Consell de Govern de 20 de maig de 2011 es va resoldre el concurs amb l'adjudicació provisional de les llicències d'àmbit autonòmic i local.
Els altres dos, mitjançant dos acords del Consell de Govern de 19 de juny de 2020, pel quals es van aprovar el plec de bases i la convocatòria del concurs públic per a l'atorgament de llicències per a la prestació del servei de radiodifusió sonora digital, diferenciant per àmbits de cobertura, autonòmica i local, i que es van publicar el mateix dia en el BOIB núm. 112, de 20 de juny. Per un acord del Consell de Govern de 30 de novembre de 2020 es van adjudicar provisionalment les llicències de radiodifusió sonora digital local (BOIB núm. 202, d'1 de desembre).
2. Aquests concursos es van convocar i van atorgar les llicències en el marc del Reial decret 1287/1999, de 23 de juliol, pel qual s'aprova el Pla tècnic nacional de la radiodifusió sonora digital terrenal i que estableix la tecnologia DAB per a la radiodifusió sonora digital terrenal, la qual permet, inicialment, sis programes per múltiple. Ara bé, aquest concurs de 2010 ja es va redactar en un context en què es preveia una evolució de la tecnologia que permetria disposar de més dels sis programes inicials per múltiple. En conseqüència, ja es va considerar la possibilitat que, una vegada adjudicats els programes, es pogués augmentar el nombre de programes per múltiple.
3. L'evolució tecnològica ha confirmat aquestes previsions amb l'aparició d'un estàndard evolucionat del DAB, anomenat DAB+, que permet augmentar considerablement el nombre de programes dins un mateix múltiple, alhora que millora la qualitat del so i permet una protecció més gran davant els errors de transmissió i les interferències.
4. Des de l'aparició del DAB+, tots els agents dins la radiodifusió sonora digital l'han adoptat com l'estàndard de facto. D'aquesta manera, es pot constatar que quan la legislació europea (concretament, la Directiva 2018/1972 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre 2018, per la qual s'estableix el Codi europeu de les comunicacions electròniques i transposada per la Llei 11/2022, de 28 de juny, general de telecomunicacions) va establir l'obligació que qualsevol receptor de ràdio instal·lat en un vehicle nou de categoria M, que es posàs a la venda o es llogàs a la Unió Europea a partir del 21 de desembre de 2020, fos capaç de rebre i reproduir almenys els serveis de ràdio proporcionats a través de la radiodifusió digital terrestre, sense especificar si era DAB o DAB+, els fabricants van optar per incorporar DAB+.
Un altre exemple de la prevalença de DAB+ és que les emissions de proves que l'Ens Públic de Radiotelevisió Espanyola ha iniciat en diferents punts del territori nacional són ja en DAB+.
5. Cal destacar també la preparació per part dels organismes competents de l'Administració General de l'Estat, encara en fases incipients, d'un nou pla tècnic nacional de la radiodifusió sonora digital terrenal que superi el pla actualment vigent, que data de 1999, i prevegi DAB+ com l'estàndard que s'ha d'incorporar. En aquest escenari, el Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública ha substanciat durant el mes de juliol del 2025 una consulta pública sobre el Projecte de norma per a l'impuls de la radiodifusió sonora digital terrestre amb la tecnologia DAB+.
6. La tecnologia DAB+ millora, com s'ha exposat, distints aspectes respecte de la DAB, com són l'augment del nombre de programes dins un mateix múltiple, la qualitat del so i tenir més protecció davant els errors de transmissió i les interferències. És important recalcar i desenvolupar aquest darrer aspecte respecte a la cobertura dels serveis de difusió:
• DAB empra el còdec d'àudio MPEG-1 Layer II. DAB+ utilitza el còdec HE-AAC v2, que és molt més eficient (millor qualitat de so amb menys taxa de bits).
• DAB+ presenta més robustesa del senyal: gràcies a l'ús de tècniques de correcció d'errors més avançades (Reed-Solomon en DAB vs. Reed-Solomon + codificació convolucional + entrellaçament en DAB+), DAB+ resisteix millor les interferències i ofereix un senyal més estable.
