Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ARTÀ
Núm. 705700
Acord d’aprovació de la reserva als centres especials d'ocupació d'iniciativa social i a les empreses d'inserció del dret a participar en els procediments d'adjudicació de contractes. Expedient 2025/4135
Versió PDF
Per Acord del Plenari de l'Ajuntament d'Artà de data 29 de setembre de 2025, s'ha aprovat el següent:
“1. Reservar als centres especials d'ocupació d'iniciativa social i a les empreses d'inserció el dret a participar en els procediments d'adjudicació de contractes o de determinats lots que representin, com a mínim, l'1%. El percentatge de reserva establert al present acord s'entendrà prorrogat per a futurs exercicis pressupostaris mentre no s'aprovi un nou acord que el modifiqui.
2. Aquest percentatge inclou els imports dels contractes menors que s'adjudiquin a centres especials d'ocupació d'iniciativa social i a empreses d'inserció.
3. Aprovar les Directrius, recollides a l'annex I, que serviran de guia per a l'aplicació d'aquest acord.
4. Instar a tots els departaments de l'Ajuntament d'Artà a l'adopció de mesures pel foment de l'ús dels contractes reservats.
5. Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i donar trasllat a tots els departaments de l'Ajuntament d'Artà.
ANNEX I Directius per a l'aplicació de la reserva de contractes
1. Les entitats a les quals es podrà aplicar la reserva de mercat són les següents:
2. Atesa la diferent finalitat i naturalesa (tipus de personal, capacitat competitiva...) d'aquestes entitats, la reserva dels contractes es farà només a una de les dues tipologies, és a dir, o bé a centres especials d'ocupació d'iniciativa social o bé a empreses d'inserció.
3. La reserva s'ha d'aplicar sense cap límit respecte a l'objecte contractual, ni la quantia del contracte, si bé amb un caràcter enunciatiu podran prendre's com a referencia els contractes de serveis i subministraments amb els codis CPV següents:
|
55400000 |
Serveis de subministrament de beguda |
|
55320000 |
Serveis de subministrament de menjar |
|
55322000 |
Servei d'elaboració de menjars |
|
64121100 |
Servei de distribució postal |
|
64121200 |
Servei de distribució de paquets |
|
77311000 |
Serveis de manteniment de jardins i parcs |
|
77310000 |
Serveis de sembra i manteniment de zones verdes |
|
77312100 |
Serveis d'eliminació de mala herba |
|
79340000 |
Servei de publicitat i de màrqueting |
|
79341000 |
Serveis de publicitat |
|
79520000 |
Serveis de reprografia |
|
79800000 |
Serveis d'impressió i serveis connexos |
|
79810000 |
Serveis d'impressió |
|
79824000 |
Serveis d'impressió i distribució |
|
79820000 |
Serveis relacionats amb la impressió |
|
79823000 |
Serveis d'impressió i lliurament |
|
79971000 |
Serveis d'enquadernació i acabat de llibres |
|
79971100 |
Servei d'acabat de llibres |
|
79971200 |
Servei d'enquadernació de llibres |
|
90511000 |
Serveis de recollida de deixalles |
|
90512000 |
Serveis de transport de deixalles |
|
90530000 |
Explotació d'una instal·lació d'abocament de deixalles |
|
90910000 |
Serveis de neteja |
|
90919200 |
Servei de neteja d'oficines |
|
90919300 |
Servei de neteja d'escoles |
|
98311100 |
Serveis de gestió de bugaderies |
|
98315000 |
Serveis de gestió de planxament |
|
98311000 |
Serveis de recollida de bugaderia |
3. En el cas que els contracte reservat sigui pluriennal, s'ha de computar l'import corresponent a cada anualitat.
4. Secretaria serà la responsable del seguiment de la implantació i desenvolupament d'aquest acord, per a la qual cosa els serveis responsables, en iniciar la tramitació de cadascun d'aquests expedients a ABSIS, hauran de comunicar-ho a Secretaria.
5. La reserva de contractes es farà a favor dels centres especials d'ocupació d'iniciativa social i de les empreses d'inserció que compleixin els requisits establerts a les normes que els regulen. A més d'això, el seu objecte social ha d'emparar l'activitat concreta de les prestacions objecte dels contractes reservats i han d'estar inscrits com a tals en el registres corresponents. Els plecs de clàusules administratives particulars determinaran la forma d'acreditar-ho.
6. En els procediments de contractació en els quals s'apliqui la reserva contractual no escau l'exigència de la garantia definitiva, excepte en els casos en els quals l'òrgan de contractació, per motius excepcionals, ho consideri necessari i així ho justifiqui motivadament a l'expedient.
7. La qualificació com a contracte reservat ha de constar a l'expedient administratiu i se n'ha de fer referència en l'objecte i en el títol del contracte. A més, els contractes menors o els anuncis de licitació dels contractes reservats han de fer referència a la disposició addicional quarta de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
8. En cas que no hi hagi candidats per presentar pressuposts en la tramitació d'un contracte menor o una licitació de contracte reservat es declari deserta perquè no s'hagués presentat cap proposició o perquè cap d'elles fos adequada, es podrà adjudicar o licitar de nou el contracte sense la reserva, sempre que no es modifiquin substancialment les condicions essencials del contracte. No obstant això, l'import del contracte computarà a l'efecte del compliment del percentatge mínim de reserva.
9. L'acord de junta d'adjudicació del contracte menor o els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes reservats han de preveure expressament la prohibició de subcontractació de l'objecte principal. Es permetrà la subcontractació de les prestacions accessòries de l'objecte principal, excepcionalment sempre que hi hagi raons que ho justifiquin i així s'acrediti a l'expedient.
10. En tot cas, el règim jurídic dels contractes reservats és l'establert a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic i la normativa que la desenvolupi”.
Contra aquest acord, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar alternativament un recurs de reposició potestatiu davant l'òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la recepció d'aquesta notificació, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé interposar directament un recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la recepció d'aquesta notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Si S'optés per interposar el recurs de reposició potestatiu no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci. Tot allò sense perjudici de la interposició de qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.
Artà, a la data de la signatura electrònica (2 d'octubre de 2025)
El batle Manuel Galán Massanet