Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES, BENESTAR SOCIAL I ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA
Núm. 699751
Acord d’acció concertada entre la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i Grupo de Educadores de Calle y Trabajo con menores (GREC) per al servei d’atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l’illa de Mallorca, per als anys 2025-2028
Versió PDF
Parts
Sandra Fernández Herranz, consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 8/2025, d'11 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el cessament i el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 12 de juliol), en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb NIF S0711001H, en l'exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Maria Cutillas Belmonte, amb DNI ****412**, apoderada de l'entitat Grupo de Educadores de Calle y Trabajo con menores (GREC), en representació d'aquesta entitat, amb seu social al carrer Juan Ramón Jiménez 15 A baixos, 07008 Palma, i amb NIF G07267628.
Antecedents
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
2. En el desenvolupament de la seva actuació com a entitat prestadora de serveis socials, l'entitat Grupo de Educadores de Calle y Trabajo con menores (GREC) presta el servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental.
3. A l'empara de la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 20 de maig de 2025 per la qual es convoca l'acció concertada del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca, per als anys 2025-2028 (BOIB núm. 68, de 29 de maig), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat Grupo de Educadores de Calle y Trabajo con menores (GREC) és titular del servei anomenat «Servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental», el qual compleix els requisits per subscriure aquest concert.
4. El concert s'imputa a la partida econòmica 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels Pressuposts de la Comunitat Autònoma per als anys 2025, 2026, 2027 i 2028.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord d'acció concertada, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
L'objecte d'aquest Acord és la concertació d'un nombre màxim de 6 places del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental, per als anys 2025-2028 a Mallorca amb l'entitat Grupo de Educadores de Calle y Trabajo con menores (GREC), durant els mesos de vigència del concert.
2. Quantia i partida pressupostària
1. El preu màxim per dia d'una plaça concertada del servei d'atenció al domicili compartit és de 70,26 € per a l'any 2025, 71,33 € per a l'any 2026, i 72,40 € per a l'any 2027 i següents.
Aquests preus poden ser objecte de revisió, d'acord amb el que disposa l'article 24 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
2. L'import màxim del concert és de 471.396,54 € (exempt de l'IVA) amb càrrec a les següents partides i anualitats:
• 2025: 64.498,68 €, corresponents als mesos de juliol a novembre de 2025, per a un màxim de 153 dies, al preu de 70,26 € plaça/dia, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00, dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2025.
• 2026: 156.013,68 €, corresponents als mesos de desembre de 2025 a novembre de 2026, calculant un màxim de 31 dies al preu de 70,26 € plaça/dia i un màxim de 334 dies al preu de 71,33 € plaça/dia, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2026.
• 2027: 158.356,98 €, corresponents als mesos de desembre de 2026 a novembre de 2027, calculant un màxim de 31 dies al preu de 71,33 € plaça/dia i un màxim de 334 dies al preu de 72,40 € plaça/dia, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2027.
• 2028: 92.527,20 €, corresponents als mesos de desembre de 2027 a juny de 2028, per a un màxim de 213 dies, al preu de 72,40 € plaça/dia, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2028.
3. Si durant la vigència d'aquest Acord les necessitats reals de places són superiors a les estimades inicialment i, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, es podrà ampliar el concert, mitjançant un ajust comptable, sense necessitat de modificar l'Acord d'acció concertada.
3. Persones usuàries del servei
1. Poden ser persones usuàries de les places concertades del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental les persones majors de 18 anys amb un diagnòstic de trastorn mental greu.
2. No poden ser persones usuàries d'aquestes places concertades les persones amb malalties en fase terminal o qualsevol altra patologia greu i crònica que requereixi atenció permanent en un centre hospitalari o assistència sanitària especialitzada continuada.
3. En tot cas, correspon a la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència determinar la concurrència d'aquestes circumstàncies i d'altres que puguin ser motiu d'exclusió, i interpretar-les o modificar-les.
4. Designació de les persones usuàries
1. S'aplica el procediment que estableixen els capítols II i III del Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.
2. Correspon a la persona o, si escau, a la persona que ostenta la curatela representativa o mesura judicial de suport, presentar la sol·licitud d'accés al Servei d'atenció al domicili compartit, segons el model normalitzat, en els punts d'atenció a la ciutadania de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència del Govern de les Illes Balears.
3. L'aprovació o la denegació de l'accés al servei de la persona usuària s'efectuarà mitjançant una resolució de l'òrgan competent.
4. L'entitat està obligada a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i, una vegada se li hagi notificat l'adjudicació de plaça, ha de dur a terme la incorporació efectiva de la persona usuària en el termini màxim de quinze dies hàbils, i ho ha de comunicar al Servei d'Atenció a la Discapacitat.