• DAB+ requereix menys taxa de bits. Com que necessita menys dades per transmetre amb bona qualitat, la probabilitat de talls o pèrdua de senyal és menor en zones amb una cobertura feble.
7. Aquestes millors qualitats de DAB+ respecte de DAB no impliquen necessàriament un augment de la cobertura física del servei de radiodifusió digital, ara bé, en igualtat de condicions, DAB+ permet que el senyal es mantengui útil més enllà d'on DAB podria fallar. En conseqüència, es pot afirmar que DAB+ millora la cobertura del servei de difusió de la ràdio digital.
8. Es considera necessari incentivar l'evolució tecnològica de la radiodifusió sonora digital terrestre d'àmbit local a les Illes Balears cap a la tecnologia DAB+ mitjançant la concessió d'ajuts públics.
9. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estaran sotmesos al règim de minimis, per tal d'evitar una distorsió de la competència en el mercat, conforme al Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, que estableix que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres anys.
10. L'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de tecnologia i comunicacions (BOIB núm. 81, de 31 de maig), disposa en l'article 2.1.c) que és susceptible de subvenció la millora de la cobertura dels serveis de difusió.
11. Aquesta convocatòria està inclosa dins l'objectiu I, línia I.5.17, de l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, d'acord amb la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 18 de juny de 2025 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat mitjançant un acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 79, de 21 de juny).
12. La Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació té atribuïdes les competències en la planificació i l'ordenació dels sectors de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació, d'acord amb l'article 2.1 del Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS).
3. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. L'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de tecnologia i comunicacions.
5. El Decret 10/2025, de 14 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per incentivar l'evolució tecnològica de la radiodifusió sonora digital terrestre d'àmbit local a les Illes Balears cap a la tecnologia DAB+ en els termes que consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions, i informar que l'ajuda està subjecta al règim de minimis conforme al Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que comença a tenir efectes l'endemà d'haver-se publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (30 de setembre de 2025)
La secretària general Catalina Mir Ferrer Per delegació del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació (BOIB núm. 106, de 29/07/2023)
ANNEX 1 Bases de la convocatòria per incentivar l'evolució tecnològica de la radiodifusió sonora digital terrestre d'àmbit local a les Illes Balears cap a la tecnologia DAB+
Primer Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions per incentivar l'evolució tecnològica de la radiodifusió sonora digital terrestre d'àmbit local a les Illes Balears cap a la tecnologia DAB+.
Segon Beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les persones físiques o jurídiques adjudicatàries provisionals o definitives d'una llicència de radiodifusió sonora digital terrestre comercial d'àmbit local dins el territori de les Illes Balears en el marc dels concursos aprovats pels acords del Consell de Govern de 24 de setembre de 2010 i 19 de juny de 2020.
2. Es pot sol·licitar una subvenció per a cada llicència de radiodifusió sonora digital terrestre comercial d'àmbit local dins el territori de les Illes Balears atorgada en el marc dels concursos aprovats pels acords del Consell de Govern esmentats en el punt anterior.
3. No poden resultar beneficiàries les persones físiques o jurídiques en què concorri alguna de les prohibicions de l'article 10 del TRLS, ni les que hagin estat objecte de sanció o condemna ferma en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, així com tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció o una ajuda pública, d'acord amb l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
Tercer Actuacions subvencionables i termini d'execució
1. Són objecte de finançament les actuacions, les obres, les instal·lacions i les adquisicions necessàries per prestar amb el títol habilitant definitiu el servei de radiodifusió sonora digital comercial d'àmbit local mitjançant la tecnologia DAB+.
2. Les actuacions objecte de subvenció s'han de dur a terme entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026.
Quart Obligacions dels beneficiaris
1. Els beneficiaris de les subvencions tindran les obligacions següents:
a) Disposar a 31 de desembre de 2026 del títol habilitant definitiu per prestar amb tecnologia DAB+ el servei de radiodifusió sonora digital d'àmbit local.
b) No interrompre el servei subvencionat durant els dos anys següents des de l'inici efectiu de les emissions.
2. A més, d'acord amb l'article 11 del TRLS, els beneficiaris de les subvencions assumeixen les obligacions següents:
a) Acomplir l'objectiu, executar el projecte, dur a terme l'activitat o adoptar el comportament que fonamenti la concessió de la subvenció.
b) Justificar davant l'òrgan concedent l'execució de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c) Destinar l'import íntegre de la subvenció al pagament de les actuacions subvencionables corresponents. L'incompliment d'aquesta obligació pot ser causa de la pèrdua de dret al cobrament o del reintegrament de la subvenció concedida segons la fase procedimental en què es trobi la tramitació de l'expedient.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que ha de dur a terme l'òrgan concedent, així com les de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, i també facilitar-los tota la informació que requereixin en relació amb les ajudes concedides.
e) Comunicar a la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic la sol·licitud o l'obtenció d'ajudes de minimis o qualssevol altres subvencions, ajuts o recursos per part de qualsevol altra administració, ens públic o privat, nacional o internacional, per a la mateixa finalitat que hagin contribuït també a finançar les mateixes despeses. Aquesta comunicació s'ha de fer en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
f) Reintegrar els fons percebuts indegudament en els supòsits prevists en l'article 44 del TRLS.
g) Assegurar-se que en les despeses no hi ha doble finançament amb altres ajudes comunitàries o nacionals.
h) Col·laborar en l'aplicació de mesures antifrau eficaces i proporcionades en el seu àmbit de gestió, evitar doble finançament, falsificacions de documents, etc., així com proporcionar informació per detectar possibles riscs.
i) No tenir pendents obligacions de reintegrament de subvencions o ajudes o, si escau, haver de complir-les.
j) Comunicar immediatament a la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en la sol·licitud o la resolució de concessió, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sens perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.
k) Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica, i acreditar-ho en la forma que s'indica en el punt vuitè i abans de dictar la proposta de resolució de concessió.
l) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts mentre puguin ser objecte d'actuacions de control i comprovació.
m) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat que preveu el punt vint-i-unè de la convocatòria.
Cinquè Import i crèdit pressupostari
1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 300.000,00 euros, que s'han d'abonar amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per les anualitats, les partides pressupostàries i les quanties màximes que s'indiquen, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
2025: 14301 G 551A01 77000 00 0,00 €
2025: 14301 G 551A01 78000 00 0,00 €
2026: 14301 G 551A01 77000 00 0,00 €
2026: 14301 G 551A01 78000 00 0,00 €
2027: 14301 G 551A01 77000 00 271.428,58 €
2027: 14301 G 551A01 78000 00 28.571,42 €
2. Aquesta distribució té caràcter estimatiu, atès que la quantia total màxima de les subvencions es distribueix entre diferents partides pressupostàries, de manera que l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.
3. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació no implica que el termini per presentar les sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Sisè Despeses subvencionables
1. S'inclouen com a despeses subvencionables les relacionades directament amb la posada en marxa del servei portador de la ràdio digital terrestre, inclosa la codificació, la multiplexació, el transport i la difusió del senyal de ràdio digital terrestre, amb tecnologia DAB+. Es consideren despeses subvencionables les derivades del següent:
• Execució d'obres o instal·lacions necessàries per a la radiodifusió, incloses les d'alimentació elèctrica (alta de comptador elèctric, treballs d'instal·ladors autoritzats, treballs en altura, butlletins d'instal·lació, etc.).
• Redacció de projectes o memòries tècniques, direcció facultativa de les obres o instal·lacions, certificats finals d'obra i inspeccions tècniques.
• Inversió en equips i materials relacionats amb la radiodifusió digital terrestre, incloent-hi codificadors, multiplexors i transmissors.
• Altes a tercers dels serveis de codificació, multiplexació, transport i difusió.
No seran subvencionables:
• L'impost sobre el valor afegit (IVA).