5. La persona usuària disposa d'un període d'adaptació al servei de seixanta dies naturals, transcorreguts els quals es consolidarà el seu dret a la plaça. Si hi ha circumstàncies que impedeixin l'atenció de la persona, l'entitat ho ha de comunicar a l'òrgan competent mitjançant un informe raonat, que adoptarà la resolució que pertoqui.
5. Facturació de la prestació
1. L'entitat concertada ha de presentar una factura en format electrònic a l'aplicació FACe (https://face.gob.es/es), en la qual ha de constar l'import de la liquidació de les places concertades corresponent al mes anterior, descomptant l'import mensual de la participació econòmica de la persona usuària. A aquesta factura s'ha d'adjuntar, degudament signada pel representant legal de l'entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries segons el model facilitat per la Conselleria.
2. La justificació ha de contenir els conceptes següents: nom de les persones usuàries ordenades alfabèticament, DNI/NIE, domicili del servei, data d'inici, data de baixa (si escau), nombre de places concertades, import deduït en concepte de participació econòmica de la persona usuària i cost del servei fraccionat mensualment. Així mateix cal indicar qualsevol observació i/o incidència relativa a la plaça.
6. Pagament
El pagament de les quantitats justificades mensualment s'efectuarà de la manera següent:
a) La Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència i Persones amb Discapacitat, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei de les places concertades. El pagament de la quantitat que correspongui es durà a terme en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b) L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària per places o per qualsevol altre servei o prestació que s'hagi d'atendre en virtut del concert subscrit.
c) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
d) Sens perjudici del que disposa els apartats anteriors, els serveis concertats queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.
7. Auditories
L'entitat s'obliga a presentar, dins el tercer trimestre de cada any següent durant la vigència del concert, les auditories que preveu l'article 27.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
8. Durada del concert
El règim de concert és des del dia 1 d'agost de 2025, o la data en què es formalitzi, i finalitzarà el 30 de juny de 2028.
9. Condicions tècniques d'execució de la prestació
1. L'entitat titular de la prestació de la qual es concerten les places ha de complir, com a mínim, les condicions tècniques i de funcionament que estableix el Plec general de condicions tècniques aprovat per la consellera de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència, que s'adjunta com a annex.
2. El servei està obligat a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i, una vegada que se li hagi notificat la resolució d'adjudicació de servei, haurà de realitzar la prestació efectiva del servei a la persona usuària, tot d'acord amb la resolució d'adjudicació de servei.
10. Cobertura del servei
1. Des de l'entrada en vigor d'aquest concert, l'entitat responsable de la prestació del servei disposa de les places que en són objecte per assignar-les de manera efectiva.
2. L'entitat ha d'informar el Servei d'Atenció a la Discapacitat, de la Direcció General d'Atenció a la Dependència i Persones amb Discapacitat, de qualsevol incidència en les places en el moment que es produeixi.
11. Inspecció i control
En qualsevol moment, la Direcció General d'Atenció a la Dependència i Persones amb Discapacitat pot inspeccionar el funcionament de la prestació concertada, per comprovar si s'ajusta al que estableix aquest Acord, en tot el que pugui repercutir, en general, sobre els usuaris del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental.
12. Causes de resolució
Són causes de resolució d'aquest Acord:
a) La desaparició de qualsevol de les condicions administratives o tècniques que en fonamenten l'establiment.
b) L'incompliment d'alguna de les estipulacions.
c) La negativa o obstrucció a la tasca inspectora de la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència.
d) La resta de causes de resolució que estableix l'article 9.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
13. Sistema de penalitzacions
El sistema de penalitzacions és el que estableix el Plec general de condicions tècniques.
14. Garantia dels drets de la persona usuària i informació a la ciutadania dels seus drets i deures
L'entitat concertada ha de donar informació dels drets i deures de les persones usuàries i n'ha de garantir els drets, concretament:
Així mateix, s'han de garantir la resta de drets que reconeix el capítol II («Drets i deures») de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
15. Normativa aplicable
En tot el que no estigui estipulat en aquest Acord, s'han d'aplicar el Plec de prescripcions tècniques; la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 20 de maig de 2025 per la qual es convoca l'acció concertada del servei d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental a l'illa de Mallorca, per als anys 2025-2028 (BOIB núm. 68, de 29 de maig de 2025), a més de tota la normativa relacionada; la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
16. Jurisdicció competent
Les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació, l'execució i, si escau, la resolució d'aquest Acord s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Acord.
Palma, en la data de la signatura electrònica (1 d'agost de 2025)
Per la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència Per l'entitat GREC
Sandra Fernández Herranz Maria Cutillas Belmonte