• Les despeses no relacionades directament amb la codificació, la multiplexació, el transport i la difusió del senyal de radiodifusió digital terrestre, com ara despeses dels estudis o centres de producció dels continguts, dels serveis de contribució o promoció, despeses administratives, etc.
• Les autoritzacions administratives, els permisos, les taxes i els tributs.
• L'adquisició o l'arrendament de terrenys.
• Les assegurances.
• L'adequació d'accessos a carreteres i camins, així com de línies elèctriques.
• Les despeses de personal.
• Els costs financers.
• Les despeses recurrents dels serveis de codificació, multiplexació, transport i difusió.
2. Per raó de la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del TRLS, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros en el cas d'execució d'obres, o 15.000 euros quan es tracta de contractes de subministrament o serveis), el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme o que la inversió s'hagi efectuat abans de presentar la sol·licitud.
3. En aplicació del que disposa l'article 40.4.a) del TRLS, les infraestructures i els equips que siguin objecte d'ajuda han de romandre afectes a la fi concreta del projecte durant un període mínim de dos anys, comptadors a partir de la finalització d'aquest.
3. Es consideren despeses subvencionables les que s'efectuïn en el període comprès entre l'1 de gener de 2025 i el 31 de desembre de 2026.
Setè Quantia de les ajudes
1. La quantia de cada ajuda serà del 70 % del cost subvencionable de l'import sol·licitat.
2. En cas que el sumatori dels ajuts sol·licitats superi l'import màxim destinat a aquesta convocatòria establert en el punt cinquè, s'ha de reduir la quantia de cada ajuda de manera proporcional a l'import subvencionable sol·licitat fins a respectar el límit de l'import màxim, mantenint el mateix percentatge per a tots els beneficiaris.
3. D'acord amb l'article 8.1.a) de l'ordre de bases del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007, l'eventual excés de finançament públic s'ha de calcular prenent com a referència la proporció que ha d'assolir la subvenció respecte del cost total final de l'activitat que hagi justificat el beneficiari, de conformitat amb la normativa reguladora de la subvenció i les condicions de la convocatòria.
4. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció.
5. D'acord amb l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 2023/2831, la quantia total de l'ajuda de minimis no pot superar els 300.000 euros per persona beneficiària durant qualsevol període de tres anys. A aquest efecte, s'ha d'entendre per persona beneficiària la definició d'única empresa que estableix l'article 2.2 d'aquest Reglament.
Vuitè Sol·licituds i documentació
1. Dins el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les persones interessades podran presentar les sol·licituds:
a) De manera presencial a les oficines d'assistència en matèria de registre de l'Administració autonòmica o en qualsevol dels altres llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 (només persones físiques).
b) Electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic (potestatiu per a persones físiques i obligatori per a persones jurídiques) que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a la web de la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic (https://www.caib.es/sites/telecomunicacions/ca/portada/?campa=yes).
2. Les sol·licituds, segons el model normalitzat de l'annex 2, han d'acompanyar-se de la documentació següent:
a) Una memòria descriptiva i quantificada del projecte segons el model normalitzat de l'annex 5.
b) La informació sobre els ajuts inclosos en el règim de minimis rebuts durant els tres darrers anys. Aquesta informació es pot aportar mitjançant un certificat d'ajuts de minimis emès pel Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions i Ajuts Públics dependent del Ministeri d'Hisenda o emplenant el formulari de l'annex 3.
c) Una còpia del document acreditatiu de la identitat del representant del sol·licitant, si escau, únicament quan el sol·licitant no s'oposi al fet que l'Administració autonòmica en faci la consulta i la comprovació.
d) Les declaracions responsables, signades per l'interessat o el representant, en les quals s'ha d'esmentar:
• Que no es troba en cap de les situacions que preveu l'apartat 3 del punt segon de la convocatòria.
• Que no té pendents obligacions de reintegrament de subvencions o, si escau, del compliment d'aquestes.
• Que totes les dades que precedeixen són certes i es compromet a aportar els justificants necessaris perquè es comprovin, així com a complir els requisits de compromís i acceptar les verificacions que escaiguin d'acord amb els ajuts demanats.
• Que es compromet a no interrompre el servei durant els dos anys següents des de l'inici efectiu de les emissions.
• Que està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i l'Administració de la Comunitat Autònoma, així com del compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.
e) La declaració de veracitat de les dades bancàries.
3. En cas de no autoritzar la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic per obtenir les dades acreditatives d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), d'acord amb l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, o d'oposar-se a l'obtenció de les dades acreditatives d'estar al corrent de les obligacions davant la hisenda autonòmica i la Seguretat Social, l'interessat haurà d'aportar els certificats acreditatius corresponents, d'acord amb l'article 11.f) del TRLS.
4. La presentació de les sol·licituds suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i l'ordre de bases del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007.
Novè Òrgans competents
1. La secretària general de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant aquesta Resolució, que aprova la convocatòria de les subvencions, per la competència delegada per mitjà de la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 27 de juliol de 2023 de delegació de competències i de delegació de signatura en determinats òrgans de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, d'altres conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l'Agència Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.
2. Igualment és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o de denegació, d'inadmissió a tràmit o de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la resolució de concessió, de revocació i de reintegrament.
3. El director general d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que estableix l'article 16 del TRLS, així com comprovar que les sol·licituds compleixen degudament els requisits exigits.
Desè Procediment de concessió, instrucció i resolució del procediment
1. Atès que no són necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si, d'acord amb el que preveu l'article 7.3 de les bases reguladores, la selecció de beneficiaris no es durà a terme per concurs i la quantia de la subvenció es determinarà d'acord amb el punt setè de la convocatòria.
2. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic, la qual ha de comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució corresponent.
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
4. Una vegada que s'hagi determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats perquè en el termini màxim de deu dies hi puguin al·legar el que considerin oportú, així com, si escau, comunicar dins aquest termini la renúncia a la subvenció.
5. Les persones proposades per obtenir una subvenció per un import superior a 30.000 euros han d'acreditar, dins el termini indicat en l'apartat anterior i en els termes que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
6. La resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació finalitza el procediment de concessió de la subvenció. La resolució s'ha de motivar, amb la proposta prèvia del director general d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic, i ha de contenir les dades que indica l'article 12 de les bases reguladores.
7. La resolució s'ha de notificar dins el termini de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per instruir el procediment. El venciment del termini esmentat sense que s'hagi dictat i notificat una resolució expressa legitima els interessats per entendre desestimada la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb el que estableix l'article 22.2 del TRLS.
Onzè Justificació
1. Per justificar les despeses efectuades s'ha de presentar la memòria tècnica i econòmica justificativa del compliment de les condicions de la subvenció, segons el model normalitzat de l'annex 6, amb el contingut següent:
a) Descripció qualitativa de les actuacions duites a terme i dels resultats obtinguts.
b) Descripció del cost de les activitats efectuades, que ha d'incloure:
▪ Una llista classificada de les despeses, amb la identificació del creditor, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
▪ Les factures o els documents de valor probatori equivalents que justifiquin les despeses.
▪ Els tres pressuposts que, si escau, s'han sol·licitat i la justificació de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, d'acord amb l'article 40.3 del TRLS.
2. Els justificants de pagament s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
◦ Amb una còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
◦ Amb una còpia del xec nominatiu o el pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
◦ En el cas de pagament mitjançant confirmació de pagaments, el venciment d'aquest ha de ser anterior a la data màxima de justificació de la subvenció.
3. La justificació s'ha de presentar una vegada finalitzades les actuacions objecte d'aquesta convocatòria i com a màxim el 31 de març de 2027.
4. Les factures per justificar s'han d'emetre dins el període d'execució de les actuacions objecte de la subvenció, és a dir, des de l'1 de gener de 2025 fins al 31 de desembre de 2026, i se n'ha de fer el pagament com a màxim el 31 de març de 2027.
5. En el cas que no s'hagi presentat la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, s'ha de requerir al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins el termini dels quinze dies següents, comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.
Dotzè Pagament
1. D'acord amb el punt quart, apartat 1, subapartat a) d'aquesta Resolució, abans de liquidar la subvenció i si en pertoca el pagament, la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic comprovarà que a 31 de desembre de 2026 l'entitat beneficiària té adjudicada de manera definitiva la llicència de radiodifusió sonora digital per la qual se li ha concedit la subvenció.
2. El pagament de la subvenció es farà per transferència bancària, una vegada que s'hagi dictat la resolució corresponent, s'hagi acreditat el compliment de la finalitat per a la qual va ser atorgada, s'hagi justificat i després d'efectuar les actuacions de comprovació i control corresponents, en els termes indicats en l'apartat anterior.
Tretzè Revocació i reintegrament
1. L'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir el beneficiari i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, així com la interrupció del servei subvencionat durant els dos anys següents des de l'inici efectiu de les emissions, donarà lloc, prèvia tramitació del procediment corresponent, a la revocació total o parcial de la subvenció i, si escau, al reintegrament d'aquesta.
2. A l'efecte de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació de l'article 24.3 de l'ordre de bases del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007.
3. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen per l'article 44 del TRLS, tenint en compte els criteris de gradació de l'article 24.3 de l'ordre de bases esmentada.
Catorzè Infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions a què es refereix aquesta Resolució és el que preveu el títol V del TRLS.
Quinzè Procediment sancionador
1. La tramitació del procediment sancionador es regeix pel Decret 1/2024, de 5 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del procediment sancionador de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com per les especialitats que en matèria sancionadora preveuen la Llei 39/2015 i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
2. Els òrgans competents per resoldre el procediment sancionador són els que estableix l'article 62.2 del TRLS.
Setzè Actuacions de comprovació i control
1. Totes les actuacions estan sotmeses al control econòmic i financer que exerceix la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.
2. D'acord amb el que preveuen els punts quart i desè de la convocatòria, els beneficiaris de les subvencions estan obligats a facilitar les comprovacions de l'òrgan encarregat del seguiment de les ajudes per verificar l'execució de les activitats objecte de subvenció, d'acord amb el que estableix la resolució de concessió d'aquesta.
Dissetè Publicitat
1. Les subvencions concedides s'han de publicar a la Base de dades nacional de subvencions, i han d'especificar els beneficiaris, la quantitat concedida i l'objectiu o la finalitat de la subvenció, amb indicació que els beneficiaris estan sotmesos al règim de minimis.
Divuitè Compatibilitat de les ajudes
1. Les subvencions atorgades en l'àmbit d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altre ajut d'altres programes o instruments de qualssevol administracions públiques o organismes o ens públics, nacionals o internacionals, mentre aquest ajut no cobreixi els mateixos costs subvencionables, d'acord amb el principi de no duplicitat en el finançament.
2. En cap cas l'import de la subvenció pot ser d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de desenvolupar.
Dinovè Normativa aplicable
La convocatòria es regeix pel que disposa aquesta Resolució; l'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 17 de maig de 2007 de bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de tecnologia i comunicacions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament de desenvolupament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Vintè Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Estratègia Digital i Desenvolupament Tecnològic ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada i els annexos corresponents en els procediments de la Seu Electrònica i al web https://www.caib.es/sites/telecomunicacions/ca/portada/?campa=yes, que correspon a la pàgina d'ajudes de la Direcció General esmentada.
Vint-i-unè Difusió dels ajuts
Els beneficiaris de la subvenció estan obligats a emetre publicitat dins els programes de ràdio en tecnologia DAB+ finançats, en la qual s'indiqui que les emissions han estat subvencionades per la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.
Aquesta publicitat s'ha d'emetre, com a mínim, una vegada per setmana durant els tres primers mesos a partir del pagament de l'ajut, en una franja horària compresa entre les 8.00 h i les 22.00 h.
A l'efecte de comprovació, l'entitat beneficiària ha de comunicar a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, amb una antelació mínima d'una setmana, els dies i les hores en què s'emetran les falques publicitàries.